angeroath: Nä du är inte ensam. Men jag väljer att vara förväntansfull och tro på det här! Då får jag åtminstone vara lite glad innan serien drar igång!
angeroath: Ja tror inte vi har en möjlighet att utmana om ngt i år, play-in tror jag är max. Sedan kan allt hända i slutspel, men vi ska ta oss dit först.
Gorkyman: möjligt.. möjligt.. känns dock som att vi har en skrällpotential. Man undear ju var lagets och klubbens självbild är, man pratar om att våga prata om att vinna, vi vet att många av hemvändarna är här på ett uppdrag och vi vet alla vad det faktiskt är. OM vi skulle hamna i en strid kring sista playinstrecket så vet vi av erfarenhet att det inte är många poäng och minusmål ifrån kval. Hur reagerar våra spelare som är inställda på att ”vinna” då? Anton Landers ångest i en sån strid vill man inte ha, han bär mycket på skuldrorna vår kapten! För att inte prata om Jontes hjärta och omvittnade psyke ibland. Mmm, i ett sånt läge hade jag hellre haft ett lag av legoknektar. Nåja, det är bara att vänta och se! Jag kan inget göra åt det på isen oavsett så vi får väl tillsammans se till att göra vad vi kan, dvs fylla läktarna runt om i landet.
angeroath: alltså att hålla på timrå i modern tid ska ju va att hoppas på skräll ? ha inga jävla förväntningar. när vi vunnit 2 smguld kan vi väll börja ställa krav. blir vi tippade i botten? jävla toppen då har vi allt att vinna.
mot nya misslyckanden!! men sluta nedvärdera oss. gå inte modoiters ärenden. vi har för många nyttiga idioter i våra led som klagar på allt från keps design till kameravinkel i youtube videor.
SKRIDSKOSKENAN: har jag nedvärderat? Har bara sagt att jag inte vet vart vi står. Ifjol hade jag personligen ett tydligt krav (som vi inte nådde) men vet inte var jag ska ha ribban i år, det är allt. Är också övertygad om att alla supportrar vill klubbens bästa och att det därför klagas ibland för man ser hur saker kan bli bättre, men det där är en annan diskussion.
angeroath: nä menade allmänt inte just dig. skulle gjort det tydligare.
men vi har en stor skara som nedvärderar egentligen allt. hela tiden. hånas för fullt. gör sånt i slutna kanaler kanske. inte öppet på twitter osv. som sagt, nyttiga idoioter för modoiter :-)
SKRIDSKOSKENAN: Yes här på "hockeysnack" får vi inte spekulera i nånting, man ska konstatera att vi vinner guld den här säsongen och allt annat är nedvärderande! Herregud.
Hade inte Frölunda gjorts sig fria helt från "Västra", som man kallat sig under större delen av klubbens historia? Jag vet inte, men hur ska man tolka matchtröjan från idag, t.ex? Nu är det bara en träningsmatch, jag vet, men lite tydlighet efterfrågas här hallåå!?!? ;)
angeroath: Baserar mitt tips om play-in på att det kommer vara en lång process att få spelet att sitta, och då har vi tyvärr tappat så många poäng mot lagen framför, så det blir tufft att hämta in. Tror dock att man kommer vara som bäst på slutet, och kan bli farliga i slutspel, när man fått allt att stämma. Räknar dock inte med att det gör det under 2024,
Gorkyman: Min ”analys” är att vi mycket väl kan få en start likt Örebro fick med Hedberg förra säsongen. dvs. att man bara sköljer över motståndet första 10 omgångarna för att sedan få det lite tuffare när motståndarna har landat i vilket typ av hockey som krävs för att slå oss. Förhoppningsvis får vi inte en lika tuff period som Örebro, men tycker det scenariot låter hyfsat rimligt. Dock, så hade vi nog behövt ha tillgång till en fulltalig centersida med Kapanen i spetsen för att få en så bra start som Örebro. Tyvärr missar han ju 4-5 matcher.
10473: ja, det är extremt suboptimala förutsättningar vi går in med till säsongsstart. Vår ena toppcenter missar inledningen (bara, förhoppningsvis), vår andra missar en stor del av träningsmatchandet. Allt detta i kombination med att vi ska testa ett nytt, SHL-obeprövat spelsystem.
Nu tror jag att tålamodet kommer vara stort vad gäller Jokinen, men ligger vi och skvalpar i tabellbotten med feta minussiffror i målskillnadskolumnen när vi går in i november, så...blir det tufft.
Jag är helt klart orolig. Samtidigt är jag helt för Jokinen som tränare. Det är ett potentiellt genidrag, och en 180 graderssväng från Ante-hockeyn. High risk, high reward. Men: förutsättningarna suger, verkligen. Det kommer att krävas en jävla utväxling individuellt på spelarna samt en överraskningsfaktor i starten på serien om vi ska få någon form av arbetsro.
10473: Låter som en trovärdig analys. Det som också talar emot den analysen är att Marklund har hand om det mesta som är defensivt, vilket är den lagdelen som överträffat alla förväntningar enligt kvaliteten och kvantiteten som finns.
Bragd-Birger: Japp. Det stör mig som fan det här med centersidan i inledningen. Det blir ”ganska” svårt att spela ihop dom kedjor man vill ha. Vi har inte råd med att EP ska ha någon startsträcka i början, utan han måste verkligen vara redo från match nr 1. Han får gärna spela dom två sista träningsmatcherna mot Leksand och Luleå, så vi hinner sätta ihop korrekta kedjor. Antar man vill sära på EP och Dahlén i och med att dom är varken dom starkaste eller snabbaste spelarna vi har, och i en ”Jokinen hockey” så passar dom nog inte med varandra. Så då finns det bara ett centeralternativ mellan Dahlén och Hållander, vilket blir Lander. Pettersson spelas nog in med Wedin och möjligtvis OJ. Där får EP fart på sina kanter.
Så skulle redan nu tro att vi får se detta tills Kapanen är tillbaka. Sen ska Hartmann in så småningom.
Bragd-Birger: är det tävling i att oroa sig så säger jag bara Hold my beer... tänkt om Montreal får några skador på center sidan samtidigt som OK gör en riktigt bra camp 🙀
297: Håller med, han har alldeles för långa perioder under en säsong där han är helt osynlig och menlös. Han måste öka leveransen. Men Olli kanske är rätt person att lyckas med det.
Rico01: Är tråkig och säger att om Boyce får en roll högre upp, då har vi en säsong där vi åker ur, typ. Killen han knappt platsar de senaste 3 säsongerna.
Hartmann är given i uppställningen , troligen i en tredjekedja . Hade många lägen förra året men dålig effektivitet . Spelar han 40-45 matcher så lär det iaf bli 15+ i poängraden
bar mofftak: Vilka meriter är det? Det är samma för Hartmann som det var för Dahlén i Sharks, han är en poängspelare som gör för lite poäng för att spela högt upp i hierarkin och är definitivt ingen rollspelare. Tror absolut att Hartmann kan ta en plats men tror han är allt annat än gjuten i den här truppen.
Det går ju inte annat än att gilla vad Olli Jokinen gör för att påminna spelarna om vad som är viktigt. Inför match mot Vaasa:
"-You need to communicate and help eachother. And tape to tape passes. Execute everything you need to do tonight, have that mindset. And the last thing and the most important thing - get exited. You get to play the game. Yes, I understand it's a preseason game, but get exited playing this game. Everytime we put the jersey on, it's all in mindset, it's all about (svärord) business to get the job done. And we want to make this building to be the place that nobody comes to take points. This is our home. Nobody comes here, not in the preseason, not in the regular season. Nobody comes to this building to set the tone."
” Nobody comes to this building to set the tone." Ord man vill höra. Senaste säsongerna med Ante så har man mer eller mindre låtit motståndarna tagit taktpinnen från start. Hatar sånt. På hemmaplan är det vi som ska sätta tonen precis som Jokinen säger. Det får igång publiken på ett helt annat sätt. Motståndarna ska veta att det är bara hålla i hatten första perioden i Timrå. Som det var förr. Punkt slut.
I ST står att vinnaren får 50 000kr till ett välgörande ändamål om man vinner SCA-cupen. I sändningen av ST sa man 5 000kr. En jäkla skillnad, någon som vet vilken summa som stämmer?