1150x200-brynasbanner.jpg

Sv: Silly season 2016-2017

« · 1742321 · » Till forumet

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Zappaholic: Mja, Christensen hade ju en allvarlig skada under säsongen så jag ser hellre att man finner någon annan. Gärna ett radarpar typ Kiiskinen/Rosén (Även om det inte skulle hända på en världskarta. Men typ så...)
Kommentera

Peja: Om Dennis Everberg inte är tillräckligt bra för att platsa i vår förstakedja, vet jag inte vilka krav du har egentligen. Han vore en oerhört bra värvning enligt mig. Men han blir nog oerhört dyr då i princip alla SHL-lag kommer vara intresserade av honom. Frölunda ligger säkert bra till som vanligt.
Kommentera

6984: Vancouver tar ju in Rödin efter hans allvarliga skada. Christensen är säkert fullt återställd i sommar.
Kommentera

Zappaholic: På ett tvåvägskontrakt ja.Det finns utrymme där även om man har ett lönetak att tänka på.
Kommentera

Zappaholic: Vem centrade i Johnsons kedja när han spelade i Växjö?
Kommentera

6984: Robert Rosén
Kommentera

6984: Var det inte ett envägskontrakt? Full lön om han åker ner i AHL?
Kommentera

Skrubben: OK, han har väl precis förlängt med Lakers så det lär inte funka...annars hade det kunnat vara coolt att återförena..
Kommentera

Zappaholic: Jo, det stämmer nog när jag tänker efter. Men oavsett. Vancouver har råd. Och skulle han inte hålla så sätts han på injury reserve och så frigör de löneutrymme under taket.
Kommentera

Peja: jag har sett thorell en hel del (bor i Karlskoga),
En toppspelare i allsvenskan. Bra skridskoåkning, hyfsat spelsinne, hyfsat målskytte och jobbar hårt.
Dock svårt att säga hur det räcker i shl. Men den spelare i Karlskoga som jag skulle valt först
Kommentera

6984: Det har du ju rätt i. Nåväl, viktigt att det blir rätt, helt enkelt.
Kommentera

Zappaholic: Ja det är viktigt. Annars blir det en jobbig säsong.
Kommentera

munkas: "Du passade väl på att berätta för din kompis att du inte ger ett jota för hans åsikter om Thorell också va? Jag menar så att han är införstådd i att det endast är yrkeskunnigt folk med lång erfarenhet som kan ha relevanta synpunkter på spelare."

Vad svamlar du nu om?
Såvitt jag vet har ingen påstått att endast yrkeskunnigt folk kan ha relevanta synpunkter på spelare?
Frågan är ju om dessa synpunkter är så mkt värda när det gäller trovärdighet, då ex en engagerad chef och läktarcoach som håller på LHC tycker att Rautio är en värdelös simmare, samtidigt som erfaret och kunnigt yrkesfolk väljer att värva honom. I det läget har jag inga som helst problem med att tro mer på Bulan och BZ när det gäller att bedöma Rautio, än att tro på en gaphals på läktaren som uppenbarligen verkar ha diametralt motsatt uppfattning än kunnig och erfaret yrkesfolk.
Att Zappaholics kompis sen råkar tycka likadant som Bulan och BZ när det gäller Thorell visar väl bara att det även finns läktarcoacher som har bra koll och är relativt kunniga när det gäller att bedöma spelare.
Kommentera

Huge: "Att Zappaholics kompis sen råkar tycka likadant som Bulan och BZ när det gäller Thorell visar väl bara att det även finns läktarcoacher som har bra koll och är relativt kunniga när det gäller att bedöma spelare."

Om man nu har sågat tex Broadhurst så måste man ju ha haft BÄTTRE koll än Bzulan när det gäller att bedöma spelare...

När det gäller Rautio så är det ju kunnigt och erfaret folk som har valt att inte förlänga med honom. Det måste ju finnas en anledning till det.
Kommentera

Vart hamnar Robin alvarez från DIF? Shl skriver dom och eventuellt malmö ? vore han inget för oss kanske ? Vad säger ni alla läktarcoaçher ;)
Kommentera

pjåtor: Om han inte går tilbaka till MIF så kan han mycet väl hamna i Leksand eller i KHK.
Kommentera

Har fortfarande svårt att fatta att Brynäs tog guld trots att jag ser guldfirandet framför mig. Så surrealistiskt. Minns det som igår.
Kommentera

6984: Alvarez är erbjuden ett lukrativt långtidskontrakt av Malmö. Han kommer signa där.
Kommentera

Zappaholic: Ja han är väl Malmöpåg med så det känns mest logiskt
Kommentera

6984: Har Leksand råd ?
Kommentera

6984: Broadhurst var ju svårbedömd och dessutom av nöden en akut halvchansing på en sannolikt tunn marknad.
Att dom som dissade honom innan han kom hit sen fick lite rätt ändrar fortfarande inte på det jag vill säga: jag litar mer på bedömningar från erfaret och kunnigt yrkesfolk än oinsatta och sannolikt okunniga läktarcoacher som du och jag.
Vem eller vilka tror du själv mest på?

Att LHC valde att inte förlänga behöver ju inte betyda att man varit missnöjd med Rautio.
Dom kan ju ha hittat nåt som passar ännu bättre. Eller så är det Rautio som fallit för BZ:s och Bulans locktoner och varit den som valt att inte försöka få förlängt.
Kommentera

pjåtor: Det måste de ha. Annars lär det bli en kort sejour i SHL. Du såg ju hur Modo dominerade mot dem och Modo gick väl "sådär" i SHL...
Kommentera

Huge: Porseland?
Kommentera

6984: Ja det har du rätt i. Men Modo hade ändå hyfsat lag på Papperet men inget "lag"
Kommentera

6984: Han drabbades tidigt av the modo syndrom dvs otur, han var inte på något sätt en dålig värvning, herregud han var ju scuotad av kunnigt yrkesfolk.
Kommentera

Lunkan: Det var Tjuren Ferdinand med ;-)
Kommentera

6984: Ja, vad är det med Porseland? Ibland infrias inte förväntningarna trots att mkt har pekat på att det borde bli bra när en spelare värvas.
Men om du nu försöker säga att Porseland är ett bevis på hur dåliga bedömare BZ och Bulan är så kan jag ju kontra med att säga: Pudas? Zanetti? Johnson? (även om den sistnämnde kanske inte var så svårbedömd...)
Kommentera

Huge: Jag ville bara bevisa en tes om att de kan ha fel även om de är "kunniga yrkesmän" och att "Läktarcoacher" kan ha rätt. Du behöver inte såga åsikter per automatik bara för att de går emot Brynäs beslut.
Jag har aldrig varit med om en människa som har varit så blint troende på alla yrkeskårer. Allt från sportchefer, marknadsanställda eller läkare. Du måste ju inse att ALLA har fel mellan varven. Alla fel och misstag som gjorts i Brynäs genom de här 12 åren som jag varit här och du har försvarat och försökt bortförklara samtliga. Det har i princip alltid varit yttre omständigheter som varit orsaken. Inte dåliga beslut av Brynäs.
Kommentera

6984: Generellt kan man väl säga att sportchefer och tränare har ett mer tränat öga än gemene man. Men även de gör ju felbedömningar. Finns väl ingen sportchef i världshistorien som träffat rätt i alla sina bedömningar.

Det är nog svårt det här. Dels ska spelaren leverera, men också passa in i gruppen, i omklädningsrummet och trivas socialt där han bor.

Porseland är väl i grunden ingen dålig back, men någonstans stämde det inte för honom vilket också gav utslag på isen...
Kommentera

Zappaholic: Generellt så är det så. Men man ska inte sticka under stolen med att det finns en hel del kunnande ute i stugorna och på läktarna med. Varje säsong så ser vi hur "kunniga" yrkesmän misslyckas med sina värvningar och lagbyggen. Vi läser i tidningar om felbehandlingar, fond/aktiemäklare som satsat fel.

Ett lysande exempel på en "Yrkesman" jag kommer inte ihåg hans namn. Men han var högt uppsatt på IBM och högt ansett som en av de främsta inom IT.
"Jag uppskattar att det finns en marknad för tre, kanske 4 datorer i världen"
Jag har 3 av dem här hemma nu....
Kommentera

6984: Jag håller helt med!
Kommentera

2064:
Ang BZ och hans yviga kommentarer (och agerande får man väl lägga till) kring tex mv-frågan:

Förnimmer man inte en Jompe som hittar inspiration till en ny generation av julsagor med Raggartomten från Karlskoga i huvudrollen? 😃

Den som väntar på något gott...
Kommentera

Zappaholic: Det är tvärtom farligt att helt förlita sig på "yrkesmän". Teknokrati är aldrig bra.
Kommentera

6984: Så jag är blint troende på kunnigt och insatt yrkesfolk bara för att jag tror att dom är bättre bedömare än du, jag eller nån annan random lekman?
Under dessa 12 år har jag hela tiden haft den inställningen, när oinsatta och okunniga läktarcoacher kommit med tvärsäkra påståenden om saker dom inte har kännedom om eller tillräckliga kunskaper/insyn för att kunna bedöma utifrån.
Det betyder inte att jag är så dum att jag inte fattar att även kunnigt och insatt yrkesfolk kan göra fel, om du nu tror det.
Har under dessa dina 12 år härinne aldrig varit med om en människa som så ofta missförstår och feltolkar saker och ting.
Ex det här med påstådda "bortförklaringar".
Nä, det är ingen bortförklaring om jag försöker komma med en alternativ förklaring på varför ex en ansvarig agerat som denne gjort, där nån eller några varit säker på (förstås utan att känna till förutsättningarna vid beslutet...) att nämnde ansvarige förstås gjort fel.
Det betyder att jag varken försvarar eller kritiserar den ansvariges beslut, då det vore korkat att göra det eftersom jag inte känt till de förutsättningar och underlag som denne haft när beslutet tagits.
Är det inte lite lustigt att när JAG oftast bara försöker komma med alternativa förklaringar på varför man tar ett visst beslut, då är det en "bortförklaring"
Men när oinsatta läktarcoacher kommer med tvärsäkra omdömen om klantiga beslut och där man bara gissat hur det ligger till, ja DÅ handlar det tydligen om "förklaringar" på hur det verkligen är.
Underbart...
Kommentera

Huge: Inte ens när Brynäs sparkade Tommy Jonsson kröp du till korset och erkände att vi som yrkat hans avgång hade rätt. Då, helt plötsligt, gjorde Brynäs rätt trots att du ivrigt argumenterat för att Tommy skulle få stanna kvar.

Du har inga argument längre.
Kommentera

Zappaholic: Min poäng är inte att ansvariga inte kan göra fel.
Den är att det är korkat att som oinsatt lekman fälla säkra omdömen om felaktiga beslut av ansvariga, när man som oinsatt inte känner till förutsättningar/omständigheter som beslutsfattarna ifråga haft när beslutet tagits.
Det ironiska är ju att den oinsatte som kritiserat ett beslut, högst sannolikt hade fattat exakt samma beslut själv, om man känt till den kritiserades förutsättningar när beslutet tagits... 😀
Kommentera

6984: "Jag ville bara bevisa en tes om att de kan ha fel även om de är "kunniga yrkesmän" och att "Läktarcoacher" kan ha rätt. Du behöver inte såga åsikter per automatik bara för att de går emot Brynäs beslut.
Jag har aldrig varit med om en människa som har varit så blint troende på alla yrkeskårer. Allt från sportchefer, marknadsanställda eller läkare. Du måste ju inse att ALLA har fel mellan varven. Alla fel och misstag som gjorts i Brynäs genom de här 12 åren som jag varit här och du har försvarat och försökt bortförklara samtliga. Det har i princip alltid varit yttre omständigheter som varit orsaken. Inte dåliga beslut av Brynäs"

+++++!!
Kommentera

Brynäsgubbe: Du svamlar och ljuger, som vanligt.
Jag tyckte att TJ skulle få ett par matcher på sig när det gick som sämst och diskussionerna gällde hur länge det skulle gå innan Brynäs ev sparkade honom.
Nu valde man att agera lite tidigare än vad jag trodde och ansåg vara rätt tid att göra det.
Svårare var det inte.
Men om det nu är så viktigt för dig att få stoltsera om hur rätt du och andra hade när man till sist sparkade honom, så är det väl roligt för dig.
Det gällde ju nåt trist och i grunden tråkigt men till sist nödvändigt som drabbade det lag du påstår dig supporta, så jag förstår att du gläds över att du råkade få rätt.
Och för att göra dig ännu gladare så kan jag gärna krypa till korset och erkänna att jag hade fel, om jag inte redan gjort det:
TJ fick sparken lite tidigare än vad jag hade trott, där hade jag fel.
Kommentera

2064: Helt klart var förutsättningarna annorlunda. Men hade Sundlöv agerat annorlunda om han haft ekonomi? Jag är tveksam. Han har gjort många liknande val i på andra nyckelpositioner.

Jag lägger ingen värdering i om det är rätt eller fel som Bengtzèn gör. Men jag förstår tankegångarna. Felix+Rautio blir en relativt billig lösning där man tror Felix tar ett par kliv nästa säsong. Det ger ytterligare utrymme ekonomiskt att lägga på spets på forwardssidan. Det är där vi borde fokusera och oroa oss.
Kommentera

Huge: Jaha, nu låter det så. Från mitt håll är det du som svamlar och ljuger, som vanligt.
Kommentera

Huge: "Och för att göra dig ännu gladare så kan jag gärna krypa till korset och erkänna att jag hade fel, om jag inte redan gjort det:
TJ fick sparken lite tidigare än vad jag hade trott, där hade jag fel."

Bra Huge. Att du nån gång i klara och tydliga ordalag bekänner att du haft fel. Jag och alla andra här inne tror jag skriver under på att också vi har fel då och då.
Så heder till dig - och vi hoppas nu du inte snabbt som ögat raserar den hedern med nya omskrivningar och "förklaringar" i berört ämne.
Ha en fortsatt bra dag i vårregnet!
Kommentera

Snälla rara! INTE Elias Fälth! Ska alla med nån slags anknytning till Luleå värvas!?
Kommentera

Chanzone: värvar Bengtzén Fälth så blir jag ännu mer besviken på honom. Då undrar jag verkligen om han är rätt man på rätt plats (?)
Fälth har ingenting vi behöver i dagens Brynäs, det kan bara inte stämma!
Kommentera

Chris11: Hoppas det bara är ett rykte. Hans form har ju dalat gradvis sen han gick ifrån Luleå. Långt ifrån den spelaren han en gång var.

Bengtzen sitter lite med skägget i brevlådan då Andersen har ett gällande kontrakt och att hans framtid är ytterst oklar. Tror ju knappast "vi" har råd både med honom och Salmela. Eller? MEN det måste väl finnas nått bättre alternativ än Fälth!!
Kommentera

Chanzone: otroligt svårt att säga om vi har råd med både Salmela och Andersén.
Men funderar man på att värva gamla Fälth så blir jag besviken. Då är det bättre att värva en dominant allsvensk back som potentialen pekar uppåt på. Hellre en som är påväg upp i karriären än ner.
Kommentera

Chris11: Så Brynäs behöver ingenting av det Fälth har: högerfattad back (ofta en bristvara och eftertraktat), bra offensiv, bra skott och bra spelsinne?
Vad är det isf för egenskaper du vill se hos den back som sannolikt ska ersätta Salmela?
Intresset för Fälth borde betyda att man räknat in Andersen men är väldigt osäkra på Salmela. Nåt som också bevisas med att BZ sagt att man vill behålla Salmela men inte kan vänta alltför länge med dennes slutliga besked.
Med Fälth blir backsidan isf ändå tillräckligt stark för att inte försvagas alltför mkt, då Fälth måste betraktas som ngt av en Salmela light sas.
Dessutom sparar vi sannolikt pengar på traden Fälth/Salmela, pengar som ger möjlighet att hitta nåt ännu bättre i ersättarväg för Rödin och Scott.
Kul och välförtjänt förresten att Scott ser ut att vara klar för CSKA Moskva. Mest för hans egen skull men även för oss fans. Hade inte varit kul att se honom i nåt annat SHL-lag.
Kommentera

Huge: Man är ju aldrig riktigt sugen på att få in spelare som passerat 35 oavsett namn. Av erfarenhet så vet man att i den åldern kan en spelare bli tvärslut och gå ned sig till allsvensk nivå vilken dag som helst. Fälth är annars vad jag vet en kompetent spelare även om jag inte har så mycket koll på honom nu för tiden.
Kommentera

Fälth har inget i en brynäsdress att göra
Kommentera

Huge: Fälth gjorde tre poäng fler än Nörstebö den här säsongen, med 15 fler matcher! Och på en garanterat högre lön. Tar man in Fälth så är det ett jävla skämt!
Kommentera

« · 1742321 · »