Brynäs IF

728149 inlägg · 7962 ämnen

match på webben

« · 1693998 · » Till forumet

Sv: match på webben
Tigerhjärta: Det är just därför Hedman inte tacklar på kropp uta framför. Att Enter får fram armarna i framsvingen och blir pååkt är riktig otur.
Kommentera

Honken: jag tycker absolut vi kan klandra Hedman! Det är charging (för många steg) så det bara smäller om det! Killen tog ju sats ändå från mittzon med bara ett mål, att tackla! Förstår inte hur domarna inte kunde se det?!? Eller är jag så enögd, hoppas inte det ...
Kommentera

Carl Lejonkräk: jag vill minnas att Hedman "missade" Enter på grund av att han hade åkt på en boarding om han tacklat Enter med den farten han hade. Så uppfattade i alla fall jag situationen.
Resten är grym jävla otur för Enter.

Fast Hedman är en farlig spelare som spelar äl över gränsen och som borde stängas av en lång tid tills jan lär sig.
Kommentera

Honken: Jag har hela tiden ansett att detta var hedmans fel, det finns ingen anledning att tackla som han gör på på armen ich missa kroppen. Enter gör ingen tvärnit eller någonting som gör att Hedman inte borde kunna få in en ren tackling, sen är känslan att han trycker till extra när han får syn på armen.
Kommentera

Kopparjimmie: Vi kan väl faktiskt inte riktigt klandra Hedman för detta, även om jag gärna vill..... Personligen anser jag att det var ren otur, men jag behöver inte gilla honom för det.
Kommentera

Tigerhjärta: Håller med!
Kommentera

Blir Enterfeldt andra karriären Anton Hedman förstört? Fyfan!
Kommentera

dAVydov: Det nya träningsupplägget kommer löna sig i längden, det är jag helt säker på!
Kommentera

Synd att nya träningsupplägget gör att armbågarna faller i bitar på våra spelare... Dags att göra nåt!

Riktigt tråkiga nyheter för Enter :(

Kommentera

Chris11: Bara en småskavank enligt Huge...😉
Kommentera

Hörde från Nick Sörensen att Skellefteås träningar är mycket hårdare än någon annanstans som han hade varit i alla fall. Spelarna ligger och drunknar i varandras spyor efter varje pass.
Kommentera

Forsberg 1978: ja.. han kommer nog inte spela den här säsongen alls känns det som
Kommentera

Chris11: Så jävla tråkigt!!!!
Kommentera

Chris11: Tyvärr väldigt väntat, vi får hålla tummarna att Alcén överträffar sig själv under Enters frånvaro. 

Snart får vi in en klassback också, vilket gör att backsidan kommer se bra ut.

(Kanske aningen ironisk där på slutet...)

Kommentera

På tal om skador...
Kommentera

J F K: Nja, rent statistiskt så har de bättre stats än Brynäs. Tittade bara lite snabbt på ett par andra lag och det såg ut som de låg i intervallet mellan 12-16 spelare som spelar 90% av matcherna eller mer. Brynäs ligger lågt i vilket fall.
SAIK har väl på senare år setts som en föregångare pga intensiteten i deras träningspass och den konstanta uppföljning som man gör på spelarnas värden.
Tittar du på hur de främsta lagen inom juniorhockeyn tränar nu så går det mer och mer mot förebyggande och individuell träning förutom i lagmomenten då.
Kommentera

J F K: Helt ärligt tror jag inte SKAIK tränar hårdare än andra lag, det är nog kraftigt överskattat. Däremot verkar de ha en väldigt duktig fystränare som lägger upp deras personliga träning lite annorlunda.
Kommentera

Huss: Ja, Skellefteå har också en historik med väldigt mycket skador. Just när det gäller dem har jag tänkt att det berott på att de tränar så mycket hårdare än oss andra SHL-lag, men visst är det anmärkningsvärt hur mycket skador de har varje år. Kanske framförallt förslitningsskador där. Förmodligen finns det en hel del för dem att vinna på att resonera ihop med riktigt kompetenta läkare/fysiologer.
Kommentera

Bra statistik.
Huge kan säkert dock omvandla detta " råa fakta" till något annat. Otur, tillfälligheter eller kanske hokus pokus & woodoo ☺
Kommentera

J F K: Statistik är alltid lite roligt att titta på. Normalt sett är väl en spelare borta ca 10% av matcherna på ett år pga småskavanker/sjukdomar/annat och tittar man på hur många som spelat strax under 90% av matcherna så ser det ut ungefär såhär (målvakter exkluderade):
11/12 (guldåret): 14
12/13: 12
13/14: 10
14/15; 11

Jämförde lite med SAIK och snittar 2 man mer varje år i jämförelse med Brynäs (16 st under guldåret 13/14 t.ex.). Har Brynäs bara haft lite otur under dessa år i jämförelse med SAIK eller är västerbottningarna bättre på skadeförebyggande?
Svårt att sia om, oavsett så är det skadeförebyggande träning minst lika viktigt som att bygga på sig muskelmassa.

Redigerad kommentar

Kommentera

mattiaskarlgren: Ser nu att jag formulerat mig lite illa, tankten var att jag hoppades att de övriga inte hade känningar av skador, dock tror jag att så är fallet. Jag kan förstå att man inte vill chansa med spelare som varit borta med en back to back direkt. En match borde man väl ha kunnat spela annars kan jag tycka, tex Lördagens match.
Kommentera

Huge: "Ollas, Sunken och Enterfeldts långtidsskador är knappast nåt man kan gardera sig emot via rätt träning"

Så Ollas skada uppstod inte under träning nu helt plötsligt?
Nu har du slagit knut på dig själv....igen.

Kommentera

J F K: Härligt att mötas av en vägg av dina och Huges underbara inlägg! Det enda man i övrigt önskar är att ni kunde skriva ännu längre inlägg med ännu mindre innehåll.

Keep up the good work!

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Hur svårt ska det vara att begripa?

Brynäs har haft en historik av många missade matcher per spelare.

Den här säsongen har börjat på ett liknande sätt.

Jag har inte på något sätt sagt att det är ett resultat av upplägget. Jag har skrivit att man kanske borde titta på hur träningen, maten, vilan med mera bedrivs med tanke på de återkommande skadorna.

Och nej. Jag har fortfarande inte skrivit att det ÄR ett resultat av upplägget. Det har jag i princip inte läst ett enda inlägg som gjort. Den enda som med säkerhet uttalat sig är du som verkar 100% övertygad om att Brynäs gjort allting rätt.

För övrigt: Benbrott och liknande kan delvis bero på utmattning. Givetvis är det inte den direkta orsaken, men vid felbalastning, trötta muskler, inte tillräckligt näringst/mineraltillskott osv så kan absolut det medverka till även den typen av skador.

Kommentera

J F K: "Jag kan mycket väl tänka mig att det inte är mer fel på Brynäs upplägg, men som sagt så har ni en historik av oerhört många missade matcher per spelare."

Hur ska du ha det nu?
Först tror du att det inte är nåt mer fel på Brynäs upplägg än hos nåt annat lag, sen antyder du att dom "oerhört många missade matcherna per spelare" är ett resultat av just upplägget?
Eller vad menar du?

Min poäng är ju att dom flesta missade matcherna per spelare har varit resultat av sånt som inte kan ha med nåt ev felaktigt upplägg att göra, ex Sunkens, Ollas, Enterfeldt, Bertilsson eller Gundersons långtidsskador (oturliga benbrot, revbensskada osv)

Sen är det väl självfallet och nåt som inte ens behöver påpekas, att det i vissa fall kan handla om skador där spelare tränat felaktigt på nåt sätt.
Är dock rätt säker på ett det isf handlar om undantagsfall och inte på nåt större systemfel i själv upplägget.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Det är väl ingen som uttalat sig tvärsäkert förutom du som är spiksäker på att det absolut inte kan finnas någon som helst risk att man tränar fel, vilar för lite eller på annat sätt gör det minsta fel i sitt upplägg.

Jag kan mycket väl tänka mig att det inte är mer fel på Brynäs upplägg, men som sagt så har ni en historik av oerhört många missade matcher per spelare. Det var för övrigt samma sak med Timrå som verkade mer drabbade än alla andra.

Kommentera

Huge: Det är väl ingen här inne som VET, men man blir ju livrädd så fort det är nåt nu när det varit mycket skador flera år i rad.
Kommentera

Honken: Varför måste resten ha känningar av skador, bara för att man uttryckligen sagt att Rödin bara känt sig krasslig?
Dom övriga kan ju också haft lättare känningar men läkarna bedömer det som bättre att inte chansa på spel i onödan så här tidigt.
Obegripligt hur så många sitter och drar så stora växlar och långtgående slutsatser utan att egentligen veta nåt.
Jag vet heller inte hur den exakta statusen ser ut på varje spelare, jag går bara på vad ansvariga sagt: att dom flesta kunnat spela om det varit allvar.
Och då drar jag slutsatsen att dom inte kan handla om några speciellt allvarliga skavanker.
Kommentera

J F K: "Det kan givetvis vara ren otur, men har man haft så kopiöst många skador som er år efter år kanske man borde fundera litegrand..."

Det är kanske du som isf först borde funderar lite på vilken typ av skador det oftast handlat om, innan du drar några slutsatser om att träningen är felaktigt osv.
Ollas, Sunken och Enterfeldts långtidsskador är knappast nåt man kan gardera sig emot via rätt träning.
Gunderson fick underarmsbenet avslaget lagom till slutspelet.
Sen har mkt handlat om revbensskador och annat som man heller inte kan förebygga med bättre träning.
Att vi vilar så många just nu beror nog mest på en komb av att Ollas/Sunken/Enterfeldt helt enkelt inte är riktigt friska ännu, att några nya spelare haft lite känningar av den hårdare träningen och att nån känt sig krasslig av andra skäl (Rödin).

Så sammantaget känns det till synes stora antalet vilande spelare rätt så naturligt och nåt som inte har speciellt mkt med ev felaktig träning att göra.
Ett samband som ju vissa vill försöka få det till härinne, utan att egentligen komma med några vettiga motiveringar till varför det skulle vara så.

Redigerad kommentar

Kommentera

Honken: OM, jag säger OM det nu är så att Bulan vet om att Ollas varit borta en hel säsong, Bertilsson varit mycket skadad osv, kan det inte vara så att vissa av dessa spelare vilar enbart på grund av att ej dra på sig skador?
Varför måste alla spelare som alltid vilar, ha känningar?

För mycket matchning, men framförallt för tät matchning gör ofta att vissa spelare inte klarar av att hålla sig skadefria.

Ett bra upplägg tycker jag med framförallt Bertil och Ollas då de är otroligt viktiga för oss.
Kommentera

Huge: Har vi koll varför Berilsson, Ollas, Nörstebo(stavning...) &Olden inte spelade? Som jag förstått det, var det bara Anton som var krasslig, då har alltså resten känningar av skador och det är illavarslande när det är så många.
Kommentera

Huge: Fast nog vilar ni anmärkningsvärt många. Modo lät Haataja (smäll på knät) vila av säkerhetsskäl senaste matchen, men då var han den enda spelaren som stod över av de skälen. I princip alla lag tränar hårdare varje sommar, så det i sig går inte att använda som skäl. Det kan givetvis vara ren otur, men har man haft så kopiöst många skador som er år efter år kanske man borde fundera litegrand...

I Modo tog man in universitetssjukhuset i Umeå som fick se över träningsupplägget. Sedan dess har våra skador beroende på slitage minskat radikalt.

Kommentera

Bellman 6,0: "Det va ju mycket skador med den "gamla" fysträningen och nu är det mycket skador när det är tuffare träning. Det känns som det är mycket skador hur träningen än läggs upp. Har vi bara otur..."

Tja, ser inget konstigt i det öht.
Oavsett träning så är jag säker på att alla lag vilar x antal spelare av säkerhetsskäl vid den här tiden på säsongen.
Att vi nu kanske vilat lite fler än normalt ser jag därför som en fullt naturlig följd av den hårdare och för spelarna ovanare träningen.
I vissa fall handlar det dessutom om ren otur, där träningen inte har spelat nån som helst roll vad gäller risken att bli skadad av densamma.
Ex Enterfeldt och Sunken, där ingen träning i världen hade kunnat förhindra skadan.

Kommentera

Forsberg 1978:Det finns en risk, tråkigt isåfall! Men tur att Brodecki visade upp en sån bra kemi med Vrana och Johnson senaste matchen, tyckte dem 3 var nästan de enda som såg taggade ut :)
Kommentera

Forsberg 1978: Har samma känsla. .:( tur det bara är en ren känsla och inget facit...får hoppas på det bästa för grabbarna
Kommentera

Bellman 6,0: Det här med idrottsskador är ett gissel inom alla idrotter. Titta bara på friidrottarna. Risken för skador ökar förmodligen rejält inom kontaktsporter som ishocky. Den smällen som Enter åkte på är ju helt omöjlig att förebygga eller förutspå. Jag tror att det bara handlar om otur.
Kommentera

Huge: Det va ju mycket skador med den "gamla" fysträningen och nu är det mycket skador när det är tuffare träning. Det känns som det är mycket skador hur träningen än läggs upp. Har vi bara otur...
Kommentera

Forsberg 1978:Det får visa sig. Man kan bara hoppas att de kommer tillbaka så snart som möjligt.
Kommentera

Powerfade: Känner på mig att Ollas och Enter inte kommer komma tillbaka efter sina skador tyvärr!😥 Bara en känsla jag har!
Kommentera

Huge:Jag har noll insyn i skadeläget. Däremot så vet jag av erfarenhet att man sällan går ut med vilka skador spelare har. 

I nuläget är det några som har mindre skavanker och andra som har förslitningsskador, vilka som har vad vet vi inte. 

Det vi däremot vet är att man ofta har rena glädjekalkylerna när det gäller om när spelare väntas vara tillbaka.

Vi får se vad som händer.

Kommentera

Powerfade: "Du baserar hela saken på ETT uttalande som föll dig i smaken."

Nä, jag baserar det på ett uttalande från ansvariga som har insyn och kunskap om skadeläget. Och dom har sagt att det till största del handlar om småskavanker där man kunnat spela om det varit allvar.
Innebär inte att jag utesluter skador på vissa spelare där det kan handla om lite allvarligare saker.

"Vi har sett det förr och med Brynäs trackrecord de senaste säsongerna som varit väldig skadedrabbade så finns det verkligen fog för oro hos många."

Ähh, vidskepligt svammel.
Kom med lite hårda fakta innan du börjar spekulera om nåt samband mellan tidigare skador och hur det ser ut för dagen.
Ena dan gnälls det över slapp träning som orsakar skador.
Nu när Bulan infört lite hårdare träning så gnälls det över det också.
Det är väl rätt så naturligt att spelarna med den nya träningen inledningsvis slits lite mer än vad man gjort tidigare säsonger och därmed drar på sig lite småskavanker.
Men du kanske har nån universallösning och förslag på hur man ska träna för att aldrig dra på sig skador, vare sig förslitningsditon eller såna som man aldrig kan gardera sig emot, typ Enterfeldts oturliga benbrott eller andra liknande skador som är relativt vanliga?

"Att du väljer att bara se best case scenario är inte det heller något nytt under solen."

Sa han som väljer att bara se worst case scenario.
Som sagt: samma komiska visa varje år...

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge:"Att de spelare man i dagsläget bänkat av säkerhetsskäl där det handlar om småskavanker, skulle mao visa på nån sorts samband med tidigare säsongers skadeproblem? Ger jag inte mkt för."

Vilken insyn du måste ha så att du helt kan avgöra att det är småskavanker. Du baserar hela saken på ETT uttalande som föll dig i smaken. Du lyckas till och med bortse från uttalandet om att det i vissa fall rör sig om förslitningsskador, är det tex nån som har problem med sina ljumskar så kan detta följa med hela säsongen.

Vi har sett det förr och med Brynäs trackrecord de senaste säsongerna som varit väldig skadedrabbade så finns det verkligen fog för oro hos många. Att du väljer att bara se best case scenario är inte det heller något nytt under solen.

Samma komiska visa varje år.

Kommentera

Huss: "Som t.o.m. du borde ha uppmärksammat har Brynäs haft rejäla problem med skador flera säsonger i rad. Det ser liksom inte ut att upphöra i år heller av försäsongen att döma. Därav min oro."

Jävligt märklig slutsats du isf drar.
Att de spelare man i dagsläget bänkat av säkerhetsskäl där det handlar om småskavanker, skulle mao visa på nån sorts samband med tidigare säsongers skadeproblem? Ger jag inte mkt för.

"Ett hönshus mot ett mediokert allsvenskt lag då man har fyra ordinarie borta kan nog motsvaras av ett hönshus mot SAIK eller VF med färre spelare borta."

Ähh, den jämförelsen ger jag heller inte mkt för.
En medioker insats med 4 ordinarie backar borta i en träningsmatch i augusti mot ett förmodat betydligt mer taggat Leksand, ser jag inte som speciellt konstigt.
Som Scott säger: det gick lite för lätt i fredags och nu var man inte på tårna öht från start. En bra läxa, men knappast nåt att dra några större växlar på öht, som alltför många i sedvanlig ordning gör när man förorat en sketen träningsmatch i augusti.
Inget nytt under solen, tänk att det är samma komiska visa varje år...

Redigerad kommentar

Kommentera

kennys: "Men när man gör en sån här plattmatch och många  på skadelistan så får jag vibbar från förra säsongen."

Samma här.
Efter fredagens mer eller mindre lekstuga mot Leksand så får jag också vibbar från slutet av förra säsongen, när vi genom riktigt bra spel slog ut FBK och pressade SAIK rejält trots allt strul med skador och tränarbyten.
Vad säger att gårdagens match skulle vara nån sorts fingervisning om hur det kommer att se ut framöver, och inte fredagens insats?

"Men när man konstant viker ner sig när det blir budgivning på bra hockyspelare så kommer det aldrig att hända."

Intressant.
Du kan väl isf tala om för oss vilka spelare som BZ haft på g och där han vikt ner sig i budgivningen, eller sitter du som vanligt och drar säkra slutsatser av dina egna gissningar om hur det ligger till?
Det brukar ju vara en osedvanligt elak kutym härinne, att inte ha en aning om vad som händer bakom kulisserna men gärna komma med säkra omdömen om vad som hänt...
Kommentera

Huss:Kom igen, det är försäsong och förresten så har SAIKförlorat mot Löven och Modo mot Asplöven så vi ska nog inte ta det så allvarligt.

Kommentera

Huge: Jag syftade inte på skadorna på försäsongen specifikt. Som t.o.m. du borde ha uppmärksammat har Brynäs haft rejäla problem med skador flera säsonger i rad. Det ser liksom inte ut att upphöra i år heller av försäsongen att döma. Därav min oro.
Förra säsongen var det inte sällan som vi hade minst två ordinaria backar på akadalistan och då de flesta fans och journalister ser vår backsida som ett stort frågetecken (journalisterna ser det snarare som ett sveghetstecken) så ser du väl sådär ut. Ett hönshus mot ett mediokert allsvenskt lag då man har fyra ordinarie borta kan nog motsvaras av ett hönshus mot SAIK eller VF med färre spelare borta.
Det var trots allt inte Carlsson och Rotbakken som vek ner sig igår. T.ex. visade nyförvärven Porseland och Zanetti en skrämmande låg nvå i spel och inställning.
Må vara en engångsföreteelse men det tystade inga kritiker utan ökade snarare pressen på BZ att få in en back av klass.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huss: Jag är nog mer än lite orolig. Det var i och för sig en av flera träningsmatcher Men när man gör en sån här plattmatch och många  på skadelistan så får jag vibbar från förra säsongen.

Man har i utgångsläget en tunn trupp precis som förra året. När man får skador på nyckelspelare blir de en omöjlig situation. För att överleva måste man helt enkelt ha en starkare trupp som många andra SHL-lag har. Men när man konstant viker ner sig när det blir budgivning på bra hockyspelare så kommer det aldrig att hända.

Kommentera

ellis:

Maila och fråga Bengtzen istället för att ställa frågan här. Vad som helst måste vara bättre än att vi spekulerar.
Kommentera

ellis: Tja, det finn ju flera alternativa förklaringar till varför det drar ut med Anderséns ersättare:

Man har ännu inte hittat det man verkligen vill ha.
Det man velat ha har av olika anledningar tackat nej.
BZ har en eller flera på G som han jobbar med, och ingen av dom har ännu bestämt sig.
Att spelare inte blir klara innan SHL-starten är ju inget ovanligt direkt, särskilt när det gäller spelare på artistkontrakt. Jag utesluter inte att BZ har nåt sånt på G, isf väntar jag gärna till oktober om det handlar om en riktig kanon som kostar pengar.
Se där, ännu en tänkbar förklaring till varför det tar tid.

"Vad går t ex Porseland för?"

Intressant och lätt obegriplig undran.
Du oroar dig för en erfaren back som spelat både i SHL och i KHL, med bra resultat och vitsord.
Hade kanske varit mer begripligt om du isf oroat dig för Zanetti eller Pudas, men det gör du inte.
Själv är jag inte ett dugg orolig för backsidan, möjligtvis lite bekymrad ifall det blir en artistare som ersätter Andersén och som därmed inte ansluter förrän i oktober nån gång. Förhoppningsvis blir det dock en back som hinner ansluta i relativt god tid före seriestart.

Kommentera

Huge: Jo, jag trillade ner från balkongen i morse...

Du, det är faktiskt så att jag ser rätt förnöjt på forwardssidan. Bejakar att man fick tag på Vrana och att man så snabbt säkrade Nick Johnson i våras var en positiv överraskning.

Däremot backsidan är jag oroad över. Vad går t ex Porseland för? Och varför kan inte Bengtzén få klart med Andersén-ersättaren nån gång? Innan SHL-starten.

Kommentera

« · 1693998 · »