Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Intresset från den genomsnittliga Sundsvallsbon angående fotboll kontra ishockey kan åskådliggöras så här. På företaget där jag jobbar så har vi sittplatser både i Isstadion och Idrottsparken som vi anställda sedan får dela på. Den senaste säsongen när vi hade båda lagen i högsta serien var för några år sedan. Intresselistan för fotbollsmatcherna var då i stort sett obefintlig, vissa matcher så hade vi tomma stolar och oftast var det samma 2-3 personer som gick på matcherna. Till hockeyn så är det alltid kö till matchbiljetterna och man får vara glad om man får gå 2-3 gg per säsong. Det säger lite om intressset i Sundsvall. Det snackas väldigt sällan fotboll i stan och hockeyn tar över så fort träningsmatcherna drar igång. Fotbollen regerar från det att Timrå åkt ur slutspelet tills dess att träningsmatcherna går igång. Sedan finns det ju en klick som brinner mer för fotbollen men i det stora hela så regerar hockeyn.
Sedan så är ju inte GIF det enda anrika fotbollslaget i stan medans det i hockey alltid bara funnits ett lag ;)
Redigerad kommentar
Är det en ny arena Timrå ska driva igenom måste man nog utvärdera om en evenemangsarena. En arena för mycket mera än bara hockey.
Frågan om inte utbudet av evenemangsarenor i Sverige börjar bli många.
Vilken publik kapacitet ska man bygga för. 8000 eller 10 000 hur många kommer faktiskt att gå på hockey.
TV:n är en stor bov speciellt nu när alla matcher går att se på TV.
Sätmmningen är inte den samma.
Nä det handlar om så mycket mer än om bara en större arena för att Timrå ska nå framgång.
Som sagt man vet inte hur en ny arena skulle påverka. Då det är en stor investering så tror jag det är en fråga som man inte vill agera inom innnan en noggrann marknadsundersökning på ett antal år en genomförd. Arena frågan har varit upp många år nu och givetvis så börjar väll dena undersökning att komma till sitt slut.
Så svaret på frågan som alla väntar på är nu närmare än vad det var igår.
Jag skulle hellre vilja se en banbrytande trend från Timrå sida och inte bara stirra sig blind på publikantalet för att bygga Timrås framtid.
Outside the box brukar man säga.
Vilka inkomstkällor kan man se bakom den snöblindhet som nu infunnit sig i Timrå IK:s organisation.
Vad är det inget annat elitserielag gör som Timrå först på marknaden skulle kunna gör får att tjäna pengar. Det är frågeställningen som jag tycker man hellre borde fundera på än att endast följa mängden som bygger större och renare.
Sett till populationen i Timrå Sundsvall är den ingen monsterarena med 18 000 som kommer byggas, utan man får se hur mycket till antalet fler besökare på år och se hur mycket det skulle generera, därefter kalkylera denna riskfaktor och se om det inte finns andra möjligheter att tjäna pengar på.
Att våga för att vinna handlar inte om att följa mängden utan att göra nya saker och vara först med det för att ligga steget före.