Huge: Jag förstår precis vad du menar. Det jag ställer mig emot är att alla oklarheter och ojämna bedömningar. Ett slagsmål är ett slagsmål och detta skall ges en påföljd av x antal matchers avstängning. Man skall inte fria vissa och bestraffa vissa mer. Kontinutet är nyckelordet. Precis som jag exempelifierade med hakningsutvinsningar.
Slagsmål ingår i ishockey, det är något som alltid funnits och kommer alltid att finnas. Det enda som händer när stjärnor stängs av under flera matcher är att publiken tycker att det är löjligt och slutar kolla.
Kollar man på vissa slashingar rakt över hanleder och underarmar som endast ger två minuters utvisning och ställer dem mot en fight där båda dansar så att säga. Man borde ju tycka att påhopp med tillhygge skulle vara värre.
arnio: "Disiplinnämden är ett skämt!
Kul för Järnkrok som får chansen igen i alla fall."
Ja, paradoxalt nog så kan det bli nämnden som gör att Järnkrook kanske får sitt definitiva genombrott i Brynäs.
Inget ont som inte har nåt gott med sig... :-)
Horace76c: "Hur motiveras att dixon fick en match extra???"
Ja, det är väl det som ingen vet och som vi därför diskuterar kring.
Min uppfattning är som sagt att det motiveras med längden och ev allvaret i slagsmålet sas. Längden går ju att mäta men allvaret blir en mer subjektiv sak att bedöma.
Tycker dock att det kunde ha räckt med matchstraffet dom fick plus den extra match dom fick. Men allt beror som sagt på vilken skala dom dömer efter. Jämför man med ex Goren/Printz fight så känns 1 match fullt tillräcklig.
Redigerad kommentar
Huge: OM Andersson medvetet tagit fighten så ligger det nära till hands att misstänka att man gett order om det från ledningen. Att ta bort motståndarnas förstecenter är ju ett önskescenario.
Svårt att få fram bevis men nog skulle man kunna ge FBK böter i så fall. Oavsett vem som är "ledande" i fighten så sker detta under match och på så vis kan man bestrafa laget för detta genom en extra tvåa. Annars blir det lätt att man får snedvridna bestrafningar.
Ponera at Dixon inleder fighthen men det är Andersson som "vinner" fighten och Dixon fått knäckt näsben och massor av blod flyter. Skall man fortfarande ge Dixon ett hårdare straff för att han tagit initiativet eller skall man gå efter att Dixon fått stryk och ge Andersson det längsta straffet. Att ge båda lika långt straff kan man ju inte. För saken är ju den att den som inleder skall ha det längre straffet...
GävleLasse: ???
I motiveringen kan iaf inte jag se nåt om att Dixon ska stängas av även mot Rögle. Eller har jag helt missuppfattat det hela?