1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511804 inlägg · 4110 ämnen

MoDo Hockey - Brynäs IF 2012-03-01

« · 1474732 · » Till forumet

Sv: MoDo Hockey - Brynäs IF 2012-03-01
Bissett_19: Vadå famla på i mörkret. Jag ser väldigt många matcher per säsong och det är min personliga åsikt att Brynäs är det lag som filmar överlägset mest. Det tyckte jag redan långt innan Hari-incidenten. Att sedan Frölunda säger samma sak förstärker mig något, men egentligen spelar det ju inte så stor roll. Min uppfattning att Brynäs filmar överlägset mest - den här säsongen - består...
Låst ämne

J F K:Och gnällt mest har de ALLTID gjort! Men det var ju det som satt i klubbmärket!
Låst ämne

bj21: Klubbmärket tre hjärtan.
Låst ämne

J F K: Du famlar i mörkret lik förbannat. Läs chatten med Boork i dagens Sportexpressen, där han sågar ex Salmonsson i AIK för samma sak: ett omoget uttalande av ett tacksamt intervjuobjekt. Du kan alltid hitta nån spelare i varje lag som är pigg på lite rubrikskapande, medvetet eller omedvetet.
Byt ut "Salmonsson" mot ex "Hari" eller nåt annat och du kommer så nära sanningen man kan komma.
Låst ämne

Huge: Fakta är att Brynäs får överlägset mest utvisningar med sig av samtliga elitserielag. Skillanden till nästa lag är ungefär lika stor som mellan lag 2 och 12.

Fakta är också att Brynäs är ett ganska mediokert lag i spel med lika manskap på banan. Det finns ingen egentlig anledning att spela så tufft mot laget.

Sen kommer de subjektiva bitarna:

Brynässpelarna förefaller att trilla väldigt enkelt de matcher som jag sett laget samt hela tiden gnälla på domarna om de inte får utvisningar med sig.

Jag känner inget speciellt agg mot Brynäs som skulle motivera att just tycker så här om Brynäs och inte om alla andra lag.

Lägger man samman dessa bitar så anser jag att jag bevisat att Brynäs är ett gäng filmare till 98,4% säkerhet.

Låst ämne

Wayne Gresky: Med dina statistikfakta kan man visa på nästan vad som helst, så DIN subjektiva tolkning är inte mer seriös än nån annan.
Det naturligaste är väl isf att ett lag som får många utvisningar med sig helt enkelt är svårstoppade med justa medel, svårare är det nog inte.
Det behövs inga större konspirationsteorier när förklaringen förmodligen är mkt enklare än att vi skulle ha filmat till oss de flesta utvisningarna.
Trams, som nån berömd KU-ordförande lär ha sagt...

Redigerad kommentar

Låst ämne

Huge: Får man fråga hur du kan vara så stensäker på att BIF inte är vad väldigt många andra som följer es och spelar där anser? 

Ödmjukhet inför att saker kan förhålla sig på annat sätt än vad du bestämt dig för är verkligen inte din starka sida. 

Låst ämne

spud:

Riktigt skönt sedan slutspelsplatsen blev klar, har knappt sett till något Brunästroll här inne. Arne, Gurra98 och co. har tagit semester härifrån. Halleluja!

Låst ämne

spud: Jag är inte stensäker, bara väldigt skeptisk till att ett par uttalanden från bl.a spelare i affekt skulle vara nåt säkrare underlag. Det krävs nog en lite mer grundläggande undersökning för att få fram nåt som känns hyggligt säkerställt skulle jag tro.
Så jag tror inte vi kommer så mkt längre, om du nu inte lyckas presentare lite mer konkreta och övertygande bevis i frågan.
Låst ämne

Huge: Du vet ju också, vilket du försöker använda som en bevis för din tes. Att det inte går att bevisa en sånhär sak. 
Men din attityd mot oss som tycker att era spelare har tydliga brister i disciplinen är jävligt stöddig. Jag har/hade inga problem att erkänna att Sundström tillbringade på tok för stor tid hos domarna de första säsongerna efter han kom tillbaka från NHL. Men du kör med helstängt huvudlag för att använda travspråk.

En förmildrande omständighet för Susse var ju att han utbildade domarna, men det förstår väl alla?  

Låst ämne

spud: Och jag har heller inga problem att erkänna att ex Ove Molin ofta använde klubban som tillhygge/dragkrok.
Om det nu skulle göra mig mer trovärdig när det gäller vårt nuvarande lag.
Ledsen, men om jag tycker att du/ni överdriver och har fel i mångt och mycket så får jag väl leva med att du kallar mig för stöddig.
Låst ämne

Bissett_19:

"Det lustiga är att Brynäs inte åkt på en enda diving denna säsong"

Nu tycker jag inte att detta är bevis nog för att avgöra ifall ett lag filmar eller förstärker mycket. 

Domaren i detta klipp tar ju inte ens ut Svedberg för diving trots att han verkar se det klart och tydligt, så vi kan nog konstatera att det går att filma/förstärka ganska mycket utan att det visas i statistiken på något sätt. Någon brynäsare som tycker att Svedberg inte filmar i den situationen?

Låst ämne

Rytter: Jag har en bra idé, grabbar och tjejer. Vi snackar bara Brynäs i den här boken. Det är helt grymt.
Låst ämne

Wayne Gresky: Är det inte logiskt att det laget som åker mest skridskor, är spelskickligast och har en taktik som går ut på puckinnehav får fler utvisningar med sig än andra...? Många es-lags taktik går ut på spelvändningar, inte puckinnehav, klart att de får färre utvisningar med sig. Samma sak i fotboll där snabba, skickliga och offensiva lag självklart får fler frisparkar och straffar med sig. Det märker jag inte minst på sommaren när jag följer mitt kära Gefle IF, som alla vet hur de spelar...
Låst ämne

Har ni missat det senaste härinne. Det är Luleå som alltid filmar. Det säger en annan mycket trovärdig källa.

(Vilket sammanträffande. Sämre lag anklagar bättre lag för att fuska. Märkligt.)

Wayne Gresky: Gillar din humor!

Låst ämne

Rytter: Är det där dom 98,4 procenten som din comedy club polare hänvisar till? Då stämmer nog det där om matematikundervisningen i Övik.
Låst ämne

Peja: Den stora skillnaden är väl att alla andra lag som är så duktiga och får frisparkar/utvisningar med sig är duktiga i spel lika många på plan. Det är inte Brynäs. Mot Modo så har man negativ målskillnad i spel fem mot fem, och det är säkert liknande mot de flesta andra lag med tanke på att de ledande spelarna har negativ plus/minus. De är dåliga i fem mot fem, men grymt bra i power play. Det, om något, kan statistiskt bevisas.
Låst ämne

J F K: Och din poäng?
Låst ämne

Jajjen: Att eftersom vi är så ineffektiva i 5 mot 5 och inte gör lika många mål som andra lag i den spelformen så ska vi heller inte få några utvisningar med oss när motståndarna inte hinner med våra snabba forwards utan tvingas haka och interfera.
Det kallas modologik.
Låst ämne

Huge: Nä, det kallas Brynäsfilmning.
Låst ämne

Huge: Aaahaaa! Men dom har ju inte en aning om att Brynäs är ineffektivare än andra lag i 5 mot 5. Dom gissar ju bara. Men jag förutsätter att dom räknat med att Brynäs har haft betydligt mindre tid på sej att göra mål i 5 mot 5 än andra lag.

För den vetgirige kan jag berätta att Brynäs gjorde ett helt mål mindre än Färjestad i 5 mot 5. Och 7 mål mindre än suveräna seriesegrarna. På 3.300 spelade minuter. Men det visste man säkert redan härinne.

För övrigt är Modo sämst i Elitserien i spelet mellan offensiva blå och mittlinjen. Det vet ju alla.

Låst ämne

Jajjen: Klart alla vet det. Det finns t.o.m dokumenterat på flera Brynäsfilmer jag sett. Bl.a en från -99, där en viss Kaberle schabblar på offensiva blå..
Låst ämne

Och vid en noggrannare titt på det där schabblet på blå så syns det klart och tydligt att Kaberle filmar när han sätter sig på arslet, precis som Svedberg på det där Youtube-klippet.
Filmning är ett otyg, det har jag alltid tyckt...
Låst ämne

Jajjen: Jag tvingas väl citera mig själv.

Zappaholic: Brynäs har fått spela power play 221 gånger. Det är överlägset flest gånger. Övriga lag ligger mellan 165 och 197. Man har fått spela boxplay 164 gånger vilket är tredje minst bland lagen. Man har alltså fått spela power play 57 gånger mer än man tvingats spela boxplay. Detta trots att laget är ytterst mediokert i spel 5 mot 5. Brynäs har t ex -16 i målskillnad med lika antal spelare på banan. Det känns inte direkt logiskt då att motståndarna skulle stoppa laget till varje pris i den spelformen för att sedan få smaka på Brynäs oerhört skickliga power play.
Wayne Gresky Svara | Gilla   2012-03-02 09:07
Låst ämne

J F K: Det krävs ju som bekant lite mer för att få utvisning i fotboll än i hockey. Många storlag vinner matcher pga fasta situationer som frisparkar och straffar, som de tilldelas klart oftare än motståndarna. Real Madrid får en utvisning i princip varenda match som de möter Barcelona. Det beror givetvis på Barcelonas överlägsna skicklighet. Oerhört många av de utvisningar som motståndarspelarna tar mot Brynäs är i egen zon, dvs när snabba och skickliga Brynäsforwards snurrar friskt och blir trippade, fasthållna osv. Snabba och lätta spelare som utmanar sina motståndarna kommer liksom per automatik att fixa fler motståndarutvisningar än t.ex Hedman i Modo. Arlbrandt är ett ganska bra exempel. Någon menade att han "flyger som en vante", jo, han är ju ungefär lika tung som en vante, snabb (ju snabbare du åker ju känsligare blir du för en tripping) och utmanar ofta motståndarna. Detsamma gäller t.ex Järnkrok. Det är en liten kille som har jävligt bra skridskoåkning och teknik, klart att tröga 100-kilosbackar kommer att dra på sig många utvisinngar när han utmanar de med fart.
Låst ämne

Peja: Försök få in det i en modoskalle som för övrigt tror att de ska överleva i ett slutspel med endast tre dugliga forwards.
Låst ämne

Gurra88:

Du kan omöjligt vara på riktigt. Hur nu Brunass ska kunna överleva i ett slutspel med endast ett bra pp och några fjäderlätta spelare som faller så fort någon åker förbi dem. Som ni ser, så är frågorna många och Gurra98 är hjälplös.

Redigerad kommentar

Låst ämne

Peja: Elitseriens klart bästa lag den här säsongen, Luleå, är fyllt av små tekniska forwards (man har t ex 5 forwards som är kortare än Brynäs kortaste) som åker oerhört mycket skridsko. Trots det så ligger laget i botten när det gäller att få med sig utvisningar. Din teori faller alltså platt direkt.

Järnkrok är 183 cm lång och står uppskriven på 80 kg. Janos Hari som anklagar brynässpelarna för att trilla lätt är 175 cm lång och invägd på 72 kilo. Hari är dessutom, snabb, teknisk och vass. Skillnaden mot Järnkrok när det gäller att se till att motståndarna får utvisningar är att Hari inte är en fuskande filmare.

Låst ämne

Wayne Gresky:

Brynäs bygger sitt spel på mycket puckinnehav,tillskillnad mot Luleå där allt går ut på att stressa sönder sin motståndare,där har du nog svaret på varför inte Luleå får med sej fler utvisningar.Skulle vara intressant att likt fotbollen att man kunde få reda på hur mycket procent man äger puck.
Tror det var Wikegård som jämförde Brynäs spel med Barcelonas efter någon match,inte helt olikt.Järnkrok är våran lille Messi;)

Om nu Hari är så snabb,teknisk och vass,är det inte jävligt märkligt att han sitter på läktaren?
Låst ämne

yngwie:

"Du kan omöjligt vara på riktigt. Hur nu Brunass ska kunna överleva i ett slutspel med endast ett bra pp och några fjäderlätta spelare som faller så fort någon åker förbi dem. Som ni ser, så är frågorna många och Gurra98 är hjälplös."

Att brynäs kom fyra i serien efter 55 omgångar måste vara en gåta för dig. Är det någon gång PP är viktigt så är det dessutom i ett slutspel.

Låst ämne

Bissett_19: Jo, vi är flera här inne som tycker att det är märkligt att Hari sitter på läktaren.

Kan ingen moderator helt enkelt plocka bort trollen. Även om Bisset med flera säkerligen inte har uppsåtet att irritera, så inser ju alla som inte har skygglappar hur det egentligen ligger till med filmandet. Man kan resonera kring det hur mycket som helst anser jag, men börjar man verkligen titta på matcherna så frapperas man över hur extremt ofta som Järnkrok och hans lagkamrater ramlar i helt vanliga närkamper.

Sedan kan ju någon förklara hur ett så överlägset lag som Barcelona nu är mot Real Madrid ändå ligger 10 poäng bakom i serien och i princip redan har givit upp möjligheten att vinna La Liga?

Låst ämne

arnio: Det många tror är att om nivån höjs så kommer inte Brynäs vara lika lyckosamma att filma till sig utvisningar. PP är som du konstaterar viktigt, men förutsättningen är ju att man då får utvisningar med sig.
Låst ämne

J F K:

Fortsätt kamma varandra medhårs,så backar i alla fall jag ut från detta forum....
Låst ämne

Bissett_19: För att ge en jämförelse på Haris vasshet så kan vi jämföra hans produktion per spelad minut med t ex Johan Larsson i Brynäs. Larsson producerar 0,039 poäng/spelad minut, Hari 0,038. I det kan man ju väga in all Larssons speltid i PP (8 PP-mål) och spel i toppkejor, medan Hari (0 PP-mål) mest fått hålla till i fjärdefemman med den notoriskt ovasse Anton Hedman. Att inte Hari fått mer speltid är det nog nästan bara Ulf Samuelsson som förstår.
Låst ämne

Bissett_19:

Äh, bry er inte om surkukarna. Jag tycker att till tillför bredd till debatten och kommer med sakliga argument. Emellanåt.

edit: djup var att överdriva en smula. Ändrade till bredd :-)

Redigerad kommentar

Låst ämne

bisterfinnen: Ja det är klart att ett forum är till för att det ska diskuteras. Visst kan det vara irriterande när en diskussion går varv på varv på varv utan att den leder någon vart, men samtidigt så är det ett pris jag är beredd att betala för de positiva sidorna av det hela.

Tajmingen är ju också av betydelse. Det är tråkigt när en vild nonsensdiskussion dränker allt annat när det finns andra intressantare ämnen. Däremot tycker jag att det är trevligt som pausunderhållning istället för tystnad i forumen.

Givetvis bör man även avhålla sig från att kalla varandra alltför nedlåtande saker även om det är lockande ibland. 

Låst ämne

Wayne Gresky: På varv på varv på varv på varv på varv på varv. ;-)

Nä den dagen nån på detta forum erkänner att dom faktiskt själva kan ha fel, dan dagen kommer det firas med skumpa och kaviar över hela världen.
Men först måste helvetet frysa till is, månen ramla ner och grisar flyga.

(Gäller både modoiter och brunsåsare)
Låst ämne

yngwie: De flesta är överrens om att Brynäs bjudit på den roligaste hockeyn i år.. Hjälper knappast att du är bitter för att ni inte hänger med i vårat tempo och tvingas ta utvisningar. Vad fan har ni ens i ett slutspel att göra.

Låst ämne

J F K: "Även om Bisset med flera säkerligen inte har uppsåtet att irritera, så inser ju alla som inte har skygglappar hur det egentligen ligger till med filmandet."

Precis.
Ni har ju cykloperna på istället för skygglapparna, klart att ni inte kan se klart i de läget.

" men börjar man verkligen titta på matcherna så frapperas man över hur extremt ofta som Järnkrok och hans lagkamrater ramlar i helt vanliga närkamper."

Ta av dig cyklopet så ser du bättre.
Ibland vinner man närkamperna, ibland förlorar man dom.
Ibland ramlar man i striden, ibland ramlar man inte.

Sånt syns klart och tydligt utan cyklop, prova får du se...

Låst ämne

Gurra88: Jag kan erkänna att Brynäs spelat en rolig hockey, men då försöker jag också vara objektiv. Det ni inte begriper är att det finns två sidor av de myntet. Samtidigt som jag tycker att Brynäs spelar en rolig hockey så tycker jag är de är i fullständig särklass när det gäller filmningar och att de inte har kvaliteten/styrkan att komma in framför målet i spel fem mot fem. Man snurrar och snurrar, men utan hjälpen av att motståndarna är utvisade så har man inte mycket ut av sitt puckinnehav. Är man konspiratoriskt lagt så kan man mycket väl tänka sig att Brynäs vill ha mycket puck bara för att få chansen att ramla och få utvisning med sig.

Anledningen till att jag tycker att diskussionen är trist är att bynäsfantasterna inte kommer med någon ny information. De ber oss blunda för de faktum att alla kan se hur mycket det filmas och vill istället hitta halmstrån på andra sätt. För bövelen. Titta på matcherna så ser du ju hur mycket Brynäs ligger på isen!!!
Låst ämne

Huge: Jag håller med om att ibland ramlar man och ibland inte. Det enda jag vänder mig emot är att just ibland är så ojämnt om man spelar i Brynäs eller inte spelar i Brynäs. Har man mer otur, är man väldigt mycket svagare eller filmar man?
Låst ämne

Gurra88: De flesta är väl också väl medvetna om att Brynäs under de senaste 15 åren varit synonymt med ryggsäckshockey. Att man nu börjat en ändring av detta är väl något som övriga hockeysverige tycker är rätt kul.
Låst ämne

Make Believes: Absolut, håller jag helt med om även att 15 år är rejält i överkant. Men visst är det en jävla skillnad på hur det sett ut senaste år. Därför ännu larvigare att höra bittra modofans skylla på filmningar.
Låst ämne

Make Believes: En lika överdriven och cyklopbaserad iakttagelse som filmsnacket. Vi har inte varit värre än nåt annat lag med ungefär samma lagmässiga förutsättningar som många andra, ex ni själva.
Alla lag har väl praktiserat styrspel i olika grad under den den tid du talar om, möjligtvis att vi varit lite mer extrema under viss tid vilket berodde på överlevnadsskäl då Boorken tog över och vi behövde en stabil grund att bygga på, en grund som varit förutsättningen för att få till den utveckling vi ser resultatet av idag.
I övrigt håller jag med: betydligt roligare att se offensiv och kreativ hockey med hög fart än tråkigt styrspel och hembackning.
Om vi nu ska slå in öppna dörrar...
Låst ämne

J F K:"Titta på matcherna så ser du ju hur mycket Brynäs ligger på isen!!!"

Vad jag är nyfiken på är hur många matcher du sett förutom de mot Modo.. Nej precis.. ge dig för fan. Va glad för att ni blev klara för slutspel fem i tolv istället, och försök komma på en styrka som gör att ni överlever mot skellefteå. Jag kan då fan inte komma på nån..

Låst ämne

Gurra88: Vadå skylla på filmningar??? Jag - och väldigt många med mig - tycker att Brynäs filmar mycket. Inte för att jag skyller på dem, utan för att jag tycker att det varit för mycket av den punkten. Hade jag bara varit bitter så hade jag självklart inte berömt Brynäs för att spela en rolig hockey, men nu gör jag det. Jag tycker att Brynäs spelar en fartfylld och rolig hockey, men att de faller alldeles för lätt.

Alla utvisningar är självklart inte beroende på filmningar och nog har Modo dragit på sig många onödiga (typ Danielsson)...

Låst ämne

J F K:Förstår inte det här snacket o energitappet att ideligen lägga ork på snacket om filmningar.Vad jag förstår så finns det fyra dommare på isen som har avgörande i sina händer.Umgås dagligen med en domare som försökt skipa rättvisa i Kämpehallen på den gamla goda tiden o enligt hans utsago var det den sämsta publik i Sverige o det fortsätter tydligen oxå i dag.
Låst ämne

Gurra88:Har sett ett tiotal matcher med Brynäs, vilket alltså är cirka fem förutom Modo-matcherna. Det är det lag som i MINA ögon ligger överlägset mest i förhållande till antalet närkamper.

Jag är väldigt glad över att vi är i slutspel, men det innebär inte att jag tänker blunda för saker. Är jag också förbjuden att tycka att Växjö spelar en defensiv hockey, att även Skellefteå försöker spela roligt? Vad får jag tycka till om?

Låst ämne

J F K: Att brynäsare är lättare i närkamperna är väl inte särskilt konstigt. Men att de satt i system att filma till sig utvisningar är fan det dummaste jag hört. Du får tycka precis vad du vill, precis som jag tycker att det hade varit jävligt mycket roligare med, Växjö, Linköping eller Djurgården i slutspelet än just Modo.
Låst ämne

Eson: Ja, cyklopbaserade iakttagelser har uppenbarligen gått i arv från Kempehallen till nuvarande arena...

Om det nu vore så att våra spelare frapperande ofta ligger ner och filmar, varför syns det isf inte i utvisningsstatistiken, kan man fråga sig?
Med det enormt stora antal filmningar som vi står för så borde ju åtminstone nån procent rent statistiskt sett upptäckas av 4 domare på isen, och ändå kan jag hittills den här säsongen inte hitta en enda utvisning för diving på nån av våra spelare.
Märkligt.
Kan det vara nån sorts konspiration där vi har mutat ES samlade domarkår till att blunda så fort en av våra spelare förlorar en närkamp och ev ramlar omkull i stridens hetta?
Ja, SÅ måste det nog vara....
Låst ämne

« · 1474732 · »