Luleå HF

116706 inlägg · 888 ämnen

Slutspel 2006

« · 692850 · » Till forumet

Sv: Slutspel 2006
grattis till kvällens vinst då =(
Kommentera

Karoliina: Jadå, nu häller det (hoppas)
Kommentera

Bolivar: så tyst det är här. Var är alla? *knager på knogarna* e ju onödigt spännande. Håller det? 4-2.
Kommentera

Paddan: Ok, tack. Tur att det inte är i snabbhet ur sängen man tävlar i då. :-)
Kommentera

Bolivar: Informationen om mig själv hämtade jag, egendomligt nog, ur minnet. Annars så får jag väl skylla på att jag glömde skicka länken...
Kommentera

Paddan: Och var hittade du denna oerhört intressanta information? :-)

Kommentera

Bolivar:
"00.30–08.00
Steg upp efter en i stort sett sömnlös natt." Att ni tycker det är lönt att satsa på en kille som tar 7,5 timmar på sig att kliva upp ur sängen.

Det är ju till och med långsammare än när jag var sängliggande med akut ryggskott och det tog 10 minuter att ta sig den enormt långa vägen på fem meter från sängen till toaletten.

Kommentera

Ny match ikväll. Enligt senaste nyheterna finns möjligheten att Renberg spelar redan denna match. Hoppas bara han också kan gå för fullt. Det lär behövas.
Kommentera

Mariiiiie: Lindqvist såg att LHC-spelaren var en bit bort innan han vände honom ryggen. LHC-SPELAREN hade gott om tid att se Lindqvist stod med ryggen åt hans håll men fullföljde ändå. En klockren "Checking from behind" enligt mig.

Kommentera

JimmyH: Har inte mycket övers för Aftonbladet, men de får väl anses vara någolunda objektiva:

"Nå, näste man till rakning var Luleås Lubos Bartecko, och det var inte mycket att snacka om. Han var helt enkelt förbannad, på sig själv eller nån annan, och körde i hög fart på en stillastående Fredrik Emwall vid sargen. Det var en situation som företog vissa likheter med finländaren Ruuttus tackling på Jaromir Jagr i OS."
Kommentera

Bolivar: Nej, på reprisen på Hockeyligans highlights syns det inte. Jag vet inte om du såg matchen på Canaldigital, men där vevade man reprisen ett antal gånger med HELA sekvensen. Och där syns det ganska tydligt hur Lindqvist ser Jyrki komma farande och då vänder sig mot sargen.
Rätt eller fel kan vi nog diskutera i oändlighet. Och visst, med det regelverk som finns var det en tackling i ryggen, med blodvite och hela programmet. Att det blir en utvisning är mot den bakgrunden ganska logiskt.
Det enda jag menade var att regelverket faktiskt kan utnyttjas så att saker och ting blir värre än vad de behövt bli. Regeln "checking from behind" kom ju egentligen till för att förhindra överfall bakifrån på spelare som var helt oförberedda på det och därmed riskerade skador. Poängen här är ju att Lindqvist var mycket väl medveten om att en tackling var på gång. Likaväl som att Jyrki ska ta ansvar för sitt spel måste även Lindqvist göra det.
Det förekom en MÄNGD tacklingar bakifrån under matchen som inte beivrades. Troligen för att "ingenting hände". Men så fort spelaren trillade omkull och vred sig lite på isen började Andersson vifta. I Lindqvists fall var det först ingen utvisning alls, sedan 2+10, och till slut 5 + ga-mi, Det är tråkigt om man bara bestraffar konsekvensen istället för uppsåtet, och dessutom förbaskat ologiskt. Torkki fick match penalty + 2 matcher för sin skallning. En skallning som konsekvensmässigt var totalt harmlös, men som uppsåtsmässigt betraktades som halvt kriminell. I fallet Lindqvist var situationen den motsatta, Jyrki satsade på en rejäl och juste tackling, men då Lindqvist vände sig om fick den förödande konsekvenser. Allt jag vill få fram är att det här skapar en oerhörd osäkerhet bland spelarna. Igen, törs man spela fysiskt över huvud taget framöver?
Kommentera

Bolivar: först skrev du att han inte vände sig och har LHC spelaren satsar med full kraft i ryggen och sen att Lindqvist ser han.. fattar inte.. :S
Kommentera

Larionov: Titta en gång till på tacklingen i ryggen! Han vänder sig inte alls utan LHC-spelaren satsar med full kraft i ryggen på Lindqvist och ser i god tid att han kommer att tackla i ryggen.

JimmyH: Klockren analys.

Kommentera

JimmyH: Ja du har rätt i en sak. Bartecko missar delvis tacklingen, och det är också därför armbågen åker upp i fejat på Emvall. Tycker du att Välivaaras tackling är matchstraff är nog Barteckos det gånger två. Hört termen "Checking to the head" någon gång?

Men återigen, jag tycker,som jag skrev nedan, att det är lite för lätt för spelarena att "utnyttja" regelboken på fel sätt. Calle Johansson var ju inne lite på det just vid situationen med Välivaara. LHF-spelaren SER ju Jyrki komma, och vad gör han? Jo, vänder upp ryggen mot honom en tiondels sekund innan tacklingen. Det är ju näst intill omöjligt för Jyrki att undvika tacklingen då. Det som är olyckligt i situationen är att näsan får sig en smäll mot plexit och blodvite uppstod. Men med konsekvens av detta, måste alltså spelarna framöver försäkra sig om att motspelaren inte hinner vända sig om innan de tacklar. Det kan bli lite smått komiskt, och framförallt fattigt på närkampspel...

Du pratar om att spelarna själva måste ta ansvar för sporten. Jag håller med, och hade Lindkvist (var det väl som blev tacklad av Jyrki?) gjort det hade han tagit emot den analkande tacklingen på ett bättre sätt istället för att försöka göra sig "ej tacklingsbar" och därmed bli skadad.

Ungefär som att sitta bakom en busskur vid ett övergångställe och hoppa fram på övergångstället 1 sekund före en blir passerar det. Bilen skulle ju ha stannat enligt lag!
Kommentera

Portello: "renberg"=slut,inse det.önskeläge för"lhc",de släpper aldr detta nu.
Kommentera

I NHL handlar nolltoleransen i huvudsak om nolltolerans mot SPELFÖRSTÖRANDE moment som hakningar (klubban ska vara i isen, inte runt midjan på motståndaren a la krok-FBK) och interference. I Elitserien försöker den stackars ensamma domaren att hålla rätt på det, men misslyckas ofta kapitalt att se sådant som sker på icke-puckförande spelare, i NHL har man två huvuddomare och fyra ögon ser mer än två(ett). Sedan har vi ju domare likt Sjöberg och Lärking, som tolkat nolltolerans som att allt ska beivras, t ex sådant som normalt är tillåtet i närkampsspelet. Problemet är att det inte finns någon klar linje p g a att domarna inte är heltidsanställda och verkligen kan diskutera och analysera igenom vad som är och INTE är utvisning. Vi måste snabbt få proffsdomare och om det är möjligt även tvåhuvuddomarsystem.
Kommentera

JimmyH: Såg matchen med ett gäng Luleå fans. De var överens om att just den tacklingen (armbåge/händer i ansiktet) var den som närmast var ett matchstraff.
Kommentera

distanserad: Jag vet inte vad du försöker vinna med det sättet att diskutera.

Hur som helst så såg jag situationen i repris massvis med gånger, jag såg det med objektiva ögon och det var vad mina ögon berättade och det var det som jag fick fram av situationen.
Kommentera

Albert Hall: Av mina punkter var det inte många som var rätt ikväll.

*Luleå förlorade

*Leinonen var rätt bra men får ta på sig 0-2 målet.

*PP sög

*Renberg lika dålig som de första matcherna
Kommentera

JimmyH:

"Bartecko missar tackling tack och lov men tyvärr filmar Fredrik Emvall och i den hastigheten hinner inte Tomas Andersson se det och tar ut Lubos som i moralisk mening var skyldig men Emvall förstör sporten lika mycket med sitt filmande."

Haha.. du såg inte reprisen va? Eller situationen överhuvudtaget? Varför då yttra dig?
Kommentera

JimmyH:

"Bartecko missar tackling tack och lov men tyvärr filmar Fredrik Emvall och i den hastigheten hinner inte Tomas Andersson se det och tar ut Lubos som i moralisk mening var skyldig men Emvall förstör sporten lika mycket med sitt filmande."

Haha.. du såg inte reprisen va? Eller situationen överhuvudtaget? Varför då yttra dig?
Kommentera

*Blomdahls game misconduct var ett solklart domarmisstag, sådant händer.

*Välivaaras anser jag dock vara klockrent. han visade just vad frasen checking from behind blir om man döper om det till svenska. Och med blodvite på det så är det game misconduct, annars 2+10.

*Bartecko går in idiotiskt utifrån i en situation, likt Jarkko Ruutu i OS men Bartecko missar tackling tack och lov men tyvärr filmar Fredrik Emvall och i den hastigheten hinner inte Tomas Andersson se det och tar ut Lubos som i moralisk mening var skyldig men Emvall förstör sporten lika mycket med sitt filmande.

Jag tycker kritiken är alldeles för hård mot domare och mot förbundet. Spelarna måste själva kunna ta ansvar för sporten! Anledning till hårdare bedömmning vid tacklingssituationer är ju tack vare att spelare missköt sig och skadat andra spelare med vårdslösa tacklingar. Samma sak är det med filmningar och andra tricks som ju i själva verket är fusk.

Domarna är opartiska och de går in och gör sitt bästa för att hålla en god ordning under en match, det kan man inte säga om spelarna.
Kommentera

Kickan: Garvar du fortfarande?
Kommentera

Finns bara ett ord för detta.Och det är tragiskt.

Tack och godnatt.Nu blir det två raka torsk nere i Linköping.
Kommentera

Larionov: Exakt du träffar huvudet på spiken rakt av, Damhockeyn börjar ju te sig mer fysisk än vad ES förtillfället är.

Hockeyligan + dommarbasen tror ju att det är bara införa NHL reglerna rakt av och köra nolltollerens, men dom glömmer orsaken varför NHl införde de hårdare regleran det var pga dom måste vinna tebax publiken efter lockouten.

Vad har ES förlorat som dom kan tänkas vilja vinna tebax, Har funderat på den saken men inte kommit fram till något alls så i princip så skulle dom kunna skrota nolltollerensnivån!!

Ska bli kul att se vågar dom tackla något i nästa match, Mitt tipps dom tackalr för sedan kolla vad gör dommaren utv el inte!!
Kommentera

NallePhu: Även om jag givetvis är helnöjd med LHC:s stabila seger idag, känns det ändå lite irriterande med domarnas agerande. "Nolltoleransen" är ju bra, men baksidan är att filmarna tjänar mest på det. Nu tycker jag varken LHC eller LHF "utnyttjar" de tricksen så mycket jämfört med många andra lag, men nivån blir väldigt hoppig. Spelarna ramlar på sina egna ben och får med sig en utvisning. I nästa moment sker en tydlig hakning som domaren då väljer att släppa. Är det en medveten eller omedveten kompensation eller vad handlar det om? Matchstraffen har redan avhandlats, och jag håller väl i stort sett med om det som sagts. Blomdahls matchstraff är löjligt. Bartecko hade aldrig fått en femma om inte Kuben tagit Jyrkki minuten innan. Törs dessa spelare tackla ö.h.t. nästa match?
Kommentera

LL:

Jag tycker Andersson håller alldeles för låg nivå i alla tre matcherna. Alla kampmoment försvinner ju.

Lule gjorde sin bästa match i årets slutspel ikväll, fast Norrena var jävligt bra och LHC effektiva. Vilket BP laget har! Ingen tid alls att behandla puck för de våra.

Nu ska jag sova. Väckarjäveln tjuter 05.00 imorronbitti...
Kommentera

Ja det är ju de nya nolltollerens nivå reglerna, Vissa dommare tar för allt och då menar jag för allt och vissa sållar mygg och sväljer kameler.

Damhockeyn börjar bli tuffare än herrhockeyn med allsköns NHL regler och nivåer, Visst klubban på isen men du måste ju få göra regelrätta tacklingar utan att få utvisningar mot sig....

Dommarbasen Peter Andersson vill vässa reglerna inför nästa säsong emd att klubban ska vara på isen och inte runt midjan eller någon annanstans, Annars en 2:a på det direkt börjar kännas som en parodi när ES ska försöka leka NHL!
Kommentera

Bartecko har bråttom hem. *spekulerar besviket*

Kommentera

Frella: jag håller faktiskt med. Jag tror dock att det är så att när det gäller Linköpings andra matchstraff så ska det vara fem minuter om det uppstår blodvite när det bedöms som tackling bakifrån. Sedan är det iofs tveksamt om det är en tackling i ryggen, det kan jag hålla med om.
Kommentera

Tycker det mest intressanta med kvällens match var att Andersson hittade tre matchstraff. Endast Barteckos var värd en utvisning, men då en tvåa. De andra två var ju helt korrekta tacklingar. Förmodligen lika bra att införa damhockeyregler då domarna ändå inte klarar av att bedöma tacklingar.
Kommentera

NallePhu:
Sorry, tänkte inte på det....
Kommentera

Sannes: Enkelt dommarna vill ju ha nära hem under slutspelet, Jobbig med massa flyg och sova på hotell i Luleå serru.....
Kommentera

Nä dra ända in i aftonsången, hur i hela friden kunde linjedomaren blåsa av för Linköping utvisning när Luleå hade pucken?
Antagligen så kan man blåsa av lite hur som helst när ett av lagen har för många spelare på isen. Helskumt var det.

Kommentera

Frisco: Rackarns, Torkki hade kanske kunnat reta upp Micke lite.
Kommentera

Portello:

Amen.
Kommentera

Albert Hall: Dags för match tre.Ikväll vill jag se:

*Vinst för Luleå
*Att Leinonen fortsätter att storspela
*Att PP börjar fungera
*Att Renberg spelar några 1000 % bättre än i match ett och två
*Att Obsut skärper till spelet
Kommentera

claesw:

De allra flesta lulingar gillar nog honom. Han har kommit in som en frisk fläkt utifrån i en organisation som började te sig lätt inavlad. Han drar till sig media, är perfekt för sponsorer, är väldigt rak och vet hur man gör för att vinna. Vissa av dom grejerna är ju på både gott och ont, men det positiva överväger.
Kommentera

Frisco:

Synd, vi hade nog behövt hans huvudlösa spel imorron...
Kommentera

Albert Hall:

ISHOCKEY Linköpings Sami Torkki
stängs av ytterligare en match för
skallningen mot Luleås Emil Lundberg i
den första kvartsfinalen. Han får
därmed vila även morgondagens match.
Kommentera

Jag joggade med Chrunak på 90-talet (i Sydafrika). Vad tycker ni folk om karln?
Kommentera

Portello: Tyckte under matchen att det syntes rätt tydligt att Mange sökte en utvisning, han FÖRSÖKTE ju inte ens avsluta. Blev förvånad att det blev straff, då det här med "fri med pucken under fullständig kontroll" var ett gränsfall, tycker mig ha sett klarare frilägen som bara renderat i 2 minuter. Men efter att ha sett reprisen väl hemkommen kan jag bara konstatera att det nog inte ens var utvisning...

Hur som helst blev det ju inte matchavgörande, LHC lyckades ju ro hem det hela ändå. Men fortsätter Leinonen så här lär det bli svettigt!
Kommentera

Albert Hall: Vi kör väl på det då.En omöjlighet är det ju inte även om min kalkyl inte riktigt såg ut på det där viset.

Nu när jag tänker efter lite till så....
Kommentera

Albert Hall: Ernie verkar ha lite koll på hockeyn iaf....
Kommentera

ernie eagle:

Om ditt resonemang ska hålla så måste Brynäs slå ut Frölunda...
Kommentera

Albert Hall: Det är grislugnt Albert. Det finns ingen karaktär eller vinnarmentalitet i Gestapolandet Öst(ergötland), bara loosers rakt igenom, LHC, Hästen Hockey, Peking, LFF, Åtvidaberg, Derby etc.

Det blir semifinal mot Warulfen. och vet ni vad, ni vinner den också, sen är det vidöppet i SM-finalerna mot HV71!
Kommentera

Portello:

Jag tycker för min del att nivån är lite för låg. Vafan, dom får ju knappt tacklas! Men det är lika för båda lagen.

Ikväll vann LHC rättvist, och pressen är åter på oss. Ny nyckelmatch på onsdag, seger där och vi har två matcher på oss att fixa en sjätte hemma med chans att avgöra. Förlust på onsdag och det blir tungt, tungt, jättetungt.
Kommentera

Portello: Ja den straffen var ju en klockren kamp om pucken för att Luleå backen sedan petar undan den, Sedan så var han ju inte fri utan Luleå liraren var ju snabbt på han så fattar nada!!
Kommentera

LL: Rättvis LHC-vinst idag.Det enda som gör att det bara blir 3-1 är en storspelande Leinonen.Bara hoppas att han fortsätter att spela så här bra.

I övrigt var det inte så mycket att glädjas åt.PP-spelet suger fortfarande.Syntes inte att dom tränat på det.
Renberg lika dålig som förra matchen, jag kräver att han spelar så mycket bättre än vad han visat hittill.Elöler ska jag kanske skriva inte visat...
Nordqvist vill det inte heller sig riktigt för, men Hynning får godkänt.Mao, förstakedjan måste upp flera snäpp.

Tycker att Tomas Andersson är riktigt bra.Men hur i hela världen kan han ge Linköping en straff? :)
Kommentera

Salcin: Tycker Luleå får godkänt för hur man avslutar sista tredjedelen utav matchen. 2:a perioden var en grann uppvisning av Linköping och man fick se 2st oerhörta vackra måli afton från LHC, tänker dels på Tony Mårtenssons 2-1-mål där förspelet var otroligt snyggt och skottfinten ställer Leinonen helt (inte Lainonen som Jim Brithén envisas med att säga) och sedan får man säga vad man vill om Magnus Johansson (är ingen stor vän av den killennär det gäller hans att använda klubban på) men jag tänker skrivna vad jag känner inför honom, det lämpar sig inte i skriven text men hansbackhandflip i tom kasse är tamefan ögongodis fastän man avskyr LHC som pesten.

Men det är bara till att bryta ihop och komma igen.

På onsdagkväll står det 2-1 till Luleå i den här matchserien. Det är jag fullständigt övertygad om.

Lite mera kräm under rören, fart genommittzon och ett fysiskt tuggande Lule kommer käka upp griniga och frustrerade LHC:are och få Roger melin att pissa ner sig...

KÖR HÅRT! GO LULE GO!
Kommentera

« · 692850 · »