Nyligen i denna tråd har ämnet Luleås produktion av vakter varit uppe. Jarmo Myllys hade ju en oerhört stor betydelse för Luleå Hockey och förutom det han betydde på isen och för klubben väckte han ju ett stort intresse bland små pojkar, speciellt i Luleå, som ville följa i hans fotspår. Konsekvenserna ser vi nu med Luleåvakter lite överallt. Dels har vi Luleågrabbarna David Rautio i vår egen förening, Grizzly i NHL/AHL, Joel i Amtuna och Modig i Växjö att följa. Lite grann också Viktor Fasth i NHL/Tingsryd och Daniel Larsson hos Gnaget.
Om vi skulle se på Modig nu. Hans lång tid i Luleå Hockey hoppar jag över men för att kort beskriva hans fortsättning. Han lämnade oss för att fortsätta att utvecklas hos Pölsans erkänt duktiga vaktränare men hann inte spela en match där, eftersom han fick ett "NHL-kontrakt". Kom över till farmarklubben, men skeppades till farmarklubbens farmarklubb typ, och såvitt jag vet lyckades han inte övertyga där. Kanske hade fixat sig med tiden, men oturen fortsatte i form av en långstidsskada som innebar att öventyret över där blev just över, innan det ens startat kan det kännas som.
In som tvåa i Växjö och fick gå in en hemmamatch mot Röglarna utan att göra succé, milt uttryckt. Lakers låg på och på utan att kunna avgöra medan Röglarna hade få chanser, men dessa chanser letade sig in bakom Modig. Med följd att han av egna hemmapubliken buades ut efter slutet av andra perioden där publiken uppmanade honom att byta ut sig. Ingen bra start...
Nu har han ett Växjö/Karlskorna-kontrakt med följd att han kan switcha mellan klubbarna och fick lira i Karlskrona i går. Som förlorar sin match och kommentatorer och andra bedömer att minst tre av målen är tavlor av Modig.
Jobbigt är bara förnamnet. Målvakters pyskologi är ett kapitel för sig. Inte sällan är vakter speciella människor med speciell karaktär. En del är väldigt oberoende av vad som händer runt dem och kan utan vidare rensa huvudet och gå vidare efter misstag i en match eller nedgörande kritik.
Jag tror att Mattias Modig inte är sådan utan att han är ganska mycket beroende av att ha vind i seglen och bra stöd och uppskattning. När det fungerar, fungerar han och kan leverera utmärkt vaktande. Men fungerar det inte och han blir otrygg vaktar han på en lägre nivå än han kan göra, igenkligen.
Känns som att han återkomst till Sverige börjat på fel kula och det här kommer aatt bli tufft för Mattias att komma igenom.
Det är alltid lätt att vara efterklok men trist att han inte avböjde "NHL"-förslaget. Jag tror att det hade varit utmärkt för hans utveckling om han stannat i Pölsan. Nu har han rejält med motlut att ta sig igenom framöver. Nåväl. All lycka till för Mattias tycker jag. Kom igen!
HV håller undan och vinner med 4-5. De gör ett litet ryck nu och leder serien med fem pinnar. HV och tvåan Luleå har dock spelat en match mindre än de övriga lagen, faktiskt två matcher mindre än fyra av lagen runt strecken. Det betyder att HV kanske egentligen leder serien med hela NIO poäng!
Eller så ligger Luleå bara 2p efter.... det får vi veta 27 november.
Imponerande också att HV förlorat två matcher. Då har Jonas Gunnarsson hanterat spaden. Wesslau har stått 11 matcher och HV har vunnit samtliga, varav 3 genom förlängning. Men David "Uhu" Rautio Berguv har släppt in färre mål per match än Wesslau och räddat högre % skott än HV-vakten. Wesslau hyllas väldigt av Fjollträskjournalisterna, som vanligt, men undrar om inte Berguven etablerar sig som stor målvakt i år. Samtidigt är JG också skitbra. Det häör kan bli riktigt kul. Om vi bara ökar på målandet framåt; bakåt lär det inte drälla in speciellt mycket: Luleå har släppt in 1,5 mål per match hittills.
Lite tuffare på Hovet. Gnaget har nu gått från 2-5 till 4-5 och sju minuter kvar...Nu spelar Gnaget kvartsfinalshockey medan HV är trötta. Ungefär som de skulle vara om matchen uppe i Luleå mot HV spelats klart.
Kan inte skaka av mig orättvisan i att HV får gå in helt fräscha för att spela klart den avbrutna matchen. I verkligheten var de ju slut, sedan de kört bara med stjärnorna i början av matchen. Nåja.
1.56 kvar och Bären slår in 0-2 i det tomma målet sedan Uhu lämnat för 6 mot 5.
Jaha, devadede.
Zug med Linus Omapk och Zäta missar slutspelet. Det hade behövt vinna matchen mot Adlerheim som de förlorade med 5-6. De hade det i egna händer men tappade och vi hjälpte inte till.
Berlin till slutspelet. Nu är sju av åtta lag klara och till helgen får vi veta om det blir Warulfven eller Jokerit som blir det åttonde.
Redigerad kommentar
2.04 kvar, 0-1. Luleå tidutar.
Gissar på att de tar ut Uhu nu och lirar 6 mot 5.
Mannberg återigen bra chans men Zepp räddar. ET-genombrottet för Mannberg?
3.28 kvar. 0-1. Zug verkar missa ET-slutspelet...
Publiksiffra: 4235. Läs och gråt Warulfvar och Köplustor!
Redigerad kommentar
Hm, bara drygt fem minuter kvar av matchen nu och fortfarande 0-1. Luleås flesta och bästa chanser verkar vara Mannbergs.
När kommer Porsbergers tunnling?
När kommer Luleås tredjeperiod?
Och nu är det paus unför tredje perioden. Och Bären leder faktiskt med 0-1. När det gäller matchbilden påstås att Båren tagit över något. Men nu väntar Luleås hemliga vapen: tredjeperioderna:-) Bären måste doch släppa in två mål för att tappa platsen i finalspelet till Zug.
I elitserien får Gnaget - som nyss vunnit mot några halvdana lag som Luleå, Pölsan och Warulfven - möta ett riktigt hockeylag vid namn HV. 2-4 på Hovet i slutet av andra perioden.
Fortfarande 0-0. Enligt rapporteringen på ET - troligen tyskar, 80 Bären-supportrar är i Delfinen - har Rautio räddat bra på Bärens framstötar tidigare i matchen. Men nu skriver man att "Luleå has taken over". Inte för att jag vet vad det betyder men det låter trevligt.
Berguven kanske blir ett spöka för Bären? Speciellt när man får reda på att Berguv på tyska heter Uhu.
David Rautio Uhu -
Bärens betvingare, Buhu!
Andra perioden har börjat och Luleå inleder vackert med icing. Kanske söker de söva ned Bären för att sedan slå till med ett kontringsmål? Vår junis Porsberger har ju aviserat att han tänker tunnla sin Philadelhpia-idol i Berlins lag;-)
Annars har jag fått reda på att Luleå letar efter en "robin" eller som det heter på ET:s hemsida:
"Luleå Hockey on the other hand are already qualified but the swedes are looking to complete a perfect round robin - a win today would mean that Luleå Hockey would have a 8-0-0 streak in the group stage."
Tänk, hur de får till det! Kan det vara Robin Lindquist? Nog för att han är kraftig, men "rund" vet jag inte riktigt...
Redigerad kommentar
Och Luleås avslutande match i European Trophy pågår!
Inom parentes sagt börjar den s k "riksmedian" dvs den som i hockeysammanhang hanteras av praoelever alternativt inkomeptenta överliggare, samtliga med säsongskort på matcher med Djurgården, Köplustan eller liknande, nu börjat kalla turneringen European Floppy. Vän av ordning inser att det beror på att Djurgården går krädtgång och likaså lag som Köplustan som igår - med junisbesättning - krossades hemma i Frölundaborg av IFK Helsingfors med 0-8!
Samtidigt som Pölsan, HV och Luleå är klara för slutspelet och Warulfven till helgen spelar en direkt avgörande match om sista finalspelsplatsen hemma i Wermland när de möter Jokerit.
Men Luleå möter alltså Berlins bär ikväll och efter första perioden står det fortfarande 0-0, trots Berlins högt upphaussade forwards som de löpt in från NHL-lockout-Philadelphia. Drygt halva Berlinlaget består ju av icke tyskar, och de allra flesta av dessa är kanadicker.
Det betyder att Belin i detta nu är klara för final, eftersom de bara behöver en pinne. Förlorar de matchen och inte tar poäng går finalspelsplatsen i stället till Zug som bekant.
40 minuter kvar!
The plot thickens...
Oj, först Sir Pinkley och nu Huge: två prominenta Pölsa-supportrar på en gång, samtidigt som det gävliga laget är Svenska Mästare och dessutom fyllt sitt lag med f d Luleå-spelare.... kan det bli tuffare?
Jodå, det kan det. Vet jag som varit med varje gång Luleå haft Pölsan i slutspel. Huge tror jag inte jag pratat med sedan jag tappade access till snacket och helt mygligt kunde använda det för att komma undan att spela klart ett schackparti jag höll på att förlora antagligen;-)
Nåväl, det är bistra tider. Jag kommer ju ihåg andra tider, när det var otänkbart att spelare från Luleå Hockey skulle spela för Pölsan. Sedan skriv Jonas Nordquist på fö laget, dock efter att först ha lämnat Luleå för Köplustan, från vilken han sparkades just när en säsong skulle dra igång och då gick till sina kompisar från junistiden i Leksand - och de lirade redan i Pölsan.
Det kunde man väl motvilligt ta, på något sätt. Men sedan skrev Luleågrabben Mattias Modig på för dt gävliga laget! Det var svårt att smälta, även om man kunde förstå att han lessnat att vara begappad av en sådan röststark minoritet från Luleå; egentligen inte för hans egna insatser, utan för att han hade släkt. Men Modig drog innan han hunnit börja, så det löste sig.
Men sedan hade tydligen dörren öppnats för när Rönken gjorde sig av med Snygg-Mats gick han till Pölsan och fick där också bli svensk mästare! Och året efter - dvs nu - går Johan Harju från oss när han misslyckats att spela Rönkenhockey och därtill hänger den gode - fastän från den gävliga staden - Sebastian Enterfeldt på!
Utan att det blir folkstorm i Luleå. Tiderna HAR förändrats. Skulle detta hänt på nittiotalet hade folk gått man ur huge, jag menar huse.
Men det stannar inte där. År efter år har man sett hur Pölsan slagits för sin överlevnad, nere bland strecken och i kvalserie också. Och varje gång hoppas man att nu... som en sen vendetta transversale som "straff" för alla osedvanliga slutspelsvinster mot oss. Men icke sa nicke. Och inte bara det: dessutom poppar det helt orättvist upp junisar som snabbt blir stjärnor och räddar en Pölsa man hoppas ska vara på fallrepet. Är det inte en vakt Markström, är det en Bäckis eller ett gäng Larsons, Järnkrokar och Silfverbergar som t o m har fräckheten hämta hem ett GLUD som vi ville ha. Fan, fan, fan. Och nu tycker jag måttet går på skamtorra land, när man är eländiga nog att presentera nästa Nisse, Lindholm, som ska in och härja innan han blir big stjärna i NHL. Jag säger bara: Fy!
Och när kniven sitter väl djupt inne och man inte tror att det kan bli värre - speciellt när man blivit av med de vidriga påminnelserna om de avgörande målen och tunga förlusterna eftersom eländena äntligen pensioneras - då kliver ätteläggen ut på isen och man blir inte av med Molin och Djoos. Och till råga på allt slänger man in sonen till herr Lindholm som - låt vara Pölsa från starten - kommer till oss i Luleå och spelar med i GLUD-laget.
Nej, det är tunga tider. Jag får dock hålla med om att jag gillar Pölsan när det gäller inställningen att hata att förlora som inget annat lag kan ta fram lika bra. Eller rättare: jag gillar att ogilla Pölsan. Tänk om det bara fanns Växjö och sådana där lag att möta, lag, som ingen kan bli riktigt sur på....
Sven.Savage: Skriver man med sil och finess tål jag det mesta. Dessutom är det hejdlöst roligt att spelare som Molin och Djoos finns med på isen. Namn som du trodde tillhörde en svunnen och avskyvärd forntid.
Underbart...
Sven.Savage: Så...det är här du kvittrar ut dina alster! Alltid så jäkla roliga att läsa måste jag säga. Jag skrattar högt...
Zappaholic aka Sir Pinkley
MOT ISBJÖRNARNA!
Ja, just det. Det blir isbjörnar mot isbjörnar när Luleå möter Berlin. Vi har ju båda valt att symbolisera våra lag med isbjörnar, även om vår sägs lika en säl och jag tycker att deras liknar en ko, bakifrån. De draperar sig vanligen annars i mörblå tröjor och liknar, med det vita djuret på magen, mest av allt Pungen i svenska elitserien. Fast när man läser igenom isbärens sida låter det som att de spelar i rosa matchställ f n i syfte att stödja kampen mot bröstcancer; "pink in the rink" som bären själva uttrycker saken. Själv tycker jag att rosa matchställ låter onaturligt för hockey, ungefär som det lag som hade för vana att lira i gredelina sådana. Men i morgon får vi se vad de kommer ur hockeygarderoben med.
Vi har ju enegntligen inget att fightas för och inget att vinna medan det är tvärtom för tyskarna: en pinne, och de är i slutspel på European Trophy, som de för övrigt vann för två år sedan, genom att spöa HV i final.
Tyskar och tyskar, förresten. De har också en dansk i laget. Och två amerikaner. och SJU (!) kanadicker. I princip halva laget är icke-tyskt, alltså, och bären är väsentligen halvkanadensiska tydligen. Fast inte på en överjävlig nivå överlag. Men att nå andra platsen i norra gruppen gjorde de utan sina senaste förstärkningar, två kanadicker från Flyers, riktigt duktiga sådana som i de två första matcherna sedan de anslöt petat in 17 pinnar tillsammans...
Bären är inte ensamma att vara djuriska. I tyska högstaligan är det rena rama djurhuset: pantrar, pingviner, istigrar (!), tigrar, röda tjurar, tuppar, skorpioner och grizzlies. Bären ligger fyra i ligan efter 13 lirade matcher.
Hm, nu ser jag att de har en specialtröja för European Trophy, Den är antingen röd (troligen hemmadressen?) eller vit, med en vit ko-bak - jag menar isbjörn - på bröstet. Den vita björnen på den vita tröjan syns förstås inte; måste vara klubbdirkens dotter som designat den där.
Nu tycker jag inte att vi ska vara särskilt snälla i morgon utan verkligen ta detta gruppspel ända in i kaklet och leverera maximala 24 poäng. Bären får behöva pinnarna mer än vi, men lätt travesterande Bulan: Åker man upp för att möta Europa Trophys nordligaste lag - då ska man ha stryk, såerebara!
Jahaja. Det här lär bli intressant. Isbjörn vs. isbjörn. Ungefär som en bok jag läste för länge sedan när en speciellt utbildad på fighter plötsligt, av fightens karaktär, insåg att han hade en jämbördig motståndare och att det handlade om: NINJA vs. NINJA!
Fast ikväll liras sådana där onödiga matcher mellan omnödiga lag; dvs lag som redan är utslagna. Efter halva matchen leder Pungen med 2-1 mot Kaipa medan Värsta Köplustan tar onödigheten till en ny nivå och har 0-4 mot IFK Helsingfors...
zigge: Typiskt Pölsorne! Men skönt att höra att ni var steenhårda och stod emot de elaka angreppen från det Gävliga hållet. Visst är det eländigt att se att de satt ihop en hel lulelina, nästan för att peka finger i nordlig riktning.
MooDooismen är helt klart den mest intressanta överraskningen i årets serie. Vem hade kunnat tro att tuffeuffes NHL-stuk skulle fungera och att man t o m finns i toppen? Mer troligt att det skulle blivit nedåt strecken, men uppenbarligen fungerar det och hur långt det kan räcka är svårt att sia om.
Själv var jag sur på MooDoo sedan vi förlorat en kvart mot er, men när Looben förklarade att de i hans Loob Hockey League helst skulle slippa "onödiga" norrlandslag som MooDoo blev jag all-in för MooDooismen och sport, i stället för Loobism och "marknad".
Spännande fortsättning:-)
Sven.Savage: UNDERBART! Har nu läst ikapp dina alster, efter att ha spenderat veckändan i Kungl Fjollbollsstaden. Därmed, tyvärr, missat den spännande kampen mot Pölsan, men fått mig berättat, att de körde de allra värsta ful-knepen, för att få en viss Steen i rullning, dvs rulla av planen, i form av Matchstraff. Men se de misslyckades , han var mer slipad, än de vämjeliga Pölsorna, förstärkt av just Er Lule-linje. Joo, skulle du få skriva dessa krönikor i vår, vore det oerhört intressant att få se hrr Loob svänga runt, o plädera för både Öppen ES, samt helst 14 lag i densamma!
Såna är de, Wermelömskingarna, o helst när de koma från Gotland, detta vindpinade örike, som knappt får se is, mer än i drinken.
Berka:Stort tack, Berka! Jag antar att det är beskrivningen av Warulfvens "bedrifter" du syftar till. Kan bara hålla med, tror jag läser igenom det jag skrivit en gång extra bara för att njuta. Hoppas att om ungefär fem månader få skriva inlägget "Därför hamnade Watulfven i kvalserien", ett inlägg som i njutningsnivå bara kan överträffas av det en månare senare förhoppningsvis skrivna "Därför hamnade Warulfven i Allsvenskan".
Jo, det finns ett bättre faktiskt, under förutsättning att de två ovan nämnda skrivits. Nämligen att under säsongen få skriva inlägget "Hockeyligan godkände Warulfvens förslag om stängd elitserie och beslutet tas med omedelbar verkan";-)
Nja, även om det vore kul, är jag förstås en fullständig motståndare mot en stängd elitserie.
Nu behöver vi ju kolla in Warulfven lite närmare i pölsan. Så här har de agerat eller delvis inte agerat under säsongen:
AKT I
Färjestads BK - HV 71 2 – 3 (1-0, 1-1, 0-1, 0-1)
AIK - Färjestads BK 1 – 2 (0-1, 0-0, 1-0, 0-1)
Rögle BK - Färjestads BK 5 – 2 (0-1, 2-1, 3-0)
Färjestads BK - Frölunda HC 2 – 3 (0-1, 1-1, 1-1)
Lite jobbig start med bara tre pinnar på fyra matcher. Tuff öpnning mot svåra HV samt derbyt mot köplustan i rond 4, men bara 1 p mot dessa två i Karlstad är underkänt. Mer underkänt dock att bara få 2p av Gnaget och Röglarna.
AKT II
Färjestads BK - Luleå HF 1 – 0 (0-0, 0-0, 1-0)
Timrå IK - Färjestads BK 1 – 4 (0-0, 0-2, 1-2)
Skellefteå AIK - Färjestads BK 2 – 1 (0-0, 1-0, 1-1)
Färjestads BK - Linköpings HC 7 – 2 (3-0, 3-0, 1-2)
Brynäs IF - Färjestads BK 1 – 4 (1-1, 0-1, 0-2)
Färjestads BK - MODO Hockey 3 – 2 (1-1, 0-0, 1-1, 0-0, 1-0)
Sedan kom man igång efter att ha tagit hela tre poäng mot Luleå. Det följde man upp med att spöa Timrå, krossa Pungen och Pölsan samt vinna mot MooDoo på straffar. Mitt i det där en uddamålsförlust mot Schtan
AKT III
Växjö Lakers HC - Färjestads BK 2 – 1 (0-0, 0-0, 1-1, 0-0, 1-0)
Färjestads BK - Timrå IK 3 – 1 (1-0, 1-0, 1-1)
Färjestads BK - Skellefteå AIK 1 – 2 (0-1, 0-0, 1-0, 0-1)
HV 71 - Färjestads BK 4 – 3 (1-1, 1-0, 2-2)
Luleå HF - Färjestads BK 4 – 2 (2-0, 1-1, 1-1)
Färjestads BK - AIK 1 – 2 (1-0, 0-0, 0-1, 0-0, 0-1)
Men sedan havererade det. Senaste sex matcherna har man förlorat fem! Man orkade vinna mot Timrå hemma, bara, men annars har man torskat och bara fått 1p av Schtan, Växjö och Gnaget och kammat helt 0 mot HV och Luleå.
AKT IV?
Ja, hur ska det här gå? Fortsätter Ulfven på det här viset är man snart streckinblandad.
Tankvärt är att vi gnäller över Luleås spel men vi talar ändå från en position i seriens topp. Warulfven verkar ju ha staplat usla insatser på rad. Ojoj, om det gällde Luleå, då skulle det vara en orkan synpunkter. Men det kan inte vara kul att vara Ulfvasupporter idag…
Och så har det varit Elitserie även idag! Gnaget plockade 2 p av Warulfven borta i Karlstad!
Jag brukar ju se matcherna på ena monitorn medan jag jobbar på andra men idag missade jag faktiskt matchen. Av protokollet verkar det dock ha gått livat till.
1-0 till Ulfven efter första då Gnaget ändå haft tre PP mot det enda för Ulfven, vilket de dock målade på.
Därefter full fart och sammanlagt 26 minuter ut på Blomdahl och Berglund vid start av andra och 5 PP för Ulfven mot 0 för Gnaget men inget mål. I tredje nästan utvisningsfritt men kvittering 1-1 av Gnaget och efter mållös förlängning och sex missade straffar slår Nicklas Jensen in vinststraffen på Salak.
Ojoj, denna Warulfv är i en rejäl formgrop nu. Fjärde förlusten i rad är det väl. Både Ulfven och Värsta Köplustan riskerar ju att dras in i streckstriderna om de inte skärper sig. Personligen ser jag förstås gärna både Ulfv och Lusta i kvalet så jag tycker ju att det är roligt. Ännu bättre om de åker ur och sedan kan väl vi andra säga OK till det förslag om stängd elitserie de så ljudligt ropat om...
Det är i sanning mäktigt att se hur imponerande väl Schtan fyller på med alla härliga junisar som frukter från en utsökt basverksamheten i Schleffte med omgivningar. Till dessa räknas förstås övriga medlemsstater i EU samt andra kontinenter.
Medan vi från Luleå får acceptera att utan motsvarande måste vi acceptera legoknektar från Bergnäset, Avan, Kalix, Älvsbyn och andra Långtbortistan respektive Tjotahejtiorter när de födda på Mjölkuddan eller andra stenkast från Delfinen inte räcker till.
Speciellt imponerande är Schtan Målvakter, samtliga födda och utvecklade i hemmastaden under banjomusik.
Vi har ju Lulepojkarna David Rautio som varvar i Luleå Hockey och Mattias Modig som hoppar in i Växjö samt bodengrabben Daniel Larsson, också med junisförflutet några år i Luleå Hockey samt den just nu kanske bäste av dem alla; Kalixgrabben Viktor Fasth som gick hela hockeygymnasiet i Luleå men lirar i Växjö. Till det Luleågrabben Gusten Törqvist som vaktat elitmål i Luleå och Köplustan, samt Luleåkillen, unge Joel Lassinantti, som håller på att gå in i Almtuna i Allsvenskan. Och utanför Sverige Anders Grizzly Nilsson, född, uppvuxen och utbildad i Luleå som redan prövat på NHL i Islanders. För att nämna några Luleåpojkar och under junistiden i Luleå utbildade målvakter som varit aktuella senaste 1-2 åren.
Nu utbildas de i Luleå av förre lulevakten Hento, medan en annan f d lulevakt Erik Granqvist utbildar vakter hos Warulfven. Arvet från Jarmo Myllys…
Spontant kan man tycka att det där är lite imponerande. Men det är förstås bara blaha blaha om man jämför med Schtans fantastiska mångfald av skickliga vakter man utbildat. Låt oss kolla upp det.
Nu går vi grundligt tillväga och särskådar samtliga målvakter med vilka Schtan lirat i Elitserien från säsongen 1990/91 och framåt dvs under senaste tjugotre åren!
Anderas Hadelöv 2006-2012
Född i Kiruna. Spelat i Kiruna, Väsby, Hammarby, Djurgården, Malmö, Växjö, Malmö och kom till Schtan redan som pojke, bara 30 år gammal, för att utbildas och utvecklas i Schtans fina pojk- och juniorverksamhet. En riktigt egen produkt! Någon kanske tänker att Kiruna är väl inte Schtan men då tänker man fel. Kom ihåg att innan ryssarna tog Finland av oss under Napoleontiden fanns inget Norrbotten! Nuvarande Norrbotten och Västerbotten var på den tiden ett och samma landskap, nämligen Västerbotten (parallellt med Österbotten i norra Finland). Och det förklarar det inflytande Schtan fortfarande har på hockeyn i Kiruna, som i princip är att se som en stadsdel i Schleffte förstås. Tro inget annat!
Nicklas Dahlberg 2006-2010
Född och uppvuxen i Danderyd. Spelade för Vallentuna. Kom upp till Schtan och fick lira lite i J20 / Allsvenskan och blev kvar några år, när han inte lånades ut till Sönnschvall. Sparkades till MooDoo sedan i Örebro, och nu vaktar han norska mål i Tippeligan. Helt klart utan tidigare erfarenhet av något alls innan han året innan junistiden var över kom till Schtan och fick pröva på puck och klubba för första gången på riktigt. Tiden i Vallentuna kan knappast räknas. Är för övrigt inte Vallentuna beläget i Västerbotten, mellan Schleffte och Byske? Jo, så är det förstås. En helt egen produkt!
Dave Stathos 2006-2007
Från kanadensiska Quebec, tidigare lirat i Princeton och IFK Helsingfors, Pelicans och Laval Chiefs innan han slussades in i Schtans pojkverksamhet, bara 28 år gammal, och utbildades och utvecklades i pojk- och junisvaktskolan i Schtan för att släppas fram i Elitserien. Efter den fina utvecklingen, tack vare Schtan, gick han sedan vidare till finare klubbar i större ligor. Det blev Saint-Hyacinthe Top Design, Thetford Mines Prolab och slutligen Sainte-Marie Poutrelles Delta innan han la spaden på hyllan. Se, vilken fin karriär för en ren Schleffteprodukt! Möjligen kan någon undra om Quebec verkligen tillhör Schleffte men den som tänker så vet antagligen inte att Stathos moster vid ett tillfälle våren 1987 promenerade över flygplatsen i Toronto och passerade bara tiotalet meter från en Schlefftebo i transit! Se där vilket inflytande Schtans erkänt duktiga vaktutbildning har världen över.
Joakim Eriksson 2010-2013
Född i Hedesunda, lirade i Valbo och Pölsan fram och tillbaka innan han gick till Leksand och slutligen, efter junisperioden, kom till Schtan. Här kan man ju undra om han verkligen utbildades till målvakt i Schtans fina pojk- och junis-skola men självklart är det så, det begriper ju vem som helst. Såväl Hedseunda som Valbo för att inte nämna Gävle och Leksand ligger ju bara ett stenkast från Kraftarenan i Schtan! Det måste man tänka på. Visserligen ett rätt duktigt stenkast, men det räcker, för att Schtans vaktutbildningsinflytande ska nå fram.
Markus Svensson 2012-2013
Här har vi ytterligare en ren Schtanprodukt, Kalmarpojken Markus Svensson som efter några korta inhopp (1990-2012) i enstaka klubbar (Kalmar, Oskarshamn, Mariestad, Oskarshamn, Malmö, Gnaget, Oskarshamn, Almtuna) kom som ung (bara 28 år, rena spolingen) för att introduceras och utbildas i målvaktshockey ad modum Schtan. Man kan möjligen förstå om någon påpekar att han inte ALLTID spelat för Schtan, men det är en invändning som bara bygger på ren och skär okunskap för att inte säga illvilja! Då känner man förstås inte till att Markus en gång i Oskarshamn hade en granne vars kusin en gång som tonåring höll på att beställa en tågbiljett till Schleffte. Visserligen skulle hon till Laholm, och misstaget upptäcktes i tid, så det blev aldrig någon Schleffteresa den gången. Men det var tillräckligt för att målvaktskolan i Schtan, den bästigaste som finns, skulle bryta igenom och åstadkomma en fin utveckling för lille Markus och alla som förstår något, förstår att det är enbart och endast tack vare Schtan som han gick en vaktkarriär till mötes!
Kanske kan någon tänka att det låter som en massa undantag för att motivera Schtans inflytande. Men då ska man tänka på att ingen regel utan undantag och när reglerna är jävla svinregler måste undantagen uppfattas som…regler.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Avdelningen leka med satsestetik med man dricker morgon-espresso.
Jag har ju påstått att skillnaden mellan de sex topplagen och de fyra bottenlagen i år är mer uttalad än den brukar. Så jag räknade fram senaste tio säsongernas satsestistektik.
Inledningsvis några kommentarer.
Jag räknar på 15 första spelade matcherna. Eftersom årets tabell haltar något har jag fått göra några justeringar:
a) Luleå och HVs avbrutna match har räknats in genom att jag fördelat 1,5 på vardera laget. Efter det har HV fortfarande bara 14 matcher, men då har jag på HVs poäng adderat 2,35 vilket motsvarar snittet de tagit på de tretton färdigspelade matcherna. På det sättet har vi 15 spelade för vart och ett av de sex topplagen.
b) Bland bottenlagen har Lakers lirat 16 matcher, men Gnaget 14, vilket kompenserar och därför ger i snitt 15 matcher för bottengruppens lag.
c) Under säsongen 2004-2005 och de nästa fem säsongerna la man inga straffar om det fortfarande var oavgjort efter förlängning. Sammantaget innebar det att ungefär 2,77% färre poäng delades ut under säsongen. Den skillnaden mot de övriga fyra säsongerna uppfattar jag dock så liten att jag inte beaktar den.
Med de förutsättningarna har jag således räknat fram följande tabell som visar resultaten efter de första femton matcherna av elitserien för
• säsong
• genomsnittlig poängsumma för de sex topplagen
• genomsnittlig poängsumma för de fyra bottenlagen
• genomsnittligt högre % poäng för toppengruppens lag relativt bottengruppens.
2012-2013 | 29,1 | 13,8 | 111 | % | |
2011-2012 | 26,3 | 17,0 | 55 | % | |
2010-2011 | 27,3 | 17,0 | 61 | % | |
2009-2010 | 27,2 | 15,3 | 78 | % | |
2008-2009 | 26,0 | 16,3 | 60 | % | |
2007-2008 | 26,0 | 15,8 | 65 | % | |
2006-2007 | 25,8 | 16,0 | 61 | % | |
2005-2006 | 29,5 | 12,8 | 131 | % | |
2004-2005 | 27,3 | 15,0 | 82 | % | |
2003-2004 | 28,2 | 15,5 | 82 | % |
Som synes rätt bra stöd för uppfattningen att skillnaden mellan top 6 och bottom 4 är större än någonsin. Skillnaden i år är ungefär dubbelt så stor som den varit fem av de senaste sex säsongerna.
Det ska erkännas att det finns en tidigare säsong med ännu mer extrema resultat. Nämligen 2005-2006 men faktum är att det inte beror på att skillnaden mellan toppengruppen och bottengruppen var generellt större den säsongen, utan på att i bottengruppen fanns hugga-och-slå-laget, medias älsklingsgullepluttar, bärsärkarna från Leksand som den säsongen bara lyckats vinna en enda av de femton inledande matcherna. Leksand slutade förstås sist det året och pulvriserades därefter i kvalserien och sedan dess har vi, tack-och-lov, sluppit se galningarna i Elitserien. Vilket jag hoppas vi slipper i fortsättningen också.
Varför är jag så sur på Leksand? Därför att de vid ett flertal tillfällen betett sig så jävla fult mot Luleå. Exemplen är flera på hur de i slutmatcher som inte betytt något, medvetet gått in för att svårt skada viktiga lulespelare bara för att de är frustrerade att de själva varit så usla. Det har kunnat gälla någon avslutande match i elitserien då Leksand redan är klara för kval medan Luleå tillhör toppen och ska förbereda sig för slutspel. Eller i ett slutspel när Luleå redan krossat Leksand och man håller på att spela av sista matchen som sedan länge är avgjord. I sådana lägen har ”roliga” Leksandsspelare t ex den hyllade Sigge passat på att dela ut en monstertackling mot knä på någon av de viktigaste lulespelarna. Vilket lett till svåra skador och långa bortavaron/pensioneringar. Samt förstås sänkt Luleås chanser i slutspel; mycket möjligt att de plockat något GLUD av oss på sådant sätt. Bara för att jävlas, för att de är sura att vi är överlägsne lilla gullelaget, de förbannande idioterna.
Hm, det blev inte bara ett inlägg i toppen vs. botten-debatten utan också en pinne i min elda-på-leksands-brasan. Men jag tyckte jag borde förklara varför jag inte hänger på ros och andra s k experters leksandsrunkande.
Jaha, då har vi börjat nedräkningen. Bara 56 timmar kvar till nedsläpp för "Bragden mot Berlin" för att följa upp en snarlik historia en vecka tidigare, låt vara i sparkboll.
Luleå ska väl hemma i Delfinen kunna lägga locket på, ta sin åttonde raka vinst i European Trophy?
Nja, det är förstås inte alldeles självklart. Berlin kan mycket väl bli en tuff motståndare. Man har tagit bra med skalper i European Trophy och sedan har man förstärkt laget. Tyskarna är ju inte bundna av offentligt hemliga olagliga hederliga överenskommelser utan har utan snack plockat in Daniel Briere och Claude Giroux från Philadelphia, ett radarbar som på tre matcher i tyska ligan levererat 17 poäng tillsammans...
Matchen gäller ju dock mindre för Luleå än för Berlin och för Schweisiska Zug eftersom den är helt avgörande för vilket av de två lagen som får delta i slutspelet om European Trophy i december.
Upprepar förutsättningarna:
Om Berlin tar 1, 2 eller 3 poäng av Luleå är Berlin klara för slutspelet.
Om Berlin får 0 poäng i Delfinen är Zug klara för slutspelet, OM INTE....
Matchen i Delfinen slutar 6-5 (då blir det LOTTNING mellan Zug och Berlin) eller 7-6. 8-7. 9-8. 10-9, 11-10, etc (då går Berlin till slutspel).
Nog för att dte vore lustigt om det blir 6-5 och lottning men i praktiken gäller förstås att om Luleå tar 3 p går Zug till slutspelet, annars går Berlin dit.
Zug har också förstärkt under året och mönstrar nu en lina bestående av Linus Omapk, Zäta och Damien Brunner. Den går inte av för hackor. Damien leder poänligan i Schweiz på 22p på 12 matcher, Linus ligger tvåa med 21p på 14 matcher, medan Zäta ligger längre ned i rankingen. Men det beror till viss del på att Zäta spelat lite färre matcher än de övriga. Han har bara spelat två matcher. Å andra sidan har han stänkt in 7p på de 2 matcherna (i princip hattrick i båda matcherna) så fortsätter han på det viset lär han snart vara förbi.
Jag hoppas förstås av flera skäl att Luleå tar 3p på tisdag. Bland annat eftersom det vore roligt att se Zug i slutspelet.
Och Lakers - tända av att ha målat i PP och kvittrat med 21 sekunder kvar av match - vinner sedan på straffar. Röglarna halkar lite efter de övriga bottenlagen nu.
Schtan förlorade som sagt med 3-4 men hemmapubliken var jätteglada eftersom det var så underhållande; vilken tur att vi inte vann med 2-0 som en marklund förklarade för en lundmark på väg hem efter match.
Därefter har Köplustan spöat Timrå med 3-1. Överlägset mest jubel när Henrik Lundquist presenterades för publiken i Scandinaium. Denna gång dock i kostym. Undrar hur det låter när han har lagtröjan och rören på sig...
Då är det dags att uppdatera tabellen. Fåsenu om det blir som det ska...
1. HV 13m 30p
2. LULEÅ 14m 28p
3. Pungen 15m 28p
4. MooDoo 15m 28p
5. Pölsan 15m 28p
6. Schtan 15m 27p
7. Warulfven 15m 22p
8. Köplustan 16m 21p
9. Gnaget 14m 15p
10. Lakers 16m 15p
11. Timrå 15m 14p
12. Rögle 15p 11p
I European Trophy lirade HV sista matchen ikväll och fick stryk av JYP, efter att ha skickat in mest bara junisar. HV slutar då på 19p efter 8 matcher medan Luleå har chans att nå maximala 24p om vi slår Berlin i Delfinen på tisdag.Nehejne. Får träna mer på det där. Men sammanhanget torde framgå: de sex topplagen har plockat ungefär dubbelt så många pinnar som de fyra bottenlagen. Riktigt polariserat i år, alltså. Mellan de båda grupperna har vi Warulfven och Köplustan och det kan vara lite mer oklart var dessa två lag ska ansluta. Då ska man betänka att Warulfven var ett av de fyra lag (övriga: HV, Schtan, Luleå) som av de s k experterna tippades vinna i år. Köplustan vet man ju aldrig var den är, men där kommer det antagligen mest att handla om hur många NHL-spelare plockar de in och hur länge blir de kvar.
Redigerad kommentar
Och nu går skam på torra land!
Lakers målar i PP!
Slutet av matchen, Röglarna får en utvisning, ÖLakers plockar Norrena och kör 6 mot 4. Med 21 sekunder kvar av matchen kvittrar Lakers 2-2.
Snart bara tre minuter kvar och Pungen sätter 3-5 på Schtan!
Vi okunniga kan förstås undra om inte Schtans supportrar skulle varit gladare om Schtan haft 3-1 eller 2-0 nu, men vi fattar ju ingenting alls. Naturligtvis går alla hem glada och nöjda efter förlust med 3-5 - eller om det hinner bli 3-6 när de nu tar ut vakten - eftersom det ju är sådan här hockey man vill se. Rolig och underhållande.
Schtans boss Forsberg som inte drar på munnen men än en gång per säsong är förstås själv otroligt underhållen eftersom det här är hans sanna natur; hopplahockeyn är ju väl passande hans bakgrund som boss i puckelpistlandslaget.
Det är kanske den korrekta beteckningen?
Puckelpisthockey?
Intressant, nu får vi se ett kreativt helt nytt system! Nämligen fäktningshockey. Spelar kör mot varandra som hade de värjor.
Handbollshoppla fram och tillbaka har nu blivit intensivare; inte som man kunde tro genom att lagen börjar försvara sig också, utan genom att de lirar fulare och fulare. I snart sagt varenda anfall utdelas från båda lagen aktioner som normalt skulle bli utvisning på om det fanns en domare, men nu finns i stället Molgan, så det blir inte så mycket blåst. Anal+ kommentatorer tycker förstås att det är jätteroligt!
Hopplahockeyn rullar vidare. I början av tredje sätter Schtan 3-2. Sedan får Pungen puck, handbollsförsvaret i Schtan åker ned, Pungen följer med, får stå och handbollspuckspela anfall lite och petar in 3-3. Underhållande...
Nere i Ängelholm har Röglarna nu 2-1 på Växjö. De där fyra bottenlagen håller ihop, men faktum är förstås att Värsta Köplustan snart kan vara indragen i bottengruppen. Då blir ju de fyra andra glada, för med fem deltagare får de två streck att fightas om i stället för bara ett.
Kollade igenom lite stats med frågeställningen: brukar vi se sådan stor skillnad mellan tydlig toppgrupp och tydlig bottengrupp så här tidigt i elitserien? I detta nu har ju toppengruppen ungefär dubbelt så många pinnar som bottengruppen.
Svaret är nej. Så tydlig skillnad som i år ser man inte. Kollade igenom ett antal säsonger bakåt och sådan markant skillnad som i år såg man helt klart inte.
Hopplahockeyn rullar på. Figren och Burström kämpar om puck vilket Pungen Figren gör genom att slå klubban i fejan på Schtanaren Burström som svarar med samma mynt. Det är ju Molgan som är zebra så han missar ju hälften med följd att bara AIKaren åker ut.
I efterföljande PP pangar Pungen in 3-4.
Är säker på att det är jätteroligt och inte målarfärgrisk för Schlefftepubliken att det nu står 3-4 och inte 2-0 som det kunnat stå om Schtan hade ett försvarsspel. Mycket roligare så här.
Jaha, det fortsätter bölja handbollshoppla för att inte säga bowlinghockey eftersom spelarna faller som käglor. Och nu åker en Pung ut, PP för Schtan.
Här testar Sctan en ny variant. Pungens vakt Engstrand som varit duktig räddar ytterligare en puck och då prövar TRE (!) spelare från Schtan varianten att de alla köra en "Jimme Eriksson" dvs alla åker rakt fram och mejar ned Pungenvakten, fast de utan vidare kan stanna och undvika att träffa vakten.
Molgan tycker att en spelare kan väl åka ut när tre felar så nu är det 4 mot 4; jätteunderhållande! Fortfarande tio minuter kvar av tredje perioden. Goda chanser att det slutar 10-10. Underhållning!
Pungen jobbar hårdare nu och matchen är rätt jämn.
Den hockey man ser - som passar Schtan och Pungen - består av snabba ryck åt andra hållet så snart men får puck. Båda lagen är alltså "offensiva" och det böljar fram och tillbaka; det lag som har puck får komma in i zon och köra ett tag, till de tappar trissan och spelet snabbt vänder åt andra hållet, där det blir samma historia, fast i andra zonen.
Det här är alltså den hockey som vissa lyfter fram som underhållande och publikdragande, medan de upplever annan hockey att vara som att "se målarfärg torka".
Hur ska man kommentera det?
Jag kan ju tänka att ett lite slött försvarsspel - att inte åka skridskor och markera spelare utan tillåta den där "bölja fram och tillbaka"-hockeyn inte är så underhållande. Även om det blir många chanser från båda lagen. Ett sådant där spel där forwards tillåts skita i försvaret och i stället dansa på blå för att vara spelbara för kontringar blir förstås mer mål - åt båda håll. Men är det "roligare"?
Gissningsvis kan mångas åsikter tolkas beroende av vilket lag de håller på; de, vars lag kör hopplahockey anser förstås den som roligast medan de, vars lag lirar starkt försvar-hockey hävdar den hockeyns värde.
Själv kan jag - varande part i målet - tänka att jag gärna ser det försvarsspel Luleå har, bestående i att alla gubbar förväntas göra sin plikt varhelst de är på isen; men har förstås inte något emot att Luleå öser på framåt när de har puck.
Ser man en sådan gubbe som Johan Harju inser man att han inte fungerar i Rönkenhockeyn, men kan gå bra i Hopplahockeyn. Harju har ingen lust prioritera att hjälpa hela laget på effektivaste sätt när de andra har pucken; dessutom vill han gärna stå vid blå för att vara tillgänglig för kontringar. I Luleå upplevs han förstås som en primadonnalirare, hos Pölsan tackar de och tar emot.
Harju är ju inte ensam. Samma inställning kan förväntas hos rätt många forwards som är vana att inte delta som andra i Rönkenhockeyn utan under sin utveckling fått hållas med att sätta puckar.
Jag kan tycka att en Luleåmatch - även när den står 0-0 länge - kan innebära intensiv hockey över hela isen, medan Hopplahockeyn - som nu mellan Pungen och Schtan - är nåhon sorts handbollshockey; så fort man förlorat puck tillåter man motståndarna gå över hela isen för att sätta press runt ens eget mål; när man får tillbaka den, "springer" handbollsmotståndarna ner och ställer upp medan man själv får transportera upp pucken...snart vidareutvecklar väl Hopplalagen systemen ad modum handboll genom att - när man har puck - kasta in spelare som bara har i uppdrag att spela i motståndarzon, för att sedan få vila när det ska försvaras. Då blir det säkert jätteroligt för kritikerna.
Lakers kvittrar på Röglarna, 1-1 nu.
I Schleffte är andra perioden igång och det är full hopplahockey från båda lagen, vilket Schtan dominerar. Pass till öppet mål för en AIKare nyss, men Arla bryter puckbanan genom att sätta sig ned och lägga klubban efter isen som en effektiv barriär, vilket lyckas. Påhittigt:-)
Men Schtan småfular lite för att hålla koll på Pungen och nu reagerar zebrorna och tar ut Kristoffer Berglund för Holding. Kristoffer gick ju till Schtan för att få vara med mer och utvecklas. Trodde jag förstått hur han menade, men nu visar det sig att han ville sitta i utvisningsbåset oftare; det fick han ju inte göra speciellt ofta i Luleå;-)
Pungen har ju ganska grymma PP-spelare i år, men Schtan rider relativt lätt ut boxet.
Och medan vi vilar på lagrarna efter vinsten mot Warulfven och den fina känslan av två riktigt bra perioder och ett välfungerande spel på alla platser pågår matcher mellan andra lag.
Nere i Ängelholm är det bottenfinal och Röglarna har 1-0 på Lakers efter mål av förre Lakers-stjärnan, som i Holland fick betalt i Gulden, samtidigt som Lakers förlängt sitt imponerande streak och återigen misslyckats måla i PP.
I Schtan gick Pungen snabbt och överraskande iväg till 0-2 men Full Fart-laget AIK hann ikapp till 2-2 innan första perioden var över.
Dagens fina lulesked är att Koivistos mellanfotsfraktur - som tidigare bedömdes hålla honom från isen i 6-8 veckor - nu bedöms som betydligt lindrare. Det handlar om en stabil spricka som kommer att självläka och inte riskerar förvärras genom spel. Det innebär att det bara är smärtan som håller honom från isen och han skulle därför kunna spela redan inom någon vecka. HÄRLIGT:-)
HV låter tre junisfemmor lira i kvällens match mot JYP Jyväskylä i European Trophy. Matchen betyder ju inget för avancemanget till ET-finalspelet: HV är redan klara och JYP utslagna.
Luleå är ju i samma läge för tisdagsmatchen i Delfinen så man möter Berlin. Men det är ju faktiskt en av de två matcher, av alla som återstår i ET-grupperna, som betyder något. Vinner Luleå tre poäng innebär det att Zug går till finalspelet, annars tar Berlin den platsen.
Jag skulle ju gärna se att Zug får spela i finalturneringen eftersom man har Linus Omapk och Zäta i laget. Så jag hoppas Luleå går seriöst in för matchen. Dessutom har vi ju som sagt chans att ta maximala 24p på 8 matcher i ET-gruppspelet, och därigenom sätta ett oslagbart rekord. Det vore kul. Rekordet på antal vunna matcher i rad har vi ju själva redan, men sju matcher och 21p - dvs det vi gjort hittills i år i gruppen - men att också ta Berlin vore pricken över i:et.
Stora snackisen efter matchen.
El Pinto klämmer i med "Ricard Wallin måste vara en av Elitseriens allra fegaste individer. Huvudjägare som inte tål ett skit mot sig själv. #Bäbis"
Varpå Warulfvens motsvarande Kalizi - som kritiseras starkt sedan han attackerat MooDooismen som tagit in Steen - vidareförmedlar det twittrade till alla media han når, och Aftontrasan hänger på och skriver om uttalandet.
Det gäller förstås den armbåge som Rickard fegskiten Wallin sätter i huvudet på Vikho i tredje perioden utan att zebrorna reagerar. Pinto, som själv har en cred som brutal hockeyspelare på lägre nivå men i Hedmanklass, har också för vana att mangla motståndare. Men armbågar i huvudet pysslar han inte med.
Jag vill mena att det där är en typisk Warulfvsgrej. Tjecken Sevc, när han spelade hos Ulfven, har satt armbågra i huvudet på speciellt Cam Abbott på ett sätt som får en att tro att det är en huvudupopgift för en ulfvaförsvarare. Jag vill tyvärr tro att Ulfvens armbågar i huvudet på Cam var t o m det utlkösande bakom hans långa konalescens från hockeyn. Fy fan!
Samtidigt kommer ju alla ihåg hur Wallin gnällde tarminnehållet ur sig då han åkt på en riktig tackling av Anton Hedman, då MooDooist. Wallin och gnällulfvarne ifrågasatte inte att Hedmans tackling var korrekt, men menade att matchen var ju snart slut och avgjord och då behöver man väl inte tacklas?
Hur ska man tolka det? Behöver man inte skjuta heller? Inte åka skridskor? Inte ens gå ut på is?
Nej, sanningen är den att Warulfven är i komplett avsaknad av heder. Man vrider och vänder åsikterna efter egen vinning och så har man alltid gjort utan att skämmas. Ulfven var ett OK lag till Percy köpte av Ulfven en landslagsfemma och Pekka i början av nittiotalet. Därefter har man bara haft en moral: vi myglar allt vi kan och kommer undan med.
Hur det gick när Hedman tacklade Wallin? Ja, som man kan tro att det ska gå när en hockeyspelare tacklar en fjolla. Fjollan bröt nyckelbenet. Efter dagens armbåge tycker jag att Hedman kan ta andra nyckelbenet på Wallin.
Helt riktigt kommenterat, Pinto:-)
Bottenlagen:
Gnaget
Timrå
Växjö
Rögle
Inte speciellt oväntat att dessa fyra återfinns i botten. De s k experterna hade förstås tippat Gnaget lite högre, med näthinnorna fullda av det Gnaget som spelat ut seriesegrarna i kvarten två år i rad. Men objektiva bedömare såg ju hur totalt Gnaget stortappat på alla viktiga platser och var extremt tomma.
Gnaget är egentligen inte bättre än plats 12 punkt. Man har ju egentligen tappat allt man hade och det man nu har läcker på alla håll och kanter. Jag tycker nog att de gjort det bättre än väntat, eftersom de inte är avhängda, sist, men det är ungefär det man kan vänta sig och kanske är de snart där. Att de trots allt slog Luleå senast är oförklarligt om man inte accepterar att förlusten inte hade något att göra med att Gnaget var bra, utan bara med att luleå var dåligt.
Timrå är också det ett lag som inte har något som talar för sig; de borde också abbonnera på sistaplatsen. Av och till kan man dock leverera hockey på hög nivå men i grunden ser man alldeles för bräckliga ut och streckområdet känns inmutat.
Växjö överraskade i fjol och hade t o m häng på slutspel men nu synes verkligheten ha hunnit ikapp och det "magiska andraåret" för rookielag i elitserien ser ut att drabba laget med full kraft. När den magin sätter in förlorar man matcher man kunde vunnit i stället för tvärtom och nollpoängarna kan stå som spön i backen. Känns som att det är den säsong som Lakers kan vänta sig resten av serien.
Rögle fick inte den start man hoppats på och då blir det tungt. Man kan förstås anpassa sig efter läget och satsa på ett spel som är svårare för motståndarna men det brukar ointe räcka så långt, det heller. Inte om man inte har tillräckligt med spelare som tillsammans lyfter fram ett LAG som sammantaget blir klart bättre än summan av alla spelare - och årets Rögle ser inte ut att kunna bli ett sådant kämpalag.
När det gäller bottenlagen kan det bli så som det ofta blivit: att ett lag som hängs av i god tid släpper elitseriesäsongen och förbereder sig för kvalet. Och därför lyckas bättre vä'l där, än det lag som puttas ned som 11 sista spelminuten match 55. Jodå, det finns en del att se fram emot:-)
Berka: Jo, det kan bli kuligt även om serien blir rätt avgjord mellan bott och topp. En chans är förstås att Köplustan hänger på bottenlagen så blir det där en fem-grupp som kan slåss om två sterck.
Skitkul att ni piskade Pölsan:-) Och extra roligt att ni vinner med 2-1, så glider inte pölsorne av isen rdan sen länge förberedda på förlusten utan tvärtom försökte, försökte ända till 60 - bara för att komplett misslyckas:-)
Eventuellt bottenlag:
Värsta Köplustan
Här har vi ett lag som vill hänga på i topp, men inte duger till det. Köplustan är ett lag som kan tappa instresset helt och ansluta till bottenlagen bland strecken. Samtidigt det mest svårtippade laget eftersom det kan komma att påverkas mer än andra lag av NHL-konsekvenser. Tar man in Henke Lundquist i målet är man direkt att räkna med bland topplagen, inte bara för att henke klart kan väntas gå in och leverera en vaktinsats som blir på nivån "Bäst i elitserien någonsin" utan också för att han därigenom kommer att lyfta alla andra gubbar också. Om det blir fortsatt lockout, om Henke kommer in, och slutligen: om han blir kvar säsongen igenom. Mycket "om" där och det kan anses gälla överlag för sparkbollslaget från Göttlabörrrrg; Värsta Köplustan.
Sven.Savage: tänk detta scenario, 4 lag som direkt slåss om 2 platser i botten och 5 lag som direkt slåss om seriesegern, jag ger mig fan på att de berömda kaklet får utvisa utgångskedet i år.
kul, extra kul när man slagit pölse dagar som denna
Eventuella topplag:
Pungen
Warulfven
Här har vi två lag som är liiite mer osäkra.
Pungen varvar jättefina insatser med klart sämre. När de går som bäst kan de definitivt mäta sig med de bästa, men känns inte riktigt stabila. Har trots allt tagit många poäng och skuggar toppen men här är det lite mer osäkert hur det kommer att fortsätta: kan man hänga på i topp eller blir man mer konsekvent levererande på lägre nivå?
Warulfven är lite trött och gammal, känns det som. Inte alls samma fruktansvärda mördarmaskin att möta, visst har man förmåga att vinna vilken match som helst men det känns inte som att laget längre är så helgjutet som det varit i många år; lite segertrötta, lite lata, lite halvdana. Det känns inte som att man kommer att kunna lyfta upp det här gänget till 150% nivå på varje gubbe. Snarare som ett lag som kommer att jobba sig fram till slutspel för att inte överleva kvarten
Toppen:
HV71
Luleå
MooDoo
Pölsan
Schtan
Dessa fem lag är hyggligt stabila topplag som har utmärkta chanser finns kvar högt upp serien igenom.
HV är det lag som imponerar klart bäst. Bra på allt, revanschsugna efter senaste årens historier och nu beredda att igen fightas om mästerskapet. Inga egentliga svagheter och kommer sannolikt att vinna sig vidare match efter match.
Luleå började som det lag som var svårast att vinna mot och vann match efter match utan att spelet fungerade på alla punkter. Vilket förstås är ett styrkebevis. Därefter gnisslade det några matcher; det offensiva spelet haltade i var lina, PP saknades och t o m började man slöa i defensiven. Men senaste matcherna är man tillbaka och nu fungerar plötsligt det mesta. Både Rautio och JG har växt och vi har ett mycket stabilt vaktpar på hög nivå.
Schtan lite upp och ned, beroende på att man saknat en massa skadade spelare mest hela tiden, men ändå mest upp och imponerande starka. Blir definitivt ett topplag och, när man fått in alla gubbar, kan bli riktigt starka i år, kanske t o m starkare än HV.
Det var tre väntade topplag men lite överraskande har de kompletterats av två otippade lag i toppen.
MooDoo började lite halvrisigt och man visste vare sig fågel eller fisk men sedan tog man in Steen och då vände det rejält. Tuffe Uffes NHL-hockey som tidigare var lite osäkert knackig har plötsligt fallit i lås och när det fungerar för MooDoo - vilket det som regel gör - öser man på och de andra har svårt att stå emot.
Pölsan var - så svenska mästare man är - inte heller tippade som topplag efter många förluster av viktiga spelare, men man har helt klart visat sig ha ett lag som blir lika starkt, kanske, som fjolårets. Lite intressant kör man en förstalina av lulespelare Harju - Enterfeldt - Snygg-Mats som så här långt in på serien lyckats alldeles utmärkt i Pölsans typ av rallarhockey.
De här fem lagen kommer helt klart, tror jag, att fortsätta finnas i seriens toppområde säsongen igenom. Något av lagen kanske tappar, det kan bli skador och annat, men gissningsvis är alla kvar. Just nu ser HV starkare ut än de andra men även Schtan och kanske något av de övriga, gissningsvis då Luleå, kan komma att bli bästa poängplockare serien igenom.
Shit, tabellen är inte uppdaterad med att MooDoo piskade Pölsan.
MooDoo går alltså upp på plats 3 med 15 matcher, +4 och 28 poäng.
Sven.Savage: Jo jag beskådade lite av Modigs agerande mot Korvkiosken, o det var intet roligt att se: Maken till självmål, o att kasta in puckar i eget mål! En sargstuds, som tar på bakbenet, o in, 2 höga fladderpuckar, som han styr in - ujujuj, hur ska han ORKA komma igen, efter en sådan mardröm, på hemmaplan?
En fråga: Varför kallar du Rautio för Berguven? Är det nåt Lulioskt påfund, nån stadsdel, eller vad? Uhu är ju ett roligt tysk-namn, liksom latrinet "bubo bubo"