Redigerad kommentar
Powerfade: Men när vi väl tar oss förbi kvartsfinal så vinner vi! :)
En liten fotnot är att inget annat lag har lika bra vinstprocent i SM-finaler som Brynäs. Det är i det närmaste vinstgaranti, när man väl tar sig dit vill säga.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Powerfade:En lite mer detaljerad lista...
2000 - 2001 Quarterfinal loss FBK 0-4
2001 - 2002 Quarterfinal loss FBK 0-4
2002 - 2003 Saved in relegation
2003 - 2004 Did not make playoffs
2004 - 2005 Saved in relegation
2005 - 2006 Quarterfinal loss Frölunda 0-4
2006 - 2007 Quarterfinal loss HV713-4
2007 - 2008 Saved in relegation
2008 – 2009 Quarterfinal loss FBK 0-4
2009 - 2010 Quarterfinal loss DIF 1-4
2010 - 2011 Quarterfinal loss FBK 1-4
2011 - 2012 Champion
2012 - 2013 Quarterfinal loss SAIK 0-4
2013 - 2014 Quarterfinal loss FBK 1-4
2014 - 2015 Quarterfinal loss SAIK 0-4
Record för kvartsfinalspel: 46- 6- 40 (Guldåret ej medräknat)
Carl Lejonkräk: För övrigt så måste jag erkänna att det blivit mycket trevligare stämning både i den här boken och från de brynäsare som besöker vår bok (Modo). Keep up the good work!!!
Som relativt neutral tyckare i frågan så ser ert lag väldigt tunnt ut på papperet. Självklart är jag medveten om att det inte är på papperet det avgörs och att rätt tränare/lagandra osv kan göra underverk, men nog måste det väl till ett par riktigt tunga pjäser för att ni ska känna er trygga? Bedömer man trupperna just nu så måste play-in anses som en rejäl framgång för Ert lag. De där två spelarna som ska in får heller inte gå sönder...
Huge: Men det känns ändå som du har lite skygglappar. Många av era konkurrenter (bland annat Modo) har betydligt bättre lag på papperet än förra året, medan Brynäs ser något tunnare ut. Att du sedan tycker är märkligt att vissa har farhågor är bara löjligt.
Visst, ni kan absolut få ihop laget bättre med Bulan än med Jonsson, men det finns inga sådana garantier. Ni kanske kan få två kanonförvärv, men laget ser inte starkare ut på PAPPERET för det jämfört med förra året. Lägg därtill att man gick rejält back, vilket kan förklara varför inte BZ varit aktivare i värvarkarusellen.
Sedan förstår jag att yngre spelare (framförallt) kan utvecklas. Spelsystemet kanske sätter sig och en massa andra positiva saker kan hända, men återigen. Laget ser tunnare ut på papperet så du får acceptera att vissa har svårt att se det som att det blir en bättre säsong än ifjol.
J F K: Beroende på vilka de två sista värvningarna blir kan vi definitivt se starkare ut även på PAPPERET.
Förutom Sweatt och Andersén har vi inga riktiga tapp. Johnson är på PAPPERET minst likvärdig Sweatt.
Porseland är en stabil värvning. Sen ska Andersén ersättas och där har vi rimligt med pengar att lägga ut.
Ollas spelade 3 matcher förra säsongen,även om han blir segstartad och kommer igång sent så är det en förstärkning.
Så nä..jag fattar inte varför vi skulle se tunnare ut. Modo ser dock starkare ut,men det säger inte så mycket med tanke på vad ni ställde på isen förra säsongen.
Huge:Jag bevisade bara att det där med att "Slå ur underläge" INTE är Brynäs grej.
Om nu i dina ögon okunniga personer tippar att Brynäs hamnari KS och Brynäs tar sig till slutspel så vad bevisar det?
Att de "okunniga" tippade fel?
Att Brynäs har gjort en bedrift genom att undvika KS?
Det enda vi vet är att det är en mördande stor procent på att Brynäs åker i kvarten med antingen 0-4 eller 1-4
Davey_22: Fast det blir ju tunnare om konkurrenterna blivit bättre...
Jag säger verkligen inte att ni inte kan placera er bättre än förra gången. Jag tycker bland annat att Petter är ett skämt som så kallad expert, men jag menar att det trots allt finns belägg för att man som brynässupporter kanske inte någon jätteoptimist.
Att Huge liksom inte förstår hur folk inte delar hans Bagdad Bob-liknande optimism är i mina ögon konstigt.
Fråga bara SSK hur viktigt det är att ha en jättebra trupp på papperet...
Och en sak till. Även om Ollas nu var skadad halva säsongen så tillhörde han väl ändå truppen? Det vore naivt att tro att man inte drabbas av skador och man kan inte räkna det som nyförvärv om man jämför trupperna mot varandra. Sedan kanske ni har tur med att "rätt" spelare inte skadar sig, men det är en annan sak.
Redigerad kommentar
J F K: Hur andra trupper ser ut är oväsentligt då jämförelsen gällde Brynäs (ej ens färdiga) trupp med förra säsongens trupp.
Jag är inte heller jätteoptimistisk angående truppen. Jag tror med lite tur att vi kan placera oss i mitten. Top 8 kanske.
Ollas var inte skadad halva säsongen. Han var skadad i stort sett hela säsongen. 3 matcher spelade han som sagt.
Så det känns relevant och logiskt att ha honom med i beräkningen.
Fast egentligen tycker jag personligen att hela grejen att sitta och jämföa trupper innan lagen ens har gått på is eller värvat färdigt är lite onödigt.
Förstår t ex inte hur Wennerholm med flera kan bli avlönade för att tippa tabellen i Juli.
Carl Lejonkräk: Ullmark var förvisso inte särskilt bra förra säsongen, men jag ger dig rätt i att målvaktsmässigt ser det tunnare ut.
Skulle Lehtivuori och Ahnelöv vara starkare än Welch, Heshka och Whitney? Verkligen inte...
Såg du Påhlsson förra säsongen eller de två tidigare? Han var efter hälsenebrottet verkligen inte bra. Kempe var bedrövlig hos oss och jobbade aldrig hem. Öhnerud vet jag var en stor favorit för många, men något ordentligt spelsinne har han inte så han passar BARA i en tredjekedja. I och för riktigt bra där, men...
Uppgraderingen med en centerlina där Pettersson kom in ifjol och blev förstecenter numera får spela som tredjecenter är givetvis ohyggligt mycket bättre. Med Haataja, Butler och Bill Thomas så får vi dessutom mycket bättre bredd än förra säsongen.
Största förbättringen är dock tränare. Huras ställer krav på ett helt annat sätt än Forsberg. Där Forsberg lät Nylander och Kempe glida omkring som på allmänhetens åkning kommer Huras sätta spelaren i fråga på läktaren.
Kort sagt. Förutom på målvaktsfronten är Modo ett på PAPPERET mycket bättre lag. Vi kanske blir sist i alla fall, men då är det banne mig inte för att vi inte förstärkt.
Davey_22: Det är en helt annan sak. Jag kan också tycka att det är löjligt att sitta och gissa slagstyrka på trupper som inte ens är färdiga, men nu har de där journalisterna (och en del fans) ingenting bättre för sig.
Samma journalister kommer väl förresten med liknande listor efter ett par försäsongsmatcher och sedan kommer SHL-bibeln" fylld med gissningar...
Facit börjar man väl inte få förrän vi kommit in i mars, men det kommer aldrig någonsin att hindra folk från att spekulera eller att läsa om spekulationer.
Huge: Nu tror jag att du har lite svårt att förstå. Jag skrev att han var med i truppen. Var han med i truppen eller inte? Är det månne en för svår fråga?
Du kan slingra dig precis hur mycket som helst, men killen var med i truppen. Eller vill du hävda att han inte var Brynäs spelare ifjol?
Huge:
2000 - 2001 Quarterfinal loss
2001 - 2002 Quarterfinal loss
2002 - 2003 Saved in relegation
2003 - 2004 Did not make playoffs
2004 - 2005 Saved in relegation
2005 - 2006 Quarterfinal loss
2006 - 2007 Quarterfinal loss
2007 - 2008 Saved in relegation
2008 - 2009 Quarterfinal loss
2009 - 2010 Quarterfinal loss
2010 - 2011 Quarterfinal loss
2011 - 2012 Champion
2012 - 2013 Quarterfinal loss
2013 - 2014 Quarterfinal loss
2014 - 2015 Quarterfinal loss
Nu har det inte i huvudet men det är inte många säsonger vi ens varit nära att ta oss till semi heller. Så det där med att slå ur underläge är INTE Brynäs grej.