Shadar Logoth: Otroligt fånigt att lasta Backe för förlusten i går. Snacka om projicering. Visst gjorde han ett misstag, men han gjorde dessutom tre riktigt högklassiga räddningar. Om han silat två av dessa och inte gjort sitt misstag hade han släppt in fler men ändå fått godkänt. Nu gör han en miss och anses ligga bakom förlusten i en match man blir nollad i?
Det är inte målvakterna som gör att vi ligger där vi ligger. 8 (åtta!) mål framåt efter Karjala Cup-uppehållet. Krävs en 'hyfsad' målvaktsinsats om en sådan produktivitet ska rendera i poäng för laget.
Det är lite symptomatiskt att det är framåt de största bristerna finns, samtidigt som det är framåt vi verkligen har kvalitet. 'Trav-Challes fel, avgå!' säger en del. Chill, säger jag. Vore betydligt värre om det var där vi verkligen känt oro - defensiven - som problemen satt. Något som sannolikt inte kunnat lösas annat än genom dyra (och, sett till spelarmarknaden, jävligt svåra) nyrekryteringar.
Jag är inte odelat positiv till Challe. Jag finner ingen anledning till att höja honom till skyarna, eller sitta här och gissa att spelarna älskar Challe och respekterar honom på gränsen till idoldyrkan. Det är dock fascinerande att vissa väljer att göra det motsatta utan att - förmodar jag - ha mer på fötterna än jag.
Jag tror absolut att denna kris går att lösa. Och jag finner många positiva tecken i Challes sätt att agera. Det vaskas om, tas time-outer, släpps fram yngre spelare...ett antal komponenter som vi alla suttit och skrikit efter här på Hockeysnack. Och visst är det lustigt: varje gång som det annonserats nya kedjeformationer har i princip samtliga här inne tyckt att det känns superspännande. Alla var t ex överens om att man måste sära på Hedström och Regin (efter att Hockeycentralen skrivit om deras konflikt i puck-kärhet blev det som bekant allas självklara åsikt), och att återförena förra årets succékedja en given lösning. Nu är det istället 'dum-Challe, splittra på den enda framgångsrika kedjan!!1'.
Det är i motgång spelare och ledare - och lag! - verkligen prövats. Nu är vi där. Vi är inte där när vi förlorar inledningsmatchen i Linköping, vi är heller inte där när vi 'spelar tråkigt' och vinner i oktober. Kraven som ställs från vissa supportergrupper här inne är helt orimliga. Det skrattas åt FBK-supportrarna som gnäller och vill byta tränare när man missar SM-final eller ligger på en sjätteplats i serien och bara har uddamålsvinster mot lag från tabellens undre hälft. Skratta tyst, säger jag.
Målet för årets Timrå är ett framgångsrikt slutspel. Och för att få de bästa förutsättningarna vill man hamna topp-4. Kan detta lag klara av det? Ja. Om man lyckas dra lärdom av den här svackan - och verkligen gå back-to-basics och jobba genom moment som man, möjligen på grund av individuell skicklighet, anser att man kan fuska med - så kan jävligt mycket vara vunnet. Det är inte närvaron av problem i november som avgör hur det går i slutspelet. Det är hur man kommer till rätta med dom. Och där har Timrå sannolikt en del att brottas med. Face it: detta är det mest stjärnspäckade lag som Timrå ställt på benen i modern tid. Det är sannolikt annorlunda att handskas med - och få samman - ett kollektiv bestående av Tenkrats, Hahls, Hedströms, Pyöräläs osv än ett bestående av Wennerberg, Sloan och Warg. Låt klubben få lära sig detta.
Shadar Logoth: Mm han gjorde ju de. Synd för han har ju allt för att bli riktigt bra.. Men de vill sig inte i år.. Inte än ialla fall. Men sen måste vi ju göra mål. Tenkrat få prata me Petr Nedved att han ska till Timrå istället för Saik. :)
h o c k e y : Kan väl prata engelska! Sen så är de ju mer svenska än utländska spelare.. Men sen måste dom ju för fan gå på mål.. Man gör inte mål i sarghörnen och bakom mål. Dom ska spela som dom gjorde mot HV. In i zon och skjut sen är de minst 2 som ska på mål..
Finns det inga finska målisar på marknaden? allt som oftast passar de ju mkt bra in i svensk hockey och i timrå. Inget ont om Backe men jag tror inte det är en sån bra konkurrans om första spaden just nu, Åkerlund håller inte måttet. Det skulle gynna Backlund att få en starkare konkurrent där...
visst kanske backsidan behöver ses över också men det råder ju tydligen backbrist i dagsläget.
Uno Gordon: Fan att man inte är på hugget ikväll vad beträffar det textmässiga. Helt oförklarligt försvinner det ord ur mina meningar. Förargligt och irriterande minst sagt. Hoppas ni har överseende med mitt sluddrande i afton.
boo0mpa: Alla människor har olika sätt att stödja sitt lag på. Jag är ingen världsförbättrande människa och jag har mina fel och brister och kan väl inte heller stoltsera med att jag är den person som alltid skriker högst i motgång ifrån läktarplats. Men jag bryr mig, är engagerad och försöker på mitt påverka förutsättningarna.
Jag har personligen svårt att skrika mig hes när man inte får någon respons överhuvudtaget ifrån laget. Då känns det meningslöst. Men jag åker på ett antal bortamatcher per säsong. Har väl tacklat av lite grand de sista åren med min närvaro av diverse olika orsaker och är väl kanske inte lika hungrig längre som jag en gång varit. Det kan ses ur två olika perspektiv, det ena att jag faktiskt prioriterar andra värden här i livet också och kan koppla bort ishockeyn ibland och göra andra saker. Men det kan också ses på ett negativt sätt, att man inte kämpar tillräckligt hårt eller engagerar sig fullt ut.
Jag väljer det förstnämnda alternativet. Hockeyn är inte längre som förut. Det fanns en helt annan samhörighet bland supportrarna i Timrå och det känns som vi sakta men säkert glider aldrig längre västerut, bort ifrån våra ideal.
Den berömda Timråandan är på att krackelera fullständigt. Och Robban Carlsson är de siste pionjären utav denna anda. När han snörar av sig skridskorna för gott framåt vårkanten är det en ny era som tar vid.
Det är med en klump i halsen jag säger detta. Sedan får vi se om det kan komma någonting ännu finare efter detta. Men jag är skeptisk. Tillåt mig tvivla en smula på det hela.
Uno Gordon: måste bara få påpeka hur "tikare" uppträder desto längre matchen uppe i övik går.... i början va det bra tryck på supportrarna men sen när timrå fick ett mål bortdömt så dog bara klacken av och spelarna fick inte det stöd dom behövde. det va ett fåtal ungdomar längst upp som i vilket fall höll igång det hela men som synd va så va inte ens trumman med då!.... sorligt men sant så va det skandal ikväll!
Ice Tea: Du är inne på helt rätt linje. Man bör konservera ödmjukheten och ledorden våga under kontroll ifrån Kentas ledarskap.
Alltså inte gå på rus med fem man bara för att få första målet. Risken är överhängande, eller ja, ett konstaterande att det knyter sig för flera av våra forwards. De byggs upp förväntningar med all rätt. Men det byggs upp på ett negativt sätt. Man behöver inte vara någon Einstein för att se att det är i defensiven det brister hos Timrå. Det är alldeles för valpigt, räddhågset, osäkert och omständligt i egen zon. Istället för att våga spela ut är man rädd för att göra enkla misstag. Man åker omkring och tänker alldeles för mycket. En spelare med självförtroende och mod bara gör saker mest hela tiden innovativt och spontant och det är oftast då man lyckas också. När man bara gör det. Spelarna måste ställa sig i spegeln och intala sig själva att det inte är en katastrof att hamna i ett målmässigt underläge.
Som det är nu tror jag Tenkrat, Pärssinen, Pyörälä, Sundh känner att det måste göra mål omgående i matcherna. Det är någonting som tynger dem. Det vet att laget är stukat och det är någonting de omedvetet åker omkring och tänker på. Och istället för att puckarna hamnar i nät skjuter man högt över eller träffar ribban eller stolparna.
Alla spelare måste ta sitt ansvar ifrån back till forwards. Hur vore det om man lätt killarna få vila från morgondagens träning alternativt köra ett enkelt ispass i 45 minuter där man åker av sig slaggprodukterna. Sedan sätter man sig ner och kollar på lite hockeyporr med målsekvenser på under avslappnade former, käkar lite god mat och låter dem få skratta lite grand åt sig själva och sin egna oförmåga, sedan lägger alla sina händer i en stor hög på bordet och så¨bestämmer man sig gemensamt för att skita i det som har vart och gå vidare, blicka framåt. Strunta i tabellen och bara göra allting enkelt för sig och inte stressa upp sig i onödan om man hamnar i underläge mot LHC. Utan intalar sig själva att man kan vända matcherna.
Och framförallt måste lagkapten Sanny Lindström lägga band på sig själv och sin stora trut när han blir intervjuad i periopauserna och inte komma med plumpa kommentarer om motståndarna. Utan lägga all fokus på det egna laget och inte stirra sig blinda på resultaten. Vi skall inte skänka onödig tändvätska till de andra lagen.
NU VÄNDER VI DETTA TILLSAMMANS MED START PÅ TORSDAG!
Ice Tea: Naturligtvis håller jag med om att det finns allvarliga brister i backuppsättningen men efter den här matchen finns det iaf ingen back jag skulle vilja kasta hundhuvudet på...det är djupare än så. När vi har inställningen och hjärtat, då spelar också backarna godkänd hockey. Idag vill jag påstå att det är en total avsaknad av hjärta och vilja som förstör kvällen, lika som den förstörde de två tidigare matcherna...
Bragd-Birger: Kenta tränade Bolzano också. Kenta var ingen en fläckfri tränare. Men det råder väl inga tvivel om vad karln presterade i Timrå. Challes tränarkarriär är obefintlig. En chansning. Hur många bra tränarnamn finns det där ute? Är det verkligen rätt av ett lag med toppambition som Timrå att ta in en helt otestad kille? Gör man sig av med nån som bevisat bra bör man väl ta in någon som på goda grunder sannolikt är bättre. Alltså: kritiken mot Challe beror ju mycket på vilken föregångare man vägrade förlänga med. Allt är relativt. Tror du jag hade kritiserat Challe på samma vis om vi hade haft Lars-Eje föregående säsong?
Jag citerade Hamrins artikel från presskonferansen tidigare för det hela luktar mer "nu tar vi in en ny kille vi tror på för vi måste ju byta tränare lite då och då" än att man faktiskt handplockade Challe som en erkänt skicklig ledare. Ja, jag är tjurig för att man gjorde tränarbytet. Ja, jag ältar det likförbannat fortfarande. Och ja, jag kommer att göra det tills vi ser resultat på isen värdiga det lag vi har.
Dessutom blir jag en aning förvånad när vissa skribenter försöker distansera Challe från vad som händer på isen. Sådana resonemang hör man aldrig när det gäller t ex Lagerbäck och fotbollslandslaget. Visst, Challe kastar om lite i kedjorna i underläge, och visst, han tar lite tidiga timeouter då och då. Men hur många underlägen har Timrå vänt den här säsongen? Det är väl mer i ledarkskapet än att flaxa med armarna under match; annars kan vi ta hit Bäckman, Abris eller nån annan "kul" herre. Laget spelar kasst och Challe är tränare. Missade målchanser och dåligt självfötroende, ja det är problem Challe har pröjs för att lösa. Han måste visa sig förtjänt av den här tjänsten i praktiken (i teorin är han det inte)
Olle: Bästa forwardsbesättningen sen lockout-året och sämsta backbesättningen offensivt sedan CJ Johansson. Jag tor nämligen att det är det som är nyckeln till det knackiga spelet just nu förutom den allmänna novembersvackan. Titta hur det sett ut under denna säsong hittills...
Att vända spelet snabbt från egen zon finns ju inte längre, motståndarna har ju redan läst sönder Timrås brister i uppspelsfasen - hög press på långsamma backar - forwards som blir fast i mittzon där för att nån passning inte kommer tillräckligt snabbt. En sån som Tenkrat hittar ofta ytor i mittzon men vi har ingen som kan slå de där långa öppnande passningarna snabbt, s.k. spelvändningar utan nu ska centern eller Jonte!!?? alltid ner och bära upp pucken nästan från egen förlängda mållinje. Som jag ser det nu måste vi spela mer dump and chase hockey för att få fast spelet i anfallszon för där har vi kompetensen. Hur viktig var inte Strålman med sitt sätt att snabbt försöka vända spelet eller transportera upp pucken och lägga ned djupt i anfallszon -oftast var det inget dräll i egen zon där inte.
Timrå måste spela mycket snabbare enklare och rakare och använda Jonte, m fl som powerforwards istället för playmakers. Inte drälla med sidledspass på offensiva blå utan rejält djupt ner i anfallszon utnyttja den speed som finns och tugga ner motståndet. Det tror jag i alla fall! Synpunkter på det??
Laken: Genom att börja vinna matcher, med start på torsdag. Gå tillbaka till grunderna. Nu har vi kört fast. Då måste man spela enkelt. Förlänga genom mittzon, slå sarg ut och åka skridskor. Sedan forechecka högt upp i banan. Två man i offensiven som har till uppgift att stressa, stressa, stressa och återigen stressa motståndarna till misstag. Smäll på, åk och byt, näste man in på isen, smäll på, åk och byt om och om och om och om igen. Då tappar motståndarna perspektiven och kissar på sig.
Sedan erövrar vi puck och då fyller vi på med ytterligare två man underifrån som legat på rulle medan vi forecheckat. ALLTID EN BACK HEMÅT!!!
Sedan är det bara griljera steken och käka upp den!
Laken: Med en tajt defensiv i första hand, inget tuta och köra utan i första hand hålla positioner och på så sätt skapa målchanser på andras misstag. Tror inte på att gå ut och tokköra för att ev få utdelning, men lika gärna kunna få ett i röven. Tiilbaka till de defensiva grunder vi spelade med i inledningen.
Jag tycker man genomför matchen på ett strålande sätt, bara det att effektiviteten är som bortblåst. Spelet påminde om det säkra spel man visade upp i inledningen av serien, men med mer tryck i anfallszon. Skulle betyda mycket för laget om Pärssinen och Jonte skulle få trycka dit en puck.
Frella: Säger inte att Riksman är en fullgod ersättare, det fanns viss sarkasm inblandad. Jag har aldrig (vad jag kan komma ihåg) sett Riksman slänga in puckar i egen kasse. Speciellt inte med samma frekvens som backe. Det räcker dock for the time being...
Olle: Det mest komiska är att du vill ha bort Backlund men sätta in en keeper som väl i stort sett aldrig gjort en bra ES-match som ersättare. Av vilken anledning?
Ice Tea: challe måste gå först. Före backe och före den sämsta backen i uppsättningen. Efter torsk med 3-1 mot SSK och 2-6 mot LHC måste man kunna gjuta mer mod i de spelare som står till förfogande än vad som uppvisas nu. Modo spelar ju för helvete med halvt lag och får en spelare skadad efter ett par sekunder. Att mål trillar in bakåt är väl inte så konstigt. Speciellt inte efter man sett dagens match men framåt? Jösses! Pärsinens stolpe mot modo förra matchen får rama in min vecka...
Jag tycker matchen var ett fall framåt men vad hjälper det när vi förlorar?! En bra kämpa-insats var det dock. Ser man till antalet heta chanser så hade TIK lika gärna kunnat vinna. Den enda fråga jag har i mitt huvud nu är, hur långvarig (hur många matcher) blir svackan???
RocknRolf2: Din efterhandsglorifiering av Kenta är lite mysig. Och din demonisering av Challe lite olustig. Men det måste vara skönt att alltid ha syndabockar som aggroventiler när du, i vanlig ordning, känner dig kränkt av en förlust. Men visst. Jävla Challes spelsystem som innebär att man ideligen missar öppna mål. Snacka om värdelöst. Fattar han inte att det är bättre med ett system där avsluten går i mål?
Annars: jag är fanimej inte nöjd med vad som presterats så här långt in på säsongen. Det tror jag ingen timråit är. Går det att få rätsida på det? Absolut. Spelarna finns. Behövs det en ny tränare för att få fart på skiten? Möjligen. Men flertalet av de som nu skriker har skrikit redan när han presenterades. Med en tydlig agenda: bort med Challe. Typiskt nog grymtar man enmeningsinlägg vid vinst. Vid förlust släpper man ut det avgrundsvrål som man suttit och sugit på sen han presenterades. Respect?
Jag har tålamod en tid till. Går det inte att få skutan på rätt köl och hela säsongen är riktigt på väg ner längs den Bruna Floden finns det givetviws inget alternativ. Då måste Challe gå. Men jag föredrar om det beslutet fattas av andra människor än de som velat ha bort honom redan från första början.
Slutligen: man kan inte omforma historien. Likväl, det hade varit oerhört intressant om vi hade befunnit oss i detta läge med Kenta vid rodret ett år till. Hur hade det låtit då. 'Jävla Nubben som inte fattade att spelarna tappat respekten...ny röst...bla bla'. Sagt med samma otvivelaktiga sanningsägarstämma? Men just det. Meriterna. Kenta var ju jävligt välmeriterad när han kom till Timrå. Nyköping och sparken från Djurgårn.
Frella: Är det bara jag som tycker att det känns som ett fall framåt? Vek iallafall inte ner sig efter 2-0 målet. Känns dock som att självförtroendet är kvar i bussen.
Har ännu inte uttryckt ett negativt ord om challe men nu börjar saker och ting att utforma sig. Serien håller på att sätta sig, vi hänger inte med. Först stryk mot ett allsvenskt gäng, vi "studsar tillbaka" genom att torska 2-6 på hemmaplan (spelar egentligen ingen roll vilket lag som står på andra sidan) och nu tar vi stryk av ett fullständigt uddlöst modo som nästan är nere på allsvensk nivå själv. Att TIK bjuder på ett minst lika tråkigt spel behöver väl knappast pratas om. Spelarmaterialet bara skriker top 3 på förhand men likt förbannad kan challe inte få ut någon energi av grabbarna. I dagsläget får man vara lycklig om det blir slutspel.
1, lös challe från kontraktet så snart som möjligt. han är fortfarande 90% gnällig djurgårdare och 10% coach. Ersättare är oviktigt så länge det handlar om en etablerad TRÄNARE. 2, Lös backe eller börja åtminstonne att leta ersättare. Killen kommer aldrig att bära en medalj runt sin hals med det där "självmålssnittet". Jag är villig att hålla med varenda modosupporter som hela tiden utmålat honom som "otillräcklig". Han kommer inte att vinna dom stora matcherna.
Det vore riktigt trist att se någon argumentera huruvida det var spark eller mål. Det är helt oviktigt en dag som denna.
Känns riktigt tungt nu, man har de bästa laget på papperet någonsi, men man är inte långt ifrån en kvalplats.Tragiskt och man vill bara gå under jorden.
Kongo:Challe är en stor miss i mina ögon, byt ut honom så fort det bara går. Jag hoppas ledningen fattar det inna det är för sent. Jag brukar inte tycka om byten mitt under säsong men nu måste dom göra nått. Kan han inte få spelarna motiverade har han inget där att göra.
Att vi inte gör mål på de chanser är tragiskt, men knappast oväntat med den frånvaro av självförtroende det lyser om spelarna. Man är inte tillräckligt beslutsamma framför mål och när chansen dyker upp ja då har man antingen åkt därifrån precis eller så letar man lägen för andra som ska få öppet mål istället för att själv våga ta avslut. Positivt är iaf att vi skapar så pass heta chanser som vi ändå gör i matchen och att vi spelar bra defensivt över hela banan. Spelmässigt känns vi betydligt mer på gång jämfört med senaste matcherna. Kan man fortsätta gneta på i samma stil hemma på torsdag istället för att tokgasa och gå bort sig så ska nog den negativa trenden kunna brytas.
Hynning gör en helt ok insats, Hedström sin bästa på länge och Erixon gör knappast bort sig vilket är kul. Hoppas nu man håller i de kedjor man satte ihop på slutet för man kom till många avslut och fick bra tryck i Modos zon.
Challe ser tyngd ut, men helt förklarligt då man från Backlund till forwards utstrålar förtvivlan. Positivt ändå att Challe verkligen coachar och stuvar om i matchen samt toppar i PP när det inte fungerar. Något Kenta inte ens skulle gjort under pistolhot. Med dessa ljusglimar törs man hoppas på en ljuvlig revansch mot LHC.
RocknRolf2: Molla gick ju i alla fall till jobbet varje dag, han ville verkligen coacha ett elitserielag och dessutom var han ung och lovande. Han hade dessutom goda vitsord från TPS Åbo och platsade man där då MÅSTE!!! man bara vara bra. Eller hur var det nu, rörde jag ihop det?!
RocknRolf2: Sen kan man ju undra om man ska förlänga kontraktet med Backlund, hans spel håller ju fan inte och hade han gett fan i att hdrälla med pucken hade de stått 1-0 bara.
Mappe: Kentas storhet i Timrå kommer det stå i historieböckerna om. Sneglar lite på HV nu också... Jag har inte förstått Challes storhet än. På långa vägar
Bragd-Birger: Som jag förstår det är det inte bara matcherna som sliter. En av mina bästa kompisar jobbar ihop med Viggos mamma. Hon säger att Viggo var chockad över tempot och intensiteten efter sina första träningar med laget.
Det är inte målvakterna som gör att vi ligger där vi ligger. 8 (åtta!) mål framåt efter Karjala Cup-uppehållet. Krävs en 'hyfsad' målvaktsinsats om en sådan produktivitet ska rendera i poäng för laget.
Det är lite symptomatiskt att det är framåt de största bristerna finns, samtidigt som det är framåt vi verkligen har kvalitet. 'Trav-Challes fel, avgå!' säger en del. Chill, säger jag. Vore betydligt värre om det var där vi verkligen känt oro - defensiven - som problemen satt. Något som sannolikt inte kunnat lösas annat än genom dyra (och, sett till spelarmarknaden, jävligt svåra) nyrekryteringar.
Jag är inte odelat positiv till Challe. Jag finner ingen anledning till att höja honom till skyarna, eller sitta här och gissa att spelarna älskar Challe och respekterar honom på gränsen till idoldyrkan. Det är dock fascinerande att vissa väljer att göra det motsatta utan att - förmodar jag - ha mer på fötterna än jag.
Jag tror absolut att denna kris går att lösa. Och jag finner många positiva tecken i Challes sätt att agera. Det vaskas om, tas time-outer, släpps fram yngre spelare...ett antal komponenter som vi alla suttit och skrikit efter här på Hockeysnack. Och visst är det lustigt: varje gång som det annonserats nya kedjeformationer har i princip samtliga här inne tyckt att det känns superspännande. Alla var t ex överens om att man måste sära på Hedström och Regin (efter att Hockeycentralen skrivit om deras konflikt i puck-kärhet blev det som bekant allas självklara åsikt), och att återförena förra årets succékedja en given lösning. Nu är det istället 'dum-Challe, splittra på den enda framgångsrika kedjan!!1'.
Det är i motgång spelare och ledare - och lag! - verkligen prövats. Nu är vi där. Vi är inte där när vi förlorar inledningsmatchen i Linköping, vi är heller inte där när vi 'spelar tråkigt' och vinner i oktober. Kraven som ställs från vissa supportergrupper här inne är helt orimliga. Det skrattas åt FBK-supportrarna som gnäller och vill byta tränare när man missar SM-final eller ligger på en sjätteplats i serien och bara har uddamålsvinster mot lag från tabellens undre hälft. Skratta tyst, säger jag.
Målet för årets Timrå är ett framgångsrikt slutspel. Och för att få de bästa förutsättningarna vill man hamna topp-4. Kan detta lag klara av det? Ja. Om man lyckas dra lärdom av den här svackan - och verkligen gå back-to-basics och jobba genom moment som man, möjligen på grund av individuell skicklighet, anser att man kan fuska med - så kan jävligt mycket vara vunnet.
Det är inte närvaron av problem i november som avgör hur det går i slutspelet. Det är hur man kommer till rätta med dom.
Och där har Timrå sannolikt en del att brottas med. Face it: detta är det mest stjärnspäckade lag som Timrå ställt på benen i modern tid. Det är sannolikt annorlunda att handskas med - och få samman - ett kollektiv bestående av Tenkrats, Hahls, Hedströms, Pyöräläs osv än ett bestående av Wennerberg, Sloan och Warg. Låt klubben få lära sig detta.