1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591305 inlägg · 6216 ämnen

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

« · 1272113 · » Till forumet

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Jensen_12: Med att flytta en arena till Sundsvall, finns det andra faktorer som ska vägas in.

Är det en ny arena Timrå ska driva igenom måste man nog utvärdera om en evenemangsarena. En arena för mycket mera än bara hockey.

Frågan om inte utbudet av evenemangsarenor i Sverige börjar bli många.

Vilken publik kapacitet ska man bygga för. 8000 eller 10 000 hur många kommer faktiskt att gå på hockey.

TV:n är en stor bov speciellt nu när alla matcher går att se på TV.

Sätmmningen är inte den samma.

Nä det handlar om så mycket mer än om bara en större arena för att Timrå ska nå framgång.

Som sagt man vet inte hur en ny arena skulle påverka. Då det är en stor investering så tror jag det är en fråga som man inte vill agera inom innnan en noggrann marknadsundersökning på ett antal år en genomförd. Arena frågan har varit upp många år nu och givetvis så börjar väll dena undersökning att komma till sitt slut.

Så svaret på frågan som alla väntar på är nu närmare än vad det var igår.

Jag skulle hellre vilja se en banbrytande trend från Timrå sida och inte bara stirra sig blind på publikantalet för att bygga Timrås framtid.

Outside the box brukar man säga.

Vilka inkomstkällor kan man se bakom den snöblindhet som nu infunnit sig i Timrå IK:s organisation.

Vad är det inget annat elitserielag gör som Timrå först på marknaden skulle kunna gör får att tjäna pengar. Det är frågeställningen som jag tycker man hellre borde fundera på än att endast följa mängden som bygger större och renare.

Sett till populationen i Timrå Sundsvall är den ingen monsterarena med 18 000 som kommer byggas, utan man får se hur mycket till antalet fler besökare på år och se hur mycket det skulle generera, därefter kalkylera denna riskfaktor och se om det inte finns andra möjligheter att tjäna pengar på.

Att våga för att vinna handlar inte om att följa mängden utan att göra nya saker och vara först med det för att ligga steget före.
Kommentera

Abron: Tror du att det är klubben som kommer få pröjjsa för en arena eller?
Kommentera

Abron: Jo, självklart, men hur långt kommer man om man inte vågar ta några chanser?

Som jag ser det så är det väl inga större fel på att ha arenan där man har den idag, men jag tror att det hjälper föreningen både ekonomiskt, och därigenom även sportsligt, att bli en mer framgångsrik förening än man är idag.

Jag tror det ger mer positivt än negativt med en ny arena i centrala Sundsvall.
Kommentera

Jensen_12:

Finns fler citat.

"Den, som köper det han inte har råd med, får sälja det han inte kan undvara"

Tjing.
Kommentera

Abron: "Risken finns att det lyft du pratar om kan bli en krachlandning, vem vill det, i vart fall inte jag."

Jag vet inte jag, men jag vill minnas att jag hört ett uttryck i stil med:

"Man måste våga för att vinna."

Tycker det passar ganska bra in här, och jag tror inte att man bygger en arena om riskerna är för stora.

Redigerad kommentar

Kommentera

Hahl Bundy:

H.B

Det handlar inte om en vision ang en arena, den för mig avgörande frågan är ur rent ekonomiska synvinklar. Sedan att ta en öl ibaren, efter matchen på stan m.m figurerar som bindande orsaker till hall,,, arena flytt är för mig fullständigt oviktkommande.

Det har ännu inte (för min vetskap) inte pressenterats en ända kalkyl, bara antagande att det skulle bli så mycket bättre ekonomi. Då jag har en viss vana att räkna på liknande projekt, kan jag snabbt se att det krävs mycket för att nå några pinnhål till. Vilket för mig i den nuvarande globala ekonomiska verkligheten kan vara katostrofalt. Utvecklingen på marknaden börjar så sakta stiga, vilket i sig kan ge en gynsammare framtid, men ute i världen finns en del orosmoln som åter igen kan ge dalar i ekonomin runt om på vårt klot.

Min vision är att Timrå Ik skall fortsätta vara ett etablerat E.S lag, dock måste alla en var förstå att det krävs stora insater för att gå vidare på trappan. Att lägga fabler här på H.S är kanske inte den bästa utvägen, kanske borde stadens hocky intresserade söder om Timrå inse att det i grunden alltid måste finnas klirr i kassa kistan för att skapa nya vägar.

För mig är inte frågan vart en ny arena skall ligga vid ev flytt avgörande, men att idag förhäva sig att påstå att staden Sundsvall kommer att lösa alla problem mot en ev kass utveckling för Timrå IK känns absurt.

Nu dax att njuta av det finna vädret i forna Öst-Tysklan, långt från Medelpads hockey Mecka, Timrå.

Tjing.
Kommentera

Ni surrar om Elitserien när vi inte ens vet hur den ser ut framöver.
Kommentera

Per HApps: Precis, kollar man på hitta så ser det ut att finnar mer plats i hamnen för parkeringar.

Hahl Bundy: Arenan borde väl redan vara uppe i 3.0 vid det här laget :)
Kommentera

Abron: Hur vill du se den önskade utvecklingen? Ska vi behålla den arena vi har som den är? Vari ligger utvecklingen där o den ökade inkomsten?
Ska vi återigen bygga ut hallen, 2.0 light?
Hur får du marginalåskådarna till Eon o får dom att återigen ta bussen ut eller få skjuts för att kunna ta en öl i samband med match?

Du säger: "Visst skall man satsa resurser för att bibehålla och samtidigt kunna autveckla Timrå IK."

Hur ska det gå till? Eller är det bara det att du är emot en ny arena i Sundsvall bara?
Förklara gärna din vision eftersom du så helt dömer ut Arenafrågan.
Kommentera

Abron: grejen är väl den att utan en ny arena blir de en hundra procentig krachlandning . man kan inte ha en arena i en förort till en förort om man spelar i elitserien .. de går inte att ha fyra tusen på matcherna . men de är ju inte säkert att alla problen löses med en ny arena . men chansen finns ju i alla fall att de blir bättre .. och om jag fick välja mellan att sitta passiv och bara vänta in en garanterad död eller chansa på en medicin som de inte var helt säkert att den funkade men den hade funkat för många andra så valde jag de senare alternativet .. fakta är . och fatta de .. 100 procent säkert .. timrå kommer inte spela elitserie hockey i framtiden utan en ny arena på ett annat ställe .,., OCH SÅ ÄR DE BARA
Kommentera

TIKbiff:

Man kan ju ibland fundera över vilken nivå det är här inne på H.S.

Men det är tydligen så att arena frågan är en Sundsvalls fråga i sin helhet, men det till trots så handlar det om ekonomi. Visst skall man satsa resurser för att bibehålla och samtidigt kunna autveckla Timrå IK. En ny arena inne i Centrala Sundsvall är i sig ingen sjävklarhet för att föreningen skall nå den önskade utvecklingen.
Kommentera

Per HApps:

Smart, att inte folket från stan inser den ekviationen då?
Kommentera

73Sjöbba:
Jag surar inte, men inser fakta, klubben har ingen ekonomi för en ny arena idag. Risken finns att det lyft du pratar om kan bli en krachlandning, vem vill det, i vart fall inte jag.
Kommentera

El Maco: Ett monsterresultat vid guld (+13,1 Mkr), ett finfint resultat vid kvartsfinal (+6,7 Mkr), en monsterförlust under säsongen då vi missade slutspel, sparkade VD och sportchef, tog kostnaden för deras fallskärmar under en säsong samt hade den största spelartruppen i MoDos Historia (-13,3 Mkr) samt nu slutligen en nätt vinst på 0,7 Mkr vid missat slutspel men lugn i verksamheten i övrigt.

Med andra ord är är inte längre arenan ett sänke, samtidigt som den har en potential i sportslig medgång som aldrig fanns i Kempehallen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Abron:
Frågan är, med en ny arena centralt i Sundsvall har du då sett din sista
Elitseriematch med Timrå IK ?

Hoppar du från bron då? Ja inte den nya som kommer att passera ett stenkast ifrån en toppmodern arena i Sundsvall, du väljer en smådålig hallvappad bergeforsbro, eftersom den alltid funnits.....

Var du för eller i mot deltavägen när den kom till? vad tycker du nu?

Ska Timrå IK kunna fortsätta växa och utvecklas så finns det inget val, mer publik och mer stora sponsorer, annars är vi snart i Allsvenskan igen.
dessa två viktiga ingredienser för framgång lär vi inte hitta med en nylappad lada i sörberge.
Kommentera

Björn W: Hur fördelar sig resultaten över de fyra säsongerna?
Kommentera

Poffa: Den frågan är intressant, vi har legat på en snittvinst på 1,6 Mkr under fyra säsonger i SBA/FC där vi missat slutspel under 2 av säsongerna samtidigt som det varit lågkonjunktur i samhället.

På slutet i Kempehallen kunde vi läcka 5-7 Mkr/säsong samtidigt som vi gick till slutspel och konjunkturen både globalt och lokalt var bättre.
Kommentera

Dunc: Vad har varit problemet för Modo, menar du?
Kommentera

Per HApps: Tycker faktiskt att föreningen har fått massor av skäl till att flytta sin matcharena in till stan bara genom att läsa vad som skrivs här inne. Sedan finns det ju svart på vitt att stordelen av publiken kommer från stan med omgiving. Är dessutom ganska så säker på att de framtidsplaner som gäller att ekonomiskt kunna fortleva som ES-klubb inbegriper en större hall i ett område som automatiskt ger större publikkapacitet. Tror att problemet i sig är att få tag i sponsorer som kan hjälpa till att ekonomiskt stötta ett hallbygge. Sedan så finns det en massa negativa exempel på att det inte alltid fungerar tillfredsställande. Som t.ex. Modo o Brynäs. Att bygga nytt o ändå inte få ekonomin att gå ihop.
Kommentera

Janken:
Kollar man lite grovt så finns det ca 30000 kvadratmeter parkering runt E-on i sörberge, samt att det kommer att finnas ca 40000 motsvarade inne i stan. Till detta skall läggas dom redan befintliga p-husen inne i stan.
Kommentera

Captain Crash:

Sundsvall Hockey har ju inga trafikproblem!!
Undrar varför dom har så lite publik på sina matcher? Så lätt som det är att parkera där??
Med den trafiklösning som är i Gärde borde dom ju ha enormt mycket publik!
Kommentera

Ska bli intressant att se när dessa 1000 parkeringsplatser är slut och övriga 500-1000 bilar ska snurra i city och leta parkering 20 min innan matchstart tillsammans med övriga trafikanter.

Ser dock gärna en arena i hamnen, men det lär inte bli helt problemfritt.
Kommentera

Abron:
Om man placerar en ny Arena på den gröna plätten som TT refererar till så finns det plats för ca:1000 st bilar utanför. Och åker man tre i snitt så blir det då 3000 personer. Till detta skall läggas dom redan befintliga parkeringsmöjligheterna i City samt buss och tåg.

Kommentera

73Sjöbba: Jag lyfter gärna, men vem står för vinden?
Kommentera

Abron: Hur ser det ut vid Swedbank då? Tyckte inte det fanns en uppsjö av dom när jag bilade dit utan att det för den skull var några problem att parkera.
Kommentera

Abron: Det är inte fabler. Sluta sura och var med när det lyfter istället för. :)
Kommentera

73Sjöbba:
Ja det kan man ju tro, utan parkeringar så lär det bli ett nytt Kempis, typ.

Majoriteten får det närmare, fabler utan grund.
Kommentera

Abron: Det kanske inte behövs lika stor parkering om majoriteten får närmare till arenan :)
Kommentera

T T:
Och vart skall det finnas utrymme för parkeringar då? Snacka om ljusblåa drömmar, finns ju inte ens pengar att få ihop ett lag enligt HS idag,
Kommentera

Marcus:
Det är väl för att det nästan bara jobbar Timråbor på ditt jobb! ;-)
Kommentera

Marcus: Dessutom Marcus så är jag ganska så säker på att det till varje match i Eon-Arena kommer mycket mer Sundsvallsbor än vad det kommer Timråbor
trots bilresa och parkeringsproblem.
Kommentera

Intresset från den genomsnittliga Sundsvallsbon angående fotboll kontra ishockey kan åskådliggöras så här. På företaget där jag jobbar så har vi sittplatser både i Isstadion och Idrottsparken som vi anställda sedan får dela på. Den senaste säsongen när vi hade båda lagen i högsta serien var för några år sedan. Intresselistan för fotbollsmatcherna var då i stort sett obefintlig, vissa matcher så hade vi tomma stolar och oftast var det samma 2-3 personer som gick på matcherna. Till hockeyn så är det alltid kö till matchbiljetterna och man får vara glad om man får gå 2-3 gg per säsong. Det säger lite om intressset i Sundsvall. Det snackas väldigt sällan fotboll i stan och hockeyn tar över så fort träningsmatcherna drar igång. Fotbollen regerar från det att Timrå åkt ur slutspelet tills dess att träningsmatcherna går igång. Sedan finns det ju en klick som brinner mer för fotbollen men i det stora hela så regerar hockeyn.

Sedan så är ju inte GIF det enda anrika fotbollslaget i stan medans det i hockey alltid bara funnits ett lag ;)

Kommentera

Patrick Polly:
Tror knappast att det är tik som kommer att finansiera någon arena i stan. Man kommer säkert att hyra in sig på ett eller annat sätt.
Kommentera

Abron: Det är klart att en ny arena kostar, men frågan är vad det kommer att kosta att bygga om två arenor? Den som vi har nu är ett mellanting mellan en ny och gammal arena där kostnaderna ändå varit stora för det som gjorts hitills. Så inför alternativet att göra "Upprustning 2.0" av den ny-gamla arenan eller lägga pengarna på en helt ny känns det senare alternativet mer aptitligt. Dels för att prisskillnaden inte blir monumental, och för att man får mer bang for the buck med en helt ny arena.

Att nuvarande plats nästan är omöjlig att bygga vidare på är också en faktor som spelar in. Där har du två anledningar till att inte göra det på nuvarande plats.

En tredje är att det skulle vara betydligt lättare att få in sponsorer från Sundsvall om arenan fanns på plats. Säg att vi skulle få in en ny sponsor a 100'000 SEK. Det motsvarar ca 400 sittplatsbetalande. Varje ny sponsor motsvarar alltså en inte oansenlig mängd publik, som måste kompensera icke existerande sponsorer. Då Timrå har en begränsad mängd människor, och alla inte kan kallas kapitalstarka, är det också en utopi att tro att vi kan öka publiksnittet från 5000 till 7500 enbart med en ny arena.

Om man kollar på de lag som spelar i elitserien idag känner jag inte till något lag som har sin arena ca 2.5 mil utanför stadskärnan, men rätta mig om jag har fel. Att man placerar arenor centralt känns genomtänkt och inte som en övertro.

Men det kanske tar några år innan en arena i Sundsvall når sin fulla potential. Den potentialen skjuter man framför sig ju längre man drar ut på beslutet.
Kommentera

Patrick Polly:

Sund åsikt, men risken att se ekonomiska fördelar med en ny arena är kanske den raka motsatsen. Att bygga för kanske 300 mille drar hårt på ekonomin och det behövs mer än ett antal 1000 pers för att höja årsomsättning för att klara en investering på den här nivån.

Sedan har jag lite svårt att förstå dina punkter, dessa skulle även kunna realiseras där nuvarande arena är belägen. Men i mångt å mycket verkar det handla om en stor, kanske alldeles för stor till tro att en Sundsvalls placering är den ända utvägen för en positiv utveckling av Timrå IK,s A-lag.
Kommentera

Jag som alla andra Timrå IK fans tycker att Timrå IK bör förknippas med Timrå. Men det går inte att blunda för att det ekonomiskt vore mer fördelaktigt att lägga "ladan" mer centralt. I dagens idrott är det pengarna som styr, på gott och ont.

Om ladan skulle läggas på attraktiv plats i Sundsvall skulle Timrå IK kunna:
a) Bygga större och modernare arena.
b) Skapa platser för fler konferensrum, resturanger, loger samt barer. Ytor som genererar mer pengar än vad enbart en stå eller sittplats skulle göra.
c 1) Locka fler "icke" fans och nöjessökare som gör spontanbesök.
c 2) Dessa spontanbesökar skulle kunna bli återkommande besökare.
d) Locka fler affärsrelaterade besökare för event, konferenser och övrig representation.
e) Locka fler sponsorer pga arenans närhet till Sundsvall.

Hur mycket jag än vill att Timrå IK ska lira i Timrå så vill jag mycket hellre att de finns kvar i elitserien och förhoppningsvis också etablera sig som ett topplag.
Kommentera

Men nu är jag o dom som åker långa vägar för att se Timrå supportrar.
Marginalåskådarna, som jag antar att man vill åt lite mer, kommer betydligt oftare ifall arenan ligger mer centralt.
Sen har vi alla företagare o slipsnissar som ska "representera", det måste väl även du hålla med om, är betydligt smidigare om arenan med faciliteter ligger centralt i Sundsvall än att ta sig ut till Sörberge?
Kommentera

Abron: Jag har ca 6,5 mil enkel väg till varje hemmamatch i Timrå.
Skulle man flytta till Sundsvall så får jag ca 7,5-8 mil.

Med det vill jag säga att det är bra många som kommer utifrån för att se matcher. Bilkaravanen norrut efter matcherna är inte så liten som somliga tror o jag tror att ingen av dom bryr sig att åka till Sundsvall för se Timrå om det blir så.
Kommentera

DJ Hemp:

Sanningen får lite ljus?.

Citat: "att åbäka sig ut till förorten till en förort för att kasta bort en hel kväll och alltför mycket pengar"

Truth is like the sun. You can shut it out for a time, but it ain't goin' away...
Kommentera

2 macher 2 segrar, känns bra att ha det i ryggen när Timrå nu på tisdag ska möta Brynäs.

Första matchen emot ett elitseriemotstånd som vi inte vann emot alls förra året, det blir en tuffare uppgift det.

Men jag känner på mig att Timrå vinner den.
Kommentera

DJ Hemp: Moodyman till Stockholm
Kommentera

Abron:

Problemet är kanske att många stadsbor hellre sätter sig på någon sportbar i Sundsvall för att se merparten av matcherna än att åbäka sig ut till förorten till en förort för att kasta bort en hel kväll och alltför mycket pengar. Jag tillhör denna kategori.

Det handlar för övrigt inte om ett "visst hjärta". Vi snackar mer än så...

PerHApps:

Dissa inte Giffers. Och dissa absolut inte Bodil (R.I.P) heller.

Redigerad kommentar

Kommentera

Abron: Alltså.. Jag är helt mållös
Kommentera

Jag är för en flytt till Sundsvall men vi ska ha i åtanke att alla arenasporter går tillbaks i publik nu. Är det rätt läge?
Kommentera

Per HApps:

Bodil är dessutom död sen ett drygt år tillbaka, det säger en hel del.
Kommentera

T T: Måndagen den 6 sep är det årsmöte om jag inte missminner mig.
Kommentera

DJ Hemp:
Hur vida det är mer Timrå bor som jobbar i stan än S-vallare veti tusan, inte särskild rimligt. Dock kan jag tro att Timrå bon gärna å ofta påpekar att det finns hockey i den norra delen å inte i stan.
Det är väll positivt att även stads borna har ett visst hjärta för TIK, då är det väll inte så svårt för dessa att ta sig ut till Timrå å se på riktig hockey, vad är problemet?
Kommentera

Janken:
Fotboll är väldigt väderberoende, och att sedan underhållningsvärdet är i klass med bodils djurcirkus är det fantastiskt att den ens passerar 1000 i snitt:)
Kommentera

« · 1272113 · »