Brynäs IF

728050 inlägg · 7962 ämnen

Växjö-Brynäs 25 Feb 2017

« · 1804039 · » Till forumet

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
Peja: "tycker du det var en rimlig situation i början av säsongen när ölund, Bokvist och asklöf inte spelade pga att Thorell och mannberg skulle få istid...? Minns att du ansåg att mannberg var/är klasser bättre än juniorerna när det kom på tal... men den tesen har ju blivit kraftigt motbevisad nu."

Ja jag anser att Bulan matchat rätt faktiskt förutom då kanske Thorell som inte visade mycket. Jag anser fortfarande att Mannberg är en bättre defensiv rollspelare än Asklöv/Öhlund, bättre att de får fokusera på offensiven. Alla har sina roller och jag kan inte direkt se att Bulan matchat fel.
Kommentera

Peja: Fullt rimligt att Bulan matchade mer erfarna och härdade spelare som Thorell och även Mannberg mer än junisarna i början av säsongen, om du frågar mig. Speciellt med tanke på att Thorell var ett nyförvärv, hade varit korkat i det läget att INTE matcha honom när han nu var värvad för en brunkarroll och junisarna fortfarande och i jämförelse var oerfarna och mindre härdade spelare som stod lite mer på tillväxt sas.
Sen är det inte alls så säkert att ex Ölund och hans juniorfemma hade fått samma utveckling som den nu fått om han i början av säsongen hade "tvingats" ner som ersättare för Thorell eller Mannberg i den brunkarroll han isf hade fått.
Med tanke på Ölunds kvaliteter och som man redan visste om, så hade en sån roll nog känts som att slösa bort kunskaper på ett jobb som både Thorell och Mannberg kunde ha gjort minst lika bra.
Gläds istället åt att Bulans åtgärder i början av säsongen där han INTE valde junisarna framför Thorell och Mannberg, nu har gjort att vi fått en succekedja med 3 lovande juniorer som gjort det otroligt bra.
Kommentera

Peja: Sen tror jag att tiden i Timrå för Bokvist betydde mycket och det är inte alls säkert att utfallet hade blivit samma succé om han fått en ordinarie plats i Brynäs direkt i inledningen på säsongen.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Ja, känns som att du är inne på helt rätt spår.
Bulan hade säkert högre och mer avancerade planer för Ölund i början av säsongen än att "slösa bort" honom i en brunkarkedja.
Som sagt: hade han inte hållit fast vid den planen så hade vi kanske aldrig fått se Ölunds succefemma födas öht.
Sen vet jag inte om det var fel att matcha Thorell, som du antyder eller påstår.
Att han inte lyckades så bra betyder ju inte att det var värt alla försök att matcha honom. Misslyckandet berodde nog sannolikt på att han inte trivdes, antingen med det hockeymässiga, livet utanför isen eller båda sakerna.
Kommentera

Huge: Ja hade Thorell valt att stanna så hade det kanske blivit riktigt bra med tiden, svårt att veta.
Kommentera

Peja: Det låter på dig som att du visste att Ölund och Asklöf skulle gå rakt in i SHL och spruta in poäng (som dom faktiskt gjort hittills). Hur mycket du än gillar våra talanger hade du aldrig kunnat förutse detta. Varken Ölund eller Asklöf har aldrig varit ansedda som riktigt stora talanger (till skillnad från Boqvist).

På förhand var det väldigt osäkert hur den fjärdekedjan skulle stå sig i SHL. Den hade lika gärna kunnat bli vår svaga punkt, liksom juniorkedjan 13/14 med E Larsson och Ljunggren. Då fick Sundlöv krypa till korset och värva mer etablerade rollspelare i fjärdekedjan (Fredrik Warg och Rollin-Carlsson).
Kommentera

Boorken hade LE Spets som gulliplutt
Bulan har Mannberg som sin.

I mina ögon tillför dom lika lite och troligen försvinner Mannberg nu när Bulan drar.
Sen har väl Mannberg fått sina chanser att visa att han har i Bif att göra vilket han inte mäktat med.
Kommentera

Skrubben: Tänk detta lag utan Thorell, Mannberg och Alce'n, det hade blivit tungt med alla skador då. BZ har verkligen fattat betydelsen av att bredda laget med billiga rollspelare med erfarenhet från seniorhockey. Juniorerna får sina chanser ändå trots stor trupp med tiden och jag tror det är bra för dem att få slå sig in i laget under säsongen istället för att helt oprövade ta plats från början bara för att.
Kommentera

Huge: jag förstår ditt synsätt och att det är därför du sticker ut i det här forumet. Du bemöter kritik och åsikter med "det där vet du ingenting om". Huge sammanfattad i en mening ;-)

Med det synsättet skulle vi såklart inte kunna tycka någonting om Brynäs. Eller någonting om någonting. Det finns alltid någon som vet bättre. Alltid någon som är expert på området. Mer insatt.

Kan jag tycka något om Donald Trump? Jag har trots allt inte full insyn i hans tillvaro. Jag kan bara döma honom baserat på hans handlingar. Och vad "alla andra" säger. Där "alla andra" också har makten att bestämma om han ska vara president eller inte i ett val. Har de rätt till en röst?

Någonstans fungerar det likadant här. Det vi kan döma Bulans arbete på är hans handlingar och motiveringar. Väljer han att utelämna information som skulle motivera hans handlingar bättre, och som vi då inte har någon insyn i, då får han nog vara beredd på kritik. I slutändan är det också fansen som bestämmer om han är rätt man för jobbet eller inte, även om det inte går till genom omröstning. Det går till på andra sätt.

Nu handlar det här om en väldigt liten sak. Men även här tycker jag alla har rätt till sin röst och det på goda grunder, utan att behöva vara i Bulans kläder för att ha "rätt" åsikt.
Kommentera

honken21: Mannberg har ett snitt på runt 11 minuter/match och har varit inne på 9 NIO mål bakåt under de 35 matcher han har stått med på laguppställningen. Med andra ord. Ingen katastrof.
Jag tycker att det är viktigt att komma ihåg att ett LAG har rollspelare och att allas roll är INTE att producera en massa poäng. Hade man varit statistiknörd så hade man säkert haft stats på t ex i vilken zon man befunnit sig när man bytte. Exempelvis om en fjärdeline gör ett byte vid ett tek i offensiv zon så har den linan gjort ett BRA byte. Alcen har liknande siffror så i den bemärkelsen så är Manne och Alcén likvärdiga. Med andra ord, två nyttiga rollspelare. Som bidrar till framgångar genom hårt arbete utan glamour. En viktig kugge i alla lag
Kommentera

honken21: Så man sticker ut om man påstår att man själv måste vara väldigt kunnig, insatt och erfaren om man på ett seriöst sätt ska betygsätta ex Bulans jobb som tränare?
Fast, det är klart: i en samling tvärsäkra bedömare så framstår nog varje person som tvivlar på dessa tvärsäkra bedömare, som udda och nåt som sticker ut... :-)
Vad säger att inte de som sitter härinne och tvärsäkert bedömer Bulans beslut som märkliga och felaktiga, själva skulle ha tagit exakt samma beslut om dom hade varit i Bulans skor sas, dvs haft samma kunskaper, erfarenheter och insyn som han har men som den som kritiserar honom uppenbarligen INTE har?
Sen förstår jag inte vad det har med skribenters ev rätt att skriva vad dom tycker och tror att göra.

"Du bemöter kritik och åsikter med "det där vet du ingenting om".

Ja, varför skulle jag inte göra det om nån tvärsäkert påstår saker och ting som denne uppenbarligen inte vet så mkt om?
Det enda jag isf gör är att ifrågasätta om den som kritiserar verkligen har de kunskaper och insikter som krävs för att kunna ge en någorlunda objektiv och rättvis kritik, inget annat.
Kommentera

Förstår inte varför det läggs så mycket energi på vilka spelare som är dåliga eller inte i detta forum. När vi presterar vår längsta vinstrad sedan starten på SHL så borde vi hylla spelare tycker jag,
Snappade upp detta på ett Flyers-forum som handlar om Oskar Lindblom. Ganska kul jämförelse med andra talanger tycker jag:

"Now only 4 points (with 4 games left) off having the 2nd most points in SHL history for a forward at age 20 or younger.

Kent Nilsson: 53 (75-76)
Kent Nilsson: 47 (76-77)
Peter Forsberg: 47 (92-93)
Henrik Sedin: 47 (99-00)
Henrik Zetterberg: 46 (00-01)
Daniel Sedin: 45 (99-00)
Peter Forsberg: 44 (93-94)
Oskar Lindblom: 43 (16-17)
Michael Hjälm: 43 (83-84)
Daniel Sedin: 42 (98-99)
Thomas Sjögren: 42 (88-89)
Nicklas Bäckström: 40 (06-07)
Viktor Arvidsson: 40 (13-14)

Every 20 year old and younger forward to ever hit 40pts in SHL."

Not:
Inlägget är från signaturen "appleyard" och jag tog mig friheten att ändra till dagens stat.
Kommentera

Powerfade: Bra inlägg, håller med till fullo.
Alcén och Mannberg gör väl ungefär samma jobb och dessutom ungefär lika bra.
Dom gör det bara på lite olika sätt och med lite olika medel sas.
Är väl heller inte osannolikt att Bulan därför inte matchar dom samtidigt och att Mannberg anses passa bättre i framförallt BP där hans snabbhet och intensitet passar bäst när det gäller att sätta press på puckhållaren och jaga livet ur motståndarna.
Kommentera

Huge: När man har en förstalina som har gjort 120 poäng så här långt (51+69) så känns det som att vi har råd med spelare vars jobb inte i första hand är att producera poäng utan spela med intensitet och fart. Något som vår spelstil kräver.
Kommentera

KalleTeodor: hfboards ser jag :)
Kommentera

KalleTeodor: Andra intressanta stats när det gäller Oscar. 20 mål på 95 skott under säsongen ger en effektivitet på 21% när han träffar mål. Nu finns det visserligen ett skuggtal med skott utanför eller i målramen. Men ruggigt fina siffror ändå.
Kommentera

Powerfade: Ja han har bra koll på målet. Igår sköt han två skott på mål tror jag, det ena blev mål och det andra gick i stolpen. Han "blundar inte o skjuter" som vissa gör...
Kommentera

Huge: det mesta av det du skriver besvaras ju av mitt tidigare inlägg. När det handlar om hur mycket man vet och behöver veta för att bedöma på ett seriöst sätt. Vi ser bara det vi ser. Det finns alltid saker man inte ser.

Skulle man aldrig kunna bedöma någon på ett seriöst sätt utan att vara i deras skor så kan vi som sagt aldrig tycka något om någon eller någonting alls.

Blir mer intressant och givande att bara diskutera det sakliga (vilket du också gör, men varför inte bara hålla oss till det).

Rollspelare ja - jag tror inte någon här har begärt att Mannberg ska producera massa poäng. Men att slå passningarna bättre, vinna fler närkamper, nyttja sin skridskoåkning bättre, det borde ligga i hans rolls intresse.
Kommentera

honken21: "Skulle man aldrig kunna bedöma någon på ett seriöst sätt utan att vara i deras skor så kan vi som sagt aldrig tycka något om någon eller någonting alls."

Jaså?
Går alldeles utmärkt att som lekman utan nån större kunskap eller insyn både tycka och tro vad man vill.
Men att komma med tvärsäkra påståenden om att insatt och skickligt yrkesfolk gör fel när man själv inte är i den kriserades skor, är enligt min mening förkastligt och fullständigt onödigt. Bidrar inte med ett skit, mer än att man isf bara framstår som om man själv vet bättre än den man kritiserar.
Sen är del väl upp till var och en härinne när det gäller hur mkt man vill lägga ner på att engagera sig i diskussioner om vem som ska spela, vem som ska värvas, hur man bör coacha osv osv.
Personligen tycker jag att det är ointressant överlag, min grundinställning är att man som supporter bara ska hålla käft om saker man inte har kunskap om eller känner till och istället försöka stötta sitt lag i alla väder, oavsett hur det ser ut på isen.
Men det är som sagt min egen personliga uppfattning, inget annat.
Nämner det i förhoppning att få slippa det sedvanliga och korkade svaret: "Ja, men vet DU så mkt bättre då?????????" ;-)
Kommentera

Huge: "Min grundinställning är att man som supporter bara ska hålla käft om saker man inte har kunskap om eller känner till och istället försöka stötta sitt lag i alla väder, oavsett hur det ser ut på isen."

Tror det är det här som gör dig smått unik. Stötta utan kritiska ögon. Jag stöttar Brynäs IF men absolut inte varje beslut som tas av varje person inom föreningen. Har tillräcklig kunskap för att se att Mannberg missar en passning. Två passningar. Tre passningar. Tillräcklig kunskap att se att Brynäs visar rejäla ekonomiska minusresultat. Etc etc. Allt som sker inom Brynäs väggar är inte raketforskning. Fakta finns för alla att ta del av och många av sakerna är väldigt enkla att ha en åsikt om. Det har helt enkelt gjorts ett för dåligt jobb ibland. Det kan jag och alla andra bedöma.
Kommentera

Huge: "Bidrar inte med ett skit, mer än att man isf bara framstår som om man själv vet bättre än den man kritiserar." Haha, du är ju för god! Beskriver ju dig ganska bra😂
Kommentera

pekka85: Nja, det hade möjligtvis kunnat beskriva mig om jag nu hade varit en skribent som har för vana att alltid gnälla på och kritisera kunnigt yrkesfolk i tron att jag är mer kunnig och erfaren än dessa.
Att sen bryta ut ett citat ur ett längre resonemang för att försöka påvisa nåt, som du nu gör, visar bara att ditt resonemang inte går att ta på nåt som helst allvar...
Kommentera

Huge:
Heja huge du är bäst!
Du kan allt om BBS
Kommentera

Lunkan: Vet jag inte. Men jag kan iaf mkt om hur otåliga, överengagerade och i sammanhanget okunniga och oinsatta läktarcoacher som tror att dom vet bäst, resonerar.
Och det har jag lärt mig efter många års deltagande härinne....
Kommentera

Huge: "...okunniga och oinsatta läktarcoacher..."

- Fy fan så urbota less jag är på det uttrycket nu. Känns som debatterna går i stå och upprepas igen och igen och igen...
Kommentera

Skrubben: Jag har lite svårt att förstå den röda tråden i ditt resonemang. Så eftersom några juniorer inte lyckades etablera sig för ett par år sedan (Larsson, Ljunggren) så ska vi inte tro på juniorer i fortsättningen?

Hallå, juniorer är ju också olika spelare. För de som har följt spelarna i flera år handlar det om olika spelare med olika kvalitéer, inte bara ett gäng juniorer som buntas ihop till "juniorer". Det är klart att vissa årskullar är sämre än andra, men detta måste ju Brynäs naturligtvis kunna identifiera. Helst redan innan antagningen till hockeygym och eventuellt ta in fler "icke-Gästrikar" till hockeygym just de åren.

Jag och väldigt många som har sett J20 de senaste åren har förespråkat Ölund långt innan han fick en ärlig chans i A-laget. Den här säsongen har detta skett parallellt med att andra fans, antagligen framförallt de som inte ser på J20, aktivt har förespråkat en centervärvning. Det som jag inte trodde var att Ölund skulle få en så fin poängutdelning, men det hade han å andra sidan absolut inte behövt för att tillföra mer än spelare som Mannberg och Thorell.

Inser att detta är ett jäkligt drygt inlägg men vill påpeka att jag har förespråkat Ölund i mer än 1 år och att det inte bara är något "med facit i hand"-snack.
Kommentera

bradberry:
Instämmer till 200 procent. Jävla märklig inställning.
Kommentera

bradberry: Tyvärr är du inte tillräckligt nyanserad för att kritisera det uttrycket. Du vet t.ex. Inte vilka förutsättningar som gällde när uttrycket myntades. Dessutom är uttrycket sammansatt av ord som fackfolk, med kunskap och erfarenhet, noga valt ut för att bringa klarhet i något som ligger bortom våra lekmannamässiga gissningar.
Kommentera

bradberry: Det är som han har det på copy-paste.
Kommentera

bradberry: Du får väl isf propagera lite för att vi alla och i sammanhanget okunniga och oinsatta försöker skaffa lite mer kunskaper och insikter INNAN vi uttalar oss så tvärsäkert om det jobb som kunnigt yrkesfolk med insyn utför.
Då kanske du slipper behöva bli så less på uttrycken, menar jag....
Kommentera

Haha, jag gillar att det är samma tongångar här, oavsett om vi har fem raka torsk eller åtta raka vinster :)
Kommentera

Skärpning härinne nu, vi har åtta raka segrar tycker vi kan fokusera på det positiva.
Kommentera

dAVydov: Humor på hög nivå 😂😂 Brynäs supportrar i ett nötskal 😉
Kommentera

munkas: Var höll du hus igår? Missade dina glada inlägg under matchen...

Just det ja, vi spelade ju bra och vann. Glömde det 😂
Kommentera

Zappaholic: Jag kan inte ens komma ihåg senast som Brynäs gjorde en så bra insats mot en så bra motståndare. Top notch.
Kommentera

Zappaholic: Munkas och Clarence satt nog på nån dyster lokal och deppade tillsammans efter vinsten. Vänta bara till vi torskar igen, då lär dom dyka upp lika säkert som amen i kyrkan...
Kommentera

Peja: Frågan är väl isf om motståndet just igår verkligen var så väldigt bra och hur stor del i vinsten som Växjös blekhet och vår egen insats hade?
Nånstans mittemellan, skulle jag tro....
Ändå otroligt vad bra framförallt Oskar och Ölund är, den senare ser redan nu ut som en rutinerad och fullfjädrad SHL-spelare av hög klass.
Orkar inte nämna alla andra som också bidrar till att det ser riktigt intressant ut för dagen. Om vi ska dra fram nåt negativt så är det väl att Bulan har angenäma
problem med att sätta ihop laget när både Bertilsson och Nick är tillbaka.
Med fortsatt fint spel och lite hjälp på traven har vi faktiskt hugg på förstaplatsen, vem fan trodde det i slutet av januari....
Kommentera

Huge: Det är ändå ganska enkelt Huge. Detta ÄR och kommer alltid att vara ett forum för lekmän. Vissa har mer kunskap än andra. Men detta är sekundärt i det här fallet. Vill man tycka så är det här man ska göra det. Och är det så att du har svårt att köpa det så är det helt i sin ordning. Men att hela tiden peka på "kunnigt yrkesfolk" hit och "kunnigt yrkesfolk" dit så blir diskussionen ganska dålig. Att sitta här och kräva empiriska bevis för allt som skrivs är inte bra för nivån här i boken Om du tycker att någon skriver nåt som du inte alls håller med om så GÅR det att ge fan i att bemöta det. Och OM du ändå vill bemöta det så BER jag dig att bemöta det utifrån DIN PERSONLIGA uppfattning, inte på vad Brynäs har gjort eller inte gjort. Det är liksom det som är essensen med det här forumet.

Jag värnar inte om vem som har rätt eller fel. Jag värnar om rätten att få uttrycka sin åsikt utan att bli påhoppad och satt med olika epitet.
Kommentera

Är det inte ganska tröttsamt för vissa av er här att hela tiden försöka bevisa att ni har rätt och vet mest? Vissa verkar inte kunna acceptera andra människors åsikter utan MÅSTE hela tiden ha RÄTT. Ha lite respekt ;)
Kommentera

JawKee: Ja det är ganska tröttsamt att läsa samma inlägg gång på gång. Men som jag skrev. Ordet är fritt och jag tror det är mindre dåligt med "tjat" än en tyst bok.. Tjatet tenderar ju oftast att komma igång när det är uppehåll.
Kommentera

Powerfade: Det är lika på varje Brynässida som existerar på FB, men å andra sidan vem har sagt att man måste älska alla bara för att vi råkar hålla på samma lag. Jag tycker det är upp till moderatorn att slänga ut folk, det har blivit en del sen jul :) Igår var Brynäs kliniska, nästan felfria och mkt nära att Felix fick hålla nollan :) HV71 och Frölunda tror jag får det tungt mot oss!!
Kommentera

Huge: Jag förstår hur du tänker och resonerar i detta med forumet och vad folk skriver osv.
Men det är också därför det är just ett FORUM.
Ett forum där folk vill prata med andra om i detta fall sitt favoritlag. Där man vill surra om Brynäs i allmänhet.
Sen vad som är rätt eller fel hör inte hit överhuvudtaget.
Ska man däremot börja bli politiker så MÅSTE man däremot ha en jävla massa för att inte säga allt på fötter.

Men i detta fall så förstår jag hur du tänker med allt även om jag tycker du har fel.
OM folk här inne hade haft bättre koll/vetat bättre så hade nog den personen jobbat med hockey alt annan sport.
Vi är alla lekmän. Vissa gillar inte Felix, vissa gillar inte Mannberg, alla älskar Paille, alla älskar Lindblom.
Men i grund och botten handlar det om att man vill prata om sitt älskade lag - oavsett hur mycket man vet eller ej.

Däremot om man som du säger INTE ska vara en läktarcoach.. i det fallet anser jag att man är på den nivån att man inte sitter här inne utan har direkt kontakt med Bz eller Bulan med flera.
Men här inne anser jag att man får skriva exakt vad man vill, när man vill och hur man vill. DÄREMOT så har jag personligen jävligt svårt för personangrepp/personpåhopp så fort någon inte tar en puck, täcker skott, gör mål osv.
Det har jag svårt för.
Kommentera

Leonardo: Så är det i alla forum och hos de flesta lagens supportrar. Vi har alla olika förväntningar. Att som supporter sitta och kräva saker köper jag inte. Det skulle vara som om Brynäs skickade ut mejl till alla medlemmar och tala om att nu MÅSTE ni komma på våra hemmamatcher annars är ni inga riktiga supportrar.
Ja de kommande matcherna känns spännande. Speciellt nästa match mot HV. Det gäller att sätta sig i respekt, ge sig själv en bra känsla inför slutspelet.
Kommentera

Powerfade: He, he ja sant det du skrev, jag sållar mycket av det jag läser, det var väl någon häromdagen som nästan hotade en för att man visar sin glädje varje gång det blir mål...ja jag skiter högaktningsfullt i andra i det avseendet, jag är jag och jag visar min glädje öppet när vi gör mål sen jag såg min första match i Gavlerinken 1968.....ja det gäller att sätta sig i respekt nu alldeles precis lagom till slutspelet, för det kan lika gärna vara över efter efter 4 matcher i en kvart som det kan gå hela vägen....HV71 är inget guldlag i mina ögon, så jag tror på fin match med mycket mål faktiskt på tisdag innan jag åker mot min hemstad Gävle för att se matcherna mot Frölunda o Karlskrona och sen borta mot Leksand, en liten roadtrip :)
Kommentera

Huge: "Frågan är väl isf om motståndet just igår verkligen var så väldigt bra och hur stor del i vinsten som Växjös blekhet och vår egen insats hade?"

Det kan vi omöjligen svara på. Vi är ju okunniga läktarcoacher.
Kommentera

SWEATT: Precis. Därför som jag frågade vettu, ifall det är nån kunnig som har ett tvärsäkert och definitivt svar....
Kommentera

Huge: Måste alla svar vara definitiva och empiriska? I så fall så kan du väl sätta dig och läsa i nåt lexikon istället.
Kommentera

Powerfade: Jag tror faktiskt att du tystade Huge där😀😀
I övrigt så håller jag med på allt👍👍
Kommentera

Peja: Självklart ska vi lyfta fram juniorer! Jag tycker bara att man ska göra det med en viss försiktighet. Jag vill bara inte tillbaka till Sundlövs övertro på våra juniorer (säsongerna 12/13 och 14/15 framför allt). Därför tyckte jag Bengtzén gjorde rätt som värvade in mer rutinerade spelare i fjärdekedjan. Framför allt med tanke på vår skadeproblematik.
Kommentera

Huge: Du vet att alla här är okunniga läktarcoacher men ändå frågar du. Varför?
Kommentera

« · 1804039 · »