1150x200-brynasbanner.jpg

Silly season 2012/2013

« · 1506356 · » Till forumet

Sv: Silly season 2012/2013

Huge:

Då får vi vara glada att du inte är sponsoransvarig i Brynäs.
Utan publik och sponsorer så är vi tillbaka där vi var för några säsonger sen.

Ska vi riskera all goodwill vi byggt upp de senaste säsongerna,
för en målvakt som inte spelat eller tränat ishockey på två år?

Om man struntar i varför han inte spelat eller tränat hockey
på två år, så är just det att han vare sig tränat eller spelat
hockey på två år en stor anledning till varför detta är ett
långskott av stora mått.

Bara ingen kommer på den korkade idén att betala pengar till Örebro,
för att lösa honom från den överenskommelse han har med dem.
Då kan man verkligen prata om att lägga pengar på fel saker.

Kommentera

Ett jävla tjat om negativ publicitet ifall vi värvar Rahm.
Sundlöv och Alcén verkar uppenbarligen seriöst intresserade, det räcker för mig.
Den som tror att ledningen inte har diskuterat saken fram och tillbaka och istället chansar utan att informera sponsoreran måste vara mer än lovligt naiv.
Hade det funnits nåt likvärdigt alternativ som saknat Rahms ryggsäck så hade man självfallet gått på det spåret.
Nä, det här gnällandet över vad media, kommentatorer och sponsorer ska säga känns mer och mer löjligt.
När Sveriges bäste målvaktstränare vill ha en målvakt, ja då väljer iaf JAG att tro mer på denne än på några oinsatta förståsigpåare på HS....
Kommentera

Enaranger:Dahlberg är en kompetent målvakt och skulle kunna funka om han nu har möjlighet att gå till Brynäs.
Kommentera

Enaranger: Bedrövligt bra skrivet!
Kommentera

Gurra88:

Dahlberg i Örebro har mer elitserierutin.
Med honom slipper vi all negativ publicitet också.

Vi har liksom ingenting att vinna på detta.
Det spelar inte så stor roll om alla här tycker att han avtjänat sitt straff.

Man får tycka vad man vill om det, men i slutändan är det oftast domen
i media som är det som räknas. Vi har ju redan kunnat läsa om att
mästarna vill värva skandalmålvakten.

Är det någon som tror att detta får ett företag att börja
sponsra Brynäs, för att Brynäs ger Rahm en ny chans?

Risken är betydligt större att det får ett antal företag att
sluta sponsra Brynäs, när väl mediestormen drar igång
ordentligt.

Vad har vi då vunnit på detta?

Att ta in en målvakt som möjligen kan var lika bra som den enda
säsong han spelat på topp. Detta efter att inte tränat eller spelat
ishockey på två år.

Jag trodde vi hade passerat långskottens tid, när det gäller värvningar.

Kommentera

Är inte Rahm oerhört överskattad. Gjort en bra säsong i elitserien. Sen varit borta från hockeyn i 2 (!) år. Att sen kunna gå rakt in i regerande mästarnas trupp känns för mig helt osannolikt. Hoppas innerligt att Örebro inte släpper honom
Kommentera

Jajjen:

"Begå ett lindrigt brott som 23-åring, straffas på livstid? Som i Sovjet, Kina, Kuba och andra framstående länder?"

Återigen det kan inte anses som ett straff att inte bli erbjuden ett kontrakt av Sundlöv, eller? (Kanske tiderna har förändrats)

Kommentera

Peja: Visst är Brynäs ett väldigt attraktivt lag att spela i och Rahm vill nog väldigt gärna få ett kontrakt med oss. Men att se det som ett straff om Sundlöv inte kontrakterar honom tycker jag är överdrivet.
Kommentera

Jag tycker att Rahm har "sonat sitt brott". Och 2 års avstängning var definitivt ett väldigt, väldigt tufft straff sett till vad han tog... Ja, det är ett standardstraff, men i USA hade han kommit undan mycket lindrigare. Han hade antagligen inte åkt fast överhuvudtaget. Naturligtvis ett stort felbeslut av Rahm att dopa sig men han tog "svaga" dopingpreparat några gånger, han var inte superdopad a la Mühlegg och han har inte mördat någon...

Apropå doping i NHL...

Redigerad kommentar

Kommentera

Slajsarn: ":Skillnaden är att Rahm är en FUSKARE, ingen brottsling. Fuskare drar med sig badwill och spekulationer som aldrig försvinner."

Beror väl helt på vilken typ av dopning det handlar om sas, hur länge det pågått, vad syftet har varit osv.
Det finns ju grader även i dophelvetet. Kan jämföras med ex ett rattfyllo som chansar en lördagkväll och åker fast. Ska han för alltid bannlysas från att köra bil?
Det blir ju konsekvensen av ditt resonemang om man drar det till sin spets.

Sen har du helt missförstått mig när jag talar om bra inställning. Läs vad jag skriver: att kämpa sig tillbaka trots en lång avstängning tycker jag iaf vittnar om bra inställning.
Att samma inställning sen kanske gjort att han i ivern försökt ta genvägar sas är inte nåt jag försvarar på nåt sätt, tvärtom.
Kommentera

Jajjen:Visst är det absurt. Det håller jag med om. Man skall helt klart ha brottsbelastningsregistret i åtanke när man värvar.

Du vet ju hur Gefle IF agerade när Kongolesen misshandlade sin fru.

Han åkte ut med ögonbrynen först.

Kommentera

Slajsarn: För dömda pedofiler finns ett regelverk som hindrar dom att jobba med barn. Sanktionerat av de rättsvårdande myndigheterna. När det gäller dopingdömda så är det du som riggar reglerna just nu. Därav frågan om vilka andra som ska stoppas från idrotten. Att tillåta hustrumisshandlare som tränare och coach för ett lag är väl ännu mer absurt.
Kommentera

Jajjen: Tycker som Du. Jag kan inte tro att dom skulle diskutera en sån här(trots allt) kontroversiell värvning, utan att höra med vad alla berörda tycker. Med det menar jag sponsorgruppen, spelarrådet etc.

Man kan tycka vad man vill om vårt styre på Sätraåsen., men detta är säkert förankrat, om det är sanning.

Sen ang Rahm. Om Pecka tycker att han är värd att satsa på, så tror jag på det alla dar i veckan. Han har ju inte haft fel tidigare typ..

Redigerad kommentar

Kommentera

Jajjen:Precis som jag skrev så har såna brott inget med idrott att göra. Det har doping.

Skulle du vilja se dömda pedofiler jobba på dagis efter avtjänat straff??

Kommentera

Slajsarn: Hur är det med hustrumisshandlare? Rattfyllon? Fortkörare? Vilka ska hållas borta från hockeyn?
Kommentera

T T: Ja visst är det ett brott. Anabola sterioder är klassat som knark så det är klart att det är ett brott.

Men för mig är det "brottet" av ringa betydelse. Fortkörning och felparkeing ger också böter.

Men den moraliska aspekten är en helt annan historia.

Genom att värva en sån kille så visar man på en ganska låg moral i Brynäs IF, Det är bättre att helt ta avstånd från dopingdömda. Ett sätt att visa vad man som idrottsförening tycker om doping.

Kommentera

Jajjen: ja enligt vissa så verkar det vara rimligt. Eller så har vissa svårt att tänka, dom två grå är osams... men om man läser mellan raderna så är ju vissa besvikna att Brynäs spelare blir draftade dom kan ju försvinna från oss. Hemska tanke att nån annan än dom själva blir glada. Ibland funderar jag hur fan vi har lyckas överleva Evolutionen från oss själva.
Kommentera

arnio: Begå ett lindrigt brott som 23-åring, straffas på livstid? Som i Sovjet, Kina, Kuba och andra framstående länder?
Kommentera

Jajjen: Att anställa en hockeyspelare som varit avstängd för doping och dömd för dopingbrott  är lite som att anställa en ekonomisk brottsling dömd för förskingring på en bank.
Kommentera

Jajjen: Klart det är så. Om Rahm gör succé i sitt nästa lag så är allt glömt. Man ser ingen som gnäller på att Johan Franzén fick psykbryt när han tacklade en domare och blev avstängd i ett år.
Kommentera

Rahm har begått ett brott och avtjänat sitt tidsbestämda straff i augusti. Hur många kända (och okända) hustrumisshandlare har branschen som fortfarande jobbar med hockey? Om jag inte minns fel har väl t.o.m. en figurerat i vårt lag rätt nyligen.

Gör Rahm succé, oavsett lag, har alla glömt hans tidigare verksamhet på en vecka.

Kommentera

Kanske kan vi plocka in Ben Johnson och Ludmila Engqvist som fystränare också? Nej, det här kommer inte sponsorerna gilla - fast det blir väl knappast Rahm? Bättre måste vi ha, såklart!

Kommentera

Slajsarn: Dopning är ett brott och han dömdes också till böter, 6 900 kronor.
Kommentera

Slajsarn: AMEN!!! Jag fattar inte vad folk ser positivt i den här ev värvningen???

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge:Skillnaden är att Rahm är en FUSKARE, ingen brottsling. Fuskare drar med sig badwill och spekulationer som aldrig försvinner. 

Att du ser en person som vill ta genvägar genom att dopa sig som en person med "bra inställning" får stå för dig. För mig är en sån den raka motsatsen.

Tycker du att skattesmitare/bidragsfuskare som tar genvägar att nå sitt mål genom fusk och bedrägerier som personer med "bra inställning"?

Hade han haft bra inställning så hade han tränat hårdare och haft tålamod, that's it.

Kommentera

Det verkar som vissa människor inte har förmågan att sätta sig in i någon annans livsöden. Dom har totalt noll förståelse för varför vissa människor gör vissa val, kan det vara så att pga av sin egen brist på livserfarenhet inte kan sätta sig in i en människas val, eller är det bara dumhet jag hoppas på det förstnämda.

Rahm är varken den första eller sista idrottare som fastnar för doping. Tråkigt ja, Idiotiskt absolut, ska han ha sitt straff självklart och den har han tagit.

Att jag inte vill att han skriver på för Brynäs  har inget med hans doping att göra utan mer att han inte fått nån mer träning än under egen regi.

Är Rahm brott värre än Bertuzzi jag tycker inte det. Rahm skadade sig själv och sin framtid och sin familj.

Medans Bertuzzi bröt nacken av Moore med ett solklart överfall så tycker jag att Bertuzzis fall är betydligt värre. Sen det finns betydligt fler spelare som skulle ha längre avstängning än Rahm när det gäller den saken.

Många av dom spelade efter sina idiotiska överfall och blivit förlåtna av förbund osv.

För mig är en stark människa en som lär sig av misstagen i livet och får ut nått positivt ur skiten dom gått igenom. Den människa som inte gjort misstag är nåndera död vid födseln eller har förbaskat dålig självinsikt.

Kommentera

Take44:Målgam viskade i mitt öra!
Kommentera

Huge:"Sen finns det dom som inte kan motstå frestelsen att dopa sig och därmed skynda på vissa processer, ex läkning av skada. Men det hindrar ju inte att dessa fuskare trots allt haft och har en bra inställning i grunden."

Jag har då svårt att se det positiva i fusket och att fusket på något sätt skulle vara en indikation på en bra inställning känns absurt.

Kommentera

KevinNa : Han är säkert redan informellt klar, formellt klar så fort avstängningstiden gått ut.
En dementi i dom här lägena säger inte ett dugg, det hör till spelet.
Kommentera

Huge: När Sundlöv dementerar ett rykte så stämmer det ju i princip alltid... Så Rahm är nog aktuell
Kommentera

arnio: Min poäng är att alla elitidrottare på den här nivån måste ha en bra inställning och vilja i grunden. Sen finns det dom som inte kan motstå frestelsen att dopa sig och därmed skynda på vissa processer, ex läkning av skada. Men det hindrar ju inte att dessa fuskare trots allt haft och har en bra inställning i grunden. Det funkar ju inte så att du kommer till toppen bara du käkar lite anabola, typ.
Och min huvudpoäng var dessutom att Rahms vilja att komma tillbaka trots avslöjandet och allt obehag det fört med sig, måste tyda på bra inställning.

Alcén och Sundlöv vet nog statusen på Rahm och vilka möjligheter man har att få igång honom efter det långa uppehållet så jag är heller inte speciellt orolig för den sportsliga biten om ryktena nu stämmer att han är aktuell.
Kommentera

Huge:"Naturligtvis helt fel sätt att försöka bli bättre men visar samtidigt på en vilja att göra mkt för att nå sitt mål.
Var dock inte det jag tänkte på i första hand utan mer att han inte lagt av utan fortsatt att kämpa för att komma tillbaka.
I min värld vittnar det om en stark vilja/bra inställning.
En av de viktigaste egenskaperna en idrottsman bör ha, om inte den viktigaste."

I min värld så vittnar dopingen om dålig inställning då jag ser det som en genväg till framgång. Han var inte beredd att jobba så hårt som det behövdes för att komma tillbaks i form.

Kommentera

Lunkan: ...och den informationen finner man, var?
Kommentera

Johan Norrström: Sundlöv blev felciterad, det är tydligen Ram som man är intresserad av igen!
Kommentera

hahii: Sundlöv dementerar intresset för Rahm...
Kommentera

Gurra88:

Dansk ska spela juniorhockey i Nordamerika nästa säsong.

Kommentera

Huge: var det inte så att han var skadad och ville tillbaka fortare?!

Hursomhelst så har han lärt sig nu och han har fått kämpa med att komma tillbaka. Får se vart han spelar. Helst inte i Brynäs då. Skadar klubben tror jag dock inte. Karalahti var ju dopad men det har gått bra för han och hans klubbar.

Modig var ju aldrig aktuell för att han inte hade spelat på 2år. Konstigt om han värvar Rahm...
Kommentera

Monno: ahaa. Trodde du associerade till Dick och Färjestad, hahaha :)
Kommentera

bisterfinnen: Pölen... Swype är kanon.
Kommentera

Missat den senaste tidens inlägg..Men är det helt kört med Dansk? Varför satsar man inte på honom istället för en fuskare?
Kommentera

Monno: på andra sidan pålen?
Kommentera

Huge: Dom flesta brottslingar får inte en årslön på över 500k när dom avtjänat sitt straff ;-)

Nä nog tror jag Rahm kan ge en väldigt negativ klang för er. Dock är jag rätt säkert å att han inte är ensam om att använt steroider. Dock är han en av dom få som är så dum att dom gör det under pågående proffskarriär i sverige. (Det är så klart alltid korkat att dopa sig och fuska. Dock är det rätt dåliga kontroller på t.ex. andra sidan pålen.)
Kommentera

Slajsarn: ":Hur kan en spelare som tagit till dopingmedel ha en bra inställning? Han ville ta genvägar och valde otillåtna preparat."

Naturligtvis helt fel sätt att försöka bli bättre men visar samtidigt på en vilja att göra mkt för att nå sitt mål.
Var dock inte det jag tänkte på i första hand utan mer att han inte lagt av utan fortsatt att kämpa för att komma tillbaka.
I min värld vittnar det om en stark vilja/bra inställning.
En av de viktigaste egenskaperna en idrottsman bör ha, om inte den viktigaste.

I övrigt förstår jag inte varför just idrottsmän som begått ett dopningsbrott ska bedömas efter andra kriterier än nån som begått ett traditionellt brott sas (rån, misshandel osv).
Varför ska en dopare inte få en ny chans när dom flesta säkert anser att övriga brottslingar borde få det?

Kommentera

Peja: Sundlöv förnekar Rahm-affären i pappers-GD. Maskhållning?
Kommentera

Jag har ingenting emot att ge folk en andra chans. Tvärtom. Däremot har jag svårt att se att Rahm rent sportsligt vore det bästa alternativet.
Kommentera

Tjänat av sitt straff eller ej kvittar när det handlar om medvetet bruk av anabola steroider anser jag. Jag tror fortfarande att detta är en tidningsanka och jag skulle bli mycket förvånad om det ligger någonting i ryktet över huvud taget,
Kommentera

atilla: Det stämmer att rahm inte får skriva på med någon klubb för ens avstängning går ut i Augusti. Sägs ju att han är klar för örebro... Men får inte skriva på grund av avstängningen.
Kommentera

atilla: Hoppas att Detta med Rahm bara var ett fyllesnack i midsommar!!!
Kommentera

Sett någonstans att Rahm inte får skriva kontrakt med någon hockeyklubb förens i augusti, så dröjer det 2-3 veckor med en ny målis så kan det ju vara ganska stor chans att man har ett avtal med honom
Kommentera

« · 1506356 · »