Brynäs IF

728112 inlägg · 7962 ämnen

HV 71-Brynäs IF lördagen den 28/1-12

1463270 · » Till forumet

Sv: HV 71-Brynäs IF lördagen den 28/1-12
3-1 till Brynäs. Lasse gör hattrick!
Kommentera

Jaha då åker man upp till LA för att bänka sig i holken igen.

Tror tyvärr på torsk idag och en skadad spelare pga Jämtin.

1-4 sista i tom kasse luktar det..

Kommentera

Zzz: "alla gillar vi olika saker men problemet är att ni har kapat hela forumet och förlamar all normal skitkastning =)."

Haha, ja där sa du ett sanningens ord.
Det blev en plustryckning från min sida, kunde inte sagt det bättre själv...
:-)
Kommentera

Burken: Ja dom du säger gäller det att ha bra fart på rören, då är vi bäst i serien. Jag tror på seger idag, ska vi gissa på ett frustrations matchstraff på Jämtin? 
Kommentera

Zzz:Vi får hoppas att du får fel ;)

Men som vanligt krävs det ödmjukhet i defensiven och vara noggrann när man ska lägga ut puckarna.

LHC har allt för många duktiga forwards för att vi ska kunna kosta på oss en massa långa anfall i onödan. Då kommer ju oftast utvisningarna.

LHC är sämst i serien när det gäller att dra på sig utvisningar, man skall alltså ligga på som satan och åka skridskor och tvinga fram utvisningar.

Å där avgör vi matchen... ;)

Kommentera

Huge: Inget fel med det, alla gillar vi olika saker men problemet är att ni har kapat hela forumet och förlamar all normal skitkastning =).

Nu räcker det med skit på LJ för den här gången. Idag är en ny match med nya potentialla misstag.

Kommentera

Zzz: Har vi inte lagt det bakom oss redan då?
Lite smågnabbigt efterspel bara.
Vissa tänder en cigg efteråt, andra smågnabbas lite...   :-)
Kommentera

Huge och Burken: Ska vi inte lägga det bakom oss nu?
Kommentera

Huge: "Och vi diskuterar som sagt hans agerande utifrån det läge han befann sig, inte utifrån var han borde ha befunnit sig."

Men hade han gjort rätt från början så hade han inte behövt reparera sitt eget misstag ;)

Fast det är enklare att skylla på Sunken som inte lyckades hålla rent framför egen kasse, och Honken för att han inte limmade den pucken ;)

Kommentera

Zappaholic: "Jag tror att många, däribland jag, kollar honom extra noga då det gått så fasligt trögt, därav blir de missar han gör mer tydliggjorda..."

Mmmm, man känner igen det där från tiden med DJ....   ;-)
Kommentera

Burken: "Nu har jag kollat på situationen ett par gånger. Som det känns så borde LJ ha tagit markering tidigare. I och med att forwarden, såg inte vem det är stötte upp mot blålinjen så skulle LJ ha stött tidigare. Så han gjorde rätt men lite för sent."

Isf snarare: det blev fel men han gjorde rätt...   ;-)
Klart att han i en perfekt värld borde ha tagit sin gubbe lite tidigare men som sagt: allt går fort därute och om inga misstag begicks så blev det rätt tråkigt.
Och vi diskuterar som sagt hans agerande utifrån det läge han befann sig, inte utifrån var han borde ha befunnit sig.
Kommentera

Burken: "Så då är frågan om det är LJ's gubbe som gör målet? Först kanske du kan svara på om man "zonade" eller om man körde man-man.
Jag vet inte...

Vem som gör målet i det här fallet är väl helt ointressant.
Vi försöker avgöra ifall LJ gör rätt eller fel när han stöter mot puckmottagaren just när denne försöker få kontroll på pucken.

Sen ser det väl ut som man-man på bilderna.
Vilket än mer styrker uppfattningen att LJ gör rätt, iom att han tar "sin gubbe" och inte låter honom vända upp eller avancera mot mål.
Kommentera

Zappaholic:

Håller med dig helt där, men jag gillar inte när det sätts på pränt på detta sätt.

Det finns ju andra som gör mycket värre missar ibland, men utan att bli uthängda så här. Men återigen, när magkänslan styr pennan så kan det bli så här.

Vi får hålla alla tummar som finns ikväll.... hade suttit fint med serieledning igen..... från sitt tabelläge får man anta att det är ett väldigt motiverat LHC vi möter.

Märkligt att ett så namnstarkt lag kan underprestera på detta sätt, hoppas inte skärpningen kommer i kväll :-)

Kommentera

arnio: Du var ju tvungen att ta två av de sämsta värvningar som gjorts :-)
Kommentera

Tväst: Man sitter ju verkligen och väntar på att LJ ska få sitt lyft och vara den förste back som Brynäs värvade honom att vara...

Jag tror att många, däribland jag, kollar honom extra noga då det gått så fasligt trögt, därav blir de missar han gör mer tydliggjorda...

Kommentera

70 Rodrigues: Jag säger bara att vi inte kan veta. Wanvig trodde tex. många på innan han kom eller Hutten.
Kommentera

arnio: Ja du, inte fan hade dom spelat gratis, sen undrar jag hur många spelare som har erfarenhet från ES innan dom spelat där? Hade dessa killar skrivit på för Brynäs så hade du tyckt att det varit klockrena värvningar :-)
Kommentera

Burken:

Där sa du ett väldigt sant ord, "Sånt som händer i hockey".... men nu råkade det va L J som var delaktig, en tråkig företeelse att sparka på den som redan ligger (eller va man ska kalla det).

Men så är det..... vissa personligheter verkar få extra luft av att få klaga på andra när tillfälle ges..... inte ovanligt att man oxå hittar på anledningar som passar ...... f.ö. även jag tycker att L J haft en dålig höst, men kanske kan man se en liten ljusning.

Kommentera

70 Rodrigues:

"Tror ni inte Netik och/eller Pilar hade "förstärkt" Brynäs?"

Helt omöjligt att säga då vi inte sett dem spela och de inte heller har någon erfarenhet från Elitserien som vi kan ha som värdemätare. Att de släpps från sina klubbar kan ju i alla fall vara en indikation på att deras nuvarande arbetsgivare inte är så nöjda med deras insatser eller att de helt enkelt kostar för mycket. Klart att de i alla fall hade bidragit till ökade lönekostnader om de gått till Brynäs.

Kommentera

arnio: Jag tycker definitivt vi kan släppa LJ-diskussionen. Beslut tas på tiondelar av en sekund. Möjligt att jag har fel och att LJ gjorde totalt rätt. Mål blev det vilket fall som helst...

Nu avgör väl LJ ikväll...

Kommentera

arnio: Ja, han var i alla fal inte den katastrof han varit i flera matcher. Så om man skall ha det som något slags "benchmark" så var han ok.

Däremot så visar just det målet behovet av att ha en större och starkare back på isen emellanåt. Man väger för lätt helt enkelt.

Kommentera

70 Rodrigues:Netik kostar nog mer än han smakar. Sen är det svårt med Tjecker och Slovaker. De verkar ha ett väldigt speciellt lynne och är mer individualister än teamplayers.

Då tror jag mer på att ge Widing några rejäla örfilar så att han fattar att det är allvar nu. Sedan får samtliga spelare helt enkelt höja sig ett snäpp.

Man har kunnat spela på sin säkra tabellposition hela säsongen och man har aldrig varit pressad och haft några verkliga "måstematcher".

I ett slutspel börjar man om på noll och nivån för vad man tillåts göra på isen höjs en aning. Färre PP med andra ord. Man måste alltså börja producera i fem mot fem.

Kommentera

Burken: Att vi ens har denna diskussion tyder på att LJ i alla fall inte gjorde något uppenbart fel så vi kan nog släppa det. Han har i alla fall ryckt upp sig och är numera i alla fall ok under matcherna.
Kommentera

Huge:Nu har jag kollat på situationen ett par gånger. Som det känns så borde LJ ha tagit markering tidigare. I och med att forwarden, såg inte vem det är stötte upp mot blålinjen så skulle LJ ha stött tidigare. Så han gjorde rätt men lite för sent.

Sånt som händer i hockey.

Kommentera

Tror ni inte Netik och/eller Pilar hade "förstärkt" Brynäs?
Kommentera

Huge: Så då är frågan om det är LJ's gubbe som gör målet?

Först kanske du kan svara på om man "zonade" eller om man körde man-man.

Jag vet inte...

Kommentera

Burken: Nä, han hann inte ända fram.
Men tillräckligt långt fram för att mottagaren kände sig tvingad att bara slänga iväg ett halvdant skott mot mål.
Alternativet hade som sagt varit att stå kvar, och då hade mottagaren haft gott om tid att antingen få iväg ett ordentligt och förmodligen mkt farligare skott alt passning.
Sen diskuterar vi enbart vilket alternativ som varit bäst, från det läge LJ befinner sig.
Och inte från det tilltänkta läge han ev skulle ha befunnit sig i om han nu hunnit ända fram.

Mao: LJ hann inte fram och ta närmarkering, så vilket alternativ är då bäst utifrån den position han har när passet kommer från hörnet?

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Hann LJ dit?
Kommentera

Burken: Men isf var det väl LJ själv som missat sin markering, övriga 4 HV-spelare var ju mer eller mindre redan markerade av våra 4 återstående spelare?
Eller har jag missat nåt?
Min poäng är ju att det ngt missriktade passet som kommer från hörnet tvingar mottagaren att backa upp en aning och i det läget är det väl bättre att LJ stöter på mottagaren som inte hunnit få kontroll på pucken, istf att mottagaren i lugn och ro tillåts ta emot pucken och sen vända upp rättvänd och ha både ett målskott eller pass till Kristiansen som alternativ.
Jag ser faktiskt ingen som helst vettig anledning till att LJ i det läget ska stå kvar som en passiv åskådare när det finns läge att störa passningsmottagaren och därmed eliminera en potentiellt farlig situation som hade kunnat uppstå.
Jämför som sagt med hur spelarna agerar i ex BP: man stöter inte gärna på en motspelare som har pucken under full kontroll utan avvaktar och slår till så fort spelaren ifråga schabblar lite med pucken eller får problem av nåt slag i sin puckmottagning.

Mao: när LJ nu inte hade närmarkering på deras passningsmottagare så gör han helt rätt som stöter när mottagaren är i obalans sas.
Kommentera

Huge: Jaha, du driver detta vidare ser jag...

Tja, jag kan helt ärligt säga att jag inte tycker detta tar så stor del av mitt liv som det verkar göra av ditt, därav har jag inte fördjupat mig i att i grund och botten djupdyka ner i en analys av några skridskoskär...

Detta är ett forum, och när matcher spelas så skriver i alla fall jag snabbt utan att vända och vrida på orden och lägger inte någon stor emfas på hur andra ska tolka det jag skriver.

Om du sedan vill driva saker till sin spets så gör det, men jag har ingen ork att komma med motargument efter motargument efter motargument...

Och vill du tolka det som att du vet och kan bättre samt att jag hade fel, så var så god. Mig gör det inget...

För övrigt är det inte första gången som du slår ner på andra skribenter då det råkar göras ett eller annat stavfel. Detta är som sagt ett forum, och klarar du inte att läsa inlägg där det råkat bli ett fel utan att du måste anmärka, så säger det mer om dig än om de som skriver.

Vi säger så här, du hade rätt, jag hade fel. Så går vi vidare...

Kommentera

Huge:"Och när svaret sen kom så tyckte jag att alternativet (att stanna kvar på sin position) var klart sämre och förklarade också varför jag tyckte så.
Min motdebattör har hittills dock inte motiverat varför HANS alternativ (att stå kvar) är bättre, förmodligen därför att hans alternativ i realiteten ÄR sämre."

Nu ska jag säga vad jag tycker...

LJ gjorde ett val efter att någon missat sin markeing. Han gick på reptilhjärnan. Den här gången blev det fel. Men frågan kvarstår. Skall man släppa sin position för att en spelare missat sin gubbe? Blir det inte en jävla hönsgård av allting då? Stressar man fram ett avslut så får skytten kortare tid att sikta. Men hur många prickskjuter från Slotet utkanter? Där lägger man den på mål och hoppas. Alltså. OM man nu gör som LJ och sätter press så riskerar man att skymma sin egen målvakt och man lämnar även sin position så även om skottet inte går i mål så lämnas en farlig retur (om nu inte Honken lyckas rädda utan att släppa retur). Så man får alltså välja.

Behålla sin position och göra SITT jobb i defensiven och lita på sin målvakt eller så får man agera efter eget bevåg med risk att man rör till det ännu mer samt skymmer sin målvakt.

Vad som är rätt kan varken du, jag eller någon här svara på.

Det handlar om vilken åsikt TJ har i fallet.

JAG, skulle nog föredra att man inte rusar ut utan litar på sin målvakt. Skulle spelaren avancera så måste man ju möta upp.

Kommentera

Burken: "Vad är ambitionen med att driva din åsikt flera gånger. Du kommer ju knappast byta åsikt. I alla fall ionte så länge LJ spelar kvar i Brynäs. Skulle man hitta en lösning och han lämnar Brynäs så skulle du givetvis tycka att det är det bästa för alla parter..."

Jag har ingen som helst ambition att driva min åsikt flera gånger bara för drivandet skull, om du nu tror det.
Jag fick helt enkelt inget fullgott svar eller förklaring på vad LJ isf skulle ha gjort och som skulle ha varit ett bättre alternativ?
Då tvangs jag ju tjata ett par gånger och till sist kom det ett svar.
Och när svaret sen kom så tyckte jag att alternativet (att stanna kvar på sin position) var klart sämre och förklarade också varför jag tyckte så.
Min motdebattör har hittills dock inte motiverat varför HANS alternativ (att stå kvar) är bättre, förmodligen därför att hans alternativ i realiteten ÄR sämre.

Skulle man hitta en lösning när det gäller LJ där alla parter är nöjda så finns det väl ingen anledning att kritisera det beslutet.
Eller?
Och med "nöjda" menar jag då att bl.a tränarna är nöjda med den ersättare som kommer istället.
Och att parterna inte minst är nöjda även med den ekonomiska uppgörelsen.
Kommentera

Huge:

Äsch..
Oredigerad kommentar
Kommentera

Bissett_19: Hehe, inte alls.
Det går utmärkt att använda båda stavningarna (reflexion eller reflektion)
Så din anmärkning får du nog gå hem och reflektera över en aning....

Mvh
Magister Huge
;-)

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge:

Reflexion?
Har magistern fått dyslexi på äldre dar?;)
Kommentera

Burken: Ja, nu var det ju inte hans ev okunnighet när det gäller att göra en reflexion jag ifrågasatte utan det han försöker säga.
Var och när har jag påstått att jag vet bättre än nån annan, bara för att jag nu i vissa fall råkar vara envis?
Det komiska är att det finns massor av skribenter som envist gnäller på allt och alla, år ut och år in, men dom undgår uppenbarligen kritiken om att tro sig veta bäst.
Märkligt....
Kommentera

Huge:Att skriva en reflexion på ditt tjat är väl knappast något man kan kallas okunnig för?

Vad är ambitionen med att driva din åsikt flera gånger. Du kommer ju knappast byta åsikt. I alla fall ionte så länge LJ spelar kvar i Brynäs. Skulle man hitta en lösning och han lämnar Brynäs så skulle du givetvis tycka att det är det bästa för alla parter...

Kommentera

Okunnig: Du valde iaf ett passande nick när du väl bestämde dig för att kliva in i debatten.

Att vara envis och argumentera för sin sak är inte detsamma som att tro att man vet bäst.

Var och när har jag påstått att MIN åsikt alltid är den rätta?
Jag argumenterar för MIN åsikt sen får andra argumentera för SIN.
Svårare är det inte.

Du är mao okunnig och har totalt missuppfattat det mesta.

Kommentera

Okunnig: Huge kör buss... Stooor skillnad ;-)
Kommentera

Huge: Jag har läst detta forum ett tag utan att vara medlem, man kan inte längre låta bli att skriva några rader.

Varför tror du att du vet bäst om allt & alla?

Varför är din åsikt är den rätta jämt och ständigt?

Bara för att du har varit med i tv eller för att du kör taxi?

Du skriver bra, formulerar dig fint och stavar rätt (tydligen). Men vad är det för speciellt med dig som ger dig rättan att sätta dig på alla andra?

Kommentera

Huge:hahahaha...nej, vänta...HAHAHAHA...ja jösses, Huge!!! Släpp det och gå vidare nu. HAHAHAHA... 

Kommentera

Huge: Jag är väl en av dom som tycker att LJ inte alls varit bra iår och är inne i en enorm formsvacka, men att belasta honom för 1-0 målet sist är väl taskigt och inte alls rätt i mina ögon. Tycker det som man ska prata om är isåfall att Sunken släpper sin gubbe väldigt lätt, eller att Honken "ligger" ner. Men tycker ändå att det är Kristiansen som ska ha cred för att han gör mycket bra i den situationen. MEN för dom som anser att LJ gör fel skulle jag vilja veta vad han ska göra istället? Lämnar han 4-5 meter till honom och backar då kan ju deras spelare vid blå vända upp och aggera en-mot-en rättvänd mot någon Brynäsare, och det är bra mycket svårare.

Så nej, sluta dumma er om att LJ är boven i dramat även om han har det tungt. Denna gång kan han inget göra.

Kommentera

Zappaholic: Om du redan från början hade redogjort för vad LJ istället borde ha gjort så hade vi ju sluppit allt tjat, eller hur?
Jag tycker att det är en rätt intressant fråga eftersom det ändå handlar om nåt konkret hockeymässigt som det går att ta på, sas: hur bör ex en back agera i olika lägen i egen zon?

"Det som är mest spännande i dina inlägg är hur du envisas med att vara ishockeyns svar på Saida, och hur du i hemmets lugna vrå kan blicka in i din kristallkula och sia om vad som hade hänt om LJ inte stött mot back."

Haha..
Det är ju DU och inte jag som leker Saida här, när du siar om att det hade varit bättre ifall LJ stått kvar på sin position. Hur vet du att det hade varit bättre? Syns det i din spåkula vad som hade hänt om han stått kvar?
Jag har bara konstaterat att LJ gör rätt som stöter mot en forward i ett läge där denne inte har riktig kontroll på pucken, precis som en back eller forward normalt alltid gör i ex BP.

I övrigt blickar jag alltid framåt, tittar sällan bakåt.
Mitt tips: 2-3 efter straffar.
LHC har fått upp ångan och är i starkt behov av poäng, så motivation slår klass ikväll.

Kommentera

Huge: Jag känner att jag börjar tröttna på att du orkar fortsätta älta samma sak om och om och om igen. Som ett självspelande piano. Illa stämt dessutom...

Du har redogjort din ståndpunkt och jag har läst och tagit till mig den.

Det som är mest spännande i dina inlägg är hur du envisas med att vara ishockeyns svar på Saida, och hur du i hemmets lugna vrå kan blicka in i din kristallkula och sia om vad som hade hänt om LJ inte stött mot back.

Det blev mål i detta anfall, den saken klarar vi att vara överens om i alla fall...

Så, nu tycker jag vi blickar framåt mot kvällens drabbning...

4-2 till Brynäs, sista i tom kasse. Vad är ditt tips?

Kommentera

Zappaholic: Lider han inte av skadan fortfarande? Ge han tid:)
Kommentera

arnio: Äsch, inte har jag bestämt mig för att allt är LJ:s fel. Han har spelat långt under sin förmåga denna säsong, om det kan vi säkert vara eniga.
Kommentera

Huge: Men du har ju skrivit SAMMA sak tre fyra gånger nu. Det är inte att diskutera.
Kommentera

Gurra88: Saker man scrollar förbi brukar jag kalla för spam. ;-)

Rätt intressant att man måste berätta sin ståndpunkt 111 gånger även fast man vet att man inte kommer övertyga någon. Speciellt inte Huge som aldrig ger sig. Det spelar ingen roll hur empiriska bevisen är. Då kommer det långa utläggningar om allt från relativitetsteorier till personliga påhopp. Precis som hans motpoler som alltid skyller ett baklängesmål på en spelare de inte gillar. Bara han finns på isen.. Ibland behövs inte ens det.

Jag skyller ALLA baklängesmål på Sundlöv. Han skulle ha värvat bättre spelare ;-)
Kommentera

Burken: Varför det?
Poängen med HS upplägg är väl att man ska diskutera i resp gästbok och inte via mail, om det nu inte handlar om rent privata saker.
Eller hur tänker du nu?
Om du öht tänkt, menar jag....
Kommentera

Burken: Eller så scrollar man förbi monologerna. Brukar funka ganska bra det med.:)
Kommentera

1463270 · »