Fotboll

Grupper · 16779 inlägg · 42 ämnen

VM-kval

« · 1175148 · » Till forumet

Sv: VM-kval
mattias - 74: Det är inte lönt att resonera med honom. Jag tror faktiskt att han är på riktigt.

Micke Nilsson var en katastrof igår liksom Svensson även Holmén o de övriga mittfältet. Källström drog ju ner på tempot nåt oerhört.
Man har ju sett en hel del matcher genom åren o att som Bagdad Huge försöka sig på att säga att matchen var bra, visar ju att man inte ens ska försöka resonera med honom. Jag tror inte ens han såg matchen men måste ändå försvara när den samlade "mobben" go nuts, bara för att vara herr Motvalls i dess fulla prakt.
Kommentera

Hahl Bundy:

Matchen igår måste vart den sämsta ett svenskt lag gjort under hela 2000 talet. Huge kanske kan ta över landslaget?
Kommentera

mattias - 74: En 5-åring begriper att Lagerbäcks analys till viss del handlar om att inte dissa sitt lag i onödan. Jag tolkar det som att han tycker vi gör en bra match sett till hur utvecklingen nu blev, iom att vi inte fick hål på malteserna i ett tidigt skede. Hade vi fått det så hade det runnit iväg och du hade fått dina 5 eller 6-0.
Du gör dock det klassiska misstaget att gå på experternas förhandstips där det bara handlar om hur många mål Sverige ska göra i en sån här match.
Och när det sen inte går som man tänkt sig, då gnälls det på laget.
Inte ett uns av självrannsakan i murvelleden.
Läste du EN enda artikel innan matchen om att man inte ska ta ut ngt i förskott och att ett hembackande Malta kan bli en knivig uppgift om man inte får hål på dom tidigt?

Vi gör en blek insats, mest pga urladdningen mot Ungern skulle jag tro.
Många av spelarna var inte där, rent mentalt och då funkar det inte.
Det man isf kan kritisera Lagerbäck för är att han inte gör sina byten i ett tidigare skede. Nu blev det ju mkt bättre fart när både Hysén och Berg kom in. Dom hade heller inte spelat mot Ungern.
Hälsa din dyslektiska kollega Hahl Bundy (ingen av er verkar kunna läsa innantill eller förstå det som skrivs) att inte heller jag tycker att det var nån bra match.
Hoppas det sjunker in nu när jag förklarat det en andra gång.
Kommentera

Huge:

Du skriver i ditt första inlägg att du inte är förvånad över matchutvecklingen? Det kan jag säga att jag är och säkert alla andra som satt bänkade igår framför tv:n. Malta skall vi föra matchen mot i 90 minuter oavsett om vi har en Ungernmatch i benen 3 dagar tidigare.
Malta är väl tillsammans med Föröarna och San Marino de sämsta lagen i Europa om inte Världen. Hur du än vrider och vänder på dina åsikter eller synpunkter så är det ingen som tar dig på allvar längre eftersom du tydligen gillar Lagerbäcks filosofi. Han skall fortsätta en period till om Sverige Går till VM lär han ha sagt, jag hoppas nästan Sverige missar VM så vi slipper komma toksist i gruppen och få spö av Togo eller Australien med Lagerbäck vid rodret.

Dyslektiker är jag absolut inte, jag hade en 4:a i svenska i gymnasiet jag kan skicka papperen :)
Kommentera

mattias - 74: Mitt fadersland Kap Verde slog Malta med 2-0 :-)
Kommentera

mattias - 74: Vilka tyckte du isf förde matchen, om nu inte Sverige gjorde det?
Jag skrev att man måste inse att en sån här matchutveckling inte är speciellt anmärkningsvärd iom att vi inte får ett tidigt mål och Malta växer ju längre tiden går.
Uppenbarligen så har du och "alla andra" aldrig varit med om ett sådant scenario i en match och då kan man ställa sig frågan: hur många matcher har du/ni isf verkligen sett i era liv?

Och vad Lagerbäcks filosofi har med saken att göra vet jag inte.
Vet bara att du och många andra säkert tokhyllade honom efter Ungernmatchen och nu totalsågar honom.
Ärligt talat: det känns inte speciellt seriöst.
Kommentera

Argentina är på väg att missa Vm, torskade mot Paraguay inatt. Stackars Messi, han är värd bättre.
Kommentera

Huge: Dyslektisk? Du är rolig du.
Får väl skicka mina betyg i svenska jag också då.

Det intryck man får av ditt inlägg är att du håller med Lagerbäck om att det var bra.
Det Lagerbäck borde ha gjort istället för att leka nån Bagdad-Nisse är att erkänna att detta var vår sämsta insats på länge kanske rentav vår sämsta o att ingen får godkänt o att vi alla ska rannsaka oss själva osv. o verkligen mena det han säger.
Man kan inte hålla dessa "världstjärnor" bakom ryggen som om dom vore 16 år. Dom vet vad dom ska gör men dom levererade inte, tvärtom.

O att du säger att du tycker att Lagerbäck gör helt rätt så måste du vara den enda som håller med honom. Men varför förvånar det mig inte?
Kommentera

Hahl Bundy: Läs om och läs rätt.
Lagerbäck säger att spelarna gör det bra i det läge som uppstod, iom att vi inte fick ett tidigt mål och Malta automatiskt växte av detta.
Detta läge hade man dessutom innan match haft som ett fullt tänkbart och realistiskt scenario.
Att han försvarar sina spelare och lagets spel handlar om ren psykologi och ett medvetet agerande för att pusha och stötta sina spelare.
Den taktiken praktiserade även Bob Houghton i Malmö, så det är ingen nyhet direkt.
Sen tror jag att försvarandet av spelarna också till viss del bottnar i Lagerbäcks förhållande till den svenska sportjournalistkåren.
Som bekant är det inte många som vet nåt om fotboll öht, och det har dessa "experter" också fått veta vid flera tillfällen.
Idiotförklaringarna är helt berättigade men det begriper inte de som blivit idiotförklarade.
Så vad gör då dessa experter?
Jo, man startar en kampanj för att få Lagerbäck att avgå.
Samma typ av kampanj som man iscensatte mot ex Hardy Nilsson.
Han var inte heller rädd att säga vad han tyckte om "experterna" och deras kunskaper.
Men det viktigaste för "experterna" är ändå att man tjänar enorma pengar på dessa dravelskriverier och kampanjer.
Pengarna rasar in till Expressen när en massa okunniga självpåtagna tränare loggar in och vill "diskutera" (läs: kasta skit och ha åsikter om nåt man inte begriper).
Svårare är det inte...
Kommentera

Huge:

Fan Huge du får det att låta så bra trots att du har fel.

Sedan undrar jag, måste man alltid försvara sina spelare med hull och hår varje gång? Lagerbäck är nog rätt ensam om det. Mig veterligen finns det ingen coach på vare sig landslagsnivå eller i ett klubblag som ständigt försvarar sina spelare som Lasse Kongo gör.

Kommentera

mattias - 74: Som jag säger: försvarandet av spelarna beror till stor del på Lagerbäcks personlighet och sätt. Det är nog en envis fan som ogillar personer som han anser vara okunniga i det dom talar om, i det här fallet fotboll.
Men det är inte bara Lagerbäck som brukar häckla dom han inte gillar.
Noterade häromdan att Zlatan vid en presskonferens fick syn på Aftonbladets Robert Laul, en av alla självpåtagna besserwissrar som tror att han är expert på fotboll.
Zlatan höll upp mitt i en mening när han fick syn på Laul, stirrade denne i ögonen och utbrast:
"Fy fan vad ful du är"
Noterbart är att Laul tydligen just hade börja anlägga skägg...
:-)
Kommentera

Huge:

Lagerbäck kommer vi aldrig bli av med, när han dör kommer hans förbannade jävla urna och stå på avbytarbänken. 

Kommentera

mattias - 74: Ja, jag hoppas verkligen att hans urna får en hedersplats nånstans på förbundet.
Har ngn svensk förbundskapten öht haft sådana framgångar som Lagerbäck haft med landslaget?
Förmodligen kommer han att avgå efter VM i Sydafrika, oavsett om vi tar oss dit eller inte. Och då beror det på naturliga saker, dvs att en kapten inte bör sitta alltför länge. Känns som att ett skifte kommer i ett logiskt läge och att det behövs lite nytänkande.
Men du kan ge dig fan på att Expressen kommer att ta åt sig "äran" vid en ev avgång och hävda att deras omröstningar och "expertanalyser" till sist gav resultat.
Låt dom gärna tro det, om dom nu gillar att lura sig själva....
Kommentera

Huge: Jag har läst om o jag håller inte med dig ang. Lagerbäck. Finns ingen anledning att hålla spelarna bakom ryggen eftersom dom VET att dom gjorde en SKIT match o själva säger det rakt ut en inte Lagerbäck.
VEM lurar han?
Det som upprör 99% av svenska fotbollsfantasterna är uttalandena, som du tycker är så bra, istället för att som Rolle i MFF säger vara rak o ärlig o så är allt över.

Det kan man inte göra när Lagerbäck på presskonferenser i TV, radio o tidningar säger som han gör o retar upp de flesta fans genom att sticka huvudet i sanden som en struts.
Han slängde bara ännu mer Dieselindränkt ved på en brasa, som brann av ilska, över en uruselinsats! Det är det som är det irriterande.

Sen att du har rätt om Expressen o Skägglurken Lauls gråtande över Zlatans uttalande, det håller jag med om.
Att Laul gråter över det är patetiskt med tanke på vad presskåren skriver om Zlartan o de övrigas liv mm mm.
Men det var inte det jag pratade om, utan Lagerbäck.
Vi kommer inte närmare varann som vanligt. :)
Kommentera

Hahl Bundy:

Lagerbäcks meriter talat för sig själv det kan ingen ta ifrån honom men det är just hans smusslande och rövslickande med spelarna som jag inte tål precis om du.Frågan är vem man skall ersätta honom med, titta England som tagit in en utländsk tränare. Borde Sverige gör lika? Antagligen är dom så in i helvete dyra att dom inte har råd. Jag har ropat på Glenn Strömberg sedan denna dök opp som expertkommentator i tv rutan. Är han rätt person? Hasse backe? Svennis? Valen är många!

Kommentera

Huge: Just det ja, Jag har en del stavfel eller snarare feltryck på tangenterna eftersom jag skriver på en gång o skickar iväg.
Jag redigerar inte det jag har skrivit.
Så det är inte dyslexi, ifall du undrar än en gång.
Kommentera

mattias - 74: Lagerbäcks meriter kan ingen klaga på, utan det är när dom spelar som "bakfulla kärringar i burka" o han inte ekänner detta,utan har mage att säga att det var bra utifrån hur matchen utspelade sig osv bla bla bla.

Man mår ju illa.
Kommentera

Hahl Bundy:

Jag vill se offensivt mot Danskarna, anfall är bästa försvar!

Kommentera

mattias - 74: Vill se o vill se.
Du får vara glad om det blir Anfall under ansvar. :)
Kommentera

mattias - 74:

Tycker inte vi har det laget tyvärr...
1-0 av Ibra i 89:e duger gott.
Kommentera

Hahl Bundy: Vi gör ingen kanon match men heller ingen urusel insats, som du påstår.
Man ska komma ihåg att såna här matcher alltid är mariga.
Media med "experterna" i spetsen yrar från start om "hur många mål vinner vi med?" osv. Är man då inte på tårna mentalt pga som nu en tuff match mot Ungern i benen och det förväntade tidiga första målet uteblir, så är det lätt att få panik. Malta gör det dessutom bra och spelar efter sina resurser.
Oavsett vilket lag du förfogar över så är det svårt att möta lag som backar hem med 9 man, spelar disciplinerat och drar ned på tempot.
Mkt enklare att möta lag som Danmark eller Ungern där det automatiskt blir fart på bollen från båda håll.
Det är från det här läget Lagerbäck resonerar och inget annat.
Sett ur det perspektivet måste man hålla med honom om att spelarna gör det bra som fortsätter nöta på, inte drabbas av panik och börjar överarbeta det hela.
Hans uttalande ska som sagt också ses som ett utslag av hans personlighet och konsekventa hållningssätt.
Plus att han gillar att reta upp alla mediaexperter.
Att han samtidigt retar upp en massa frustrerade supportrar som tror att allt som står i Expressen är sant och tagit ut en 7-0-seger i förskott, är sånt som han säkert klarar att ta.
Kommentera

Huge: Jo, vi gjorde en urusel insats.
Tur att brevbärarn i Malta leverade till fel adress.
Kommentera

Huge: "Har ngn svensk förbundskapten öht haft sådana framgångar som Lagerbäck haft med landslaget?"

Ja, en hel drös!

Vi har ju t.e.x tagit både silver å brons.....
Kommentera

sylf: Sporadiska meriter som inte matchar det facit Lagerbäck har, även om han inte lyckats ta nån medalj.
Silvret 1958 berodde mkt på tur i lottningen i gruppspelet.
Bronset 1994 var frukten av att samtliga våra viktigaste spelare råkade ha toppform exakt samtidigt vilket tog oss längre än vad vi egentligen borde ha gjort.
Att öht ta sig till ett EM eller VM är svårare än att avancera när man väl är där.
Kommentera

Huge: Men sluta försvara Lagerbäck och erkänn att han borde sagt som det är, vi spelade skitdåligt och det var tveklöst Sveriges sämsta insats på mycket, mycket länge.

Att Lagerbäck har ett enastående facit vad det gäller att ta sig till EM och VM är alldeles sant, men det försvarar inte att han just nu kört fast i en spelidé som inte fungerar och att han inte får ut det bästa ur spelarna. När han dessutom vägrar erkänna att vi spelade dåligt så drar det ett löjens skimmer över honom.

En stor ledare erkänner när han har problem och när laget spelat dåligt, han står inte där och försvarar spelarna när det så uppenbart är en lögn.

Kommentera

Huge: Att Sverige har gått bra under Lagerbäcks tid är sant, men vad har det med Malta matchen att göra?
Kommentera

Poffa: "Att Lagerbäck har ett enastående facit vad det gäller att ta sig till EM och VM är alldeles sant"

Vad många glömmer är också att det har varit mycket lättare att ta sig till VM och EM under Lagerbäcks tid jämfört med tex när Laban Arnesson var i farten. Fram till och med VM -78 var det bara 16 lag, sedan var det 24 fram till och med -94 och i dag är det 32. Samma sak med EM, fram till och med -92 var det bara åtta lag i huvudturneringen - plus att det har varit en hel del tur inblandat i avancemangen då Sverige ett par gånger har fått riktigt gynsamma lottningar i kvalen. Och så ska vi inte heller glömma att under tre av de mästerskap som Lagerbäck har varit med om att avancera till så var det Tommy Söderberg som var förbundskapten och Lagerbäck var något slags glorifierad assisterande kapten.
Kommentera

LL: Men eftersom Sverige även har tagit sig vidare från gruppen flera gånger så är dom ju bland de 16 bästa lagen.
Kommentera

Random:

2000 - inte vidare från gruppen efter tre urusla matcher
2002 - sensationellt avancemang
2004 - avancemang tack vare Danmarks Tomas Sörensen som bjöd på 2-2
2006 - vidare trots 0-0 mot T&T men sedan kompanistryk av Tyskland
2008 - inte vidare

Tre av fem mästerskap resulterade i avancemang, och under Lagerbäcks styre är det ett av två. Av arton matcher under de här åren har endast fyra slutat med svensk seger (Nigeria 2002, Bulgarien 2004, Paraguay 2006 och Grekland 2008).
Kommentera

sylf:

Glöm inte att VM Laget 1994 innehöll bara bra fotbollspelare vilket det inte kommer göra om Sverige avancerar till Vm 2010.

Kommentera

Sörenssen utbytt för Stoke, skadad? :)
Kommentera

Hence: Men Sverige måste skapa målchanser också :)
Kommentera

Hence: Danska reservkeepern lär väl inte vara sämre än Isaksson ändå?
Kommentera

Poffa: Jag skiter fullständigt i vad Lagerbäck sagt.
Och vad spelar det egentligen för roll om han nu sagt ngt som inte riktigt stämmer?
Jag blir mest full i skratt över alla upprörda gråtande ilskna fans som projicerar sin besvikelse och ilska på just detta uttalande.
Kan ni tänka er: här har Expressens experter hela tiden lovat en vinst, frågan är bara med hur många mål.
Och så vinner vi bara med 1-0.
Och till på köpet spelar vi knackigt som fan.
Inte ett ord om motståndet.
Komiskt så det förslår..
Läs Cronemans krönika (se länk)
Den är klockren...
Kommentera

LL: Vet inte om jag riktigt kan hålla med när du påstår att det varit svårare att ta sig till VM och EM på Labans tid eller tidigare.
Minns att vi blev lottade ihop med både Norge och Schweiz under flera VM-kval, och då var dom inga större fotbollsnationer direkt (heller)
Kommentera

Random: "Att Sverige har gått bra under Lagerbäcks tid är sant, men vad har det med Malta matchen att göra?"

Fråga inte mig.
Vi diskuterar Lagerbäcks facit jämfört med tidigare kapteners diton, och inget annat.
Det var ngn som tyckte att tidigare landslag (-58 och -94) var bevis på att det fanns kaptener med bättre facit.
Vilket jag inte håller med om och även argumenterat för i ett tidigare inlägg.
Kommentera

Poffa: "men det försvarar inte att han just nu kört fast i en spelidé som inte fungerar och att han inte får ut det bästa ur spelarna."

Vilken spelidé är det isf som inte funkar?
Nog tyckte jag att idén funkade rätt så bra mot bl.a Ungern (både hemma och borta) och även mot Danmark hemma, även om vi snöpligt förlorade vilket jag inte tyckte berodde så mkt på fel spelidé.
Sak samma mot Portugal där vi spelat helt rätt, enligt min mening.
Vet inte om jag uppfattat dig rätt, men det verkar som att du grundar ditt påstående på en enstaka förlustmatch där vi inte kommer upp i normal standard.
Vilket är sånt som händer alla lag då och då.
Eller så menar du att vi generellt sett kört fast och där kan jag hålla med till viss del, såtillvida att det känns som att Lagerbäcks tid nu är till ända och det mer av naturliga skäl, sas.
Dags för nåt nytt då han trots allt suttit rätt så länge och själv kanske känner att det är dags att dra sig tillbaka.
Kommentera

IK Huge: Fan, Huge! Du är ju värre är Nikodemus Johansson i Hedebyborna! Säger varken JA! eller NEJ!. Mr Mainstream!
Lars Lagerbäck är lika tråkig som Per Olsson och hans nya sidekick Urban Hammar i Gefle IF FF FF FF. Spelmässigt: NEJ!. Resultatmässigt: OKAY!. Att klara skamgränsen: JA!. Att gå vidare i play-offs: NEJ!. Att spela underhållande: NEJ!.
Kommentera

20 Lindgren: Du och många andra skulle må djävligt bra av att praktisera lite mainstreamtänk då och då.
Självpåtagna amatörtränare som är tvärsäkra på hur allt ska skötas och vilka som gör rätt eller fel ger jag inte mkt för.
Olsson spelar det spel hans ekonomi och framförallt trupp klarar av.
Svårare är det inte.
Om man sen tycker att det är tråkigt att titta på är en helt annan sak och har inte med saken att göra.
Att spela underhållande kan man unna sig när plånboken eller kassakistan är fullproppad.
Kommentera

Jag tror det blir Henke och Zlatan på topp.....;)
Kommentera

Bissett19: Hmrpf....
Känns som bäst före datumet på den gode Larsson har passerat för längesedan..
Kommentera

Bissett19: Våga satsa! Mellberg o Zlatan på topp!
Kommentera

Sannes:

Framförallt förstår  jag inte vad han skall med kaptensbindeln till när han inte har många matcher kvar i landslaget Majstorovic är väl ett bättre alternativ. Henke fick väl plats för han strumpade in en boll i helgen :-)

Har Lagerbäck koll på Goitom? Borde inte han få chansen snart?

Kommentera

Sannes: Fel. Han är en av få som faktiskt levererar fortfarande. Trots sin ålder gör han klart mer nytta i landslaget än vad spelare som Elmander och Berg gör. Han syns kanske inte så mycket, men han skapar stora ytor för andra genom sitt hårda slit. Dessutom är han en skarprättare om han får ett läge, vilket man inte kan säga om varken Berg eller Elmander.
Kommentera

Poffa: En liten poäng har du ju där förstås, men tycker ändå att Larsson inte skall vara med.
Och förmodligen så drämmer han in ett par mål på lördag.....
Kommentera

Sannes:

Jag tror det blir 0 - 0.

Kommentera

mattias - 74: Vi vinner med 4-0!
Kommentera

Hahl Bundy:

Vad har du rökt?

Kommentera

mattias - 74: 4-0 till oss. Zlatan gör 3 och Källström 1.
Helt övertygad.
Har bara luktat litegrann på de här rackarna som ja länkar till, men är ändå överygad.
Kommentera

Hahl Bundy:

Mitt utgångstips blir 0 - 0. Vi har ingen som gör målen, Zlatan levererar i Barcelona men inte i Svenska landslaget. Källström är het vi får väl inrikta oss på frisparkar då  om vi skall ha nån chans och göra mål.

Kommentera

« · 1175148 · »