Brynäs IF

723728 inlägg · 7956 ämnen

Inför Brynäs - Luleå

« · 1186708 · » Till forumet


Sv: Inför Brynäs - Luleå
arnio: Kanske det..
Det intressanta är dock att Hellströms plus/minus är klart bättre än Kudrocs och att hans egenskaper beskrivs som exakt desamma som Kudrocs.
Och ändå tycker många att Kudroc absolut är ett mkt bättre val.
Hur stämmer DEN logiken egentligen?
Känns som att man förblindats en aning av Kudrocs storhet (201cm) och hans vikt (106kg) och att han personifierar sinnebilden av en stor och trygg back, trots att Hellström säkerligen skulle göra jobbet minst lika bra om inte bättre.
Kudroc sitter också betydligt längre i utvisningsbåset vilket också är en faktor att ta hänsyn till.
Men som sagt: jag har aldrig sagt att det är ett enkelt val och ser mer än gärna att Kudroc stannar kvar om nu inte Hellström är aktuell.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Du får scrolla ned.
Orkar inte än en gång redogöra för skillnaderna mellan de båda som jag ser det och varför jag föredrar Hellström.


Du har egentligen ingen aning. Allt pekar på stats, och jag har heller ingen aning om hans kapacitet men han är inte det vi söker. Han har inte samma fysika spel som Kudroc har. Och det är det vi är ute efter, Junisar och talanger kan vi hitta i egna leden.. Han känns lite som en andersén typ.. Hyfsat stor kille som spelar hårt. Men vi behöver nån som spelar på gränsen till fult, Där har vi Kudroc...
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge:

"Att Kudroc gjort några fler mål i sin karriär är heller inget bevis på att han därmed skulle vara en bättre offensiv spelare.
Beror helt på hur målen tillkommit och i vilka situationer."

Kanske inget bevis men det kan kanske ses som en ledtråd.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Hellström har gjort 16 poäng sedan 2004..kanske han haft otur.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huss: Förra året hade ju Viksten den där Genoway som radarpartner, nu måste han göra mycket mer på egen hand. Han är förresten skytt i deras PP, även intressant att följa händelseutvecklingen där. Ju fler olika roller en spelare behärskar, ju mer intressant blir han.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
arnio: Det bygger jag mest på att Hellström är en rörligare och kvickare spelare som därför också borde kunna användas mer i offensiven och då främst i PP.
Att Kudroc gjort några fler mål i sin karriär är heller inget bevis på att han därmed skulle vara en bättre offensiv spelare.
Beror helt på hur målen tillkommit och i vilka situationer.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Bara det att Kudroc är uttagen till OS talar ju till hans fördel, det somtalar emot är prislappen men den känner vi ju inte till.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Var har du hämtat in informationen somligger till grund för dina jämförelser?
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Ja men hur får du det till att Hellström är en bättre offensiv spelare än Kudroc? Man undrar liksom var du har fått det ifrån...
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
arnio: Du får scrolla ned.
Orkar inte än en gång redogöra för skillnaderna mellan de båda som jag ser det och varför jag föredrar Hellström.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: "Lägg till att Hellström definitivt är en bättre offensiv spelare med sin rörlighet och att han i jämförelse med Kudroc är en speedkula, så blir valet inte så enkelt.
Lägg därtill det peja pekar på, lönen, och valet kanske blir lite enklare."

Kudroc gjorde fler poäng i Elitserien med SSK på två säsonger än vad Hellström gjort i hela sin karriär trots att han spelat i lägre divisioner.

Jag tycker att Kudroc är riktigt bra offensivt faktiskt..

Inget fel på hans skridskoåkning heller
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Peja: Ja, att kategoriskt dissa spelare bara därför att dom inte platsar i NHL eller AHL känns inte speciellt seriöst.
Det är en enorm konkurrens om platserna därborta och en "degradering" behöver inte betyda så mkt som man tror.
I Hellströms fall är det väl mest sannolikt att han ändå gjort bra ifrån sig vilket inte minst statsen pekar på.
Han verkar överlag ha varit en stabil defensiv back om man ser till hela karriären och exempelvis +8 på 35 matcher eller -1 på 40 matcher i AHL tycker jag låter riktigt bra.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Peja: Daniel Viksten ja, men han verkar stagnerat något i år.
Fick man önska fritt vore väl Oliver E-L önskedrömmen, men han lär väl göra en "Berglund/Backlund" och dra direkt till Amerikat.
En center som imponerats av är Malmös Hardt, riktigt duktig.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: "Eftersom ingen vet om han är på väg bort eller inte och det har ryktats om att Hellström är på väg till Brynäs så har jag jämfört det båda spelarna med varandra och kommit fram till att jag hellre ser Hellström i laget än Kudroc."

Hur gick jämförelsen till?
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Gurra88: Du har rätt, det är väl vettigare att jämföra Hellström med en liknande spelartyp. Vad sägs om Sanny Lindström? Platsade inte heller i AHL, men som tur var struntade Timrå i det när de värvade honom.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Peja: Mm, men det var väl ett relativt uselt exempel. Då han utvecklades och tog sitt stora kliv säsongen efter..
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huss: En annan intressant Moraspelare är ju Viksten, men Brynäs kanske inte har plats med honom, med tanke på att både Thegel och Järnkrok (förmodar att han får börja som ytterforward i A-laget) knackar på dörren till A-laget.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Gurra88: Widing fick ju inte heller plats i AHL, men han är ganska bra ändå.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Gurra88: "Hellström beskrivs som en stor, tuff och fysisk back som är effektiv framför mål och längs sargerna."

Vi jämför Hellström med Kudroc och inget annat.
Tycker att ovanstående beskrivning lika väl kan gälla för Kudroc.

Lägg till att Hellström definitivt är en bättre offensiv spelare med sin rörlighet och att han i jämförelse med Kudroc är en speedkula, så blir valet inte så enkelt.
Lägg därtill det peja pekar på, lönen, och valet kanske blir lite enklare.

Därmed inte sagt att det är ett enkelt val, vilket jag alltid framhållit.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Peja:
Tror Kudroc kunnat spela i ahl om det luggit i hans intresse, han var alltid en stabil kille i ahl när han var där, med vissa inhopp i nhl..

Tror inte Kudroc nödvändigtvis behöver kosta så otroligt mycket. Och hellström är inte heller så billig som ni får det att låta..
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Peja: Ekholm håller jag definitivt med om vore ett bra förvärv.

Men Hellström är utan tvekan ett oprövat kort i Elitseriesammanhang, men vi får väl hoppas att han lyckas i Luleå.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Det jag sett av honom, matcher i Björlöven och J20 är okej, men jag blir inte överväldigad.. När en kille inte platsar i ett ahl lag så har det en anledning.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Gurra88: Fast stora, tuffa backar är ju inte direkt någon bristvara i Nordamerika. Så vitt jag vet är inte Kudroc heller speciellt eftertraktad i NHL/AHL. Vill förresten förtydliga att jag hellre vill ha kvar Kudroc än signa någon annan (t.ex Hellström), men samtidigt tycker jag att Hellström är bra och har förståelse för om Brynäs hellre satsar på honom, då han är billigare och yngre än Kudroc.

Till nästa säsong skulle jag förresten vilja att Brynäs signar Mattias Ekholm från Mora. En mycket bra back som säkerligen går en ljus framtid till mötes.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Gurra88: "Du kan knappast sett Hellström särskilt många matcher förutom i J20, men det känns som att det är lite bristfälligt för att värdera en spelares kapacitet..."

Men DU kan tydligen värdera Hellström som en sämre fysisk spelare än Kudroc trots att du sannolikt sett Hellström i spel färre gånger än vad jag gjort.
Hur förklarar du det?
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
På torsdag så får vi väl se om vi håller utan masen. På lördag är vi dessutom utan Kudroc, fast vi brukar ju förlora borta mot FBK. Nä får hoppas på att någon vinner på triss.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Bissett19: Jag lovar att det inte är monopolpengar eller pengar från helikopterrånet :-))
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Wesley: Hurra, vår nya storsponsor Wesley har öppnat plånboken!
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Peja: Uppenbarligen har de örat mot rälsen och försöker gjuta olja på vågorna.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Wesley:

Monopolpengar räknas inte..
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Lugn alla bara lugn......DET FINNS PENGAR till en BACK.
Kommentera


Sv: Inför Brynäs - Luleå
Peja: Men det finns såklart en anledning till att han spelar i Echl? Det borde t o m Huge förstå?..
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Gurra88: Hellström var fysisk i Löven/Juniorkronorna och mer eller mindre alla brukar ju spela ännu mer fysiskt efter några år i Nordamerika. Där lär de sig att tacklas.

Förresten, Nils Bäckström kan väl bryta sitt collegekontrakt när som helst? I somras hann han minsann visa att han är en god tacklare.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Jompe: Men det är ju inte omöjligt att St Louis kan betala en del eller rent av Hellströms lön om han lånas ut, en lön som dessutom är relativt liten.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Du får kalla mig 88 hur mycket du vill då jag är bra mycket hellre närmare 20 än vad jag är närmare 60 som i ditt fall..

Det är bara fakta från Gävlelasse. Du vet som alla oss andra att om inte nån finansieringskälla kommer fram så kommer Kudroc lämna, och ryktet om Hellstrlöm känns väl därför lämpligare för dig att hylla då du som sagt slickar upp där sundlöv går..

Inget mer med det. Vi gör en groda om vi släpper Kudroc för Hellström. Hellström är fysisk men inte till närmelsevis lika fysisk som Kudroc. Fattar inte vart du fått den bilden ifrån..Du kan knappast sett Hellström särskilt många matcher förutom i J20, men det känns som att det är lite bristfälligt för att värdera en spelares kapacitet...
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Jompe: Vi får sätta vårt hopp till det du skriver inom parentes, dvs "kan ej uteslutas"... :-)
Inte lätt att veta hur turerna går just nu hos Sundlöv & Co.
Men om vi utgår ifrån att murvlarna trots allt är rätt ute när dom skriver om att det är Luleå och Brynäs som t.o.m lagt kontraktsförslag till Hellström så kanske det inte är så konstigt att mormor blånekar eller t.o.m blåljuger, och det av naturliga skäl, sas.
Man har ju de facto talat om backförstärkning när Andersén gick sönder och att det isf bara var aktuellt om förstärkningen höll riktigt hög klass.
Och jag tror inte att det var Kudroc man avsåg i det fallet utan nåt helt annat och mer planerat. Kudroc blev istället ngt av en nödlösning eftersom han kunde komma på kort varsel.

Men allt kanske är så enkelt som Sundlöv säger: det finns inga pengar till vare sig nån Kudroc eller Hellström, vilket vore synd.
Men man kan ju inte gärna trolla med knäna eller köpa en sedelpress...
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Jompe: Det kostar väl knappast nånting att plocka upp en junior.. Tror tyvärr inte att Kurdoc kommer stanna.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Glöm Hellström (svårt för en Göteborgare att skriva de orden, men så är det). Saxat ur GD:s nätupplaga:
Murvel: - Har ni tittat på någon annan spelare att fylla upp backsidan med om det inte blir Kudroc?
Mormor: – Det finns inga pengar till någon annan lösning heller.

Antingen ljuger mormor som en polsk hästhandlare (kan ej uteslutas) eller så är det Kudden eller inget. Affären kan finansieras genom att man lånar ut Sundström och Herman Hedning och får riktiga pengar, alltså inte monopolpengar, för dem.

Var är rekryteringsgruppen när man behöver den??
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Gurra88: "Eftersom Kudroc är påväg bort så har Huge redan vänt kappan efter vinden och tycker det är okej att han lämnar.."

Eftersom ingen vet om han är på väg bort eller inte och det har ryktats om att Hellström är på väg till Brynäs så har jag jämfört det båda spelarna med varandra och kommit fram till att jag hellre ser Hellström i laget än Kudroc.
Skulle inte Hellströmaffären gå i lås eller vara en tidningsanka så är det självklart att jag vill ha Kudroc kvar, vilket jag påpekat i flera inlägg.

Förstår att du har jätteproblem med läsförståelsen men nu har jag förklarat saken på ett sätt som hade platsat i P4:s nyhetsprogram för förståndshandikappade, så jag hoppas att även du nu förstår.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
GävleLasse: Försöker du plocka billiga poäng hos dina dagisfans med 88:an i spetsen?
Jaja, du får säkert ut nåt av det också...

Jag har motiverat varför jag anser Hellström vara ett bättre förslag om man får välja mellan denne och Kudroc.
Om du sen anser att det inte är att ha en egen åsikt så är det isf ditt problem och inte mitt.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Gurra88: Huge avvaktar och ser vad Sundlöv gör och sedan stöttar han detta. Han har ingen egen åsikt..
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
GävleLasse: Eftersom Kudroc är påväg bort så har Huge redan vänt kappan efter vinden och tycker det är okej att han lämnar..

Hellström har inte gjort en minut i elitserien. Platsar inte i Nhl.. platsar inte i Ahl.. Vad ska vi med en från echl till? Kudroc är otränad och har en hög lägsta nivå. Med mer matcher och mer träning skulle han vara oerhört viktig..

När vi äntligen har en som kan hålla borta folk från kassen så plockar vi bort honom.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Hur motiverar du Hellström som en komplett spelare. Han har gjort 4 mål i sin karriär i a-lagssammanhang..i sin KARRIÄR.

Att han gott skulle ta en plats i Brynäs tvivlar jag inte på men att han skule vara mer komplett än Kudden? Nej inte en chans. Det är total spekulation av dig.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Lindström: Visst är det en effekt, fast det är ren spekulation. Rent hypotetiskt så kunde en huvudsponsor varit den som gått in med de pengar som saknas men samtidigt så hade säkert denna sponsor även denna varit drabbad av krisen.

Den enda bransch som inte påverkas av krisen är hokceyspelarnas öppna marknad. Deras agenter lever i en annan värld.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Om Hellström använts i PP är det då ingenting som syns i statistiken. Var det i Björklöven som han användes båda vägarna, och har det varit likadant i Nordamerika?
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Kan vi se effekten av att inte har en huvudsponsor månne??
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Det verkar som om Hellström försvinner till Luleå så att han kan vi nog glömma.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
henkz_BIF: Inte ens platsar i AHL? Det är nog en sanning med modefikation. Det finns säkert lag i AHL som gladeligen skulle ha honom. Att han inte tar plats i Petoria utesluter inte det andra...

Men jag ser hellre Kudden i Brynäs än Hellström.

1. Kudden har spelat in sig i laget och vi vet att han håller för ES och för vår egna spelidé.

2. Hellström är ung och har NHL drömmar vilket gör at han helt säkert hoppar på varje chans han får. Det kan räcka med att ST Louis Blues tradar honom till ett annat lag som vill ge honom chansen så är han borta, med riktigt otur redan under den här säsongen. Kudden tillhör inte något lag i NHL och är därför ett säkrare kort. För det var väl långsiktigt man byggde? Det verkar vara så när man skrapade rent på kistbotten för att signa Nordan iaf.

3. Hur mycket bättre är Hellström än våra egna backar i J20? Är den lilla uppgraderingen värd de pengar man får lägga? Nej i så fall så ser jag hellre att man försöker få ihop pengar till Kudden. Det är säkert hans giriga agent som skall ha för mycket och har dillat i honom att han nu fått visa upp sig i Brynäs och kommer att få erbjudanden från andra lag.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Partyjack: Har sett Hellström i både Löven och juniorlandslaget och det är en riktigt bra back som spelar friskt och fysiskt.
Tror t.o.m att han är betydligt bättre tränad än vad Kudroc är och har varit, men som sagt: det är ett tufft val.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: "Ser hellre isf Hellström i laget än Kudroc, även om slovaken hittills gjort ett bra jobb."


Det är väl bättre att Kudroc lirar vidare en att chansa på Hellström som varken har spelat i elitserien lr platsar i AHL ?
Kommentera

« · 1186708 · »