zigge:
Hur formerar vi laget ifall Steen är spelklar? Sätter vi ihop den kedja som var så lyckad senast med Nagy-Steen-Muller?
Eftersom det är klart att Sundström är borta så ser jag gärna att vi formerar oss enligt följande:
Skröder - Steen - Kempe
Nagy - Ritola - Spina
Muller - Gunnarsson - Hedberg
Madsen - Kfopp - Öberg
Vill stätta in Steen i första när Sundström är borta. Gunnarsson har gjort det bra, men klarar inte av att leda den kedjan som en förstacenter ska. Väljer sedan Hedberg istället för Hari tillsammans med Muller och Gunnarsson, Hedbergs spel senast ska premieras. Kan vara nyttigt att juniorerna (t.ex Hari) får se att konkuransen mellan dem inbördes är hård och det gäller att prestera när man får chansen.
Sedan hoppas jag att Kfopp är tillbaka så att den kedjan blir komplett och Madsen och Öberg får tillbaka sin center.
Berka:
Precis. Hari eller eventuellt Possler kan hoppa in där ifall Spina har en dålig dag. Dock tycker jag det sänder fel signaler att låta de två starta med tanke på deras prestationer senast, Hedberg borde gå före till morgondagens match.
Skulle vara nöjd om vi inleder med dessa kedjor, sedan kan man alltid ändra och t.ex sätta ihop Nagy - Steen - Muller under matchen ifall ingen enhet fungerar.
zigge: Jag tror man tagit beslutet att försöka bli av med Svensson (vilket givetvis är svårt när man för samma peng nästan kan få en NHL-stjärna under lockouten), vilket gör att Björn inte kommer att få starta fullständigt oavsett hur många skador vi får.
Får Hari spela blir jag besviken.
Spina har gjort så pass mycket poäng att det är svårt att stidsteppa honom, även om han defensivt är rätt kass och han är svår att spela med.
J F K:
Samma gäller nog Stehlik och Alsenfelt. Dom borde inte direkt känna att dom har en framtid i klubben när juniorer går före trots skador.
Lite synd kan jag tycka på Stehlik, inför säsongen hade jag förhoppningar på att det var en defensivpjäs som utnyttjade sina kilon, smällde upp folk i sargen och spelade enkelt. Precis en sådan spelare som vi skulle ha nytta av t.ex igår mot Lindström, Holloway, Ericsson. Tyvärr så har han inte visat mycket av dom kvaliterna.
Ser att Torp är tillbaka tills imorgon också, det är riktigt viktigt. Tycker han har imponerat på slutet och visat på bra karaktär som jobbat sig tillbaka från den tunga starten han hade i klubben.
J F K:
Kommer Sedinarna in tycker jag faktiskt Spina skall petas. Då finns det offensiv kraft så att det räcker och blir över.
Om Steen är med i morgon tycker jag att han ska få inleda med begränsad istid, så att inte skadan slås upp igen. Det vore förödande.
Bad_Brett:
Bra synpunkt angående Steen. Han kan börja med Skröder och Kempe, sedan kan man låta någon av de andra centrarna dubblera och ta ett byte i den kedjan ifall man vill spara på Steen.
Sedan kan man minska istiden ytterligare genom att inte låta honom spela hela PP:n (2 minuter), och från boxplay kan vi vila honom helt, vi har spelare som bör klara av att ta denna roll i BP.
Rytter: Alsenfelt gillar jag faktiskt. Jag tycker att det är en riktigt duktig målvakt, men att hans sjävförtroende just nu förhindrar att han gör sig själv rättvisa. Jag hoppas att man kan låna ut honom till allsvenskan så han kan bygga upp sitt självförtroende.
Stehlik är jag väl den enda som inte tycker är usel. Han fungerar rätt bra med statiskt spel i egen zon, men det är främst offensivt eller vid spelvändningar som han inte hänger med. Hans tillkortakommanden blev dock väldigt uppenbara när han hela tiden fick spela med den back han passar absolut sämst med. Jag kommer dock inte gråta om vi släpper honom...
Hägg kommer att bli riktigt bra. Han hann inte riktigt med de två första perioderna igår. Givetvis blev det lättare i tredje när tempot gick ned något och SAIK forecheckade mindre hårt, men samtidigt tror jag att han också började vänja sig lite vid tempot. Ett par matcher till och han kommer att göra betydligt bättre avvägningar.
Spina skulle kunna passa med tvillingarna. Rightare som går på mål. Sedan gäller det bara att få killen att fatta att han inte ska involvera sig för mycket i själva spelet utan framförallt ta sig in på mål och skjuta när tillfället ges.
J F K:
Personligen har jag svårt för målvakter med nerver. Det är lite som att vara en flygrädd pilot, det fungerar helt enkelt inte. Det är rätt typiskt att han är som bäst i en Kvalserie där Växjö har allt att vinna, men viker ner sig fullständigt när han ska ersätta Tellqvist som förstamålvakt i ett lag som satsar på slutspel i Elitserien.
Detta är någonting som är fruktansvärt svårt att åtgärda. Ingen nekar till att Dick Axelsson är en oerhört skicklig ishockeyspelare. Hade han haft samma inställning som Peter Forsberg hade han säkerligen blivit en toppspelare i NHL. Men nu har han inte det och det är svårt att trolla vid 25 års ålder.
Jag har hellre en medelmåtta i målet som klarar av att göra sitt jobb i match efter match, än en kille som stundtals blixtrar till, för att sedan göra riktiga plattmatcher.
Bad_Brett: Jag tycker inte man kan jämföra honom med Dick Axelsson. Axelsson har ju inte dåligt självförtroende, utan han har väl snarare för bra självförtroende mot det han presterar. Han har snarare en väldigt konstig självbild. Dock är det kanske inte så lätt att lösa i alla fall.
Växjö spelade inte helt utan press. Speciellt inte i slutet av serien när man insåg att man mycket väl kunde gå upp ökade pressen rejält. Jag kan hålla med om att man i inledningen inte hade alls lika mycket av den varan som Modo och SSK.
Nåja, så bra som Starkbaum varit och Ullmark inledde kanske vi inte behöver hans tjänster.
J F K:
Det var inte meningen att jämföra dem, utan jag ville mest påpeka hur viktigt det är med ett starkt psyke. Själv har jag problem med nerverna bara jag spelar en korpmatch i innebandy. Jag kan vara fullständigt dominant när jag tränar med mina kompisar, för att sedan drabbas av betonghandleder när det är dags för match. Det bästa sättet är nästan att spela bakfull, så att jag inte kunde bry mig mindre om matchen, utan bara vill hem och sova.
Kontentan är att dessa känslor kan ta över fullständigt och att jag därför är övertygad om att du måste ha ett riktigt starkt psyke för att lyckas som ishockeymålvakt.
Bad_Brett:
Om det finns minsta risk att skadan slås upp bör Steen inte spela. Med baksida lår är det aningen 100% eller inget alls. Ena skäret känns det ingenting, nästa så pajar hela skiten igen. Man får ingen förvarning.
Om dom spelar honom ändå utan att testat ordentligt är det mindre risk att dra upp den igen om man håller den varm och igång än om man sitter för länge på bänken mellan varje byte.
J F K:
Dom använde idrottsmedicin, en mycket god vän jobbar där som sjukgymnast. Nu använder dom väl i första hand sitt eget " Modo Hockey sports Academy "
Har inte hört att Steen varit här uppe på rehab.
Redigerad kommentar
J F K:
Nej, då har man god genomblödning i muskeln och den är varm samtidigt som den inte kan leverera max kraftpåslag längre. Det sista man vill ha är muskler som håller emot, i detta fall är det dessutom framsida lår som möjligtvis håller emot.
Den största risken är då muskeln är kall eller stel men fortfarande har full styrka tex i början på en match eller om man sitter för långa stunder på bänken.
Varför tror ni 100 meterslöpare är så fruktansvärt noggrann med uppvärmningen?
Redigerad kommentar
A dream comes true... Imorgon är jag vid Modos avbytarbänk! Check!
Berka: Ni vann med 8-1. Se själv:
2006-11-30 MODO Hockey-Timrå IK 8 - 1 (5-1, 1-0, 2-0) 7600 Swedbank Arena
Okej, men då kan jag lägga ner min lilla tes när jag fått det svaret då. Tack! :)
J F K: Sedan är det skillnad mellan hockeyspelare och löpare. En löpare behöver sällan oroa sig för att åka på en tackling, fastna i isen, åka in i en målbur eller på annat sätt riskera att sträcka sig genom påverkan från yttre saker.
Och, jag förutsätter att Steen och de övriga värmer upp ordentligt.
J F K:
suck...
Hä lönch int förklar för dom som int begrip.
J F K: Det känns inte som första gången man läst detta tyvärr.
Dream Team: Det är ju visserligen en ganska stor grej, MEN att alltid fokusera på de negativa är väl lite typiskt just media. Ja eller förutom när zlatan är i närheten för då har man sån hysteri så man tror att psg eller landslaget bara består av en spelare.
Om vi går tillbaka till derbyt ikväll så är det inte ett måste men nästan iaf att ta 3 poäng ikväll för oss, annars är väl risken stor att timrå blir de där spöket för modo hela säsongen och det har vi inte råd med.
Berka: Tyvärr är det alltid så i media nu för tiden och därför har jag ingen morgontidning. Här i Övik handlar det bara om negativa ordalag om Sekab och det var väl i och för sig oundvikligt under några år, men nu när Sekab satsat på rätt saker och har vänt till någonting positivt skrivs det oerhört mycket mindre.
Nåja, hoppas i alla fall att Allehanda får något positivt att skriva om imorgon.
Någon som vet om Torp och K Fopp spelar?
Jag såg att Nyström inte fanns med i protokollet för Karlskrona. Någon som vet om han får ordentligt med speltid?
J F K: Jobbade f.ö en hel del på svensk etanol kemi förra året =)
hoppas båda kan medverka
yaqop: Kul, då kan spekulationerna börja, tar han sundströms plats i 1:a eller knatar man ihop den gamla?
Berka:
Kan det vara så att Torp missar kvällens match? Synd isf för jag tror att han hade gillat att få proppa några av sina gamla lagkamrater.
"Noterbart från Modos tidiga matchvärmning i övrigt var att Niklas Sundström och Nichlas Torp inte fanns med under spelövningarna. De gnuggades senare extra av fystränaren Joakim Bäckström. Kristian Forsberg fanns däremot med, och såg ut att köra för fullt."
Rytter: Vad var det som stoppade kfop senast från spel och vad har torp för känningar som ev inte är med ikväll?
Berka:
Ingen aning faktiskt, småskavanker har jag för mig att jag läste inför matchen mot SAIK. Men exakt vad det är vet jag inte.
Rytter: Okay.
Jag hoppas faktiskt att steen går in med skröder och kempe.
skröder,steen,kempe
nagy,ritto,hedberg
öpberg,kfop,madsen
muller,gunarsson,hari
Berka: eller så kanske muller,hari,spina eller spina ist för hedberg i 2:a
ajja vi lär väl få se ikväll =)
Får väl gö en tråd då!
Det är nu dags för säsongens tredje länsderby när Timrå IK kommer på besök till Fjällräven Center – och i MODO Hockey är det stor hunger efter en trepoängare.
– Vi har bara tagit totalt en poäng på de två tidigare derbymatcherna så det är helt klart ett revanschsuget gäng som kliver in till den här matchen, säger headcoach Ulf Samuelsson.
MODO Hockeys segersvit på fyra matcher tog stopp i tisdags när Skellefteå blev för svåra.
MODO Hockey föll med 1-3.
– En förlust som svider. Vi är inte nöjda med vår prestation. Samtidigt ska man komma ihåg att Skellefteå är ett mycket bra lag som spelar en snabb och intensiv hockey, säger headcoach Ulf Samuelsson och fortsätter:
– Det som blev matchavgörande den här gången var att deras special teams för kvällen var bättre än vårt.
MODO Hockey saknade flera spelare i tisdags och inför morgondagens match finns det flera frågetecken.
Klart är att Niklas Sundström ej kommer till spel.
– Vi får se hur det ser ut i morgon. Vi har tagit ut en matchtrupp och utifrån det får vi ser vilka som är redo, säger Samuelsson.
Med i matchtruppen är Alexander Steen som har varit borta ur laget sedan han klev av i matchen mot Linköping 1 november.
– Alexander är aktuell – vi tar beslut efter matchvärmningen, säger Samuelsson.
MODO Hockey har förlorat säsongens tidigare matcher mot Timrå med 2-3 efter förlängning, samt 0-3.
– Den första matchen hade kunnat gå åt vilket håll som helst. När vi möttes senast så hade vi "akut målsjuka". Vi får se hur morgondagens match kommer att utveckla sig. Det jag vet är att vi är rejält hungriga på en trepoängare, avslutar Samuelsson.
MODO HOCKEY – TIMRÅ I FJÄLLRÄVEN CENTER
2006-07: M-T 1-3, M-T 8-1, M-T 5-3, M-T 3-2, M-T 1-2, M-T 2-5, M-T 2-1*.
2007-08: M-T 1-4, M-T 1-0, M-T 2-5, M-T 5-3, M-T 0-4.
2008-09: M-T 4-3, M-T 2-1, M-T 3-2.
2009-10: M-T 3-2*, M-T 3-4*.
2010-11: M-T 3-4*, M-T 1-5, M-T 3-4.
2011-12: M-T 4-2, 3-1.
2012-13: M-T 2-3*.
MODO HOCKEYS MATCHTRUPP
Målvakter:
29) Bernhard Starkbaum
30) Linus Ullmark
Backar:
3) Joonas Lehtivuori
6) Ludvig Byström