1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

587662 inlägg · 6218 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

« · 1578144 · » Till forumet


Sv: Timrå IK:s ekonomi

mikenomad: Vet inte. Finns ju ingen tydlig praxis men nedflyttningsregeln skulle vara bra.

Malmö fick elitlicens när de gjorde ungefär som vi, Löven och Borås inte (men där var det väl mycket rörigare). Leksand får vi väl se... Lite unikt upplägg.

Skulle man ha riktigt roligt skulle vi rekonstruera och få licens medan LIF inte får den :)

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
jå1: ursäkta en icke sundsvalls bos okunnighet . Ab?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Laken: Bra det:)
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
jå1: Mycket bra! Känns bra att läsa de orden från Z!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: ;)
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: Hur var det med elitlicensen eg? Läste någonstans att vi inte riskerar åka ur as pga den eftersom ett lag endast kan flyttas ner en division på en säsong och vi har ju som bekant redan städat av den biten...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
jå1: När Laken griper in!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

RED DEVILS: Vem skulle köpa Conferera? Och ha till vad? Eller menar du att de skulle sålt driftbolaget till en A-lagare på torget i Timrå som får agera målvakt? Hade i och för sig varit kreativt men i längden knappast bättre för relationerna.

Jag är annars som du orolig för allt stök som det här kommer att betyda fortsatt men det är bättre än alternativet. Säkert många sponsorer som känner som vi supportrar och åskådare, skönt att det är klart och nu går vi vidare. Förstår inte varför gamla sponsoravtal skulle falla på grund av en rekonstruktion, tillgångssidan och intäkter ska ju inte påverkas rent legalt om jag inte missförstår reglerna. Men det kan ju finnas elitserieklausuler även där...

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Laken: Z uttalar sig om tik i AB idag.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
RunarUp: Håller med!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
RunarUp: Fast en avgörande skillnad finns mellan oss och Leksand som gör att jag bär skammen lite lättare; Vi pratar inte satsning och värvar spelare på ett sätt inte ens våra konkurrenter, med betydligt sundare ekonomi, kan göra. Vi pratar långsiktighet, bygga från grunden, låta det ta tid etc. Leksand pratar hybrissatsningar och SM-guld. Samma år som de låtit skattebetalarna betala sina spelares löner. DET är för mig en jävla skillnad! Vi har iaf vett att skämmas.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Blandade känslor.

Självklart känner jag en stor lättnad över klubbens fortlevnad, men samtidigt kan jag inte känna nån riktig glädje.

Det känns skämmigt, skämmigt, skämmigt att behöva tangera det jag avskytt att Leksand tillåtits göra.

Hoppas med hela mitt hjärta att allt är en surdeg från de som tidigare styrde skutan och att nuvarande styrelse och beslutsfattare har bättre koll på verksamhet kontra verklighet.

Gör om - gör rätt. Visa att föreningen vårdar sin historia och att ni förtjänar vår obrottsliga lojalitet.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
RED DEVILS: Det borde finnas en lista med oprioriterade fodringsägare bland spelarlönerna också. De som svek oss i ks. Hallin skall iallafall prioriteras!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Rekonstruktion eller konkurs (döden). Ja ni HS:are. Välj själv.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco:Glasklart! Tack och lycka till.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Knylan: Timrå IK har idag alltså skulder på 60 miljoner kronor. Efter rekonstuktionen om alla fodringsägare godkänner detta så kommer skulderna att vara ca: 15 miljoner kronor. Hur kan man ha redovisat ett positivt årsresultat så många år i rad och helt plötsligt behöva göra en konkurs light?

Jag är mycket tveksam till om alla spelarna går med på denna rekonstruktionen, spelarna kommer nu endast att få ut 178.000kr som mest från lönegarantin och alla pensionerna kommer att försvinna om dom nu inte har kommit ikapp med detta. Timrå IK kommer nog att få ett mycket dåligt rykte bland hockeyspelare om man inte man har lyckats betala ut alla gamla pensioner... Får vi se Styf på barikaderna igen?

Alla sponsorsavtal som redan är tecknade lär ju också gå upp i rök, hade jag varit ansavrig på Handelsbanken så hade jag krävt namnet på arenan. Detta kan bli mindre roligt för alla som har köpt loger m.m. skall bli roligt att följa utvecklingen på denna rekonstruktionen.

Timrå IK skulle ha varit lite smartare tidigare och trixat lite mera med bokföringen och sålt iväg Conferera AB till någon riskvillig person...

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Wikipedia är kanske inte supertydliga på området. Men ändå en sammanfattning om vad en rekonstruktion innebär. "I grunden en livskraftig verksamhet". I grunden är Timrå IK en livskraftig verksamhet så it makes sense.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Marcus: Förhoppningsvis så går det snabbt och vi undviker att betala spelartruppen kommande säsong med statliga pengar. Till skillnad från Leksand har ju inte vi en dyr spelartrupp att betala. Från och med första maj kostar väl spelarlönerna exakt noll kronor.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Bragd-Birger: Det får väl diskuteras med rekonstruktören? Men idén är att verksamheten drivs vidare. Föreningen får ett skydd mot konkurs under tiden. Klubben lär göra en budget som vanligt för intäkterna och anpassa kostnaderna, inklusive lönekostnaderna, därefter.

Men det lär vara en pedagogisk utmaning att förklara för spelare att de inte är torsk så klart. Så det hade varit bättre att vinna på lotto och betala av varenda spänn på ett bräde direkt.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: Tack för förtydligandet. Jag trodde att det var något liknande som en skuldsanering för privatpersoner. Kan alldeles för lite om detta känner jag. Frågan är hur stor skuld man kan leva med och samtidigt spela på en allsvensk toppnivå. Leksand kunde ju uppenbarligen spela med 150 miljoner i skulder och värva dyra spelare under sin rekonstruktion. Det roliga i detta är ändå att: Rekonstruktionsansvarig är Mats Emthén, som även var rekonstruktör hos Leksands IF. Det borde betyda att vi ligger rätt bra till och att vi maxar skattebetalarnas kostnader.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Knylan: Här har du en, t ex. Det måste finnas några uppenbara nackdelar med detta. Inte bara 'sådär, nu kan vi skriva av 75% av skulderna så kör vi sen'. Vad händer under rekonstruktionen? Kan det tecknas nya spelarkontrakt?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

bj21: Vid en konkurs saknar bolaget möjlighet att betala alla skulder och bedöms inte ha förutsättning att göra det heller. En konkurs slutar med att allt som finns säljs och pengarna delas mellan de som har fordringar. Efteråt finns inte klubben (eller företaget) kvar.

En rekonstruktion används om det bedöms vara bättre för alla som har skulder att få en del utbetalt men istället avskriva resten och för att verksamheten ska drivas vidare.

I båda fallen ska rekonstruktion och konkurs klubbas i domstol så den processen ska igenom. Och alla som har fordringar (borgenärer) ska informeras och få frågan om de går med på rekonstruktion. Om borgenärer motsvarande en tillräckligt stor del av totala skulderna accepterar får övriga acceptera också oavsett vad de tycker. Tror att DIF sa nej till rekonstruktion för Leksand till exempel...

Konkurs kan få stor betydelse för styrelsen etc men det är en annan historia.

Löven gick inte i konkurs. Men de gjorde en rekonstuktion och hade inte ordning på papperen när det skulle delas ut elitlicenser.

Elitlicensnämnden blir spännande för oss också. Tror dock Lex Malmö bland annat att man får elitlicens om man har eget kapital kvar och en relistisk plan för framtiden.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Kan någon med goda kunskaper inom området förklara på ett någorlunda pedagogiskt sätt vad detta innebär? Går det utifrån den information som TIK går ut med att veta detta? 

Jag har på tok för dålig koll på de här bitarna för att förstå hela bilden och är övertygad om att det finns många fler som är lika frågande som mig. 

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Marcus: En rekonstruktion pågår inte i flera år utan tar några månader. Håller med om skuldbeloppen. Är det även löner och pensionsskulder? Skuldfria lär vi inte vara om "bara" 75 % skrivs bort men det kommer väl ner på en hanterbar nivå så att de löpande intäkterna räcker till för att sköta betalningarna löpande.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Har nollkoll på ekonomi. Det är bara att kolla min/vår egen hushållsekonomi. Men vad är det som gör att det blir konkurs ibland och rekonstruktion ibland? Visst gjorde löven konkurs och fick börja om i seriesystemet eller minns jag fel? Timrå undvek konkurs (bra!) och kan fortsätta i allsvenskan eftersom de ska rekonstrueras. Försök gärna förklara för någon som int begrip!

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
pefr: Ja, nu ska vi ut och shoppa ny målvakt! Äh vafan vi tar två!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Grattis till reklnstruktionen. Har varit med om det på ett bolag jag jobbade på. Det blev iofs konkurs ändå men rekonstruktionen inleddes för sent.

Om ett par år kommer ni inte kallas för Timrå i media utan den nya benämningen blir den nya talangfabriken
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Bigthelin: Jag säger återtåg med lite statlig lönegaranti till spelarlöner! Det har uppenbarligen funkat förr.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Vet någon vilka 5 medarbetare som får sparken? Är det vaktmästare m.m som räknas in eller?

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Och Aftonbladets rubrik är "Klassiska klubben gör en Leksand"....

Jag tror och hoppas att vår rekonstruktion sköt 1000 gånger snyggare än vad det gjort i Leksands fall och jag vill INTE på något sätt att Timrå förknippas med denna skamfläck till förening...

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Okey rekonstruktion alltså. Snacka om att vår klubb varit illa ute. Vi är alltså i samma prekära läge som Grekland. Nu blir det väl att harva på de år som rekonstruktionen pågår. Den här formuleringen funderar jag på extra mycket.

Rekonstruktionen innebär att oprioriterade fordringsägare kommer att få ett förslag om att 75 procent av de oprioriterade skulderna skrivs av. När rekonstruktionen är klar beräknas skulderna minska med cirka 44 mkr.

För det första så är det tråkigt att oprioriterade fodringsägare förlorar pengar, antar att dessa är företag av typen "Bosses rörmokeri". Förtroendet för Timrå IK kommer att vara skadat för lång tid framöver hos många leverantörer. Men som El Maco nämnde så är hockeylag och idrottsföreningar en risky business som de får räkna med.

Det andra som jag funderar över är att skulderna ska minska med 44mkr. Jag skulle vilja veta vad som ryms inom den siffran. Hur stora skulder har klubben egentligen. 44 mkr är en siffra som jag inte hört tidigare. Är det skulderna som vi har för arenan plus allt annat. Och när dessa skulder är borta är vi då skuldfria eller ligger det kvar en massa annat? Det borde man väl kunnat nämna i pressmeddelandet. Eftersom det inte står så antar jag att vi inte blir skuldfria efter rekonstruktionen.

Hoppas det kommer ett förtydligande inom kort. Jag är försiktigt positiv ändå då konkurs känns som ett mycket sämre alternativ.


Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

El Maco: Ja det är bara att hålla med! Det är en stor sten som lättat från ens bröst idag. Konstigt egentligen att ens egna känslor beror så mycket på hur det går för Timrå IK men det är väl det som är tjusningen med hockey ändå :)

Ser fram emot att det kan börja presenteras lite spelare inför nästa säsong nu när framtidsplanerna är mera utstakade.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Bigthelin: Prioriterade fordringsägare är dels de som har en säkerhet (kanske pantbreven i arenan eller företagsinteckningar eller något annat) samt skatteverket. Alla andra är oprioriterade. Nu har väl prioriterade fordringsägare (utom staten) gått med på att skriva ner sina fordringar, då har oprioriterade inte så mycket att be för. Vid konken får de ingenting.

Och visst kan det försämra relationer. Eller så är det så att folk vet att det är ny besättning på skutan och därför riktar bad blood i annan riktning. Vi får se.

Skönt att det ordnade sig, skit att det kom dithän. Nu ska vi se hur vi som supportrar kan hjälpa till med att stabilisera klubben och stötta en framtida satsning igen.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Den som inte känner glädje o lättnad nu har inte alla spelare i båset!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Skönt att det gick att undvika konkurs. 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Jag var.....ehhhhh......aldrig orolig...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: Jo precis det nämns ju något om "oprioriterade fordringsägare" i pressmedelandet som knappast lär vara bankerna och sånt. Det bör ju vara mindre lokala företag och liknande. Hur påverkas förhållandet med dessa för framtida affärer kan man ju undra? Tänker mig att även fast klubben sätter dessa som oprioriterade, så borde i vissa fall behovet av dessa varor och tjänster även finnas i fortsättningen.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Huge: Timrå gör en Malmö och anpassar kostymen.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: När var det påkallade informationsmötet igen?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Huge: Ja, vi får hoppas att vi kanske kan köpa något för 1SEK från kommun och sedan sälja det för 50miljoner.....det hade varit skönt!! 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Bigthelin: Är det enda sättet att få rent på bordet så... Det är risky business att göra affärer med hockeyklubbar. Bank. kommun och stora grossister klarar sig men (små) underleverantörer tycker jag extra synd om. Och de som får gå på kansliet. Det senare kanske var kört ändå i och med att kostymen ska anpassas för allsvenska intäkter. Men synd är det.

Timrå IK, ta nu chansen att utvärdera hela verksamheten och vänd på varenda sten och ifrågasätt varenda person, är det rätt man på rätt plats?

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
nils: Hehe...
Ja, Timrå gör tydligen en "Leksand", som kritiserades stenhårt härinne för samma lösning.
Förväntar mig självfallet samma stenhårda kritik den här gången...    :-)
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
pmN-: Sida vid sida tillsamans hjäps dom åt, staten och  hockeyföreningarna dom sitter i samma båt......

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

TikAlltid: Håller med! Efter alla utspel om konkurs och allt som nämnts så är nog detta ett bra lösning. Förhoppningsvis en nystart med stark ungdomssida (som nämns i artikeln) för att sakta bygga upp en stabil förening igen och förhoppnigsvis kunna ta steget upp igen inom överskådlig framtid.

Kommentera


Sv: Timrå IK:s ekonomi
pmN-: helt plötsligt så är inte allsvenskt spel så hemskt. Jag är bara glad att klubben är kvar!
Kommentera


Sv: Timrå IK:s ekonomi
Mats Näslund var nyss på morgon Tv på svt och sade att han inte är engagerad inom hockeyn längre. Och sedan sa han att han är en besviken Timråsupportet.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
El Maco: Nä fy fan.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
mikenomad: jag gillar både giffarna och baseboll. Inte så sexig.
Kommentera

« · 1578144 · »