Brynäs IF

728313 inlägg · 7961 ämnen

Försäsongsmatcher 2013

« · 1585739 · » Till forumet

Sv: Försäsongsmatcher 2013

Johan Norrström:spelare kan växa ut till att bli stjärnor under brinnande säsong, frågan är bara vilka genombrott som kommer bland Brynäs spelare. under senaste guldsäsongn så växte många spelare mycket och många experter missade att förutspå detta (jag hade ju det på känn förstås). Facit lär komma så var lugn.

Kommentera

Felet ifjol var att vi släppte in för många mål! Även fast fi gjorde tre gjorde ju motståndarna 4-5, i år har vi en riktigt bra defensiv anser jag! (Andersén får dock gärna komma hem igen!). Laget är också byggt på så sätt att flera spelare ska producera vilket jag tycket är bra i år, ifjol skulle ju Larutien och Widing vara två av våra bästa spelare (tillsammans med CJ), men när två spelare som ska göra massa mål floppar så är det tunt bakom, framförallt när vi släpper in massa mål!

I år kommer aboslut vissa spelare göra färre mål än förväntat, men eftersom vi inte har någon som ska göra supermkt mål blir tappet inte lika stort, sen är det väl också ganska självkart att någon kommer göra fler mål?

Väldigt många spelare i dagens Brynäs är också karaktärsspelare som gör sig väldigt bra i slutspel (eller kvalserie) så bara vi kommer topp 10 (vilket vi SKA göra med denna trupp) så har vi stor chans väl i ett slutspel :)

Vi får somsagt se! Men hoppet finns :)$
Vissa saker jag vill se inför säsongen är iaf att:
* Rödin måste dock bli jämnare
* Måste hitta en bra kedja till Harju
* Ett bra PP/BP
* Bra uppspelsvarianter där man inte bara kontrar och chansar!

Kommentera

Carl Lejonkräk:

Jo klart du hade. Du verkar vara rena Saida Andersson...

Antar att du uppfattade ironin. Klart att Brynäs anno 2011-2012 innehöll stjärnor. Det fanns det även innan den fantastiska säsongen började.

Kommentera

Läste nyss i en vetenskaplig tidning om en ny modell för ångest och depression. Tydligen har forskarna fokuserat på några brynässupporters inlägg här på hockeysnack. Det blir tydligen värre hela tiden och den onda cirkeln är nästan omöjlig att bryta sig ur. Själv har jag sett tydliga tendenser hos en handfull skribenter härinne, men väljer av hänsyn till de inblandade att inte nämna några namn. Så här ska tydligen modellen se ut:

Kommentera

Zappaholic: Var i cirkeln kommer Sundlöv att sjukskriva sig?

Kommentera

EskilstunaLasse: Vet faktiskt inte, du får fråga honom :-)
Kommentera

Zappaholic: Frågan är vem som blir mest besviken om det skullle gå åt helvete. Den med eller utan förhoppningar?
Kommentera

Zappaholic:

Brukar vi inte oftare slängas mellan hopp och förtvivlan? :)
Kommentera

Johan Norrström: Hopp, förtvivlan, depression, ångest...you name it :-)
Kommentera

Zappaholic: Tycker att Garpen gör en bra analys av Brynäs, han låter försiktigt positiv utan att överdriva åt nåt håll.
Och då ska man veta att han inte hade vetskap om att Sundlöv skulle landa Nokelainen när inslaget gjordes.
Tycker även att Hamrin underskattar våra chanser och överdriver betydelsen av fixstjärnor, i övrigt bra analyser av spelarmaterialet.
Nokelainen är en kanonvärvning, Rödin kommer att få sitt riktiga genombrott och Rahm får äntligen visa vad han kan.
Det är min snabbanalys av läget.
Kommentera

Zappaholic:

Även en hel del lycka. Förlusterna svider alltid och jag läser inte gärna sportsidorna efter en sådan. Men då de vinner så mår man riktigt bra och vill läsa allt om matchen. Otroligt att ett hockeylag kan påverka ens humör så pass mycket.
Kommentera

Huge: Får hålla med dig om att försvarsspelet har fungerat eftersom antalet insläppta mål har varit lågt. Har inte sett matcherna så kan inte säga om motståndarna har varit bra eller dåliga offensivt. Men onekligen vill man tro att försvaret är starkare. Återstår att hitta balansen mellan försvar och anfall.

Tänk om Rahm tar ett steg till i utvecklingen som Svedberg gjorde då han fick chansen. Då kan vintern bli riktigt roligt.

Golfmässigt har jag hållit mina 5.4, var nere på 5,0 ett tag. Spelade på Carnoustie, Royal Troon och Turnberry i juli, vilka banor !!

Kommentera

Huge: "...och Rahm får äntligen visa vad han kan."

-Rahm kommer inte hålla. Brynäs värvar snart en målvakt.
Kommentera

Huge: Inte så konstigt att han tippar Brynäs tia, dom flesta experter som, iallafall vad jag läst, redan har tippat tabellen lägger väl Brynäs någonstans mellan tionde till sjunde plats. Och jag skulle nog hålla med om att laget, på pappret, skvalpar runt där någonstans.

Nu var tydligen Rödin rätt bra borta i Schweiz, vilket är väldigt positivt då han annars sett tämligen blek ut nu på försäsongen. Tycker i och för sig att hans stora genombrott kom säsongen innan han drog över, har svårt att se att Rödin skulle vara uppe och nosa på 40 poäng. Men, i rätt omgivning och med gott självförtroende kan väl allt hända.
Kommentera

bradberry:Nej Rahm kommer inte att hålla. Brynäs kommer INTE att värva en ny mållvakt.
Kommentera

EskilstunaLasse: för att köpa nytt måste de väl sälja först, men en tom ra(h)m utan ett mästerverk däri säljer ej... Många tavlor att hänga runt egen kasse kanske vi kan förvänta oss!?
Kommentera

EskilstunaLasse: låter som snacket som florerade om Svedberg för nåt är sedan. Vänta och se så slipper du göra bort dig.
Kommentera

Carl Lejonkräk: han hade en hel säsong på sig att lära sig fånga pucken i plocken men det föll inte väl ut. Skicka honom till målvakternas grundskola och betala sedan någon klubb för att bli av med honom. JJ känns ofantligt mycket säkrare som back-up till Honken
Kommentera

Carl Lejonkräk:

Du brukar ju vänta väldigt länge och ändå göra bort dig.

Slår det väl ut, är det - vad var det jag sa.

Visar det sig att du hade fel är det SM i bortförklaringar.

- Han hade ju en öm tumme.

- Han böhöver en säsong för att anpassa sig till vinden från Gävlebukten.

- Klart att man inte kan göra poäng från läktaren.

- Han fick ju aldrig någon riktig försäsong efter operationen.

Lika säkert som  en utebliven spetsvärvning.

Kommentera

River:

Håller med Carl L. om Svedbergssnacket på forumet..... " vad ska vi med en målvakt som inte ens platsar i Modo?" Så lät det bl.a.

Men sånt är så lätt att glömma för den som vill få till en ny sågning.

Förra säsongen hade Brynäs mestadels inget försvar, kan en otränad och halvskadad målvakt fått lida för det kanske?

Inte säkert att Rahm nånsin blir nån större målvakt.... men han kan väl få visa upp sig under någorlunda rättvisa förhållanden.... anser jag.

Kommentera

Tväst: Kunde inte sagt det bättre själv, även om det förstås är självklarheter för den som besitter ett uns av hockeykunskap eller sunt förnuft.
Rahm kom hit otränad och blev skadad omgående under uppbyggnaden.
Kastades sen in i hetluften lite då och då, alltid bakom att minst sagt svajigt försvar.
Lägg till att han hela tiden jobbat med målvaktstekniska saker under Pecka, saker som ska förbättra hans spelsätt överlag men som tar tid att lära in.

Nu har TJ lärt sig av föregående säsong och tajtat till spelet, vilket innebär att målvakterna får mer hjälp än ifjol.
Rahm har börjat riktigt lovande och kommer än en gång att ställa belackarna i skamvrån med dumstruten djupt neddragen över öronen.

Redigerad kommentar

Kommentera

River: "visar det sig att du hade fel är det SM i bortförklaringar.

- Han hade ju en öm tumme. - Han böhöver en säsong för att anpassa sig till vinden från Gävlebukten. - Klart att man inte kan göra poäng från läktaren. - Han fick ju aldrig någon riktig försäsong efter operationen."

Jag behöver inga bortförklaringar utan jag accepterar att inte alla spelare i Brynäs presterar på den nivå som man skulle föredra. Misslyckas en spelare så tycker jag att det är trisst självklart men jag behöver inte leva bortförklaringar. Jag är ju bara en simpel supporter och jag försöker att hålla mig till det (även om min motorsåg ibland mullrar till också som vid Rahmvärvningen till exempel).
Kommentera

Rodrigo: Som sagt: på papperet avgörs inga serier eller matcher.
Eftersom serien (som vanligt) är mkt jämn och det i praktiken inte skiljer så oerhört mkt mellan topptippade och bottentippade lag så kan allt mellan sjua och tia visa sig vara fullt godkänt när allt är klart.
Som jag själv och nån redan (Huss tror jag det var) påpekat: vi känns lite som en kopia av Luleå den här säsongen, vilket borde vara ett bra tecken: hårt arbetande spelare som drar åt samma håll.
Röding gjorde iofs en bra säsong innan hann stack över men var ändå lite ojämn.
Känns som att han utvecklats ytterligere och har mer att ge, därför som jag inte betraktade hans senaste Brynässäsong som nåt egentligt genombrott.

Kommentera

Huge: " Kunde inte sagt det bättre själv, även om det förstås är självklarheter för den som besitter ett uns av hockeykunskap eller sunt förnuft."

Ändå var det du som skrev att Rahm skulle ta över 1:a spaden från Honken, så vad säger det om dina hockeykunskaper och sunda förnuft?

Kommentera

70 Rodrigues: Ja, baserat på att han fick vara frisk och hel, så tyckte jag att det fanns en bra chans att ta över förstaspaden, iom att Honken sett darrig ut och dessutom hade problem med skador.
Det var heller ingen djuplodande eller seriös analys, utan mer av en förhoppning och dessutom ett sätt att reta dig och alla andra tvärsäkra neggon som sågar allt och alla innan dom fått chansen att visa nåt.

Ändrar dock inte på faktum: om man besitter sunt förnuft och ändå inte kan nåt om hockey, så vet man iaf att skador och spolierad försäsong inte är bortförklaringar (som vissa yrar om...), det är fullt logiska förklaringar till varför en spelare inte kan göra sitt bästa.
Kommentera

Huge: ända visar dig klasskillnaden klart mär slutspelet drar igång.
Kommentera

DavyDjoos: "men en tom ra(h)m utan ett mästerverk däri säljer ej.."

Men det gör en guldra(h)m kring en duk föreställande vårt blivande guldlag.
Snacka om mästerverk, många sådana har som bekant ratats som värdlöst skräp när dom kom till...  :-)

Kommentera

Huge: " Ja, baserat på att han fick vara frisk och hel, så tyckte jag att det fanns en bra chans att ta över förstaspaden, iom att Honken sett darrig ut och dessutom hade problem med skador.

Det var heller ingen djuplodande eller seriös analys, utan mer av en förhoppning och dessutom ett sätt att reta dig och alla andra tvärsäkra neggon som sågar allt och alla innan dom fått chansen att visa nåt."

*asg* Vilken jävla efterhandskonstruktion, men det är precis som alla andra ggr du har haft fel. Istället för att erkänna dina fel så haglar det efterhandskonstruktioner och bortförklaringar.

Kommentera

Huge: han hade ju svårt att fånga pucken i plocken, trots att sånt sitter i ryggmärgen. Som att lära sig cykla eller hur var det?
Kommentera

70 Rodrigues:

"efterhandskonstruktion av Huge"

Det är väl så uppenbart att det ej behöver poängteras, men menar du att Rahms prestation inte påverkas av träningsuppehåll, utebliven matchkänsla, Brynäs minst sagt darriga försvarsspel och framförallt att han fick tidiga skador av den upptrappade träningen?

Han borde trots ovannämnda omständigheter tagit förstaspaden från Honken?

Kommentera

Tväst: Så du menar att Brynäs minst sagt darriga försvar inte drabbade Honken? Träningsuppehåll, absolut, men det var ingen annans beslut att börja knapra piller. Han borde givetvis aldrig fått chansen i Brynäs, det är väl så uppenbart att det inte behöver poängteras
Kommentera

Gurra88: Klart att det drabbade Honken, vem har påstått nåt annat?
Dock inte i lika hög grad som det drabbade en relativt matchotränad och småskadad Rahm, det borde väl vara uppenbart för alla med någotsånär basala hockeykunskaper.

" Han borde givetvis aldrig fått chansen i Brynäs, det är väl så uppenbart att det inte behöver poängteras"

Nä, den bedömningen är förstås du och andra läktarcoacher mer lämpade att göra, än en erfaren och skicklig målvaktstränare på elitnivå.
Vill minnas att det var lika uppenbart att hela guldlaget aldrig borde fått chansen, enligt dig.

Kommentera

Gurra88:

Om Rahm skulle va i Brynäs överhuvudtaget är en helt annan diskussion anser jag.

I nuläget har vi Honken, Rahm och JJ som målisar.... det blir enklare att jämföra om vi håller oss till det.

"Så du menar att Brynäs minst sagt darriga försvarsspel inte drabbade Honken?"

Det är så självklart så jag förväntar mig att en idrottsintresserad supporter fattar det utan att jag klargör det..... men man kan ju aldrig va säker.

Kommentera

Gurra88: Nä, det var inte alls så. Det är bara du som inte har förmågan att läsa innantill alt tolka det som skrivs korrekt. Eller så gör du dig bara till, får jag hoppas.
Jag sa att grunderna i målvaktsspelet är saker som sitter när man väl lärt sig det, ungefär som när man en gång lärt sig att cykla.
Har du som målvakt med lång erfarenhet av elitspel en gång lärt dig så glömmer du helt plötsligt inte bort hur man plockar en puck, åker skridskor, hantera stöten, gör en benparad osv, bara för att du haft ett uppehåll på 2 år från aktivt spel.
Det tar bara lite längre tid att öva upp dessa saker till rätt matchnivå sas.
Jag var lite för optimistisk och trodde att det skulle gå snabbare att hitta tillbaka till matchtempot och när han dessutom blev eller redan var småskadad så underlättade det knappast.
Att Rahm hade uppenbara problem med just plocken håller jag med om, kan ha berott på många saker. Inövandet av ett annorlunda agerande i kassen är ett av dom.
Skadan är en annan. Nervositet, överambition och anspänning, går att hitta många faktorer som samverkat.
Kommentera

Huge: tydligen hade jag bättre kunskap än Micke eftersom det gick åt pipan med Rahm. Ibland räcker det inte med bättre förutsättningar tydligen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: exakt. Och att lära sig att använda plocken bör han göra på en lägre nivå. Förväntar mig att målvakter på denna nivå klarar av det
Kommentera

Gurra88: Helt, rätt: ibland gör också fackmännen misstag.
I Rahms fall vet vi ännu inte om det är ett sådant, eftersom han inte fått en ärlig chans.
Sen glömde du visst att slå dig för bröstet och skryta över hur rätt du hade när det gällde det sämsta lag Micke nånsin ställt på isen...
Kommentera

Gurra88:

Förutsättningarna ändrades ju..... tror du Sundlöv räknade med darrigt försvar, och att Rahm skadade sig tidigt?

Hur ofta tror du att ALLA samtidigt är hela? ALLA formtoppas samtidigt?Att det går grus i masineriet är små detaljer hämtade ur verkligheten som dyker upp ibland..... men det tror jag som sagt att de flesta supportrar till vilken idrott som helst faktiskt fattar.

Kommentera

Huge: jo det vet vi. Han håller inte på denna nivå. Han har fått ett år på sig. Det är ingen social verksamhet vi håller på med
Kommentera

Tväst:

Har aldrig riktigt förstått storheten med Rahm. Vilken klass är det tänkt att han ska komma upp i? Relativt anonym i FBK tills han fick chansen i några slutspelsmatcher. Därefter skadad, dopad och avstängd.

Jag har gärna fel, men det känns inte som någon ny Svedberg. Som jag för övrigt tyckte var en intressant och spännande värvning.
Kommentera

Gurra88: "tydligen hade jag bättre kunskap än Micke eftersom det gick åt pipan med Rahm"

Ahaaaa....
Så det har gått åt pipan innan han ens fått en ärlig chans?

Ledsen att göra dig besviken, men en fluga gör ingen sommar.
Lika lite som att en gissning från din sida som råkade slå in, inte gör dig till en skickligare och kunnigare sportchef än Sundlöv.

Kommentera

Tväst: Låter 2,5 års frånvaro från hockey som en bra grund att stå på? När han dessutom inte visat något förutom några få matcher på hög nivå.
Kommentera

Gurra88: "jo det vet vi. Han håller inte på denna nivå."

Precis.
På den här nivån är det svårt att visa vad man egentligen kan om man är skadad, otränad och samtidigt får noll uppbackning av ett virrigt försvar.

Och jo: det är till viss del "social" verksamhet som bedrivs, när man ex låter skadade spelare få läka ihop, träna ikapp och få en ärlig chans, utan att riskera att bli bänkade eller sålda och klassade som odugliga pga nämnda faktorer.
För en normal supporter är det självklara saker.

Kommentera

Huge: synd för honom. Inte vårat problem om han är skadad, dopad , eller bara skitdålig. Bort med honom fortast möjligt.
Kommentera

Huge: Även Honken dras med skadebekymmer, han har samma försvar framför sig. Trots det så klarar han ta en puck. Vi behöver en skadefri back-up.
Kommentera

Tväst:

"Det är väl så uppenbart att det ej behöver poängteras, men menar du att Rahms prestation inte påverkas av träningsuppehåll, utebliven matchkänsla"

Något som Sundlöv kanske skulle ha vägt in då han värvades. Cyklisten var i behov ett par stadiga stödhjul. Eller kanske ha börjat sitt cyklande på en lite mindre cykel. (Örebro)

Nu värvades han till en klubb som hade ett uttalat mål att försvara ett guld. Jag hade hoppats på något mer. Inte en otränad och matcotränad målvakt. Tycker han värvades vid fel tidpunkt. Han var en chansning som inte gick hem.

Med det är det inte sagt att han inte kan bli bra den här säsongen. Ja trots att hans förberedelser inför säsongen även denna gång inte varit optimala.
Kommentera

Johan Norrström: ja men då förlänger vi ett år till så kanske han är skadefri nästa år?
Kommentera

Johan Norrström:

Det är ju i de här sammanhangen längesen han presterade nåt överhuvudtaget under en längre period, svårt att bedöma hans potential. 

Men om Brynäs vill ge han chansen så länge han är kontrakterad så tycker jag att det är rimligt att han får en fair chans att förberedd o någorlunda hel får spela bakom en bättre defensiv än det som fanns under förra säsongen.

Kommentera

Johan Norrström:

Ja, tyvärr är det kanske så som du skriver "chansning som inte gick hem" 

Men jag kastar inte yxan i sjön än.... med mer hjälp från uteförsvaret kanske han får en lite lugnare resa i vinter..... han verkar t.ex. ha vart bra mot Bern... vad det nu kan va värt.

Kommentera

Tväst: har han någon gång presterat på denna nivå under en längre period?
Kommentera

« · 1585739 · »