Brynäs IF

724440 inlägg · 7957 ämnen

Föga förvånande...

« · 483736 · » Till forumet


Sv: Föga förvånande...
70 Rodrigues:

Ett svunnet millenium, visst sved det men det känns som vi lämnat det bakom oss. Även om Modo gör en dålig säsong så har vi åtminstone framtiden framför oss till skillnad till er som inte har någon framtid alls.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Stigsson:
Inte ens då var det rättvisa lag.
Det var många matcher som slutade helt åt helvete åt nåt håll. Säsongen 1956/57 fick BK Star t.ex bara två oavgjorda på fjorton försök.
Hur rättvist var det?
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Metal Guru: Jo men dom hade kanske 100% BK Star spelare?
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
NuMo: Brynäs fick MoDo dit dom ville dvs dom spelade ett underbart spel som gjorde MoDo dåliga. Sen tog MoDo över pga att Brynäs inte har tillräckligt med folk o orken tröt. Undrar vad Modo hade spelat för spel om dom låg näst sist???
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Stigsson:
ja visst.
men rättvist - i helvete!
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
scim: Lämnat det bakom er, jo tjena!! Vad har ni för framtid då??
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
70 Rodrigues: Modo hade gjort precis om Brynäs. Spelat strax över den gräns domaren tillåter. Har han ingen gräns så skulle spelare dö på kuppen. Självklart spelar ett lag efter sina förutsättningar, förutom Modo, som spelar jämt med alla lagen i serien, oavsett hur duktiga eller hur dåliga de är. det är märkligt.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Metal Guru:
Vad snackar ni om grabbar?
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
scim: Ja men om han var usel så var han lika usel åt båda håll eller?
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Tigern: Varför tror du det? Man kan väl vara usel om man håller en orättvis nivå också, eller kan man inte det?
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
NuMo:
Citerar den allsmäktige:

Hemmapubliken var som vanligt vansinniga på domaren (gäsp) och gallskrek varje gång som någon Brynäsare kom i närheten av en hemmaikon.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
claesw: En mening totalt utan meningsfull mening.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
claesw:
Vi snackar om det orättvisa att den fina föreningen BK Star aldrig nånsin fick chansen att värva Arnasson.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Metal Guru:
Haha, ok det ska dom ju vara glada över...
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
NuMo: men om han håller en orättvis usel nivå (?) då är han väl inte rättvis? eller?
Kan man hålla en rättvis bra nivå?
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
nja, claesw:
Arnasson karske var i bättre form på den tiden... ;0)
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Tigern: Ja, det kan man.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
scim: "Även om Modo gör en dålig säsong så har vi åtminstone framtiden framför oss till skillnad till er som inte har någon framtid alls."

Har ni fortfarande inte lärt er ngt av misstaget -99?
Att inte ta ut ngt i förskott?
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Metal Guru:
DET måste han ha varit eller så hade dom små rinkar på den tiden?
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Huge:
"Det enda möjligt "grava tjänstefel" som begåtts är väl isf att han inte värvade vid senaste fönsteröppning. Då det enligt egen utsago inte fanns någon spelare som passade vad beträffar ekonomi, spelstyrka osv.
Visst hade man kunnat chansa, men nu tog man detta beslut på basis av de förutsättningar man hade. Om man gjort rätt eller fel kan man ha åsikter om, men ett beslut måste ju tas."

Ja, det är det här med beslut också, Huge, annars vore det ganska enkelt.

Syndlöf.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
rackham: Synd(om)löf?? :-)
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Metal Guru, scim m.fl.: Vad är rättvisa förutsättningar i era ögon? Om det nu är okej att byta, köpa och sälja spelare 4 gånger under en säsong, varför låta oss nöja med det? Varför kan vi inte tillåta lagen att byta spelare med varann alternativt köpa eller låna in från andra ligor under HELA säsongen vid behov? Före sista och avgörande SM-finalen plockar Brynäs in en NHL-femma som spelar gratis eftersom dom är hedrade bara av att bli tillfrågade. Rättvist? Javisst! Men moraliskt, etiskt eller vettigt?
Självklart finns det en smärtgräns när det här med transferfönster bara blir löjeväckande. Vad jag förstår är det helt i sin ordning om Hossa plötsligt hittar en gammal flamma i Gävletrakten och därför bestämmer sej för att spela med Brynäs resten av säsongen. Resten av slovakkolonin vill givetvis hänga med. Rättvist och möjligt för alla fixa? Snarare ett uttryck för god hand med fru Fortuna.
Ser att ni nämner bl.a. Arnason i samband med Hossa och moras övriga slovaker. Men jag måste ha missat poängen, kan nå´n förtydliga, tack?

modo: Tror ni att ni blivit bortdömda i övik? Tips: åk och se en bortamatch.
(vem blir först: "jag har faktiskt...")
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Huge:
Mest synd om Brynäs skulle jag säga...
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
scim:Självklart har MODO en framtid med en tröttare,trasigare Foppa,en hyffsat dålig Hedin och Jonsson.Många av era bra spelare drar tillbaka till NHL om det skulle börja och jag höll ju på att glömma "fantommålisen" Salo. Visst ser det bättre ut än vår framtid med bara marginellt och vi har ju ändå inga stora ambitioner. Dessutom har BIF:are mer en ett öga och ser då saker lite annorlunda.Vi är inte bra och vi erkänner det.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
aphac: Framförallt står bygden enad bakom laget (det finns ju som bekant inte så många alterntiv däruppe; bingolotto, renskötsel och hockey).
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Lilljanne: Du glömde surströmmingframställning och att mogna som människa.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Lumber Jack: Vad har surströmming med modo att göra? Är det Salo?
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Lilljanne: MoDo?
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Lilljanne: Hörde att för att få en fin jäsning på strömmingen brukar familjen Forsberg låta ett par firrar ligga i skägget hos Skägget ett par extra dagar innan surströmmingspremiären.
Kan vara en förklaring till att Skägget är så sur hela tiden.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Gusten:
 
På Island pissar de på sin nationalrätt (rutten haj, eller "surhaj" som den också kallas) innan de gräver ner den för att den ska få den där utsökta doften och smaken. På tal om jäsning, alltså.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Lilljanne funderar i en subtråd:

"Vad är rättvisa förutsättningar i era ögon? Om det nu är okej att byta, köpa och sälja spelare 4 gånger under en säsong, varför låta oss nöja med det? Varför kan vi inte tillåta lagen att byta spelare med varann alternativt köpa eller låna in från andra ligor under HELA säsongen vid behov? Före sista och avgörande SM-finalen plockar Brynäs in en NHL-femma som spelar gratis eftersom dom är hedrade bara av att bli tillfrågade. Rättvist? Javisst! Men moraliskt, etiskt eller vettigt?"

Vi pratade rättvist. Moraliskt, Etiskt eller Vettigt är någon annan tråd i tråden. Det är du själv som fört in det här.

Rättvist är att samtliga inblandade parter får jobba efter samma förutsättningar, och att man inte ändrar förutsättningarna mitt i, bara 'därför att'.
Några förutsättningar detta år - utifall det inte är bekant - är:
1) vi har ett antal värvningfönster, där man kan fylla på med spelare.
2) NHL har lockout, varför det finns gott om hockeyspelare som inte spelar hockey.


"Ser att ni nämner bl.a. Arnason i samband med Hossa och moras övriga slovaker. Men jag måste ha missat poängen, kan nå´n förtydliga, tack?"

Det som startade den här subtråden var ett uttalande som påstod att det är inte "rättvist att spelare som inte normalt hör till klubben (som Moras slovaker) bidrar till att höja nivån på dessa lag. Helt ok för t ex DIF och MoDo att förstärka med gamla spelare!"

Jag kunde då inte låta bli att påpeka att även Brynäs har/har haft spelare som inte normalt hör till klubben (som Moras slovaker), och att syftet förmodligen var att bidra till att höja nivån på erat lag. Även om nu just Arnasson råkade bli ett blindskott.

Hossa & Moras slovaker (dock inte alla) = proffstillskott.
Arnasson = proffstillskott.
Tillräckligt förtydligat?

I förlängningen kan man väl påstå att jag ifrågasatte det rättvisa i att det tycks vara fult av Mora att värva proffs, men rätt så tillåtet av Brynäs att göra precis samma sak.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Metal Guru: Den som startade subtråden menar ju att det skulle vara mer Ok för DIF och Modo att värva eftersom det då handlar om f.d egna spelare. I Moras fall handlar det om spelare som öht inte har ngn anknytning till laget sedan tidigare.
Detta ifrågasättande baseras väl enbart på moraliska eller etiska saker, och inte på ngn sorts rättvisa.
Det rättvisa är som du säger att alla har vetat förutsättningarna och därför kan ingen klaga. Det håller jag helt med om och det gör nog även de flesta
Brynäsare.
Sedan är det en annan sak att t.ex hoppas på ett eventuellt lappkast av de styrande och att det beslutas om att inget lag kan ramla ur i år.
Inte mkt att hoppas på kanske men medge att det iaf skulle skipas ngn form av poetisk rättvisa om detta skedde.... :-)
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Huge:
Först och främst får du credit för det nydanande uttrycket "poetisk rättvisa". Det är så vackert sagt, att man lätt skulle kunna luras att hålla med dig.
Kan dock ALDRIG köpa ens en tillfällig stängning av serien. Inte ens om mitt lag fanns på kvalserieplats, vilket brukar öka lusten att ropa på lås och bom för Elitserien.


Dock, till dina comments:
Tyvärr var det just ordet 'rättvisa' som användes, inte moralisk eller etisk. Om du vill att jag ska stå upp för moraliskt eller etiskt så kan jag göra det.

Samtidigt måste även jag hålla med om att är det o.k för DIF att värva Theodore, Turco och Boyle, och fint av MoDo att knyta till sig namn som Hinote - uppväxta med föreningarna som dom är se'n barnsben.

Angående värvningarna pratar du om att "I Moras fall handlar det om spelare som öht inte har ngn anknytning till laget sedan tidigare."

Köper jag inte alls. Om du bara visste hur många spelare som kommer till olika lag utan att ha någon anknytning dit sedan tidigare. Jag har rabblat Phillips, Timonen, Arnasson i fallet Brynäs. Kan lägga till Sulku, Viitakoski. För all del, Jokela, Sjögren. Get it?


Vad jag egentligen hänger upp mig på är att det anses fel på olika sätt och vis att för Mora att knyta spelare till sig, efter de förutsättningar som givits. Samtidigt anses det inte bara rätt, utan även önskvärt att det egna laget gör precis likadant. (Se tråden "Transferfönstret öppnas den 24/1" här bredvid.)

Vad är moralen och etiken (och för all del rättvisan) i detta fenomen?
Det är detta jag är ute efter att få veta.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Metal Guru:
"Vi pratade rättvist. Moraliskt, Etiskt eller Vettigt är någon annan tråd i tråden. Det är du själv som fört in det här."
Så enkel är världen i Dalarna? "Idag ska jag bara vara rättvis och inga sketna sidospår", "imorgon ska jag köra moraliska stuket" osv. Det måste vara en mas som konstruerat dagens modell för värvningar i ES.
Jag säger ju att det är rättvist men det är ointressant när dom andra aspekterna visar att systemet är helt sjukt. Och när ett sjukt system ger lag olika förutsättningar är ett logiskt förslag att stänga Elitserien. DET är rättvist!

Visst har Brynäs värvat proffs. Vilken idiot har påstått nå´t annat? Men att jämföra dom få fiaskovärvningar vi gjort med Hossa & co... Era värvningar håller er kvar i Elitserien (grattis), våra (brist på) värvningar spelar oss ner i allsvenskan. Jag törs påstå att utan den tillfällighet som kallas NHL-lockout hade mora spelat kvalspel istället för Brynäs. Rättvist? Kanske. Snyggt? Nä, inte alls.

Och det här med att plocka in kanonspelare som kan avgöra tabellens utseende för en, två eller tio matcher mitt under säsongen kan jag säkert vänja mej vid. Problemet är att det aldrig kommer att hända igen. Nästa år får ni vara nöjda om ni kan köpa loss Christian Sjögren från Brynäs i Allsvenskan för några matcher.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
MoDoCykloperna:

Det är med ett brett leende på läpparna jag tar del av era inlägg det senaste dygnet.

Man kan vara partisk,man kan vara cyklop och så kan man vara totalt främmande för verkligheten.

Om ni ens vore i närheten av dessa saker så hade ett STORT steg mot objektivitet tagits....................

Men jag hoppas ni fortsätter på den inslagna vägen, ty mycket roligare än såhär blir det inte att läsa hockeysnack.........Hohahahahaha
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Lilljanne:
Jag förstår på dig att både NHL-lockouten, transferfönster och Brynäs värvning av Arnasson är Moras fel. Det finns säkert bevis på att vi brände ned bocken också. Jag kommer ihåg att det var vi som såg till att TJ byttes ut mot Kyrö. Men nog om det.

"Och när ett sjukt system ger lag olika förutsättningar är ett logiskt förslag att stänga Elitserien."
OK..? Så låt höra: Vilka olika (yttre) förutsättningar har Brynäs och Mora haft att rätta sig efter?
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
NuMo: Så när inte Modo som lag lyckas ta treorna så skall alltså domaren rycka in och hjälpa till?
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Metal Guru: Den största skillnaden i förutsättningar (yttre) heter fru Fortuna, flax, bonnröta, tur. Mora har, Brynäs har inte. Eller menar du att värvningarna av Hossa och co är frukten av ett långsiktigt, medvetet rekryteringsarbete från moras sida? Hade Brynäs haft flax hade vi råkat värva Niedermayers bästa kompis eller Sakic brorson. Men det hade vi inte. Hade Brynäs haft flax hade alla förutsättningar varit som förra året eller nästa år eller alla andra år.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Lilljanne: Jag tror inte att Jan Simmons i Mora endast har haft flax. Det handlar om att ha kontakter och i viss mån tur. Att Sundlöf misslyckades i förra fönstret beror nog på att han dels hade hopp om att NHL skulle dra igång igen och dels för att han kontaktade fel agenter...
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Metal Guru: Uttrycket "poetisk rättvisa" är ju ett vedertaget begrepp som innebär att den som tycker sig ha blivit utsatt för en orättvisa ändå till sist får upprättelse på ett eller annat sätt. Exempelvis genom att tillfälligt stänga ES. Nu är jag så pass realistisk att jag inte räknar med det alternativet utan hade väl mest satt mitt hopp till att NHL drog igång igen.
Nu verkar ju även det hoppet ha runnit ut i sanden, så det är bara att bita ihop och gnugga på.
Som sagt, jag håller med dig i ditt resonemang om det rättvisa i att alla lag har haft samma förutsättningar, när nu konflikten blev ett faktum.
Hela resonemanget om orättvisa grundar sig väl för oss Brynäsare på det faktum att vi hade värvat klart och hade ett i våra ögon slagkraftigt lag INNAN konflikten blev ett faktum. Tror att de flesta andra som ansåg sig vara i samma läge tycker samma sak.
Vill förtydliga vad jag menade med att "I Moras fall handlar det om spelare som öht inte har ngn anknytning till laget sedan tidigare."
Jag ville bara försöka förklara vad jag trodde att den som startade hela tråden menade: att det skulle vara lite mer "rättvist" om ett lag under konflikten, från NHL värvade gamla f.d hemmaspelare än om man värvade
NHL-spelare som inte hade ngn anknytning till det egna laget (i detta fall Mora).
I övrigt håller jag som sagt med om att rättvisesnacket inte stämmer vad gäller förutsättningarna när konflikten väl blev ett faktum.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Huge: Tänkte bara säga att det var kul att se att Brynäs kämpade men orken tröt som vanligt. Sedan så får alla andra säga vad dom vill att MoDo gjorde sin sämsta match igen, kanske läge att byta coach om man alltid gör sina sämsta matcher mot skitlag som Brynäs.

Kul att se att det är fler areneor som kan kasta saker det var även kul att få höra den gamla slagdängan "Hata Brynäs" utav MoDo klacken. och det var ju inte svårt att veta vem det var som drog i gång den.

Ser fram emot nästa resa till Ö-vik igen.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
65selander: Jag förstår ju att Brynäsarna blev glad nu när modopubliken kastade programblad på isen, av vilka en del singlade ner mot båsen, precis som vanligt. Det betyder ju att ni kan fortsätta kasta flaskregn på spelare i framtiden. Inget ont som inte har något gott med sig.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
65selander:
 
Det var kul att höra BIF-klacken också. Grattis till att ni kom ihåg att ta med er en klackledare den här gången!

Fast det var inte det jag tänkte skriva. Jag tänkte bara påminna dig om att nämna att MoDo tog poäng för att domaren var mutad och att Foppa är sämst i världen också. Du tycks ha glömt det i ditt referat.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
knaskamilla: Har inte glömt bort det, tyckte det inte var värt att nämna sådana självklara saker något mer du skall klaga på så kan du ta det i en bubbla.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
65selander:
 
Meh. Jag skulle ju bara vara snäll och påminna... =(
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
knaskamilla: Okej då vet jag det till nästa gång ;-)

Godnatt på er alla skribenter nu väntar en god sömn inför en shoppingdag i Ludvika
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
65selander: Jag måste nästan besöka Ludvika någon gång. Dit flyttade twinsen som var mina klasskompisar i lågstadiet. Glömmer aldrig när Camillas plastpappa talade om att undulaterna inte fanns längre eftersom han vridit nacken av dem pga att de kvittrade så mycket. Jag och Camilla tittade storögt på honom och började sedan stortjuta. Man dödar inte husdjur hur som helst, och det berör en även om det inte är ens eget husdjur. Särskilt om man är 7 år och tror att världen är raktigenom god.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Huge:
OK - då har vi det utrett. Har faktiskt inte stött ihop med den 'poetiska rättvisan' tidigare, men det var angenämnt. No probs, vi är hyfsat synkade i sakfrågan.


Lilljanne däremot, har nog luktat för djupt på glöggen:
Du vill - om jag lyckas tolka dig rätt - stänga Elitserien för att Mora haft tur, och Brynäs otur..?
Ja, vanligtvis så brukar förespråkarna för stängd Elitserie lägga fram, eh, andra argument - men ok då. Är du säker på att du inte är en Leksing?
Önskar dig lycka till med dina vidare kontakter med förbundet.
Räck upp handen om de nappar på vad du framför.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Metal Guru: Så här skrivrer Lilljanne i ett av sina svar:

"Jag säger ju att det är rättvist men det är ointressant när dom andra aspekterna visar att systemet är helt sjukt"

Om jag tolkat Lilljanne rätt så håller även han med dig och mig om det rättvisa i att förutsättningarna är likadana för alla lag.
Tror dock att han, liksom jag och många andra ickebrynäsare är överens om att konflikten på ett mkt tidigt stadium kastat alla normala premisser över ända och att man på ett mer generellt plan därför är besvikna och förbannade.
Kommentera

Sv: Föga förvånande...
Metal Guru: Alla hade samma förutsättningar: att chansa på lockout eller att chansa på att det inte skulle bli lockout. Dom som gissade rätt är nu topplag i serien, dom övriga ligger i botten. Orimligt ur alla perspektiv att det kortsiktiga tänkandet premieras och det långsiktiga bestraffas.
Om en avtalskonflikt i Nordamerika är förutsättningen för att vissa lag ska bli elitseriemässiga är förutsättningarna fullständigt galna. Slumpen gjorde att lockouten kom ett år när särskilt ett lag hade alla förutsättningar att bli tidernas jumbogäng. Flax, flax, flax...
Kommentera

« · 483736 · »