9908: Gällande Wedin-situationen så tycker jag självklart bedömts som wild swing och 2+2, var väldigt ljudlig med mitt missnöje när det hände. Men att tänka "Klubba i ansiktet, det ska vara utvisning" är inte längre korrekt, domarna kommer göra bedömningen utifrån denna regel. Ibland kommer dom ha rätt, ibland kommer dom ha fel.
Och för att återgå till situationen som du tog upp detta så missar då inte domarna detta, dom bedömer det som normal skottrörelse när Öberg dumpar puck. Sen får du självklart ha din åsikt om du tycker det är rätt eller fel domslut.
Tycho: Ja, SAIK har ju dängt pucken i ribban två gånger nu, det brukar ju bädda för att Öret gör mål via att pucken fastnar i suspen på en back nånstans.
jens_88: ”En vild sving mot en studsande puck ska inte anses vara en normal skottrörelse och om kontakt sker ovanför en motståndares axlar ska utvisning utdömas.”
Då ber jag dig kolla på videon igen gällande Wedin, som jag länkade. Du kom alltså fram till att en golfklubbesving vid förlängd mållinje, bortvänd från mål mot en studsande puck var en normal skottrörelse, och inte ”en vild sving mot studsande puck”, som finns med i regeln du hänvisar till?
Du behöver inte ta ansvar för mina känslor, men hur är det med dina egna?
9908: Här är regeln i sin helhet för dom som är intresserade
60.1 HIGHSTICKING För ”spel med hög klubba” se Regel 80. Highsticking innebär att en spelare för sin klubba ovanför den normala axelhöjden på motståndaren. Alla spelare är ansvariga för sin egen klubba. Emellertid ska oavsiktlig kontakt tillåtas om det sker i samband med en normal skottrörelse (bakåtsvingen eller fullföljandet). Även oavsiktlig kontakt på motståndarnas center i samband med ett nedsläpp ska tillåtas. En vild sving mot en studsande puck ska inte anses vara en normal skottrörelse och om kontakt sker ovanför en motståndares axlar ska utvisning utdömas.
9908: Nej det är inte fel, det är exakt så det står i regelboken. Domarna ska göra bedömningen i situationen om hur klubban åker upp i ansiktet, och är det då under en skottrörelse så friar dom nästan alltid. Sedan hur du känner är helt upp dig gällande det beslutet, dina känslor har jag inget underlag för
RunarUp: jag gillar som bekant verkligen inte Växjö men när Frölunda spelaren face washat Gustafsson ganska brutalt 3 gånger får han ju vara lite mer beredd på att det kan "hetta till". Smällen tar rätt olyckligt rätt på hakspetsen dessutom, för jag tror inte Gustafsson hinner sikta in sig så bra i det läget. Visst måste man besinna sig lite bättre än vad han gör men 1 match avstängning köper jag.
Dr.Krykov: Jag tycker den på Wedin är helt sinnessjuk. Främst för att de gör mål endast pga att han måste åka ut blödande och byta med, så gubben han annars skulle täckt får fri gata att göra mål. Men ja, Diddes är ju såklart helt otroligt keff den med. Det är dock ofta situationer där pucken är precis där med, HUR kan 4 domare då missa? Ok om det hade hänt framför mål när pucken är på helt annat ställe..
Visst ska man ha tur för att ta sig långt, men detta tycker jag mest är konstigt.
9908: Jag vart så förbannad när den på Wedin hände. Men tydligen så är det en förändring i regeln för Hög Klubba iår. Om klubban åker upp i ansiktet under en skottrörelse och bedöms som oavsiktlig så kan domarna välja att fria.
9908: Man ska ha tur för att gå långt också. Men den på Didde måste ju gå ner i historien som den värsta. De gjorde fan rent hus i käften på honom och blodet forsade.
Andersson: Såg du händelserna? Fullt rimliga avstängningar, ett slag med handske är inget jämfört med en klockren huvudtackling. Din avsky mot Växjö är så övertydlig.
Minns inte ens vilken gång i ordningen det är ÖHK slipper utvisning efter solklar hög klubba. Didde+Wedin är såklart svårglömda, men vet att vi hade fler såna situationer mot dem där domarna helt sonika ”inte såg”.
Nu en supertydlig på Pudas med.
Fascinerande hur 4 domare missar detta gång på gång till favör för samma lag.
När man tittar på SAIK-Örebro så kan man ändå förstå hur bra säsong vi gjort. Vi tog Örebro till 7 matcher och det med kanske våran viktigaste spelare under isen, utan Wedin och Rindell. Det är ganska bra gjort. Örebros spelsätt passar inte lag som är spelskickliga.
Rip Kirby: Ja, iofs, men det finns väl lägen det är mer befogat och kan ge större effekt än vid solklara icingar. Tänker att domarna är lite som föräldrar till tjatiga barn, man slår dövörat till.
RunarUp: Det är väl inte konstigare än att man stöttar sitt lag för att ge energi och att man försöker sätta press på domarna. Det kan nog låta hur löjligt det vill, jag är övertygad om att SAIK-spelarna älskar sin publik.
DJ Hemp: Vet inte riktigt vad jag ska säga om kopplingen mellan hockeykultur och publik. Skellefteå-publiken skriker som grisar vid var och vartannan hemmaicing, oavsett hur tydlig den är.
Jaha, vi tar väl detta ytterligare ett varv dårå. Vi har match fem i slutspelet i SHL. Det lag som vinner ger sig själva "matchboll", alltså att man har möjligheten att spela sig själva till final om man vinner även nästa match. Lite långsökt, men jag tror alla fattar att man slipper pressen att "måsta vinna"!
Det är påskhelg, våren har kommit och landat överallt, och det är fullt drag i Skellefteå, förstås. Och på bortastå hittar vi en handfull ÖHK-fans....???
Jag lurar på att dom här individerna på något sätt bor i landets norra ändar.
Kerstin_k: Hoppas du har rätt! Jag tror vi klar det nu o går till final där hoppas vi får möta Frölunda.( bland 2 onda ting hoppas jag på Frölunda före Växjö.)
Eklind fick en studs puck i huvudet försökte köra döende svanen men någon zebra sa väl åt honom att det var en puck… Efter 5 sekunder återuppstod muppen…
Oh vad jag njuter av att se Skellefteå mot Örebro idag…
Någon sa att Karlin så mätt ut… (vet inte om det var en onödigt ovärdig passning kring hans kroppsbyggnad) men Örebro ser ganska bekväma ut ikväll med!
Och framför allt. Skellefteå visar att dom är bättre än Örebro ikväll!
Hoppas att det en trend de kommande matcherna med.
Vet inte exakt hur många som får plats i en minibuss, men bättre än inget är det ändå. Hade själv inte kunnat åka så långt en vardagskväll som denna, men det finns väl de som har möjlighet att ta ut en och annan semesterdag. Tillhör dock ej den skaran.
DJ Hemp: Hoppas väl in i det sista på att Skellefteå lyckas hitta ett sätt att vinna en match mot Örebro. Förlust i afton, då är det ju helt kört. Lite skönt nu i studion inför där man hade gjort en intervju med Mattias Bromé. Som förväntad poängplockare fanns ju inte så mycket att visa, mer än det avgörande målet nu senast lagen möttes. Men i reprisbilderna kom ju filmningen mot oss med och kommentaren från Niklas Wikegård: Stå upp på benen och kämpa.. För övrigt så har Örebrofansen steppat upp ser jag när man ser ut att ha lyckats fylla en hel minibuss. Det är ju sjukt imponerande när man har chans att ta ledningen med 3-0 i matcher.
Men att tänka "Klubba i ansiktet, det ska vara utvisning" är inte längre korrekt, domarna kommer göra bedömningen utifrån denna regel. Ibland kommer dom ha rätt, ibland kommer dom ha fel.
Och för att återgå till situationen som du tog upp detta så missar då inte domarna detta, dom bedömer det som normal skottrörelse när Öberg dumpar puck. Sen får du självklart ha din åsikt om du tycker det är rätt eller fel domslut.