NuMo:
Den största skillnaden mellan engelsk syraattack och svensk dito, ligger förmodligen hos lagskrivaren även denna gång. Som lekman tippar jag på att båda åtalas för grov misshandel och grov våldtäkt. I Sverige är maxstraffet 10 år på båda åtalspunkterna. I Storbritannien ger en eller båda tillsammans, livstidsstraff, annars hade ju inte domen kunnat bli som den blev?
I Sverige har ju lagskrivaren ett uppdrag från regeringen, vilket vi då kan konstatera att vi inte är nöjda med. I det här fallet handlar det då om straffsatsen.
Hur ser strukturen ut i det svenska rättsväsendet? Lönemässigt lockar den privata sektorn och affärsjuridik, för den som vill ha ett fritt jobb, göra snabb karriär och tjäna stora pengar.
Många är de som blir trångbodda i polis och åklagares "kåranda". Sämre betalt och en svårbemästad hierarki. Då kan man bli brottsmålsadvokat istället och det blir förmodligen också de mest innovativa och flitiga.
Så de som är lagskrivare i Sverige, är de mest korkade och lojala jurister vi har. De mest slipade är de som försvarar skyldiga, oskyldiga och företag emot dem. Tyvärr!
NuMo:
OK, det är väl helt rationellt av dig att både skriva och tycka som du gör. Silberskys personlighet är inget som tilltalar mig heller.
Däremot tar det mig emot, när Silbersky, Henning Penning och numera även Peter Ahltin, få klä skott för ett mer eller mindre misslyckat rättssamhälle, i allmänhetens ögon.
Aldrig någonsin riktas kritik mot själva lagskrivaren. Jag menar hur många gånger har inte Lindome-målet gått i repris? Det kan ju knappast vara Silberskys fel att han kan läsa lagen?
När får polisen och förundersökningarna ta emot lika mycket kritik och avsky som ovanstående advokater får leva med? Mig veterligen är det väl bara i förundersökningen kring Palme-mordet, som polisens tillkortakommanden och inkompetens har blottlagts för svenska folket.
Sedan finns det en uppsjö av fall de senaste 20 åren, där det blivit resning och friande dom. Ingen ställer sig då frågan. Hur fan gick det här till och hur såg förundersökningen ut?
Att det här dessutom är oerhört känsligt, framgår ju av Göran Lambertz rapport som jag länkade till i mitt förra inlägg. Det är ju dessa omständigheter som gör Sjöström, Althin och Silbersky till the good guys.....äh, bad boys...
NuMo:
Annars får du gärna ge ett exempel, på fall där Silbersky kullkastar mål, som föregåtts av gediget polisarbete och teknisk bevisning.
Däremot höjer han ribban i rättstaten Sverige, när han kan peka på undermåliga förundersökningar eller när det i stort är total avsaknad av teknisk bevisning. Det är han väldigt bra på.
Detta förstår jag egentligen inte varför man klandrar Silbersky. Är det inte någon/några andra som borde ha kritik först och främst?
Om vi tittar till verkligeheten, vad tror du då? Har Silbersky fått fler "skyldiga" friade än vad rättssamhället har låst in "skyldiga"?
Med detta i åtanke kan man ju undra vilka som egentligen är djävulens advokater. Vissa har väl till och med viljat belägga JK med munkavle...eller hur?
http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=6989
NuMo:
"Övervakningsbilder visar hur hon efter attacken skrikande springer in på ett kafé för att få hjälp."
Aha, teknisk bevisning och då kanske i övrigt gediget polisarbete? Med tanke på vad som framgår i artikeln, så kan man väl dra paralleller med mordet på Anna Lindh? Teknisk bevisning och gediget polisarbete.
Teknisk bevisning och gediget polisarbete är inget jag förknippar med Silbersky. Snarare handlar det väl då om dåligt underbyggda indiciemål eller dåligt polisarbete med avsaknad av teknisk bevisning?