Brynäs IF

723730 inlägg · 7956 ämnen

Inför Brynäs - Luleå

« · 1186529 · » Till forumet


Sv: Inför Brynäs - Luleå
70 Rodrigues: Det är absolut inget lätt val men Hellström känns mer komplett som spelare.
Han kan användas i både BP och PP, där är Kudroc lite begränsad.
Och då talar vi bara om det rent hockeymässiga.
Det kan också ligga ekonomiska faktorer bakom där ex en inhyrning av Hellström är betydligt billigare än att signa Kudroc.
Men det är bara spekulationer från min sida eftersom jag inte vet om Kudroc isf också kan hyras in om det blir nån fortsättning för hans del.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Har du sett denne Hellström spela en hockeymatch på tre år, eller någonsin?

Har Sundlöv gjort det?

Självklart måste Kudroc vara det bästa valet då han A. Redan gjort 5 matcher med laget, och alltså har försprång i att komma in i laget. B. Han har verkligen inte gjort bort sig.

Dock verkar det inte som att vi får varken eller.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: "Ser hellre isf Hellström i laget än Kudroc, även om slovaken hittills gjort ett bra jobb."

Varför?
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Bissett19: Har som bekant inte mkt till övers för våra murvlar men när det gäller rykten om vart spelare är på väg brukar dom faktiskt ofta vara rätt ute.
Och om det isf stämmer så har alltså Brynäs redan lagt ett konkret förslag till Hellströms agent, vilket låter bra.
Konkurrensen från Luleå känns isf tuff men vårt hopp är kanske att han får spela med Alexander Sundström, en gammal Lövenkompis.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Jag ser hellre Kudroc faktiskt. Han har spelat in sig i laget nu, och visat att han kommer in i spelet bra med tufft spel. Var Hellström står är en oerhörd chansning. Han har inte platsat alls i AHL, vad säger det om hans tuffa spelstil? Var den inte tuff nog? Nej, jag är är rädd att det vore ett stort misstag att inte satsa på "The Rock".
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
70 Rodrigues: Ja, det är bara att hoppas på att mitt resonemang stämmer och att Sundlöv haft is i magen och agerat klokt.
Dvs bara signat Kudroc för den tid man trott Andersén skulle vara borta och att man sen koncentrerar sig på Hellström.
Ser hellre isf Hellström i laget än Kudroc, även om slovaken hittills gjort ett bra jobb.
Men vi kanske inte ska ha för stora förhoppningar utan istället vara beredda på att det varken blir nån Kudroc eller Hellström.
Och även om så blir fallet tycker jag inte att man behöver måla fan på väggen.
Som nån skrev: läget just nu är ändå detsamma som innan Andersén blev skadad och vi har ju klarat oss skapligt med det material vi har.
13 insläppta mål och en klart bättre offensiv är siffror som ändä säger en del.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Bissett19: Då lär det väl bli Luleå då? Ser nog hellre att Kudroc stannar.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
70 Rodrigues:

Luleå även intressant för Hellström

www.nsd.se/sport/lulea_hockey/artikel.aspx?ArticleId=4931813
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Sagt om Hellström:

En stor och tung back. Hellström spelar riktigt resolut och fysiskt. Stark och bestämd i sitt spel framför den egna målvakten och effektiv i tacklingarna längs sargen. Vissa offensiva instinkter, men framförallt en typiskt stor, tuff och stark defensiv back.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huss: Tycker at arnio gör en bra analys av läget.
Såg i dagens Sportexpressen att Brynäs tydligen är intresserade av Alexander Hellström och att det isf skulle handla om att hyra honom.
Mkt pågår säkert bakom kulisserna som vi inte har en aning om och det är väl inte helt omöjligt att man haft en buffert för en sån värvning.
Speciellt med tanke på att Hammarström & Co tidigare deklarerat att man bara varit intresserade av ett riktigt bra backnamn ifall det skulle bli aktuellt med en ny back.
Tycker isf att Hellström passar in i det resonemanget.
Men helt plötsligt går Andersén sönder och läget blir akut. Kudroc fanns tillgänglig med kort varsel och man blev tvungen värva honom med de ev buffertmedel som var undanlagda till klassvärvningen som Hammarström talat om.
Mao: Kudroc får nu gå eftersom han gjort sin plikt sas, och Andersén är tillbaka i spel igen.
Då uppstår frågan: hyra Hellström resten av säsongen eller lägga de pengarna på Kudroc?
Tufft val men man hade ju helst sett båda i laget....
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
GävleLasse: "Tycker du att vår backbesättning ser stark ut? Skadefri håller den ES klass men den är extremt känslig för skador..."
Verkligen. Som jag och många andra poängterade innan säsongen så är det en dålig riskanalys av Sundlöv & Co.
En backbesättning bör vara 8 spelare stark, men i Brynäs fall är den bara 7 varav två dessutom är nyuppflyttade juniorer. Bara det är riskabelt.
Dessutom fanns det förra året ett antal namn från J-20 som kunde fylla på underifrån, som Bertilsson, Hassel, Andersson och Löf.
I år finns endast Berglind.

Gällande Kudroc så är det en spelartyp som saknas i Brynäs. När motståndarna också nu märker hur omutlig Markan är så kommer det att innebära att de kommer göra allt för att få honom ur balans. Dessutom har de JVM bilderna i bakhuvudet när Canada gjorde motsvarande, det kan fungera.
Kudroc är i ett sådant läge oumbärlig som jag ser det. Det är liksom inte hans förmåga att slå Djoospassningar som vi behöver honom utan han har helt andra kvaliteter. Är ”Nordqvist kontot” öppet?
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Men hur stora paralleller kan vi dra på de matcher som varit? De matcherna har vi haft tillgång till L.J och de fyra senaste även Kudroc som fortfarande inte varit inne på något baklängesmål i spel 5 mot 5.

Men skall vi ta oss en titt på de matcher vi spelat så får vi även ta med det faktum att 4 av matcherna är mot lag som idag befinner sig på plats 9-12

Jag vill inte på något sätt förringa insatsen hittills. Jag är väldigt nöjd med det defensiva spelet och frånsett tredje perioden mot SSK har man i princip spelat klockrent försvarsspel sedan första perioden mot DIF.

Men jag vill se framåt och jag anser att man bränt för mycket krut på offensiven och har endast 7 backar om man bortser från Kudden.

Jonsson kommer att bli borta ett bra tag. Andersséns axel kommer att vara ett problem under en lång period. Jag har själv haft en axelskada och vet hur lätt man slår upp skadan igen. Läkt eller inte.

Nu har man hittat en back som har precis det man saknar i Brynäs. Han har spelat 4 matcher och trots sin ringrostighet gjort ett väldigt stabilt intryck. Han skulle mycket väl kunna matcha Nordan i "viktighet" för ett framtida lagbygge. Men vart finns viljan att behålla honom? Hade han tillhört 82:orna så kjan du ge dig fan på att det varit ett helt annat intresse från Sundlöv.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
arnio: Håller med.
Tror som sagt att även offensiven har en del i framgångarna bakåt, iaf om man ser till de senaste matcherna där vi flyttat upp spelet och på så sätt lättat på trycket för våra backar.
Tycker även att både Kahna och Eero är starka bakåt och inte enbart framåt vilket också bidrar till att hela laget blivit defensivt starkare.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Vår backbesättning kan inte vara så kass då vi släppt in minst mål på papperet trots mycket skador. Allt kan inte tillskrivas Markan utan backarna har en stor del i framgången.

Innan säsongen så att säga "på papperet" så såg backbesättningen både svag och tunn ut men nu måste jag faktiskt reviera den åsikten. Brynäs backbesättning är varken bland den sämsta eller den tunnaste i serien....
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
GävleLasse: "Tycker du att vår backbesättning ser stark ut?"

Vi har tvingats till ngt av en kompromiss i värvandet och det beror enbart på vår ekonomi.
Idén om att försöka utveckla offensiven genom att värva Kahnberg och Somervuori har kostat en del slantar, vilket har gått ut över försvarssidan.
Som jag ser det har man gjort en bra avvägning i det här fallet.
Man har valt att prioritera offensiven genom att värva Kahnberg och Somervuori, som inte har varit gratis.
Tanken måste ha varit att ett förhoppningsvis offensivare spel ska göra att vi tillbringar mer tid i offensiv zon vilket i slutändan ska underlätta jobbet för våra försvarsspelare.
Ngt som innebar att vi inte behövde värva dyrt på försvarssidan från start och istället kunde förlita oss på i stort sett samma backbesättning som vi hade ifjol.
Min personliga uppfattning är att nuvarande backuppsättning faktiskt är starkare än den vi hade i fjol.
Att den sen alltid kan bli ännu starkare är egentligen irrelevant så länge man inte tar hänsyn till bl.a ekonomin och vilken spelidé man avser att följa.
Jämför du med topplagen i ES så har vi kanske inte den på papperet bästa backuppsättningen men jämför du med lagen i vår ekonomiska klass sas, så tycker jag inte att den skäms för sig.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Anders Berg: Jag tror han stannar.. I den mån 82:orna blir kvar och som sagt att han får behålla sin lön
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Anders Berg: Om hans lön består så JA. Annars så kommer han att dra vidare..
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Vilka av er tror att Lars Jonsson spelar i Brynäs nästa säsong?
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Gurra88: kunde inte sagt det bättre själv!
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Jonsson gör alldeles för mycket misstag för att rankas högre än vårt spelgeni Dackell tillika Lagkapten och Brynäsare in i benmärgen. Så snälla ta inte jämförelsen i din mun.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
GävleLasse: Huge kommer hitta på undanflykter i det oändliga..
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Tycker du att vår backbesättning ser stark ut? Skadefri håller den ES klass men den är extremt känslig för skador...
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
GävleLasse: "Även fast du själv trodde att man sparat en innestående "buffert" från sponsorerna för backinköp. Nu visar det sig att så inte är fallet och du reagerar inte utan hittar på nya ursäkter och bortförklaringar..."

Snacka om att missuppfatta saker och ting.

Den ev innestående bufferten gällde ett som jag ser det sannolikt backinköp, eftersom det var den delen som kändes mest aktuell att förstärka.
Men sen dök Nordan upp och då anser jag att man gjorde helt rätt som "brände" den ev bufferten på honom istf att "spara" dessa hyptetiska innestående medel för att försäkra sig mot en ev backskade senare på säsongen.
I det läget menar jag att vår backbesättning var tillräckligt stark för att hellre lägga pengarna på Nordan och framtiden än att spara ev pengar för att ev använda dom om en back ev skulle blir skadad i framtiden.
Hade backbesättningen varit tunnare än den var så hade saken kommit i ett annat och betydligt mer knepigare läge.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Jag tycker att Månsson är en spelare över medelsnittet i elitserien, men ingen toppspelare. Visst fick han mycket gratis av att spela med Bäckis, men han hade dessutom en helt annan hunger första året i elitserien, var min känsla. Andra året slutade han tacklas och såg betydligt mättare ut.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Gurra88: Eftersom vi diskuterade backarnas skador så trodde jag i min enfald att det var underförstått att jag menade utespelarna och inget annat.
Men det var tydligen alldeles för svårt att begripa för somliga.
Att Markström är vår viktigaste spelare om man räknar målvakterna är så självklart att det inte ens behöver påpekas.

I övrigt håller jag med dig om att det är jämnt skägg mellan Dackell och Jonsson men jag håller ändå Jonsson som ett snäpp viktigare.
Håller även med om att det i sak känns oseriöst att ranka enskilda spelare eftersom det handlar om en lagsport.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Jag blir lite konfunderad över hur du skall ha det. För ett tag sedan skrev du så här: (Jag har kortat inlägget efterson du skrev om en massa annat innan du avslutade med detta)

"Jag tror heller inte att värvningen står och faller med supportrarnas välvilja. Våra bidrag ska ses som en av flera försök att samla in pengar, i det här fallet.
Fördelen är då att vi har en större chans att få ut lite mer av sponsorerna om det ex skulle behövas en ny back en bit in på säsongen."

Även fast du själv trodde att man sparat en innestående "buffert" från sponsorerna för backinköp. Nu visar det sig att så inte är fallet och du reagerar inte utan hittar på nya ursäkter och bortförklaringar...

Visst kan det vara så att Sundlöv gör bedömningen att man kan klara sig utan L.J under minst en månad. Speltiden han snittat per match talar INTE för detta. Hade Brynäs klarat sig bra uitan honom så hade han inte haft den enorma speltiden.
Brynäs kanske "klarar" sig, med det k o m m e r en rejäl minskning i kvalitet.

Vidare så kommer Hiettanen att får dra ett tyngre lass och kommer att få ökad speltid. Håller han för det. Det är väldigt riskabelt att gå på kort om backar en så lång tidsperiod som en månad+. Detta har många lag fått erfara. Går man på kort om folk under en lång period så ökar exponeringen för skador.

Brynäs har länge sökt en stor och stabil back och nu har man haft möjligheten att testa Kudroc och han har visat sig vara ett stort tillskott. Men som det verkar så har Sundlöv bränt varenda krona på en "spelare för framtiden".
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Storhonken: Ta Huge med en nypa salt.

Markström är den viktigaste, om man får räkna honom till spelare vilket borde vara en självklarhet. Och efter honom ser jag Dackell som bra mycket viktigare än Jonsson. Om vi ändå är inne på nån form av ranking. Vilket känns oerhört puckat..
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge?????? Vad går du på igentligen?Fast du kanske prata om "spelaren"?!?
Lasse är ialla fall inte Brynäs viktigaste "spelare"!
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Storhonken: Inte vad jag vet.
Men vi talar om utespelare och inget annat.
Man brukar generellt sett inte inkludera målvakten i begreppet "spelare" utan den benämningen avser i allmänhet en utespelare.
Men i sak har du helt rätt: målvakten är den absolut viktigaste "spelaren".
Om hans sen också är den bäste spelaren är inte alltid så säkert...
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
65selander: Jo, men även om man inte budgeterat med utgifter för Nordan så har man säkert ändå haft en viss beredskap.
Det jag menar är att den här beredskapen har gått till nåt bättre (Nordan) än att avvakta och använda pengarna till en ny back som ersätter en som eventuellt blir skadad.
Men om man ska vara riktigt petnoga så har du helt rätt: vi kan inte ha bränt några pengar eftersom vi inte hade några att bränna, eftersom pengarna låg utanför budget.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: "den bästa och viktigaste spelaren i laget"....

Är Markström skadad?
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
65selander:

= )
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge: Pengarna för "Nordan" har ju plockats in utanför budgeten enkom för han så dom kan man inte räkna med oavsett om hela laget bröt benet.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Huge:

Hietanen får nu möjligheten att kliva upp som Herr Förste offensivback...
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
GävleLasse: "Ja det verkar som att Sundlöv brända ALLT på Nordan. Vi var ju några som varnade för skaderisken på den tunna backsida."

Återigen: när Nordan dök upp som ett ledigt objekt och vi varit ute efter honom sedan länge så kom man i ett knepigt läge.
Värva en spelare som vi ska bygga laget kring ett par år framåt (förhoppningsvis) när chansen finns eller släppa honom för att istället låta dom pengarna gå till att gardera sig mot ev skador på backsidan?
Bertilsson har visat att han håller i ES, men när sen både han, Andersén och nu Jonsson åker på skador så är det knappast nåt normalt skadescenario som ett ES lag kan gardera sig emot bara sådär i en handvändning.
Ser man till helheten tycker jag att vi gjort en bra bedömning i ett knepigt läge.
Nu behöver skadorna iofs inte vara så illavarslande för laget som det ser ut.
Andersén är ju redan tillbaka och Bertilsson spelar väl inom nån vecka.
Synd bara att den värsta skadan kommer på den bästa och viktigaste spelaren i laget.
Men att lägga undan pengar för gardera sig ifall just Jonsson skulle bli långtidsskada hade heller inte varit realistiskt.
Dom pengarna finns inte att uppbringa i föreningen.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
rackham: Jag hoppas att det finns en Plan B!
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Lindström: Det va nog det dummaste jag hört. Masken jobba gratis?..haha
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Gurra88: Inte då!! Dom jobbar ju gratis som några här inne tror...
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
arnio: Eller sparka Rekryteringsgruppen och frigör resurser till en backförstärkning istället:)
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
arnio:

Och återigen en viktig uppgift för INGE, Masken, Tommy och Tomas.
SÄLJA spelare till andra föreningar med behov.
En nyckelfråga när det gäller att frigöra resurser för förstärkning på backsidan!

Kom igen Rekryteringsgruppen!
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
arnio:

Det finns lag in need...
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Lindström: "måste väl bara vara att dumpa Herman till nån As klubb så kommer det in slantar till hans lön."

Han kan ju vara ganska svårsåld/svåruthyrd
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Anders Berg:

Vet du att det inte finns en plan B?
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Anders Berg:

Backar har vi, det har ju både Bertilsson, Löf och Berglind visat. Det är väl mer frågan om vilken nivå vi vill ha dem på.

Och det är just nu som Inge m fl är viktiga för att kunna ha många alternativ och se vad som är mest kostnadseffektivt.
Det är ju DERAS jobb.

En import, en allsvensk, en div 1 eller en (egen) junior...
Mormor redovisar alternativen och en konskevensbeskrivning.

Pengarna får klubbdirektör och styrelse besluta om.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
rackham: Fast finns det inga pengar så kvittar det om de så skulle hitta en ny Tuulola.

Jag har hela tiden tyckt att det var för lite med 7 backar. 8-9 är optimalt, men, onödigt att tjata om detta - Brynäs har inte cash helt enkelt.

Fast de borde haft en plan b om någon av de 7 backarna skadade sig långvarigt... Kudroc i all ära, blir nog så att han får förlängt några matcher kanske. Det är ju ändå ingen annan klubb som vill ha honom.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Gurra88:

Perfekt att det finns en TUNG Rekryteringsgrupp med Inge Hammarström, Masken, Tommy Westlund och Tomas Thelin som kan göra grovjobbet åt Sundlöv!
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
Agerar inte sundlöv nu så kan det bli riktigt risigt i bakre leden.. Ser väldigt gärna Kudroc i Brynäs. Han är vad vi sökt på jag vet inte hur länge.

Sen är det väl tveksamt om han är en ersättare till just L.Jonsson? Inte precis samma spelartyp vi snackar här. Men känns föga troligt att han skulle ta in en ytterligare ersättare för att täcka upp för jonsson..

Om inte någon annan tas in så måste Sundlöv förlänga med Kudroc.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
arnio: Kostar han femtusen per match så räcker väl det om en 10 av oss här pröjsar en femhundring var så lär han åtminstone spela en match till.
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
GävleLasse: Men hade han vart -82 så hade det skrammlats fram pengar..
Blir sjukt besviken om man inte gör allt för att behålla Kudden, måste väl bara vara att dumpa Herman till nån As klubb så kommer det in slantar till hans lön.
Eller så sitter vi i skiten till jul och får As back på halsen istället när Andersens axel har pajat igen..
Kommentera

Sv: Inför Brynäs - Luleå
GävleLasse: Kanske vi kan få Kudroc i en månad till i alla fall.
Kommentera

« · 1186529 · »