Brynäs IF

730580 inlägg · 7961 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

« · 1742769 · » Till forumet

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
6984:

Troligtvis kommer det inte låta något i huvud taget.
Kommentera

6984:

Det hade väl förmodligen inneburit, att man fått mindre pengar över till de fem forwards och två backar som ska förstärka truppen.
Kommentera

Johan Norrström: "Undrar hur det kommer låta på forumet den dag Felix väljer att lämna Brynäs? De som kritiserat honom kommer nog helt plötsligt upphöja honom till ikonstatus. Förmodligen helt omöjligt att ersätta.2

Jag undrar hur det kommer att låta här på forumet när Sandström drar iväg på JVM
Kommentera

mk: För en BRA målvakt.. Absolut! Vi har båda sett värdet av en BRA målvakt, skillnaden mellan framgång och inte. Visst kostar det, men samtidigt så skapa mig sig en möjlighet att gå längre i ett slutspel vilket inte bara skapar mer intäkter utan är även väldigt bra för klubbmärket. Lättare att få in sponsorer etc. Lättare att locka publik, för det verkar inte vara förrän i semin som gävleborna tycker att det är värt att gå man ur huset för att vallfärda till Gavlrinken.

Så 300k är det värt tycker jag.
Kommentera

Zappaholic: Vi får helt enkelt vänta och se. Kanske väntar han nån säsong extra eller så drar han, lockad av proffsäventyret. Sånt kan vända snabbt i en tonårings skalle.
Kommentera

6984: Denna diskussion hade ju aldrig uppkommit om Modo inte åkt ur.
JE bestämde sig för Modo i februari typ.
Han fick säkert oerhört bra betalt för det.
Vet att Noah Welch har ca 400-500 " i mån.
Jocke skulle inte varit långt efter. Hade det bart värt att lägga 300"/mån?
Kommentera

6984: Man kan väl erbjuda Felix en förlängning i så fall. Detsamma gäller väl alla målvakter. De kan ju dra när kontraktet går ut.

Felix själv har ju sagt att han inte vill åks över för tidigt. Hoppas det stämmer. Till skillnad från en del andra tror jag stenhårt på den här målisen!!
Kommentera

Johan Norrström: jag kommer hävda detsamma som nu. Att det är kul att han utvecklats till en så bra målvakt och tänk vad skönt det hade varit att ha Jocke E kvar ett par säsonger till...
Kommentera

Johan Norrström: Du har förmodligen helt rätt. Vilket håll än sportchefer i Brynäs vänder dig åt, så står de med röven bar...
Kommentera

Zappaholic: Det hoppas jag med, det skulle vara jätteskoj om han slog igenom totalt. Sen då? Åker han över för att utvärderas av Philadelphia likt Oscar har gjort nu? Sedan finns risken att de övertalar honom att komma över för att lära säsongen efter....Det vore inte första gången det händer. Men jag vill se i ett längre perspektiv än bara en säsong. När man har chansen att få in en erkänt bra målvakt med massor av rutin och har en möjlighet att behålla denna under flera säsonger. DÄR har du hela grunden till mitt resonemang. Det handlar alltså inte om att jag såga Felix på något sätt. Det handlar om att jag vill att Brynäs skall skapa sig förutsättningar att göra en bra säsong och det gör man genom att bygga ett starkt lag, bakifrån.

När det gäller Felix så hade jag kunnat se att han stannat i Brynäs som backup och lärt sig massor i Peckas regi, precis som vanligt. Men samtidigt inte känna en enorm press när det kommer till viktiga matcher. Då har vi en erkänt bra målvakt som kan stå när det hettar till. Så man kan säga att man matchar in honom i ett lagom lugnt tempo för det är inte under match en målvakt blir bättre. Det blir man genom att nöta in rörelsemönster och räta till småfel alla målvakter gör. På matcherna skapar en målvakt sig rutin och bygger upp ett självförtroende. Vilket blir svårare att göra om man som ung kille skall vakta kassen i en viktig match, En sån säsong kan till och med knäcka en keeper. Det vore inte första gången...
Kommentera

Chris11: Jag förstår dig fullt ut och det är bra synpunkter.
Det jag dock inte förstår är att du bortser från en massa andra faktorer som ansvariga måste ta hänsyn till.
Vad säger att ex Jocke själv inte kommer att försvinna om han gör succé nästa säsong? Det finns ju inga som helst garantier i den här branschen för att inte såna saker kommer att hända, oavsett spelare.
Ekonomin?
Den verkar ju vara helt irrelevant för dig, ändå snackar du om helhetsbild och att du ser till den. Jag får inte ihop din logik, helt enkelt.
Den känns lika bristfällig som när du månar om Felix utveckling och att han ska få chansen att visa sin potential, samtidigt som du vill se en Jocke E i målet och som förmodligen hade hämmat Felix utvecklingen mer än vad Rautio kommer att göra.

Återkommer senare och svarar på dina 5 punkter, som också är kloka men ändå kräver lite kommentarer.
Kommentera

Zappaholic:

Undrar hur det kommer låta på forumet den dag Felix väljer att lämna Brynäs? De som kritiserat honom kommer nog helt plötsligt upphöja honom till ikonstatus. Förmodligen helt omöjligt att ersätta.
Kommentera

6984: " Jag har sagt tidigare att han kan bli extremt bra, säger målvaktstränaren och berättar om förändringen.

– Innan var han mer yvig, gick på reaktioner, hamnade på arslet och kom utanför kassen. Nu är han lugnare och väntar, hetsar inte upp sig utan sparar på energi och mer bestämd i målet. Vi jobbar mycket med hans blick. Han har en fantastisk känsla och spelsinne"

Ord från Honkens målvaktstränare.
Men du kanske är bättre på att analysera Honken och hur han utvecklats, vad vet jag.
Förfinat, förbättrat eller förändrat mot det bättre; välj själv. "Förfinat" kanske var lite fel ordval, då det kan uppfattas som att jag tycker att han förfinat sin gamla spelstil och överlag inte ändrat nåt i sitt gamla vanliga spelsätt sas. Men även med det ordvalet så borde du väl fattat vad jag försökt säga:
att Honken sett klart bättre ut i kassen om man ser till hur han arbetar, jämfört med tidigare.
Och att hans säkra och lugna spel i kvalspelet med lyckat resultat rimligtvis och till stor del borde ha berott på just att han förfinat/förbättrat sitt spelsätt på ålderns höst sas.
Eller så har hans nya och enligt målvaktstränaren förbättrade arbete i kassen inte haft ett dugg med framgångarna i KHK att göra, vad vet jag.
Hans 22 matcher i serien borde väl dessutom ha varit ngt av en uppstartssträcka när han värvades efter en tids vila, så statsen under den tiden kanske man till stor del kan förstå.
Kommentera

Huge: Ja precis, jag tänker på klubbens bästa. Att göra på det sättet man gjorde nu känns som en kortsiktig lösning. Man signar Rautio på ett tvåårskontrakt och Felix ska vara den man satsar på. Om vi säger att Felix potential slår väl ut så försvinner han till AHL/NHL kanske redan efter kommande säsong? Då är vi tillbaka på ruta ett igen med endast en målvakt i laget.
Hade man satt en långsiktig plan så hade man låst upp Jocke på ett 2-3 års-kontrakt och byggt laget kring honom.

Jag vet inte vad du tycker, Huge, men en toppmålvakt är otroligt viktigt att ha i ett lag som siktar mot toppen. Jag målar inte alls ut Rautio som en värdelös målvakt utan jag ser helheten i det här agerandet.
1. Jocke är en toppmålvakt som man kan bygga laget kring, han ger laget en chans att vinna varje match.
2. Jocke är gävlekille och skulle antagligen kunna signa ett treårskontrakt, då har man den posten säkrad i tre år.
3. En stabil målvakt är verkligen att prioritera, man bygger laget bakifrån så att säga. Den viktigaste pusselbiten i ett lagbygge är målvakten. Det går inte att snacka bort, utan en bra målvakt kommer man ingenstans.
4. Bengtzén har sagt att det ska vara hemvävt, men lik förbannat tar man in en annan målvakt utifrån.
5. Pekka har haft Jocke tidigare och vet hur han ska jobba med honom. Felix och Jocke har ungefär samma målvaktsstil, så då kan de tränas på samma sätt.

Är det något jag aldrig kommer att acceptera så är det att man valde Rautio istället för Eriksson. Jag accepterar inte resonemanget.
Kommentera

ellis: Är du ett barn? Hur kan du inte fatta?

Du fortsätter tjata om att Brynäs har "sålt" spelare och "skall sälja". Har försökt förklara det förut och försöker igen:

Spelare utan kontrakt säljs inte! De går gratis! Såvida det inte är en spelare som gör sitt första NHL- försök. I det fallet får klubben som spelaren tillhört senaste 4 åren ersättning.(kaffepengar) De pengar vi får loss däremot är ju spelarens lön som automatiskt upphör när kontraktet går ut.

Capisce????
Kommentera

Det har plötsligt blivit en trådsanning att Felix är värdelös att satsa på? Vad fan är det för jävla stil? Han är ju en av Sveriges största talanger och har Pecka stora förhoppningar att killen kommer utvecklas så är det kanske så?

Vem som bäst skulle komplettera Felix som burväktare är en helt annan diskussion men att nu, som en del gör, kapa Felix med motorsågar är fan i mig osmakligt.

Fy satan vad jag hoppas att han gör en kanonsäsong nu...
Kommentera

Chris11: Du fortsätter ju med samma mantra som går ut på att Rautio är helt värdelös och den STORE räddaren som ensam skulle kunna ro hem guldet nästa säsong, det är Jocke E.
Det är DET som gör ditt resonemang korkat redan från början.
Ja, Jocke E är förmodligen en lite bättre målvakt än Rautio, om man slår ut det över en säsong.
Men inte så oerhört mkt bättre att det kommer att bli katastrof med Rautio och garanterat guld med Jocke E.
Om du verkligen hade tänkt på klubbens bästa så hade du begripit att ansvariga även måste ta hänsyn till många faktorer som ekonomi, hur man planerar för att det både kort- och långsiktigt ska bli bäst resultat osv.
Att man skulle köra nån sorts upplägg som går ut på att sätta en enskild spelares karriär i första hand och klubben i andra bara för att BZ säger att man bl.a har Felix situation och utvecklingsmöjligheter att ta hänsyn när man ska välja ersättare för Starky, är ju rent löjeväckande.
Kommentera

Huge: "Honken är 36 år och såvitt jag kunnat se och bedöma honom utifrån min högst modesta lekmannasynvinkel så verkar han helt klart ha förfinat sin spelstil, ngt som synts ganska bra i de matcher han stått för KHK och med ett mkt lyckat resultat, inte minst i kvalspelet mot AIK."

Han stod 22 matcher i serien och hade strax över 90% och 2,78 GAA. Alltså knappt godkänt.
Det är stor komik att du tycker dig se att han har förfinat sin spelstil baserat på att han prickade in en formtopp mot allsvenskt motstånd.

Herregud
Kommentera

2064: Ja, det är dåligt om man ser till möjligheterna för Felix att utvecklas, eftersom det är den aspekten vi diskuterar.
Utifrån strikt hockeymässiga skäl och utan nåt hänsynstagande till hur Felix behandlas, så hade det förmodligen varit bättre för lagets defensiv om man valt Jocke E.
Vete fan om en utlåning isf låter så bra.
Isf måste ju Felix ersättas med nåt annat och mer etablerat, vilket kostar pengar.
Och att Honken, efter sin succé i KHK skulle vilja vara nån sorts inkallad legoknekt på korttidskontrakt, låter heller inte speciellt sannolikt.
Felix är redan nu en bra målvakt, att han gjorde någre enkla missar i ett par matcher ändrar dock inte på helhetsbilden.
Det var inte hans fel att vi tvingades spela playin, vi föll på offensiven och dålig effektivitet i följdverkningarna av framförallt Rödins och Salmelas frånvaro.
Kommentera

Ove Myling:

Ja och vissa verkar ha svårt att veta vilken fot man ska stå på. Ena dagen ska lokala talanger från stan ha största prio. Detta kan dock svänga fort för dagen efter kan åsikterna svänga i motsatt riktning. Det mesta verkar hänga på hur Bengtzen resonerar och agerar. Vill han satsa på en lovande junior eller lokal spelare är han inte redo för att fylla upp SHL-kostymen. Väljer han att släppa en spelare av någon anledning, så förvandlas denne plötsligt till en blivande storstjärna. Förmodligen totalt oersättlig helt plötsligt.
Kommentera

Huge: ": Du själv tycker ju att Jocke E vore ett bättre val än Rautio.
Om Jocke E nu hade värvats , vilket högsts sannolik skulle hållaFelix borta från målet betydligt oftare än vad Rautio hade gjort, tycker du då att det gynnar Felix utveckling när det gäller att försöka få fram den enorma potential han har och som du talar om, ifall han tvingas nöta bänk betydligt oftare bakom Jocke än med Rautio som partner?"

Vi håller på BRYNÄS IF är inte på FELIX IF

Att det skulle gynna Brynäs som helhet att en junior får stå tillbaka för en BRA målvakt är normalt. Man kan inte bygga en verksamhet på endast EN spelare. Satsningen är totalt vansinnig. Har man värvat Rautio som backup åt Felix eller?
Felix är 19 år och man behöver absolut inte stressa fram några resultat. Eller måste Brynäs skynda sig innan han sticker och spelar i AHL?
Kommentera

Huge: Jag skrev bara att Pecka står för en annan stil och man kanske inte ska förvänta sig underverk bara för att det är just Pecka som sa träna honom.

Men som vanligt övertolkar du mitt inlägg... Läsa kan du säkert men du har dina Brynäsbrillor på och hugger på ALLT som inte hyllar allt Brynäs gör.
Vi kanske ska lägga ner HS och göra en blogg av hela rasket och döpa det till Huge förklarar?
Kommentera

Huge: Så om Jocke E fullkomligt spikar igen under säsongen och därmed håller Felix på bänken så är det dåligt?
Konstigt, jag hade någon underlig tro på att det var Brynäs IF som spelade och inte Felix Sandström IF?

Ett alternativ hade väl varit att låna ut Felix om han behöver bygga upp rutin (och plocka in Honken på korttidskontrakt)?
Kommentera

Huge: Ja absolut tycker jag att Eriksson är ett bättre alternativ än Rautio. Eriksson skulle vinna fler matcher åt oss än vad Rautio kommer göra.
Jag förstår inte din poäng?
Jag följer inte Brynäs för att jag vill se en enstaka junior utvecklas och sticka över till NHL. Jag följer Brynäs för att jag vill se laget vinna SM-guld. Jag tänker på lagets bästa, inte på Felix bästa. Han ansvarar själv för sin egen utveckling, klubben ska inte medvetet värva en sämre målvakt för att en junior ska ta plats. Utan det är upp till junioren att fightas om platsen.
Alla lag vill ju ställa det vassaste laget på isen som möjligt. Men Bengtzén och Brynäs väljer en annan väg med att sätta en enskild spelares karriär i första hand. För det är just det han säger till GD.
Kommentera

Ove Myling: Du menar som när han förra säsongen värvade så dåliga spelare som Salmela, Zanetti och Pudas och även lyckades behålla Rödin?
Ja, vilken tur att han värvade såna rejects från bl.a KHK, Oskarshamn och Växjö.
Och ändå lyckades Lucas skina och utvecklas till att bli hela SHL:s största bubblare.
Märkligt, eller hur....
Kommentera

Chris11: tror stenhårt på bengtzen, värva dåliga spelare så kan juniorerna utvecklas. Borde infrias ganska snart då vi får halva Bofors plus några rejects från andra lag. Jävlar vad junisarna kommer att skina!
Kommentera

Chris11:

Jo många obesvarade farhågor verkar det ju finnas. :)
Kommentera

Johan Norrström: det är mycket "OM" för att det ska bli bra. OM Rautio utvecklas så blir det bra, OM Felix växer ut till en ny Markström så blir det bra. Hade känts mycket säkrare med en målvakt som Jocke som vi vet presterar på absolut topp i SHL. Men men... nu är det som det är och det är bara att gilla läget.
Kommentera

Chris11: Du själv tycker ju att Jocke E vore ett bättre val än Rautio.
Om Jocke E nu hade värvats , vilket högsts sannolik skulle hållaFelix borta från målet betydligt oftare än vad Rautio hade gjort, tycker du då att det gynnar Felix utveckling när det gäller att försöka få fram den enorma potential han har och som du talar om, ifall han tvingas nöta bänk betydligt oftare bakom Jocke än med Rautio som partner?
Kommentera

Chris11:

Ja men se där. Det verkar ju inte så nattsvart ändå.
Kommentera

6984: Honken är 36 år och såvitt jag kunnat se och bedöma honom utifrån min högst modesta lekmannasynvinkel så verkar han helt klart ha förfinat sin spelstil, ngt som synts ganska bra i de matcher han stått för KHK och med ett mkt lyckat resultat, inte minst i kvalspelet mot AIK.
Så nog fan finns det bra chanser att Rautio isf borde kunna lära sig ett och annat när det gäller ev förändringar i sitt spelsätt.
Hela resonemanget du och andra för går ju dessutom ut på att Rautio i princip är körd redan från start med sin spelstil, verkar inte finnas nån som helst chans i världen att han skulle kunna förbättra sig eller som sämst fortsätta med samma spelstil och bara göra småförändringar som inte riskerar att man kastar ut barnet med badvattnet sas.
Hans stats i LHC är faktiskt riktigt bra, kan han upprepa dom siffrorna hos oss så har vi en fullt kapabel och säker målvakt, som dessutom bidragit till att vi kan lägga mer pengar på andra viktiga spelare som behövs.
Nåt som tjugo8 redan på ett mkt bra sätt visat på, även om det han skrivit egentligen känns som självklarheter som inte borde behöva påpekas.
Kommentera

6984:

Säger inte att du har fel, men visst ändrade väl Honken sitt sätt att arbeta i målet till den här säsongen?
Kommentera

Huge: nej, vart har du läst det???
Kommentera

6984: Klantigt av Bengtze'n att inte tänka på det!
Kommentera

Jaken: Borde du inte själv kunnat räkna ut hur BZ tänkt om det blir Fälth?
Mitt resonemang kom jag relativt enkelt fram till, men du kan väl göra ett försök själv och visa lite av dina ev kunskaper, så att vi får se om du verkar vara en trovärdig debattör som kommer med lite mer sakliga och seriösa argument än bara det sedvanliga: BZ är värdelös och hela föreningen suger.
Typ...
Kommentera

Chris11: Och den potentialen skulle Felix alltså få lättare att infria om Jocke E anslutit och hållit Felix borta från målet betydligt oftare än vad Rautio sannolikt kommer att göra?
Men vad vet jag, en simpel läktarcoach.
Felix kanske behöver nöta bänk lite oftare under Jocke E för att potentialen ska visa sig....
Kommentera

Johan Norrström: Problemet ligger i att Rautio är en målvakt som jobbar nere i butterfly längs isen, nästan som en innebandymålvakt jobbar. Peckas skola går ut på att målvakten skall jobba mer upprätt. Att en målvakt "utvecklas" vid en ålder 30+ handlar mer om att förfina sin stil. Om man har en motsatt stil till hur Pecka vill att man jobbar så kan det givetvis bli svårare. Det är på tok för sent i att få Rautio att byta stil. Därför kan det bli svårare för Pecka att jobba med Rautio.
Kommentera

Johan Norrström: nej men visst kan Rautio utvecklas med Pekka. Men jag tror inte att han växer ut och blir en Svedberg i den här åldern. Han får gärna överraska mig, men det finns mycket att förbättra i hans sätt att spela på. Kommer ta tid.
Felix däremot har en potential att bli en stormålvakt, gäller bara att han får ihop den mentala biten!
Kommentera

Chris11:

Bra försök. :) Men det stöder illa ditt resonemang.
Kommentera

Johan Norrström: Honken är en gud. Det är inte Rautio ;)
Kommentera

Chris11:

Konstigt Honken 36 år påstår själv att han fortsätter att utvecklas hela tiden. En del skribenter här på HS har ju till och med önskat att Bengtzen ska värva tillbaka honom. Varför skulle inte Rautio kunna fortsätta utvecklas under sin tid i Brynäs? Där finns ju en erkänt duktig målvaktstränare i Pekka Alcen.
Kommentera

tjugo8: De utvecklades ju rätt bra då?
Rautio är på toppen av sin karriär just nu och är påväg neråt I karriären så han kommer inte att utvecklas speciellt mycket.
Vi får helt enkelt hoppas på att Felix utvecklas till nya Markström annars ser det mörkt ut.
Kommentera

Chris11:
Jag klassar inte våra målvakter som såll och m 6 Rödin hade det nog gått riktigt bra

Vilka hade före säsongerna sagt att våra 1999/2012-målvakter skulle bli avgörande för gulden?
Kommentera

HUGE !
Vadå facit på BZ; resonemang om vi värvar Fäldt ?!:)
Kommentera

tjugo8: grejen är ju den att det spelar inte någon roll om man har 6 Rödin i laget men ändå har ett såll i mål. Det är målvakterna som vinner och förlorar matcherna. En matchvinnande målvakt betyder mer än vad man tror.
Kommentera

munkas: nu visar det sig att Brynäs släpper salmela och signar fälth. Sb förklarar valet såhär:
För att Lucas Carlsson ska kunna utvecklas tar vi in fälth istället för salmela, det passar bättre för Carlssons utveckling...
Kommentera

7044: Det beror på Rödins skada plus en tesked otur.
Kommentera

11 förluster på de sista 13 matcherna. Värsta facit sedan i slutet på 50-talet. Väntar fortfarande på Bulans analys.
Kommentera

Tror knappast att Bz ser Fälth som ersättare för Salmela, för då har han en otroligt skev och konstig bild av hockey och spelare.
Däremot kan jag se Fälth som en ersättare till Porseland.
Och då håller jag Fälth högre än Po. Samtidigt som jag aldrig gillat Fälth.
Ser inte storheten i honom.
Men som ersättare till Salmela? Nej nej nej. Finns inte en chans i världen.
Kommentera

ellis:

Nu säljs och köps ju inte längre kontraktslösa
spelare sen 20 år tillbaka i tiden. Så vi får
ju ingen ersättning för någon av de spelare
vi tappar/släpper. Det enda som "frigörs"
är ju den lön de hade.

Så om inte spelarbudgeten ökas så kan vi
inte ta in nya spelare som sammantaget
tjänar mer än de spelare vi tappar/släpper.
Kommentera

« · 1742769 · »