Et tu Brute: Tack för god match. Ikväll förtjänade vi tre poäng trots att vi slutade spela smart efter två perioder och 14-15 minuter av den tredje. Jag begriper icke varför det ska vara så in i helsike svårt att spela det spel man är bäst på. Jag begriper heller inte varför Challe INTE tar en timeout då han ser hur defensivt Timrås spel blir sista 5-6 minuterna.
Spelet i afton var väl rätt typiskt en kvartsfinal mellan HV71 och ett hemmastarkt Timrå IK. Timrå dominerade och borde igentligen ha avgjort på de chanser laget radade upp. En ruskigt bra målvakt i Stefan Liv räddade matchen till en början. Även om Thörnberg utgick så var det ändå(tycker jag) Livs förtjänst att HV faktiskt tog ledningen. Timrå arbetade sig tillbaka och avgick med en rättvis seger sett till tre perioder.
Tråkigt dock att domaren skall behöva stå i händelsernas centrum och är det man kommer att minnas den här matchen. Jag tycker inte att Persson gjorde en dålig insats men det blev lite väl mycket Persson ett tag och tyvärr ryckte det sönder matchen en aning.
På lördag lär det bli omvända roller. HV kommer att ha favör av hemmaplan och kommer säkert också ha det mentala övertaget. Dock tycker jag mig skymta ett aningen sämre HV-lag i år än förra, då ni vann. Tyngden saknas och det kan mycket väl bli något som kan fälla den här matchserien (även om jag fortfarande håller HV som stor favorit).
Till sist en kommentar kring den enorma uppståndelse som uppkommit efter Jimmys blogg: du har sagt till mig för en tid sedan att Jimmy Hamrin oftast är saklig i sina diskussioner, och att du gillar att läsa det han skriver. Det öppna brevet till domarbasen verkar ha tagit hus i helvete, lite varstans. Var någonstans står du i den här debatten? Jag har bara kunnat gissa mig till att du inte gillar hans blogg som handlar om Thörnberg. Stämmer det, och i så fall får du gärna utveckla varför.
Et tu Brute: Jag vet inte vilket språk som tillhör din vardag.
Dessutom är jag inte direkt rädd för att bli modererad utan räknar med det när jag går över gränsen.
Et tu Brute: 1-1 i matchserien och helt rättvist. Även om jag hade mina förhoppningar sedan Timrå startat på ett sätt man måste göra om man ska lyckas vinna någon match i Kinnarps. Tycker att första perioden vinns på poäng av Timrå, andra perioden börjar på ett mycket frejdigt sätt igen av Timrålaget. Men en ruskig effektivitet i Timrås zon avgör denna drabbning. Tredje perioden blir mer en transportsträcka.
Det som fäller avgörandet i går är några få saker. Backlund är inte på något sätt dålig, de flesta målen han släppte in hade han inte så mycket att göra åt. Det var ett eller kanske två mål som han hade kunnat ta. Liv spelade på toppen av sin förmåga och har dessutom det lilla flytet man måste ha för att vinna såna här matcher åt laget.
Sedan tycker jag att Timrå fortfarande lider av ett alldeles för darrigt backspel. Det blir hönsgård i egen zon och man sorterar inte in sina gubbar. När er förstalina tillåts att under kontroll få spela i Timrås zon då går det ofta som igår.
Till sist måste också Timrås "stjärnor" visa att man vill vidare i detta slutspel. Wandell, Pyörälä och Tenkrat är spelare som måste prestera bättre annars går det åt helvete. Titta bara på en sån som Davidsson, hur han agerar ochn hur betydelsfull han är för laget.
Det här kommer inte bli lätt för Timrå IK. Jag tror att de röd-vita kan vinna sina matcher hemma men hur laget ska lyckas få med sig poäng från Kinnarps med tanke på det bortaspel laget visat upp under stora delar av den här säsongen och till viss del även i den första slutspelmatchen så undrar jag om inte detta är en omöjlig uppgift.
Nu blir väl Thörnberg borta ett par matcher (skulle jag tro) vilket sannolikt inte minskar oddsen för att Timrå ska lyckas knipa nästa match hemma och dessutom kanske ha en liten större chans i Kinnarps nästa gång det beger sig. Under förutsättning då att Thörnberg faktiskt blir avstängd i minst två matcher.
Liksom att vi lipar rakt ut kring domarinsatserna, som naturligtvis komma att vara till HV:s fördel och inget annat.
stats.swehockey.se/0809/html/elitserien/page0023.html
Övriga sågningar kring arenas faciliteter eller temperaturen på korven mottages tacksamt även dessa i denna tråd.
Någon gång kommer väl vi också att få någon form av tradition och hockeykultur. Förmodligen den dagen vi hissar upp ett rattfyllo i taket. Det är etik det!
Väl mött!