Huss: "Jämförde lite med SAIK och snittar 2 man mer varje år i jämförelse med Brynäs (16 st under guldåret 13/14 t.ex.). Har Brynäs bara haft lite otur under dessa år i jämförelse med SAIK eller är västerbottningarna bättre på skadeförebyggande?"
Ja, se där.
Det skiljer mao inte nämnvärt mellan de båda lagen, när det gäller hur många som spelat ca 90% av matcherna.
Och ser man då till de långtidsskador vi haft och som verkligen inte kunnat förhindras med förebyggande åtgärder, så känns ju vårt tidigare skadeläge ändå relativt normalt jämfört med andra lag (iaf med SAIK).
Så man ska akta sig för att dra för snabba slutsatser och påstå att vår träning har varit helt felaktig och en stor anledning till skadorna vi haft.
Brynäs har haft en historik av många missade matcher per spelare.
Den här säsongen har börjat på ett liknande sätt.
Jag har inte på något sätt sagt att det är ett resultat av upplägget. Jag har skrivit att man kanske borde titta på hur träningen, maten, vilan med mera bedrivs med tanke på de återkommande skadorna."
Ja, och många av dessa missade matcher har berott på saker som träning, vila, maten osv knappast kunnat förhindra.
Ja, den här säsongen har börjat på liknande sätt.
Men att 6 spelare vilat i andra träningsmatchen är knappast nåt vettigt underlag för att dra din slutsats: att det berott på träning, mat, vila osv.
Du jämför ju äpplen med päron som den värsta frukthandlare.
"För övrigt: Benbrott och liknande kan delvis bero på utmattning. Givetvis är det inte den direkta orsaken, men vid felbalastning, trötta muskler, inte tillräckligt näringst/mineraltillskott osv så kan absolut det medverka till även den typen av skador."
Tja, vad du nu ville ha sagt med det?
Du slår ju in dörrar som redan är öppna.
Att spelare blir mer eller mindre trötta och därmed indirekt kan ha lättare för att bli skadad är väl ingen nyhet direkt.
Huge: "Det skiljer mao inte nämnvärt mellan de båda lagen, när det gäller hur många som spelat ca 90% av matcherna."
Du missar poängen i vanlig ordning. Hur är det det du brukar uttrycka dig, problem med läsförståelsen antar jag?
Tittar du på de lag som vunnit SM guld de senaste åren så har de flesta av dem siffror runt 14-16 spelare spelar 90%. Det verkar vara ett recept för att nå långt.
Brynäs har de senaste åren varit nere på siffror runt 10-12 vilket är 1) under snittet 2) indikerar att vi är mer skadedrabbade (vilket du påstår att vi inte är).
Sen kan jag bara hänvisa till JFKs inlägg om att ingen ifrågasätter träningen som sådan men det synes som att den borde kompletteras med mer skadeförebyggande åtgärder och individuellt anpassad träning även under försäsong.
Självklart kan du inte förebygga olycksrelaterade skador men spelare som Sunken, Bertilsson och andra med historik bör få helt skräddarsydda program t.ex.
I Ollasfallet cyklade du av vägen och ditt försök att kravla upp ur diket var väl inte direkt...tja....lyckat ;-)
Redigerad kommentar
Oskar Lindblom om förlusten mot Leksand:
"Sedan hände något uppe i Leksand dagen efter. Det var Leksand som tog tag i matchen och kunde vinna med övertygande 5-2.
– Den matchen blir inte alls som vi har tänkt oss. Jag tycker att vi kom dit med en bra inställning, men jag vet inte alls vad som hände när pucken väl släpptes.
– Leksand kom ut väldigt hårt och vi var inte alls med i matchen. Det är en bra lärdom att ta med sig, för sådär ska vi absolut inte spela i vinter."
Låter som att uppträdandet under vissa av matcherna under TJ inte är så lätt att bli av med.... :-)
Huge: "Huss: Så du har missat hela debatten (huruvida ev felaktig träning har varit orsaken, som en del hävdar) och vill bara säga att vi varit mer skadedrabbade än en del andra lag?"
Vilka har hävdat att det varit orsaken? Jag tyckte att det kunde vara en idé att undersöka OM det varit orsaken just för att Brynäs på senare så ofta drabbats av skador. Du som viktigpetter borde ju älska en sådan undersökning för då kan du slå dig för bröstet och påtala att nuvarande ledning aldrig någonsin kan förbättra något.
(Det är bara i efterhand man eventuellt kan konstatera att det varit så).
Huge: Hur jobbar man? Det är klart att man analyserar den där biten, men frågan är hur. Modo fick ned skadefrånvaron radikalt efter att man tagit in idrottsmedicin i Umeå. Hur gör Brynäs? Man har egna läkare, men törs/har man råd att plocka in medicinska experter?
Enligt min erfarenhet är läkare lite som lokala poliser i amerikanska filmer. Helst löser man det själv med egna resurser och att behöva plocka in externa experter (FBI) sårar stoltheten.
Hur som helst så hoppas jag för Er skull att de som leder Brynäs inte är lika övertygade som dig att man alltid gör rätt. Att man är nyfiken på nya rön, att man inte är rädd att tänka och gå "outside the box" och att man inte har så mycket prestige att man inte kan erkänna att det kan finnas bättre lösningar. Jag vet att Modo framförallt efter de lyckosamma åren då vi producerade NHL-stjärnor på löpande band blev "fat and happy". Man blev övertygade om att det sätt man jobbade på var rätt i och med att man var så framgångsrika olch man blev frånsprungen av hungrigare föreningar.
Lite orolig över våra målvakter. Inget större fan av Starky, och Sandström är grym men kanske behöver något år till. Läser nu att Honken tränar med Almtuna. Blir det att låna in honom igen?
För mig är han fortfarande en stark SHL-målvakt, jämnare än Starky. Och med stort Brynäshjärta. Om han nu inte är klar med sin elitkarriär så förstår jag inte varför man inte satsar på honom istället. Hade varit ett bättre komplement till de yngre och som de kan ta till sig.
Jaja, mitt nickname... Jag är ett Honken-fan ;-)
honken21: Bra där!
Sandström o Honken och Johansson utlånad. Hade varit både bättre å billigare. Tror inte Starkbaum bryr sig särskilt mkt om de unga målvakternas inskolning etc.
Jahaja, ska vi då tro att det utdragna svaret på Niclas Andersén heter Lucas Carlsson?
Nog bara i Brynäs detta anses "gå jämnt upp"...
Redigerad kommentar
Carl Lejonkräk: Ge mig en enda sak som visar att Starkbaum är en "toppmålvakt i SHL".
Och säg för guds skull inte "han är landslagsmålvakt".