Brynäs IF

731178 inlägg · 7961 ämnen

Värvningar inför 15/16

« · 1681270 · » Till forumet

Sv: Värvningar inför 15/16
Clarence: "Men gillar du denna "kurragömmalek"/"gissa-rätt-spelare" som ledningen bedriver med oss då"

Du menar att Brynäs är unika i att inte offentliggöra vilka spelare man försöker värva? Du tror alltså helt seriöst att ledningen "bedriver" någon kampanj mot oss fans?

Ledsen att behöva säga detta, men personer som dig på detta forum gör att man tappar lusten för att hålla till här.
Kommentera

Innan Pudas kom så mailade jag bengtzén med frågan om han tänkt värva någon spelare från Karlskrona - svar: "Inget vi kollar på" Två veckor senare: "Jonathan pudas klar för brynäs"
ALLT KAN HÄNDA! Hoppet är det sista som överger en.

För övrigt tycker jag inte att beläggning i arenor säger ett skit. Örebro får in 5200 i arenan = nästan 100% beläggning i snitt.
Brynäs får in 7909 i arenan = snittet är 60% beläggning.
Så alltså har brynäs samma publiksnitt som örebro men ändå har örebro högre beläggning med tanke på arenastorstorleken, i media "tjänar" man alltså på att ha en liten arena.
Grejen är den att brynäs har för stor arena med hänsyn till befolkningen. Örebro har 140k invånare men ändå mindre arena än Brynäs/Gävle som har runt 100k invånare.
Kommentera

Chris11: det där med Pudas förstår jag men publiksnittet? Beläggningsgrad och publiksnitt är två olika mått. Brynäs har ett bättre snitt än Skellefteå och Växjö eftersom vi kan ta in mer än 7.000 ett par gånger per år. Beläggningsgraden däremot är usel och tyder på att arenan kostar mer än den smakar.
Publiksnittet mäter inkomster, beläggningsgrad avslöjar outnyttjade resurser.
Kommentera

Clarence: Du lär ju vara mest lättlurad av alla eftersom du alltid blir besviken. De flesta av oss andra har ju en ganska nykter syn på vad vi har att förvänta.
Kommentera

Chris11:

Jag tycker det är självklart att en sportchef håller inne med uppgifter om truppen tills det är lämpligt/tillåtet att presentera offentligt. Har ett bra exempel på det när jag i mittten på januari frågade BZ om vi snart skulle få nån exbrynäsare tillbaka i målet. 

Nej, svarade BZ, det är inte klart..... senare fick jag reda på att han skrivit kontrakt med Honken en kvart innan jag pratade med honom! :-) 

Som sagt, information skall gå den rätta vägen och när tiden är mogen!

Kommentera

SnowKing: sååå, på fredag nästa vecka kommer bomben: Thoresen har precis spelat klar finalen och är nu klar för BRYNÄS IF!
Kommentera

Chris11:Härligt!!

Kommentera

Chris11:
Thoressen är INTE klar för Brynäs!!!!!!!
Kommentera

Steken84:

Nä inte förrän på fredag.
Kommentera

Johan Norrström:
Jaha okej. Antar att kommunen har byggt någonting som Brynäs får och att kommunen därefter köper tillbaka det för några miljoner. Man måste ju få in pengar någonstans när man varken har sponsorer eller publikintäkter för att finansiera spelare.
Kommentera

Steken84: Är du full?
Kommentera

Steken84:

Skönt att äntligen debattera med någon insatt. Please tell me more.
Kommentera

Steken84: visst ja..Ahnelöv är klar för Brynäs också!;-)
Kommentera

Jajjen: "Du lär ju vara mest lättlurad av alla eftersom du alltid blir besviken. De flesta av oss andra har ju en ganska nykter syn på vad vi har att förvänta."

Jag tycker nog att det är rätt många, så inte bara jag, som definierar  "spets" som något i stil med "landslagsmässigt" när det gäller hockeyspelare. Så ja, Brynäsledningen lurar många, inte bara mig, när de uttalar att de ska införskaffa "spetsspelare" och när det kommer till kritan sen inte gör det. Klart man blir besviken när de inte står för vad de utlovar.

Kommentera

SnowKing: "Som sagt, information skall gå den rätta vägen och när tiden är mogen!"

Och varför är just alla Brynäsförvärv så tidsmässigt senmogna jämfört med konkurrentklubbarnas?

Kommentera

Clarence:

Vilken spets har de värvat?

Malmö

Rögle

KHK

HV

Frölunda

Växjö

Lhc

Örebro

MoDo

Saik

Kommentera

Johan Norrström
Kommentera

Steken84: Underbart!!!!! Såklart att alla föreningar ska få sin del av kommunen, 1kr till skitsporter som innebandy och ping-pong skulle vara i relation till hur många som är intresserade, pust och fy. Innebandy kan spelas i en gympasal efter skolans slut och läktare behövs inte heller för ingen kollar ju. Även cykelsporten och kanske rodd kan ju få en krona var också. Vem fan vill förresten sponsra skit som ingen ens bryr sig om att kolla på, vad är vitsen??

Redigerad kommentar

Kommentera

Steken84:

Det där bevisar ju bara att du formodligen inte är ensam om att konsumera för mycket alkohol. Den som skrivit insändaren har helt enkelt haft jävligt otur när hen tänkte.
Kommentera

Johan Norrström:

Kanske jag brukar för mycket alkohol. Kanske brynässupportrar brukar alldeles för mycket alkohol? Tror ni att både Ahnelöv och Thoressen är klara för Brynäs?
Har ni en miljardär som sponsrar er?
Vi får avvakta någon vecka, sen ska vi ta upp diskussionen igen och se om någon har skrivit på.
Jag blir den första att gratulera isåfall
Kommentera

Steken84: vem sponsrar er då? Jag menar...Noah Welch..har ni rånat en bank eller har pappa Peter öppnat plånboken? Kryp tillbaka under den sten du kom ifrån (Modos Forum).
Kommentera

Clarence: Det är den 18 april! Hur vet du redan att vi inte hinner värva en landslagsmässig spelare innan serien börjar i september?
Kommentera

Steken84:

Jo när man tänker lite enkelspårigt kan det bli lite fel. Undrar vad stadens sugrörhockeylag eller ryttarsällskap drar in under en lördagskväll?
Kommentera

Clarence:Och när ska man avgöra om nyförvärvet är spetskompetens? Hur många mål ska spelaren i fråga göra för att ses som en lyckad värvning av spetsspelare?

Spontant så känns det som att spetskompetensen måste leverera väldigt mycket för att ge en strima ljus i din annars nattsvarta världsbild.

Kommentera

Clarence: Jag håller fullständigt med. Anledningen till att man numera är ett bottenlag är den totala avsaknaden av kvalitetsvärvningar. Det var inte så länge sedan Växjö och Örebro spelade i allsvenskan. Men tack vare lyckade värvningar så har man inte bara kört ikapp utan förbi Brynäs med hästlängder. Så jag har inte några större förhoppningar på de tre nyförvärv som skall till.
Kommentera

Steken84: Brynäs köpte INTE Gavlerinken för EN KRONA som det står i insändaren utan för 10 miljoner. Andra klubbar, som FBK till exempel fick köpa loss Karlstad ishall för 1 kr av kommunen. Vad jag vet utan att avundsjuka fjuttföreningar grät ut i media...
Kommentera

Tror vi kommer vara ett mittenlag nästa säsong men att vi vinner i längden ändå pga av tradition bla ..har svårt att se dom "nya" klubbarna ska hålla i längden med alla miljonköp ..baksmällan drabbar alla till slut ..är såklart inte nöjd men realist !
Kommentera

pjåtor: SHL-hockey är ju fortfarande nyhetens behag i städer som Örebro och Växjö. Det lockar alltid extra intresse. Precis som Brynäs fick ett rejält publikuppsving när Gavlerinken blev Läkerol Arena. BIF har väl snittat på över 6000 samtliga säsonger i Läkerolen, förutom 14/15. Växjö lever väl mycket på att ett litet antal personer lägger stora pengar på spelare, det håller sällan i längden i och med att de inte har möjlighet att tjäna pengar på sina köp. 
Kommentera

Carl Lejonkräk: Derbyt mellan GGIK och SAIK hade lätt haft 5000+ åskådare om matchen hade spelats i en arena med den kapaciteten. Det finns ett väldigt stort innebandyintresse i Gästrikland. Antalet utövare är mycket stort i alla åldrar. Både innebandyn och fotbollen utklassar hockeyn i antalet utövare. Gefle IF har exempelvis ca 950 aktiva barn & ungdomar i sin verksamhet. Brynäs har bara en bråkdel av det. 
Kommentera

Powerfade: Bengtzén har sagt att han ska värva en forward till förstakedjan, sen kedjespelare som ska avlasta förstakedjan i produktionen men som inte är riktigt lika vassa som förstakedjan. Det tyder på att nyförvärven som inte tilltänkta till andrakedjan är duktiga spelare men kanske inga landslagsspelare. Sen att Gävletidningarna uttryckligen frågade Bengtzén om "spets" är en annan sak. 

Sen kanske man bör ha lite källkritik till rykten. "Thoresen klar för Brynäs" började väl t.ex på ett Skellefteåforum skrivet av en användare med helt oklar agenda och pålitlighet. Antagligen någon som läst att Thoresen var klar för Djurgården och blandat ihop Djurgården med Brynäs.  Thoresen måste vara det mest orealistiska ryktet sedan Omark, som bland annat Svenskafans uppgav var helt klar för Brynäs för några år sedan. 
Kommentera

Mittzon: Större värvningar gör man väldigt sällan i sista momangen. Dem gäller det att signa vid den här tidpunkten.
Kommentera

Peja: Varför sa Bz att vi skulle ha in 1 center och 2 forwards för att sedan ändra till 1 center och 1 forward? Det förstår jag mig inte riktigt på.
Kommentera

TobiasR: Antagligen eftersom han pratar i stora drag, uppskattningar, och inte kan påverka alla omständigheter. Det skulle ju kunna bli så att man 'ofrivilligt' tappar någon av de kontrakterade spelarna. Är t.ex övertygad om att Bengtzén betraktar Ollas som en spelare för andrakedjan, men om han inte kan spela måste ju någon ny forward in där. 
Kommentera

Clarence: Beror på, stora värvningar från Nordamerika sker oftast sent. En kille som Andersén bestämde ju sig inte förrän efter VM heller. Det är inget ovanligt scenario. De som man gör tidigt klart med är främst spelare som redan spelar i Sverige (eller Europa) och inte har några förhoppningar om att bli erbjuden NHL- eller KHL-kontrakt. 
Kommentera

Clarence: Sällan läst nån som har fel så ofta. Vore ju ödmjukt om du nån gång kunde göra en pudel efteråt.

Jag lovar att återkomma till dej varje gång en toppspelare värvas till SHL efter idag, den 18 april.

Kommentera

Clarence: Svammel, som vanligt.
Finns massor av exempel där lag gjort större värvningar både långt före och långt efter den här tidpunkten.
Du hade gnällt oavsett tidpunkt för när BZ agerat, det ligger i ditt blod.
Kommentera

Och för alla gävlebor som tror det är självklart att hockeyn alltid kommer vara nr 1 i stan rekommenderas Dagens Nyheters pappersupplaga idag. Där finns en artikel om hur fotbollsstaden Växjö blev hockeystad på knappt tio år.
Kommentera

Jajjen och Huge: Kom igen med era pekpinnar när vi ligger i Allsvenskan om ett par år.
Kommentera

Clarence: Korkad slutkläm. Hamnar vi i Allsvenskan kommer det inte ha nåt med att göra att Bengtzén presenterar värvningar sent i silly season. Hamnar Brynäs i Allsvenskan kommer det med största sannolkhet ha att göra med att du och allt för många gävlebor är ointresserade, negativa och inte går på matcher när Brynäs spelar.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Du tillhör dom som tycker att Brynäs publiksiffror är ok på hemmaplan eftersom vi har bättre siffror än finallagen Växjö och Skellefteå. Hade Brynäs haft en hall som Skellefteå som tar 6.001 åskådare hade Brynäs hemmasnitt varit 4.821, klart sämst i hela SHL. Hade Gavlerinken haft samma kapacitet som Vida Arena hade snittet varit 4.745.

Slutsats: Brynäs har bättre hemmasnitt eftersom vi har en större arena, inte för att intresset är större i Gävle.

Ska man kunna bota patienten måste man hitta var det sjuka finns.

Kommentera

Peja: Dit jag vill komma är att en spetsspelare behöver inte vara en målspruta. En spelare som har en viss spetskompetens är ju en spetsspelare det med. Frågan är alltså vilken spelartyp BZ och Bulan vill ha in som tredjelänk i förstalinan.

Brynäs behöver bra spelare men samtidigt så måste FLER spelare bidra till produktionen. Förra säsongen var riktigt dålig om man ser till backarnas bidrag i oroduktionen. Där måste vi bli bättre.
Kommentera

Clarence:"Kom igen med era pekpinnar när vi ligger i Allsvenskan om ett par år."

Det där har du sagt i 10-års tid nu... ;)
Kommentera

Clarence: Fortsatt meningslöst svammel som dessutom inte har med sakfrågan att göra.
Även om vi ligger i AS om ett par år så ändrar det inte på kalla fakta: stora värvningar har alltid gjorts och kommer i framtiden alltid att göras både före och efter mitten av april.
Så din fåniga och direkt felaktiga teori om att stora värvningar sällan görs innan den här tiden på året stämmer ju inte för fem öre.
Vill du nåt exempel?
Scott och Sweatt, där har du 2 stycken.
Kommentera

Ska förstås vara "...sällan görs efter den här tiden på året...."
Kommentera

Huge: Det spelar tyvärr ingen roll vilka sakargument du ger honom. Du får inga tillbaka ändå.

Jag tror vi alla gör bäst i att sluta mata det oseriösa trollet a.k.a Clarence.
Kommentera

Skrubben: Jo, jag vet. Bara så fascinerande att se hur han resonerar.
Jag menar, det handlar ju ändå om en vuxen person som borde begripa självklarheter, nu låter han ju som en otålig 5-åring som blir sur för att inte pappa köpt lördagsgodiset redan på måndag, typ....
Kommentera

Huge: hur vet du att personen är vuxen?
Kommentera

Gävlepubliken verkar ha tappat all form av intresse för sport. 2400 idag på allsvensk fotboll. Trots en lördagsmatch och godkänt väder.
Kommentera

Jajjen: " Du tillhör dom som tycker att Brynäs publiksiffror är ok på hemmaplan eftersom vi har bättre siffror än finallagen Växjö och Skellefteå. Hade Brynäs haft en hall som Skellefteå som tar 6.001 åskådare hade Brynäs hemmasnitt varit 4.821, klart sämst i hela SHL. Hade Gavlerinken haft samma kapacitet som Vida Arena hade snittet varit 4.745.
Slutsats: Brynäs har bättre hemmasnitt eftersom vi har en större arena, inte för att intresset är större i Gävle."

Vad svamlas du om??? Hur kommer du fram till det där? Vilen är formeln?
Kommentera

Skrubben:

Ja verkligen bedrövligt. Det var möjligen lite kylslaget idag, men kläder efter väder så var det inga problem. De som inte var där missade en ganska underhållande 0-0 match.
Kommentera

« · 1681270 · »