NHL

14641 inlägg · 804 ämnen

Forum

« · 2712928 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Allmän tråd för NHL
tekarn1968: vore så typiskt om Brown blev hjälte som du skrev. Tog väl 50 matcher in i säsongen tills han gjorde sitt första, typ? 😄
Han och Janmark och Hendrique varit riktigt bra på slutet.
Hoppas på Edmonton inatt!
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Byss: Panthers är ju redan i brygga efter 3 raka förluster.
Sedan game 7 home darren på detta.
Jag lutar åt att Oilers tar det hela med 3-2 i förlängning.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
tekarn1968: Börja med att säga, Fyfan va kul! Ser mycket fram emot matchen! Kommer dock tyvärr, till min stora besvikelse, inte kunna se den live! Med det sagt så är det dags att tippa!

Magkänsla säger Oilers 3-1, sista i tom kasse! Mcdavid gör 1 mål och 2 assists, Draisaitl gör ett mål. Janmark gör ett mål.

MEN magkänslan har ju 80% av gångerna helt fel så säger:

Panters 2-0. Bob står på huvet hela matchen och rånar Oilers på Lord Stanley! 2-0 Panters! Tkachuk och Tarasenko gör målen! Barkov bakom varje äpple!
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jag skrev redan innan denna finalserie att Oilers skulle ta detta i 7 matcher, tror fortfarande stenhårt på det, hela denna säsong har varit en ”cinderella” story för dem, från att vara avskrivna nästan före jul till att ligga under med 0-3 i denna final.. vilken säsong. 4-3 Oilers ikväll, #28 avgör. Vad tror ni andra?
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Många rykten nu att Brett Pesce kommer signa med Devils.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jugge: Äh, Detroit är på rätt väg tycker jag. The Yzerplan har tagit längre tid än jag trodde, men egentligen behöver man bara förlänga med Kane och få in en ordentlig andrecenter som petar ner Compher till en tredjekedja, sen är man ett slutspelslag igen tror jag. En bättre målvakt än firma Lyon/Reimer är ju också något positivt, därav intresset för Ullmark.

Senators däremot... Där är det en bit kvar och man har lite att jobba på. Har svårt att se att Sens inte är med på Ullmarks NMC-lista.

Har även svårt att se Vegas ens få in Ullmark under taket. Dom har ju legat både på och över gränsen i många år nu. Tror man vill få till en förlängning med Mr Vegas (Marchessault) också, men det senaste jag läst där är att han förmodligen hamnar på den öppna marknaden den 1:a juli.

Tycker för övrigt att Vegas ska börja drafta lite i förstarundan nu, speciellt när man redan har vunnit cupen.

Det blir som sagt en intressant offseason det här. Men först ska Lord Stanleys pokal delas ut.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs: Ullmark är en familjeman och gillar natur. Inte fått intryck att det är jätteviktigt med bucklan jämfört med att allt annat ska funka runt familjen, så inte så troligt att Vegas är bästa platsen att bo på...Han tackade ju nej till LA tidigare trots att Modo Kempe finns där. Prioriterar han som jag tror hamnar han i Ottawa som är mysigt och familjevänligt i förhållande till de två andra platserna.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs: Det är väl Vegas om han vill ha chansen att vinna något. Lär ta flera år innan Detroit och Ottawa är en riktig contender.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jan-Erik : Ska försöka hålla mig vaken i natt (men lovar inget, som tur är finns det VOD att kolla i efterhand), även om döttrarna vaknar tidigt på morgonen...

Enligt Expressen så är Vegas, Detroit och Ottawa aktuella som nya klubbar för Ullmark. Ottawa verkar hetast av det man läser. Frågan är om det är ömsesidigt från Ullmark? Personligen ser jag honom helst i Avs.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Semester även här,

årtusendets hockeymatch.

Missa den inte! Titeln är nära för Oilers nu!

OCH läs innan den blir låst!

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/Jbxgym/bjurman-infor-avgorandet-i-stanley-cup-slutspelet-i-nhl
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs:

Bra tajmat att ta semester denna v ;)

Klockan ställs på 0200 i natt.

Skall man äntligen få vara med om en SC titel till Oilers igen efter 34 år?
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Troligtvis vila. Alternativt mind games.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Vila, inget ovanligt att man måste göra det.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Ja, Bobrovsky har inte övertygat i finalspelet hittills, men man möter ju också ett lag som ligger på 99/100 i ranking offensivt, så det är kappast Bobrovskys fel att laget tappat 3-0. Florida spelar ett väldigt vanskligt spel om man tänker spela andrekeepern i en game seven.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby:

Vad tror vi om detta?

Märkligt enligt mig om det inte är en skada
Uppladdat:

450x300-img3150.pngimg3150.png

Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jan-Erik : Precis så känns det. Vilket är i total motsats till hur det kändes efter match 3, där Panthers i ledning 3-0 i matcher såg ut att kunna göra lite som man ville. Den mentala biten är jävligt viktig och matchstarten kan förstås bli helt matchavgörande.

Skillnaden vi får i match sju är att båda lagen har något att förlora. Men jag tvivlar starkt att Oilers på något sätt skulle sluta upp med sin offensiva ishockey som tagit laget precis dit man är nu, bara för att man ska spela taktiskt eller nåt sånt, Och inte heller Panthers skulle kunna vinna mark och förändra matchbilden genom att tänka defensivt. Det sättet att spela är en del av båda lagens DNA.

Vad Panthers behöver komma tillrätta med är bl.a de individuella misstag som varit väldigt kostsamma. Sen att kunna hitta den energi som är nödvändig tycker man borde vara helt självklar individuellt hos varje spelare. En sån sak borde inte ligga på lagets coach att skaka liv i. Vi snackar professionella spelare som lever hockey dygnet runt, 24/7.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Det förefaller som om Panthers har problem med den mentala biten. Paul Maurice lider av bristande förmåga att skaka liv i laget när så behövs genom aktiv coachning. Panthers enda chans är att de tar ledningen och får ett litet momentum. Om Oilers tar ledningen så kollapsar nog katterna slutgiltigt. Klichén om det viktiga första målet är nog extra sann i den matchen.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jan-Erik :

Passningen av Draisaitl till 1 - 0 är hockeyporr
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jan-Erik : Nordström tycker att det är viss fördel för Edmonton inför sista matchen och slänger in det här citatet för att förklara vad som hänt med Florida:

" – De slarvar och gör misstag som de inte gjort tidigare under slutspelet. En anledning kan vara Oilers speed. Florida hänger inte riktigt med, Den där storförlusten (1-8) i finalmatch nummer fyra ser ut att ha satt djupa sår. Titta bara på Pantherspelarnas ansikten efter slutsignalen ikväll, de ser förskräckta ut, kommenterade förre NHL-spelaren Ray Ferraro i tv-sändningen hos amerikanska ABC."

www.expressen.se/sport/kronikorer/gunnar-nordstrom/gunnar-nordstrom-sista-rysaren-kommer-bli-en-klassiker/
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Byss:
Bjurman skriver:

"I skrivande stund, när midsommarnattens fullmåne lyser över Nordamerika, är det svårt att se att Florida-katterna ska kunna förhindra den bistra förödmjukelsen.

För medan Oilers bara blir bättre och bättre för varje match – och vann nattens drama UTAN att Wayne Gretzky-dubletten Connor McDavid producerade en enda poäng – blir Panthers alarmerande nog bara sämre och sämre.

De enda som lyckades häva sig upp på tillbörlig nivå i natt – och uppträdde med den emotionella ”urgency” situationen kräver – var Aleksander Barkov och småländske veteranen Oliver Ekman-Larsson, lagets klart bäste back de senaste två matcherna.

Många andra vi sjungit lovsånger om tidigare under slutspelet – till exempel Gustav Forsling, Matthew Tkachuk, Carter Verhaeghe, Sam Bennett, Sam Reinhart och målvakten Sergej Bobrovsky – såg både trötta och nervösa ut."

Samtidigt konstaterar Bjurman att varje match lever sitt eget liv, så allt kan hända i sista matchen och han vågar inte gissa på vinnaren.

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/vg5GnX/bjurmans-kronika-efter-stanley-cup-finalen-edmontonflorida
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Riktigt kul med match 7! Sjuk spännande som neutral åskådare!

Skulle jag tippa tror jag nog Oilers vinner, Florida har tappat stinget totalt. Oilers är verkligen farliga och ångar på offensiven men framförallt sjukt stabila i defensiven. Skinner har höjt sig till en helt ny nivå dessutom!

Trist för Panthers att torska 2 finaler i rad men vore kul om ett kanadensiskt lag fick plocka hem Lord Stanly, va ett tag sen!
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Match 7. Vad jag hoppades på som en neutral tittare. Kändes över vid 3-0 och det var trist, sen händer detta. Har varit smått bitter över Florida sen förra året, men nu börjar jag tycka synd om dem när de sitter på bänken och ser ut som de redan förlorat allt.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jan-Erik :

Tyder på styrka att vinna stort utan att 97 gör poäng 😀
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
mattias - 74: Ja, Skinner gör fler poäng än Mc David. Säker seger trots att den störste blev utan poäng!
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jan-Erik :

5 - 1 assist av Skinner 😃
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jan-Erik : 5-1 Nurse, nu rinner det iväg. Två mål i samma matchminut!
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jan-Erik : 4-1, McLeod av alla spelare!
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jan-Erik : Kevin Stenlund tar en Floridautvisning i stället. Resultatlös men 2 minuter närmare game 7. Bara 5 min kvar nu.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby: 3-1 men några minuter senare en ny Edmontonutvisning. Den dödas givetvis. 8.30 kvar nu - Kanske skulle ta fem raka 2 min. utvisningar så att vi håller undan :-)
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jan-Erik : 3-0 Hyman!

Game seven, Florida!

Nu går jag och lägger mig. Aldrig att Panthers kan ta ikapp detta!
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby: 3-0 Hyman! Psykologiskt mål precis före periodpaus
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jan-Erik : Glömde att Oilers nästan aldrig släppt in mål i Boxplay det här slutspelet...
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jan-Erik : Dumt att riskera något förstås, men det känns som att Oilers äger Panthers även där. Vad är det, 1 mål på 28 försök eller nåt sånt? Sånt sätter sig i skallen i såhär täta matcher.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby: Det är bara det här med utvisningarna som oroar. Nu senast McDavid. Det är sånt som kan ta Florida in i matchen .
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jan-Erik : Jag tycker Florida ser rädda ut på isen. Som att man inte vågar spela ut riktigt, vilket gör det "enkelt" för Oilers att skapa anfallshockey.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby: Håller med, bra att man kan utmana målet. OCH bra att Oilers leder med 2 mål ännu.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jan-Erik : Regler är regler, så nej.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby: Spännande, tycker du att det ska vara mål?
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby: 46 sekunder in i andra slarvar Panthers grovt i ett byte. 2-0 Oilers. Och 10 sekunder senare i en turn-over reducerar Barkov, 2-1

Eller inte. Oilers urmanar målet. Kan vara en väldigt tveksam offside. Och man dömer bort målet, som inte var ett mål. Fortfarande 2-0 Oilers!
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs: Efter en turn-over i mittzon hittar Draisatl Warren Foegle som har öppet mål. 1-0 Oilers, 07.27.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby: Unpopular opinion: För mig kommer det Foppa gjorde under dead puck-eran alltid att vara mer imponerande än det Gretzky gjorde innan målvaktsspelet var en grej, det Lemieux gjorde i Pittsburgh och det McDavid gör med sin fart i dagens farthockey.

Foppa kommer alltid vara min nummer ett. Så som han spelade och under dom förhållandena gör det hela så sjukt mycket mer imponerande för mig. Jag funderar minst en gång i månaden på hur många poäng karln hade gjort om han fått vara någorlunda skadefri.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Rip Kirby:
Ett historiskt rekord har han slagit redan. McDavid är nu uppe i 34 assist, ”The Great One” levererade som bäst 31 assist i slutspelet för 41 år sedan.

Han har möjlighet till fler rekord. Connor McDavid har efter final nummer fem gjort 42 poäng i årets slutspel – endast Wayne Gretzky och Mario Lemiex finns före i alla tiders statistik. Gretzky gjorde 47 poäng 1985 och 43 poäng 1988. Mario Lemieux stod för 44 poäng i playoff 1991. Om Edmonton lyckas föra finalen till match sju, är det sannolikt att 97:an gör de sex poäng som behövs för att stiga förbi 99:an till alla tiders poängetta i ett slutspel.

Om laget förlorar kommer han ändå högst troligt att få ett pris som Gretzky aldrig fick när han var i det förlorande laget - Conn Smythe-trofén – titeln som slutspelets bästa spelare.

I så fall blir Mc David den andra utespelaren vid sidan av Philadelphia Flyers målkanon Reggie Leach (1976) att vinna Conn Smythe i det förlorande finallaget.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jan-Erik : Enligt mig finns det bara 2 som kan möta sig med hans skicklighet, även utan Stanley. Gretzky Lemieux McDavid, dem 3 skickligaste och största ishockeyspelarna igenom tiderna.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jan-Erik : Frågan om McDavid symboliskt kan bräcka den störste är dock hur många av alla rekord som #99 gjorde under sin karriär McDavid kunnat hota?

Nu ska man ju känna till att Gretzky aldrig varit i närheten av att nå samma enorma poängproduktion om han istället hade spelat idag. Hockeyn som spelades under -80-talet går inte att jämföra alls med hur det ser ut idag.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
tekarn1968: Spännande att se om Oilers kan fortsätta bryta Floridas Forecheck.

Vinst i natt och det blir en nagelbitare till game 7 (7 matcher var ju vad många trodde på före). Om Edmonton efter en totalvändning blir Stanley Cup-vinnare som första kanadensiska lag på över 31 år, är det mycket tack vare Connor McDavid. Då blir bragdens helhet någonting så stort att diskussionen om McDavid som alla tiders största spelare blir relevant.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs: ” När jag såg att du kommenterat trodde jag du skulle såga Dubois igen, haha :) Ge oss det vi vill ha nu!”

Haha, ja Dubois… Vad sysslar Caps med egentligen?
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
Jugge: Ja, jo, men det kändes ju fortfarande fel att se Bourque i något annat än the black and gold. Jag älskade dock att han fick sin SC, hur illa Avs-tröjan än klädde honom.

När jag såg att du kommenterat trodde jag du skulle såga Dubois igen, haha :) Ge oss det vi vill ha nu!
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
SuneMangs: ” Fleury till Vegas, Bourque till Colorado, Alfredsson till Detroit och Sundin i Vancouver (och många fler) är ju fortfarande saker som gör ont på näthinnan.”

Fast Bourque till Colorado var ju helt rätt med facit i hand. Till slut fick han stå som SC champion som avslutning på en enastående karriär.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
WAIVER ALERT!

Sharks claimar Barclay Goodrow på waivers. Rangers tackar nog ödmjukast för att bli befriade 3.641.667M dom kommande tre åren. Hade jag varit Drury hade jag skickat med ett draftval som tack vid en eventuell framtida trejd mellan lagen.

För övrigt, fan vad jag har saknat offseason. Nu händer det äntligen grejer! Och då pågår även SC-finalen fortfarande. Vilken lyx! Snart har väl Blue Jackets lyckats trejda Laine också, med tanke på vilken rivstart det var på den här försäsongen.

I övrigt har Canes gjort Tulskys interim GM-tjänst permanent och Pascal Vincent har fått gå som head coach för Blue Jackets.
Kommentera

Sv: Allmän tråd för NHL
dempa: TRADE ALERT!

Rob Blake gick ut och sa att man skulle ge Dubois tid. Nu har han istället lyckats trejda det kontraktet till Capitals!

Hela trejden:

Capitals får: Dubois
Kings får: Kuemper

Otroligt att han lyckas bli av med det kontraktet utan att retaina en dollar. Dessutom lyckas han få till det innan den 1:a juli, när Dubois NMC hade kickat in. Ge honom priset för bästa GM redan nu.

Nog för att Brian MacLellan har varit på väg utför som GM länge, men det här tar fan priset.

Fast samtidigt har Rob Blake i det långa loppet (om man ska vara cynisk) gett upp Vilardi, Iafallo, Durzi och Kupari för att till slut få in... Kuemper. Känns som att det hade varit bättre att gå direkt för Hellebuyck? xD

Edit: Glömde Montreals andrarundeval också...

Edit 2: måste slänga med MacLellans kommentar också. Känns som ett redan nu klassiskt citat man kommer att hänvisa till inom ett år.
Kommentera

« · 2712928 · »