Många här tycks övertygade om att Leksands-derbyn är avgörande för våra publiksiffror i Gavlerinken
Jag tror det är precis tvärt om, o Brynäs undersökning kommer nog ge stöd för den tesen
Det finns en kärna om ca 4000 som alltid går, oavsett
Sedan finns det en oerhört stor samling människor som går ibland, när det är nått speciellt, hatmöte mot Fbk, skön lördagsmatch, Dif på en torsdag, annandagen, när laget har en winning streak...
Sedan fuskarnas återkomst har de matcherna blivit de som "man ska gå på"....samlingen sällan-besökare får på dessa derbyn sitt lystmäte tillgodosett och har inget behov av att se så många fler matcher
"Åker inte upp mot Fbk på lördag, jag såg ju derbyt, det får räcka"
Detta blir extremt tydligt när man ser publiksiffrorna före och efter ett derby
Hur har hemmasnittet utvecklats sedan fuskarna återkom?
Johan Norrström:
Avses nog att det är tveksamt om Gävle förtjänar ett Brynäs i SHL...klubben kan ju alltid leva vidare i lägre divisioner...
Men om inte Gävle m omnejd sluter upp o går på matcher i åtminstone samma omfattning (just nu sist i publikligan) som andra storleksmässigt jämförbara städer så blir vi nog ett Timrå, Rögle, AIK till slut...
ang att publiken sviker..
Jag har följt Brynäs IF sedan åttiotalet. Tillsammans med farsan åkte vi runt i landet och hejade fram laget. Inte varje match, absolut inte, men iaf 4-5matcher per år. Och så har det fortsatt. Jag har ingen anknytning till Gävle över huvud taget förutom de hemmamatcher vi åkte på ett par-tre gånger per år. (Bor i Sthlm) Sedan jag fick egna barn åker jag inte lika ofta men hoppas kunna åka mer när ungarna blir lite mer intresserade.
Jag upplever att problematiken med svikande publiksiffror har pågått länge, bara så att det är mer akut nu än innan. Jag har också upplevt Gävlebor som lite nöjda i det avseendet att de är lite "otacksamma" över sitt hockeylag i högsta serien. Det är så självklart i Gävle. Man har liksom alltid spelat i högsta och kommer alltid göra det. Är man i tex Jönköping och snackar med supportrar är det inte lika självklart. I Skellefteå är det helt annorlunda. I Karlstad däremot är det lite samma sak som i Gävle, man är där man är Och är inte ett dugg tacksam över det. Det är farligt. Man får inte bli mätt, varken som supporter eller förening. Sedan har såklart tv gjort sin beskärda del för publiktappet. Men det är lika för alla.
Allt tror jag började med när vi radade upp premurationen i KS på 00-talet. Där började folk tröttna. Ekonomin var i botten. Svågerpolitiken regerade o.s.v
där lades grunden till dagens publiktapp enligt mig.
Men Gävle kan! Det sitter i väggarna. Alla kan något om hockey i Gävle, alla känner någon som känner någon. Se bara på finalserien -12. Då gick man man ur huse och fick hela Hockeysverige att lyfta på hatten för ett storartat skådespel på läktarna. Hockeyn finns men inte viljan?
Alla som följt föreningen 20-30år ser att vi återigen är på uppgång och på rätt väg, inte på alla plan men överlag. Jag hoppas verkligen publiken också svarar på detta?
tids nog kommer man till ett vägskäl och det är ofrånkomligt.
Powerfade: Jo, vi vet alla här på HS att allt är konkret och kategoriskt för dig, oavsett vad det gäller.
Slår en back ett felpass på träning, då är han för evigt stämplad som oduglig.
Kommer en skadad spelare tillbaka lite senare än vad den ursprungliga diagnosen visat, ja då är den läkaren för evigt stämplad som oduglig.
Och nu har den förra fystränaren inte haft en siffra rätt, bara för att man vill testa nåt nytt och som man tror ska förbättra den biten ytterligare.
Så nej: jag kommer aldrig att hålla med en skribent som uttalar sig så kategoriskt och tvärsäkert som du alltid gör, och som dessutom drar kategoriska och tvärsäkra slutsatser på väldigt tunna underlag.
Ett konkret exempel ger du själv i ovanstående rader:
"Bara det faktum att man inte tillämpat detta tidigare"
Jaha.
Så nu är det ett FAKTUM att man tidigare inte har uppmärksammat kostdelen och öht inte ens brytt sig om den biten, bara för att den nya fystränaren säger att man fokuserar mer på kostbiten och att det finns mer att jobba med där?
Exakt lika enögt och svartvitt resonerat som när du påstår att den förra fystränaren inte haft en siffra rätt bara för att man byter ut honom i akt och mening att förbättra fysbiten ytterligare.
Redigerad kommentar
Jag har inte orkat läsa allt som skrivits tidigare och har ingen aning om vad folk skrivit och vilken sida folk står på.
Jag tänker heller inte ge mig in i någon längre och större disskussion.
Men att inte inse att något är väldigt väldigt fel vad gäller publik osv är ju bara att helt blunda för verkligheten.
Sen om det är Brynäs verksamhet som det är fel på, eller sättet de jobbar eller att folk helt enkelt inte ser den potential i BIF så de anser det lönande att titta på hockey låter jag vara osagt MEN man kan inte blunda för verkligheten oavsett om man håller på BIF eller ej för vi är inte det enda lag som har det dåligt vad gäller publiken.
Huge:"Jag skyddar bara erfaret och kunnigt fackfolk från onyanserad, okunnig och oftast korkad kritik från såna som du och andra tvärsäkra soffcoacher som hemifrån soffan tydligen vet hur man ska bedriva elithockeyverksamhet."
Vilken pojkscout du är.
Få se nu Först hyllade du Brynäs förra fystränare för att vara just en kunnig fackperson. Brynäs gör en utredning om varför alla skador uppstår och framförallt varför diagnoserna för hur länge de blir borta oftast är felaktig.
Brynäs gör sina slutsatser och gör sig av med nämnda fystränare och anställer en ny.
Du ställer dig på nytt och hoppar på stället samtidigt som du applåderar frenetiskt. I din iver att hylla så glömmer du bort att den "kunniga fackperson" som du hyllat kanske inte var så kunnig.
Men han kanske bara hade otur?
Redigerad kommentar
Huge: Jag börjar reta mig lite på ditt användande att "soffexperter" hela tiden. Hur vet du vilka kunskaper dom du samtalar med här inne besitter? Måste man vara anställd på ett företag för att kunna uttrycka sig om hur man uppfattar att saker och ting bedrivs?
Jag skulle ta emot ett paket från UPS idag, men missade det vid dörren. Jag ringer till dem och får bekräftat att jag kan hämta paketet vid 5-snåret vid deras lager istället. Det tar 40 minuter att åka dit, sagt och gjort åker jag dit men paketet kommer nu dröja till 7-tiden. En stackars tjej i kassan bredvid mig har åkt dubbelt så långt efter att fått bekräftat flertalet gånger över telefon att hennes paket ska finnas där, men det har tydligen packats i en lastbil.
Med din logik menar du alltså att jag är en soffexpert om jag skulle uttrycka mig om hur amatörmässigt jag upplever att deras tjänster bedrivs?
www.gd.se/ishockey/shl/centerstjarnan-sjuk-missar-modomatchen#Ishockey
Greg Scott borta från imorgon.
reven:
Du tycks inte känna till att Brynäs genomförde detta förra året, har skrivit om det i "brist på stämning-tråden", se nedan
"Bra initiativ med undersökningarna, se nu till o svara o påverka
"Vi inom Brynäs IF arbetar ständigt för att utveckla och förbättra föreningens verksamhet. Nu söker vi just Dina åsikter.
Delta i vår publikundersökning genom att klicka på länken här under.
Genom att ni svarar på enkäten bidrar ni med användbar information som kan leda till förbättringar av evenemanget kring våra hemmamatcher."
Gillade frågorna;
- Den fysiska kontakten, t.ex. kramar, "high fives" och handslag, som uppstår med andra åskådare när Brynäs gör mål är positiv.
- Arenan har en unik doft
SnowKing:
I denna tråd skrev jag ett lite historiebakgrund t bygget av nya arenan, dec 2013.
Där klandrar jag ingen direkt, pre-ppv och benchmark mot Fbk, HV o Lhc var ingångsvärden
Men du tror alltså inte som jag att upplevelsen och suget skulle bli större med en kapacitet på 6000, +90% beläggning?