Luleå HF

116698 inlägg · 888 ämnen

LHF:s väg mot SM-guldet, del 2

« · 384823 · » Till forumet

Sv: LHF:s väg mot SM-guldet, del 2
NuMo:

Nä, men det kan man inte heller begära av en cyklop med skygglappar och stopp i snorkeln.
Kommentera

scim: Tydligen blir Skrbek och Öberg avstängda minst en match var till och börja med. Och tydligen ska Rönnmark kolla igenom matchfilmen för att bestämma sig om Skrbeks matchstraff ska bedömas som grovt.
Angående denne Rönnmark, totalt värdelös.Åt bägge håll ska tilläggas så han avgjorde inte matchen på något sätt.
Kommentera

Portello: Håller med fullständigt. Värt att konstatera att matchen i sin helhet var en mycket sjysst match, vilket inte utvinsning statistiken talar om.

Däremot dom måste nu ta ett rejält snack med Kapos. Han måste förbättra sina defensiva kvaliteer oerhört. Som det ser ut nu är han ju en säkerhetsrisk i försvaret.
Kommentera

Portello: Inte bra, att matchen dessutom skall få konsekvenser för fortsättningen. Rönnmark har tydligen uppfattats som en bra domare tidigare, men själv har jag ingen uppfattning. Vet inte om han hade en dålig dag, eller om det speglar hans stil som domare?

Man ser vad han tagit ut för i går: rough x 5, hook x 3, hold x 3, intrf x 2, slash x 1, ho-st x 1, hi-st x 1, trip x 1, och sedan >2 min utv för fisti x 2, un-sp x 1, match x2.

Man får ju känslan att med en annan domare skulle de där nästan sextio utvisningsminuterna plus de två matchstraffen kunnat vara typ 15-20 minuter bara. Och det är, för att yttrycka saken lindrigt, inte bra.

Från radion att döma fick man ju uppfattningen att det var en tuff match, men inte överdrivet ful, vilket antalet utdelade utvisningar antyder.

Jag kan iofs möjligen tycka att mycket han tog ut för kanske skall vara sådant som man verkligen skall ta ut för, eftersom det är spelförstörande. Men sådana bedömningar skall vara klara redan i september. Alla lag och spelare skall veta, redan när serien börjar, att det och det kommer inte att accepteras, det åker ni ut för. Med följd att lagen lär sig, och anpassar sig första matcherna, varefter elitserien kan få spelas korrekt. Men den här hoppande nivån från domare till domare, och ibland för en och samma domare från match till match, är ett hot mot hockeyn, förstås.

Jag erkänner att jag ofta ändå kan ha samma inställning som Portello här, och ofta andra i andra matcher, att "domaren var inte bra, men det drabbade båda lagen, och var därför inte matchavgörande".

Men om man tänker en stund på saken är det kanske inte alls säkert, att det är "rättvist".

Vissa lag är i vissa matcher så pass sämre att de bryter oftare mot regelerna än motståndarna, men detta speglas sällan i utvisningsstatistiken, eftersom domarna nästan konsekvent strävar efter att uppnå ett resultat som innebär ungefär lika många minuter till båda lagen. Det där är riktigt fult. Ett lag som förstör spelet genom att bryta mot reglerna skall inte få orättvisa fördelar genom att det lag som spelar hockey hindras, för att domaren skall dela ut jämnt. I vissa fall kan det där självklart avgöra matcher.

Dubbelutvisningarna hatar jag, de illustrerar vanligen fega domare. Vissa lag är duktiga på att bryta mot reglerna på så sätt att det blir bråk, vilket slutar med att domaren plockar ut båda två. Där vill jag se 2x2 på den som bröt först, och 1 x 2 på den som svarade. Har sett matcher där ena lagen tre-fyra ggr startat sådant där, gärna då mot det andra lagets viktigaste spelare, och följden blir totalt lika mycket utvisningar för båda lagen (fast det mer oskyldiga laget förlorat sina viktigaste spelare flera gånger) när det egentligen borde varit PP-chanser för det justare laget flera ggr. Det är sällan några som reagerar för den där taktiken, men naturligtvis kan det innebära grova orättvisor som i sig definitivt kan avgöra matcher, även om det inte är så tydligt. Speciellt styvbenen brukar ha varit duktiga på det där. När man ser tillbaka på de slutspel vi mötte styvbenen i för några år sedan, körde de konsekvent med den där taktiken för att plocka bort lules viktigaste spelare i matcherna. I utvisningsligan såg det ut som 1x2 minuter för båda lagen, följt av 1x2 för båda, och 1x2 för båda o s v. En statistik som ofta användes för att hävda att det var lika för båda och domaren avgjorde inte. Vilket jag alltså menar är upprärande felaktigt. Styvbenen utnyttjade fega domare som i fjollbollen inte tordes bestraffa styvbenen som de borde ha bestraffats. Varpå det lulehockey som de sista åren med myllys kunde ha gått mycket långt i slutspelen, eliminerades tämligen enkelt av styvbenen, och i efterbedömningarna av "gemene man dvs lokalmedia i sthlm" ansågs ha varit chanslösa. F-n, vad man blir arg av att tänka på det.

Kompensationsutvisningar hatar jag likaledes. Någon gång har domaren blåst för snabbt och inser det själv direkt, men är inte man nog att erkänna felet, utan kompenserar genom att snabbt plocka ut en annan. Rätt jobbigt, det där, eftersom det förstör många minuter av matchen, och dessutom kan stoppa spelet så pass att det sedan blir en helt annan rytm och spel i matchen, alternativt att hockey ersätts av grishockey. Tänk om domare i sådana lägen kunde konferera med linjespringarna, och sedan ändra sig, och i stället köra ett nedsläpp? men oftast är kompensationsutvisningar i stället gåvor till publiken. Den publik som tjuter vildast vid en hemmautvisning får i hög frekvens en kompensationsutvisning som belöning. Skitfegt av domaren, det innebär bara orättvisa fördelar till hemmalaget. Där tycker jag det behövs antingen bättre urval av domare, eller träning. Och med träning menar jag inte vanlig träning, utan pyskologisk träning att våga stå för korrekta bedömningar. Andra elakartade kompensationsutvisningar är de där som domarna drar till med för att jämna ut utvisningsstatistiken. Speciellt i slutet av perioder kommer de där, för att domaren skall kunna gå ut till pauskaffet med jämna siffror, och inte känna att han måste visa ut det ena laget extra mycket nästa period, för att jämna ut. Men de där periodslutsutvisningarna kan bli lotterier och avgörande. En utvisning i 16-18 minuten, exempelvis, är ofta riktigt tung, för då är PP-laget riktigt igång och lyckas ofta utnyttja överläget. Medan en utvisning sista halvminuten är riktigt värdelös, eftersom det dels innebär brott mitt i allt för paus, och dessutom eftersom större delen av PP-chansen ligger i början av en period, och där lycka aldrig säger aldrig PP-laget utnyttja chansen, nästan iaf. Igår, exempelvis, innebar sådana där periodslutsutvisningar att MooDoo fick mycket mer PP-chanser i praktiken än Luleå, även omsatsetiken såg mer "rättvis" ut.

Sedan har vi det där eländet med nivåskillnaderna. Man kan visst tänka att det är lika för alla, men är det så? Anta att ett lag utnyttjar ett sätt att spela som ena matchen bedöms som korrekt, och nästa match av nästa domare, inte accepteras utan visas ut för? Naturligtvis drabbas det laget extra mycket. Även om utvisningsstatistiken (exempelvis genom domarens dribblingar med kompensationer och dubbelutvisningar) ger slutsiffror som visar lika många ut för båda lagen. Förelåg konsekvenst den lägre nivån skulle ju ena laget ut mycket mer, alternativt var det den högre nivån som göllde, ja, då skulle samma lag i stället ha många färre utvisningar. Och så där kan man hålla på.

Visst. Att klaga på domaren är inte populärt och vinnarnas attacker på de som tar upp saken som "dåliga förlorare" gör att det drar man sig för. Ibland är det uppenbart matchavgörande misstag av domaren, och det tar man ju upp, men även i de fallen dyker kretinerna upp med sitt värdelösa dravel om "bortförklaringar, dåliga förlorare".

Men jag tror domarna är matchavgörande oftare än så, faktiskt. Genom att bristen på hundraprocentig rättvisa inte drabbar lagen lika, och ofta väldigt olika utan att det är uppenbart.

Domarna är inte ofelbara, men man måste acceptera att domaren dömer. Hur skulle det annars se ut?

men det innebär inte att det är omöjligt att göra något åt de här problemen. Tvärtom; det är mycket lätt att åtgärda.

Bestäm bara att fr o m om fem år kommer ersättningen till domarna att femdubblas och/eller utöka antalet domare i matcherna så att de ser mer, och dessutom blir starkare tillsammans att döma rättvist. Då blir det plötsligt attraktivt att döma, och då kommer de som passar bäst att döma, att vilja döma. I sammanhanget är det naturligtvis småpengar det handlar om, i jämförelse med hur mycket sporten omsätter, och med tanke på vad vi får för det vi betalar extra: rättvisare hockey.

En annan möjlighet är att domarorganisationen mycket mer aktivt anger var nivån kommer att ligga. Jag vet, som regel kommer en sådan där information ut inför serien, men jag menar att det läggs alldeles för lite betydelse på detta viktiga instrument. Jag tycker att ansvariga skulle med domare, och med lagen, och varför inte också med representanter för åskådarna (!) prata igenom den här nivån inför säsongen och sedan bestämma sig. Gärna med tanke också på hur domeriet internationellt går till. Vi kan inte köra en variant lokalt, som sedan inte fungerar när det blir internationellt. Det där är skitviktigt, och det räcker inte med att man tänkt till på sommaren, och sedan bara låter det glida iväg. Följ upp det kontinuerligt, och trumma gärna ihop möten under pågående serie om det behövs. Fick jag bestämma en sådan nivå skulle jag exempelvis vilja ha bort alla klubbor som krokas runt motståndare. Är man överspelad är man, och söker man hindra motståndaren genom att haka fast denne skall man ut bara. Om man dessutom är så jävlig att man lägger klubban runt hals och huvud på motståndaren skall man inte ut på 2 minuter, utan mycket längre. Jag skulle absolut inte ha något emot att det blir hela matchen för sådana tilltag. Likadant med att gripa fast klubbor och kläder på motståndare. Det där är riktigt j-a förstörande mot riktig hockey. Ut med eländena bara, för osportsligt uppträdande. Däremot ogillar jag ofta intrf-utvisningar, som ofta hindrar fysisk hockey. kan jag blockera dig, skall det vara tillåtet, det känns absolut OK. Men INTE när jag gör detsamma genom att hålla fast din klubba eller krokar in min egen klubba i ditt veka liv eller hals. Usch!

Sådant där skall bestämmas innan säsongen, och sedan skall det följas slaviskt. Det har säkert ingen publik i världen alls något emot, och sedan får vi säkert bättre hockey, när man slipper den anti-hockeyn. Men...det är fullkomligt omöjligt när det gäller en match, och inte nästa. Rönnmarks utvisningar igår, exempelvis. Kanske är det en alldeles utmärkt nivå han höll? Och problemet är snarare att inte alla andra håller samma nivå, i match efter match? i så fall skulle de där utvisningarna bli mer ovanliga. Alla skulle redan i förväg veta att så gör man inte. Ta en sådan sak som att hålla i klubban utvisningar. Numera utvisas man fan inte för att man förstör spelet när man håller i klubban, men möjligen om man håller den lite för länge. Och för länge är ibland 4-5 sekunder, medan det andra gånger är OK att hålla 10-15 sekunder! Utvisningarna kommer som regel inte för klubbhållandet, utan som eftergift till publiken som vrålar, eller för att den, vars klubba hålles, spelar teater genom att slänga sig som en j-a svan på isen. Man ser spelare som till slut ger upp kampen om sin egen klubba och släpper den varpå motståndaren plöstligt står där med två klubbor i sina händer. Det i sig borde ju räcka för att domaren skall ta ut tjuven, men de blåser nästan aldrig där, fegt och osportsligt!

Tusan, man blir så upprörd att man kan hålla på i evigheter, och jag måste jobba med annat. Men dömeriet igår var inte bra för matchen, och även om det inte handlade om uppenbar favorisering vet man inte vilket lag som drabbats hårdast av detta dömeri. Som regel kan man tänka att det lag som vill spela hockey är förlorarna i sådana lägen, och kanske innebär det att vi trots allt förlorade på det? men det kan man bara spekulera om, och lösningen är mindre att attackera den enskilde domaren. än organisationen och domarnas förutsättningar generellt.

Personligen gissar jag att man om 5-10 år kommer att skaka på huvudet när man i backspegeln ser vad vi accepterade på vår tid. Oj, kommer man att säga, "tänk hur illa det var då!"
Kommentera

Liam Devlin: F-n, vad du skriver, Devlin. Skulle du dra ned till inlägg av normal storlek hade du idag passerat Frisco som meste inläggare. Pallar servern?
Kommentera

Liam Devlin:

Ja, vad du skriver! Du började långt innan jag gick hemifrån, och var klar långt efter att jag kom till jobbet...

Jag tänkte fatta mig lite kortare. Jag minns en match, för inte så länge sedan, då jag gick hem från Kempis och var riktigt irriterad över domaren. Detta för att han blåste ungefär konstant, matchen igenom. Det intressanta här är att jag inte upplevde matchen som det minsta "ful". Vad gäller den matchen påtalade folk dock att han nog mycket väl hade tagit helt korrekta utvisningar, men att man reagerade p.g.a. att domarna i vanliga fall faktiskt inte gör det. Att de släpper så mycket som de skulle kunna blåsa för, alltså.

(Flera av) de NHL-proffs som återvänt till Sverige har ju dessutom varit riktigt irriterade över domarnivåerna, vilket om något borde anses som en varningsklocka. Kanske särskilt om man vill att vårt landslag ska ha en ärlig chans internationellt?
Kommentera

knaskamilla: Jag håller helt med dig. De många utvisningarnas match igår faller säkert snabbt i glömska. För MooDooister kommer man troligen bara att komma ihåg att det var j-a bra att vi vann förstås. Och för oss lulingar tänker vi nog att jaha, nu förlorade vi borta...som vanligt.

Vad säger media då? Ja, i ena draken säger man inte ord om saken. Men det är hasse andresson som skrivit två artiklar, så det är väl inte konstigt alls. I den andra har man ingen signatur, utan bara TT. Vilket innebär att det skrivna skrivits av någon från övik sannolikt.

Både lövva och portello har ändå informerat om att de inte uppfattat segern som orättvis, som följd av domaren, och det accepterar jag. MooDoo vann för det de spelar smart, och sedan hade hento behövt vara minst lika bra som riksman vilket jag inte tror att han var igår.

Systemfelet med domeriet är ett stort problem, men vi skyller förstås inte matchen igår på det.

Det man kan ta med sig är möjligen att vi själva tydligen ville och det gör att man tror vi kommer att kunna ta pinnar borta framledes. Om det inte sker, är vi förstås helt chanslösa när det gäller slutspelsplatsen. Men hento måste lyfta sig till normal form.

Jag gissar att lules chanser/risker är som följer:

35% slutspel
60% spelslut
5% kvalspel

Jag har nog räknat med 90% chans till slutspel, men det som ändrat på den gissningen är MooDoos kraftiga plockepinn på senare tid. Tyvärr för oss. Att Teglet kommer att ta en slutspelsplats har jag trott ända sedan årsskiftet.

Än en gång ett hjärtligt ograttis till MooDoo!
Kommentera

Liam Devlin:

Lite intressant, kanske, att den här säsongen har man gått hem från nästan varenda match och klagat på domaren - oavsett om MoDo förlorat eller vunnit. Innebär det att vi i Övik är ett klagande släkte, eller att domarna verkligen inte är bra nuförtiden? Inte ens den så prisade Rådbjer har varit vidare bra den här säsongen. Inte det jag sett av honom, i alla fall.

Vad gäller Hasse så har han i princip alltid samma åsikt om domaren som publiken har. Om det beror på att publiken har rätt eller att han är MoDoit har jag dock inte lyckats få någon klarhet i.

Vad gäller matchen igår sa jag redan före match att ni borde ha haft Plutten i mål, medan Albert hela tiden hävdade att det inte var någon fara för er eftersom Riskman (som jag har för mig att han kallade honom) alltid brukar bli utbytt i matcherna mot Lule. (När Riksman först spelade i MoDo hade de f.ö. tryckt fel på hans matchtröja - så där stod det faktiskt Riskman ett tag...)
Kommentera

knaskamilla: Mmm, det är ju en illustrativ berättelse, som visar att det inte är avgörande om man vunnit eller inte, utan hur bedömningarna påverkat spelet.

Och jag tror att många känner detsamma. Om man sedan jämför eliserien med slutspelet brukar det hävas att "nu kommer nivån att höjas" och så är det verkligen, av flera skäl.

För det första höjs nivån eftersom man väljer de bättre domarna att döma. För det andra höjs nivån för vad man tar ut för och det innebär att utvisningarna blir mer klara och acceptabla för andra. För det tredje är hockeyn i slutspelet vanligen så intensiv att utvisningar mycket tydligt kan visa sig matchavgörande, och speciellt i tredje perioder (för att inte snacka suddar) höjs nivån så rejält för aatt undvika att avgöra matchen genom orättvisa. Och faktiskt brukar det där fungera mycket bra. Lagen vet mycket väl vad som gäller, och har inga problem att anpassa sig till nivån och till nivåglidningarna.

Följden blir att det bättre laget ofta får vinna. I alla fall är det mer säkert så i slutspel jämfört med i serien.

Det jag tycker man skulle koncentrera sig på är vilken hockey vill vi ha? Att man låtit krokar och fasthållningar glida så långt innebär att vi ser mindre av den, enligt de flesta, "riktiga hockeyn", antingen vi föredrar "fysisk" hockey med riktiga tacklingar, eller om vi gillar spelteknisk skridsko-hockey med klapp-klapp.

Tufft, hårt, intensivt - så vill vi väl alla att det skall vara?

Och domaren har två möjligheter att förstöra våra möjligheter till det.

Antingen genom att tillåta spelförstörandet som gör att ingen försöker riktig hockey.

Eller genom att förstöra möjligheterna genom att blåsa och ta ut för sådant som inte skall tas ut för. Rejält fysiskt spel skall inte straffas som intrf eller rough, och när det bränner till och det blir lite grupp skall det inte straffas och avstängas som nu. Det är ju för tusan hockey det gäller!

Däremot är jag mycket stark motståndare till farligt spel, det skall verkligen beivras. Huggarhockey, exempelvis, när spelare får för sig att svinga klubban som samurajsvärd mot motståndare, är ett typexempel på något som idag antigen inte bestraffas alls, eller bestraffas med löjliga 2 slash minuter. Jag tycker att sådana där samurajer skall stängas av rejält, gärna för hela säsongen. Sådant där "spel" har lika lite på rinken att göra som en beväpnad barnflicka, för att ta ett ovidkommande och helt snurrigt exempel.
Kommentera

Liam Devlin: Liam, Liam...olycksfödde(?) gubbe....
Din olycksbroder Huge är också deppig idag, av förståeliga skäl.
0 poäng för oss båda igår, illa illa.....

I kväll skall vi väl iaf röka fredspipa och banka dansken i håndball.

Mitt nästa (snille?)drag: 7. Lf1 - c4

"Undrar om jag får se en lång eller kort?" sa flickan.... :-)

(rockad alltså....)
Kommentera

Huge: Eller var det Kickan som undrade? :-)
Kommentera

Liam Devlin: Nåväl, i det avseendet (som du exemplifierar i slutet av ditt inlägg) verkar domarstandarden helt OK, det är sällan, om ens någonsin, man ser en beväpnad barnflicka på rinken.

Tack för Tack & Grattis Liam & Kickan.

Nu är det bara resten kvar.
Styvben i kvarten? Hmm.... ja, jag undrar om det spelar någon roll. Warulfven är alltid warulfven och deras kräftgång (eller kan det vara passgång när det gäller canider?) den senaste tiden var kanske bara en maskering, med tanke på resultatet i den senaste omgången. Näe, dom vill vi inte ha i kvarten. Blixtlåset då? Jovisst har vi en positiv statistik på indianerna, men i ett slutspel? Där de får börja och får mest matcher hemma ? Nope. Tjurgården.... ja, trots 8-0 för eoner sedan så kan jag knappast se dom som en önskemotståndare. Alltid denne Skröder som man vill se missa allt som går att missa samtidigt som han blir rundat likt en betongkona, men som istället på något vis beblandar sig i målproduktionen för kritterna. Suck. Näe inte dom heller! Styvben? Ja... kanske det. Men trots att vi tagit en och annan skalp känns det som att Espen kommer tillbaka JUST i de matcherna och gör succé. Det bara blir så. Moodoo ska vi inte prata om. Varför vi aldrig lyckas mot dom vet jag inte. Men tråkigt, segt och äckliga kontringar blir det. Och det gäller i mycket för Björnar bärs och rakade renar med. De spelar på något vis lite för likt oss, med tight och fysiskt försvarsspel. Det är ju VÅR grej! Mot Teglet för vi alltid matcherna. Har i snitt 5 skott i stolpen per period. Vinner skotten med multipel 2 eller 3. Och, med samma skrämmande statistiska noggrannhet, förlorar. Dom går bort. Gläfsers då? Ja, kanske. De känns lite mer medgörliga i år. Men, alla lag använder oss för att vända trender. Så med automatik kommer de att spela sitt livs hockey i ett ett slutspel om de får möta oss. Pölsan möter jag mer än gärna. Men som sagt, att de tar sig samman ser inte så sannolikt ut just nu. Soppan och korven tror jag vi inte behöver spekulera i, kanske lite förhastat, men ändå.

Så, det känns som om.... det spelar ingen roll! Det blir en nervpärs oavsett vilka vi ställs mot när det väl börjar.
Kommentera

10 minuter kvar!

Froza Oasis!
Kommentera

nappen: Nedrans skit att man måste jobba under hockeyn, sånt borde förbjudas.
Hoppas nu killarna vinner ikväll samt att de flesta andra resultaten går vår väg.
Kommentera

Portello: Helvete, ingen bra början..

Devlin: Kepsen på?
Kommentera

Släpper Hento in allting som går en halvmeter över isen numera?
Kommentera

nappen: Nej men helvete! Jag sprang för att hämta kepsen och precis när jag sträcker handen mot densamma, hör jag Pinto ropa ut styvbensmålet.

Mitt fel att det blev 1-0, jag ber så väldigt mycket om ursäkt.

Men nu är kepsen på, så nu skall vi för tusan väl kunna stå emot detta PP.
Kommentera

Liam Devlin: *Griiiina*
Kommentera

LL: Verkar som att han lyssnat på de finska målvakter som menar att det numera skall butterflyas. Vilket ibland får uttydas till platt som en pannkaka.

Du är beredd på att köra Off-taktik om det behövs, LL? I tisdags, utan ditt stöd, misslyckades min keps och nappens Oasis att rädda tillställningen. Nu vet jag ju dock att du igår lirat i styvbenad tröja, men liiite sympati har du väl ändå kvar för ditt gamla lag? Även om det är schizofrent att höra pinto berätta om styvbens chanser, förmedlade av jonte och nordmark.
Kommentera

NuMo: För tusan, NuMo - jag ser att ni redan tagit ledningen mot Pölsan. Jag har satt upp en stor plansch på jobbet, där vi kontinuerligt uppdaterar ställningen. I eftermiddags gick vi igenom det hela och fann att MooDooisterna saboterar alla trevliga scenarion...skäms ni inte?
Kommentera

Portello: När det gäller vår slutspelsplatskamp är det mest intressant hur det går för Gläfsers, MooDoo, Teglet och eventuellt Pölsan.

Teglet har 0-0 mot korven. MooDoo har 1-0 på Pölsan. Tiken leder hemma mot Warulfven med 1-0. Hoppas på lite svängningar där...
Kommentera

LL: Tydligen har Styvben haft spelat än så länge och Luleå vet varken bu elleer bä. Hoppas det inte blir samma soppa som sist vi såg lagen, när Luleå "spelade" en av de sämsta matcherna någonsin mot Styvben i Fjollträsk. Visserligen har man hört att Styvben är bra för närvarande, men uppe i Luleå är det vi som skall dominera, juh!
Kommentera

Liam Devlin: Vi är skamlöst skämmiga. Nu tror jag som vanligt inte att Modo komer att vinna någon match, men statistiskt ligger vi bra till nu. Konstigt lag. Sämst i både PP och BP, men råkar de göra ett mål så rakar risken att de skall vinna i höjden mot oöverskådliga procent. Nu fick vi in ett mål emot oss i alla fall. Nu blir det tufft, de har genomskådat våran försvarstaktik.
Kommentera

NuMo: Nej, men se vad som händer. Direkt efter kvitteringen tar ni ånyo ledningen, och direkt efter det kvitterar pölsan, igen!

Himla målfest. Om ni nu skulle släppa in två mål på någon minut kunde ni väl ha gjort det redan i tisdags? Har ni övergivit defensiven och går numera fyra man på hög forechecking?
Kommentera

nappen: Rönnkvist mot Rönnquist. Nästan så att det blir lite svårt att följa med.

Lule verkar ändå ha kommit igång, efter två chanser att ha puck i PP, dock utan mål.

Nu har man inget emot en kvittering före paus. Rönkenkedjan igen - kom igen nu!
Kommentera

Liam Devlin: Från radion sett, så verkar set som att man har blivit genomskådad av Bryningarna, men att man ändå bara kör på, så att säga. Att köra på är ganska Ö-vikingst. kommer ihåg en intervju med Påhlsson där påhlle lyckades kläcka ur sig sloganen "bara köra på" säkert 40 gånger. Nu kör förresten Werner, vår Nordsvensk, bara på!
Kommentera

Liam Devlin: Nu är det bara att göra fem mål! ;)

2003-12-13 DIF-Luleå 5-1
2002-12-05 DIF-Luleå 1-5

Hehe. ;)
Kommentera

Tjurgårn har redan 4-0 på Soppan. Är väl inte så viktigt för oss, Soppan når oss aldrig.

Däremot inte så bra att Gläfsers redan har 2-0 på Warulfven. J-a Warulfv - vakna nu!

Annars 0-0 fortfarande för Teglet...kämpa, Korven!

MooDooisterna uppe i 2-2 mot Pölsan. Jag hoppas nog på pölsan i den matchen. För att öka våra chanser att passera MooDoo och bärga slutspelsplats. Pölsan når oss inte ändå.
Kommentera

Liam Devlin: Hörru, inte sitter vi väl och önskar varandras olycka?
Kommentera

NuMo: He he, att köra på i övik, verkar tidigare under många år ha hetat att vi gnuggar på hos oss. Låter som någon norrländsk specialitet, med lokala varianter. man undrar vad de sysslar med i schleffte, nu när de tappat tre av fyra hemmamatcher i spritallsvenskan? Vi frossar bara på?
Kommentera

Bragd-Birger: Har ni fest, eller? Nja, mina önskningar siktar helt och hållet till att ordna slutspelsplats för luleå. I det sammanhanget tror jag det är bättre att pölsan tar pinnarna av Moodoo, så idag smyghåller jag nog på er. Vilken fantastisk match för er idag! 2-2 måste vara mycket bättre än 0-7?
Kommentera

Liam Devlin:
Humma, väldigt konstigt och oinspirerad start av Luleå idag. Man var rädd i närkamperna och tog inga initiativ alls, stora problem i uppspelsfasen mest för att ingen kommer med fart och vill ha pucken.
Kapus har tagit in pucken i anfallszon och skulle Tellström visat lite bättre kyla i avslutet borde han ha kvitterat.

Mäntylä har haft några farliga avslut men skickapucken utanför :(
Djurgården har tappat lite sista halvan, men inledde starkt, Pettersson är hemsk, men en Hento i form tar en sådan puck, dock var det usel markering i egen zon på målet. LHF behöver höja sig minst 2 snäpp för att kunna vinna. Robert Nordmark har inte matchats alltför hårt, men rutin räcker långt och så länge LHF inte kör för fullt så har han inga problem hänga med.
Kommentera

nappen: Du, napp! Inte körde du väl Oasis FÖRE matchstart?...*ryysa*...
Kommentera

Liam Devlin: Varför inte? :|
Kommentera

Liam Devlin:

Jag fick just ett sms från Lule. "Idag losar vi" stod det. Grattis i förskott!
Kommentera

Lindberg Råkkar: Knepigt att höra. Om inte Lule tänder på alla cylindrar mot Styvben, vilka skall de då tända emot? Hoppas traditionen tar greppet och att vi får en riktig andraperiod nu. Men det är knepigt, fortfarande, att höra jonte hedström refereras. Fortfarande tänder det känslan "nu kommer vi" innan jag inser att han numera lirar bland styva ben.

Lite bistert att höra hentos inledningssläppar i flera matcher nu. Man tänkte väl att det skulle öka våra chanser när petter ersatte bjurling?

I andra vill man att rönkenkedjan tar kommandot! Dåni, styvben!
Kommentera

nappen: För du körde väl tidigare först när matchen börjat? Kanske bäst att dra av låten en gång till, bara för att vara säker?
Kommentera

knaskamilla: Vad är det för hallaballo som pågår i den gävligaste av städer, Knas? Såg just att werner gav MooDoo ledningen, igen, i sista sekunden av period ett: har ni fest, eller?
Kommentera

Liam Devlin: Drog under lineupen, kör den försäksringsskull nu innan andra perioden också.

Råkkarn: Rullar vi runt på fem backar eller har Christoffer Brännström spelat något?
Kommentera

Liam Devlin:

Riksman, jävla sopa, har släppt in fler mål idag än han gjort sammanlagt under de senaste fyra matcherna. Ojojoj. Werner sket i att det var sista sekunden, tror jag. Heja, heja DIF!
Kommentera

knaskamilla: Ha! Nu har vi i alla fall börjat andra perioden i gammal god andraperiodsform! Du kan vänta dig ett sms med 1-1 när som helst!
Kommentera

Jag har alltid Forum öppet när det är match, så också nu. Men inte ett inlägg där efter 19.00, trots att det är match mot Styvben.

Tragiskt.

Jag tror att atcho-prosit måste fixa Forum nu. Innan vi har en sida av bara kings_x kommentarer och liknande.
Kommentera

Liam Devlin: Då får ju du börja skriva så kanske någon svarar. ;)
Kommentera

knaskamilla: Vad sysslar ni med nu då, Knas? Utvisning pga too many, och sedan en ytterligare...och hux flux står det 4-3 till pölsan!
Om ni nu skulle sila så där kunde ni väl gjort det sist i stället?
Kommentera

Liam Devlin:

Jag undrar om BIF hämnas för matchen i Lule senast? Isf har de valt fel lag att hämnas på, tänkte jag.
Kommentera

knaskamilla: He he, medan pölsans motståndare ohämnas, efter sin klang och jubelföreställning sist?

Nu satan har vi fyra minuter PP. Kom in i matchen NU!
Kommentera

Liam Devlin: Ja satan! Tryck i PP, och styvbenen tappar ut ytterligare en!

5 mot 3 i hela två minuter nu. Skitsatsetstetik i PP skiter vi i nu. MÅLA! In med Rönkenformationen!
Kommentera

Liam Devlin: JAAAAA! Storschtaken!
Kommentera

Kör på bara, i gammal god NuMo-stil. Rönken styr upp....JAAA! DÄR SATT DEN!
Kommentera

Liam Devlin:

Det kanske är radioaktiva mål Riksman släpper in idag, vad vet jag? Nå. Än finns två sista sekundrar att näta på.

Står det fortfarande 0-1 i Lule, eller osvamlade du om 1-1?
Kommentera

« · 384823 · »