Synd att nya träningsupplägget gör att armbågarna faller i bitar på våra spelare... Dags att göra nåt!
Riktigt tråkiga nyheter för Enter :(
Chris11: Tyvärr väldigt väntat, vi får hålla tummarna att Alcén överträffar sig själv under Enters frånvaro.
Snart får vi in en klassback också, vilket gör att backsidan kommer se bra ut.
(Kanske aningen ironisk där på slutet...)
J F K: Statistik är alltid lite roligt att titta på. Normalt sett är väl en spelare borta ca 10% av matcherna på ett år pga småskavanker/sjukdomar/annat och tittar man på hur många som spelat strax under 90% av matcherna så ser det ut ungefär såhär (målvakter exkluderade):
11/12 (guldåret): 14
12/13: 12
13/14: 10
14/15; 11
Jämförde lite med SAIK och snittar 2 man mer varje år i jämförelse med Brynäs (16 st under guldåret 13/14 t.ex.). Har Brynäs bara haft lite otur under dessa år i jämförelse med SAIK eller är västerbottningarna bättre på skadeförebyggande?
Svårt att sia om, oavsett så är det skadeförebyggande träning minst lika viktigt som att bygga på sig muskelmassa.
Redigerad kommentar
Huge: "Ollas, Sunken och Enterfeldts långtidsskador är knappast nåt man kan gardera sig emot via rätt träning"
Så Ollas skada uppstod inte under träning nu helt plötsligt?
Nu har du slagit knut på dig själv....igen.
J F K: Härligt att mötas av en vägg av dina och Huges underbara inlägg! Det enda man i övrigt önskar är att ni kunde skriva ännu längre inlägg med ännu mindre innehåll.
Keep up the good work!
Redigerad kommentar
Huge: Hur svårt ska det vara att begripa?
Brynäs har haft en historik av många missade matcher per spelare.
Den här säsongen har börjat på ett liknande sätt.
Jag har inte på något sätt sagt att det är ett resultat av upplägget. Jag har skrivit att man kanske borde titta på hur träningen, maten, vilan med mera bedrivs med tanke på de återkommande skadorna.
Och nej. Jag har fortfarande inte skrivit att det ÄR ett resultat av upplägget. Det har jag i princip inte läst ett enda inlägg som gjort. Den enda som med säkerhet uttalat sig är du som verkar 100% övertygad om att Brynäs gjort allting rätt.
För övrigt: Benbrott och liknande kan delvis bero på utmattning. Givetvis är det inte den direkta orsaken, men vid felbalastning, trötta muskler, inte tillräckligt näringst/mineraltillskott osv så kan absolut det medverka till även den typen av skador.
Redigerad kommentar
Huge: Det är väl ingen som uttalat sig tvärsäkert förutom du som är spiksäker på att det absolut inte kan finnas någon som helst risk att man tränar fel, vilar för lite eller på annat sätt gör det minsta fel i sitt upplägg.
Jag kan mycket väl tänka mig att det inte är mer fel på Brynäs upplägg, men som sagt så har ni en historik av oerhört många missade matcher per spelare. Det var för övrigt samma sak med Timrå som verkade mer drabbade än alla andra.
Redigerad kommentar
Huge: Fast nog vilar ni anmärkningsvärt många. Modo lät Haataja (smäll på knät) vila av säkerhetsskäl senaste matchen, men då var han den enda spelaren som stod över av de skälen. I princip alla lag tränar hårdare varje sommar, så det i sig går inte att använda som skäl. Det kan givetvis vara ren otur, men har man haft så kopiöst många skador som er år efter år kanske man borde fundera litegrand...
I Modo tog man in universitetssjukhuset i Umeå som fick se över träningsupplägget. Sedan dess har våra skador beroende på slitage minskat radikalt.
Huge:Jag har noll insyn i skadeläget. Däremot så vet jag av erfarenhet att man sällan går ut med vilka skador spelare har.
I nuläget är det några som har mindre skavanker och andra som har förslitningsskador, vilka som har vad vet vi inte.
Det vi däremot vet är att man ofta har rena glädjekalkylerna när det gäller om när spelare väntas vara tillbaka.
Vi får se vad som händer.
Redigerad kommentar
Huge:"Att de spelare man i dagsläget bänkat av säkerhetsskäl där det handlar om småskavanker, skulle mao visa på nån sorts samband med tidigare säsongers skadeproblem? Ger jag inte mkt för."
Vilken insyn du måste ha så att du helt kan avgöra att det är småskavanker. Du baserar hela saken på ETT uttalande som föll dig i smaken. Du lyckas till och med bortse från uttalandet om att det i vissa fall rör sig om förslitningsskador, är det tex nån som har problem med sina ljumskar så kan detta följa med hela säsongen.
Vi har sett det förr och med Brynäs trackrecord de senaste säsongerna som varit väldig skadedrabbade så finns det verkligen fog för oro hos många. Att du väljer att bara se best case scenario är inte det heller något nytt under solen.
Samma komiska visa varje år.
Redigerad kommentar
Huss:Kom igen, det är försäsong och förresten så har SAIKförlorat mot Löven och Modo mot Asplöven så vi ska nog inte ta det så allvarligt.
Redigerad kommentar
Huss: Jag är nog mer än lite orolig. Det var i och för sig en av flera träningsmatcher Men när man gör en sån här plattmatch och många på skadelistan så får jag vibbar från förra säsongen.
Man har i utgångsläget en tunn trupp precis som förra året. När man får skador på nyckelspelare blir de en omöjlig situation. För att överleva måste man helt enkelt ha en starkare trupp som många andra SHL-lag har. Men när man konstant viker ner sig när det blir budgivning på bra hockyspelare så kommer det aldrig att hända.
ellis: Tja, det finn ju flera alternativa förklaringar till varför det drar ut med Anderséns ersättare:
Man har ännu inte hittat det man verkligen vill ha.
Det man velat ha har av olika anledningar tackat nej.
BZ har en eller flera på G som han jobbar med, och ingen av dom har ännu bestämt sig.
Att spelare inte blir klara innan SHL-starten är ju inget ovanligt direkt, särskilt när det gäller spelare på artistkontrakt. Jag utesluter inte att BZ har nåt sånt på G, isf väntar jag gärna till oktober om det handlar om en riktig kanon som kostar pengar.
Se där, ännu en tänkbar förklaring till varför det tar tid.
"Vad går t ex Porseland för?"
Intressant och lätt obegriplig undran.
Du oroar dig för en erfaren back som spelat både i SHL och i KHL, med bra resultat och vitsord.
Hade kanske varit mer begripligt om du isf oroat dig för Zanetti eller Pudas, men det gör du inte.
Själv är jag inte ett dugg orolig för backsidan, möjligtvis lite bekymrad ifall det blir en artistare som ersätter Andersén och som därmed inte ansluter förrän i oktober nån gång. Förhoppningsvis blir det dock en back som hinner ansluta i relativt god tid före seriestart.
Huge: Jo, jag trillade ner från balkongen i morse...
Du, det är faktiskt så att jag ser rätt förnöjt på forwardssidan. Bejakar att man fick tag på Vrana och att man så snabbt säkrade Nick Johnson i våras var en positiv överraskning.
Däremot backsidan är jag oroad över. Vad går t ex Porseland för? Och varför kan inte Bengtzén få klart med Andersén-ersättaren nån gång? Innan SHL-starten.