Övrig hockey

10027 inlägg · 1131 ämnen

Elitserien - en seg hockeysåpa

79947 · » Till forumet

Sv: Elitserien - en seg hockeysåpa
Ett hockeylag från Solna lämnade som bekant Elitserien häromdagen.

Idag har AIK's Lill-Pröjsarn ett förslag i DN: Utöka ES till 16 lag och gör den till en sluten liga, så att lag som t ex Tingsryd ska ha chansen att få spela Elitseriehockey.

Han är ju för omtänksam, Lill-Pröjsarn...
Kommentera

Vem blev igentligen årets rookie?
Kommentera

LeMieux: Vet inte direkt om jag vet "så mkt" om Schweiz mer än att jag varit där. Up to date med den schweiziska hockeyn håller man ju sig numer med Hockeymagasinet.com. Men även hockeyfans.ch erbjuder bra information även om min tyska har mycket i övrigt att önska.

Siffror och historia har väl sin bakgrund i en fetich i hockeystatistik, som har mer än 15 år på nacken. Så du kanske kan anta att jag inte längre är fjunig samt ett par år äldre än genomsnittsbesökarn här. Dock har jag genom det interna mailsystemet här, stöt på betydligt äldre "stötar" än mig själv :-)

Ståplats är helt klart den europeiska hockeyns själ. Det är det som skiljer oss i stort från Nordamerika när det gäller läktarkultur och särprägling. Och det är egentligen inte så farligt än. Finns fortfarande betydligt fler ES-arenor med ståplats än utan. Men det skulle verkligen vara en fräck giv att sätta ståplats i fokus när nästa anläggning byggs. Ståplats på långsidan. En modern anläggning skall ju naturligtvis tillgodose fler önskemål än så. Men varför inte ha en mindre ståplatsektion närmast rinken och bygga logerna och sittplats över denna? Iaf på ena sidan.

Naturligtvis skall du åka till Bern om du vill uppleva något utöver det vanliga. Seriepremiären brukar ligga runt första veckan i september och ärkerivalen Zürich brukar stå på agendan. Bern har ju ett helt annat klimat vid denna årstid än vad vi är vana vid. 25-30 grader är inte ovanligt. Så när man "laddar upp" flanerar man i linne och shorts inne i den vackert kuperade stadens centrala delar. När man fått nog av det tar man spårvagnen upp till ändhållplatsen, mässområdet och Allmend Stadion.
Kommentera

Magnus:

Aha, tunneln - något långt, runt och dyrt var det iaf :-)
Nej, men jag har för mig att jag för sisådär 1,5 år sedan läste en artikel om nödvändigheten av skrapan för hela områdets attraktionskraft. Om det då bara var ett lösryckt citat ur ett informellt samtal med den SDS-journalisten må väl vara hänt.

Om arenan hänger på citytunnelns existens handlar det väl om en ganska så lång vänteperiod? En period under vilken ett flertal klubbar enligt dagens planer kommer hinna färdigställa sina hallprojekt och skörda (förhoppningsvis) frukterna.
Kommentera

Et tu Brute: Tack! Kul att man kan få lära sig grejer här också =)

Men hur kan du veta så mkt om Schweiz? Du har väl varit där
förmodar jag, men siffror och historia och...

Det där med 10 000 på ståplats låter ju underbart! Dit ska jag åka
någon gång... Sen tycker jag att det enda rätta är att bygga
massvis med ståplatser även i Sverige, så att vi kan skaffa oss en
liknande tradition som de har där nere...
Kommentera

Et tu Brute: Trendbrott?

Jag kan mycket väl föstå om fotbollen lockar mer publik än hockeyn. Framförallt i storstäderna. I jämförlese med hockeyn har varken AIK, Djugården eller Hammarby gjort avkall på den tradition man haft i klubben. Människor söker sig till dessa klubbar, hittar sin identitet och är stolta över att de tillhör klubben. Det blir ett sätt att leva.

Insupa kraft och mod är vad hockeyn behöver. Varför ska Fbk spela i en annan division? Varför är de så överlägsna? Känns som frågorna är många medan svaret är enkelt. Lite "urblod" i föreningarna tillsammans med ett par duktiga proffs skulle förändra åtskilliga medelmåttiga lag till aspiranter på serieguldet.

I alla fall inom ett trårsperspektiv....
Kommentera

TobbeA och Brute:

Efter att bara ha läst Westerlind's och TobbeA's inlägg tänkte jag föreslå friardalen som plats för uterinken. Där finns ju till och med naturliga läktare. Jag hade nästan kunnat stå på min lilla franska balkong och se HV spela...:)
Kommentera

250kg kärlek: Det kanske också är en fråga om usel nyrekrytering i konkurrens med fotbollen. DIF har som mest snittat 9 571 (89/90, Globens premiärår.) Så när det är som bäst är det ändå nästan 5 000 stolar som gapar tomma.

Som helhetsupplevelse tror jag Söderstadion, Stadion och Råsunda har betydligt mer att erbjuda. Som det är nu så fastnar man lättare för fotbollen. Men det kan ändras. ES har sedan den startade 75/76, publikt varit före fotbollen under de flesta säsonger.
Kommentera

Et tu Brute: Utbudet är stort i Stockholm. Det är nästan svårt att finna sittplats på en restaurang på en måndag eller tisdag. Men det förtäljer inte sanningen.
Trots utbudet är det ingen ursäkt att skita i det man älskar. Hade intresset varit tillräckligt stort för ett eller båda av Stockholmslagen så hade man valt hockeyn framför Spy bar eller Café Opera. Det verkar man göra när det gäller fotbollen....

I en huvudstad med 1 000 000 innevånare har man defenitivt kapacitet att ha två lag i hockey såväl som fotbollen. Däremot handlar det mesta i denna nivå om hur dessa klubbar sköter sig och hur de har tänkt att arbeta. En idé är alltid bra när man ska förankra detta i eventuella sponsorer. Annars blir det flopp. Det har man INTE tänkt på i hockeykretsar.

Vidare känns det patetiskt och nästan genant att tala om Europa och Champions när vi jobbar med "halvbra" spelare som är stjärnor i allsvenskan men knappt platsar som avbytare i ett mediokert mittenlag i en serie som i sverige inte existerar. Vi jobbar med små resurser- det är bara att inse.

Detsamma gäller hockeyn.
Kommentera

TobbeA: Ett par decennier före min tid också :-)
Kommentera

250kg kärlek: Andra besvärande omständigheter är ju också det enorma utbud som en stad av Stockholms kaliber har att erbjuda. Är det 50 omgångar så kanske man måste prioritera om man vill ta del av allt.

En annan sak är ju det som GLMC var inne på angående MFF-MIF. Fotbollen har ju vunnit oerhört stor terräng i Stockholm under de sista 5-6 åren. Den läktarkultur som finns där samt chansen till spel i Europa eller t o m Champions League är något som bara inte går att konkurrera med inom hockeyn.

Sedan kanske det är dags att göra om Kvalserien också...kan det vara för många omgångar? 1 929 åskådare, t o m mindre än vad redan sågade Boden samlade emot Timrå.
Kommentera

Et tu Brute:
Hoppsan ett par decennier för min tid om man säger så.... :) men alltid lär man sig nåt nytt. Numera besudlas ju tyvärr Södras hemmaplan av de lile.....
Kommentera

Et tu Brute: Globen är en fin arena, inget snack om saken. Men om det primära precis som du sa är att spela hockey i arenan är tveksamt. Känns mer primärt att skicka dit Westlife och vad de heter.
Det kan hända att globen byggdes för hockey, men när intäkterna inte täcker utgifterna tar man till andra medel. Och "de andra medlen" fungerar bättre. Typ Westlife.

Samtidigt som jag avskyr stockholmslagen lider jag med dem. En supporter fattar ju ingenting. Ska han/hon till hovet eller globen? Ena dagen är inte den andra lik. Det skapar konflikt, osäkerhet och flykt.

En ny arena till både Dif och AIK är ytterst nödvändigt. Men det stannar inte vid det. Det gäller också att finna supportrar- gamla som nya- som känner kärlek till klubben och köper den idé som klubben satt. Inkluderat ny hall, och lån, och skilsmässa från personer som har pengar etc.
Men allt är till det bättre när vi snackar AIK. Igår ca 2000 personer i en match som med största sannolikhet inneburit degradering om laget inte vunnit. 2000 känns pinsamt! Ändå är det bra för att vara AIk.

"Något som jag hört är att Arenabolaget genom Stockholms Kommun fått till ett 20-30 årigt etableringsstopp för liknande anläggningar i Stockholms innerstad". ( Et tu Brute)

Innebär att AIK spelat i ES för sista gången. Sorry alla AIK:are.
Kommentera

Et tu Brute: Ger mig in i diskussionen om nybygget i Malmö och förmedlar det jag hört och vet.

* Storleken på Arenen har nämnts allt från 12-16.000, Percy och Co har vad jag vet lagt ut på ett antal arkitektbyråer att komma med förslag.

* Ett av förslagen är en arena där man kan "stänga" de övre sektionerna så att den inte upplevs som tom när det exempelvis är hockey men lätt går att utvidga då det är någon stor artist på besök.

* Det är citytunneln Percy ser som ett måste för att bygget ska bli av.

* Percy har redan köpt marken för en symbolisk summa av Malmö Stad, något kommer att byggas där det är ett som är klart. Han pratade i Sydnytt för någon månad sedan om en ny stadsdel, helt inriktad på kommers, upplevelser, turism och hockey. Mest brainstorming igentligen men det lät både intressant och realistiskt.

* Malmö Isstadion är K-märkt och får EJ byggas om på något sätt vilket mer eller mindre tvingar Mif/Percy att agera inom de närmaste åren. Något som alla som någonsin satt sin fot i Isstadion förstår. Ni som inte gjort det, den är mer än lovligt sliten.

Skulle tro att vi inom ett år vet var Mif ska spela i framtiden och hur stort stället ska vara.
Kommentera

250kg kärlek: Vad jag vill minnas så var det något kryptiskt konsortium som stod bakom finansiering av Globen. Efter att det färdigställts så är det väl "Arenabolaget" som står för ruljansen.

Och man prioriterar defenitivt inte hockeyn. DIF och AIK åker in och ut som en jojo mellan Globen och Hovet. Globen är helt enkelt inte byggd för hockey och de stora pengarna finns i evenemang som konserter och olika slags galor. Varför man egentligen hamnade här kan jag inte svara på, men det var väl klart glassigt att spela där efter VM 1989. Det var ju toppmodernt och slitna gamla Hovet hade ca 26 år på nacken utan några betydande uppfräschningar.

Något som jag hört är att Arenabolaget genom Stockholms Kommun fått till ett 20-30 årigt etableringsstopp för liknande anläggningar i Stockholms innerstad. Så vill DIF och AIK skaffa sig en egen arena blir det nog att ge sig ut i kranskommunerna. Och det kanske inte är helt lyckat det heller.

Dessutom är det svindyrt att betala hyra för Globen eller Hovet. Inte alls i nivå med vad lag som är inhysta i gamla kommunala ruckel behöver punga ut med.

Detta är väl egentligen det primära problemet för Sthlms-lagen...före ändringar i serieupplägget.
Kommentera

GLMC: Dina synpunkter kring hockeyn i Malmö verkar rimliga. 16 000 stolar låter som ett bra försök att ta sig vatten över huvudet.

Det jag först och främst ser är den beläggning som MIF har år efter år, 87-93%. Ungefär som det såg ut i Rosenlundshallen och Färjestads Ishall under åratal.

Så potentialen för en publikökning nere i Malmö ligger först och främst i en ny arena, inte i ändringar i serieupplägget. Däremot blir naturligtvis 16 000 långt ifrån det optimala.
Kommentera

westerlind: Min åsikt har väl aldrig varit "angående hockeyns nedgång i storstäderna".

Det enda jag påpekat vore att en hockeydesignad arena skulle vara positiv för lagen i Sthlm. Någon nedgång i storstäderna har jag inte berört. Den är fabricerad när det gäller VF och MIF. DIF:s nedgång är inte större än vad den varit flera gånger tidigare.
Kommentera

Et tu Brute:

I stockholmshockeyn är det mig likgiltigt vilka lag som ev. är representerade i ES. Om det mest positiva ur publik- och mediaintressesynpunkt skulle vara (suck!) Hammarby, och enbart Hammarby - så varsågod! Det enda som ger mig kalla kårar är när ett område med 25% av sveriges befolkning börjar uppvisa tendenser på ett allmänt ointresse för den högsta serien är det allvarligt.

(Hur man kvantifierar "ointresse" vägrar jag ge mig in på :-)

Då det gäller ditt instick om tysk fotboll måste jag nästan ställa mig frågan: försöker du kolla om jag är vaken?

De centran som har varit av störst befolkningsmässig, ekonomisk och industriell betydelse i Tyskland (och V-Tyskland) under efterkrigstiden fram tills nu har väl varit Westfalen och Bayern?

I Malmö betvivlar jag ej förmågan hos ungdomsledare att framgångsrikt fostra spelare, frågan är väl snarare om det någonsin kommer finnas ett intresse att släppa fram dem? Finns utrymmet för långsiktighet i dagens ledning?

Sen ser jag i ett senare inlägg att du skriver om Percys planerade nybygge, detta är verkligen ingen lycklig saga med färdigskrivet sista kapitel. En mängd frågor som kan stjälpa hela projektet återstår att besvara:

*Kommer Buchardts 325m-skrapa att byggas? (enligt Percy själv - en absolut nödvändighet)

*Hur går det med planerna på en evenemangsarena på Amager?

*Hur väl går dessa planer i hand med Malmö kommuns planer på upprustningen av Stadionområdet? (Är det verkligen vettigt att satsa på två så pass stora projekt på olika ställen i en stad av Malmös storlek?).

Om arenan verkligen byggs:

*Hur pass intressant är ishockey om MFF skulle etablera sig i sverigetoppen igen?

*Är 16000 stolar verkligen rimligt? Det krävs nästan att köpenhamnarna tar till sig MIF på riktigt - något som för en som bor härnere och stöter på integrationens mindre lyckade sidor verkar ganska orimligt. Om man då skriver ner antalet platser, (vilket väl Percy redan annonserat?) är verkligen arenan tillräckligt spektakulär för att inte drunkna i annat nöjesutbud i Öresundsregionen?

*Hur stort är intresset för ishockey i Malmö utanför den inre krets som idag besitter Malmö Isstadion och dess fåtal säsongsbiljetter?
Kan man verkligen få HELA Malmö, från Bunkeflo till Rosengård att sluta upp bakom MIF?
Kommentera

Märkligt ändå att huvudstaden inte lockar fler intresserade till hockeyarenan/arenorna. Det finns underlag för fullsatta läktare till i alla fall de två elitserielagen. Jag tror som Brute att AIK:s obefintliga publika intresse bottnar i hur klubben har vårdats! Finns knappast ngt annat svar. Ett hjärta som brinner släcks sällan/aldrig om inte något väldigt drastiskt har hänt. Om finnen som "köpt" laget har del i det här låter jag andra avgöra. Men konstigt är det om han köpte laget för att sedan sänka densamma, omöjligt är det inte. Har man pengar så har man.... Nu återstår ett par omgångar av kvalserien, men det skulle förvåna om inte AIK får känna på en skitserie nästa säsong. Allt lär redan avgöras under morgondagen. Degradering ett år eller fler skulle vara nyttigt för många ES- lag, men inte för AIK!
Detta blir deras undergång och fall, såtillvida att inte något mycket speciellt händer i klubben. Då tror jag inte på att klubben renodlar sig och "köper" tillbaka sig i eget ägo. Utan mer att man har en väl utarbetad affärsidé med det man håller på med. Där man lyssnar till "de inbitnas" intressen. Trots storstadslag finns det hjärta i ett lag som exempelvis AIK.

Förresten: Vem ville bygga globen? Ville AIK spela i globen? Ibland får jag för mig att det var globen som gjorde AIK så anonyma. Rätt eller fel?
Kommentera

Et tu Brute:

"Ang hockeyns nedgång i storstäderna": Hmm... börjar jag bli senil eller? Återgav jag inte dina och GLMCs åsikter när jag skrev det...?
Kommentera

TobbeA: Det har faktiskt funnits en uterink på Torpa. Den var belägen i Friardalen och var J-Södras hemmaplan under sent 40 och tidigt 50-tal. Hade t o m internationellt besök. Tillsammans med Oxabacken, nedanför A6, så var det de två första rinkarna som etablerades inne i Jönköping.
Kommentera

westerlind: "Ang hockeyns nedgång i storstäderna"

Med "storstäderna" förmodar jag att du åsyftar Stockholm, Göteborg och Malmö?

Då verkar den så kallade nedgången helt fabricerad.

VF ökade i år med 260, snittade 8 421 och är Europas 7:e bästa publiklag. Nedgång? Kris?

Malmö minskade nästan ett par hundra sedan förra säsongen (tabelläges-relaterat ?). Man fick 4 965 i snitt vilket är den tredje bästa noteringen de sista 10 åren. Det är också 521 mer än när vi sist hade en ES där två lag for till allsvenskan efter jul (95/96). Beläggningen i Malmö Isstadion för MIF i årets ES är mäktiga 87%. Om lag som Brynäs, Södertälje, MoDo, Luleå och Timrå kunde uppvisa samma siffror, så hade vi haft en outstanding liga i Europa (kris på landsorten?). När väl den nya hallen är byggd där nere så skulle jag bli förvånad om man åtminstone inte matchade Färjestads siffror.

Djurgården snittade för deras del blygsamma 7 230, vilket är den 10:e bästa i Europa. Detta är inga direkt ovanliga siffror för DIF i ES. Vid 10 tillfällen har man uppvisat sämre publikresultat än denna säsong. Vi kanske också kunde ponera med att AIK försvinner till allsvenskan. Då blir DIF ensam herre på täppan. AIK åkte faktiskt ur ES 1986 (under P. Bäckmans ledning). Säsongen efter ökade DIF sitt snitt med 1 846. Tycker det är väldigt lite som talar för att DIF:s nedgång skulle bli mycket större än vad den redan är...om man nu inte mot all förmodan skulle bli ett bottenlag nästa säsong.

AIK, ja vad säger man? Frågan är ju om problemet verkligen ligger i hur serieupplägget ser ut. Brottas möjligen AIK med en hel del problem? Problem i hur klubben sköts under det sista decenniet. Är verkligen en förändring av ES den medicin som tar AIK upp ur svackan?
Kommentera

GLMC: Tycker att visa farhågor är överdrivna. Även om DIF inte nådde ända fram i år så är det ändå en stabil klubb. Men klubbens "historia" gör väl att många anhängare kvider som kverulanter när man "bara" blev trea och försvann i kvarten. Har svårt att se hur DIF skulle försvinna ut i pereferin.

Tror också att hockeysverige klarar sig alldeles utmärkt med bara ett Sthlms-lag. Sedan ES infördes så liknar det mer och mer seniorernas TV-pucken (ett distrikt = ett lag). Förrutom Sthlm är det bara Västerbotten och Skåne som stoltserat med två lag i ES samtidigt...och det höll inte speciellt länge.

En annan reflektion som kanske inte hör hit, är ju att tysk fotboll står sig väl. Ändå har vi bara haft Berlinskt inslag i Bundesliga en 3-4 säsonger de sista 20 åren. Rysk hockey klarar sig också ypperligt fast det numer bara finns 1 Moskvalag (2 i år, men bara ett förra och nästa säsong).

Tycker heller inte att Malmö avviker så där speciellt när vi pratar spelarrekrytering. För bara ett par dagar sedan spelade dessutom deras J20 final i SM. MIF har nu gjort 12 säsonger i ES och jag kan inte se några större fel i MIF:s spelarrekrytering än vad som tidvis syns även i de andra klubbarna.

Kolla gärna mitt länktips som bildar sig en uppfattning om omfattningen av spelarrekrytering i ES. Dessutom ger den också en helt annan bild av Sthlms-hockeyns framtid.
Kommentera

westerlind:

Hehe ja vad sägs om det OskarB? Se HV på uterink på Torpa skulle va kul :)
Kommentera

Et tu Brute m fl:

Jaha, det ser ut som diskussionen har planat ut för tillfället. Vet inte om så mycket mer är att säga, förutom att vi ibland inte tycker likadant. ;-)

Debatten har trots allt gett en hel del uppslag från oss som gjort inlägg. Därför har jag försökt sammanfatta dem här punkt för punkt, så kan ni som vill ge kommentarer (Jag har även kollat in Timrås GB):

1) Ta bort derbygrupperna - Osportsligt och urvattnar spänningen med derbyn.

2) Utöka antalet lag till 14, så kan derbygrupperna tas bort utan ekonomiskt bortfall

3) 12-lags ES med två lag till Superallsvenskan efter jul - Ger extra raffel kring nyår

4) Titel till Elitseriens segrare - menat att ge extra sporre i seriespelet.

5) Permanent Superallsvenska - Flera lag på gränsen till ES får nu harva mot chanslösa motståndare i Allsvenskan. Med en permanent SA blir klivet till ES mindre och hockeyn attraktivare.

6) Slut serien enligt NHL-modell med 20 lag = 38 matcher/grundserie och ett 16-lags slutspel. Skapar trygghet för de som vill investera, t ex i nya hallar. Men, hur blir spelkvaliteten, finns det tillräckligt många bra spelare att använda?

7) Slut inte serien - det tar bort de spännande kvalen och kan skapa stagnation. Blir inte heller så populärt för de som hamnar utanför. Alla ska som BK Åshöjden kunna klättra upp genom seriesystemet.

8) Minst ett lag direktnedflyttat varje säsong.

9) Juniorkrav - Minst t ex 3 spelande juniorer i varje lag/match.

10) Utlänningskvot - Högst t ex 4 utlänningar i varje lag.

"Analyser":

11) Ang hockeyns nedgång i storstäderna - En arena för ca 8-10 000 med väl utbyggd ståplats är en av de viktigaste sakerna DIF och AIK behöver för att vända den vikande åskådartrenden.

12) Ang hockeyns nedgång i storstäderna - Samtliga klubbar behöver en långsiktig modell för spelarrekrytering, och måste hitta sätt att vinna intresse hos de stora grupperna inflyttade.

13) Större/modernare hallar = större publik? LLA - Globen

14) Allt är bra som det är...

Lägg till om jag glömt något...
Kommentera

Huge, OskarB, GLMC m fl:

Jag är glad att se att ni tydligen tillhör den grupp passionerade supportrar som andas, äter och lever hockey dygnet runt (puckformad kudde?). Skulle verkligen vara underbart om alla fans hade er inställning: Då kunde Elitserien spelas på blåsiga uterinkar i Enskede, Torpa och Husum, och ändå alltid ha fullsatt, eller hur?

Klart att det är kul att gå på matcher i ES: Det är därför jag vill hitta fler sätt att hĺlla i och öka publikintresset - idag är det många andra sporter och evenemang som slåss för att stjäla uppmärksamheten och gör allt för att ta över hockeyns publik.
Kommentera

OskarB:

Nejdå, du är inte ensam, här har du en själsfrände.
Titta hem till mig en matchkväll och du kommer inte att tro
dina ögon:
TV:n går med ES match på C+
Radiosporten på samtidigt som man håller koll på texttv.....
Nu bor jag bara ett par drives och en järnsexa från Globen så det
händer titt som tätt att man slinker in även om inte Brynäs är
på besök. En sann entusiast uppskattar ju även en halvseg
serielunksmatch mellan AIK och HV (no offence) ;-)
Kommentera

OskarB:

Självklart är du inte ansam - är man från någon klassisk hockeyort eller av någon anledning har ett långvarigt förhållande till ett visst lag kommer man (troligen) alltid ha de där känslorna.

Frågan, som jag ser det, är väl om hockeyn har råd att förlora storstäderna, där Sthlm idag är ett tydligt exempel, men även Malmö kan i det långa loppet få stora problem om man inte lyckas med att: få upp den nya arenan, bygga upp en långsiktig modell för spelarrekrytering, samt kanske mer kontroversiellt: vinna intresset hos de stora grupperna nyinflyttade.

Vad händer om hockeyn verkligen skulle förlora i storstäderna, är man på väg mot en status i klass med bandyns? (där ett fåtal mindre orter är bärare av en kultur få utanför den inre kretsen hade något intresse av under tiotals år fram till Hammarbys inträde, generalisering...men ändå).

Men visst, andemeningen i ditt inlägg skriver jag under på - vad popcornsmånglarna än lyckas med i sina försök att våldta den här sporten kommer de ej att lyckas med att få bort mig från läktarna iaf.
Kommentera

Är jag väldigt ensam om att tycka att Elitserien aldrig är en transportsträcka? Att tycka att det är kul varje gång man styr färden mot Arenan för att se mitt lag spela? Att inför varje match vara förväntansfull och uppspelt? Att även mitt under säsong gå på en J-20 match en spelledig söndag? Att ligga framför radiosporten varje bortamatch med bultande hjärta varje gång måljingeln spelas upp? Att aldrig någonsin ha tyckt att det inte är värt pengarna? Att aldrig någonsin haft känslan att den här matchen är väl inget att se? Det här med transportsträcka är mig väldigt främmande...
Kommentera

westerlind: "Jag vill istället se idéer om hur man förhöjer Elitseriens intensitet och dramatik före jul, då jag är helt övertygad om att inget är så bra att det inte kan bli bättre."

Jag skulle också gärna ta del av sådana idéer. Men det har tyvärr inte förekommet någon förnyelse här. Bara typ, "det var bättre förr". Ifråga om ES intensitet och dramatik för jul har inte heller något nytt framkommit.

Vi har haft ett annat koncept före jul. Sett till hur det såg ut under den tiden, så var det varken mycket bättre eller mycket sämre än vad det är idag.

9 av 12 lag visar upp ett bra eller normalt snitt under denna säsong. Varför FBK:s inte är som vanligt behöver väl knappast förklaras. Kvarstår de båda Sthlms-lagen. Det Sthlms-lagen behöver är inga förändringar i Elitserien. Man behöver en ny hall. En hall som är anpassad för just ishockey. Globen är ett arrangemangs-jippo som inte fyller någon funktion om det inte är fullsatt. En arena för ca 8-10 000 med väl utbyggd ståplats är vad DIF och AIK behöver. Då tror jag snart att publiksiffrorna kan börja röra sig upp emot fornstora dagar.
Kommentera

Et tu Brute:

"...stoppat huvudet i sanden", ha-ha-ha, den var bra! :-)

De frågor du inte fått svar på är väl de som gäller publiksiffror, eller ...?

Jag skrev i mitt första inlägg att ES mer och mer börjar kännas som en transportsträcka. Det grundar sig på en allmän känsla jag fått när jag pratat med andra supporters, och vad jag läst i tidningarna. Tycker sedan jag fick stöd för den känslan när prosten visade en alternativ tolkning av dina siffror.

Naturligtvis skulle jag ge beröm till "ungarna när de kommer hem med en 5:a i betyg", men jag skulle ändå bli lite bekymrad om de hade 3:or och 2:or i övriga ämnen. Dvs, det är oerhört kul för Färjestad att de har bra publiksiffror i år, men lite oroande när många övriga klubbar börjar plana ut eller gå ner i antal besökare.

Visst, det är klart att åskådarantalet påverkas av framgångarna, men andra inlägg visar att jag tydligen inte är den ende som känner lite oro. Allt går ju inte heller att bevisa med siffror...

Återigen, jag tycker att det är tråkigt om diskussionen om förnyelse och förbättringar ska hamna i bakgrunden för att vi som debatterar har olika synsätt på hur man ska läsa statistik.

Jag vill istället se idéer om hur man förhöjer Elitseriens intensitet och dramatik före jul, då jag är helt övertygad om att inget är så bra att det inte kan bli bättre.

Dessutom, att slå sig till ro för att allt går bra, är ett klassiskt recept för konkurs - någon som minns ett företag som hette Facit...?
Kommentera

westerlind: Japp, olika åsikter är grunprincipen för en debatt.

Jag är inte alls emot förändringar. T. ex. har jag redan skrivit att jag skulle ta emot ett slopande av derbygrupperna med öppna armar. Detta skulle också betyda att vi hamnar på 44 grundserieomgångar.

Det jag ställer mig tveksam till är ju tidvalet för den här "protesten". Är det inte lättare att påverka, när ES befinner sig i bottenskrapet. När ES snittar runt 4 000 så är den usel, det finns nog ingen som inte skulle ta det på allvar. Men frågan är ju vad en sådan protest har för inverkan när ES har ett av sina högsta snitt genom tiderna. Dessutom har 1 590 914 personer besökt ES-arenorna denna säsong och det är också rekord. Det är ju lite som att skälla som en bandhund på ungarna när de kommer hem med en 5:a i betyg, men när det vankas ettor så låter man det passera obemärkt.

Utopifrågan behandlar ditt påstående om "att inte alla lag har haft samma succé denna säsong". Om detta har att göra med om en ES skall anses som lyckad eller ej, så är visionen om denna "lyckade" ES:en en utopi. Det har alltid och kommer alltid vara lag som backar jämnfört med sistlidna säsong. Aldrig någonsin har samtliga lag ökat sina snitt i en och samma ES-säsong. Mestadels beroende på att samtliga lag har en tendens att dra mer folk när man ligger i övre delen av serien. Med 12 lag så kan inte alla göra det.

Förutom att jag grävt ner mig i skyttegraven och slagit folk med siffror i huvudet, så har jag också gjort en del frågeställning till dig. Men du har inte svarat på en enda...har du stoppat huvudet i sanden...eller?
Kommentera

Et tu Brute:

Det är väl bra att vi har olika åsikter och kul att det blir debatt. Men - är det något som jag fort blir trött av är när man lägger sig i skyttegravar och slår varandra i huvudet med siffror. Vad jag förstår har både du och prosten rätt, men jag gillar prostens kritiska analys, som ger en lite annan bild av läget än din trevliga framgångskurva.

Du påstår att jag beskriver en utopi. Vet inte vad du syftar på, men okej, kanske det: Jag vill nog hellre se framåt och bolla idéer, än att stoppa huvudet i sanden och vägra ändra på något förrän det är för sent...
Kommentera

westerlind: När har vi då haft en bra publik ES?

Och kan du peka på en ES där samtliga lag gjort succé?

Det är ju en utopi du beskriver. Publiksiffrorna för de enskilda lagen har alltid och kommer alltid att vara relaterade till prestationerna i säsongens ES.
Kommentera

Et tu Brute:
Jag kanske uttryckte mig otydligt:
"...Detta då publiksiffrorna för årets övriga Elitserielag inte alls varit någon speciell succé."
Kommentera

Here we go again: Förespråkare av en stängd Elitserie!

Skulle någon kunna peka på ett lyckat koncept av stängd Elitserie?

Peka på de fördelar som stängningen inneburit?

Nu pratar inte jag om något fantasifoster. Utan på något som redan förekommit, något som vi kan ta strukturen ifrån när vi stänger ES.

Kom nu inte dragande med NHL. För den är uppbyggd på att man är marknadsledande då det gäller löner och omsättning. Och det är omöjligt att plagiera här hemma i Svedala.

Kom igen nu då, vilka är de lyckade stängda elitverksamheterna?
Kommentera

westerlind: "Poängen är väl att Färjestads enorma succé gör att om deras siffror läggs ihop med de övriga, ger det ett totalt snitt som visserligen är korrekt - men blir missvisande. Detta då publiksiffrorna i övriga ES inte alls varit någon speciell succé."

Kan du ge ett exempel på en ES där övriga lags snitt visar på en speciell succé?

Hur många gånger har vi haft ett snitt i ES som överstiger årets?

Har i stort ES 27-åriga historia varit ett publikfiasko?
Kommentera

prosten: En högkonjuktur går inte att omskriva som ihålig eller något annat. Är tendensen ökande så är den "hög" vid vikande "låg". Exempelvis ökade börsen med över 600% under slutet av 80-talet och till raset i början av 90-talet. Att flaggskeppet Fermenta sjönk med åtskilliga 1000% gör varken till eller ifrån. Der var högkonkjuktur. I vissa ögon kanske ihålig därför inte Fermenta höll hela vägen.

Visst stämmer devisen: "statistik och förbannad lögn". Men vissa saker går bara inte att komma ifrån med slutsatser i statistiken.

Exempelvis verkar BIF dra några hundra extra i snitt när man tillhör toppen av ES (00/01, 4 699), när man däremot krigar därnere (01/02, 4 386) så drar man lite färre åskådare. Om nu BIF varit med och krigat om platserna 2-4, tror du då att man hade haft ett lägre eller högre snitt än 4 386? När drog senast BIF över 5 000 i snitt? 98/99, hade ni ett snitt på 4 183, var det något som debatterades flitigt under SM-banketten och efterföljande Silly Season?

Skulle TIK:s nedgång kunna ha en förklaring i att man på ett tidigt stadium släpade efter i kampen om platserna 10-11?

I förhållande till vilket publiksnitt man normalt har:

Anser du MIF:s 4 995 vara; dåligt, normalt, bra eller över förväntan?

(4 995 är MIF:s tredje bästa notering sedan 92/93.)

Anser du LHF:s 4 118 vara; dåligt, normalt, bra eller över förväntan?

(LHF hade så sent som 99/00 ett snitt på 4 070, så snacket om Renbergeffekten kanske var på sin plats, möjligtvis också årets placering. Alla lag verkar ha en synbar effekt i att dra lite mindre folk i motgång. Ner till bottennoteringen 3 806, 97/98, är det dock en bit kvar).

Varför Sthlm-lagen avviker så stort i jämnförelse med andra lag finner man ingen rimlig förklaring till lika lätt. Men det synes mer som ett internt problem än hela hockeysveriges. Det är ju inte bara publiken som sviker. För att vara Sveriges i särklass största distrikt (över dubbelt så stort som det näst största) så är ju också prestationerna rent usla. 4 lag har man representerade i de två högsta divisionerna. Lika många som Norrbotten och två mindre än Småland. Så det verkar vara mer än ett problem där uppe. Att detta grundar sig i dagens serieupplägg känner jag mig tveksam till.

Debatten om dagens serieupplägg fördes efter 96/97, då den genomförts för första gången. Snittet blev då nästan 1 000 mindre än vad det är idag. Synpunkterna var de samma men genomslagskraften nästan lika med noll (då hette det framtidens melodi). DIF drog 7 895 (+665), AIK 7 245 (+3 049). Globen var fylld till bristninggränsen då det gällde derbyna. Lite si och så i andra möten. Ute i landet ekade det i isladorna. Men vem brydde sig då?

Potentialen finns kvar i svensk hockey och man kan förvänta sig fler ökningar inom den närmsta tiden iom hallbyggen i Linköping och Malmö. Stockholm har redan dom förrutsättningar som landsorten nu försöker förse sig med. En ES som snittar över 5 000 är en hyfsad grogrund för utveckling. Sedan är det av mindre betydelse om Sthlm är bidragande även om det naturligtvis är att föredra.
Kommentera

Poängen är väl att Färjestads enorma succé gör att om deras siffror läggs ihop med de övriga, ger det ett totalt snitt som visserligen är korrekt - men blir missvisande. Detta då publiksiffrorna i övriga ES inte alls varit någon speciell succé.

Om jag minns rätt från mina 5 poäng i statistik, så tar man hänsyn till detta genom att beräkna standardavvikelse... :-)
Kommentera

prosten: Verkar som att du läser mellan raderna!
Jag citerar mig själv:
"där alla var lika inför elitserien förutom Färjestad". Märk väl- alla var lika F Ö R U T O M Färjestad.
Kommentera

250kg kärlek:
Alla lika?
Verkar som om dialogen inte riktigt funkar här...vilket skåp är det du menar?
Är det möjligtvis det blå skåpet?....;-)
Kommentera

prosten: Lugn i bussen!

Det jag ställde mig tveksam till var din jämförelse, där alla var lika inför elitserien förutom Färjestad. Det är konstigt för mig i alla fall. Varför "placerar" man FBK i ett annat skåp?

Resten ger jag blanka f*n i!
Kommentera

250kg kärlek:
"Statistik i all ära, men detta är ytterst tveksamt."

Om du läser mitt inlägg lite mer noggrant kan du se att det som du påpekar för mig ovan är just min poäng med inlägget!
Kommentera

250kg kärlek:
Tveksamt?
Jämförelserna är mellan förra och denna säsong, vad är det som är tveksamt med det.
Mina kommentarer möjligtvis, dom är naturligtvis väldigt subjektiva, siffrorna däremot är fakta.
Kommentera

prosten: Jämförelsesiffrorna för FBK är deras förra säsong. De andra lagen då? Är det i år eller förra året?

Statistik i all ära, men detta är ytterst tveksamt.
Kommentera

250kg kärlek:
Jämförelse siffrorna för FBK är alltså deras snitt från förra året.
Dessutom: per match skall det naturligtvis vara inte per omgång. Tack 250 för ditt falköga.
Kommentera

Om vi leker med tanken att FBK inte hade sin nya arena så hade snittet för iår varit 5.036, alltså en minskning med 164 st/omgång.
Inte så bra så här i högkonjunkturens topp...

Årets snitt i elitserien: 5036 ( om Fbk inte byggt ny arena).

prosten: Jag kan en del om matematik, men det här övergår mittförstånd.
Kommentera

Et tu Brute:

Med statistik kan man visa vad som helst.
Din publiksnittsövning med "högkonjunktur i ES-landet" visar sig vid en närmare granskning vara rätt ihålig, åtminstone årets ökning.

AIK -1.801 (låg igenkänningsfaktor för fansen med ett finskt lag?)
DIF -806 (fotboll gäller?)
BIF -314 (gäsp)
TIK -306 (nyhetens behag förra året?)
MIF -188 (Zlatan effekten?)
LULE -171 (Rehnberg effekten?)
HV +58 (försumbar ökning)
VF +260 (äntligen ett bra lag)
MODO +496 (lirade riktigt kul hockey)
FBK +3.196 (Nya hallen!)

LIF-LIN +72 (katastrofsäsong-nyhetens behag)
LÖV.-SSK +778 (ett storlag är åter)

Om vi leker med tanken att FBK inte hade sin nya arena så hade snittet för iår varit 5.036, alltså en minskning med 164 st/omgång.
Inte så bra så här i högkonjunkturens topp...
Dessutom en klar nedgång i Sveriges absolut största distrikt, rent illa får man väl säga.

Vet inte om man med denna lilla räkneövning kan komma fram till några slutsatser men kanske kan den vara lite tankeväckande, eller?
Kommentera

Hmm... har nog missuppfattat det här med att "sluta serien". Tycker minst ett lag ALLTID ska åka ur.

Är det något jag hatar så är det basketens inavelsserier. Se bara på "mitt" lag Jämtland: Har väl inte vunnit fler matcher än de gjort konkurser under de senaste åren. Ändå är de kvar i högsta ligan. Fantastiskt!

Låt inte detta hända hockeyn. Hoppas och tror att det sportsliga emellanåt kan få gå före räknenissarnas kortsynta järngrepp...
Kommentera

Håckla:

Håller med i dessa delar:
1) Slut serien
3) Minst 3 spelande juniorer i varje lag/match
4) Högst 4 utlänningar i varje lag. Då blir det mycket större chans att importerna verkligen är högklassiga spelare som blir stjärnor i respektive lag.

Beträffande 4): Jämställs EU-medborgare och övriga utlänningar?

När det gäller serien tror jag inte vi har tillräckligt många bra spelare för att få en högkvalitativ Elitserie. Istället är jag mer inne på "ernie eagles" tankegångar:

"Kapa Elitserien till 22 omgångar före jul och flytta ner 11:an och 12:an till Superallsvenskan. Slopa derbygrupperna. Ingen människa blir klok på alla dessa uddlösa matcher. Folk ska längta till ett derby, det ska skapas ett sug. Lagom är bäst. Det skulle innebära att 10st lag spelar vidare i ES efter jul. 8st lag till slutspel. 18 matcher efter jul och totalt alltså 40 matcher samt ett nervkittlande SM-slutspel i bäst av sju matcher i kvarts-semi och final. Uppehåll vid juletid. Bandyn bör förbli helig på annandagen. Låt spelarna få hämta nya krafter och vila upp sig under denna högtid. Det minimerar dessutom risken för skador."

Skriver detta inlägg i både TIKs och Silly Seasons GB, då debatten förs på bägge ställen...
Kommentera

79947 · »