mattiaskarlgren:
jag förstår vad du menar, men om du börjar med 15 spelare ur egna led och sen köper du in 10 så har du 60% ur egna led. Börjar du med 2 ur egna led och så köper du in 10 så har du 8% ur egna led eller 2 ur 25. Frölunda har faktiskt satsat på sina egna juniorer, och deras juniorlag bestående av lokala spelare har vart väldigt duktiga. Finns absolut stolthet och heder i den föreningen.
Skellefteås juniorsatsning är man såklart stolt över. Men vi har en låååång bit kvar till MoDos och Brynäs stolta traditioner att få fram duktiga hockeyspelare.
Sen är man såklart stolt över att vi spelat en rolig offensiv hockey med kreativitet och teknik. "Vi respekterar hockeyn"... "hockey är en bollsport"... citat från Wallson, och det kan jag skriva under på. Det här med att spela en svitrist defensiv gnethockey, det gillar jag inte.
Så för att sammanfatta: gillar inte gnetspelande köpelag!
Innan var jag orolig för att Brynäs hade gått över till den mörka sidan av kraften, men jag förstår nu att det bara var frågan om urvalet... dvs rötäggen med dåliga värderingar.
Lycka till 2015/2016, får ni rätt utveckling på era egna talanger så kan ni blir farliga
mattiaskarlgren:
Känns inte rättvist att kalla Frölunda för ett köpelag. Tycker de har fostrat och utbildat massvis av duktiga hockeyspelare över en 10 årsperiod.
Det man stör sig på är att Qatars supporters under en 10 årstid suttit och kallat andra lag för köpelag när de själva ställt upp med en 1-3 spelare. Frölunda är Värsta Köpelustan, Lingöping är (penga)Pungen. Dessa lag är ju betydligt mindre köpelag då de har och har haft betydligt fler spelare ur egna led. Det lustiga med Qatars supporters är att de inte tycks kunna erkänna faktum att de är ett köpelag, för nu anse de att inköpta unga spelare från Tjeckoslovakien, Skåne och Västerås är egna produkter - vissa utan att ha spelat en enda match för klubben!
Jag stör mig på köpelag utan anor som Qatar och Dubai (Växjö för den oinvigde). En annan sak jag stör mig på är tråkig gnetig destruktiv deffhockey vecka in och ut, men där kunde de inte heller erkänna att 0-0 och sargut var tråkigt.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Peja:Sorry Peja, got carried away för att alla verkar prata om Luleå och Fruktis hjälpande hand. Vi drar vidare...
Ha det!
DansbandsWolf:
det glädjer mig att höra. Med Sallinen och Mellart i laget är ni det första laget i SHLs historia som går in med 13 stycken utlänningar, och ni har då en 3-4 ur egna led. Så bevisligen är ni då det största köpelaget någonsin i svensk hockeys historia. Jag visste det hela tiden! Jättekul!
Sen att ni struntar i att köpa in värdelösa sargutgnuggare som tidigare och istället köper in snordyra legoknektar... en kul utmaning för oss. Det har faktiskt inte ens vart spännande detta årtusende, hoppas ert köpelag kan sporra oss ytterliggare och att man på förhand inte är 100% säker att det slutar i fyra raka segrar till oss när vi växlar upp.
Skrubben:
ja som motståndsrörelsen mot den mörka sidan i svensk hockey är det därför vilktigt att vi gör exakt motsatsen. Vi måste sprida ut oss och fortsätta attackerna mot den onda dödsstjärnan aka Qatar ;-)
Redigerad kommentar
Skrubben: Pengar kan inte köpa ödmjukhet i alla fall. Må Luleå lär bli nästa säsongs flopp!
Forsberg 1978:
det gör ingen skillnad mot tidigare då Qatar som sagt inte gått vidare till J20 topp 8 på ett årtusende tror jag så det har inte funnits ågon spelare ur egna led värd att satsa på. Man har ju köpt non-stop i 10 år, köpt till både a-lag och j-lag. Eller skillnaden är nu att man kan köpa in spelare som Rajala, Macflickan och Sweatt istället för helt talanglösa spelare som Gnomström, Truhkno, Hjelm, Jacobs, Sandell, ja listan kan göras hur lång som helst.
Forsberg 1978:
själv blir jag avundsjuk när jag kollar på MoDos kullar av spelare födda på 70-talet, Barcelonas fotbollsakademi, brassarnas teknik, Tysklands mentala styrka etc etc. Jag blir inte avundsjuk när Man City, Chelsea, PSG etc får in en rik snubbe som köper ihop ett lag. Då blir jag mer missundsam än avundsjuk ;-)
UEFA har nu tagit till "Financial fair play" för att inte ett gäng skrupelfria diktaturstödda gäng helt ska ta över klubbfotbollen. Svensk hockey borde införa ett liknande grepp, ett så kallat lönetak.
men vad hade ni förväntat er?
Qatar styrs av flens-Osten som inte bara är ond utan även på riktigt lider av köpmani. Juniorlaget bestående av nästan bara inköpta har inte gått till topp 8 på ett årtusende så det finns ingen "ur egna led". Sen kommer det en fakesupporter från Sthlm och kastar miljarder på laget.
Om Osten skulle kunna komma undan med det, då skulle han köpa ett helt lag från grunden precis som han gjorde med Munksund damer och sen kallar han dem för Qatar damer. Om han kunde så skulle han köpa en anrik förening som Brynäs eller Skellefteå AIK för att sedan döpa om den till Qatar.
Som hockeyälskare tillhörande den goda sidan av kraften hoppas man såklart att Qatar floppar. Inte att de floppar monumentalt då det skulle leda till att flens-Osten fick kicken och då blir de farliga, men en mittenplacering och sen en sedvanlig ut i kvarten det skulle verkligen vara perfekt!
Redigerad kommentar
Tycker det är minst sagt patetiskt ta del av tongångarna angående Luleås värvningsframfART här inne. Finns bara ett enda ord att sammanfatta detta med: AVUNDSJUKA.
Jag är hundra säker på att ni inte klankat det minsta på ett Brynäs i samma situation!
Redigerad kommentar
Chris11:
enda sättet att stoppa dem är att införa lönetak. Annars kan vi nog räkna med att de 10 dyraste spelarna med utgående kontrakt skriver på för Qatar år efter år.
Väntar nu på att zappaholic ska få frispel och förklara att denna värvning stinker och att enda anledningen till att Qatar köpte honom var för att ingen annan skulle få honom. Det skrev han när vi värvade Pesonen.