1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

503377 inlägg · 4098 ämnen

Kompentensutveckling 2009

« · 1148791 · » Till forumet

Kompentensutveckling 2009

Hellge skrev nyss i ett inlägg:

"Kent är på vår sida när det gäller att få bort inkompetent folk."

Det fick mig att fundera lite.

Det är ju ingen hemlighet att det är många som vill ändra på hur våran hjärteklubb sköts och vilka i ledning/styrelse som borde sparkas osv.

Men allvarligt talat så borde vi, med våran insikt och klokhet, ju kunna komma på några alternativa namn och lösningar istället för att bara klanka ner på allt och alla.
Jag har dock svårt att komma på nåt konkret som sagts här inne men jag kan säkert ha missat nåt.

Därför efterlyser jag nu konkreta och kompetenta namn att ersätta de som vi velat sparka.
Och när vi ändå är på G så kan vi ju prata/skriva om hur vi skall kunna nå detta mål så fort som möjligt.

Kommentera

Sv: Kompentensutveckling 2009
Salle:
VD Tommy Roos
Marknadschef Mia Karlsson
Enkel och snabb förändring som borde förändra toppen på ett önskvärt sätt.
Kommentera

Salle: Huvudpunkt 1A, samla en tillräckligt stor kraft som kan kuppa på årsmötet och få Anders Källström avsatt. Detta kräver dock att vi har en tänkbar kandidat som valberedningen har blivit informerad om inför årsmötet.

Personen ifråga måste ha sportsliga kunskaper men också ekonomiskt tänkande. Jag har i dagsläget ingen kandidat.

Om Källström blir avsatt kan personen ifråga sedan initiera att Jerry får lämna, vilket i sin tur kan leda till att Ecke får gå. Lång väg, men ett måste.

Kommentera

Poffa: Med tanke på de extraordinära omständigheter som råder så är mitt förslag att man frågar Tore Erkén om han kan tänka sig att ta ordförandeklubban under ett år medan man letar efter en permanent efterträdare i lugn och ro.
Kommentera

Poffa:

Exakt, det är den väg vi måste gå.

Inte lätt att få 100 personer som verkligen kommer och som dessutom agerar. Hur gör man. Vi behöver ett regiser på medlemmar. Kan man fixa det?
Kommentera

Wayne Gresky: Tror inte det finns en chans att han skulle vara "illojal" mot AK på det sätt du beskriver. Men det är ett bra namn och bör vara värt att fråga åtminstone!
Kommentera

Wayne Gresky:

Tore skulle vara en bra tillfällig lösning.

Men vi behöver namn, jag vill att fler kommer med namn. Det sägs att vi blöder ekonomiskt, men det verkar inte vara det största hotet mot klubben idag. Det är det vanstyre och den vänskapskorruption som råder.

Enligt de uppgifter som som finns idag mår klubben dåligt, jävligt dåligt faktiskt. Det är vårat ansvar att agera, ingen annan kommer göra det.

Nå, alla. Vi behöver namn och engagemang.
Kommentera

hellge:

Jag har ingen som helst koll på företagssituationen i Örnsköldsvik med omnejd, men jag kollade på "Årets företagarpriset 2008" i Örnsköldsvik och hittade ett namn:

Årets Företagsledare 2008 - Tord Berggren, Sanmina-SCI
Motiveringen lyder: Tord har, på ett föredömligt sätt, bidragit till att utveckla sitt företag och dess medarbetare. Ledarskapet präglas av såväl engagemang och känsla som god omvärldskunskap och stor bransch kunnighet. Genom denna typ av ledarskap stärks framtidstron inom företaget och bidrar till att stärka samhällets utveckling.

Nu trivs han säkert jättebra på Sanmina-SCI och kanske inte har någon kunskap om hockey överhuvudtaget. Jag har som sagt inte en suck när det kommer till det. Det är ett namn iallafall.

Det vore väl kanske aktuellt med en checklista eller dylikt med vad som krävs av en ny ordförande?

- "Bra" ekonomiskt tänkande och kunskap
- Kunskap om ishockey
- Engagemang och framtidsvisioner
- Ta hand om sina medarbetare och se till att de trivs

Möjligt att några av dessa faller på VD:ns bord.
Kommentera

Jag har inga namn, men däremot tror jag att det kan vara en idé att kontakta valberedningen och uttrycka oro om man anser att Källström är fel person att leda styrelsen. De verkar redan vara lite inne på att det måste en ändring till stånd, men jag tror inte de blir ledsna om de får något i ryggen. Och det kanske är vad som behövs för att de ska inse allvaret, dessutom.
Kommentera

knaskamilla: Jag har ev ett namn.
Han är lokalt förankrad både förenings- och företagarmässigt. Han har MoDo-hjärta, ledarförmåga mm. Dessutom känner MoDo honom redan.

Men jag är osäker på om han verkligen skulle vilja ta på sig en sån här roll

Fast Tore Erkén nog är mitt 1:a alternativ i nuläget.
Kommentera

Salle:

Spill it! :-)
Kommentera

Salle: Foppa?
Kommentera

Lumber Jack:

Jag tror det är Orbit Air.
Kommentera

Lumber Jack: Foppa nämns härmed bara i den andra "kommande säsongs"-tråden om jag får be.

Kamilla: Skärpning
Kommentera

Salle:

Solly...

Man kanske skulle göra ngn sorts namninsamling till valberedningen?
Kommentera

knaskamilla: Kjell-Evert låter som ett bra namn.
Kommentera

Satt och funderade en hel del på mitt kära MODO igår kväll. Kan ha att göra med några pilsner i goda vänners sällskap. När de åkt hem så funderade jag vidare och försökte komma på ett namn som ersättare för Anders Källström.

Till slut kom jag på ett namn som är starkt i Öviks affärssfär och som verkligen har MODO nära sitt hjärta. En person som 11 månader om året pratar ishockey i allmänhet och MODO i synnerhet när han sitter på luncherna på Mammamia.

Gunnar Bodén. Han slutar som advokat och låter pojkarna ta över fullt ut, medan han tar hand om MODO Hockey.

För övrigt så kommer jag komponera ett lååååångt mail till Tomas Byberg med vad jag anser och tycker och känner. Han har sagt att han vill ha input från fans och det tänker jag ge honom.

Kommentera

Poffa:

Får jag föreslå att du även pratar med Peter Holmqvist om dina förslag på ordförande. Jag har en känsla av att en hel bygd vill ha förändring.

Roos kan vara ett bra namn på VD-posten.
Kommentera

hellge: Men GB ingick väl i denna utvärderingsgrupp? Känns inte som att någon därifrån är aktuell för en post inom MODO, då brister lite av deras trovärdighet.

Annars skulle man ju kunna tänka sig Kenta som tränare, och TB som.. Busschaffis. :/
Kommentera

hellge: Så har jag då skickat brevet. Det första jag skickade kom aldrig fram och det är jag tacksam för, för nu har jag kunnat lägga till det jag kom på direkt efter jag sänt mailet. :-)

Vill någon läsa det så finns en pdf bifogad detta inlägg.

Brev till utskottet

Kommentera

Poffa: Bra skrivet, jag håller med om allt. Det är dock synd att vi i dylika skrivelser inte kan använda mer fakta.
Kommentera

shinzawai: Faktum kvarstår dock. Så länge trojkan Källström-Häggström-Holmberg styr i föreningen så kommer inga signifikanta förändringar att göras. De förändringar som måste göras. Källström måste bort till varje pris på årsmötet för att få in en ordförande som vill kicka ut de övriga två. Det är bara att inse att vill vi ha rejäla förändringar så måste vi göra det själva, dagens organisation befinner sig i en gisslansituation som är omöjlig att ta sig ur utan en revolt utifrån.

Det gäller alltså att först hitta en kandidat som är beredd att göra skitgörat och sedan att få denne vald. Det är våra två stora uppgifter. Att sätta upp nya tapeter hjälper föga när taket läcker och grunden på väg att sjunka ned i underjorden.

Jag vet att vi börjat den här diskussionen tidigare, men om årsmötet ska hållas redan i juni så är det bråttom. För bråttom för att låta ämnet falla i glömska en tid.
Kommentera

Det gör nästan ont i hjärtat att läsa dels det Poffa skrev och dels den skrivelse Hellge m.fl. gjort till utredningsgruppen. Väldigt bra sammanfattningar av situationen, och något som utredningsgruppen själva borde kunna räkna ut. Det känns dock inte som att de kommer att förstå ett skit av det, alternativt låtsas som ingenting. Suck.

I övrigt håller jag med WG. Det brinner verkligen i knutarna vad gäller att hitta ny ordförandekandidat. Det finns liksom inte riktigt något "sen", det gäller att agera nu.
Kommentera

Wayne Gresky: Jag håller med till fullo. Vi måste se till att få fram en kandidat så fort som möjligt. Frågan är bara vem. Mitt första förslag är Gunnar Bodén, men vem frågar honom? Är han beredd att ställa upp på en "kupp" på årsmötet?

Det gäller också att skapa en så pass stor grupp att vi kan rösta igenom det hela. Vilket är det bästa forumet för det? Frågor som måste få svar snabbt.

För att komma dit måste en grupp sättas ihop som engagerar sig fullt ut i detta. En grupp som jobbar för en förändring inom MODO. Någon som känner sig manad?

Kommentera

Poffa:

Hmm. Jag undrar: har någon pratat med valberedningen än? De verkar ju inte helt främmande för att föreslå en annan ordförandekandidat. Det kanske inte är svårare än att de får tips på namn och vet att de har folk i ryggen...?
Kommentera

knaskamilla: Kan inte annat än hålla med. Både när det gäller skrivelserna OCH brådskan.

Speciellt då ingen, väl, vet när årsmötet kommer att bli av.
Kommentera

Salle:

Haha, nej, sådant får man ju reda på med hjälp av annons i tidningen...vad var det, 14 dagar innan? Tre veckor innan? Ska förresten bli väldigt intressant att se de reviderade stadgarna... Men slutet av juni är det väl sagt iaf. 22:a eller 29:e kanske?
Kommentera

Poffa: Att helt driva kampanjen på officiella känns lite tveksamt. Ett alternativ kan vara att skapa en Facebook-grupp om saken. Man skulle även kunna skapa en egen hemsida med eget forum där allt fokus läggs på frågan och den bildade rörelsen ges ett namn. Med tillräcklig aktivitet där skulle man kunna intressera pressen för frågan, iaf skvallertidningarna Expressen och Aftonbladet för att på det sättet informera missnöjda medlemmar som vill se en förändring. Det skulle dessutom vara otroligt intressant att se hur ÖA skulle hantera frågan i det läget. :)

En annan fråga är hur mycket stödtrupper Källström kan organisera om det hela blir känt? Vilka vinner och vilka förlorar på publicitet? Jag tror ju att vi vinner, men man kan ju aldrig vara 100% säker.
Kommentera

Poffa: Kan man inte starta en undersida här på HS?
Vore den dessutom låst för icke inbjudna el dyl så vore det ju än bättre.
Kommentera

Det gäller att hitta en enda individ som har engagemanget och kompetensen. Kan man sen stötta denne till hundra procent så att denne känner full uppbackning så går det vägen. Faller en, faller alla. Det behöver ju absolut inte vara en långsiktig lösning, bara en som kan röra om i grytan. Någon som har modet.
Kommentera

Wayne Gresky: Officiella går fetbort. Där kommer vi ingenstans. Facebook känns inte speciellt seriöst. Återstår gör en egen sida. Någon som har plats på en server och är beredd att skapa en sida med ett forum och lite sånt?
Kommentera

Poffa: Ge mig ett domännamn så gör jag det på 24 timmar.
Kommentera

Poffa: Jag har min domän, och det kan inte vara speciellt svårt att styra upp ett PHPBB.. Jag kan kolla upp vad som krävs rent tekniskt.

Annars kostar det <500 spänn att köpa en domän med webbhotell, typ. Kanske ska gå ihop och göra det istället? Då har vi dessutom vårt egna Modohak där vi kan bilda opinion. ;)
Kommentera

Hawerchuk:

modoiter.toppdomän?
modoism.dito?
Kommentera

shinzawai: Jo, alltså det jag menade är att om någon har en domän som ligger och skräpar så har jag obegränsat med utrymme och kan sätta upp ett forum på en dag. Inga problem. Om vi har bråttom alltså.
Kommentera

Hawerchuk: Om vi går ihop och köper en domän (3Gb borde räcka långt) så har vi möjligheter att göra något kul av siten efter att vi gjort vår Coup d'état. ;)
Kommentera

modoiter.se kostar 355 kr för ett år inkl 3 Gb disk och stöd för PHP, MySQL mm.
Kommentera

shinzawai: Helt rätt tänkt. Och är man ett gäng så blir det en tjuga per skalle, det känns avvarbart. Modoiter.domän, modoit.nu, mo.do skulle funka bra.
Kommentera

Om bara någon fixar domännamnet så får ni resten gratis av mig.
Kommentera

Hawerchuk: 170 spänn för en .se-domän va? Då är man dessutom anonym enl Swedish Copyright Act (1960:729) så ingen behöver bli mordhotad. ;)
Kommentera

shinzawai: Ja .se-domäner är lite dyrare. Du kan nog få en .com under hundralappen. Fast visst, anonymiteten är värd en extra slant. ;)
Kommentera

Hawerchuk: Jag märkte just att man inte är helt anonym, så någon som inte redan har fått ett mordhot det senaste halvåret får nog stå som ägare ändå.
Kommentera

shinzawai: Säg bara till så skickar jag en 50-lapp eller så, finasieringen torde vara det minsta problemet.
Kommentera

Lumber Jack:

Samma här, säg bara vem som ska ha stålarna...
Kommentera

Gidde: Jag är solklart med och pröjsar och tänker till om så behövs. Värdet av att stå upp och veva med armarna är högt just nu.
Kommentera

Mano: En person jag vill slå ett slag för i någon position inom väggarna är Fredric Wedin, just nu hockeyombudsman i Swedbank. Han driver just nu Verkställande Byråni Ö-vik som har gjort många evenemang i staden och i hallen. Han har lika stort driv som Modohjärta, bra kontakter både lokalt, med spelarna och nationellt samt han har erfarenhet av trögheten och handfallenheten som verkar råda på Swedbank Arena just nu. Dessutom åtminstone delar av spelartruppens stöd i den här frågan så vitt jag förstått saken.
Huruvida han är intresserad, eller vad han skulle kunna göra har jag inte fullständigt klart för mig just nu. Men jag skulle känna mig lugnare över att Modo blir en mer kreativ och snabbfotad förening om han hade en officiell roll.
Kommentera

shinzawai: Vad är det som händer nu? Sitter vi fast i ett domännamn, typ "modoiter.se"? Är det så? Isf fixar jag en innan kvällen.
Kommentera

Kan ingen ringa in Sören Gyll igen :0
Kommentera

Lumber Jack: Vad har Sören gjort för bra? Jag snackade med SAS VD för ett par helger sen om just Gyll och sponsoravtal. Mats menade att kontakter och vänskap inte räcker för att ragga sponsorer och dylikt längre. Det fungerade förr i tiden men nu för tiden är det mycket mer affärsmässiga beslut. Så Sören som dörröppnare fungerade/fungerar nog inte så bra som många trodde när han klev in i MODOs braintrust.
Kommentera

Poffa: Tjacka modoiter.se så firrar Hawerchuk resten. Jag hjälper gärna till på något hörn om jag kan.
Kommentera

« · 1148791 · »