1150x200-brynasbanner.jpg

Uppehållssnack

« · 1196804 · » Till forumet

Sv: Uppehållssnack
Huge: Men faktum kvarstår. Brynäs har varit beklämmande ineffektivt ända sedan CZ tillträdde som tränare. Att du "går på" och håller med Lauritzens kommentar om att det inte är något de går runt och tänker på lämnar ju en del frågor.

Detta problem är inget som kommer lösa sig självt. Någonting drastiskt måste hända. Att skjuta mer hjälper inte det visar statistiken. Nej det måste till något mer grundläggande i spelidén för att få bot på detta och jag vet inte om Cz har kunnandet att få det. Han har haft väldigt lång tid på sig att göra detta.

Ett lysnade exempel på hans svårigheter att få till förändringar i spelet är hur spelarna agerar i PP. Han hade mycket kritik på PP't mot HV och det var samma visa igår. Men vad gör han rent konkret för att nå denna förändring? Han stångar sin panna blodig med uppställningar som absolut inte har visat några som helt tecken på förbättring. Iden att ha Hansen på point är ett exempel. Visst vi saknar LJ och detta var något jag och några med mig flaggade för när det skulle panikköpas en ny center. Vi var osedvanligt förskonade från skador på backsidan förra säsongen och det känns lite naivt att vi skulle bli det den här säsongen med.

Som det känns så går många runt och tror att det kommer att bli bra så snart Nordan blir spelklar men SÅ bra är han inte. Risken är större att han dras med i ineffektiviteten än att han drar med sig hela laget i någon slags explosion av effektivitet.

Skall ett ES lag bedrivas på ett sätt som mer verkar vara ett ständigt greppande efter halmstrån?
Kommentera

GävleLasse: Amen!
Kommentera

Ingen kan ju förneka att Brynäs oförmåga att göra mål är ett stort problem. Kahna och Eero har inte gjort någon skillnad hittills.

KANSKE är enda lösningen att ta in en annan tränare. För så här kan det inte fortsätta.
Kommentera

GävleLasse: Vårt PP har klickat betänkligt dom senaste 2 matcherna men i övriga matcher har det sett helt Ok ut.
Ibland riktigt bra t.o.m.
Mkt beror på vilka man möter, i vilken form dom är för dagen osv osv.
Det är massor av faktorer som spelar in och att börja måla fan på väggen bara för att vårt PP varit dåligt i 2 matcher känns inte speciellt seriöst.
Vi har, som ngn tidigare sagt, ingen Bäckström som kan styra upp spelet i PP och inte heller nån annan av den kalibern och det är väl isf den största anledningen som jag ser det.
Förhoppningsvis har man lite tid att nöta på PP-spelet nu under den välbehövliga vilan eftersom det varit lite si och så med ordentliga träningstillfällen fram till nu.
Svårt att säga när Nordquist kan vara i ett så pass gott skick att han kommer att tillföra ngt ordentligt i PP, men han kommer absolut att lyfta den spelformen.
När sen Dackell fortfarande verkar lida lite av sin balansskada och Jonsson är skadad så är det självfallet faktorer som inverkar på vårt PP.

Sammantaget så här så tycker jag att vi så här långt har gjort det bra överlag.
Den offensiva ambitionen har visat sig i så måtto att vi skapat betydligt mer framåt än i fjol och ändå har vi i stort sett lyckats behålla vårt fina försvarsspel.
Det som fattas är pricken över i:et: målen.
Säger som Lauritzen: ingen idé att tänka på saken, det kommer när det kommer.
Kommentera

Anders Berg: När ska Kahna och Eero vakna?
Hur mycket tålamod ska ledningen ha med dem?

Eero är ju iaf bra på att lägga assister ;-)

Kommentera

Anders Berg: Ja, vi borde ta in en en annan tränare.
Nån som på ett bättre sätt kan förvalta de otal chanser som Kahna, Eero och det övriga laget skapar.
Nån som har förslag på en ledig målfarlig tränare?
Kommentera

Huge: Hm en målvaktstränare kanske ;)
Kommentera

Huge: Men det är ju inte bara i PP som det finns grava problem att skapa och omsätta chanser. I det avseendet så måste något drastigt till. Att skylla på form hos lag vi möter håler ju inte. Jag hänvisar till ett tidigare inlägg i ett annat ämne där jag redogjorde för målvakters räddningsprocent över lag och deas insatser mot oss. Statistiken talar sitt tydliga språk. De flesta målvakterna hade en bättre procent mot oss. Är det en tillfällighet att målvakter höjer sig mot just Brynäs eller beror det på något annat?

Cz nöter på med samma manskap byte efter byte, han återgick från att låta Aero och Kahna spela tillsammans när de äntligen började hitta varandra. En sak som du själv har hyllat här med ditt prat om att "vi skapar framåt". Hela förändringen beror ju på en sak. Dackell... Är verkligen Dackell så jävla bra just NU att hela laget skall byggas efter och runt honom?

Som Dackell har agerat de senaste matcherna så har han inte förtjänat den speltid han fått. Han har istället dragit med sig ett antal spelare UR formen.

Du hyllade Boork för ett par år sedan för att han vågade bänka spelare som inte spelade bra eller var tillräckligt heta under en match. "Man ska inte läsa vad som står på tröjan eller vad spelare har gjort förr" lät det då.. och du ställde dig främst bland bejublarna. Nu står du där igen, främst bland hyllningskörerna (även fast de verkar bli glesare i de leden för varje dag) och hyllar Cz som gör precis tvärt om det Boork gjorde.

Hur ska du ha det?
Kommentera

GävleLasse: Det här med att målvakterna får bättre siffror mot just Brynäs beror ju på att Brynäs inte gör så många mål. Hade Brynäs gjort några till mål per match så skulle ju inte målvakterna få dessa siffror - så just den grejen är inte konstig alls.
Kommentera

Anders Berg: Men varför gör de inte mål då? Hela poängen är ju att jag vill visa att det är Brynäs som gör målvakterna bra och inte tvärt om.
Kommentera

GävleLasse: Vi har inga målskyttar. Kahnberg är värvad som en sån, men Sunklöv begriper inte att han inte är vad han var för 6-7 år sen. Aero är inte heller nån "Bissett", var inte i FBK heller men kommer säkert att komma upp i förra säsongens skörd, typ 15 kassar. Vad har vi mer? Dacke, Hansen, Lauritzen, Herman, Silfverberg etc....Näe, inga målskyttar. Vi har haft 2 st de senaste åren, en drog till alplandet och en skeppade korklöv till sibirien. Han har återigen misslyckats fullständigt i sitt lagbygge men sitter stolt kvar. Som grädde på moset har vi en tränare som matchar laget som en kalkon, då ser det ut så här!
Kommentera

GävleLasse: Tror aldrig jag mött nån supporter som överdriver så mkt som du gör.
Går PP trögt i 2 matcher, ja då är det totalfel på hela PP-upplägget.
Trots att vi skapar mkt chanser i spel 5 mot 5 så kallar du det för ett "drastiskt problem" att vi inte skapar ännu mer.
Gör Dackell ett par svagare insatser än vi är vana vid (då hans normalklass är riktigt hög), ja då ska han direkt bänkas.
Och så där fortsätter det i stort, oavsett vad saken gäller.
Lite mer nyans om jag får be, så skulle du säkert må bättre...
Kommentera

sylf: Det ligger nog en del i vad du säger. Men jag hävdar fortfarande att det är något annat fundamentalt fel i grundspelet som är en bidragande orsak till detta.

Visst behöver vi målskyttar, inte tu tal om det.
Kommentera

Huge: Det saknas en tydlighet i anfallsspelet. Brynäs har ett väldigt specificerat försvarspel där alla vet vad dom ska göra, men i anfallszon är det mest hårt jobb som gäller. Det blir ingen kontinutet och finns inget att falla tillbaka på i matcher som igår, det blir mest snurr i hörnen.
Kommentera

Huge: "Går PP trögt i 2 matcher,"

6 poäng bortskänkta! Med ett normalt PP, typ Rögles eller nåt, skulle det ha varit 2 säkra segrar, du vet såna där som ishockey går ut på...
Kommentera

Huge: OK, nu är jag en supporter som överdriver. Tänk om du kunde bemöta mina argument i sakfrågan istället för att göra uttalanden om hur jag är som person.

Att det är allvarligt har vi ju redan fastställt. Det har vi till och med medhåll om av Cz. Problemet med Cz är att han måste ha så lång tid på sig. Han verkar inte ha koll på spelarna och deras kvaliteter. Han verkar undgå att vilka spelare som fungerar och inte fungerar.

Bara det att han ställer Hansen på point säger ju en hel del...

Sen vil jag att du tar ställning. vilken av filosofierna ställer du dig bakom? Boorks eller Cz's?
Kommentera

Zzz: I huges ögon är bök i sarghörnen "tryck" samma när man har långa PP i offensiv zon när ingen vågar ta avslut. Sånt går Huge igång på...
Kommentera

GävleLasse: "Men varför gör de inte mål då?"

Många har fallit i fällan och tror att Kahnberg och Eero är garanter för att vi ska spruta in mål och spela offensivare än HV.
Lägg ner det där tänket och kom in i matchen.
Dom har tagits hit för att i första hand lyfta vår offensiv så att möjligheter ges att skapa fler chanser som dom själva och övriga spelare sen förhoppningsvis omsätter i fler mål.
Fortfarande gäller dock defensiven i första rummet och när ett lag i grunden är lite mer defensivt i sitt grundspel så blir det extra press på forwards att göra mål när man väl går till angrepp.
Jämför med ett lag som HV, där man har material för att spela en offensiv hockey som generell grundidé.
Ett sånt lag skapar därför också helt logiskt betydligt fler chanser och har man samtidigt riktigt målfarliga spelare så ger det självfallet ett bättre utfall på de chanser som skapas.
Brynäs är fortfarande under uppbyggnad och har iår tagit ett litet steg framåt när det gäller det offensiva spelet.
Därför är inte den uppskrivna "måltorkan" nåt större problem hos spelare eller ledare.
Det är bara media och frustrerade supportrar som verkar tycka att såna här saker är gigantiska problem som går att lösa genom att trycka på en knapp.
Kommentera

GävleLasse: "Sen vil jag att du tar ställning. vilken av filosofierna ställer du dig bakom? Boorks eller Cz's?"

Jag kan svara på den åt dig.
Han ställer sig naturligtvis på Cz´s, han är den som är aktuell. Skulle Boorken däremot komma tillbaka, ja då svänger pendeln igen. Kommer Esko tillbaka likaså....
Kommentera

Huge: "Brynäs är fortfarande under uppbyggnad"

2000-2010, minst!

Hur lång tid tog det att bygga kinesiska muren??
Kommentera

Zzz: Ligger absolut ngt i det du säger men samtidigt har vi ju spelat riktigt bra anfallshockey i flera matcher och dom 2 senaste matcherna behöver inte vara ett entydigt bevis på att anfallspelet i allmänhet saknar tydlighet.
Tydligheten i försvarspelet grundar sig ju på att vi sedan länge prioriterat den biten för att successivt försöka lyfta även offensiven till samma tydlighet och stabilitet.
Bara det att det tar tid att bli ett stabilt offensivt lag med de förutsättningar vi just nu har.
Kommentera

Huge: Håller med dig att dom hjälper till med ett bättre anfallspel. Men chanserna är till 80% ren slump och det oroar mig. Jag vill se mer tanke bakom och jag tror att Cz lägger allt för stor vikt och träning i försvarsspel istället för att försöka utveckla en strategi i anfallszon. Kolla på Färjestad hur dom maler på match efter match med ett rakt och tydligt spel. Nu vill jag inte jämföra Brynäs med Färjestad men jag skulle vilja se ett tydligare och säkrare Brynäs som har något a luta sig mot. Just nu är det tyvärr väldigt mycket "in och kämpa"
Kommentera

Huge: Det ironiska i det hela är att det defensiva spelet börjar i offensiv zon och där har man inte varit bra alls. Vilket lag (utan DJ) släpper in mål när man har pucken under kontroll på offensiv planhalva?

Din tes om att lag som HV (givetvis tog du ett av sveriges bästa lag de senaste fem åren som exempel) skulle ha ett mer offensivt lag med bättre spelare är intressant. Men håller den tesen egentligen? Davisdsson och de andra "stjärnorna" spelar ju inte 100% av matcherna. De matchar in juniorer och lite "sämre" spelare de med, precis som alla andra lag. Och även de skapar tryck mot Brynäs.

Brynäs har varit under uppbyggnad sedan Sundlöv började som tillförordnad sportchef och kommer aldrig att bli färdigt för hans 82:or kommer hinna bli pensionärer innan det blir någon förändring.

Jag vet att Cz har en väldigt svår uppgift att göra nåt vettigt av de spelare som Sundlöv skrapat ihop. Men det lär inte bli bättre med den coachning han har heller.

Bara den grejen med valet av målvakt under de senaste två matcherna gör ju en väldigt fundersam. Var det Läcks fel att Brynäs torskade mot HV? Näppeligen... Var det Läcks fel att vi torskade mot FBK borta förra helgen? Näppeligen. Ändå så väljer Cz att bänka Läck som gjorde en stormatch mot FBK senast mot en Markan som spelade precis lika räddhågset som man kan förvänta av en ung målvakt som släppt in 3 mål på fem minuter i den senaste macthen mot FBK.

Så vad var tänket bakom detta? Skulle man spela Läck i EN match för att lugta honom (matchen var väl ändå förlorad på förhand för vilka slår HV på sin hemmarink?) för att sedan släppa ut en "förhoppningsvis revanchsugen" Markan mot FBK. Varje normalt funtad tränare skulle välja en målvakt som spelat väldigt bra mot ett visst lag i de matcher man möter detta lag..

Men det är klart... Det är ju klockrent att ha en bärplockare som ledare för ett gäng blåbär...
Kommentera

Huge: "Därför är inte den uppskrivna "måltorkan" nåt större problem hos spelare eller ledare.
Det är bara media och frustrerade supportrar som verkar tycka att såna här saker är gigantiska problem"
Imponerad, den där går in dina topp tre floskler utan vidare. ;-)
Sen håller jag med om att det ser roligare ut i år vilket Aero, Kahna och juniorerna bidragit till.
Men att påstå att inte måltorkan är ett problem är lite väl naivt.
Att blunda för ett problem nu kommer att försätta oss i större svårigheter framöver.
Kommentera

Huss: Du ska se att blundar man länge nog så kommer svälten i tredje världen att försvinna med, precis som krisen i mellanöstern kommer att lösa sig.
Kommentera

Vi har gjort minst mål, men vi har även släppt in minst mål (ihop med LHC).
Så därför tycker jag inte det är någon kris ännu, även om det ändå är riktigt dåligt att vi inte har producerat något framåt. Får se hur det går nu efter uppehållet men det gäller att vara med när tåget går.
Hade vi däremot även släppt in mest mål, och varit där vi är i tabellen då hade jag inte haft mycket hopp kvar, med tanke på den backuppsättningen vi har, som är fruktansvärt klen likt många tidigare säsonger.
Att det ska vara så svårt att lägga lite krut på att värva in ett par klass backar.Tråkigt.
Kommentera

A_x_e_l: Så länge vi har minus i målskillnad och inte vinner matcherna så är meriten att släppa in minst mål ganska värdelös.
Sen var jag inte med på ditt resonemang kring vår klena backbesättning och att vi faktiskt är bra defensivt, men du har rätt i att det kunde vara värre.
Kommentera

GävleLasse: Kan man sätta Boorken på Mellanöstern problemet månntro?
Kommentera

Någon kris är det väl inte men ett jävla problem är det. Vi ligger nästan på slutspelsplats som va målet inför säsongen så inte är det väl någon bokstavlig kris. men målskyttet måste förbättras och gör det inte det så är det inte långt till en kris.

Aero och Kahnberg har som sagt gjort på tog för lite mål, 3 repektive 1 på 16 matcher är på tok för lite. Andersen har gjort lika många mål som Kahnberg det säger ju någonting i alla fall :)

Underuppehållet hoppas jag de kör mycket pp och avslut. Jag hoppas på några nya intressanta femmor med Nordan i laget också.
Kommentera

Venom: Jag hoppas att Sandin-Granis-Silfver får fortsätta. Det känns som en bra kedja.
Kommentera

Peja: Det har jag efterlyst redan från Elitseristarten, dom avslutade förra säsongen mycket bra. Det är bara att hålla tummarna.
Kommentera

Huss: "Men att påstå att inte måltorkan är ett problem är lite väl naivt.
Att blunda för ett problem nu kommer att försätta oss i större svårigheter framöver."

Har aldrig påstått att problemet är nåt att rycka på axlarna åt och det gör självfallet inte spelarna eller ledarna heller.
Bara det att vissa förstorar upp allting och målar fan på väggen pga 2 matcher (HV och FBK) där vi möter bra defensivt motstånd, ngt man måste ha i åtanke.
Vi saknar nån riktigt uttalad spelskicklig center som kan lägga upp spelet i PP samtidigt som Jonsson är skadad.
Där har du 2 stora anledningar till problemet.
Kommentera

Zzz: "Håller med dig att dom hjälper till med ett bättre anfallspel. Men chanserna är till 80% ren slump och det oroar mig"

Har du blivit smittad av Gävlelassebacillen?
Det där låter lite väl överdrivet... ;-)

I princip har du rätt i att vi emellanåt saknar tydlighet i anfallszon och det beror väl på det du själv pekar på: defensiven är trots allt och bör i fortsättningen vara prio nr 1.
Som jag ser det är Brynäs i ngt av ett mittemellanläge här.
Vi har en bra defensiv tanke och försöker nu utveckla offensiven.
Ett utvecklingsarbete som självfallet måste ta lite tid och som också innebär att spelet blir lite svajigt.
Som sagt: det har trots allt sett riktigt bra ut offensivt i flera matcher vilket visar att det iaf finns potential.
Tror att det är lite tidigt att såga på grundval av insatserna mot HV och Färjestad. Matcherna har dessutom haft lite olika karaktär, frånsett att PP varit dåligt i båda.
Kommentera

Huge: Men måltorkan är väl inte ny? Problemet har ju funnits hela säsongen.
Skulle vilja se Aero, Kahna och Dixon som PP formation. Dixon är typiskt transatlant och skjuter när han får chansen. Inte så konstigt att han gjort mest mål.
Kommentera

Gurra88:

Jonsson - Bertilsson
Somervouri-Nordquist-Kahnberg

- Så där ska våran förstakedja se ut när alla är friska, det är helt jävla solklart i mina ögon. Riktigt vass! Resten orkar jag inte bry mig om just nu.. Tror dock inte att Czarnecki kommer sätta ihop dessa, men jag hoppas verkligen det.

Ge Kahnberg några matcher i den kedjan för att se om han lyckas prestera med bästa möjliga lekkamrater. Om inte, skicka ner honom i en lägre kedja och ge Silfverberg eller Rödin chansen där uppe.
Kommentera

Förstafemma ska det väl stå, lika bra att rätta sig själv innan någon annan gör det ;)
Kommentera

GävleLasse: "Det ironiska i det hela är att det defensiva spelet börjar i offensiv zon och där har man inte varit bra alls. Vilket lag (utan DJ) släpper in mål när man har pucken under kontroll på offensiv planhalva?"

Nu är du där igen...
Vi släpper in ett SHG mot HV (ngt som händer alla lag då och då fast kanske inte just mot HV...) och vips så är vårt defensiva spel i offensiv zon inte bra.
En fluga gör ingen sommar och här kan vi isf vända på steken:
ett insläppt SHG karaktäriserar knappast defensiven i stort.

"Brynäs har varit under uppbyggnad sedan Sundlöv började som tillförordnad sportchef och kommer aldrig att bli färdigt för hans 82:or kommer hinna bli pensionärer innan det blir någon förändring."

Fel.
Brynäs har i egentlig mening varit under uppbyggnad sen Boork tog över och fick rätsida på dom grundläggande felen vad gäller många saker.
CZ försöker nu utveckla det Boork påbörjat och det kommer att ta ytterligare några år innan han (eller nån ny kraft) förhoppningsvis fortsätter att utveckla laget. Mkt beror förstås på ekonomin och hur den utvecklar sig.

"Bara den grejen med valet av målvakt under de senaste två matcherna gör ju en väldigt fundersam."

Ja, rent spontant håller jag med dig även om man först bör veta hur CZ/målvaktstränaren/målvakterna själva har resonerat.
Trots allt är Markan den målvakt utespelarna litar på till 100% (än så länge)
och då kanske det är logiskt att han får stå i sista matchen innan uppehållet och ge laget en bättre förutsättning för att vinna och gå in i uppehållet med en positiv känsla.
Det resonemanget måste man som jag ser det köpa i alla lägen.
Att Markan sen släpper in 2 till synes billiga mål som förmodligen avgör matchen ändrar ju ändå inte på det faktum att man har resonerat rätt innan match.
Kommentera

1. Brynäs har inte varit riktigt bra sedan 1999.

2. Brynäs har inte kunnat göra mål på två säsonger.

3. Trots att man släpper in minst antal mål i serien (tillsammans med Linköping) så ligger man ändå på minusmålskillnad(!)

4. ... å ändå älskar jag laget!
Kommentera

Huge: Men om man nu anser att spelarna "litar" på Markan så ställer jag mig frågande till varför man mönstrade Läck i bortamatchen mot HV I synnerhet då Markan hade gjort en kanonmatch mot DIF. Nej jag finner absolut ingen rim och reson i deras coachning i det fallet.

Jag var helt övertygad om att man gav LÄck chansen mot HV som "uppvärmning" så att han skulle hinna bli lite varm i kläderna inför sin hemma premiär mot FBK som han hittills nollat.

Men icke.. jag tycker att man har visat att man inte riktigt vet vad man vill och det är en tendens över denna otydlighet rakt igenom när det gäller spelidén. Att du hela tiden hänvisar till de två senaste matcherna tycker jag är fel. Speciellt i fallet med de problem man har med produktionen. Detta har pågått sedan CZ tog över föra säsongen. Att du hänvisar till defensivtänket i spelidén köper jag till viss del. Men det ger absolut ingen förklaring till hur Cz matchar laget i PP, speciellt när alla sett att det inte fungerat. Då måste man våga sätta Hansen och Dackell på bänken och ge istid till de spelare som visat sig heta den matchen, den perioden eller just den tidpunkten i perioden. Det är något som Cz saknar utan han mal på i PP efter PP utan att det händer nåt. Brynäs hade två 5 mot 3 överlägen ett i varje match de två sista matcherna utan att man ens skapar en riktigt het chans. Stereotypt och lättläst.
Kommentera

GävleLasse: PP-problematiken är ett intressant fenomen.
Samma spelare som i 5 mot 5 skapar massor av chanser i match efter match har sen jättesvårt att skapa ngt när man får chansen i PP.
Vad säger det oss?
Att en kreativ och chansskapande spelare tappar allt sitt kunnande så fort det vankas PP? Knappast troligt....
Alltså handlar det mer om mentala faktorer som spelar in än att det skulle handla om oskicklighet.
Man VET hur saker ska utföras men har inte självförtroendet att utföra det man vill göra.
Vi har de speluppläggare vi har i PP och jag tror inte att det finns så många varianter att spela med.
Det är inte säkert att de som sett hetast ut är de som passar att spela ihop i ett PP.
Personligen skulle jag vilja se en spelare som Sundström lägga upp spelet i PP lite mer. Han har bra blick och är en duktig puckhållare samt ett bra skott.
Det är mitt lilla förslag, om jag nu lite motvilligt tvingas tala om för en erfaren och rutinerad ES-tränare som via sin insyn har koll på alla faktorer i båset, hur han bör agera.
Kommentera

Huge: Ja det kanske var en liten överdrift, men min poäng var att varje Brynäs mål är i stort sätt unika. Dvs. dom uppkommer på olika sätt varje gång, det som händer händer och om man spelar så blir man väldigt beroende av motståndarnas misstag snarare än sitt eget spel. Skulle vilja se ett anfallsspel där dom som är på isen vet vad dom ska göra, en tydligare rollfördelning helt enkelt.
Visst är det som du säger ett mellanläge men det är också det vi disskuterar. Jag tycker inte att Cz ska få sparken som vissa andra som för ett barnsligt resonemang. Men jag tycker att om menar man allvar med att man vill ta näste steg ska man nog ta in en ny röst till nästa säsong och inte göra om misstaget med Boork och låta en tränare som förespråkat en defensiv spelstil inför en grupp i två vara den som ska vara den som lägger upp strategin för en offensvare hockey. Jag tror det är svårt för både lag och tränare och det blir lätt att man går tillbaka till det gamla receptet om det skulle låsa sig i början på säsongen.
Kommentera

Gurra88: Det jag menar med Dackell i en fjärde kedja är inte svårare än att han tyvärr inte tillför något framåt just nu. Han är ingen spelare som ska spela i en första eller andra kedja, så enkelt är det. Sen kan man diskutera vad man har i övrigt och då kanske han ska spela i en första eller andra line.

Men så som han spelar just nu och faktiskt näst intill hela denna säsong så tillför han NOLL framåt, därför satte jag honom där.
Kommentera

Huge: Riktlinjer, det handlar om riktlinjer. Man har ju gått ut med att man måste träna på PP och det är ett klart tecken på att man styr spelet på ett visst sätt. I brynäs fall en massa rundpassande utan avslut eller folk på mål.

När det gäller spel fem mot fem så kan man bli lite lurad för 8 fall av 10 så handlar det om spelvändningar och kontringar som gör att man "skapar".

Nej det handlar om att våga. En spelare som t ex Dackell eller Hansen har passning som första tanke när han får pucken. Inte söka avslut.

Det saknas flexibilitet och så fort man kör fast så har man inga alternativ. Sedan kommer det avslut som i de flesta fallen mer känns som högst plikttrogna än som en genomtänkt följd. Man slänger i väg en puck i bröstet/magen på målvakten för att få till en tekning och göra ett byte.

Det jag saknar är rörelse Brynäs är på tok för statiska i sitt PP och det är väldigt sällan som Brynäs gör mål på såna situationer i PP. Målen kommer istället genom att man vänder spelet snabbt och går på avslut direkt. Detta gäller ju även i spel fem mot fem. Det är väldigt ssällan som målen kommer efter att man haft tryck i offensiv zon under en lång tid.
Kommentera

mattiaskarlgren: En fjärdekedja har en uppgift. Att avlasta. Dackell skulle däremot kunna spela i en tredjekedja tillsammans med Hansen och Molin. Den kedjan skall spelas mot den bästa i motståndarlaget med EN uppgift. att nolla dem. Defensivt neutraliserande spel där 0-0 är godkänt och mål framåt en bonus.

Kahnberg Nordqvist Somervuori
Silfverberg Dixon Lauritzen
Dackell Hansen Molin
Sandin Granström Rödin
Kommentera

Zzz: Håller med till fullo.
Snacket om att sparka CZ är inte ens värt att kommentera då det inte har nånsomhelst bäring öht.
Gärna en mer offensivt inriktad tränare nästa säsong, om vi nu har ekonomin att förstärka med material som passar till det spelsättet. Behövs väl isf ytterligare nån uttalat defensiv back. Framåt ser det bättre ut iom att juniorerna har fått ytterligare 1 säsong under bältet.
Mao så borde det inte bli speciellt dyrt att ta ytterligare ett steg i utvecklingen till nästa säsong.
Fördelen med ett mer defensivt tänk är som du säger flexibiliteten.
Börjar det gå dåligt går det relativt smidigt att gå tillbaka till det gamla receptet, så alla mynt har två sidor.
Kommentera

Kom igen nu då Luleå! Jag vill inte se SSK klättra förbi oss också :(
Kommentera

MarcusElving: Kvitterat. :)
Kommentera

Hence: Och Luleå tar ledningen! Säga vad man vill om Abbottarna, men de är en fröjd att skåda ibland...
Kommentera

MarcusElving: Med bra målsinne och jävlar anamma så vinner man matcher.
Kommentera

65selander: Precis! Så är det..
Kommentera

« · 1196804 · »