Brynäs IF

730593 inlägg · 7961 ämnen

silly season 16-17

« · 1746604 · » Till forumet

Sv: silly season 16-17
Ove Myling: Kuggfråga?
Nä, det är en simpel fråga gällande den frågeställning vi diskuterar.
A eller B, kan du inte svara på vilket av dom som känns mest sannolikt, så att vi får veta vilken verklighetsbild du har?
Låt höra nu....
Kommentera

Kastar in lite mer silly season här i all ekonomisk debatt. Vad tror Ni om denna spelare. Kan han passa in i lagbygget ?
Kommentera

micke63: Om man bara vill ha ett lag av brunkare passar han absolut in...

Som många här redan skrivit, det ser ut att bli 3-4 st fjärdekedjor nästa säsong.

Lite högre krav än så har iaf jag.
Kommentera

micke63: I så fall i en 4e kedja men vet inte om han skulle passa där heller?
Ser hellre tex Mannberg spela än Svensson som jag inte tror skulle ta en roll i en 4e kedja så bra.

Men 14 mål förra säsongen va bra av han.
Kommentera

Ove Myling: Och varför skulle det bli fyra fjärdekedjor??

Johnson, Lindblom, Pa Westerholm, Granström, två spetsforwards från AHL-slutspelet är alltså spelare som hör hemma i en fjärdekedja i SHL enligt dig.

Jävligt konstig analys måste jag säga.
Kommentera

Ove Myling: "Lite högre krav än så har iaf jag." Vem är du att ställa KRAV. Förhoppningar kanske, men inte krav.
Kommentera

Huge: Huge: Det är en omöjlig fråga att svara på eftersom den förutsätter att de som är ansvariga i Brynäs är erfarna och kunnig (vilket jag anser att de med all tydlighet inte är).

Blir ungefär som att svara på om jorden är platt eller fyrkantig, inget av svaren är rätt även om en förvirrad äldre hobbyskribent säger si eller så.

För att kunna svara på frågan måste vi reda ut om de som jobbar för Brynäs är kunniga och erfarna yrkesmän. Tycker du det?
Kommentera

Ove Myling: 4st 4 kedjor??
Dom ska in med 2st spelare till 1a eller 2a kedjorna från troligtvis AHL.

1a. SPETS Grana Lindblom
2a. Westerholm SPETS Johnson

Sen kommer ju nån mer höja sig och kunna gå i 1a och 2a med.
Och ersättare för Ollas ska ju in med om han går.

Så nog kommer vi ha bra lag, backarna ser redan riktigt bra ut och då ska 2st till in där med.

Men förstår hur du tänker men tror inte vi ska va oroliga för 4st 4e kedjor=)
Kommentera

Zappaholic: Få se nu: Johnson är absolut en toppspelare, men övriga...

Vi får se hur Lindblom går utan sina parhästar Rödin och Scott. Såg väl inte lysande ut enbart utan Rödin. 8 mål imponerar inte särskilt.

Pa Westerholm har gjort det bra, men ska han spela med brorsan blir de en ok tredjekedja. Är han verkligen en förste eller andrecenter i en toppklubb?

Googla brunkare och det kommer upp en bild på Granis.

Två spetsforwards från ahl, jag väntar med spänning och se vad det blir.

Än så länge kan jag sträcka mig till att Brynäs får ihop en förstakedja och tre fjärdekedjor, så fyra fjärdekedjor var väl lite överdrivet då.
Kommentera

Ove Myling: och Huge
Nu skiter jag i vem som startade denna diskussion.
Nu får ni fan ta den privat. Ingen av er kommer att ge sig.
Sen är det helt ointressant att läsa halva inlägg som man redan läst.
Kommentera

Ove Myling: Tycker du underskattar
Lindblom, Granis och Westerholm. Hoppas jag har rätt och du fel. Hoppas säkert du också!
Kommentera

Ove Myling: Nu ska vi kanske inte bara se till de 8 millena - utan till var klubben befinner sig. Brynäs spelar i SHL, Brynäs är ett stabilt (nja) slutspelslag, Brynäs har en bra juniorverksamhet, Brynäs har ett framgångsrikt damlag, Brynäs driver "En Bra Start" som innebär en massa socialt arbete och genererar pengar till UNICEF. Brynäs hade "råd" med förlusten liksom de haft råd med förlusterna i flera år. Det viktiga är att vi har ett eget kapital på minst 4 mille, inte att vi gör bra bokslut varje år.
Kommentera

Intressanta diskussioner överlag här nu. Hur stora klåpare jobbar inom Brynäs egentligen? Hur värdelösa är de på sina jobb? Hur dåliga spelare har vi i laget? Hur många fjärdekedjor får vi ihop? Vilket år åker vi ur SHL egentligen? Vilket år måste vi lägga ner? Jag tror vi behöver dra dessa frågor några varv till innan vi kan komma med säkra besked.
Kommentera

Zappaholic: Blomqvist, Enterfeldt, Mannberg, Thorell, Pathrik och Ölund bör väl alla sex vara cementerade i tredje-/fjärdekedjor. Så även Alcén och Ollas eller deras eventuella ersättare. Så visst var väl fyra fjärdekedjor att ta i, vilket Ove Myling redan erkänt, men där har vi ju nästan tre stycken tredje-/fjärdekedjor. Granström håller nog de flesta med om tillhör en av topplinorna, tillsammans med Johnson, Lindblom och Ponthus.

Tillsammans med AHL-förstärkningarna får vi alltså ihop två (förhoppningsvis) produktiva kedjor och tre brunkarkedjor, vilket innebär att någon blir extra forward och övriga inte blir ordinarie. Så helt fel ute är inte Ove Myling ändå. AHL-förstärkningarna är ju heller inte klara och det vore inte första gången man från Brynäs håll har aviserat om förstärkning för att sedan strunta i att värva. Till slut trillar förhoppningsvis ett par spetsvärvningar in och truppen blir nog inte så dum till slut trots allt men om man tittar på hur den ser ut idag så är det inte ytterligare spelare för tredje-/fjärdelinan vi behöver.
Kommentera

7739: Två produktiva kedjor och två jobbiga kedjor.

Han var således inte helt rätt ute heller...
Kommentera

dAVydov: Om du inte vill läsa diskussioner om huruvida Brynäs ledning gör ett bra jobb eller inte, om Brynäs spelartrupp och om fansens förväntningar inför kommande säsong förstår jag inte vad du gör på detta forum? Vill du vara en del av en gemenskap där alla sitter och klappar varandra på ryggen och dyrkar ledarfigurerna, har du nog hamnat fel.
Kommentera

7739: Fast nu blandar du ihop Pathrik och Ponthus va? :)
Kommentera

HitTheLights:
Jag vill fortfarande ha hit Jesper Olofsson
Kommentera

7739: Nu heter ju tråden silly season så dAVydov har ju en tydlig poäng...
Kommentera

Zappaholic: Lagbygget faller väl ändå in i den här tråden men i övrigt kan jag väl hålla med om att tråddisciplinen är bristfällig.
Kommentera

7739: Så du menar att man måste dyrka ledningen och klappa varandra på ryggen bara för att man tycker att det gnälls och letas fel in absurdum i ungefär 95% av inläggen härinne och allt gnäll knappast motsvarar hur illa allt sköts och hur usla alla yrkesmän är som i nån form jobbar i föreningen?
Kommentera

kennys: "erfarna och kunniga yrkesmän"
Anser du verkligen att de finns i Brynäs?

Vilka yrkesmän i hockey har varit skickligare de senaste 40-50 åren?
Kommentera

7739: Såna diskussioner är intressanta, det bör alltid finnas utrymme för dem (de kanske dock bör hållas i den andra, allmänna tråden). Det handlar nog mer om vinklingen på diskussionen och utgångslägena på flera resonemang. Det var det som var andemeningen av mitt inlägg. Sorry om du känner dig kränkt.
Kommentera

Ove Myling:

Pa Westerholm spelar i alla fall i landslagets andra femma i matchen i kväll. Så nog borde han duga som andra center i Brynäs med om han har spets bredvid sig.
Kommentera

dAVydov: Då missförstod jag dig och ber om ursäkt för min något bryska kommentar.
Kommentera

7739: Fälth har varit bra i finalspelet. En väldigt bra uppgradering om han blir Porses ersättare.
Kommentera

7739:
Ang Granströms roll och lön (lite sen kommentar men ändå):
Jo, jag hänger med på hur du resonerar.
Såg förresten också att du skrev om "substansrabatten" (dyrare att signa spelare som väljer hög lön före spel om guldet).
Spelare som väljer lön före utveckling eller spel om guldet har åtminstone mentalt passerat zenit.

Tillbaka till roll och lön.Låt oss leka med tanken att:
Kravprofil på förste och andrecenter som högpresterande playmakers och ledare på isen är vanlig.
Tredje och fjärdecenter spelar spelförstörande och har rollen att ta bort de bästa femmorna i motståndarlaget.

Granis verkar nu betalas som en playmaker och offensiv kraft i toplinorna men har en spelstil som bättre passar i en spelförstörande tredje eller fjärdelina.

Vi betalar alltså dyrt för nåt som vi inte får.
Svårt att säga nej när någon "vill komma hem".

Några sådana bedömningar till (med hjärtat) och vi har mindre pengar till spets.

Tydliga roller i lagbygget, tydliga kravprofiler. Bra scouting.
Passera kvarten...
Kommentera

Zappaholic:

Ja Elias Fälth vore en riktigt fin värvning. Han verkar ju dessutom ha blivit både bättre och stabilare med åren.
Kommentera

Varför gjordes det en ny Silly Season-tråd? Det fanns ju redan en.
Kommentera

Lite sjukt att PaW fortsätter spela grymt bra i TK. Andralinan dessutom. Tänk vilket självförtroende grabben kan komma tillbaka med. Kanske blir en riktig superlirare nu.
Kommentera

Huge: 95 procent stämmer inte. Du står ju för 25 procent av alla inlägg här...
Kommentera

7800: så jävla roligt att se hur respektlöst han spelar ! Mycket självförtroende just nu kul :)
Kommentera

Zappaholic: Jag förstår inte alls Bengtzén om han skulle ta in Fälth. Han är 35 år gammal och kommer från en dålig säsong där han endast gjort 8 poäng i ett av seriens bästa lag. Nästan lika många poäng som Sunken för i helvete...

Varför inte välja den billigare och bättre backen Mattias Nörstebö som dessutom gått genom det egna ledet? Nörstebö har en enorm potential att bli en toppback i SHL. Det har redan Fälth varit, han var på toppen av sin karriär för fem år sedan, nu är han påväg neråt i karriären. Dessutom är ju Nörste och Fälth ungefär liknande spelartyper, båda är bra på skridskorna, skickliga med pucken och spelar sig ur problemen.

Skulle Bengtzén ta in Fälth istället för Nörstebö så måste han fått en rejäl blackout... Jag kan förstå om man släpper Nörste för att göra plats för tex Andersén, men nu ryktas han ju bort så då är det bara dumt att släppa en så stor talang som Nörste och sedan ersätta honom med Fälth... Bllir det så att Fälth kommer in i lagen så blir jag förvånad, det kan bara inte stämma!
Kommentera

Chris11: Vi vet ju inte om Fälth-ryktet stämmer. Tycker ändå han varit bra de matcher jag sett honom.

Angående Nörstebö så kanske det är fel att släppa iväg honom. Samtidigt är jag en av dem som missat se hans storhet. Tycker han är klassen sämre än Carlsson t ex.
Kommentera

Känner fortfarande att Salmela är viktigaste pusselbiten just nu. Om han nu inte ska förlänga så vore det trevligt om det kungörs snabbt så man har tid att leta efter någon liknande spelartyp. Jag förstår dock att det dröjer - vore bara skönt att få klarhet i det.
Kommentera

Zappaholic: Ja alltså... släpper man iväg Nörstebö och tar in Fälth istället så är det jävligt fel.
Nej just precis, Nörstebö är ingen storback just idag, men inom ett par år så tror jag att han kommer blomma ut till en av SHL:s bästa backar. Jag ser en enorm potential i killen.

Visst Fälth är väl helt ok, men han är ju inte speciellt mycket bättre än Nörstebö, eller hur?
Om ryktet nu skulle vara sant så slänger man pengarna i sjön, vad kan Fälth kosta, kanske 150k? Och vad kan Nörstebö kosta, kanske 50k? Do the math. Det här ryktet kan bara inte alls stämma, finns ingen logik i det alls!
Kommentera

Zappaholic: Jämfört med Porse absolut men ska Sunken sitta på läktaren och Pudas blanda saft när alla är ordinarie?
Kommentera

Auchinleck: Visst, han är ingen playmaker och hamnar Granström i tredjekedjan eller lägre i en spelförstörande roll köper jag ditt resonemang och skriver under på att han är överbetald. Samtidigt centrade han ju Luleås förstakedja åtminstone i slutet av säsongen och under slutspelet (har inte följt dem särskilt noga), där de tog sig till semifinal och Granström utmärkte sig i positiv bemärkelse.

Istället för en spelfördelande center, en sniper och en grovjobbande ytterforward förstår jag inte varför Granström inte skulle kunna vara en vasst tekande powercenter med en sniper och en spelfördelare vid sina sidor? Tittar man på slutspelen 2012 och 2016 har han ju faktiskt skapliga stats i mål- och poängkolumnerna och det är ju där man ändå vill se att spelarna steppar upp. Många är de spelare som under den drygt 50 matcher långa transportsträckan fram tills dess har visat sig på styva linan men inte alls kunnat producera i samma utsträckning under slutspelet. Det är ju då vi ska vara som bäst och en som verkligen höjer sig i slutspel är Granström. Den karaktären bör väl också premieras? Det är med riktiga vinnarskallar (som Svedberg 2012) som spelar nästan över sin förmåga i slutspelet vi kan ta oss långt.

I övrigt håller jag med dig om tydlig rollfördelning osv.
Kommentera

7739: Vet inte. Inte jag som tar ut laget.
Kommentera

Chris11: Så du tror att Nörstebö är billigare än Fälth? Oavsett så är Fälth rejält mycket bättre än Nörstebö av vad jag kan se.
Kommentera

7739: Westerholm är stabil i landslaget. Rätt bra gjort av en fjärdekedjespelare 😉
Kommentera

7225: Förstår inte heller hypen kring Nörstebö. Plötsligt verkar han oumbärlig sen han lämnade.
Kommentera

Zappaholic: Han är center i Sveriges bästa kedja denna kväll. Har vi vår förstacenter till nästa säsong redan i laget?
Kommentera

Zappaholic: Jag har i och för sig placerat honom i andrakedjan medan andra hävdar att han bör lira i tredje. Att jag råkade blanda ihop bröderna i ett inlägg är en annan femma (no pun intended).
Kommentera

7739: Första eller andra kedjan kvittar, vi ska ju ha två riktigt starka kedjor i laget. Förstecentern bör kanske vara bättre på tek likt Granström.
Kommentera

7225: Nörstebö är garanterat billigare än Fälth. Vad tror du själv?
En back som spelat i SHL i över 5år eller en back som spelat lite mer än en säsong?
Är Fälth rejält mycket bättre än Nörstebö? Ok, om två år då? Säger du samma sak då?
Kommentera

Chris11: Om två år vet vi intet...går inte att säkert sia om en spelares utveckling.
Kommentera

Zappaholic: Förstår heller inte varför man utgår ifrån att Brynäs släppt Nörstebö när det lika väl kan vara Nörstebö som släppt Brynäs sas?
Om han nu var så mån att påpeka att han verkligen ville vara kvar, varför var han då så snabb att nappa så fort Frölunda visade intresse?
I det läget hade han ju gott kunna avvakta när Brynäs var oroliga för hans skada och det fanns gott om tid att bestämma sig var han skulle spela nästa år.
Rent spelmässigt ser jag annars ett litet plus med ett byte Fälth/Nörstebö iom att vi får in lite mer rutin och offensiv spets på backsidan vilket behövs, speciellt om även Salmela väljer att flytta.
Kommentera

Zappaholic: Givetvis inte, men det är väl rätt logiskt att en 20-åring utvecklas mer än en 35-åring? Har man en långsiktig plan så väljer man Nörstebö före Fälth.
Kommentera

Chris11: Det är väldigt logiskt. Helt rätt. Därmed inte sagt att 20-åringen når upp till 35-åringens nivå.

Jag säger inte att du har fel. Min poäng är mer att när Nörstebö lämnade blev han en klassback, något jag inte såg röken av under serien. Medioker. Inte mer L.Carlsson klart bättre och värd att satsas på. Likaså Pudas.
Kommentera

« · 1746604 · »