1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

499783 inlägg · 4093 ämnen

Silly season

« · 2723470 · » Till forumet


Sv: Silly season
Mattias Persson har tankat seriens 30 bästa nyförvärv

LaDue, Jasek och Olofsson är med.

… men de är ju inte på plats 1 😉
Kommentera

Sv: Silly season
Johannes Hedberg: sa Sanny å Svensson vilken dag podden skulle droppa? Hörde enbart nästa vecka
Kommentera

Sv: Silly season
Johannes Hedberg: På vilken plats kom den fantastiske D'Astous?
Kommentera

Sv: Silly season
smyl: Fick för mig att de sade att den skulle komma idag i Sannys insta-video igår.
Rinkside borde väl släppa något idag också?
Kommentera

Sv: Silly season
Bad_Brett:

Han nämndes som bubblare.

Annars hittade vi Djoos på 15:e, Källgren som nummer 14 och Lindblom som nummer 11.

Och så Silfverberg på första plats.

Bästa modoit var Olofsson på plats 20…
Kommentera

Sv: Silly season
Johannes Hedberg: fan Brynäs blir farliga i år; topp 6 med Kopacka som poäng- och skytteligavinnare
Kommentera

Sv: Silly season
Johannes Hedberg: Både Källgren och Silfverberg är alldeles för högt upp, men det där är såklart gissningar på förhand där man gärna sticker ut lite för att få reaktioner.

För övrigt tror jag vi knappt hade någon inför förra säsongen, men det gick rätt bra i alla fall.
Kommentera

Sv: Silly season
J F K:

Jo, jag kan hålla med om att de är långt upp.

Silfverberg hade jag nog haft på topp 10. Men Källgren tycker jag inte ha visat upp jämnheten för att vara hemma på den listan alls.

Lindblom hade jag haft topp 10 inför säsongen men han har ärligt talat sett väldigt anonym ut så jag hade inte klagat om han var längre ned heller.
Kommentera

Sv: Silly season
Johannes Hedberg: både Silfverberg och Lindblom kan vara hur bra som helst men det kan också falla riktigt jävla hårt. Får ge det 10-15 matcher att bedöma på. Källgren tror jag inte alls på. Ni behöver värva en målvakt av hög klass för undvika kval, era backar är inte tillräckligt bra defensivt för hjälpa honom se bra ut
Kommentera

Sv: Silly season
smyl:

Sanny&Svensson blir inte bättre än såhär:
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Var lite oklart vad som menades med nästa vecka av Sanny, men tror han kan ha menat nästnästa.
Kommentera

Sv: Silly season
Trilske: Var inget på länken, nått klipp som skulle vara 8 sekunder?
Kommentera

Sv: Silly season
hompa90:

Hmm, fungerar denna då?
Kommentera

Sv: Silly season
J F K:

Kommer ett Rinkside om Rögle senare idag...

Måste vara bland det svåraste laget att tippa, har ingen riktig känsla för var jag har dom.

Roger Hanssons vara eller icke vara, geni eller one trick pony?
Kommentera

Sv: Silly season
Trilske: Det är helt klart en helt annan sak att komma in sent till ett lag som har ett grundspel, men som är stukade mentalt jämfört med att bygga upp ett spel från grunden inför en säsong.
Fråga Stråhle (som för övrigt ska arbeta på något familjeföretag i Umeå istället för att vara tränare i vinter) eller Perra Jonsson.
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Dåhre till Örebro under säsongen när Niklas Eriksson får gå under säsongen
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Det blir seniordebut för Milton imorgon mot Östersund. Bekräftades på instagram.
Kommentera

Sv: Silly season
J F K:

Helt klart, dom får hoppas att dom inte drabbas av stråhle-effekten där man bara blev sämre och sämre.

Vi mötte ju Rögle precis efter tränarbytet, tror det var en lördagsmatch. Dom var riktigt usla, men vi var ännu sämre och i den djupaste av svackor.

Tycker inte ens att Rögle imponerade speciellt mycket i sista omgången heller, vi stod upp bra och var minst lika bra.

Så deras slutspel är något oförklarligt.

Vi gjorde nog våra bästa bortamatcher mot Rögle, nollade dom väl t.o.m i en av matcherna.
Kommentera

Sv: Silly season
Rödluvan: kul! Bra motstånd att testa på också! Kan eventuellt bli några matcher för honom i Östersund under säsongen
Kommentera

Sv: Silly season
Trilske: japp de blev tystade och Sveriges bästa hemmapublik blev utsjungna. Blev 2-0 till MoDo men kunde lika gärna blivit större siffror
Kommentera

Sv: Silly season
Trilske: Jo, det tog över 120 minuter för Rögle att göra mål på oss nere i Ängelholm
Kommentera

Sv: Silly season
SPOODI: Lite sjukt att vi parkerade bussen under två matcher i Ängelholm. Dom skapade väl nästan ingenting. Framförallt första matchen där var en riktig brunkarseger
Kommentera

Sv: Silly season
Det här som Sanny och Svensson upprepade i Hockeypuls, att Vigneault sitter på ett extremt dyrt kontrakt, känns inte det lite märkligt? Med tanke på att han inte fick nytt kontrakt i HV71, och att han/agenten sedan själva kontaktade Modo ... det känns inte som ett förhandlingsläge där Hinken skulle tömma skattkistan och erbjuda halva spelarbudgeten. Särskilt inte med tanke på hur Hinken resonerade i våras, att det skulle sända fel signaler inom truppen att matcha Rögles bud på Dickinson eftersom det då skulle göra Josh mycket bättre betald än lagkamrater med jämförbar roll - exempelvis Woods.
Kommentera

Sv: Silly season
Shangattay: tror att Vigges kontrakt är skrivet väldigt billigt första året typ 100k i månaden för att sedan öka till 200 i månaden om vi klarade första året i SHL. Iaf så jag tolkade det och det är inte alls märkligt.
Kommentera

Sv: Silly season
Se där, vi verka va överens med Nordlinder enligt Aftonbladet
En bra fredag alltså 👍
Kommentera

Sv: Silly season
jonsson: Det har väl varit ”klart” en tid nu.
Norris och Hinken är överens om att han spelar i Modo om han inte får ett kontakt i NHL.
Skulle säga att det är exakt samma visa som det var kring Robban Hägg.

Men oavsett såklart oerhört bra övergång om den blir av
Kommentera

Sv: Silly season
Gavelo: Berg out? Byströms comeback blir den kortaste återkomsten? För inte skeppar vi Norén eller kapten Rundblad?
Kommentera

Sv: Silly season
Zup: Skulle tro att Modo kör med 8 backar och lånar ut Berg eller Norén.

Byström har sett fasligt bra ut så där vill man nog fortsätt undersöka och se vart det landar.
Kommentera

Sv: Silly season
Gavelo: Problemet är ju att alla 8 (9) har sett bra ut såhär långt... nJag ser heslt att vi lånar ut Noren men då får vi problem för framtiden....
Kommentera

Sv: Silly season
Gavelo: Fast det här låter ju dock annorlunda. Tidigare pratades det väl om camper, nu heter det att "beslut kommer nästa vecka".

Detta i kombination med hur man har matchat honom på träningarna får mig att välja att tro att Aftonbladet har rätt den här gången.
Kommentera

Sv: Silly season
Zup: Vad är Berg för typ av back enligt er som är mer initierade?
Det känns ju inte helt främmande att Berg blir 8a om ni tar in Norlinder och Brynäs har ju kort om backar.
Berg gjorde sina juniorår i Brynäs.
Kommentera

Sv: Silly season
Tigerhjärta: Spelmässigt skulle jag säga att Berg kan göra ett ok jobb i SHL som 6:e/7:e back. Han styrka är att han alltid kör fullt ut. En spelare som är kanon att ha på träningar och när det hettar till lite i matcher.
Kommentera

Sv: Silly season
Tigerhjärta: Vi förlängde kontraktet så sent som i februari, tror inte vi släpper honom. Blir nog utlåning på Norén och sedan viss rotation.

Som du ser på min profilbild är han lite småful. Jobbar stenhårt och är ganska snabb på rören. Kan även användas som forward, men har inget fantastiskt spelsinne.
Kommentera

Sv: Silly season
Bad_Brett: Jag tycker att Bergs svagheter är att han är lite slarvig i markeringsspel och i passningsspel. Han är som sagt snabb och stark, tävlar alltid oavsett match eller träning. Lite opolerad (vilket inte bara är en nackdel) och blir gärna lite av en publikfavorit genom sin uppoffrande spelstil.

Berg spelade som en sjundeback ifjol, men hade rätt bra statistik på den tid han spelade.
Kommentera

Sv: Silly season
Tigerhjärta: inte en chans att vi släpper en back till en förmodad konkurrent i botten i början av säsongen. Blir förmodligen HA om något, Djurgården behöver rightare tex. Tror dock Berg stannar
Kommentera

Sv: Silly season
Tigerhjärta:

Back som stämplar in varje kväll men är väl lite begränsad med klubban, förutom när det kommer till att crosschecka...

Håller nog inte med om att han har dåligt spelsinne, hans "pinchar" visar att han läser spelet bra och har bra känsla för när man kan smyga med upp i anfallen.

Faktiskt varit målfarligare i SHL än vad han var i HA.

Vet inte om det är för att man har kapat några minuter i hans speltid som gör honom mer benägen att kliva fram offensivt.

Tvingas väl spela lite på gränsen på SHL-nivå i egen zon (likt folin) via fasthållningar etc men håller sig för det mesta på rätt sida av lagen, dvs har bra känsla för vad som är tillåtet.
Kommentera

Sv: Silly season
Bad_Brett: Aftonbladet, eller främst Ros, vet vi ju inte är mycket att lita på dock.
Kommentera

Sv: Silly season
Bad_Brett: Jag tror inte att Norlinder vill tillbaka till Montreal med tanke på den behandling han fick där. Kanske har han och agenten fått indikationer på att han står ganska långt ned på listan för NHLs sportchefer, så att ett år med mycket speltid i MoDo skulle kunna göra honom mycket attraktivare där borta.

Skulle han komma så är det riktigt bra då han förmodligen är en riktigt bra SHL-back i dagsläget med sin fantastiska skridskoåkning.

Jag tror vi lånar ut någon av Berg eller Norén (som förmodligen alla). Kanske är Norén mer sugen då han sannolikt är mer i behov av mycket speltid för sin utveckling. Det är många SHL-klubbar som har nio backar på kontrakt, så vi är inte unika där. Malmö som har rätt låg budget kör exempelvis med nio stycken. Det är väl därför Brynäs och Timrå står ut lite med i princip sju backar var.
Kommentera

Sv: Silly season
Monno: sant. Dock tror jag även madhawk sagt att det är så det ser ut gällande norris.
Kommentera

Sv: Silly season
SPOODI: Blir intressant att se hur man löser backsidan ifall Norlinder kommer hem.
Vi plockar då in en offensivt viktad back vilket talar mot att vi bryter med Berg, samtidigt har jag svårt att se att man lånar ut Norén ännu en säsong.

Oavsett fantastiska nyheter om Norlinder är klar.
Hans sätt att utmana från backplats kommer ge laget mer respekt i offensiv zon. Ett ständigt hot från offensiv blå, speciellt sättet han trampar in i slottet och får övriga att se ut att vara stillastående.
Intressant också att se hur Bernie reagerar då hans speltid hotas.
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: – Vi har förklarat vårt intresse. Han har nästa vecka på sig att komma med ett svar för att vi ska vara intresserade, säger Gradin.

Från ÖA och stämmer ju med det Norlinders agent säger i Sportbladet att de ska bestämma nästa vecka.

Tror Norén är närmast utlåning. Har gjort en del bra, men även mot ÖIK tappade han puckar och var några tillfällen då han blev lite svag. Han skulle må bra av mycket speltid.

När det gäller Berg tycker jag inte han gjort något fel, han kämpar på även i träningsmatcher. Är rivig och tacklas. Skulle vart 7e-back för mig om inte Norlinder anslutit. Men samtidigt, vilken annan back ska då ställas åt sidan?
Kommentera

Sv: Silly season
Elysium: Ja, jag tycker Norén ganska tydligt är längst ner i hierarkin. Har inte varit jätteimponerad över hans spel hittills. Trist då detta var året han skulle försöka slå sig in i herrlaget och han lär förmodligen lämna för annat om inte chansen dyker upp i år. Han behöver trots allt spela.
Kommentera

Sv: Silly season
Elysium: håller med, tycker inte Norén övertygat. Bra med utlåning och någon man sedan alltid kan ta tillbaka vid behov.
Kommentera

Sv: Silly season
Monno:
Olyckan Ros är inblandad då får man vara skeptiskt
Kommentera

Sv: Silly season
Hur skulle ni kategorisera våra backar, Norlinder inräknad?
Justera gärna min något godtyckliga indelning.

Defensivt viktade:
Ladue (R)
Winberg (L)
Berg (R)

Offensivt viktade:
Norlinder (L)
Bernhardt (L)
Näsén (R)

Tvåvägsbackar:
Byström (L)
Rundblad (R)
Norén (L)
Kommentera

Sv: Silly season
KB: Norén är för klen i kroppen och slarvig tyvärr. Det får bli en utlåning till bottenlag i HA
Kommentera

Sv: Silly season
Elysium:

Verkar mest som att agenten gör sitt jobb och försöker få det att se ut som att norlinder överväger alternativen där borta.

MoDo verkar dock inte kunna bry sig mindre utan kommer med ett ultimatum, dvs svar inom en vecka...

Så läget är egentligen oförändrat, men det ser onekligen bra ut.

Kort sagt: Sportbladet spelar högt (deras enda sätt att hålla sig relevant när det kommer till silly) när dom påstår att det är 100% klart men förstår att det lutar åt spel i MoDo.
Kommentera

Sv: Silly season
Trilske: Tror nog MoDo egentligen kan vänta längre men förmodligen någon sponsor som inte vill betala om de dröjer för länge
Kommentera

Sv: Silly season
Sigge: Tycker han är stadig och stabil i kroppen snarare. Kom upp vid fel tillfälle för att på allvar ta en plats i herrlaget helt enkelt. Kan säkerligen ta en roll i ett topplag i HA också. Det är en bra back på den nivån.
Kommentera

Sv: Silly season
KB: tycker han gjorde lite väsen av sig de matcher jag såg ifjol från HA. Snarare så att han visade prov på att ta dumma beslut i att försöka vara överkreativ. Men sånt kan såklart försvinna iom ålder o träning.
Kommentera

« · 2723470 · »