1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591307 inlägg · 6217 ämnen

Försäsong 2021

« · 2223772 · » Till forumet

Sv: Försäsong 2021
Rytter: Ja jag resonerade likadant där, att jag inte hade sett det som konstigt ifall så skett. Som elitidrottare och förebild för mängder av barn och ungdomar har han ett stort ansvar. Ett ansvar som han där och då missbrukade. Sedan kan jag ju däremot tycka att misstankar om våld och övergrepp mot kvinnor är ett par snäpp upp
Låst ämne

mikenomad:

Och du resonerade på samma sätt i fallet med Lodin? Eller är det enligt Timrås värdegrund ok att bruka narkotika?

Kan tillägga att jag i fallet Lodin tycker det är bra att man stöttar honom och ger honom en chans istället för att slänga ut honom från klubben.

Men enligt ditt resonemang så skulle han ju ha kastats ut från klubben då han brutit mot er värdegrund, för utan att veta så antar jag att brukandet av narkotika strider mot en idrottsklubbs värdegrund.
Låst ämne

mikenomad: "Det handlar om 3 elitidrottare som samtliga, utom all tvivel, brutit mot sina föreningars värdegrunder. Det förnekar de inte ens själva."

Vad har du för belägg för detta påstående?
Både Hedberg och Berglund har offentligt nekat till anklagelserna.
Låst ämne

KniveN: Ingen som vet status på Didrik Strömberg när han kan vara spelklar?
Låst ämne

KniveN: Då ska jag göra mitt bästa för att besvara den. Vi pratar alltså om värdegrunder här, inte lag och rätt. Det handlar om 3 elitidrottare som samtliga, utom all tvivel, brutit mot sina föreningars värdegrunder. Det förnekar de inte ens själva.

Det juridiska är en annan sak. Man kan t.ex med fog hävda att bara för att man inte kunnat fällas för en våldtäkt så är det inte detsamma som att den inte skett.

Nåväl, de är juridiskt frikända ja. Men deras problematiska beteende har allvarligt brukat våld på föreningens värdegrund och det finns garanterat i kontraktet att det kan ligga till grund för att riva kontraktet.

Att som förening inte följa sin värdegrund skadar naturligtvis dess trovärdighet. Vad ska man med en värdegrund till liksom, annat än att det ser bra ut på papper. Så länge inget händer vill säga
Låst ämne

mikenomad: Hade svaret varit detsamma om du vart felaktigt anklagad för ett brott och blivit frikänd? Ska du då också torska ditt jobb?

Jag fördömer såklart den faktiska handlingen(om den existerat), men lyfter bara frågan kring det rättsosäkra i att hålla en frikänd person skyldig för något som endast brottsoffer och förövare vet sanningen kring.

Att den rättsliga processen inte alltid är felfri och att man inte kan fälla "uppenbara" förövare på grund av diverse konstiga anledningar är beklämmande och frustrerande.
Dock ska kritiken placeras där, och inte i senare led efter ett potentiellt frikännande.
Låst ämne

mikenomad: Så du menar att personen har begått ett övergrepp (oavsett vad) som man på något sätt är säker på att det har hänt men personen har lyckats bli frikänd ändå? Då är det ju något annat, det är ju inte OJ Simpson..

Min fråga kvarstår.
Låst ämne

mikenomad: jag klappade en kvinna på skinkan en gång på ett jobb jag hade, bara lite sådär vänskapligt på skinkan..va fan hände? Hon sprang upp till chefen och grinade och hade sig och anklagade mig för sexuella trakasserier. Saken hör också dit att den här kvinnan hade stött på mig och jag hade avisst henne vänligt och korrekt. Ni kan ju dra era egna slutsatser. Det är inte alltid som det låter.
Låst ämne

KniveN: Näe, vi kan ju alla bli anklagade för saker, men det innebär ju inte att man begått ett brott.
Jag har själv råkat ut för felaktiga anklagelser(skadegörelse) som jag varit helt oskyldig till. Fruktansvärt jobbig situation.
Låst ämne

KniveN: Ponera att det handlat om övergrepp mot barn. Vad tycker du då? En frikänd förövare, juridiskt utan skuld. Jag ställer motfrågan; Skulle han fått varit kvar i laget? Nu handlade det om vuxna kvinnor men för mig är svaret nej i båda fallen
Låst ämne

mikenomad: En fundering, så spelaren ska altså behandlas som att han har begått ett brott trotts att han har blivit frikänd?
Låst ämne

Supportrar till IFK Göteborg ang att deras isländske stjärna anklagats för sexuellt ofredande. Lägg märke till att han dessutom friats. Det är väl lite den här människosynen man efterlyst inne Brynäsboken, de har mycket att lära
Låst ämne

FH - avdammad: Tror chansen varit rätt mycket mindre att vi tagit steget upp utan Jonte i allafall. Det är lite där min oro ligger först och främst. Även där har ju flertal "experter" funderingar på om Timrå verkligen lyckats ersätta honom på ett bra sätt nu när det blir SHL spel. I mitt tycker så saknar jag kanske 2 klasspelare som har producerat på SHL eller liknande nivå förut för att sprida ut poängprodujtionen på i allafall 3 kedjor.

Det är bra med en bred forwardsuppsättning som vi besitter nu, men alldeles för många breddspelare i min smak. Jag är rätt säker på att målskyttet kommer vara vår akilleshäl framöver som sagt och att Nubben kommer vara tidigt ute efter spets. Lär bli nog nån/några forwards som lär få röra på sig under säsongen.
Låst ämne

Sputnik: Ja visst kan man känna viss oro. Men hur bra såg det egentligen ut förra försäsongen? Var spelet lysande då, inte som jag minns det i alla fall. Vi kommer nog att få stryk mot Luleå, men rent spelmässigt så hoppas jag och tror att det blir bättre. Jag upplever det som att det handlade mycket om inställning igår., plus att formationerna inte riktigt känner varandra än. Så att Ante och co. inser allvaret och att spelarna också får in det i huvudet, borde leda till en rejäl uppryckning. Det som var rejält negativt igår, framför allt i tredje var hur förvirrat det var i egen zon. Oerhört många stresspassningar som gick fel. Det var en negativ förändring mot tidigare matcher. Jag känner mig osäker på om både Svensson och Westerlund fixar klivet upp till SHL. Anfallsspelet hade mycket mer att önska, men där tror jag det mer handlar om att hitta rätt kombinationer och det måste man sätta till nästa match. Jag tycker att vi borde ha fixat formationerna betydligt tidigare än nu när vi bara har två matcher kvar innan allvaret börjar.
Låst ämne

Icingpucken: Instämmer helt i din oro.
Lööke och Lundin skall först och främst bevisa att de kan leverera utan Dahlén vid sin sida, sen växa in i SHL kostymen på det. Även om det bara är försong så har jag som också många andra redan innan trott att detta forwardsbygge är byggt för mycket på breddspelare.
Tror Nubben lär vara rätt tidigt ute på marknaden efter forwards ärligt talat.

Hoppas ju dock att min oro är obefogad och att vi sitter här 15 omgångar in i säsongen med flera utropstecken bland forwards istället. 😁👍
Låst ämne

Försäsong schmörsäsong. Lägger ingen vikt vid lagets (undermåliga) spel de senaste matcherna, mer än att det är dags att få fart på grejerna nu. Det här passningsspelet och jävlar-anammat hade inte tagit oss till topp5 i HA.

Individuella reflektioner så. Hanzl är klass. Kommer att bära upp en förstakedja med den äran - om han får klass bredvid sig. Alvarez klockren, men Rattie oroar en smula. Visar han inte upp betydligt mer än hittills lär han vara borta ur laget innan jul.
I dagsläget skulle jag gärna se Lööke på vänsterflanken i den kedjan. Han har ridit en hel del på Jonte dom senaste säsongerna, men jag tror faktiskt att han kan tjäna på att frikoppla sig från honom nu. Han har verktygen (skottet, farten, kreativiteten och tekniken) för att bli en producerande spelare på SHL-nivå. Gäller att han fortsätter att utveckla drivet och inte "bara" att befinns sig på rätt ställe med klubban mot isen.

Lundin är en klassisk klok-center-typ med Krykov-vibbar. Har burit upp en extremt producerande förstakedja med den äran i två säsonger, men kommer att få en annan roll i hierarkin nu. Frågan är vilken omgivning han ska ha. Vill man fortsätta på HA-spåret skulle jag tycka att han borde ha typ Alvarez och Lööke bredvid sig. Alvarez i "Jonte-rollen" och Lööke som...ja, Lööke. Där skulle han balansera upp bra och bidra såväl offensivt som defensivt. Har ju ett fantastiskt bra skott som verkligen borde utnyttjas.
Men: Alvarez har jag som sagt tillsammans med Hanzl. Precis som Lööke, iaf så länge Rattie ser ut som en dyr Liljegren.

I dagsläget lirar Lodin på ena Lundin-flanken, vilket ju är logiskt givet den roll som man gärna vill - och behöver - att Lodin exploderar i och visar varför han ska till NHL nästa säsong. Frågan är dock om det verkligen blir så. Kommer att krävas en ordentlig uppryckning på typ alla delar i Lodins spel som inte har med one-man-army-skills att göra.
Dribblandet och fipplandet i egen zon misstänker jag kommer att upphöra senast i omgång 5 av SHL (när det resulterat i 3-4 baklängesmål), och avslut hoppas jag han tränar stenhårt på. Har dock frågetecken för hans playmakerförmåga och split-vision.
Hursom - han är så klart en hyperintressant spelare utifrån sin Joker-faktor och potentiella "omgångens mål"-prenumerant. Man bör ha en hel del tålamod med honom.

Så: återstår då en plats kvar i Lundin-kedjan. I dagsläget (utifrån förväntningar) är platsen så klart vikt åt Rattie. Han är tänkt att producera, inte gnugga med Liljewall och Boyce. Kommer dock krävas en hel del av det han inte visat hittills. Lundin har haft HA:s bästa kreatör bredvid sig i två säsonger, och jag har svårt att se att han ska kunna vara offensivt drivande själv på SHL-nivå för att täcka upp det behovet. Kan Rattie vara en Alvarez-plus-some? I s f kommer nog Lundin trivas och funka alldeles utmärkt.

O m Rattie visar sig bli en flopp däremot...behöver det sannolikt komma in ny spets på den positionen. Och i väntan på det köra en-förstakedja-och-tre-tredjekedjor-spåret. Då kan man slänga in en spelare med tyngd där - såsom exempelvis Hartmann. Han har en offensiv potential som kittlar, men frågan är om han kommer att få den i blom.
En sådan kedja har i a f klokhet (Lundin), oberäknelighet (Lodin) och tyngd (Hartmann). Ett helt ok koncept för ett gnuggarlag som tänker ta FBK på ren utmattning i omgång 23. Erik Andersson är en annan kandidat på det spåret.

Resten av kedjorna så...där får vi väl se. Frågetecken på Olofsson, Liljegren och Blomman. Värvningen av Liljegren ter sig nog ologisk för alla utom Nubben. Hoppas att han visar sig sluta på "Nubben = geni!!1"-kontot, och inte på "ja va faen, går det så går det"-ditot. Är i dagsläget en typisk gnuggar-kedja-kandidat, liksom Madsen, Bojan och Liljewall.
Wall-E gillar jag som faen och har närmast orealistiska drömmar om. Älskar hans driv och visst faen finns det en hel del offensiv kreativitet som ligger där och bubblar, strax under ytan? Hoppas och tror att han kommer att få pröva olika roller under säsongen. Precis som Hartmann en spelare som man kan slänga in - i given roll - i nästan varenda konstellation.

Backparen har jag inte så mycket att säga om. Väntar på Didrik och att man kan mönstra tänkta start-backpar. Älskar att vi fått in offensiva skills i Zajje och Lalle. Med en annan backpartner än varandra bredvid sig kommer dom att bli hyperviktiga. Det går fort när man pressas i PP i SHL, och då känns det skönt att ha någon av nämnda herrar där (och inte en lätt panikslagen, skottfintande Harde).

Typ så. Långt och fladdrigt är mitt signum, känner att jag levde rätt väl upp till det. Hursom, ska bli hyperintressant att se hur det här laget hanterar SHL. Blir garanterat snortufft, jobbigt och ångestspäckat, men va faen. Vi är Timrå. Det är så vi jobbar.
Låst ämne

Mitt största frågetecken är alltjämt spelet i fem mot fem när förstakedjan inte är på isen. Det finns potential hos Lundin, Lööke och Lodin, men kemimässigt verkar det inte riktigt stämma än, och innan det klickar för dem, om det ens kommer göra det, kommer vi vara sjukligt beroende av att Hanzl och Rattie levererar, där jag inte är orolig i den förstnämndes fall. Det skriker klass om denne center. Därefter är det klent. Andersson och Hartmann gör ett bra jobb, det är möjligt att de med Liljewall kan bli en bra, gnuggande tredjekedja. Men fjärdekedjan kommer inte ge oss många poäng alls, oavsett vilka av Boyce, Madsen, Walli, Olofsson, Blomqvist, Liljegren som spelar. Jag hoppas det finns lite pengar över till en mer offensivt spetsig forward eller två som kan anlända där efter att NHL-lagen gjort sina gallringar vilket kommer få ringar på vattnet.

Backsidan är jag mindre orolig för, likaså målvaktssidan. Det finns frågetecken kring Westerlund, det ser inte ut som att han kommer ta det där klivet man i många år hoppats på, utan det ser alltjämt lite för slött ut i tanken och buggarna allt för ofta. Svensson kommer göra ett gott jobb som 7-8-back när Didde är tillbaka. Zajac en klassback och med LaLeggia i spel så har vi två bra offensiva kreatörer där.
Låst ämne

{Månsen}: HA lär inte vara en dans på rosor för Löven & Modo denna säsong heller, iaf om målet är att gå upp.
Låst ämne

Booze: Jo, lite som väntat. Spelar man på 90 procent och slår passningarna en halvmeter fel blir det jämnt mot alla HA-lag. Större än så är inte skillnaden. Men ljusglimtar finns ändå: stabila målvakter, Lööke kommer att göra en succésäsong, Lundin var lite osynlig, men det var han även ifjol på försäsongen. Zajac är grym på blålinjen och blir guld värd i PP, Hanzl blir minst lika viktig. Lägg på 10 procent i fokus och två saknade ledande backar på det här så blir det nog ganska intressant till sist.
Låst ämne

NDR: Håller med Alvarez då han säger att vi måste skärpa oss annars kommer vi lära oss den hårda vägen. Bra också att Ante reagerade.
Låst ämne

Gulligt ändå hur rivalerna hela tiden vill påtala hur svårt vi kommer få det i SHL. Medan de själva inte ens är i närheten av oss. Men det heter väl att man är lowkey-triggered, bitter?

Kliar ju speciellt i Modos ögon såklart. Med tanke på bilden nedan. Men att lövare ska dryga sig efter att vi sänkte dem i finalen, det är nog fan det bästa haha. Vi är i SHL och ingen kan ändra på det.
Låst ämne

NDR: Det ser väl ut som förväntat, vi kommer ha ett betydligt bättre backspel när transatlanerna går in i serien. De bryr sig ju aldrig om preseason oavsett vad svenska coacher tycker..tror även att löken Lundin å Hartman kommer att leverera....
Låst ämne

Rip Kirby: Ja upp till bevis, utifrån vad man sett hitills så finns det fog för oro. Rätt mycket mellanmjölk i spelade matcher, vi får hoppas att det ser bättre ut till veckan.

Härförare, finns det någon? Vem skall driva laget?

Vi kommer att behöva vara djävligt jobbiga att möta och jobba arslet av oss varje match, spetsen och truppen för tikitaka som fungerade förra säsongen...glöm det!
Låst ämne

Sputnik: Va fan vi vann mot dom skulle spöa oss hela tiden men de gör dom inte tycker de ser bra ut men tagga ihop så blir de bättre! Vi tar de lungt och njuter av att vi är i högsta ligan och de e inte Mordor!!😇😇
Låst ämne

Timrås PP var VM i att flippa mackor istället för att sätta pucken på mål. Snacka om att ploja och det såg ut som en intermatch. Vi har ju värvat ett gäng som inte är så sugen på försäsong den saken är klar. Hanzl, Tim mfl. Jag är inte orolig. Alvarez var ett utropstecken igen och han har nog spelat till sig en plats i förstalinan. Lodin har så in i helvete mycket hockey i sig så ge han tid så kommer han leka med ett gäng SHL backar senare under säsongen. Målvakterna ser stabila ut där jag inte hittills kan säga vem som har förstaspaden. Jämnt skägg vilket jag tycker känns sunt då det kommer att bli en lång säsong.
Låst ämne

Bragd-Birger: Man välkomnar insikten från ledarhåll att det här ser fan inte bra ut. Jag tror för trovärdighetens skull hos Fred/Ante att en reaktion varit helt nödvändig. Ska dom kunna bibehålla spelarnas fortsatta förtroende och tilltro att det vi gör gemensamt är något bra och något som vi tror på tillsammans som ett lag så är tajmingen klockren. Det hade varit helt kört om man nöjt sig med att prestera undermåligt och låtit spelarna komma undan med det med att det är "försäsong, då kan det se ut såhär" som ursäkt. Men som man tränar spelar man. Vad har man för kravbild? Hur ser kraven på sig själva ut, på sina lagkamrater?
Nu återstår det att se vad man gör av det här. Allt både kan men måste också bli bättre. Man tränar väl en vecka innan nästa mot Brynäs. Jag minns jag skrev något under eller efter den första matchen mot gävlelaget där det såg allmänt pissdåligt ut att vi skulle vänta med giljotinen till efter match två mot Brynäs lite längre fram under försäsongen. Nu blir det upp till bevis!
Låst ämne

7043: Haha ja man minns nått PP när Vampola vägrade släppa pucken typ och det inte fanns mycket till passningsaltetnativ 😅
Låst ämne

Andersson: Han driver åtminstone spelet och ger förutsättningar för spel i offensiv zon. Påminner om Vampola när han var här, Klart bäst offensivt men inte mycket till hjälp från dom andra. Minns hur frustrerad han var över kvaliten på medspelarna haha!
Låst ämne

Bragd-Birger: Vet inte om jag är jätteimponerad av Hanzl heller , har väl gjort nån assist i pp
Låst ämne

Bragd-Birger: Jo och oftast det som är charmen med försäsong. De unga spelarna spelar med frenesi och energi och de mer rutinerade går på typ 90 procent och speciellt i närkampsspelet. Hur många ggr har man inte tänkt att en ung spelare skall få ett stort genombrott efter en fin försäsong, för att sedan försvinna när det väl gäller i serien.
Låst ämne

Rip Kirby: ja, bra att det ryts i lite.
En möjlig faktor till den något försäsongsnjugga inställningen kan vara att vi, otypskt för dom senaste säsongerna, har ett äldre lag. T o m högst medelålder i serien, väl?
Krävs lite mer för att få gammgubbarna ystra, jämfört med ivriga 20-åringar.

Med det sagt: kommer Råttan vakna? Börjar nästan bli lite orolig där. Ser kantig och seg ut.
Låst ämne

Sputnik: Viktigt med en reaktion på hur det sett ut. Det får inte raljeras bort med att: -"Det är försäsong, då ser det ut så här". Nu har man insikten, återstår att se vad man gör för att förbättra situationen.
Låst ämne

Spock: Man får väl tacka gudarna för att försäsongen inte är slut, skönt o se att Ante är missnöjd och ska göra förändringar i träningsupplägget, tiden är knapp nu.
Låst ämne

Spock: Bekräftar väl bara min tes.. 😁
Försäsong är roligare än ordinarie isträning, men har man varit med längre i gamet så brinner man för matcher där det är lite hetta och betyder nått på riktigt.
Låst ämne

Spock: Finns några ljusglimtar här och där. PP, Hanzl osv. Men överlag är man ju inte imponerad dock, avsaknad av kemi i ett antal kedjor, förhoppningsvis beror det på att man laborerar varje match. Lodin ser inte ut som en topp6 spelare än, kanske lite för mycket begärt att tro att han ska kunna producera direkt. Rattie ser trög och kantig ut, luktar flopp där. Får hoppas att han kan förvalta Hanzls mackor. Tror Lööke hade varit en bättre matchning där faktiskt.
Låst ämne

Sputnik: "Känns som största anledningen till plattmatchen idag stavas motivation."

Blev lite förvånad över att Erixon rakt ut sa att försäsongen var lång och att han ville att den skulle vara slut nu.
Låst ämne

Sputnik: Matchen mot Malmö inte Luleå menade jag givetvis..
Låst ämne

SMÅLAND: Alltid skönt att slå lillebror, men vi kan betydligt bättre.
Låst ämne

Walle2: Tyck du 🤔
Låst ämne

Rip Kirby: Tråkigt för Modo att dom förlorade säsongens viktigaste match. Speciellt med tanke på att Timrå stod på hälarna och vann ändå.

Nåväl; försäsong är försäsong är försäsong som är försäsong. Pucken är platt och hörnen är runda. Typ.
Låst ämne

Walle2: Då vet du vad som väntar denna säsong, ha så kul!
Låst ämne

Rip Kirby: Tycker matchen ser ut som mellanmjölk l HA....
Låst ämne

Sputnik: Sen återigen så är väl inte 3 matcher på raken mot Allsvenskt motstånd optimalt. Känns som största anledningen till plattmatchen idag stavas motivation.

Ser det lika lojt ut mot Brynäs och Luleå så blir man mer orolig. Men som nån nämnde innan så var det stor skillnad om man ser till matchen mot Luleå,även om vi torksade rätt orättvist med 5-0 där.
Låst ämne

Hahl Bundy 2.0: Timrå gillrar fällan liksom..
Låst ämne

Vi kan enbart överraska i år. Det ser inte alls bra ut.
Låst ämne

Hahl Bundy 2.0: Hahahhaa
Låst ämne

Labban: Tänk på att varken Laleggia eller Strömberg spelar ikväll. Två av våra toppbackar. Alvarez bäst ikväll. Han är given i vår förstakedja. Johansson bra i mål. Stärker nog sina aktier.
Låst ämne

JAAAAAAAAA!!!!!!!11
Låst ämne

Varför ska vi spela bra på försäsongen för? Att gå in i SHL som favoriter är ju dumt... bättre att vagga in alla i falsk trygghet. Lite ödmjukhet visar vi allt.
Joråsåatte...
Låst ämne

« · 2223772 · »