NHL

14698 inlägg · 804 ämnen

Stanley Cup 2009

« · 1163162 · » Till forumet

Sv: Stanley Cup 2009
mattias - 74: haha okej, jag brukar ha lite problem med att orka jag med faktiskt. Så du är inte ensam!
Kommentera

MarcusElving:

Skall se om jag orkar kliva opp i natt men förmodligen inte. Att jag såg matchen senast ser jag som en skräll då jag i vanliga fall är som en pensionär dvs lägger mig efter klockan 21 :-)

Kommentera

mattias - 74: Jag tror också att Detroit vinner. Men jag tror att de måste spela lite mer fysiskt, forechecka högt och spela offensivt som de brukar göra i vanliga fall. Förra matchen blev det lite för mycket försvarsinriktat och kontringsspel. Red Wings är som bäst när de spelar offensivt och forecheckar tycker jag. Anfall är bästa försvar!
Kommentera

MarcusElving:

Detroit vinner, de såg ruskigt stabila ut förra mötet trots att de förlorade. Tror att de vinner i natt sedan avgör dom hemma nästkommande match!

Kommentera

Final nummer 4 inatt, vad tror vi om matchen? Ser fram emot den i alla fall!
Kommentera

Bissett19:

har nån annan än jag märkt att bilden på amerikanska program inte är lika skarp, det typiska amerikanska stuket.

Gillart mycket
Kommentera

jonmannen:

Det var väl ändå Anders Fredriksson som kommenterade matchen på C+?Jag såg matchen på ESPN America,gillar dem amerikanska kommentatorerna mycket bättre.

Kul med Pittsburghvinst,hoppas på en lång matchserie.
Kommentera

Bissett19: Grym grym match hitills. Stör mig sjukt mkt på våra svenska kommentatorer dock. Holmgren är ju pinsam i sina namnutalanden... speciellt Justin Abdelkader har han ju enorma problem med. Äjbälkateer eller va fan han säger :P

Har ju varit sån fin kvalitet på nattmatcherna med de amerikanska kommentatorerna och så helt plötsligt i finalspelet så ska det försämras. Dåligt!
Kommentera

friskan:

Man ångrar inte att man satt uppe och väntade in final 3,det är en riktigt bra match.
2-2 i slutet av första.
Zäta ser riktigt het ut.
Kommentera

friskan:

Hjälp vad spännande.
Kommentera

T T:
Det är nu det börjar, spännande.
Kommentera

T T: instämmer blir kanon god natt med er nu då.
Kommentera

CANAL+ Sport 2
09:30
ESPN - NHL: Detroit - Pittsburgh

Repris från 30/5.

Ahhhhhh, detta blir perfekt att stiga upp till.
Kommentera

Salle: Skulle vart kyligt om han bara ryckt tag i den. Skickat en signal till Crosby & Co att de minnsan inte heller är vidskepliga. iofs så var ju Crosbys argument att det ju inte vart s¨å lyckat ifjol då de rörde den och det funkar ju inte för Röd vingarna :P
Kommentera

Darren Helm avgör. Och Z:a vägrar nudda bucklan.
Kommentera

Bissett19: Jo han har varit skaplig.
Och hans räddning i slutsekunderna, på Franzens backhand, var lite mer...

1-1 full tid och övertid. Inte kul för Detroit som går runt på 4½ back om ens det.

Kommentera

Salle:

Huets förstaperiod kan man inte klaga på,nu kanske Chicago kan växa in i matchen...
Kommentera

Bissett19: Ericsson har opererats för akut blindtarmsinfektion. Men dom tror han kan spela om redan nästa match om denna serie fortsätter.

Kommentera

Bissett19: Det hade han nog fått ändå. Ericsson uteblivande lär dock ge 47-åringen lite mer tid på isen.
Kommentera

JimmyH:

Det börjar slita på spelarna nu,såg precis att Jonathan Ericsson inte heller skulle spela inatt,det lär väl innebära närmare 30 min istid för Kronwall.
Kommentera

Bissett19: Detroit har en lagkapten och tre assisterande kaptener sin trupp.

Av dessa fyra så spelar bara en i den kommande matchen.

Vinner Detroit så antar jag att det är Henrik Zetterberg som den ende kvar med bokstav på tröjan som får lyfta eller snarare fotograferas med Campbell-bucklan.
Kommentera

Dragan 2k:

Tystnaden i huset är underbar;)

Khabibulin och Havlat spelar inte inatt,det gäller verkligen att Huet har en bättre kväll än han hade senast,samt att Blackhawks inte bjuder på en massa onödiga PP som sist.

Men jag tippar nog en Redwingsseger med 4-2.
Kommentera

Bissett19: Finns det något bättre än detta? Tyst runt omkring sig, familjen i säng och planlöst NHL tittande på menyn.

Sömn får man ta i juli.

Jag vet inte om dagens match. Det lutar väl åt en enkel seger för Detroit. I matchen senast var det verkligen män mot pojkar som lirade.
Kommentera

Bissett19:

Törs man lira på Chicago inatt?
Ger nästan 5 ggr päsingen men det tar emot, femting kanske man kan satsa ändå då det är lockande.
Har Detroit bara tålamod så vinner de lätt, då Chicago lätt blir frustrerat och tar onödiga utvisningar men håller de sig på isen så kan det bli en bra fight.

Ingen sömn här heller inte.
Kommentera

Dragan 2k:

Ingen Lidas inatt heller:

"- Han spelar inte, säger Detroitcoachen Mike Babcock."

Hoppas verkligen Chicago gör en bättre match än i Söndags,vore kul om dem kunde tvinga fram en sjätte match.

Bojkottar nog sömnen inatt också och tittar på matchen;)
Kommentera

Bissett19: Såg själv matchen i natt och konstigt nog är man redan uppe. Trots att Crosby och Malkin inte hade någon av sina bästa matcher så vinner man väldigt enkelt egentligen.

Det fanns ingen kraft kvar i Carolina som kanske trots allt gjorde sin bästa match i konferensfinalen mot Pittsburgh men man är minst ett nummer för litet.

Fantastiskt försvarsspel av Pittsburgh samt en Fleury i högform.

Kan bli riktigt kul matcher mellan Detroit och Pittsburgh.
Kommentera

haggen:

Ruskigt bra förstaperiod.Carolina tog en tidig ledning av Staal,men sen har Pens vänt på steken efter att Cam Ward kastade in tvåan åt Pittsburgh.
Kommentera

haggen: Detroit visar var skåpet ska stå. De orutinerade Svarthökarna utmanövreras rätt så enkelt, 5-2!
Kommentera

Inatt tar pingvinerna ett kliv framåt, klar vinst, 6-3.
Poängbäst i matchen, Malkin och Jokinen.
Kommentera

Olle: Ja du... Räcker väl med Chicago-serien nu.

Niklas Kronwall för några dagar sedan. Minns du den tacklingen?

Tomas Holmström skapar alltid heta känslor kring hans sätt att spela. Samuel Påhlsson har väl varit i Zätas ansikte under fyra matcher nu.

Européer rent allmänt skapar nog lika mycket heta känslor som nordamerikaner i snitt per spelare. Det finns ju trots allt flest hockeyspelare i Kanada. Alexander Ovechkin höll på att pensionera Sergei Gonchars knä och har väl inte den ödmjukaste spelstilen precis. Jarkko Ruutu är en av hela NHLs mest hatade spelare, kanske mest hatad av alla.

Hur tuffa ett lag är eller hur mycket känslor de upprör mäts vare sig via major-utvisningar eller efter vilket land spelarna är födda i. Tacklingar, täckta skott och vinster är nog bättre markörer.
Kommentera

JimmyH: Jag säger: "förutom Douglas Murray" innan du hinner före...
Kommentera

JimmyH: Jag tycker inte alls att det är vad jag säger, däremot så hävdar jag att antalet majors brukar kunna vara en indikator på om en match är "het" eller ej. Det är ju inte som på 80 och 90-talet, där Probert slogs med Domi bara för att det var vad dom förväntades göra. Idag regleras sånt rätt mycket i regelboken (med 2 (3?) fighter i en match= avstängning och likaså om man startar en fight med mindre än 5(?) minuter kvar).

Handen på hjärtat, hur ofta, sedan Ulf Samuelssons tid, orsakar en svensk i NHL speciellt heta känslor hos en motståndare? Var det när Alfredsson sköt en puck på Niedermayer i slutminuten av den avgörande stanley cup finalen för några år sedan?

Jag reagerade på kultur-snacket då jag ansåg att du anspelade på att jag skulle tycka att det på något sätt fanns biologiska skillnader på hockeyspelare från olika länder när jag i själva verket enbart menar att det är sociala skillnader som föranleder mitt resonemang om svala känslor i nuvarande detroit, eller, för att citera en gammal kanadensisk stofil, "chicken swedes"...
Kommentera

Olle: Det du säger är att du ser hockey för att se så många matchstraff som möjligt.

Jag tror inte att du tycker så men du säger så. Våld och aggression finns i tillåtna former i ishockey. Det tycker jag att Detroit är duktiga på.

Jag har heller aldrig uteslutet att man spelar hockey olika i olika länder. Kulturer byggs ju upp olika på olika ställen. Men innan utvandringen till NHL så fanns det inte så mycket utbyte av varandra. Framförallt i Europa-NHL då Kanada inte förrän i slutet av 70-talet skickade vettiga VM-lag.

Men där vi är idag är att dessa olika sätt att spela hockey har smält samman. Idag kan barn i Magnitogorsk ha Sidney Crosby som sin idol.
Kommentera

Red W. spelade hyffsat mot ett pissdåligt Chicago och är nu en transportsträcka från final.
Pingvinerna tar hem bucklan i år, de har grymt spel över hela banan och en hel påse med skickliga spelare som kan avgöra på egen hand.
Kommentera

JimmyH: Jag tycker du läser in lite väl mycket i mina kommentarer, naturligtvis är europeer BRA för NHL, allt jag säger är att när man stoppar alla i samma lag så tenderar heta känslor att svalna, vilket statistiken verkar styrka (tre raka säsonger i toppen av fairplay-ligan när det gäller majors).

"Sätter man ihop olika kulturer i samma miljö, vilket man gjort i NHL i stor utsträckning de senaste 20-30 åren, så lär de sig av varandra."

Med ovanstående mening så verkar du ju förutsätta just det du anklagar mig för, att anse att spelare från olika länder, i grund och botten, besitter olika kvalitéer för att dom just kommer ifrån olika länder?

Slutligen är det väl bäst att jag klargör att man visst kan visa känslor i en hockeyrink utan att slåss, jag är bara av uppfattningen att en bra hockeymatch gärna får innehålla lite våldsamheter, annars hade jag kollat på fotboll...
Kommentera

Hahl Bundy: Ericsson har väl, vad jag kan minnas, enbart fightas två gånger i sin NHL-karriär, en gång mot Corey Perry och en mot Drew Stafford. Jag tror faktiskt att han bangar på en fight om någon som är aningen mer skräckinjagande bjuder upp till dans.

Hur som helst så vore det väl lite barnsligt om jag skulle mäta nivån av "känslor" beroende på hur många "majors" som laget tar men det är samtidigt ganska talande, enligt mig, att Detroit har tagit överlägset minst majors, mindre än hälften av vad tvåan, Hurricanes tagit (pratar grundserien nu alltså).

Jag hävdar absolut inte att det inte finns talang i laget, jag anser bara att dom är ett tämligen tråkigt lag att titta på numera. Två original six lag som möts i en conferece final, och inte vilka som helst dessutom, men chansen att få se någon släppa handskarna känns obefintlig. Jag säger inte att Red Wings är MESIGA, jag säger inte att dom är dåliga, jag tycker bara att dom, kort och gott, är tråkiga att titta på.
Kommentera

Olle: "Red Wings har för många europeer för att det ska bli några känslor"

Här saknas det inte fördomar och förutfattade meningar i alla fall. Det måste alltså varit för att Niklas Kronwall är född i Europa som Chicago inte riktigt kunde tända till igår?

Ärligt talat så är det där ganska förlegade tankegångar. Lite Niklas Wikegård som tror att alla tjecker filmar och alla ryssar är divor. Sätter man ihop olika kulturer i samma miljö, vilket man gjort i NHL i stor utsträckning de senaste 20-30 åren, så lär de sig av varandra.

En stor anledning till att hockeyn gått framåt i NHL är ju på grund av alla influenser från andra länder.

Detroit saknar absolut inte känslor i sitt spel. Tror du att man kan vara så framgångsrik om man spelar utan känslor? Detroit är däremot NHLs smartaste lag. Vilket inte har speciellt mycket med svenskar eller européer att göra utan snarare med deras välarbetade system med att plocka in spelare som är bra så många olika saker som möjligt.

Att det har blivit många européer beror mest på att bra spelare på den här sidan kontinenten lättare "missas" i draften.
Kommentera

Olle: Ursäkta en gammal farbror men vari ligger det tråkiga i Detroitsspel som du "ackar i tråkighet"?
Vem gillar inte Kronwalls resoluta tacklingar, Lidströms underbart vackra backspel som öär en skön konst eller Ericssons resoluta backspel som inte bangar för en fight när det behövs?
Att inte provoceras av Chicagos barnslighteer var moget ingenting annat, behövdes inte markeras ett dugg eftersom reviret var inpinkat redan.

Jag håller absolut inte med ang. att Detroit är tråkiga, tvärtom, men jag gillar Detroit o du gillar vad jag förstår Chicago.

Det enda som förenar oss är Timrå men det är å andra sidan fast cementerat, så en liten spricka i fasden rämnar inte det. :)
Kommentera

Olle: Visst kan alla göra en plattmatch.
Lite lustigt ändå att man gör det o viker ner sig så totalt, när man varit som kaxigast innan match o pratat så stort om både det ena o det andra.
Många ord o liten verkstad blev det.
Kommentera

Lill-strimma: Alla kan göra en plattmatch. I övrigt står jag fast vid det jag sa, Red Wings har för många europeer för att det ska bli några känslor i deras matcher nu för tiden. Spelskickliga och med en kompetent uppsättning backar men ack så tråkiga att se på.
Kommentera

Lill-strimma: Förmodligen ingenstans, han spelade ju i 2:a.
Kommentera

Olle: "Det fysiska spelet passar ju inte alls Red Wings (gårdagens smäll till trots), Filpupla åkte precis i backen och det lär vara fler än han som har blåmärken efter kvällens slut."

Var tog Havlat vägen efter proppen i mitten av 1:a? Say no more.
Kommentera

Olle: "Jag är helt övertygad om att Blackhawks köttar ner Red Wings, dom har ju inte en enda spelare som kan stå upp för laget efter att domaren har blåst."

Ha ha.
Jo jo småpöjkera behöver få lite mer hår på bröstet för idag så mötte dom män o betedde sig som små fjortisar på isen.
Kommentera

Bissett19: Ja, det var kanske en runda på golfbanan som gällde istället. Nu spelade det ingen som helst roll då matchen redan var avgjord. Upplagt för avgörande i Hockeytown onsdag natt.
Kommentera

Olle:
Jag tror inte dom kommer spela han men men ville dom markera med tuffhet så finns han att kasta in som alternativ .. tuffhet är inte detroits kännetecken , men alternativ finns om dom vill markera närvaro
Kommentera

Dream Team:

Undrar om Osgood hade tvättid idag,Conklin har tagit över i målet,samt att tredjemålvakten nu står i båset som backup.
Kommentera

Bissett19: Ja, man undrar ju hur nöjd Chris Versteeg är med sin egen insats såhär långt. Att smälla på eller stå upp för laget är ju en sak, men att dela ut tjuvsmällar som den på Holmström sekunderna efter laget åter blir fulltaliga är ju bara för dåligt. Nu lär väl matchen bara spelas av. Avsknaden av Lidström, Draper, Datsyuk m.fl. märks inte nämnvärt mycket alltså.
Kommentera

renen: Fast annan vinnare...

Malkin och Crosby är för bra för annat.
Kommentera

Salle: Vi verkar få en repris från ifjol, då det gäller finallag.
Kommentera

Bissett19: Tyvärr försvann väl Chicagos hopp ut med Khabibulin. Huet är ingen att luta sig emot när man möter en sånt offensivt gäng som Detroit.

Och Kronwalls pärla på Havlat hjälpte ju inte heller.
Kommentera

« · 1163162 · »