Brynäs IF

723922 inlägg · 7956 ämnen

Hägglund jagas av Leif Boork

« · 677782 · » Till forumet


Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Huge: "Nu verkar ju dessa kalkyler hålla så här långt, så den där fartblindheten vet jag inte om jag känt speciellt mkt av."

Den fartblindhet jag talar om är att många verkar tro att man kan göra det man gjort i år. 4-6 spelare från allsvenskan i Brynäs nuvarande trupp skulle innebära att man har en full trupp. Kupan, Öhrstedt och Sulku är väl de backar som skall bytas ut men troligen så kommer inte alla tre att bytas ut då Sulku redan är ersatt i truppen. Så två backar lämnar 2-4 fowards kvar att värva. Vilka positioner skall man titta på? Centrar? tar man in säg två forwards från AS och två backar från densamma så blir det inte mycket utrymme kvar för några "stjärnor". Eller det kanske finns spelare som du vil ersätta?

Molin börjar ju bli gammal, Sjödin likaså Malmström har ju inte kommit upp i samma nivå som förra året, har han blivit en bekväm primadonna? Lind har ju varit skadad en del, det kanske är honom vi skall ersätta? ;)

Som jag ser det så finns det plats för 4 kanske 5 spelare och dessa platser vil jag se fylls med etablerade spelare så kan vi ge Sunna, Stridh, Alcén, Blomqvist och Morin chansen att utvecklas istället.

Jag tror även at en ambitiös nivå på värvningarna skulle bidra till att det blir lättare att behålla Honken och evetuellt även Korhonen.
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
GävleLasse: "Som jag ser det så finns det plats för 4 kanske 5 spelare och dessa platser vil jag se fylls med etablerade spelare så kan vi ge Sunna, Stridh, Alcén, Blomqvist och Morin chansen att utvecklas istället."

Ja, och där har du ju själv presenterat ett fullt realistiskt förslag till en lösning på "problemet".
Så jag begriper inte varför du samtidigt sitter och ojjar dig över alla scenarior som eventuellt kanske förmodligen antagligen osv kommer att bli verklighet.
Det är väl Ok att inte bli för överoptimistisk och försöka vara beredd på det "värsta" sas, men det måste ju finnas gränser.... ;-)
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Huge:
Felsner har ju inte varit överdrivet bra.
En typisk medelklasspelare. Kan iof vara nått för nästa säsong i brist på bättre!
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Huge: Du tycker att det är onyanserat och överdrivet, vem har dött och gjort dig till kung??
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
70 Rodrigues:
"och ska helst värva 6-7 spelare från AS, då blir det SM-GULD och allt är frid och fröjd!!"

Vem eller vilka har påstått att det skulle räcka med 6-7 spelare från AS, för då blir det SM-guld?
Och vem eller vilka har påstått att allt är frid och fröjd?

Om du själv inte inser hur onyanserat du skriver, så måste ju ngn påtala din sjukdomsbild så att du kan göra ngt åt den.
Och det behövs ingen kung till detta. Det räcker med vanligt simpelt bondförnuft....
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Huge+70R:

Here we go again...
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
rackham: Ja, det var ju iaf ett nyanserat och föga överdrivet inlägg :-))
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Huge:
Jag är imponerad över er uthållighet.
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Huge: Det är så det känns när man läser vissa inlägg, allt som Boorken och Brynäs gör är bra, lika lite som man ska vara negativ till allt så går det inte heller att odelat vara positiv till allt. Vi sk "dysterkvistar" och "otrogna kan ju iaf vara positiva många ggr medan ni "strutsar" i praktiken aldrig skriver ett negativt inlägg(förutom när någon kritiserar Boorken eller Brynäs) Har du överhuvudtaget skrivit ett inlägg med kritik riktad till Brynäs eller tycker du att allt är frid och fröjd, för det är så det uppfattas av mig och många med mig??? Kan du inte göra en lista på saker du tycker fungerar dåligt inom Brynäs IF och som du vill se förändringar på, så ska jag göra en lista poå saker som jag tycker fungerar bra inom Brynäs IF??

Apropå sjukdomsbild, slå upp NPD :-)
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
rackham: Hoppas du på samma uthållighet vad gäller Boorken? :-)
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
rackham: Jag är mest imponerade att ingen raderar sig själv eftersom ni alla är moderatorer ;-)
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Huge:
Vems uthållighet?
Din, föreningens eller Boorkens?
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
65selander:
Nu är du bara avundsjuk, du är så avundsjuk...
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork

rackham: Nej du. Den gången jag blir avundsjuk så lovar jag att säga till.

Anmäl dig nu till resan till Ö-vik med BT !!

Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
rackham: "Vems uthållighet?
Din, föreningens eller Boorkens?"

Alla tre...
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
65selander:
Överenskommet!

Har redan berättat för Indien-resenären att jag inte kan åka med gryningspatrullen. Åker senare...
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Huge:
Ultramaraton, med andra ord...
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork

rackham: Okej då lär vi synas där uppe iaf. :-)

Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
70 Rodrigues: "Har du överhuvudtaget skrivit ett inlägg med kritik riktad till Brynäs eller tycker du att allt är frid och fröjd, för det är så det uppfattas av mig och många med mig???"

Min grundinställning är att de som är insatta och som har förutsättningarna klara för sig, är de som bäst vet hur man ska agera i olika lägen.
Därför faller det sig väl rätt naturligt att i det läget inte komma med alltför mkt kritik, när man står utanför sas.
Har mao svårt för personer som alltid tycks veta exakt vad som bör göras och som nästan alltid har en egen lösning, som självfallet tycks vara den rätta. Trots att man , liksom majoriteten av skribenter, har noll insyn. Och du hör enligt mig till den senare kategorin. Inte alltid, men väldigt ofta.
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
65selander: "Jag är mest imponerade att ingen raderar sig själv eftersom ni alla är moderatorer ;-)"

Du menar självcensur, alltså?
Hmmm...
Det skulle ju kräva ett visst mått av självinsikt.
Och det är ju detta eller bristen på detsamma från båda parter som kan diskuteras... ;-)
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
wap.hockeysnack.com
Sörsten fasar ut Masken
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Huge: "Har mao svårt för personer som alltid tycks veta exakt vad som bör göras och som nästan alltid har en egen lösning, som självfallet tycks vara den rätta. Trots att man , liksom majoriteten av skribenter, har noll insyn"

Nu kastade du väl ändå sten i glashus???
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Huge: "Har mao svårt för personer som alltid tycks veta exakt vad som bör göras och som nästan alltid har en egen lösning, som självfallet tycks vara den rätta. Trots att man , liksom majoriteten av skribenter, har noll insyn"

Du måste ha en jävla insyn med tanke på att du alltid är snabb med att anse att vi " Dysterkvistar" är helt fel ute...


Bara en tanke. ;)
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork

GävleLasse: Trodde även ni visste att ni var fel ute, jag har mailat Gävle kommun över att vi skall resa en staty över Boorken :-))

Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
70 Rodrigues: "Nu kastade du väl ändå sten i glashus???"

Hur menar du då?
Jag kritiserar ju bara de som är tvärsäkra på hur saker och ting skall lösas, trots att dom i likhet med mig själv, inte har ngn insyn.


Om du ska svänga dig med ordspråk så måste du först försäkra dig om att du använder dom vid rätt tillfälle och på rätt person, annars förfelar dom ju helt sitt syfte....
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
GävleLasse: "Du måste ha en jävla insyn med tanke på att du alltid är snabb med att anse att vi " Dysterkvistar" är helt fel ute...


Bara en tanke. ;)"

Ja, TANKEN från din sida var ju iaf god.
Men.....

Behöver man verkligen ha någon insyn för att kritisera dom som är tvärsäkra på hur allt ska sköta, trots att dom inte har ngn insyn?
Jag anser dessutom inte att dysterkvistarna ALLTID är fel ute.
Se där, ytterligare en missuppfattning och överdrift som jag ofta kritiserar just dysterkvistarna för... ;-)
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Huge:
Vad tror du om matchen mot Södertälje?
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
claesw: Svårt att på förhand veta hur SSK kommer att uppträda.
Dom är ju redan klara för KS, men jag tror inte vi kommer att få ngt gratis.
Tror dock att motivationen och ett hägrande slutspel kommer att avgöra till vår fördel.
Känner jag SSK och Hallin rätt så kommer dom nog iaf att köra för fullt redan från start. Dom har ju sedan bara 3 matcher på sig mot tuffare motstånd, för att få upp tempot inför KS.
Isf är det bara att behålla kylan i matchinledningen och låta dom leka rommen av sig. Sen tar vi över som vanligt.
Jag kommer att vara på plats personligen för att övervaka att allt går rätt till... :-)
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Huge: Eftersom du anser att vi som är tvärsäkra på hur saker och ting ska lösas är helt ute och cyklar eftersom vi inte har någon insyn som du säger(där är du iofs ruskigt fel ute) så måste ju du ha en otrolig insyn eftersom du är så övertygad om att vi har fel och inte har någon insyn. Tycker att du har hamnat i ett argumentativt tomrum. Var är listan jag bad dig skriva ner och när det gäller din egen sjukdomsbild, har du slagit upp NPD?? Tycker du ska försäkra dig om att jag och några till med mig INTE har någon insyn innan du skriver dina inlägg, och använder dom vid rätt tillfälle och till rätt person, annars så förfelar dom ju helt sitt syfte.
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
70 Rodrigues: Är inte detta en typisk diskussion för bubblor eller mail? Ska detta vara en gästbok där en skribent ber en annan skribent kolla om han lider av olika psyko-sociala problem eller syndrom? Att båda dessutom är moderatorer gör knappast saken bättre.
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Jompe + Huge+ 70R:
I allow it, som de säger i amerikanska filmer... :-)
Men det finns en gräns för allt!
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
70 Rodrigues: Återstår bara att damma av den gamla Stenmarkklassikern:

"Ingen idé att förklar´ för den som int´begrip"....
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Huge:
Trodde du skulle skriva "Dä barå åk"...
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
rackham: :-))

Den passar också rätt bra.....
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
arnio: " Var Leksand bättre förra året??? Men hallå ! Tror du det bara för att de tog flre poäng eller? De spelade ju mor Sundsvall, Aik och andra skitlag.."

Ett av dina tidigare inlägg.
Apropå skitsnack, menar jag..... :-)
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Jompe:
Det diskuteras ju inget här just nu, så låt herrarna gnabba. Ytterligare en variant på temat "griniga gamla gubbar".
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
claesw:
Sociologiska instutionen är inkopplad. De har mycket att lära av diskussionen.
Just nu sitter de med frågan hur de skall problematisera diskussionen eftersom den inte verkar ha något syfte, mål eller slut :-)
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
rackham:
"institutionen" skall det vara...
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Huge:
För egen del nöjer jag mig med att konstatera att personer inom organisationen har farit med osanning samt betett sig väldigt konstigt gentemot supportrar till föreningen. Konstiga uttalanden samt en allmän uppfattning om saker, de ej har fakta kring.

Fanns en viss oro, eller rättare sagt osäkerhet vid senaste årsmötet, att något drastiskt skulle ske. Jag såg tydligt vilka personer som var lite "pressade" om man får säga så.

Det finns saker att arbeta vidare på och jag är helt övertygad om att det blir något bra utav det hela.
Tror att föreningen både fått sig en tankeställare samt push i rumpan på att arbeta effektivare o beslutsammare.
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Läget inför kommande säsong är naturligtvis helt annat än i somras.
En hyfsad säsong 05-06 gör att klubben andas framtidstro igen och får lite lugnare på gatan.
Nu finns det pengar till att samla in lite mer slagkraftiga namn. Även om Boork har en tydlig filosofi tror jag inte han konsekvent tackar nej till bra spelare. Sedan finns det ju faktiskt bra spelare med en helt annan personlighet än Viitakoski, Walle mfl.
Nu gäller det för Sundlöf att hitta dem.

Sedan är det ju så att de spelare som var nya och oprövade i september 05 (Almtorp, Månsson, Bäckström, Sundqvist mflera) har vuxit ett par snäpp och blivit etablerade ES-spelare. Det gör ju att truppen nu inte är lika ömtålig som den var i höstas.
Det är ju liksom ett helt annat utgångsläge som gör att jag tror på fortsatt utveckling. Vi måste bygga vidare på det som har avslutat den här säsongen (oavsett hur det går i slutspel) och inte på den grupp med blyga kycklingar som vi stundtals var i höstas.

Men om vi ska ta ytterligare ett steg i hierarkin (topp 5 eller så) så krävs naturligtvis en knippe namn som lyfter, inte kompletterar. Men det är självklart både Boorken och Sundlöf införstådda med och siktar på.

En punkt som oroar lite är målvaktssidan. Jag hoppas att Honken inte går och velar fram tills NHL börjar som tidigare år. Det kan ju i sin tur påverka Korhonens intresse av att vara kvar.
Mardrömmen vore att Honken bestämmer sig sent att gå och att Korhonen under tiden har gått till en annan klubb.
Men den dan, de problemen...
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Huge: "Ingen idé att förklar´ för den som int´begrip"....

Det svaret gav ju jag till dig redan för 2 år sedan. kom med något nytt :-)
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Pelle Borås: "Men om vi ska ta ytterligare ett steg i hierarkin (topp 5 eller så) så krävs naturligtvis en knippe namn som lyfter, inte kompletterar. Men det är självklart både Boorken och Sundlöf införstådda med och siktar på"

Hur kan du vara så säker på det???
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Huge: Var och en har sin åsikt så även jag. Om du har en åsikt vet jag inte då du oftast bara ger mothugg på valda delar av inläggen. Jag har sagt det förut. Kom gärna med motiveringar och bidrag gärna i debatten med åsikter och atgument. Att göra som du och stå med mössan i hand och tycka att allt som Boork, Sundlöv och Brynäsledning gör är rätt är ju inte bra.
Vi får inte glömma att just detta passiva "tillstånd" från supportrar var en starkt bidragande orsak till att föreningen hamnade i de problem som har föranlett "krisen" i Brynäs de senaste åren.

Du har pratat om att Brynäs håller på och bygger långsiktigt. Min fråga är då. OM man skall bygga långsiktigt, är det då rätt att i mångt och mycket låta samma personer stå för det långsiktiga bygget? I mina ögon så hade man inte behövt "bygga om" föreningen om de skött sina uppgifter från första början. Att folk sitter här och ger fullt förtroende för sånt tycker jag är lite skrämmande.

Att vi får en ny Arena är ju en väldigt bra start och framför allt att Brynäs kommer över en "tröskel" för att utvecklas. Men i samband med arenabygget så kommer ju även arbetsbördan och krav på kvalitén att öka markant. Räcker det att "nystarta" och köra i samma gamla hjulspår med "de vanliga" rösterna uppe på sätraåsen eller skall man kliva åt sidan för att ge plats åt lite nytänkande och nya krafter?

Vad gäller lagbygget så verkar det vara praxis bland alla Boorkfanatiker här att förutsätta att samtlga spelare som tagits in den här säsongen kommer att fortsätta att utvecklas och bli ännu bättre. Hur många spelare har inte gjort ett lovande första år i Brynäs för att sedan helt försvinna? Ett "best case scenario" slår sällan in och därför måste Brynäs förstarka rejält nästa säsong. Kraven på Brynäs kommer att öka från alla håll. Och jag hoppas verkligen att även Brynäsledningen/lagledningen ökar kraven rejält. Att åka på bortamatch och bara få "lite stryk" håller inte om man har ambitioner...

Huge.. försök att bemöta h e l a inlägget nu istället för att ta ut en mening.....;)
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
70 Rodrigues:
Jag tror att både Boorken och Sundlöf inser att en 7-8 plats är maximalt vad den här truppen klarar av som den ser ut nu. Kanske någon placering till om man lägger till ett års erfarenhet och taktisk utveckling sedan i höstas.

Jag tror också båda dessa herrar har någon inbyggd vilja att nå högre och att det då behövs ett par namn som lyfter.

Sen är väl vi supportrar inte ensamma om att efterfråga något annat än lågbudget ”hoppas undvika kval” år efter år.
Både supportrar och sponsorer (och förvisso en del spelare) kräver att vi siktar högre både vad gäller spelare och målsättning, inte minst med en ny arena i ryggen. Det är väl bara Leksand (vilka annars), och kanske SSK som inte har stigit i graderna med en ny arena.
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Pelle Borås: Hoppas verkligen du har rätt gällande herrarna Boork och Sundlöv och att dom börjar visa en högre ambitionsnivå, för än så länge har jag inte sett en tillstymmelse till någon sådan ambitionsnivå.
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Pelle Borås: Just detta med att alltid ha ambitionen att sträva uppåt och att bli bättre är en viktig ingrediens när det gäller nyförvärv. Exempelvis så var Miettinen väldigt noga med att Brynäs skulle satsa när han förnyade kontraktet senast. Att det sedan gick som det gick är väl bara ett bevis på att även spelare har krav på det som händer i laget.

Frågan kvarstår dock om Brynäs vågar sticka ut näsan och säga att målet nästa år kommer att sättas i samma ambitionsnivå som resten av Brynäs framtidsplaner, Arenabygget etc.

Allt utom slutspel nästa säsong skulle vara ett rejält kliv bakåt oavsett om vi klarar oss till slutspel i år. Gör vi det så tycker jag att målsättningen för nästa år måste vara snäppet värre till nästa säsong. Exempelvis att vi tar oss till slutspel och åker i kvarten så måste målet vara semin nästa säsong...

Om vi ser på målsättningar överlag så måste Brynäs vara lika tydliga som ambitiösa. Om man ser på brynäs som ett företag och medlemmarna som aktieägare så blir kraven att alltid sikta högre. Utveckling.
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
GävleLasse: Nån som har koll på hur det gått för Miettinen i sin nya klubb?
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
Lunkan: På 18 matcher för SC Langnau har han gjort 11 poäng, 3 mål och 8 ass.
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
GävleLasse:
Håller med. hade man haft rätt organisation efter guldet 99, så hade man varit längre i utvecklingen inom föreningen.
På vissa poster finns det personer som mest liknar Kalle Anka.
Börjar se ut som FBK, slutet o håll allt inom gruppen. Parodin var ju när du jag Rodrigues samt Anneli satt på möte i december. Dagen efter får man läsa i Aftonbladet att Micke W ev. skall arbeta i organisationen.
Var ju ingen stor nyhet precis, men varför kunde de ej nämna det vid mötet ?

Nej, bort med klubbchefen som säkert kan bidra med sin kunskap på annat håll inom föreningen samt införskaffa en ny valberedning.
Ny ordförande tar jag för givet att vi får.
Medlemsrådet är till för oss medlemmar, men det har jag för egen del märkt föga av. Således byt ut!
Kommentera

Sv: Hägglund jagas av Leif Boork
GävleLasse: "Huge.. försök att bemöta h e l a inlägget nu istället för att ta ut en mening.....;)"

Ja, men om jag har invändningar mot vissa delar av ett inlägg men i stort håller med om allt annat, så blir det ju lite svårt för mig att få fram vad jag inte håller med om, om jag inte får gå i svaromål mot just de meningar som jag opponerar mig emot.... :-)

Ang det långsiktiga bygget så måste jag isf fråga VILKA personer det är som skulle sitta kvar och hämma utvecklingen, sas.
Har det inte bytts ut tillräckligt med folk i ledningen eller behövs det verkligen ännu mer nytt blod?
Jag ställer frågan då jag själv inte är insatt i hur det hela har skötts sedan "nystarten".
På mig verkar det iaf som att tåget tuffar på rätt hyggligt på de flesta plan.
Ny arena ger nya inkomster som i sin tur genererar möjlighet till nya och kvalificerade spelarköp.
En nystart med en del gamla stötar behöver ju inte betyda att man fortsätter i gamla hjulspår.Den erfarenhet och engagemang som finns på dessa händer är inte att förakta och bör tillvaratas i största möjliga mån.
Ang lagbygget så har väl ingen påstått att ALLA nyförvärv skulle fortsätta att utvecklas och bli ännu bättre. Men erfarenheten visar väl att iaf någon eller någrabrukar höja sig några snäpp. Bra så, och inget som varken oroar eller får en att bli lyrisk.
Kommentera

« · 677782 · »