1150x200-modo-header2-kopiera.webp

Truppen 15/16

« · 1705097 · » Till forumet

Sv: Truppen 15/16
Sven Tuta: Med Djuse, Welch, ny back, Wilson, Skröder, Ritchie och ny fwd borta så blir vi givetvis tunna som attan. Nu är Skröder tillbaka på tisdag och förhoppningsvis även Djuse. Wilson tre matcher till och dessutom Welch på ett tag. Då ser det bättre ut, men kunde vi hinna spela in de två utlovade killarna så kan det bli riktigt bra det här till slut.
Det är ju inget sprintlopp så om vi är bedrövliga tills vi fått ihop truppen behöver inte betyda något i slutet.

En sak som är underbar är väl att det är de tre bästa som har kontrakt över nästa år. Butler, Lapierre och Welch...
Kommentera

Inga mer rykten om nyförvärv
Kommentera

Icing-Ove:

Sandin var riktigt hygglig på försäsongen, stark och målfarlig
Kommentera

hellge: Jag gör som Aftonbladet, slänger in lite gissningar, lögner eller felskrivningar för att få klick. Han ser ut ha varit ordinarie i Hurricanes senaste säsongerna. Skulle annars vara kul att se modolirarna Sandin och Karlkvist i nån match.
Kommentera

Icing-Ove:

Källa på det det med surströmmingarna? :)

Har ingen koll på honom det verkar logiskt att ersätta Haataja
Kommentera

hellge: Logisk ersättare till Haataja. Hårt jobbande högerskytt. Bra på grillorna. Gillar fiske och surströmming :-)
Kommentera

och sedan har Patrick Dwyer börja följa Modo på Twitter, vilket skulle kunna tolkas som att han strax kommer signa. Kanske lite väl generös tolkning:

twitter.com/pattydwyer39/following
Kommentera

Anton Byström får alltså chansen på Lördag. Roligt. Blir kul att se hur han för sig. :-)
Kommentera

Matt Donovan (Buffalo) på Waivers. Sa inte Huras tidigare att de kollade på en back född 1990, men att man främst sökte rutin. Detta var innan Kiwi värvades.
Kommentera

hellge:

Fast nu går det ju inte riktigt att räkna Butlers när det hände innan han ens visste vars han skulle spela den här säsongen så är ju ingen skada han ådragit sig i Modo.
Kommentera

hellge: Åsso Modobekantingen Erik Karlsson!

Tro hur mkt Butler påverkas av sin hälsena? Tycker han verkar ha bra fart på fötterna ja.
Nu var ju Påhlsson äldre, men tror inte man riktigt kan skylla hans tappade fart å spel bara på hälsenan...
Kommentera

Är det inte ovanligt många kvaddade hälsenor i Modotruppen de senaste åren? Påhlsson, Butler och Richie.
Kommentera

hellge: Detta vore väl en lämplig ersättare för Byron?`
Inte helt realistisk kanske, men inte helt orealistisk heller! =)

www.eliteprospects.com/player.php?player=8810

www.hockeysverige.se/2015/10/05/washington-slapper-potentiell-vikarie-for-backis/
Kommentera

Silly:

Gillar de där korta och snabba intervjuerna. Tycker ofta att de blir mycket bra. Frank Eriksson är helt klart en tillgång för MODO Channel
Kommentera

modomille:

Lite kul tycker jag när Modo Channel intervjua Joel Kwiatkowski.
Foto killen heter Nichlas Torp :-)
Extraknäcker han på Modo Channel..
Kommentera

modomille: här är några alternativ
Andy Miele
Pascal Pelletier
Cal Oreilly funkade inte med EP länkarna
Kommentera

Monno: Mina förväntningar på Joel är inte så stora.Jag tror att han inte är våran ersättare till Whitney utan mer som bredd ,en stabil back som sprider lugn helt enkelt.Rykten om Ryan Wilson har startats på twitter...hade hellre velat sett en till forward som både kan spela ytter och center,gärna en riktigt bra teknisk och spelfördelande sådan.
här är några alternativ
Kommentera

Monno: Ja jag vet vad vi kan göra med en av dom iallefall. #skeppatorp
Kommentera

Harry Luras: Rykten på twitter om Ryan Wilson också. Colorado backen.
Vore en bra värvning fast med skaderisk. Frågan är ju även vad vi ska göra med alla backar?
Kommentera

Kan Pascal Pelletier vara påväg till Modo? Som ersättare för Haataja.
www.eliteprospects.com/player.php?player=11731

Ryktas påväg bort från Admiral Vladistockovbinsk...nånting i Ryssland. Spelade med Bill T i Zagreb förra säsongen.
Kommentera

Monno:
Oj, sorry. Nån som har befogenhet och ork får gärna städa :)
Kommentera

bisterfinnen: Hålla Andersson snacket till Apropå ingenting tråden. Tack på förhand. =)

Allehanda hade snackat med Joel vars erfternamn det kommer ta två år å lära sig stava...
Micke hade fått ett bra intryckt skrev han på twitter. En riktig lagpappa tydligen.
Sen återstår väl å se hur bra han är på att spela hockey...
Kommentera

bisterfinnen:

Från Cattis:

Gällande bestraffningsärenden så är det bara förbundet som har bestraffningsrätten då det är vi som tillhör Riksidrottsförbundet.
SHL som bolag har inte den möjligheten. Däremot kan dom, i detta fall via situationsrummet, göra en anmälan som nämnden hanterar.

Ny i DN från denna säsong är Christoffer Norgren, i övrigt är det samma gäng som förut.

Om domarbasen:
Peter Andersson är domarchef för SHL och är chef för domare och linjemän i SHL. Han har ingen roll eller inflytande alls i nämndens arbete.
Han kan ju naturligtvis ha en åsikt om en händelse bör/ska anmälas eller ej med tanke på vad bedömningsdirektiven är för SHL, men det är något mellan honom och hans domare.
För domarna så slutar deras jobb när en anmälan är gjord. Sedan är det disciplinnämndens uppgift att fatta beslut.
Kommentera

bisterfinnen:

Kompletterande svar från Cattis:

Situationsrummet och dess referensgrupp hanteras som vilken anmälare som helst. Dom har inget med DN att göra.
Kommentera

bisterfinnen:

Svar från DN:ns sekreterare Cattis Zethelius

1, Vem har rätt att göra en anmälan, vart finns detta reglerat?
Vem som helst kan göra en anmälan men disciplinnämnden är bara skyldig att ta upp anmälningar gjorda av personer berörda av matchen, såsom domare, spelare, ledare.

2. Vart ska anmälan ställas
Det beror på vilken serie det gäller. SHL, HockeyAllsvenskan, Riksserien, J20 SuperElit, J18 Allsvenskan, alla SM-slutspel och alla internationella matcher handläggs av Svenska Ishockeyförbundet. Övriga serier handläggs av distrikt eller region, där SIF är andra instans om ett ärende överklagas.

3. Vilka uppgifter ska anmälan innehålla
Information om spelare/ledare, klubb, match, händelsebeskrivning. Anmälan ska även vara underskriven.

Disciplinnämndens adress för anmälningar är: [email protected]

Angående situationsrummet svarar Cattis:
SHL har valt att ha ett situationsrum där dom tittar på händelser från matcherna. Vad gäller deras exakta rutiner så får du vända dig till Christer Lärking på SHL som är ansvarig för situationsrummet. Övriga serier är inte berörda av situationsrummet.
Kommentera

J F K: Sedan får vi nog avvakta en rapport på Kwiatowskis form innan vi önskar in honom i matchtruppen. Håller det inte otroligt att han kan behöva någon vecka att spela in sig i truppen och spelet.
Kommentera

ULTIMAVICI:

Hittade ett uttalande från Ramsay i en gammal artikel:

Vem är det som gör anmälan?
– I princip kan alla anmäla, men vi är skyldiga att ta upp en anmälan som kommer från domaren eller från någon av parterna i matchen, alltså något av lagen eller spelaren som blir utsatt för tacklingen. Sen har vi även en anmälningsfunktion på förbundet. Det är Tomas Thorsbrink och Micke Lundström som kan anmäla i efterhand. Dessutom tar vi upp anmälningar från SHL:s domarchef, Peter Andersson.Som ni vet har SHL bildat en referensgrupp där man tittar på händelser efteråt.
– Det finns även privatanmälningar. Det finns alltså personer som har sett en match och gör en anmälan till oss. Vi kan ta upp sådana anmälningar, men vi måste inte göra det. Praxis i nämnden är att vi inte tar upp dom ärendena eftersom vi anser att har domarna, lagen och spelarna haft chansen att anmäla så är ganska uttömmande. Under min tid i nämnden har vi bara tagit upp något enskilt fall från en privatanmälan.

Länk:
www.hockeysverige.se/2014/12/14/disciplinnamndens-ordforande-vi-jobbar-efter-en-praxis/
Kommentera

modomille: Föredrar nog både Ullman och Lindgren före Carlsson, men det är en smaksak. Jag ser liksom ingen riktig uppsida med Carlsson som spelar chansartat och är normalt en säkerhetsrisk. Nu har han - liksom många andra - spelat upp sig på slutet. Ullman eller Lindgren är för mig rätt jämna.
Djuse borde lätt ta en plats där, men han är inte ens nära om man ser till FBK-matchen. Jösses vad den killen underpresterar.
Kommentera

Gusse: jaha okej
Heshka-Persson
Kwiatkowski-Hedman
Carlson-Ullman
Kommentera

bisterfinnen: Är definitivt intressanta frågor du ställer. Skulle det vara så att allmänheten kan lämna in anmälningar så gör dem iaf allt för att inte detta skall ske med helt obefintlig information.

Sedan skulle förtroendet antagligen växa om man klargjorde hur bedömningar diskuteras fram, kommer man till ett gemensamt beslut? Röstar man? I så fall räcker det med att 1 person anser att det skall granskas för att ta det vidare eller kör man på >50% principen. Får alla i referensgruppen möjlighet att titta på samma material? Beaktar man relationer mellan spelare och medlemmar i referensgruppen, och på så vis utesluter en röst när ex. Bästa polaren är inblandad?
Kommentera

modomille: Hsn fick 2+1. Och spelar på torsdag.
Kommentera

Rytter: han missar väl Frölunda matchen? eller förvandlas en match till böter?
Kommentera

ULTIMAVICI:

Det är din tolkning.

Jag uppfattar att fler ärenden från SHL når DN med nya förfarandet. Man kalibrerar dessutom situationsrummets bedömningar genom att sila det genom den erfarenhet från hockeyn som referensgruppen utgör.

Det jag undrar över och det jag inledningsvis försökte svara på var vem som kan anmäla ett ärende eller en situation till DN och om anmälan ska gå direkt till DN eller till Lärking som ansvarig för situationsrummet.

Det är det läget som jag inte får grepp om, så jag har skickat ett mail till Alexander Ramsay med tre frågor:

1, Vem har rätt att göra en anmälan, vart finns detta reglerat?

2. Vart ska anmälan ställas

3. Vilka uppgifter ska anmälan innehålla
Kommentera

Rytter: Tittar man på det generella förfarandet vid bedömningar som DN skall utreda, så blir det alltså situationsrummet som skickar vidare till referensgruppen som inte fyller någon som helst roll utan att stoppa DNs möjligheter att bedöma. Det borde väl vara så att DN fick alla kritiska situationer att ta ställning till, även om det skulle innebära fler frianden så får alla omtalade situationer en granskning. Som det verkar nu så litar man inte på att DN har kompetensen att göra detta samtidigt som det är dem som bestämmer avstängningar och böter. I dagsläget så blir spelare snarare dömda på förhand då referensgruppen filtrerar bort så mycket att det kan uppfattas som en uppmaning att döma när det går vidare och då tappar referensgruppen och DN sin tillförlitlighet som opartiska.
Kommentera

modomille:

Tycker du inte att Heshka bör få plats i uppställningen?
Kommentera

hanzon: något i stil med detta kanske i matchen mot Frölunda

Kwiatkowski-Persson
Hedman-Lindgren
Carlson-Ullman
tycker att man borde peta Djuse eller säga till han på skarpen han är sämmre än Carlson nu.
Kommentera

modomille: Vad jag sett så står det mellan Erik Karlsson och Kyle Cuminskey, då väljer nog Chicago Erik.
Kommentera

modomille: det här hade varit en bra värvning, om vi nu letar efter en center
Kommentera

J F K: håller med hade sett han hellre än Kwiatkowski också.
Kommentera

J F K: Jag hade då mycket hellre sett Lööv i Modo än Cumiskey. Det hade varit något det.
Kommentera

J F K: att skola om Cumiskey till forward hade varit ett roligt experiment.
Kommentera

Manny: Cumiskey kan vi med all säkerhet glömma. Han lär stanna i Chicago och dessutom är han för dålig defensivt för att vara någonting att bygga kring. Kul att se och lysande skridskoåkning, men...
Kommentera

Hoppas att vi kan få in Cumiskey och Kabanov inom kort.
Ser gärna 3års kontrakt på bägge herrarna, då vi vet att de presterar och kan börja få in någon slags kontinuitet!
Kommentera

hanzon: svaret har du längre ned, en felskrivning skapade ett rykte.
Kommentera

Han är på väg till Modo, vem?
En tom sida bara!!!!!
Kommentera

ULTIMAVICI: Ser nu att ryktet kom från @NLAtransactions och att de tagit tillbaka det då de förväxlade Kwiatowski och Hamill på något underligt sätt. Kan bara andas ut då Hamills EP iaf inte gav några vidare förhoppningar.
Kommentera

Amitiel: Någon som kan länka till detta? Ser inte någonstans på allehanda att detta rykte publicerats!?
Kommentera

Nucky:
Nu kan jag minnas fel men har för mig han var lite som Kabanov som junior, lite av ett problembarn men som sagt kan minnas fel.
Kommentera

Nucky: Var på allehanda? Är det Zach Hamill?
Kommentera

Rytter: Nån som vet något om nye centern Hamill som ryktas om på Allehanda?
Kommentera

« · 1705097 · »