Övrig hockey

10027 inlägg · 1131 ämnen

3 utländska spelare

« · 162771 · » Till forumet

Sv: 3 utländska spelare
Mygel: Här är länken direkt till Bosmandomen.
Kommentera

Dysso: ja se myndigheter! Förstör det roliga genom att hänvisa till sådant trams som säkerhet och jag vet inte vad...;-)
Kommentera

Chief:

Jag tror säkert man skulle kunna pressa in 8000 i KA, men det lär tyvärr aldrig få chansen att hända. Pappa polisen och brandmyndigheterna skulle nog ha synpunkter på saken. Nuförtiden skulle säkert en match skjutas upp om spärrarna forcerades som det gjorde under matchen du referade till. Har läst en del om den och det är sånt man vill ha! *Riktigt* fullsatt och härligt ös, så borde det alltid vara på hockey...

Det räknas föresten på olika sätt, om man packade ståplats i KA likadannt som man packade ståplats i delfinen under slutspel, så skulle det nog tamifan gå in 8000. :)
Kommentera

Mygel: Jag är så trött att jag inte ens minns hur vi kom in på prejudikat? Pratade vi inte de 4 friheterna? Äh, det räcker ju med den fria rörelsen för arbetskraft för att omöjliggöra en begränsning, så jag vet inte varför vi egentligen fördjupar oss mer.... suck.. :-)) Nu är det def. godnatt!
Tjing!
Kommentera

Hen-rink: Jo jag fattar vad du menar. Men prejudikat är ingen lag, behöver inte heller fylla några direkta tomrum. Det kan vara tolkningsdata eller liknande.
Grejen är den om du läser EG - domstolens domar om artikel 39 Amsterdam fördraget samt Bosman domen, så ser jag det som svårt att nuläget skulle ändras.
Men precis som du så pallar jag inte heller diskutera detta nu :)
Kommentera

Hen-rink: Jag är lite kluven i frågan om begränsningen av antalet utländska spelare. Å ena sidan vill jag gärna se dem i ES - de utländska spelare som kommer och spelar i Sverige håller ofta hög klass och tillför en hel del positivt till den svenska hockeyn - men å andra sidan vill jag inte heller att utvecklingen skall gå mot att majoriteten av spelarna är utländska, så någon slags begränsning skulle jag vilja ha. Jag tycker nog att den begränsning som finns idag är tillräcklig. Att juniorerna inte i högre utsträckning släpps fram beror i första hand på att de inte är tillräckligt bra och den dag Sverige kommit ikapp de länder som nu kommit ikapp och passerat oss med hästlängder på juniorsidan tror jag också att behovet av utlänningarna minskar. Att skapa en begränsning för att tvinga klubbarna att släppa fram juniorer som egentligen inte är tillräckligt bra tror jag inte gynnar svensk ishockey, i vart fall skulle nog många anse att underhållningsvärdet minskade, utan den internationellt sett relativt dåliga kvaliteten på svenska juniorer bör man försöka komma till rätta med på annat sätt. Det finns mycket som skulle kunna göras på den fronten, t ex mer individanpassad träning så att de som verkligen har talang får möjlighet att utveckla den på bästa sätt.
Kommentera

GODNATT... (Kanske)
Kommentera

Dysso: Det går in fler än man tror! I Timrå visade det sig gå in en hel hög när folk forcerade spärrarna i den klassiska Brynäsmatchen -72(?)

j-vlar, nu är det definitivt försent när jag inte ens är säker på årtalet! Nu går jag definitivt och lägger mig!
Kommentera

Mygel: Nu försöker du hindra mig från att sova... :-(

Nej, inte dagligen, det var ett uttryck.
Man behöver inte skriva om fördraget, det handlar om en tolkningsfråga av texten och situationen.
Ska jag också vara ordfashist så ändrar man aldrig prejudikat - man skapar - då prejudikat är en ny dom som är vägledande och utan stöd i lagen eller tidigare domar, utan i sig skapar en ny "lag" då domstolen anser att det finns luckor i den gamla, eller brist på lagrum för att reglera en specific situation eller att en lag/dom är föråldrad.

Vi släpper det nu, jag bara spekulerade i att man kanske skulle kunna stödja sig av det, vilket jag fortfarande inte ser som omöjligt men långsökt. Men det är en juridisk diskusion som inte hör hemma här.

Men har du kunskap och intresse så skriv gärna till mig så kan vi utreda det vidare, det är ett intressant område.
Kommentera

Hen-rink: Håller med dig i stort. Men man kan ju också leka med tanken att en viss (och då menar jag inte 3 spelare/lag) begränsning skulle ge önskad effekt just genom involveringen i juniorverksamheten ökar?

Samtidigt tror jag att det redan finns en intresse hos de flesta klubbar försöka få fram unga talanger och ge dem möjligheten att utvecklas. Men som sagt, att sänka standarden i ES är inte rätt väg att gå.

Usch, känner att jag slirar lite i tankebanorna nu. Ska nog ta och sova jag också, i det här tillståndet har jag förmodligen inga genomtänkta kommentarer att tillföra i alla fall ;-)

Go'natt go' vänner!
Kommentera

FredrikM: Här har du en länk till en gratis databas för EU material:
europa.eu.int/eur-lex/sv/index.html

Kommer inte ihåg vilket celex nummer Bosman fallet har tyvärr.
Kommentera

Hen-rink: Jo visst ändras prejudikat (inte så ofta som dagligen dock). Men att skriva om fördraget tar nog några år, framförallt när det gäller att ändra på de fyra friheterna.
Kommentera

Dysso: Har ingen aning om vad som flög i mig.. :-)
Det var 6 236 åskådare på plats. Drygt 6000 försökte jag säga.
Kommentera

Hen-rink:

Du skriver att det är drygt 8000 i en utsåld Kinnarps Arena. Tufft. När byggdes arenan ut? Jag måste totalt ha missat detta.

Sist jag hörde var det 6236 som var fullsatt i KA... Även om man antar att det är ett antal utöver den officiella siffran har jag lite svårt att köpa att det skulle vara 1800 extra på plats. :P
Kommentera

Chief, FredrikM, Kicks & alla ni andra:

Nu ger tom jag upp, fattar inte vad tiden går fort när man hamnar här...

Godnatt och på återseende, och lycka till ni som har match imorgon!
Kommentera

Chief: Jag har två sidor.

1. Jag vill gärna ha ett lag med unga härliga underbara svenska spelare.

2. Jag anser inte att man får det genom att begränsa antalet utlänningar. Tvärtom, om man ser långsiktigt.

För att kunna få fram duktiga juniorer och matcha dem att bli toppspelare måste de spela i en bra liga med bra spelare. Genom att inte ta in duktiga utländska spelare utan satsa endast på svenska killar anser jag att ES-standarden kommer att sänkas. Under en kortsiktig period kommer fler juniorer visst få chansen och det vore väl skoj - men om några år kommer deras matchnings motstånd i serien inte vara av samma kaliber - och följdaktligen inte vara lika utvecklande för dem som spelare.

Jag anser snarare som jag sagt innan att en bättre lösning vore att minska antalet matcher, och involvera "stjärnorna" i juniorverksamheten på något sätt. Så att juniorerna matchas internt mot de stora och att man har ett naturligt utbyte.

Kanske skulle man införa en regel att man varje år måste plocka upp minst 1 junior eller liknande, men det kan aldrig bli "fair".

Det är svårt som satan - men det sämsta man kan göra är att sänka standarden (vilket jag tror bli följden av att begränsa utländska spelare) för att få fram unga talanger. Då lirar vi snart jämt med danmark.
Kommentera

Hen-rink: bosnam? Birdie namnam... :-= sorry. slinter lite... jävla öl.
Kommentera

Mygel: Det skapas nya prejudikat inom juridiken dagligen. Bosnam var inte heller möjlig inom lagens ramar när den domen föll.. trodde man.
Kommentera

Mygel: Kan du nån hemsida ..där man kan läsa mer om Bossman-fallet?.. skulle vara intressant o läsa igenom det lite..

jaja Rögle imorgon!!
Kommentera

Hen-rink: En viss begränsning behöver alls inte vara fel. Det beror på lite grann på vilken begränsning vi tänker oss? Hur ser du på det t ex? Om vi diskuterar en begränsning, var skulle den då ligga enligt dig för optimalt resultat? OM vi förutsätter att det bör finnas en viss begränsning.
Kommentera

Hen-rink: Fria rörligheten av varor och tjänster berörs inte. Det som menas med tjänster är t.ex. om ett företag i Sverige hyr ut personal till ett projekt utomlands.

Om ni är intresserade av varför det är som det är nu så rekommenderar jag att läsa Bosman fallet och framförallt General advokatens uttalande. Allt är översatt på svenska.
Kommentera

HasseT: 0-8 var det ja.. :-) Det lever vi på ännu... "Vi slår alla lag med 8-0" om du känner igen den låten... den pumpas rätt friskt i högtalarna när hv är på besök i år... :-))
Kommentera

Lulekickan: Det juridiska vet jag att vi har gemensamt, och det var inte det jag direkt undrade om, minns att jag läst att du jobbar på tingsrätten elelr liknande - och jag vet att inte friheten för varor/tjänster skulle omfattas, till största sannolikhet, jag skrev att det ev. skulle kunna bli aktuellt, då man kan dra paralleller däremellan. Det har inte prövats tidigare mig veterligen, men tanken är inte så avlägsen i och med att hockey är en slags vara eller tjänst i form av underhållning. Värdet av denna underhållning skulle kunna värderas i framgången i laget, vilket kan direkt relateras till spelarmaterialet. Om en konkurenssituation hämmas för att alla ska kunna ha samma möjligheter (Förutsatt att endast svenska spelare skulle handlas och priserna pressas upp, vilket medför höga summor som endast ett fåtal klubbar kan betala). - För mig är det inte helt uteslutet att man skulle kunna åberopa antingen ett hämmande av konkurens - eller brott mot fri rörelse av varor & tjänster. Fast det är långsökt, det medger jag.

Hur som helst - det var bara en parentes.

Vad jag egentligen var intresserad av att veta var din inställning till om en begränsning av utlänska spelare skulle vara till fördel för svensk hockey eller ej.
Kommentera

FredrikM: Tror inte det skulle funka. Speciellt om det är hård konkurrens om poängen. Faller en, faller alla. Enade vi stå, söndrade vi falla etc etc.

Eftersom det inte skulle finnas några lagliga sätt att komma åt "avhopparen" tror jag det skulle var mycket svårt att komma åt dem effektivt.
Kommentera

Hen-rink: Okej, då missförstod jag ditt inlägg lite då, ursäkta.
Nämen va bra att ni inte har trumma. Kom just på att Hv71 hade svårt för er förra året? Var det inte så? ni utklassade dom nån gång. hm. Jo visst var det så!
Jo jag vet att bara en liten klick av en klack kan förstöra så mycket. Men vi håller på att fixa det nu. Vår klack får inte längre hyra buss. Men jag tror att Rögle ska fixa buss och så får bara medlemmar åka med, mycket bra idé. Jag vill inte ha med dessa huliganer på våra bortamatcher. Sov gott! nu skriver inte jag mer hehe!
Kommentera

Lulekickan: OM ES-klubbarna gjorde en överenskommelse.. men att något lag så smånig om skulle bryta mot den.. så skulle juh övriga klubbar typ frysa ut den "avhoppande klubben" lite.. typ inte låna ut spelare dit mm .. kanske...
Kommentera

Hen-rink: Nu vill jag inte vara sådan Hen-rik, men hade ni varit med för några år sedan så hade ni hört sådana referat om Rögle i Scandinavium, Leksands ishall mfl. Det är inte på lösa grunder som AIA fick pris som Sveriges bästa klack inte för att tala om de priser som Rögles publik fått innan AIA skapades.
Kommentera

Chief: För oss?
Jo jag tycker det är jätteskönt med framgång, ett mycket bra ord det där :)
Er framgång är också stor. Brynäs kom igen i sista, men annars så!
Nej nu Måste jag gå och lägga mig. Man blir beroende av detta satans HS hehe.
sov gott.
Mvh Hans.
Kommentera

Chief: you bet... :-)
Kommentera

HasseT: Nej, jag vet att rögle har en bra klack, sorry med det där om idioter, det kom ut lite fel i text, det var snarare ett försök att förklara att jag vet att det är en liten klick som förstör.

Jag har sett rögle många gånger då vi möts tidigare som du vet. Har dock inte sett er på sista åren då ni förmodligen har blivit bättre på läktaren.

NEJ NEJ OCH ÅTER NEJ. Vi har ingen trumma. Aldrig. Sång gäller här.

Kinnarps menar jag dagens match HV-LHC, där RS talade om att LHC:s klack hördes bäst under matchen. Trots utsålt (Drygt 8.000) i kinnarps. Det var bara en passning till att vi är rätt starka också... :-)
Kommentera

Hen-rink: Det finns väl inte så mycket mer att tillägga utöver det som redan har sagts. En officiell regel som begränsar antalet utländska spelare inklusive EU/EES-spelare skulle inte hålla för en domstolsprövning av skäl som bl.a. du redan har nämnt, fast att det skulle strida mot den fria rörligheten för varor kan jag inte hålla med om. Arbetskraft/människor är en sak, varor något annat, fast det påpekandet är bara en parentes i sammanhanget eftersom det strider mot en annan av de fyra friheterna.

En slags kartell skulle mycket riktigt inte vara laglig (om man med laglig menar att man med rättsordningens hjälp kan genomdriva den) men skulle säkert kunna funka ändå så länge alla klubbar håller sig till överenskommelsen. Fast om någon klubb trots det skulle bryta mot överenskommelsen finns det inget andra klubbar skulle kunna göra åt det. Överenskommelsen skulle aldrig accepteras av domstol och då faller allt. Har förresten inte SM-liigaklubbarna en sådan överenskommelse sinsemellan?
Kommentera

HasseT: Hen-rink är lite mallig nu.... Går i lyckorus, svävar på små rosa moln, tokflinar etc etc... Och ångrar sig säkerligen bittert att han inte var där. Skönt med lite framgång igen va?
Kommentera

Hen-rink: Jag förstod inte allt av ditt inlägg men jag ska försöka svara ändå..
Jo vi skryter väl lite, men vi har fått priset som "Sveriges bästa klack" två gånger och dessutom så sa Stefan Liv att han tyckte vi var den bästa, när han kollade på Troja-Rögle med Josefson för ett tag sen. Vi använder inga trummor (vi anser att det är fusk och klarar oss mycket bra utan den). Vi har en del idioter, men det är bara 15 stycken, som verkar förstöra Hela vårt ryckte. men vad du menar med "Kom igen när radiosporten rapporterar...." fattar jag inte. Kinnarps Arena varför ska Rögle till den? Jag har inte sett er klack, men antar att ni har en fånig trumma. Jag antar också att du inte sett vår klack, den är mycket bra kan jag lova dig.
Ha det bra, nu ska jag söva.
mvh Hans.
Kommentera

Chief: det är helt ok om det är hemmalaget, eller om det är en stor bortaklack som även hörs när de sjunger så att det är någon som helst rytm och melodi. Men när ett par idioter bara står och slår hejdlöst utan att sjunga - då är det bara irriterande. Timrå skötte sig rätt bra utan trummor i tisdags tyckte jag.
Kommentera

Hen-rink: man måste ju ta till det tunga artilleriet för att överrösta alla som hejar på fel lag...;-)
Kommentera

FredrikM: Inget ont om trummor! Timrå trummar bäst...=)
Kommentera

FredrikM: Då är vi två. Vill förbjuda trummor. Vi har gjort det i nån match förra året vet jag. Trist när det kommer 5 borta supportrar och trummar sönder en match.
Kommentera

Hen-rink: Rögle har sveriges bästa klack=).. AIA har lätt de bästa sångerna... tycker andra klackar lever mest med sina trummor...
Kommentera

HasseT: Jag håller med Hasse.. de kunde iallafall visa tabellerna och reslutat..kanske inte när de har de mest fullpumpade programmen.. men på söndags-sporten och vissa tomma vardagskvällar då de brukar sända mycket skit ibland skulle de kunna ha lite allsvensk hockey....
Kommentera

HasseT: Är det inte rögle som skryter med att vara sveriges bästa klack? (Om man bortser från att ni har den största klicken idioter också) - Kom igen när Radiosporten rapporterar från ett utsålt Kinnarps arena och förtäljer att bortaklacken hörs bäst genom hela matchen... :-) Fällde nästan en tår.. .:-)
Kommentera

Mygel: Nej det förstår jag. Men jag skulle så gärna vilja se Rögle på sporten ibland också. Dom kunde göra ett reportage om alla spelare Rögle "gjort". Jörgen Jönsson, Kenny Jönsson, Tjärnqvistarna ja alla .. hehe.
har du tippat Rögle-Troja i tipparligan? Jag vet inte om jag tippat, ska nog göra det nu, för imorgon har jag inte tid.
Kommentera

Hmm, det vanliga felet när man skickar länktips.

Nåväl, hennes tvillingbror spelade också i tv-pucken.
Kommentera

FredrikM: Tja visst, men jag klagar inte. Dels för att vi har alltid spelat bra hockey mot HV, har lätt för dem på något sätt, sen gillar jag att se både HV och Frölunda, båda lirar en underbar hockey. Malmö däremot kunde jag vara utan. Rent motståndsmässig orättvisa - tja visst är det en tuff "lottning" - men vad fan...
Kommentera

Lulekickan: Stämmer bra det, Frida Nevalainen heter hon och spelar back i Björklöven.
Kommentera

Hen-rink: Jo.. men det var kanske en punk som var vettig också.. i din synvinkel iaf:

Linköping är också värst drabbat av den osportsliga orättvisa som kallas derbygrupper.
De har två extramöten mot topplagen Frölunda och HV 71 och formstarka Malmö, som har elitseriens hetaste kedja just nu i Daniel Rydmark, Juha Riihijärvi och Mika Hannula.
Så det kunde varit värre.

Tycker man borde ta bort derbygrupperna helt.. minska matcherna..
Kommentera

HasseT: Därför att de visar högsta ligan av den idrotten, precis som de visar högsta ligan av handboll. Sen är det väl inte heller så konstigt då Sverige är en världens bästa nationer i båda sporterna.
Kommentera

Lulekickan: Skulle vilja ha din syn på vår tidigare diskusion här (därav rubriken) som en aning har dött ut nu...
Kommentera

Chief: Ja det tror jag. Men jag är osäker på mina uppgifter.
Kommentera

FredrikM: Det var väl något av det smartare han har skrivit, på den punkten argumenterar jag inte emot honom. Vad jag däremot inte gillar är:

"Linköping ligger nia och det var väl ungefär vad man kunde förvänta sig. Titta bara på lagen de har bakom sig: Luleå, Leksand och Brynäs. Jag tycker alla tre håller samma klass som LHC på papperet. Kanske till och med snäppet bättre"
Kommentera

Är det bara jag som tycker att denna rubriken börjar bli lite tjatig nu!?

Men men!
Är det nån här som hejar på ett allsvenskt lag??
Varför visar de så mycket bandy på TV? det kommer inte mer än på de allsvenska hockeymatcherna, ändå så visar de nästan aldrig de allsvenska hockeymatcherna, uruselt.
Kommentera

« · 162771 · »