Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Timrå Icon: Jag tycker inte det finns någon anledning att klaga på den satsningen, även i efterhand. Problemen kom senare.
Vi började förlora pengar från 2008 och man kom inte på tanken att börja bromsa det förrän 2011. Det skulle man kommit på snabbare där. Timrå har alltid varit en förening som balanserat på en skör tråd och man blev hårt straffade på några få dåliga säsonger. Egna kapitalet var aldrig större än ca 10 miljoner.
Sedan ska man inte dra allt till sin spets. Vill man försvara Linkan har man argument i att han fick ett svårt jobb. Hela stommen försvann precis när han kom in, det fanns några dyra kontrakt kvar i truppen, KHL kom in på marknaden, andra klubbar rusade förbi arenamässigt, det blev ekonomisk kris i västvärlden. Etc etc.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Timrå Icon:Men är det så? Jag får känslan av att hockeyn är otroligt lagfixerat och så fort man petas ur "sitt" lag så slutar man. Men den känslan tror jag är fel och om man samlar upp dessa spelare, tar hand om dem, utvecklar dem, så tror jag säkert att vi får fram fler bra spelare än vad som är fallet nu. I den åldern tror jag att de som väljer hockeyn skiter i (nästan) om det står Timrå på tröjan eller Sundsvall. Där är det viljan och ambitionen som sätter gränser, inget annat.
Som sagt: Mats Sundin var 12 då han började, han var en av våra absolut främsta. Om ingen trott på honom då han började (som Bambi på hal is) så hade han knappast varit det han är idag. Vem är det som bestämmer utvecklingen av våra unga? Vem är det som bestämmer att man inte platsar? Vem är det som lotsar dessa ungdomar vidare och vem har kunskapen att bestämma vilken väg en 13-åring ska gå?
Här gäller det att fånga upp de spelare man satsat på i 10 år. Att kasta ut dem i kyan känns ganska onödigt. Låt dem fortsätta utvecklas, om inte i J18 eller J20, så i en annan miljö. Bortkastade pengar att säga "-du platsar inte". Tycker du inte?
JimmyH:Jag håller med dig Jimmy. Lauritzen var det enskilt största felet när det gäller juniorer som Timrå 'tappat bort' under åren. I övrigt har vi hellre snappat upp late bloomers och gjort dem bättre, trots att dem inte spelat i A-laget.
Däremot, och det är därför jag kommenterar, så anser jag att vi skulle vara ännu bättre på att ta tillvara på spelare som inte tillåts få chansen eftersom utslagningen sker i tidig ålder. Inget unikt för Timrå utan så är det generellt. Hur gör vi det då? Jo, jag tror att detta 'lilla' distrikt måste jobba bredare och samarbeta över kommungränserna. I stället för att spelare, 'på gränsen' i IFSH, Kovland, Timrå IK, Ånge m.fl skall glömmas bort och kanske sluta är det bättre att samla upp dessa och fortsätta arbeta med dem. Mats Sundin började då han var 12. Många av dessa spelare har varit med från 8 års ålder och jag tror absolut inte att de vill sluta. Däremot ges det inte tillfälle att fortsätta utvecklas i sin hemmakommun.
Min övertygelse är att vi inte tillåter ishockeyspelare att färdigutvecklas utan vi skickar ut dem i kylan alldeles för tidigt.
Redigerad kommentar
Att ha åsikter om att Timrå varit dåliga på att släppa fram unga spelare och samtidigt tycka att man nu ska värva en 30-årig version av Niklas Zetterström som funderar på att lägga av nu när Timrå väl satsar på unga tycker jag är ett lite motsägelsefullt resonemang.
I övrigt håller jag med om att Lill-Kenta var lite väl restriktiv med att satsa på unga spelare, det har han varit i andra klubbar senare också. Samtidigt håller jag inte med om att Timrå "missat" spelare under dessa år. Det är Lauritzen och ingen fler. Möjligen kan man räkna Erik Gustafsson men han tackade nej till A-laget som 18-åringen för att spela collegehockey så... Övriga har ju inte visat i andra klubbar att Timrå gjorde fel.
Räknar man åt andra hållet, alltså talanger som andra nobbat och som Timrå sedan förädlat så ligger vi väldigt klart på plus. Om man säger så...
mikenomad: Man har varit väldigt dålig på att hantera spelarna från J18 och J20 (när det gäller att få dem till A-laget).
Det minne som kommer till mig varje gång jag tänker på hanteringen av juniorer är konstigt nog den säsongen vi hade så vidrigt jobbigt med skador. Tror vi hade typ 3 backar hela någon match t.ex. Vi hade juniorer på bänken i en drös matcher men de fick max 1-2 byten.
De kanske inte var världstjärnor men istället för att faktiskt använda sig av dem så jobbade man sönder de få A-lagspelare man hade hela istället.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Anton Axelsson kan man lita på.Från Aftonbladet:
UPPLEVELSEN
– När fansen i Timrå sjöng ”Ja må han leva” när jag fyllde år. Jag trodde inte ens att de visste vem jag var. Det var fräckt.
Redigerad kommentar
Timrå Icon: Se framåt var det ja. Jag håller med.
Tack för beröm!