Brynäs IF

728151 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs IF - HV 71 Måndag 3/11 2008

« · 1085220 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - HV 71 Måndag 3/11 2008
Leffe Boork under chatten på en av kvällskitblaska chat:

Sportchefs jobbet har blivi allt viktigare med åren vem eller vilka tycker du är dom "bästa" sportcheferna??

Leif Boork: Jag gillar Roger Hansson i Rögle. Micke Sundlöv i Brynäs som jag känner väl och som jobbar med små medel.Och så har jag berömt Luleå för att de tog in Osten bergström.

Kul att Sundlöf för kred av ett sånt geni som Boork (-:
Kommentera

Huss: Ja i klass med Messiers miljoninvest:)

Men för att återgå till att vara lite mer seriös, så är det bara Alcén av det unga gardet som varit en besvikelse hittills, bäst att tillägga. Kanske Jonte Carlsson också, men ingen lätt situation för honom heller med att fara in och ut, utan chans till någon kontinuitet.

Övriga klart uppåt i utvecklingen (Sandin, Granström, Sundström, Andersén, Markan, vilket är viktigt.

Även lätt att glömma att Hietanen inte har många seniorsäsonger bakom sig, är ung och utvecklas fortfarande. Hade det rejält tungt de senaste matcherna, men överlag annars en klart högre lägsta nivå i spelet. Även en av få backar som ännu har en positiv +/- statistik.

Silfverberg ser intressant ut också.
Kommentera

MickeB: Sundin har ett redigt Stomatol-leende...
Kommentera

Huss: Ja, det är väl bara tandblekningen vi väntar på nu.

Annars många som slår två flugor i en smäll, efter karriären med
att sätta in fina vita tandimplantads rader efter karriären
Kommentera

MickeB: Har sagt det förr, säger det igen.
Lika som bär:
Johan Alcén och Peter Jöback
Kommentera

arnio: Han och Alcén kanske:)?
Kommentera

21olsson: Det kan ju ha någonting med kärlek att göra...
Kommentera

claesw: Tror inte att det är det som här anledningen..
Kommentera

Huge:
Tony kanske vuxit upp och insett att man som flerbarnsfar inte har tid att tjafsa på detta forum?
Kommentera

Huge: Du säger att Hermansson är en tung pjäs som POWERFORWARD!

Ledin, Jämtin, Widing, Laine, Fredrik Pettersson osv, där har du riktigt bra Powerforwards. Att du jämför Herman i dagens läge med dessa är väldigt konstigt. Rent ut sagt ett stort skämt!
Kommentera

Huge: Fyrdomaresystem i Sverige till slutspelet och sedan, som jag fattar det även fortsättningsvis nästa säsong osv. Äntligen! Tänk att allt ska behöva gå långbänk i Sverige. Kostand c:a 400 tkr per förening och år.

En titt på Brynäs lag och det slår mig att det finns egentligen många duktiga spelare i laget. Det är den där jäkla spetsen bara, som förstör mycket. Byt ut Lind och Vas mot Nordqvist och Bartecko exempelvis och Brynäs skulle se ut som ett lag på övre halvan även på papperet, utan problem tycker jag. Några miljoners skillnad i kostnad per år, men ändå inga jättemarginaler. Synd
Kommentera

Bissett19: "Klart man saknar Tony......"

Absolut, det gör jag med.
Måste vara ännu tuffare för sylf, som varit sammanväxt med Tony i minst 10 år.
Apropå siamesiska tvillingar..
;-))
Kommentera

aphac: Brendlpengarna går åt som smör i solsken till att ersätta de förlorade intäkterna från publiken som inte kommer. Lorten har nog fått lite av Brendlpengarna med.
Kommentera

sylf:

1.Brendlpengarna
2. Vill inte alla spela i BIF? Alla vill väl ha playboyskor eller??
3. Han har just fått en modemuppkopplad dator,surfar nu på billig kvällstaxa
4.Forwards gör ju inga mål
5.Just ja, Niskala är ju längre än Lauritzen, vi får sikta in oss på Miniman från Jackass
Kommentera

aphac: Niskala??

1. Finns inga pengar
2. Varför skulle han välja Brynäs?
3. Vet mormor vem han är?
4. Vad ska vi med en bra back till, vi har ju redan ett spännande lag.
5. Vi har ju precis värvat Lauritzen.

GLÖM DET!!!
Kommentera

arnio: Hermansson är en powerforward enligt Huge!? Det är bara BIF som kan ha PWRforwards som har sånna små mått. Herman skall vara målskytt men det är han inte,han gör inte mycket nytta längre.
Granström borde få spela i en bättre lina med mer istid,det har han förtjänat.
Värva Niskala Sundlöv! en poänggörande back skulle sitta fint.
Kommentera

Jag håller med Peja angående Hermelinen.
Kommentera

Hong Kong: Har också hört det men efter har det varit kusligt tyst, han borde inte kunna hålla sig borta från hockeyn så länge.
Kommentera

Lunkan: Stockholm senast jag hörde av honom, i slutet av augusti.
Kommentera

Bissett19: Appro på Tony är det ingen som vet var karln håller hus?
Kommentera

Peja:

Du glömde uddlös...
Kommentera

Hermansson är bra längs sarghörnen men han är ju absolut ingen fysisk spelare... Tycker att han har enorma brister vad gäller spelsinne, passningsspel och defensivt spel. Men det finns antagligen inget bättre alternativ i dagsläget, även om det känns frestande att testa junisar.
Kommentera

Huge:

Klart man saknar Tony......
Kommentera

Bissett19 opch sylf:

Är det jobbigt att höra lite seriöst hockeysnack?
Saknar ni Tony, eller...?

:-)
Kommentera

Bissett19: Siamesiska tvillingar?
Kommentera

Huge o MickeB:

Är ni ihop eller?
Kommentera

Huge: Ja, dessutom tycker jag att han varit en av de bättre här på slutet. Skulle inte förvåna mig om han gör några mål riktigt snart, som du säger.

Ja visst har och skulle CZ vägt för och nackdelar. Herman tror jag dock han inte ängnat en tanke att bänka för en junior.

I huvudtaget är det nog bara Bertilsson av juniorerna som, jag tror, har en chans att debutera den närmaste tiden. Ska vara fler skador då. Detta eftersom Silfver fått chansen och tagit den också tycker jag, även om han inte gjort några poäng ännu.
Kommentera

MickeB: Ja, Hermansson har ju ett riktigt bra skott och är också tekniskt skicklig.
Har egentligen verktygen för att bli en riktigt bra allroundforward.
Målen kommer säkerligen i takt med att spelet återkommer. Chansen är iaf större än när laget har en svacka om alla får slita ont för varje målchans.

Om,säger OM nu CZ funderat på ex en junis som ersättare så tror jag att han noga övervägt för och nackdelar, och det sett till hur läget är för dagen.
I en svacka där alla får slita just ont tror jag att man föredrar en spelartyp som Hermansson istf en oprövad junis som dessutom är tunnare rent fysiskt.
Kommentera

Huge: Tror det släpper snart för Hermansson. Ändå nyttig, syns att han fått rutin och inte gräver ner sig allt för mycket även om det inte har flytit för honom ännu så länge. Men en nyttig powerforward (som inte behöver vara 190 cm 95 kg, utan en hyfsad storlek i komb med en intensiv och jobbig spelsätt).

Däremot Alcén, med Silfver och Lauritz inträde i laget, tror jag att Almtuna ringer och får napp på ett lån, om inget händer nästan genast efter uppehållet.
Kommentera

Huge: Nåja, så stor och tung är han knappast, kortare än mig och lättare än Rackham ;-)
Frågan är också hur många av Brynäs forwards som inte skulle kunna sägas jobbar bra och är nyttiga i forechecking. Vi har väl nästan bara sådana spelare....

Vad jag är ute efter är mer att om vi har (haft) en jobbig period där målskyttet varit/är akilleshälen varför då inte pröva en annan spelartyp typ Thegel som också har ett riktigt bra skott och förmodligen bättre självförtroende.
Men visst, med en tunn besättning så är konkurrenssituationen begränsad vid skador. Men jag tycker det är synd att inte öppna dörren mot J-20 laget lite till när talangen finns där.
Kommentera

Peja: Helt rätt.
Känns som sagt inte som att det finns några alternativ som för dagen skulle vara bättre..
Kommentera

Huss: Hermansson är en tung pjäs som jobbar bra och är nyttig som powerforward.
Tyvärr så ser man inte så mkt av hans skott som är riktigt bra, men jag är isf inne på Pejas fullt logiska linje: vi har inte så många andra som gör hans jobb bättre.
Märkvärdigare behöver förklaringen inte vara, men att sylf inte kan klura ut en sån svår sak har jag full förståelse för..
:-)
Kommentera

Huge: Iom att det är tränaren som tar ut laget så låter ditt förslag inte helt osannolikt ;-)
Får nog omformulera Sylfs fråga till "när tar Hermanssons förtroendekapital slut hos tränartrojkan?"
Det finns inget egenvärde att låta en spelare köra match efter match utan att "leverera". Även fast det kanske ter sig som en nedgradering i början tror jag t.ex. Alcén skulle må bra av några matcher i J-20 så att han får igång poängproduktionen vilket i sin tur kommer ge ökat självförtroende.
Spelare som Thegel, Rödin och varför inte Leidermark bör ges chansen när det låser sig för Hermansson och Alcén.
Tränaren visar då för dessa (och resten av a-laget) att det, trots en tunn trupp, finns en konkurrenssituation. Samtidigt som han ger ungdomarna chansen så öppnar det för en revanchlusta hos den/de spelare som tillfälligtvis bänkas.
Kommentera

Huge: Kan det inte vara så att han redan hade bänkats om det inte vore för att laget har flera forwards skadade?
Kommentera

sylf: ""När ska Hermansson bänkas?"

Fråga Huge, han kan nog skriva en bibel om det och förklara när/om/hur/varför."

Hermansson bänkas när vår tränare (som sannolikt har bättre koll på läget än samtliga gapande och okunniga läktarcoacher härinne) anser att han bör bänkas.
Svårare är det inte.
Kommentera

MickeB: Efter uppehållet kommer klättringen ska du se...
Kommentera

arnio: Ja helt riktigt!

Men när mörka november är slut och Brynäs alltjämnt bra häng i tabellen, då ska jag låta lillpojken va...
Kommentera

Jag måste ta tillfället i akt och ta Brynäs tränare i försvar angående snacket om att han kräver en psykolog. Han har kallats för både det ena och det andra i tidningar och här på forumet och det har sagts att han inte tar sitt ansvar som ledare när det går dåligt.
Allt är som vanligt en kvällstidningsanka !
De felaktiga uppgifterna är feltolkningar av vad CZ sade i GD för ett tag sedan, nämligen:

"– Vi känner inte att det är någon kris. I så fall är det väl sju, åtta lag som borde ha det. Vi ligger ändå femma och har 27 poäng varav bara sex poäng upp till serieledning. Det är en fantastisk serie i år, menar Czarnecki.

För att vända den negativa trenden och få spelarna att ”känna som det kändes när laget var i serieledning” kan psykologhjälp vara inom räckhåll.
– Men det är inget vi pratar om i nuläget. Generellt sett tycker jag att det borde finnas en psykolog i alla elitföreningar."

Låt lillpojken va...
Kommentera

Huge: Ja psykolog borde finnas, nog en tidsfråga bara, nära laget, vid behov och inom vissa intervall. Lite overkill kanske att ha en heltidsanställd, lönelistan känns nog fullt tillräcklig ändå för ekonomin.

Men om man nu inte har någon, så är det dumt att börja skrika efter en sådan i kvällspressen. Spelarnas/tränarnas psykologbehov blir väl inte mindre för att man får höra att man behöver en, när det är som tyngst. Bättre då att det finns en eller se till att det finns en längre fram.

Tycker iaf att Niklas Cz tyvärr verkar vara en "pussy". Men vad jag? En känsla jag har iaf och blir spännade att se hur det går i november.
Kommentera

mattiaskarlgren: Hermansson gör en del fina prestationer och oväntade drag,men han är ju så fruktansvärt ineffektiv...jag unnar verkligen honom lite flyt nu.

Mer besviken är jag på förväntade nyckelspelare som Hietanen och Dixon hitills, och även en del på NC som ger Granström för j-a lite speltid...vad är det frågan om ?

Plus däremot för Markström,Dackell,Hansen,Granström,Sandin och Sundström såhär långt in i serien.
Kommentera

mattiaskarlgren:
"När ska Hermansson bänkas?"

Fråga Huge, han kan nog skriva en bibel om det och förklara när/om/hur/varför.
Kommentera

mattiaskarlgren: Ja han å Alcen borde få sitta...
Kommentera

Orkar som vanligt inte läsa igenom det som skrivits efter matchen igår då jag varit internetlös sedan igår. Bara en fråga! När ska Hermansson bänkas?
Kommentera

MickeB: Ja, Markan lyckades med att öppna upp luckan mellan skydden exakt när skottet kommer. Såg lite komiskt ut, som du säger.
Han gör dock helt rätt och försöker ploga så mkt som möjligt men glömde att täppa till det femte hålet med spaden, som det såg ut.

Långa vinstsviter går inte att hålla hur länge som helst och det är nästan enbart mentala saker som avgör. En psykolog skulle absolut vara obligatoriskt i alla lag, speciellt med tanke på att man har massörer, materialare och fysioterapeuter och tycker det är fullt normalt.
Begriper inte hur ex Widing resonerar när han talar om att spelarna själva ska lösa såna här saker själva utan inblandning av några häxdoktorer.
Mkt handlar ju i det läget om förebyggande åtgärder så att risken för att liknande svackor ska uppkomma minimeras.

När sen kräftgången är ett faktum så kanske det hänger mer på spelarna själva men det kan ju aldrig vara fel att han nån utomstående expert att dryfta problemen med.
Tror också att det nu kommer att se ut som du säger: mer av varannanmatchgäng. Den här svackan har förhoppningsvis också gjort att man är mer vaksam på när det börjar småfuskas här och där, vilket ofta leder till en långsam men säker negativ spiral.
Kommentera

Huge: Jo men kvällspressen vill ju alltid sälja lösnummer och Brynäs säljer bra. Men nyanserat är det ingen som kan stava till snart ens. Finns snart inte heller kvar i SAOL, från ishockey till you name it.

Andersén får skäl, för första målet igår, visst vekt agerande, men kolla in Markström, han har gluggen mellan benskydden stängd hela tiden, utan precis när han skjuter, såg rätt lustigt ut....men jag skrattade inte...:)

Grejen, tror jag, är ju att den positiva inledningen och den negativa trend hänger ihop, ibörjan när det flöt på, då var det lätt att gå till jobbet alla ville delta, det kostade energi, men framgången gav ny energi, man kände inte efter osv, sedan pang, kommer baksmällan, en rekylrörelse i motstvarande grad.

Fasen matcher varannan dag. Ofta springer matcherna iväg åt något håll att det lag som ligger under börjar släppa nuvarande match och koncentrerar sig mer på nästa, spelar av matchen med lite stil, men ändå hushållat med energin.

Därför, tror jag, mycket varannan match, speciellt i den tid vi är i nu när serien satt sig, om man är hyfsad nöjd med sin position i tabellen. Så jag tror Brynäs kommer vara mycket ett varannan match gäng ungefär, ibland två och tre, åt båda hållen, men ungefär så.
Kommentera

arnio: Nä ingen kan ta ifrån Brynäs de poäng de har. Men att vinst och förlustrader jämnar ut sig, det tror jag inte. Då hade de kunnat lottat placeringarna och dragit igång slutspelet med detsamma:) skoja, förstår att du menar form går upp och ner.
Kommentera

MickeB: Ja, vid deras kvittering är Andersén alldeles för snäll.
Som en teddybjörn jämfört med hur han normalt brukar agera.
I dom lägen är det en enda sak som gäller: lås motståndarens klubba så att han inte kan få slag på pucken.
Och vid 2-3 har Angell maxflyt som lyckas få in pucken under Markans benskydd.

Nåväl.
Har en liten reflexion kring uttrycken "kris" och "ras i tabellen".
Saker som antyder att det är totalhaveri i ett lag och fritt fall vad gäller det mesta.
Låt oss istället lite nyktert analysera vår förlustrad fram till igår.

Började mot FBK borta där vi gör en godkänd match och borde ha stängt matchen i första. Istället får dom 1-0 och växer in i matchen.
Dom är dessutom lite på uppgång och vinner till slut välförjänt men det går i det läget inta att skönja nån kris i vårt eget lag, som jag ser det.

Timrå borta.
Dom har inte vunnit på 8 omgångar och är rejält taggade. Har också första perioden och leder rättvist med 1-0, tack vare en tveksamt dömd straff där Hynning lyckas peta in pucken via Lindbäcks benskydd. Flyt.
Vi dominerar andra och kvitterar rättvist. Matchen står sen och väger när dom får 2 slumbetonade mål där chanserna dyker upp ur ingenting.
Vid 3-1 har Dixon ett stolpskott men dom håller undan och vinner.

Mot Luleå hemma möter vi ett lag på G men vi är tyvärr alldeles för tama runt båda målen, vilket avgör. I stort dock en skaplig men återigen mot mkt bra motstånd.

Modo borta är väl den enda matchen där vi riktigt klappar igenom, bortsett från första halvan där vi är med i matchen på allvar.

Rögle hemma kunde gått hur som helst men vi får ingen utdelning på vårt spelövertag. Båda lagen i övrigt ungefär lika bra/dåliga så den sätter vi på tillfällighetskontot.

SSK borta är svårare att bedöma eftersom vi får en mardrömsstart mot ett lag som även dom är kraftigt på G.

Som synes matcher med lite olika karaktär där det trots allt inte går att ensidigt stämpla hela paketet som krisartat eller fritt fall, vilket media och andra har en viss tendens att göra i såna här lägen.
Ville bara ha detta sagt för att nyansera bilden en aning....
Kommentera

MickeB: Jo det är sant Micke, men förlustrader och vinstrader gämnar också ut sig. Ingen kan ta ifrån Brynäs de poäng de har så placeringen ljuger inte utan Brynäs är näst intill ett topplag trots allt.
Kommentera

arnio: Jo visserligen. Men det är inte bara Brynäs som blir rånade, de kan råna själv också. Exempel Rögle, i matchen i Ängelholm eller SSK hemma. Så det jämnar ut sig.
Kommentera

Huge: Nä Ljungberg kanske är ordinerad någon medicin med en stor fet röd triangel på. Eller var det Beech stolpträff i ställningen 2-3 som gick in i hans värld, att alltså matchen borde ha vunnits där.

Men hur många heta målchanser hade HV igår? Jag fick det till 5 varav tre mål, så minst sagt ingen dålig utdelning. Markström kunde mycket väl ha räddat både 1 och 3. Definitivt det första.
Kommentera

« · 1085220 · »