Men kanske bara för dem som bor utanför Stockholms tullar.. Igår hade 8 050 personer löst biljett för att bevittna FBK emot VF. Detta publikrekord har mottagits med största möjliga tystnad av riksmedia (SVT, TV4, AB och Expressen). Passar liksom inte in i det krismedvetande som de vill förmedla. Ett krismedvetande som i slutändan skall få oss alla att skrika efter den stängda Elitserien, räddaren i nöden.
Den tredje statsmakten är hockeyns största hot. För är det någon som betvivlar att ett publikrekord i Globen, hade mottagits med samma tystnad?
I dagens nätupplagor av AB och Expressen så finns inte ett ord från toppmötet mellan Timrå och LHC, ej heller från Norrlandsderbyt, MoDo-LHF. Mötet, HV-LIF, som spelades inför fullsatt salong, neglieras också i AB medans Expressen har en intervju med Anders Huusko. Det man sätter i fokus är två matcher som i respektive hallar drog de mediokra publiksiffrorna, 4 167 samt 4 218. I AB finns t o m två artiklar som berör den ena matchen. Av de tre matcher som drog mest publik, så finns bara analys och rapport från en av dem.
Detta tycker jag är lite märkligt urval om man nu har som intention att nå fram till sina läsare. Om nu matcherna inte tilldrar sig större intressen än att knappt 4 000 orkar släpa sig dit, vem fan är då intresserad av att läsa om det? Torde vara betydligt mer framgångsrikt för försäljningen av lösnummer, att lägga fokus på matcher där det är mest publik, fullsatt eller näst intill. Man får ju iaf förmoda att det är i de trakterna som det finns underlag och störst intresse för att läsa om det som hänt.
Men som sagt, det passar ju inte in om det är krismedvetande som man vill förankra.
Et tu Brute: som färjestadare så är det klart man är stolt över rekordet men tyvärr är det nog så att man tror att man säljer fler lösnummer på "hockeydöden" just nu. Publikrekord passar inte in i bilden, tyvärr.
Japp, i denna situation är jag helt och hållet med dig.
Särskilt som den "nya generationen" hockeyledare, enligt min uppfattning, har visat ett större intresse att ta tag i Sthlm/storstadsproblemet. Men samtidigt är ju detta en kvällstidningsföreteelse, kanske inget man skall fästa större hänsyn till om man har ett djupare intresse av vad som verkligen görs idag? Vad jag menar är att det aldrig kommer att vara i dessa tidningar som vi hittar tecknen på en uppgång i intresse i Sthlm ens.
Det finns många kompetenta hockeyjournalister och supportrar som säkerligen skulle kunna vara en drivande kraft bakom ett svar till fotbollens tidning "Offside", antingen i pappers- eller nätupplaga. Och handen på hjärtat: -är inte hockeydelen av Svenska Fans ett bra steg i denna riktning? Människor som har ett stort intresse för vad de skriver om, och klarar av att förmedla det.
Jag tror iaf på sådana modeller för att dels idag erbjuda bättre hockeyjournalistik, men även för att "tvinga" in kvällstidningarna på ett mer objektivt spår. Är det intressant och av hög kvalitet kommer dessa alternativ att väljas av oss hockeysupportrar, helt enkelt.
easy: Klart det är hockeydöd i Sthlm... hela staden består ju av medgångssupportrar... *duckar för alla flygande bengaler* Nä, allvarligt talat så märker man ju vad de som skriver tidningarna kommer ifrån... ok om man nyanserar sig på sthlms-lag i lokaltidningar i sthlm... men betänk då att AB och Exp inte är lokaltidningar, även om journalisterna (om man nu kan kalla dem för detta i dessa blaskor) är lokala förmågor... eller om ni så vill oförmågor... Jag är urbota trött på sthlms-fixeringen... idag flyttar folk hellre ifrån sthlm när de insett att it-flugan knappt var tvåvingad... bostadspriserna har stagnerat och naturen är inne igen... Det är nästa att man vill dra det så långt så Scandinature med Bo Landin i spetsen skulle ge sig i kast med att göra en sportkanal...
Björn VII: Tycker inte att detta enbart är ett problem som berör "kvällstidningarna". Tycker även att det saknas vilja för public service från SVT. Ett exempel är att man i stort har slutat att bege sig ut i landet. Istället har man ett avtal med Com Hem där fasta kameror i Globen ger de flesta bildsekvenserna från ES.
Tycker heller inte att det är några probelm att stilla mitt eget lystmäte. Hockeymagasinet.com, swehockey med flera belyser det mesta och är dessutom oftast ett betydligt snabbare media än "de andra". De flesta klubbar har också hemsidor som knappast lämnar något åt slumpen. Så för min egen del är det inga problem att hålla sig initierad.
Däremot undrar man ju hur "kvällstidningsjournalistik" inverkar på nyrekryteringen eller håller den medelintresserade fortsatt hungrig på mer hockey. Att som exempelvis idag, inte kunna läsa om samtliga ES-matcher är ju skandal och gynnar knappast sporten. Att sedan ensidigt påkalla "kris" på "kris" gör ju att detta förankras i den breda massan. Alltså de som inte håller sig "up-to-date" på nätet eller hänger med i forum som detta. För dem ligger det bortom all sans och vett, att förra årets ES slog flera rekord i publikväg och att vi nu också återtagit platsen som publikliga no 1 i Europa. Att vi i dagsläget har 7 lag i allsvenskan som har ett snitt mellan 2 000 och nästan 3 000. Att det i publikväg ser ut som vi går mot en av de bästa säsongerna någonsin. Att vi inte tappat till fotbollen under dess uppgång, utan istället stärkt aktierna trots stenhård konkurrens.
Jovisst är det sådana saker som till viss del ligger till grund (och kanske t.o.m: "ska") för vad ett public service-företag väljer att visa. Vad jag saknar för att kunna döma ComHem är information om hur intäkterna ser ut när man visar "landsorts"lag jämfört med storstadslag. Minns själv att jag försökte driva någon "Visa mer MODO"-kampanj i ett forum långt bort, för något år sedan.
I en situation där SVT drabbas av sparbeting och i övrigt väljer att i stor utsträckning satsa på lätt underhållning är det väl kanske inte så konstigt att man väljer billiga, färdigpaketerade lösningar? Om SVT uppfyller sin public service-funktion är det nog många som har synpunkter på, och den debatten kanske t.o.m. spiller utanför HS ramar, vavetja?
Och ja, jag tror också att negativ "kvällstidningsjournalistik" har en negativ inverkan på publiktillströmning, sponsorers goda vilja, tv-kanalers intresse och souvenirförsäljning. Det var väl därför jag, dock under annat nick, i somras hade den där maraton-debatten med dig. Vad jag dock tror på i det långa loppet är sporten hockey, den kommer att klara av att fängsla människor under lång tid framöver. Det enda hotet som jag då ser är hur hockeyns företrädare väljer att presentera och inrama: Matchen.
De uttalanden som kommer från herrar Nilsson, Nyberg m.fl. tolkar jag som att de rör sig i den riktning jag vill se. (vad den riktningen innebär gick vi igenom i somras, orkar inte skriva en a4-sida till här :-)
I övrigt ser jag utvecklingen av den här sajten, Hockey Live med mera som andra positiva tecken. Jag har förtroende för de ledare som svensk hockey har valt och jag är positiv i största allmänhet.
Kort sammanfattning av mitt inlägg: Man kan inte kväsa folks intressen, om de verkligen brinner för dem, och i den situation där AB och XP (med andra) måste tjäna pengar kommer vågskålen att väga tillbaka, ganska snabbt.
Et tu Brute & Björn VII: Jag önskar att reportrarna på Aftonbladet och Expressen kunde läsa era synpunkter, för dom är bra och träffande. Fast vem vet? Dom kanske smygläser Hockeysnack med nåt kryptiskt alias ändå? Det skulle dock inte skada om någon tipsade dem om denna sida.
Apropå hockeyskribenter. Säga vad man vill om Leffe Boork, men han vågar iaf gå mot strömmen och ge andra välkända tränare ett par smällar på nosen. Sist ironiserade han över Vikegårds "mesighet" i fyrans Hockeykväll då Djurgårdstränaren (Nej men vilken skräll att DIF fick synas i media!) i princip öste beröm över de flesta lag och sa nåt i stil med att "de kommer hamna i den övre delen av tabellen". Man kan ju fråga sig hur många lag som rymms på den övre halvan. Själv trodde jag att det bara var sex stycken...
samjo: Jo, nog är väl Boorken duktig som skribent. Han och Antoine (fotboll) har samma raka attityd. Antingen gillar man Boorken eller så hatar man karln.
Björn VII: Jag ser ju inte det här som något annat än ren lobbyverksamhet, där det gäller att trötta ut den breda massan. Då står majoriteten apatisk, när sanningens minut är slagen. Samtliga så kallade "lösningar" på "kriserna" är ju att vi skall ha en stängd ES. Förmodligen en där DIF och AIK kommer att erbjudas plats. Den skall inte vara stängd underifrån så inom en snar framtid lär väl även Hammarby och Anchutz-miljonerna dyka upp. Sedan lär hockey vara oerhört intressant och populärt igen, iaf i media.
"Kvällstidningsjournalistiken" har ännu inte vunnit någon ny mark. Efter sju omgångar så låg ES snitt 100 över vad man slutade på 01/02 och detta helt i avsaknad av derbyn a la DIF-AIK. Men givetvis blir dessa "kriser" förödande i längden. Ett ljus i mörkret var annars Erika Strandells krönika och håll i hatten, t o m Wennerholm gör i dagens AB, helt om och pekar på de fördelar som den öppna ES:en erbjuder i dagsläget. Hur många Stockholmare hade egentligen varit intresserade av ett DIF som ligger sist och inte ens behöver kämpa för sin existens?
Jag kommer naturligtvis ihåg maratondebatten men minns inte ditt gamla nick. "Inramningen" tror jag inte kommer att ligga i "företrädarnas" händer. Det kommer fortsättningsvis att se lite olika ut även i framtiden. Publiken i respektive arena styr upp detta. I Ö-vik funkar det med cheerleaders i Jkpg går det inte alls. I Gbg är det som oftast bra drag på sittplats, i Globen är det rena döden. Regelmässigt så vore det förödande om vi inte följde den internationella kytymen.
Jag är också helt övertygad om hockeyns fortsatta existens med bra grogrund, så även i Stockholm. Men jag tror även att TV-avtalet som går ut nu i vår, känns besvärande i huvudstaden. Är det en ren slump att TIK här inne på HS gör provsändningar via nätet då det gäller hemmamatcherna? Varför åker FBK till Man. Utd. och studerar deras sändningar via kabel-TV? Vad gör då klubben som i dagsläget har den största förmånen av det TV-avtal som gäller? Här gäller det nog att snabbast möjligast sy ihop något med Arenabolaget, för i den här frågan står man väl knappast ensamma? Och då ligger det väl närmast till hands att det blir just Arenabolaget som blir den stora vinnaren i nyordningen? Så man kanske skulle ha större förståelse för kinkiga attityder, snart går tåget och för vissa kostar biljetten mer än den smakar. Iaf i jämförelse med andra.
Et tu Brute: Nu kör jag lite hörsägen ! Ok ? Enl. okänd källa hade Mr Fagerlund lagt fram på ett möte ifjol. Att Serien skulle stängas och där ingick Alla lagen utom Timrå, MoDo och Luleå, med motivationen att det var för dyrt att resa så långa streckor. Dessutom fans det ju knappast något underlag heller. Däremot var AIK tillbaka. Kan ju säga att det var en Hockey dommare som berättade dessa planer från Fagerlund. De hade delgivits detta på en Konferans på Svenska Ishockey förbundet. Har även själv en svåger som är frilans Fotograf. Han filmade Hockey under 90 talet , och 95 skulle Svenska ishockey förbundet ha ända upp mot 20 000 Kr / sek för visad match i TV. Jag för modar att det var andra priser vid helmatch. Han sa att SVhockey förbundet är rena maffian. Vem har ställt upp reglerna så alla Es klubbar måste bygga för att få va kvar, tillika att de skall innehålla 90 % av kapaciten skall va till Slippsarna. Då är det inte konstigt att hockeyn utrotar sig själv. Dom har gräft en grop åt sig själv , kan man säga. Det är ju tur att han har Pensionerat sig Mr Fagerlund.
Däremot har vi försökt organisera alla Supporterklubbar som finns här på HS att göra sin röst hörd hos TV4a De är ju bland de större media företagen. Dessutom existerar inte sport utanför Tullarna för dom . så dom vart ett lätt val. Gå in och se och skriv en synpunkt själv, så stödjer även ni Goliat mot jätten. Länken+Forum & Chatt > sporten på tv4a Säg vad ni tycker . 1/8 skall inte få bestämma vad 7/8 skall måsta se i partisk ishockey. Keep It Up !!
Helg Ernest: Diskussionen om att stänga ES har faktiskt varit uppe alldeles nyligen igen. Förvånansvärt många klubbar var för en stängning men det krävs att alla är överens för att det skall bli verklighet, tack och lov. I vart fall kan de aldrig putta ut Norrlandslagen även om sydbottningarna väldigt gärna skulle önska att vi inte fanns. Bara därför hoppas jag att två sydbottningslag åker ur ES och ersätts av SAIK och Löven, då börjar plötsligt de sydligaste lagen vara en olägenhet.
Jag försökte posta ett långt inlägg på "Sporten på tv4a" utan att lyckas. Någon annan som haft samma problem ikväll?
Helg Ernest: Nu tycker jag att det svävade iväg lite väl mycket, även om du hade den goda smaken att referera till hörsägen.
Herr Fagerlund har aldrig ägt någon egen beslutande makt inom svensk hockey, allra minst att bestämma vilka lag som skall få vara med i en ev. stängd ES. Däremot har han väl varit en fena på att påverka och få med sig folk. Själv hade han som ordförande inte ens rösträtt på årsmötena.
Några egna förslag kunde han heller inte komma med. De som kan motionera vid årsmötet är SIF:s verkställande utskott, SHL samt gemensamt sammansatta motioner från Distrikten.
Ett förslag om stängd ES, enligt finsk modell, låg senast på årsmötets bord 1999. Denna hade lika stor chans som en isbit i helvetet, med tanke på hur SIF:s röstlängd är utformad. Distrikten sitter med en överväldigande majoritet och än så länge finns ingen sympati för sådana åtgärder ute i landet. Möjligtvis kan detta förändras på sikt, om alla blir lika "krismedvetna" som media vill att VI skall vara.
Som förbundsordförande har det alltid varit Fagerlunds förbannade skyldighet att "hjälpa till" när SHL eller Distrikten vill ha till förändringar. Så i åtskilliga fall handlar det om att kunna sitta på flera stolar samtidigt. Därav kommer säkerligen flera korkade och luddiga formuleringar, signerade den före detta ordföranden.
Lulekickan: Det spelar ingen roll om samtliga 12 klubbar inom SHL är för en stängd ES, vilket de förmodligen är, med tanke på välviljan inför kortsiktig ekonomisk stabilitet. SHL är inte någon fristående organisation som gör som de själva behagar. Blir det en stängd ES, så blir det efter ett beslut som klubbats igenom på årsmötet eftersom SHL är underställda SIF:s tågordning. Alternativet är väl i så fall att SHL först bryter sig ur SIF, vilket också skulle innebära en uteslutning ur RF. Sedan är SHL en ytterst svag organisation och har i stort resten av Hockey-Sverige emot sig. Ingen vidare bra grogrund för att etablera "Lilla NHL".
Jag är som "sydbottning" nu inne på mitt fjärde decennium som ES-besökare. Så var ifrån har du fått av "vi" väldigt gärna skulle önska att ni inte fanns? Jag ställer mig ytterst tveksam till det klargörandet från din sida. Just MoDo, TIK, och LHF tillhör väl de få undantag som man aldrig hör något direkt skitsnack om. Varför skulle vi fortsättningsvis inte vilja titta på lag som producerar spelare som Foppa, Sedinarna, Zäta och Renberg? Just TIK åtnjuter också en större respekt än någonsin här nere just nu. Att med små ekonomiska resurser kunda vända skutan på rätt köl på endast en säsong imponerar. Det visar också på att, dyra värvningar, feta plånböcker, egna arenor och storstadssponorer kan vara överdrivna faktorer i ES-hetsen.
Hade du däremot nämnt LHC så kunde jag kanske hållt med dig. Inte för att jag hört några direkta uttalanden om att någon önskar LHC ur ES, men skadeglädjen hos många hade nog inte varit svår att ta miste på, om det nu skulle gå så. En liknande inställning var väl också ganska utbredd här nere när MIF etablerade sig i början på 90-talet. Men de flesta har nog numera insett att det är viktigt för våran framtid, att även Skåne är med i racet. TV-Pucks och J20-framgångar talar för att de har en väldigt levande hockeykultur där numera. På samma sätt borde man emotse östgötarnas strävande på ES-etablering. Dom är dessutom så jävla många, att de inom en framtid borde kunna producera lika många ES-spelare som exempelvis Norrbotten och Småland gör i dagsläget.
Dina uttalanden om vad vi "sydbottningar" önskar kändes direkt förolämpande ;-)
Ojdå, nu skulle jag ju försöka svara på ditt senaste svar till mig, du får ursäkta om jag fular mig lite och tar hjälp av förtydliganden som du gett gentemot andra skribenter. ;-)
Numero uno: jag tror inte att den senaste tidens skriverier i kvällspressen är en gemensam kampanj med baktanken att underblåsa sympati för en stängd ES. Däremot tror jag att Patrik Thorneus lyckades skriva en artikel som visade på bristande förmåga till kritisk analys och, troligen, även att han till stor grad utnyttjade sig av tankegångar som inte ursprungligen var hans egna. Det är väl knappast, som nu nämnts i tråden, en hemlighet att det bland ett flertal klubbledare finns stöd för tanken om en stängd ES. Det som kopplar samman dessa klubbledare är att de står inför något slags bekymmer, antingen sportsligt eller ekonomiskt. Jag kan tänka mig att i städer där man inte har den garanterade uppslutningen hos lokalbefolkningen och det privata näringslivet, ser vissa bekymmer med att bygga dessa nya evenemangstempel. Det är en typ av bekymmer, ett annat är Sthlmsbekymret där, drastiskt uttryckt, "ingen" verkar bry sig om hockey längre. Detta kanske beror på sportsliga misslyckanden, kanske på "paketeringen" Den tredje typen står min egen klubb som representant för, man hade en långsiktig, stor sponsor som försvann och helt plötsligt rycktes 5-8 miljoner kronor (hörsägen, uppgifterna varierar) bort ur den årliga budgeten.
Att de här klubbledarna som människor tycker att dessa situationer är jobbiga att arbeta med kan man förstå, men att slå tillbaka deras argument och visa på nackdelarna med en stängd liga är det vår, supportrarmas, uppgift att hela tiden stå för. Jag har fortfarande inte sett en situation där en förespråkare för en stängd liga kunnat "vinna" en diskussion mot en motståndare, vanligen sker den här debatten i formen av att ett "stort namn" typ Hardy går ut i en kvällsblaska och säger: "Såhärereva!". Medan de meningsmotståndare som i debattforum och sajter typ Hockeykultur.com fullständigt krossar deras argument får inget utrymme alls i AB och liknande media.
Om jag nu hade varit att se som meningsmotståndare till dig skulle jag väl ha försökt att förneka den ökande ES-publiken...men isf så bjuder jag i detta nu på ett retoriskt självmord där jag styrker dina uppgifter om ökande publik med ett:
"Publiksnittet efter sju omgångar i år ligger närmare 300 personer över fjolårets siffra efter sju omgångar".
En hyfsad trend, vi får väl hoppas att Niklas Wikegårds "hot" kan göra sitt till i framtiden också :-)
En sak där vi skiljer oss åt (och "GLMC" och "Et tu Brute" gjorde det även i somras) är vilken betydelse vi tror att förbundsordförande och företrädare för Hockeyligan har som kulturbyggare. Jag TROR att Rickards krönikor i tidningen Hockey om "underhållningsprodukter" och "events" under en tioårsperiod har haft betydelse för utformningen av matcharrangemang och synen på åskadaren i Stockholm såväl som i Ö-vik. Och jag tror även att det förekommer gemensamma diskussioner mellan klubbledare i Hockeyligan om sådant. Att supportrar själva har makt att starta något är lätt att säga, men vad skall de nuvarande 15 stammisarna i "The Reds" göra när deras, försök (goda, skall sägas) till ramsor bemöts av Scooter och Dj Bobo i 100 decibel?
Då tror jag att den modellen som Nilsson och Nyberg försöker framföra, som jag tolkar det, ger bättre förutsättningar för klubbarna att själva styra sina matcharrangemang, och att utveckla sin egen sin på hur åskådarna skall bemötas.
Det är positivt.
Dina tankegångar om det nuvarande TV-avtalets brister, och olika sådana för respektive klubb, är jag helt med på.
Tja alla andra hockeyfans som inte håller på Brynäs IF !!! Skrota Södra och norra allsvenskan och kör en superallsvenska med 12 lag under hela säsongen och vinnaren av Superallsvenska går direkt upp i Elitserien och tvåan i superallsvenskan spelar ett kval mot Elitseriens 11:ett lag , kvalet ska vara på bästa av 3 matcher , där de allsvenska laget får två hemmamatcher om kvalet går till tre matcher. Skorta derbygrupperna i Elitserien och kör 44 grundseriematcher , slutspelet där ska kvats,semi och finalmatcherna spelas i bästa av 5 matcher. Inför en regel på att samtliga Elitserielag måste ha MINST 6 juniorer i sina trupper(obs då räknar jag att trupperna är på 22 spelare). Inför en regel på max två utländska spelare i trupperna(OBS! då räknar in EU-medborgare som utländska spelare , fast EU inte vill detta men ska gubbarna i Bryssel bestämma över våran Elitserie...???) . Sen ska VM spelas varant år , då om de är OSår så utgår VMet dom åren. Spela VM i Januari-Februari och TVINGA NHL att ha ett två måndaers speluppehåll . Då ska de första månaden vara för träninsmatcher och uppladdning. Dom år som varken VM eller OS spelas så är de helt sonika inget landslagspel överhuvudtaget.
Sen ska NHL BARA få ha två europeiska spelare i sina trupper (då är farmalag och juniorligor inräknade . När NHL klubbar ska BARA få skriva kontrakt med europeiska spelare till och med den sista Maj. När en spelare går till NHL ska både moderklubben och spelarens nuvarande klubb få 9 miljoner var . Sen tycker jag att man ska minska NHL till max 18 lag och införa upp och nedflyttning.
Sen ska ståplats vara kvar och vara ståplats på hela kortsidorna i Elitseriearenorna.
Håller med en del av det du säger men hur sannolikt det är att något av detta införs?
Det bästa av dina förslag är VM och OS sakerna. Och det sämsta är 6 juniorer.
Så många juiorer skulle defenitivt sänka kvaliteten i ES. Låt juniorerna konkurrera på samma villkor som äldre spelare, de klubbar som har en bra balans av gammalt och ungt kommer att vinna i längden utan dessa kvoteringar.
Tor Karlström: Förbannat intressant debatt! Kris ena veckan -succe nästa beroende på hur bevakningen från lokalmedia DN, AB, Expressen och SVT handskas med "sanningen".
Om t.ex Bajen skulle bli ett publiklag beror det på medgång, de har snittat med 300 pers många säsonger...där var krisen nära innan Anschutz kom med stålarna...och med backup från de stora drakarna kan de gå i topp. Där har vi nya trenden. Hej och hå! AIK är för svaga i år, så är det bara. DIF är inte vana med motgång och nu är fotbollen högst på agendan, just nu. Allt ordnar sig ska ni se.
Hockeykunnig publik finns i Stockholm och det är bra att ärendet ligger på hockeygenerlalens agenda för åtgärd. Det är många som svettats i 08:s hallar som publik och som spelare. Sverige är ett avlångt land och hockeyns framgångar i landet kom efter landslagsframgångar-inte efter Stockholmslagens framgångar, rätta mig om jag har fel.
Allt handlar om vad man sätter fokus på och jag personligen är trött på någon slags dödförklaring av idrotten ishockey. Det finns för många fakta som talar emot. För mycket engagemang. Många fina exempel har nämnts.
Men kanske bara för dem som bor utanför Stockholms tullar.. Igår hade 8 050 personer löst biljett för att bevittna FBK emot VF. Detta publikrekord har mottagits med största möjliga tystnad av riksmedia (SVT, TV4, AB och Expressen). Passar liksom inte in i det krismedvetande som de vill förmedla. Ett krismedvetande som i slutändan skall få oss alla att skrika efter den stängda Elitserien, räddaren i nöden.
Den tredje statsmakten är hockeyns största hot. För är det någon som betvivlar att ett publikrekord i Globen, hade mottagits med samma tystnad?
I dagens nätupplagor av AB och Expressen så finns inte ett ord från toppmötet mellan Timrå och LHC, ej heller från Norrlandsderbyt, MoDo-LHF. Mötet, HV-LIF, som spelades inför fullsatt salong, neglieras också i AB medans Expressen har en intervju med Anders Huusko. Det man sätter i fokus är två matcher som i respektive hallar drog de mediokra publiksiffrorna, 4 167 samt 4 218. I AB finns t o m två artiklar som berör den ena matchen. Av de tre matcher som drog mest publik, så finns bara analys och rapport från en av dem.
Detta tycker jag är lite märkligt urval om man nu har som intention att nå fram till sina läsare. Om nu matcherna inte tilldrar sig större intressen än att knappt 4 000 orkar släpa sig dit, vem fan är då intresserad av att läsa om det? Torde vara betydligt mer framgångsrikt för försäljningen av lösnummer, att lägga fokus på matcher där det är mest publik, fullsatt eller näst intill. Man får ju iaf förmoda att det är i de trakterna som det finns underlag och störst intresse för att läsa om det som hänt.
Men som sagt, det passar ju inte in om det är krismedvetande som man vill förankra.