Brynäs IF

727814 inlägg · 7961 ämnen

Silly Season 09/10

« · 1133885 · » Till forumet

Sv: Silly Season 09/10
GävleLasse: "Vas is just as good at scoring as he is at delivering the puck"

Det där stämmer verkligen inte, han har ju bara ett mål men hela fem assists. -2 i plus minus är väl ok i fjärdekedjan kanske men offensiven kunde vart lite vas(s)are.
Lite dålig scouting av Stevie. Till nästa säsong litar vi på Sjödda.
Kommentera

ar9: Till och med materialförvaltaren hinner utses till hungrigaste brynäsare innan hungraren blir det.
Kommentera

20 Lindgren:

Grrrrrrrrrrrr...
Kommentera

GävleLasse: "Hur man nu kan vända en sån felsatsning som Sundlöv var högst medansvarig för som gjorde att Brynäs var tvungna att spara till en succé vet jag inte."

Nä, att Webhatets vänner inte kan förmå sig att ge Sundlöv cred för sluspelsplatsen förstår jag så väl, och det är ju det Stisse också menar.

Men vi övriga lite mer nyanserade vet att Sundlöv har gjort och gör ett bra jobb under de omständigheter givits.
Därför ska han också ha stor del i den succé som en fixad slutspelsplats trots allt är.

"Men OK, låt oss kalla detta "succé" men vad gör Sundlöv nu? Hur skall han vidareutveckla Brynäs? Vad är planen?"

Bygga vidare på den stomme vi nu har och samtidigt fortsätta att på samma sätt som tidigare, dvs med bra fingertoppskänsla, slussa in juniorer när dom känns mogna.

Rent konkret: försöka signa Lindbäck för ytterligare 1 säsong.
Skriv nytt med Hietanen, Nolander och Carlsson. Finns utveckling i framförallt Hietanen och Carlsson.
Skriv nytt även med Sundström, Dixon, Molin och Lind.
De 2 sistnämnda lär nog inte vålla några större problem.
Isf ser centersidan stark ut med 4 kompetenta centrar där Sundström och Dixon har fått lite mer ES-rutin samtidigt som dom fortfarande är utvecklingsbara.
Behåll Widing, om han själv vill.
Ersätt Danielsson och ev Hermansson med nyförvärv, alt nån eller några egna produkter.
Kommentera

Bissett19: "Men han har stora möjligheter att väljas in i Hall of Shame."

Sen finns det många som redan är hedersmedlemmar i Supportrarnas Hall of Shame...
Kommentera

Huge:Sundlöv skulle definitivt kunna komma in i Hall of Fame för spelare om det funnits ett sådant.
Varken som sportchef eller som boxare har han ännu nått samma höjder.
Kommentera

Huge: Så du tycker vi ska satsa på en Lind som spelar max 20-25 matcher varje år?
Ska Lind spela ska han fa göra det för en junis lön, om han ska ha nån lön alls.
Visst är han bra när han är hel, men han kan inte ta upp en centerplats i en förmodad 1 eller 2 lina.
Ser isf att Sundström kontrakteras för detta.

1 center?
2 center?
3 center?
4 center?

Det som måste in är ju en MÅLSKYTT och en klass center som kan bygga upp spelet i PP.
Inga unga lovande utvecklingsbara As spelare vill vi se utan fullblodsproffs.
Kommentera

Inga unga lovande utvecklingsbara As spelare vill vi INTE se utan fullblodsproffs.

(crap att man inte kan editera inlägg)
Kommentera

Lindström:

Widing-Söderberg-Somervouri
Dackell-Dixon-Sandin
Molin-Hansen-Lauritsen
Silfverberg-Granis-Sundström

Lös Vas, och plocka upp Rödin och Thegel som matchas in.
Kommentera

Gusten:

Ja, det där är väl vad som skulle kunna vara rimligt på forwardssidan med tanke på konjunktur och intäkter...

5-6:a i ES 09/10...
Kommentera

Gusten: Ser bra ut ditt förlag, vi slår en fax upp till mormor så får han fixa det..
Kommentera

arnio: Inte för att jag har med saken att göra men har inte Sundlöf satt ihop ett lag som tagit sig till slutspel? Du är väl en av dom så ständigt påpekat att Sundlöf skall avgå för att han inte klarar av att ta laget till slutspel. Inte bara en gång. Men du är ju som sagt var inte ensam.
Tycker personligen att Sundlöf gjort ett jättejobb med tanke på vilka ramar han haft att rätta sig efter.
Kommentera

Dunc: Nu har du missupfattat det hela lite grann. Jag tycker inte att Sundlöv är så himla dålig. Jag anser bara att han inte platsar i Hall of Fame för sportchefer. Jag har nog faktiskt aldrig krävt Sundlövs avgång och jag tycker att han varken gör ett speciellt bra jobb eller ett speciellt dåligt jobb.
En del fina värvningar, en del floppar.

Du Dunc vet inte vad du snackar om.
Kommentera

Dunc: "Inte för att jag har med saken att göra men har inte Sundlöf satt ihop ett lag som tagit sig till slutspel?"

Och vadå? Helt otroligt Brynäs ska spela slutspel. WOW in med Sundlöv i Hall of fame. En stor dag för Brynäs if. SUNDLÖV FOR PRESIDENT!!!
8om
Skoja bara....När(om) Brynäs vinner SM-Guld med Sundlöv som sportchef så kan vi börja snacka om Hall of Fame.
Kommentera

Dunc: "Du är väl en av dom så ständigt påpekat att Sundlöf skall avgå för att han inte klarar av att ta laget till slutspel."

Man tar sig för levern och skrattar. Går ingenting in? Har du svårt med svenska språket? Driver du med mig? Vill du bara smutskasta mig? Plugga in minnepinnen i trumpeten och var med i matchen.
Kommentera

Huge: Vad jag menar är att OM Sundlöv gjort ett bättre jobb FÖRRA året så hade man sluppit att göra enorma besparingar inför årets upplaga av ES. Att ge för mycket cred till en person som har satt sin arbetsgivare i den situationen skall inte hissas. Hans felbeslut förra säsongen kanske har räddats en smula nu men samtidigt så harhan ju bromsat, ja till och backat föreningens utveckling ett år.

Och det där med fingertoppskänslan så kan du väl knappast mena att Sundlöv har fingertoppskänsla. Den enda känsla han har i fingertopparna är känslan av mycket pengar som glider honom ur händerna på grund av värvningar som Wanvig.
Kommentera

GävleLasse: Det blir spännande att se om Sjödins arbete börjar bära frukt snart eller om han bara är ännu en varböld för föreningen.
Kommentera

Alla i föreningen ska ha heder å ära för att Brynäs är i slutspel med dom usla förutsättningar som gällde inför säsongen. Dom usla förutsättningarna däremot är svårt att bortse ifrån när man nu gör vågen för bl.a. Sundlöv. Cz tränafilosofi tycks vara det som gett störst bidrag till succén.

Till nästa säsong behövs ett par stjärnspelare till om vi ska slippa tråkhockeystämpeln och dom spelmässiga utskåpningar som vi åkt på i år. Jobbigt att vår tänkta förstamålvakt nästa säsong tyks ha knäproblem. Ett kontrakt med Lindbäck måste få hög prio.
Kommentera

Huge: "Men vi övriga lite mer nyanserade vet att Sundlöv har gjort och gör ett bra jobb under de omständigheter givits.
Därför ska han också ha stor del i den succé som en fixad slutspelsplats trots allt är."

Varför ger du mormor cred för framgången när du vägrar låta honom ta ansvaret för allt kvalspel och flera misslyckade värvningar? Logiken får väl ändå gå i båda riktningar. Ska man ha en klapp på axeln för något som går bra så förutsätter det att man har stort inflytande över det, och det betyder att man också får vara beredd på att ta snsvar för det om det går illa. Sundlöv h a r ett stort ansvar för allt sportsligt s**t som den gamla damen gått igenom under 2000-talet under hans då han varit sportchef. Att hävda något annat är inte "nyanserat". Och, eftersom jag ger honom det ansvaret så borde jag också ge honom viss cred för slutspelsplatsen, och det gör jag. Men den uppväger inte på långa vägar allt kring Sundlöv som blivit fel. Märkliga uttalanden i media, tre versioner av sitt agerande i Jämtin-affären, Svanberg, Wanvig, Jeff Williams (vilka är det jag glömt/förträngt?) med flera illa scoutade värvningar.
Kommentera

Jompe: "Varför ger du mormor cred för framgången när du vägrar låta honom ta ansvaret för allt kvalspel och flera misslyckade värvningar? Logiken får väl ändå gå i båda riktningar."

Bara för att jag vägrat ställa mig in i ledet av alla "AVGÅ SUNKLÖV"-tomtar, så innebär väl inte det att jag på nåt sätt fråntar Sundlöv ansvaret för kvalspel och en del misslyckade värvningar?

" Sundlöv h a r ett stort ansvar för allt sportsligt s**t som den gamla damen gått igenom under 2000-talet under hans då han varit sportchef."

Jo, men frågan är exakt HUR stort ansvar han har?
Ngt säger mig att det monumentala ansvar som webhatets vänner anser att han har, är lååååångt ifrån verkligheten.

"Märkliga uttalanden i media, tre versioner av sitt agerande i Jämtin-affären, Svanberg, Wanvig, Jeff Williams (vilka är det jag glömt/förträngt?) med flera illa scoutade värvningar."

Ev märkliga uttalanden i media (din anm) och agerandet i Jämtinaffären tycker jag inte har ett dugg med hans jobb som lagbyggare att göra, även om det självfallet solkar ner hans rykte, sas.
Sen är det enbart fånigt att hela tiden dra upp enstaka misslyckade värvningar, när ALLA Sportchefer gör misstag emellanåt.
Eftersom hans missar inte på nåt remarkabelt sätt skiljer sig från andra sportchefers misstag, så säger dina exempel inte ett dugg.
Kommentera

Huge:

Det är lite svårt att snacka bort vårt SM-guld i KS-spel...
Kommentera

Bissett19:
Ursäkta, har jag missat nåt?? Är Ove på väg ur truppen??
OM det är för att han själv vill så ... fine.. Men är det för att föreningen inte vill erbjuda honom nånting så blir det en stooor suck igen (och den återkommande besvikelsen sköljer över en ... IGEN)
Kommentera

Horace76c: Lustigt att alla hylla Ove så mkt. Vi har förmodligen sveriges bästa junior verksamhet. Men till vilken nytta när gamla meriter väger tyngre än vad komma skall.

Att skriva Ove på ETT är är ju bara löjligt, slussa in junisar NU så kan dom bli kvar i föreningen 5-10 år.

För ska vi nånsin ligga på den övre delan av tabellen så måste vi ha spelare som spelar VARJE match. Inte som visar upp sig när det börjar vankas kontrakts skrivning.
Kommentera

Lindström: "slussa in junisar NU så kan dom bli kvar i föreningen 5-10 år."

Själv är jag glad om dom stannar i 2 år, innan dom går till NHL eller klubbar som betalar ut marknadsmässig lön.
Kommentera

sylf: Sant, men då har vi ivf dom minst 2år. Titta på Fbk förra året, dom sparkade tro tjänare på löpande band.

Ska vi vara ett topp 5 lag så MÅSTE man ha hungriga spelare, alt kunna KÖPA fullblodsproffs och dit lär vi nog aldrig komma...
Kommentera

Horace76c: Man måste våga föryngra någon gång. Låta andra ta ansvar. Varför ska man använda gamla spelare tills de inte längre orkar stå på benen?

Partyjack: Brynäs powerplay är ju som bäst när Molin inte är inne på isen. Det är femman med Nolander, Jonsson, Dixon, Dackell och Widing som har lyft lagets PP-spel på sistone.

Jag håller med om att Molin är bra i boxplay, men Brynäs har många andra som också är bra i den spelformen och därför är Molins bp-egenskaper inget argument för att han ska vara kvar.
Kommentera

Peja: Amen!!
Kommentera

Peja: Peja: Molin har bra defensiva egenskaper och inte bara i bp. I och med att Dackell, Hansen, Dixon mfl används flitigt i PP så är det aldrig fel med extra bemanning på detta.

Man hävdar att Molin står ivägen för juniorers inträde i laget. Där håller jag inte med alls. Hade Brynäs haft en roster utan mediokra uländska spelare så hade jag hållit med. Men nu hittar vi spelare som Vas som verkligen står ivägen. Han kostar säkert en slant med om man jämför vad en junior kostar.

Men om vi summerar Molins styrkor kontra hans svagheter så ligger han fortfarande på plus. Det som brukar "fälla" en forward när de börjar komma upp i åren är farten. Den har Molin kvar. Argumentet med att han aldrig passar kan jag hålla med om till viss del men samtidigt så är det väl upp till hans medspelare att röra på sig med. Ser man på hur det såg ut förr så stod man inte stilla och väntade på puck. Man rörde på sig och sen kom passet.

Molin i PP är snarare ett kvitto på att Brynäs saknar bra alternativ. Dessa alternativ heter inte Rhödin eller Thegel. Man måste hitta vassare alternativ om man skall ersätta Molin i PP.

Molin har även en stor fördel i att han är en ganska bra tekare. Han funerar som både ytterforward och center. Sen är han en ikon som man måste ge ett värdigt avslut i Brynäs.
Kommentera

GävleLasse:

Ja, det finns en hel del spelare som skall maka på sig, för att ge plats för hungriga juniorer, före Molin och Dackell.

Man kastar inte kompetens/erfarenhet/kulturbärare på soptippen hur som helst.
Kommentera

GävleLasse: Ja, en sån som Vas bör givetvis också skeppas iväg, men om Brynäs ska kunna ge t.ex Rödin den istid och roll han behöver för att utvecklas krävs det att man gör plats i laget åt honom, och då inte 5 min per match i fjärdekedjan.
Kommentera

rackham: Helt galet att jämföra Molin med Dackell, det är nästan som att jämföra DJ med Kenny.
Kommentera

Peja: Inte jämföra, snarare "bunta ihop".
Kommentera

GävleLasse: Klockren analys av Molin.
Kan väl bara tillägga att det också handlar om att ta vara på en spelare med stort klubbhjärta, utöver den rena hockeykunskapen.
Ett värdigt avslut är definitivt inte att ge honom foten efter den bästa säsongen han presterat på länge.
Inte värdigt vare sig gentemot Molin själv eller den som isf beslutar om att han inte får nytt kontrakt.
Kommentera

Peja: Vas, Alcen, Björne, Lind, Herman bör samtliga tackas för sina insatser och önskas lycka till i framtiden, typ nästa torsdag morgon, då 4: kvarten är spelad. Dessa kan ersättas med Rödin/Thegel och tre vassa spelare utifrån. Sen återstår bara backsidan.
Kommentera

Huge: "att ge honom foten "

Man kan väl inte ge nån foten som inte har kontrakt/jobb??
Kommentera

Huge: Det skulle väl vara ett väldigt lämpligt och värdigt avslut för Molin om klubben & spelaren själv tar ett ömsesidigt beslut om att han inte ska fortsätta lira i Brynäs. Molin bör förstå Brynäs situation, och klubben förstår säkert hans också.
Kommentera

sylf: Nä, och det var därför jag skrev "den som inte ger honom nytt kontrakt" i den sista meningen.
Vakna, för fan... ;-))
Kommentera

sylf: "Vas, Alcen, Björne, Lind, Herman bör samtliga tackas för sina insatser och önskas lycka till i framtiden, typ nästa torsdag morgon, då 4: kvarten är spelad. Dessa kan ersättas med Rödin/Thegel och tre vassa spelare utifrån. Sen återstår bara backsidan."

Vas och Alcén har inte fått mycket istid den här säsongen. Lind och Danielsson har mestadels varit skadade. Från vilka ska juniorerna och de tre vassa spelarna utifrån ta istiden?

Om spelare med framträdande roller (mycket istid) ska in krävs det att spelare som får mycket istid nu skeppas iväg... Annars blir det fel i rollfördelningen.
Kommentera

Huge: Har jobbat idag:-) Utan att få foten:-(
Kommentera

Peja: "Det skulle väl vara ett väldigt lämpligt och värdigt avslut för Molin om klubben & spelaren själv tar ett ömsesidigt beslut om att han inte ska fortsätta lira i Brynäs"

Absolut.
Men bara när det är dags, och den tidspunkten har vi ännu inte nått.
Kommentera

Peja: "Om spelare med framträdande roller (mycket istid) ska in krävs det att spelare som får mycket istid nu skeppas iväg... Annars blir det fel i rollfördelningen."

Den/de som är bäst ska ha mest istid osv. Det finns väl inget som säger att L.J eller Dacke ska spela 59 min per match. Det är den rollfördelning som skall förespråkas, även kallat konkurrens.
Kommentera

sylf: *ASG*
Kommentera

Nästa säsongs trupp i dagsläget:

mv1: Markström
mv2:

b1: Jonsson
b2: Andersén
b3: Sundqvist
b4: Bertilsson
b5:
b6:
b7:

c1: Granström
c2: Hansen
c3:
c5:

f1: Dackell
f2: Lauritzen
f3: Sandin
f4: Silfverberg
f5: Vas

(ingen ranking)

Har jag glömt nån?
Kommentera

sylf: Man måste ha olika spelartyper i laget. Man kan inte ha 4 femmor med likadana spelare. Alla har olika egenskaper och deras roller måste vara anpassade därefter. Tycker man ser ganska tydligt vilka som har fått fel roller, oftast de som misslyckas och sågar helt t.ex här inne.
Kommentera

Peja: Istid förtjänar man. Silfverberg har startats upp försiktigt, precis som Sandin förra säsongen. När CZ ser att de tar chansen så kommer deras istid att öka. Du får absolut inte bli för blända av det du ser på J20 matcherna. Det är en grym skillnad på att spela juniorhockey i 60 minuter och att spela i högsta ligan. Jag ställer mig inte emot att man ger dina telingar chansen men man får vara försiktig med inmatchingen.

Men sen finns det spelare som man hellre ser försvinna för att ge plats. Alcén tar på tok för många onödiga utvisningar. Hermansson, kan skeppas till Leksand. Vas, kommentarer överflödiga. Lind, visst en bra hockeyspelare men inget att satsa på för hans skadebenägenhet. Man har ju hört frasen förr, Nu har vi hittat problemet bakom Linds, ljmskar, onda rygg, mjäll eller vad det nu kan vara. Pensionera!

Nu har vi alltså tagit bort tre ytterforwards och en center. Anser du fprtfarande att Molin står i vägen för Ett par junisar?
Kommentera

GävleLasse: Jag menar inte bara juniorer. Exempelvis Janos Vas var en spelare som spelade både boxplay och powerplay i AHL, han fick aldrig chansen att åter-acklimatisera sig till svensk hockey i den rollen i Brynäs.

Självklart ska man inte dra för stora växlar av vad spelare presterar på J20-nivå, men det är svårt att blunda för deras prestationer när spelare som Josefson, Krüger, Landeskog eller varför inte Markström, som man har sett spela med/mot de A-lagsaktuella Brynässpelarna massvis med gånger, gör bra ifrån sig på elitserienivå.

Men antag att Brynäs värvar tre vassa offensiva spelare. Hur ska dessa få plats i någon PP-uppställning om en sådan som Ove Molin ska fortsätta få sin del av kakan? Och om han skulle få mindre istid skulle den berömda lagmoralen helt klart riskera att få sig en törn. Dessutom skulle det bli ett jäkla gnäll på fans som dyrkar Molin av nostalgiska skäl.

Det jag menar är att en del spelare tar mycket plats (syftar inte bara på Molin) och om det ska komma in fler spelare som ska ha mycket plats, istid, förtroende måste det göras plats åt dessa. Tror t.ex inte att Lars Jonsson hade gjort en lika bra säsong om Tommy Sjödin fortfarande hade funnits i laget, trots att Jonsson är betydligt bättre än vad Sjödda var sista säsongen. Jonsson behövde massvis med istid och vara uttalad förstaback.
Kommentera

Peja: Ja visst väljer man Molin före Vas sju gånger i veckan men nu har ju Vas kontrakt och han kan bli svår att bli av med. Allt handlar om hur många vi vill signa av de som står utan kontrakt och hur mycket vi vill föryngra och förstärka.

Under kontrakt
Mads Hansen 09/10
Jonathan Granström 09/10
Emil Sandin 11/12
Sebastian Lauritzen Vänster 09/10
Janos Vas 25 09/10

Vill ha kvar
Alexander Sundström 08/09
Daniel Widing 08/09
Stephen Dixon 08/09
Silferberg -

Tveksamma
Daniel Hermansson 08/09
Ove Molin 08/09
Mikael Lind 08/09
Björn Danielsson 08/09
Johan Alcén 08/09
Anton Persson 08/09

Säg att vi vill ha in två Juniorer Rödin + Thegel och behålla Molin och Silverberg då finns bara tomrum för två nya anfallare. En center och en målskytt, kanske detta kan funka om Sundlöv verkligen hittar rätt.

Kanske läge att dumpa Hermansson, Lind, Danielsson. Mycket svårt när det gäller Alcén, Molin och Persson
Kommentera

arnio: Bertilsson och Silfverberg har kontrakt.
Kommentera

Peja: Ok Silverberg har kontrakt. Bertilsson räknade jag inte upp då jag koncentrerat mig på anfallare.
Kommentera

arnio: Vet. Jag bara påpekade ändå. Lika bra eftersom klubben av något helt obegriplig anledning inte har offentliggjort deras A-lagskontrakt.
Kommentera

« · 1133885 · »