1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

491131 inlägg · 4083 ämnen

MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta

« · 2599426 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Heyerdal: Japp, såg att Rasmus Calland hade gjort 14 mål på 16 matcher.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Rödluvan: likaså för j18 7-0 mot Clemensnäs!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Tarasov: Gjorde ju mål också. Misstänker att han blev sjuk i Finland.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Rödluvan:
Lucas P lirar så ingen allvarlig skada på honom om det ens var en
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Rödluvan: Seger 1-4 för J20.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
BobbyG:

Känns som att Rundblad om någon bör ha en något större offensiv uppsida att plocka fram än vad han hittills har visat upp, men är nog inte helt lätt att ställa om. Blev väl även rätt defensivt drillad i finland.

PP ska ju även ha sett rörligare ut på träning (även om man inte har lyckats omsätta det till match ännu) men tyckte mig se att fler genombrottsförsök från honom redan mot oskarshamn.

Men shl är en tuff liga, det gäller att vara noga där ute och ta rätt beslut annars blir hårt straffad.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Nucky:

Han vet själv vad han har för förväntningar på sig, blir ju rätt tydligt när man ser hur han överarbetar vissa situationer, håller pucken lite för länge och letar avgörande passningar.

Men ge de nya kedjorna, som förhoppningsvis är bättre balanserade, lite mer tid tillsammans så kommer vi nog även se bättre avvägningar framöver i takt med att kedjorna hittar bättre kemi.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
BobbyG: Han är 35 år och har alldeles nyligen haft en magmuskelskada som jag inbillar mig att det är ganska lång rehab-tid på(magmusklerna är nästan omöjliga att inte anstränga vid styrketräning)

Tror inte han är 100% ännu, har dessutom svårt att se honom bli klappkass på 6 månader.
Han spelade igår i en omgivning som passar bra. Nieder har han haft viss kemi med sedan dag 1, och Walli var ett fysiskt monster igår som skapade ytor.
De ordnade bl.a 2 mot 1 x2 i samma byte genom att nypa fast MIF i mittzon.
Det finns hopp, och jag tror fortfarande vi kommer få se en bättre Ruohomaa framåt jul.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Bad_Brett: jag tror att det ibland missas det faktum att jag, säkert du och alla andra som tycker han varit för dålig hittills, inte vill annat än att behöva äta upp våra ord, att han motbevisar oss och blir det han är hitköpt för att vara.

tycker det är intressant att jämföra roma med sam, som inte heller producerar just nu. sam är dock positiv i dom flesta matcher (med en liten dipp i slutet med södergran och walli) och är en av dom i laget med absolut bäst siffror, bara josh kedja som har bättre. detta stämmer också in med ögontestet där man ser sam i positiv bemärkelse oftare än roma.

gällande ranta (apropå ingenting) så har jag tänkt efter lite och där får jag nog säga att det är jag som har haft en felaktig bild av vad han är, det finns egentligen inget som pekar på att han skulle komma hit och producera, baserat på historik och vad personer som sett honom spela sa om honom. det jag skrev om honom i maj stämmer in väldigt bra. därmed inte sagt att han kan bli något annat med tid och förtroende, men här och nu så är han vad han är och det är egentligen helt enligt avisering.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
J20 leder returmötet mot Timrå inför andra perioden.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Bössa 68: ja hata var väl fel ord men väldigt många ville skeppa dem eller hur?
Kommentera



Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Bad_Brett:

EJK är grym, har dock inte verktygen att bära en toppkedja offensivt.

Ledningen hade t.o.m Sveningsson före honom i hackordningen, bl.a. i PP som var en het potatis ifjol.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Bad_Brett: men sluta !du har fan sagt negativa saker om både Bernhard och rohoma,skeppa osv,skärp dig å erkänn ditt eget tillkortakommande .
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Bössa 68: Ingen har "hatat" Bernie. De allra flesta är övertygade om att det kommer lossna förr eller senare för honom och det förmodligen är mest mentalt att det inte riktigt har lossnat. Tror de flesta skulle bli väldigt upprörda ifall MoDo släppte honom.

För övrigt har jag inte läst om någon som har "hatat" Rååma eller. Vi bara konstaterar att han inte uträttar i närheten av det han är värvad för att göra och att han är för gammal för att han ska kunna ses som en långsiktig investering, framförallt när han förmodligen är en av de bäst betalda i laget.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Tarasov:

Tror det kommer ordna upp sig, MK nämnde ju inför matchen igår att han fortfarande försöker hitta rätt balans i kedjorna.

Är nog ingen slump att den kedjan som har fungerat bäst är en kedja som är intakt från ifjol, som han dessutom vägrade splitta ifjol.

Vilket inte är så konstigt när man ser hur dom tar för sig i SHL.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Tarasov: HV tog ikapp många poäng förra säsongen. Faktum är att Brynäs gjorde en ganska bra avslutning av grundserien men att HV tog massvis med poäng. Skulle säga att HV sitter mycket mindre i skiten nu än för ett år sedan, de har mycket mer tid att ordna upp situationen på nu. Säkert kommer de värva också. Deras många värvningar förra säsongen betydde inte bara att de blev bättre, de städade av spelarmarknaden på ett sätt som gjorde att Brynäs mfl inte kunde värva också, de tog i stort sett allt bra som blev ledigt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Tarasov: min käpphäst tekningar vann vi igår👍
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
KB: även hjärnan blir långsammare när man blir äldre ;)

kollade säsongsfenwick och roma (ca -20 i chanser totalt) ligger i nivå med:

rubins, rundblad, folin
ranta, oregano, ejk, ohlsson, op, adam, niederbach

ska bli intressant att se hur ranta och oreganos utvecklar sig med en annan center, om dom är en del av problemet eller inte, övriga forwards har en roll där dom aldrig kommer ha positiva siffror. niederbach vet jag inte hur det kommer bli med.

jag säger återigen inte att han är slut, jag säger att risken finns att han inte är mer än det han har visat hittills och att det inte finns något sparkapital att hämta.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
duk4S: nu ska rohoma hatas tidigare berna bestäm er ,
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
BobbyG: Handlar väl mest om riktigt uselt beslutsfattande snarare än tempot tycker jag, så borde inte ha något med åldern att göra.
Kommentera


Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
BobbyG: Han var ju omtyckt och produktiv i Leksand så sent som förra säsongen. Att efter 11 matcher säga "han är 35, detta kanske är vad han är" känns lite förhastat.
Han har väl aldrig varit den som tar stort eget defensivt ansvar - men om han åtminstone kan börja producera framåt så..
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Bad_Brett: ja, jag hade på något sätt kunnat acceptera att han inte producerar på en hög nivå om han åtminstone inte var en minusspelare för laget i princip varje match, när jag säger minusspelare så menar jag att motståndarna skapar mer än vad modo gör när han är på isen. jag kollade hans fenwick för/emot sen han kom tillbaka, han är inte ensam i kedjan men han ska också vara ledande:

romas siffror först

oskars hemma: 11-11
hv borta: 4-15
frölunda borta: 10-11
luleå hemma: 8-15
färjestad hemma: 10-14
oskars borta: 11-13
växjö borta: 12-5 (!!!)

jämförde snabbt med riley woods och woods har varit positiv chansmässigt i 13 av 18 matcher som jämförelse, mikkel och josh borde ligga runt där dom också.

som jag var inne på innan, han är 35 nu. det finns en stor risk att detta är vad han är, en spelare som gör kanske 20 poäng och är minus chansmässigt i många av matcherna. med ranta, för alla hans brister, så finns det ändå något som talar för att han kan utvecklas och att han kan vara någon form av projekt, men roma behöver vara bra här och nu.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Brander: Om man kikar snabbt och smutsigt på statistiken från tidigare år är trenden att lag behöver 20-21 vinster (W+OTW) för att hålla sig utanför HA-kval. En tredjedel in i säsongen nu är Modo redan halvvägs till den gränsen. Om HV och IKO fortsätter spela som tidigare ser det ut som att de kommer att stanna under 19. De släpper in på tok för många mål. Mycket kvar att spela för, men när modo når 20 kommer jag pusta ut
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Costanza: Inte jag, i alla fall! Det var ganska otydligt när han klev av också tyckte jag, det var ju lite av en "ickesituation" som ledde till skadan.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
duk4S: Vet vi vad han hade för skada, där han tydligen ville tillbaka på isen i förtid?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Tarasov: Samtidigt har han bara spelat 11 matcher. Är tålamodet verkligen så kort, även om det handlar om vår tilltänkta förstacenter? Det råder ju inget tvivel om vad han kan - frågan är mest hur lång tid han ska få på sig att börja leverera.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Bad_Brett: Känner en viss trygghet i att O’Regan är naturlig center iaf, om det nu inte blir bättre med Ruohomaa.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Bad_Brett:
Soloåkningarna skulle kunna bli bra men han kör..."åk med pucken du blir av med den" vilket knappast är taktiken
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Brander:
Jag skulle gissa att något av lagen i mittengeggan tapar fart. Sen är det tufft för HV att ta igen kring 10 p på 35 matcher. Helt plötsligt skall de bli ett mittenlag.

Hoppas vi orkar tugga på
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Bad_Brett:
Till och med jag har tröttnat, vilket inte säger så lite.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Rytter: Att kladdigheten inte är hans största problem, säger samtidigt det mesta. Han orsakade på egen hand TRE farliga kontringar i powerplay igår.

1. Backhand-flip-pass på offensiva blå som bröts
2. Åkte solo ner bakom mål där han tappade pucken samtidigt som resten av laget var på väg framåt (ok, den faller väl under väl under kategorin "för djupt i offensivszon".
3. Spelade pucken helt vansinnigt snett bakåt in i banan i egen zon där ingen medspelare kom (känns som detta händer var och varannan match för övrigt)

Tycker detta skickar väldigt fel signaler till resten av laget också. Tycker han ger lite vibbar av att vara det "missförtådda geniet", ungefär som att det inte är hans fel att medspelarna inte är där han har sagt att de ska vara. Han står ju väldigt ofta och viftar och gestikulerar.

Vet att det är tabu att skriva det, men ser faktiskt inte att EJK skulle göra ett sämre jobb, även offensivt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Nucky:

Tycker inte det största problemet med Rååma är att han är långsam och kladdig, det är att han som center hamnar alldeles för djup ner i offensivzon. Tror han skulle kommer mer med i spelet genom att ta hem lite mer och vara den som läser av och bryter uppspel och fördelar puckar. Han ska inte checka fast motståndare i sargen och fastna där när vi har Walli i den kedjan.

Börjar han positionerna sig bättre och inte gå bort sig i offensiven så ofta så kommer han överleva pga sin smarthet och då behöver han inte vara snabb som en checkande forward behöver vara.

Tycker det varit så tydligt i många matcher att han checkar hårt och sedan tappar förlorar närkampen bakom mål eller i sarghörnen och ger motståndarna öppen gata i mitten.

Han måste börja spela som en center ifall han vill driva sin kedja.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Nucky: vet inte var du fick det ifrån att jag ser att något pekar neråt, tror inte att södergran/walli/rundblad är något offensivt sparkapital, men dom kan och gör annat bra
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
BobbyG: Såg om delar av gårdagens match och måste säga att jag verkligen gillar de nya kedjorna.
Ruohomaas kedja skapar en hel del fina lägen men framför allt känns alla 4 enheter väldigt jämna.
Walli känns gjuten bredvid Ruohomaa och Niederbach, och Vigneaults kedja var kvällens näst bästa bakom HA-linan.
Södergran riktigt bra i fjärde och gör den linan starkare, hoppas dock han får många minuters speltid då han förtjänar det just nu.
Ser tvärtemot dig absolut inget som pekar neråt.
Södergran, Walli och Rundblad tycker jag håller godkänd nivå med råge och behöver i princip bara fortsätta spela som dom gör.
Enda orosmolnet är Ruohomaa som är lite för långsam och kladdig. Som det känns just nu får man vara nöjd så länge han inte sänker sin kedja. Gör lite snygga moves emellanåt, men det är för sällan och gör för svagt avtryck i offensiven medans hans duttande ställer till det i defensiven.

Jag tror det till störst del handlar om självförtroende. Jämför hans kroppsspråk igår med hur det var under försäsongen. Då var hen en ledare som manade på andra och tog för sig, såg sig själv som en ledare.
Nu är det nästan så att han gömmer sig, tittar ner i isen och tar så lite plats som möjligt.

Bernie på gång, tycker han tar små kliv hela tiden till att bli den han var ifjol. Känns mer självsäker och vågar spela ut sitt register.
Låg bakom 2 mål igår.

ORegan tillför precis vad det här laget behöver, skills. Hans assist igår var av den högre skolan.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
BobbyG: Håller med dig om att MoDo kanske inte har så stort sparkapital på nämnda spelare, jag uttryckte redan i somras tveksamhet till Roma. Till det ska läggas att vi ju inte fått några svåra skador på bärande spelare och där kan det ju häxa till det om det sker och många matcher missas. Det sista, med få skador, kan vi ju också vända till något positivt - att MoDo har bra träningsupplägg och fys/hälsoteam.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Saleva: kommer givetvis inte hålla i sig men mikkel är just nu på väg mot 32 mål på en hel säsong. både han och woods mot 43 poäng vilket är riktigt starkt. hela den kedjan kommer att få riktigt fina siffror över hela raden om dom kan hålla uppe spelet. det hade jag verkligen aldrig trott. tittar man på siffrorna så är det den kedjan som driver modo i 5-5 och faktiskt är plusspelare dag ut och dag in, tillsammans med det som också är helt otroligt, att brickley och berg är bästa backparet. hand upp den som trodde det innan säsongen

oregano just nu 25 på 47 matcher, det börjar trenda åt rätt håll, sen säger ett snitt såklart inte hur det kommer sluta, men checkar han in runt 30 när säsongen är slut så tycker jag det är ett väl godkänt resultat, förhoppningsvis hittar han något positivt med sam nu.

jag såg att nån igår nämnde att modo har sparkapital, och ja, det hoppas jag också på, men vi bör också räkna med möjligheten att modo faktiskt inte har något sparkapital. det är fullt möjligt, i vissa fall troligt, att...

...södergran och walli är som dom varit senaste tio rent produktionsmässigt (bra på annat)
...ranta inte är någon poänggörare
...roma är slut, han är 35 och alla tar slut någon gång
...rundblad inte är en offensiv kraft längre

säger inte att allt detta stämmer eller kommer stämma men ser det inte som en omöjlighet heller och då är det josh kedja och möjligtvis då oregano om han fortsätter uppåt som ska göra det.
Kommentera


Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
SPOODI: Tror dom inte har insett att shl är tuffare än på länge.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Brander: Timrå är ju det givna svaret här. Dåliga målvakter i år, backbrist deluxe och stjärnforwards som inte levererar. Dags att börja bli orolig där
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Brander: HV är fortfarande ganska djupt nere i skiten, får komma ihåg att de har spelat en mer match än övriga i botten också. De måste börja rada upp 3-4 vinster på raken nu om de ska ha någon chans.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Brander:
Ja det är sjukt jämnt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Tror HV kommer lyfta i tabellen, men blir inte klok på vilket lag förutom Oskarshamn MoDo kommer ha bakom sig när serien summeras. Alla känns för bra för att hamna näst sist….
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
JoJo2613:
Glömde igår men såklart var segern en KRIGARSEGER
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Golden boy : Nejdå flygplatsen finns fortfarande. Och då dom chartrar flyget så flyger dom troligtvis till/från Övik.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Smurfen: Flyger man till Övik eller Umeå?
Har fått för mig att Öviks flygplats lagts ner för något år sedan.
Kommentera


Sv: MoDo Hockey - IF Malmö Redhawks 23-11-18 Borta
Bad_Brett: Näsén sparar bössan till slutspelet, det är sedan gammalt😂
Kommentera

« · 2599426 · »