Gurra88: Och vad har Brynäs? Silfverberg och Järnkrok och ett bra PP? Joel-bitar krossat knäet på Silfverberg första matchen och sen är det tack och godnatt. (Typ;))
Bra många lag i denna serie lever på sin första kedja. FBK har aldrig levt på bara en kedja, rätt lyckat säger jag=)
Vi har ju faktiskt Schremp också;)
Dock Gurra undrar jag vad som hänt dig i din bardom när du hatar Modo så innerligt? Stal en kille i Modo tröja din godisklubba? Jaja är man bara 12 har man ju inte hunnit lära sig att ta lite motgångar än ;)
Alla: Är inte det här jävligt uttjatat nu? Ingen av sidorna kommer ge sig och vi är snart på nivå med "Min pappa är starkare än din".
Om ni trots allt vill fortsätta diskutera Brynäs ev filmningar, kan ni inte skapa en tråd i Brynäsboken och fortsätta där? Snälla? Det känns så malplacerat med 250 inlägg om att Brynäs filmar i Modos GB.
J F K:"Mest turliga lag mot Modo: Skellefteå. Turstudsarna har varit många och att de fick ihop 14 poäng med de spel de visade mot oss var minst sagt anmärkningsvärt."
Så med mindre otur så tror du på allvar att ni kan rubba Skellefteå?
J F K: Jo tror också han borde duga till en plats i andra kedjan nästa år. Men som du säger är risken att han kommer bli poppis hos AB och Expressen med sina uttalanden. På både gott och ont.
arnio: Du är duktig på överträffa dig själv iaf, det ska du ha:)
Wayne Gresky: "Hur mycket tid man har beror ju framför allt på hur bra man är på att utnyttja lägena. Det som är intressant är antalet tillfällen och då ser det helt annorlunda ut."
Nu är du ute å cyklar. Med din tolkning fuskade Modo mer än Brynäs så sent som förra säsongen.
As a matter of fact - Modo har filmat och fuskat mer än Brynäs 6 gånger av 8 sedan säsongen 2004/05. Din tolkning.
Jajjen:
"Modo hade lika mycket tid i PP förra säsongen som Brynäs har i år. Ni var alltså ett gäng filmare förra året?
Guldåret 2007 hade Modo mest tid i PP av alla. Fuskade ni till er ett guld?"
Fy Modo fyyyyy, fuskisar! Lämna tillbaka guldet!!!!
Modo hade lika mycket tid i PP förra säsongen som Brynäs har i år. Ni var alltså ett gäng filmare förra året?
Guldåret 2007 hade Modo mest tid i PP av alla. Fuskade ni till er ett guld?
Nä nu kör vi lite slutspelssnack.
Må de bästa (filmarna) vinna !
Wayne Gresky:Tämligen givet svar. Spelarna vet i regel bättre än vad någon expert på läktaren kan tycka just i det där. Det kan vara svårare att veta exakt hur mycket någon träffar med klubban om man inte håller i den andra änden...
Skellefteåkillen var mer diplomatiskt genom att säga att Järnkrok och Silfverbergs styrkor absolut inte låg i det fysiska spelet. Saken kan ju vara att de helt enkelt är klenast och har sämst balans i ligan och inte filmar ett dyft.
arnio:
guldet i övik : ] vem tycker du filmar mäst i hela ligan
zigge:
"Huge, Arnio mfl:Nu har ni fyllt upp 2 sidor här, tror de flesta av oss läskunniga förstår vad ni tycker, liksom vad några MoDoiter tycker.
Kan vi nu AVBLÅSA denna diskussion, o döma den oavgjord??
Jag tycker vi har lite andra, mer närliggande o intressanta saker diskutera , tex Kvarten mot sAIK. OM vi möts i detta Slutspel, kan vi kanske återuppta filmningar, utv , möten o annat, OK?
(Brynäsare, ni behöver inte varje ggn kopiera vad nån sagt, det fyller så många sidor!) BYE BYE! :-)"
Jag tycker att ni ska dra tillbaka era påståenden om att Brynäa filmar och helt enkelt erkänna att ni har fel. Att vi kopierar och klistrar in är så att alla verkligen ska förstå vad vi svarar på.
Peja, Huge, Arnio mfl:Nu har ni fyllt upp 2 sidor här, tror de flesta av oss läskunniga förstår vad ni tycker, liksom vad några MoDoiter tycker.
Kan vi nu AVBLÅSA denna diskussion, o döma den oavgjord??
Jag tycker vi har lite andra, mer närliggande o intressanta saker diskutera , tex Kvarten mot sAIK. OM vi möts i detta Slutspel, kan vi kanske återuppta filmningar, utv , möten o annat, OK?
(Brynäsare, ni behöver inte varje ggn kopiera vad nån sagt, det fyller så många sidor!) BYE BYE! :-)
Wayne Gresky: "Om du tittar på målskillnadstabellen över spel med lika antal spelare på banan som jag tagit fram så ser du att Brynäs har extremt stor anledning att försöka få med sig så många utvisningar som möjligt"
Du kan ha en poäng i att vi självfallet och gärna spelar PP, eftersom vi är bäst i den spelformen. Å andra sidan: vilket lag spelar inte hellre PP än 5 mot 5, om man får välja?
Men därifrån till att dra slutsatsen att vi medvetet skulle gå in för att filma till oss utvisningar bara för att få spela PP är ju bara befängt.
Vår dåliga statistik i 5 mot 5 kan nog förklaras med andra och mer naturliga saker.
Som att vi generellt sett och genom åren alltid varit ett spelande lag som hellre vill spela in pucken i mål sas, än att vara lite mer raka och gå på kassen oftare.
Då blir det ofta lite ineffektivt, framförallt pga att målvakterna numera är svårare att överlista och att det krävs mer folk på kassen för att få hål på dom.
Lägg till att vårt fina PP grundar sig på att vi har flera snabba spelskickliga forwards och många varianter i PP, vilket gör att vi blir svårlästa.
Vilket i sin tur sannolikt bidrar till att spelarna förlitar sig lite extra på just PP och därmed kanske inte är villiga att offra sig lika mkt för att få in pucken i spel 5 mot 5 då vi ändå är så pass bra i PP och att det alltid dyker upp ett par PP under matchen.
Jag kan dessutom ärligt säga att vi oftast blir snuvade på flera PP där det känts som att domarna tvekat att blåsa, av rädsla för att verka enögda då vi enligt statistiken får så många PP med oss.
"Sedan kan man också undra med tanke på ert resonemang varför det andra skridskoskickliga och offensiva laget, Skellefteå, inte har i närheten av samma differens i PP mot BP. Borde inte de också haft jättemånga fler powerplay i sådana fall?"
Skellefteå har ju spelat näst mest PP i serien.
Wayne Gresky: Så länge du inte kan visa på situationer där filmningarna utförs så ser jag ingenting annat än indicier. Du måste plocka fram rörliga bilder på alla utvisningar som skett under grundspelet och sedan analysera dem och pricka av vilka som kan klassificeras som filmningar och vilken lagtillhörighet den skyldiga spelaren i de aktuella situationerna har.
Åker man snabbt och ofta har pucken under kontroll så ökar givetvis risken att pli hakad, trippad, slashad elller vad det nu kan vara. Det är i alla fall min teori.
Huge: Om du tittar på målskillnadstabellen över spel med lika antal spelare på banan som jag tagit fram så ser du att Brynäs har extremt stor anledning att försöka få med sig så många utvisningar som möjligt. Om det inte vore för alla dessa utvisningar så skulle, vilket jag skrev igår, laget antagligen varit en het kandidat för kvalseriespel.
1 | HV 71 | 29 |
2 | Frölunda HC | 28 |
3 | Luleå HF | 19 |
4 | MODO Hockey | 13 |
5 | Färjestads BK | 4 |
6 | AIK | 2 |
7 | Skellefteå AIK | -2 |
8 | Växjö Lakers HC | -14 |
9 | Linköpings HC | -16 |
10 | Djurgårdens IF | -16 |
11 | Brynäs IF | -17 |
12 | Timrå IK | -30 |
Brynäs har ett tydligt motiv, det finns vittnesuppgifter från spelare (både i det egna samt andra lag) och hockeyexpertis som tyder på att laget är skyldigt till att systematiskt filma och förstärka situationer, laget har fått med sig överlägset flest utvisningar. Bevisen är så tydliga att vilken jury som helst skulle döma Brynäs till livstid utan att blinka. De enda som hävdar motsatsen är några extremt enögda och partiska brynässupportrar som vägrar se sanningen. I ett sånt här fall har dessa tyvärr noll trovärdighet pga av sin partiskhet.
Ska vi prata om något annat nu?
J F K: "Sedan tycker jag att det är jättekonstigt att ett lag som målas upp så oerhört skickligt på att åka skridskor och att vara så tekniska inte är särskilt duktiga i spel fem mot fem. Jag får liksom inte ihop det."
Klart att du inte får ihop det av den enkla anledningen att det inte hänger ihop med filmningsdebatten öht.
Ev ineffektivitet i 5 mot 5 kan bero på många saker, där laget i övrigt är bra på rören och har flera tekniska spelare.
Eller menar du att ett tekniskt och rörligt lag per automatik alltid borde vara effektiva i just 5 mot 5?
Man kanske istället blir mer omständiga i sitt spel, går mindre och mer sällan rakt på mål och blir på så sätt också mindre effektiva.
Tycker du att det är konstigt?
Redigerad kommentar
Wayne Gresky: "Spelarna själva har däremot antagligen ganska bra koll på vilka som trillar enkelt. Att därför som du avfärda dessa vittnesmål som tecken omognad är därför verkligen att stoppa huvudet i sanden och blunda för problemet."
Och går det då bland de relativt få spelare som uttalat sig i frågan, att utläsa nåt mer säkerställt som skulle bevisa att just Brynäs är mer filmningsbenägna än andra lag?
Det är ju DET vi diskuterar, inte att problemen med filmningar rent generellt kan vara ett problem pga det saker du pekar på i ditt inlägg.
Det inser vi nog alla, oavsett lagtillhörighet och ev enögdhet i övrigt.
arnio: Varför blandar du in Modo? Kan du peka på var jag tycker att de fått anmärkningsvärt lite utvisningar med sig?Jag har överhuvudtaget inte blandat in några andra än Brynäs...
Sedan kan man också undra med tanke på ert resonemang varför det andra skridskoskickliga och offensiva laget, Skellefteå, inte har i närheten av samma differens i PP mot BP. Borde inte de också haft jättemånga fler powerplay i sådana fall?
arnio: Självklart hör det ihop, men det är oväsentligt i mitt resonemang som bygger på en uppfattning jag fått från att titta på matcherna. Att sedan många av motståndarnas utvisningar är fullständigt korrekta och beror på att de inte hänger med är liksom en bisak.
Sedan tycker jag att det är jättekonstigt att ett lag som målas upp så oerhört skickligt på att åka skridskor och att vara så tekniska inte är särskilt duktiga i spel fem mot fem. Jag får liksom inte ihop det.
"Visst kan det vara så att Brynäs för mitt vidkommande haft exceptionell otur, för tio matcher utav 55 är ju inte direkt ett jättestarkt bevismaterial ur ett statistiskt perspektiv."
Det är ju inte ara Brynäs matcher du ska studera, du måste ju studera alla lag och alla lag spelar 55 matcher.
När det gäller antal PP så finns det två lag som sticker ut då de hade flest PP och det är de två lag i serien som spelar offensivast och med mest speed: Nämligen Brynäs och Skellefteå.
Att Modo får mindre PP-lägen beror givetvis på den tempofattiga hockey de spelar.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Visst kan det vara så att Brynäs för mitt vidkommande haft exceptionell otur, för tio matcher utav 55 är ju inte direkt ett jättestarkt bevismaterial ur ett statistiskt perspektiv.
Däremot kan ni ju lägga ned alla idéer på att det skulle ha någonting med några personliga agg mot just Brynäs att göra. Mina åsikter om säsongen som gått.
Mest defensiva lag: Växjö
Mest filmande lag: Brynäs
Roligaste lag att titta på förutom Modo: Brynäs och Skellefteå.
Mest turliga lag mot Modo: Skellefteå. Turstudsarna har varit många och att de fick ihop 14 poäng med de spel de visade mot oss var minst sagt anmärkningsvärt.
Mest ogillade lag: FBK. Jag har egentligen inget ”hat” mot något annat lag, utan för mig är FBK absolut värst med deras stöddiga attityd, vägran att se svensk hockey ur något annat perspektiv än sitt eget, Wallins konstanta gnäll och Sanny Lindströms farliga spel som lett till många skador.
J F K: "Det förändrar inte att jag tycker att Brynäs filmar överlägset mest."
Det kom du fram till efter att ha sett 10 matcher.. Jävlar.. jag som trodde en säsong bestod av 55 matcher. Vad fel jag haft.
"Det förändrar inte att jag tycker att Brynäs filmar överlägset mest."
Inget förändrar det är jag ganska säker på, du har bestämt dig. Sen förstår jag att du är lite grinig eftersom att Brynäs vunnit det mesta mot Modo i vinter och avgjort i PP. Du har väl heller inte sett alla matcher med Brynäs heller utan säkert bara 10?.
Redigerad kommentar
Huge: Väldigt intressant observation.
Mitt svar är att det döms alldeles för få filmningsutvisningar. Åt helvete för få. Man ser ju knappt några alls, så statistiskt är det för få för att dra några slutsatser.
Däremot är jag personligen extremt tveksam till att det förekommer mutor, men du får tro vad du vill. Vad jag vet är att vissa spelare klarar sig bättre än andra. Jörgen Jönsson, Per Svartvadet, Johan Davidsson och elitseriens genom tiderna värsta slashingexpert Per Djoos samt några andra som domarna har ett gott öga till klarar/klarade sig ofta från utvisningar som Jämtin, Wernblom, Ledin och andra kunde åka på. Det lönar sig att uppträda korrekt mot domaren, för domarna är också människor som kan påverkas.
Frisco:
* asg *