Janken:
Bra skrivet. Längst ner står det.
"Nästa avsnitt
Argument: Vi ska väl fylla den hall vi har innan vi bygger större!!!!"
Har själv tänkt en del på detta. Man säger att man har en kapacitet av 6000 personer och det är i mina ögon en sanning med modifikation.
I Kinnarp Arena har man haft slutsålt var och varannan match utan att det varit en enda besökare på gästande sektion.
Om man skulle göra på samma sätt i Timrå måste man då dra bort ca:250 pers eller vad det kan vara som gästande supporters förfogar över. Och hux flux är vi nere i en kapacitet av 5750 personer.
Sedan borde man väl kunna begära att om man köper en ståplatsbiljett då tex MODO kommer på besök så ska man vara garanterad en plats ute på läktaren och inte bli förpassad till öppningarna in mot arenan. Där kan det stå upp emot 200 personer om då även räknar in dom som ger upp och går och ställer sig i pubarna för att följa matchen.
Då är vi nere i en kapacitet av dryga 5500 besökare.
Förra säsongen snittade vi ca: 5100 i grundserien trots att vi var ett lindansarlag, vilket är 400 st under den "verkliga" kapaciteten, och det är ju inte så illa att fylla upp till 93% i snitt. Förutom i Jönköping då där man ligger på 100% ;)
P J: Det finns inget lag som heter "Solna AIK". Allmänna idrottsklubben är bildat på Norrmalm i Stockholms innerstad. Fotbollen spelar numer på Råsunda i Solna, förr på Stockholms Stadion. Innebandyn, handbollen och bandyn håller numer också till i Solna. Hockeyn spelar söder om Söder i Stockholm och är väl egentligen den enda större idrott som är kvar i Stockholms stad. Så snarare är det utlokaliseringen av AIK från Stockholm till Solna som är grejen även om det skedde på farfars tid.
Janken: Skånes landsbygd är inte riktigt som den medelpadska dito. Vägnätet är snäppet mer finmaskigt om man säger så... Så även om Rögle bara är en vägkorsning så kunde man väl dra ihop tillräckligt mycket bönder och drängar från kringliggande byar och gårdar för att dela på två lag och köra när dammen i Rögle fryste till.
Sen kan man undra vad som hänt om Röglehockeyn hamnat lite söderut i Helsingborg istället för lite norrut i Ängelholm. Hade det varit lättare då?
Björn W: Felsatsning 1971. Timrå Köping slogs samman med Hässjö landskommun istället för med Sundsvall vilket kommuner som Indals-Liden, Selånger, Skön, Njurunda, Alnö, Stöde och Matfors redag gjort eller kom att göra i omgångar.
Någonstans har jag hört att det var Hässjödelen av kommunen som kunde acceptera att gå upp i Timrå men inte att Timrå i sin tur gick upp i Sundsvall. Vet inte om Ljustorps och Söråkerspatrioter har något att säga till sitt försvar i frågan.
Å andra sidan. Tunadal kom alltså att via en kommunsammanslagning hamna "i stan". Hade Timrå hakat på hade kanske vi hetat Sundsvall Hockey idag... Eller har vi (nästan) gjort det ändå? Jag har glömt.
Redigerad kommentar
Redberry:
Sport är fan ta mig mer kultur än Fröken Julie & Doktor Glas i mina ögon.
Marcus:
Finns inte en chans att få in en Hockeyarena på den plätten!!
Redigerad kommentar
Abron: Du ställde frågan och här har du svaret. Jag lägger ut den i gästboken istället för att bubbla vidare. Självklart är tanken frestande att jämföra med våra länsgrannar MoDo och detta är utvecklingen under de senaste tio säsongerna. Publiksnitt under grundserien:
2000/01: 3626
2001/02: 4122
2002/03: 3909
2003/04: 4302
2004/05: 4918
2005/06: 4128
2006/07: 6759
2007/08: 7012
2008/09: 6520
2009/10: 6405
Vi ser alltså i stort sett en fördubbling jämfört med sämsta resp. bästa siffran, fast det är väl ointressant kanske. Räknar vi istället snittet för de sex sista säsongerna i Kempis och jämför med de fyra som hittills spelats i nya arenan så har man ökat bra precis med 2500 pers. Men det vill ju till att man lyckas rent sportsligt, för vi ser ju en minskning här för varje år som gått, med missade slutspel två säsonger på raken. Detta med stjärnspelare såsom Foppa, Markus Näslund, m.fl. på isen den gångna säsongen.
Fy! Jag borde skämmas!
Jag har ju kört lastbil dit flera gånger!
Jag ska ändra på det! Tack "Paddan"
Redigerad kommentar