1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

587701 inlägg · 6217 ämnen

Försäsong 2024

« · 2728639 · » Till forumet


Sv: Försäsong 2024
Rip Kirby: 1X2.se har två dålig experter vad ska man sej. Jag såg dom video. Ska skratt eller gråt dom var pinsam.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Timrå IK Support : Jag är tyvärr benägen att hålla med.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Villervalla: Mitt tips om Kapanen blir kvar. Om han inte blir kvar kommer Timrå utanför topp 6 tyvärr.
1. Skellefteå
2. Färjestad
3. Timrå
4. Frölunda
5. Rögle
6. Växjö
-------
7. Leksand
8. Luleå
9. Linköping
10. Modo
-------
11. HV71
12. Malmö
---
13. Örebro
14. Brynäs
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Rip Kirby: Från gårdagens träning:
"Kollar lite extra på Hartmann. Han kör verkligen för fullt nu. Kul att se med tanke på skräckskadan han åkte på mot Växjö förra säsongen."

Jag tolkar det som att han inte kommer att missa många matcher i säsongsinledningen som ju är 10 dagar bort.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Otto1: Tills Kapanen är tillbaka tycker jag att man ska köra såhär:
Tror på denna uppställning i premiären.

Dahlén - EP - Hållander
Wedin - Lander - Pääjärvi
OJ - Eisenmenger - Walli/Hartmann
Boyce - Värmhed - Walli/Hartmann
Extra: Lundmark
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Zäta75: Ser utmärkt ut de
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Jag får känslan av att Timrå kommer börja urstarkt denna säsong. Första 16 matcherna vinner man 14 av dom, sen kommer dippen med 7 förluster på 10 matcher. Därefter kan väl vad som helst hända egentligen. Jag tror att vi vinner åtminstone hälften av matcherna efter årskiftet. När grundserien är över kommer vi ha kasserat runt 87 poäng på kontot och vi landar på en 6e eller 5e plats.

Eller så skiter sig allt och vi får kvala.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
För övrigt så tycker jag att Madhawk har satt vettiga betyg på Timrås spelare!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Zäta75: Vet inte när Sanny skrev sin krönika om Timrå som kom ut idag, men där säger han att Hartmann väntas vara tillbaka i mitten på oktober. Men så långt bort kan han inte vara när han nu tränar för fullt med 10 dagar bort till premiären. Skulle tro att han kan vara redo till omgång 1 till och med.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Turkiska Tiken : Läser att även Sanny tvivlar på att Jokinen ska lyckas pga hans finska bakgrund.
Märkligt ändå, när Brynäs värvade Mikko Manner som coach var tongångarna hos experterna snarare guldkandidat än "finska tränare lyckas aldrig i SHL"
Hade tex Färjestad tagit in Jokinen som coach hade nog experterna utlåtande vara betydligt mer positivt än när "lilla Timrå" gör det.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
BlackBay: Sanny är en smula överskattad om ni frågar mig. Väldigt mycket attityd, men lite mindre substans i tyckandet.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
FH - avdammad: Hjärnbrist!?
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
FH - avdammad: Tycker Sanny är skitbra, en av mina absolut favoriter faktiskt. Men kan det inte vara så att det är svårare att följa 14 lag i detalj. Jag följer ett lag, läser varje dag, ser allt jag kommer över. Jag är övertygad om att vi kommer att överraska positivt om inte skador och ekonomin sätter stopp. För någon som följer 14 lag, däribland Timrå så tycker jag det är helt rimligt att man tror att Timrå är ett mittenlag, vi trodde ju på Guld ifjol också men fick inte rätt.

Något som oroar mig mycket är dock ekonomin. Vi pratar för lite om hur ekonomin på sikt ska stärkas så att vi kan känna oss trygga även när Hållander får NHL-kontrakt efter denna säsong. Tror han och Dahlén kommer att befinna sig i absolut toppen av poängligan och Hållander får ett envägskontrakt.

Jag skulle vilja se en stenhård prioritering i att stärka tillgången till likvida medel så att skiten vi bevittnade för några veckor sedan aldrig någonsin händer. Så att vi vid en degradering inte tvingas börja om ännu en gång och sedan dansa någon sommar i finserien.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
BlackBay: Är det inte då precis därför? Att man trodde på Mikko för att han hade ett bra CV men att historien visade sig stark ännu en gång?

Om Färjestad tar in en coach, eller ännu bättre exempel Skellefteå så kommer det ju gå i sämsta fall ganska jävla bra ändå. För de har kommit 3-5 steg längre än oss. Vi är i ett professionaliseringsskede. Organisationen stärks, faciliteterna förbättras, omsättningen ska ökas etc. Vi kan inte jämföra oss organisatoriskt med de största klubbarna, däremot har vi talang och lag tillräckligt för att blicka uppåt, det är jag övertygad om men det är ju mer en chansning med TImrå än Färjestad?
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Eugen Sandberg: Tycker det finns en väsentlig skillnad. Något Sanny egentligen själv varit inne på.

Manner var en typisk Finsk tränare med styrspel.
Jokinen kan knappt räknas som en Finne med sin filosofi och ledarskap.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Synct: Hade gärna sett fler än så, hade varit mäktigt att ha flera Timråpoddar från olika perspektiv.

ST kommer väl vara mycket en redaktionell podd medan Domustrappan är ”insatta supportrar”-vinkeln, hade inte haft nåt emot någon podd från FB-supportrarna för lyteskomik eller ”Baren Tikare-podden” där alla legender i ståplatspuben bjuder på ett enögt, rabiat nedsnack direkt efter match.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
RasmusVS: Tycker MODANO borde starta podd!
Varje vecka delas det ut "veckans handväska", där han utser den han anser varit klappsämst. Gärna att han bjuder in spelaren ifråga att vara med och ta emot den på bästa sändningstid. 👍
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Eugen Sandberg:
Så länge Timrå IK har adressen Sportvägen 4 Timrå istället för Inre Hamnen Sundsvall så kommer knappast ekonomin att växa.
Och att det skulle ske är ju knappast troligt, men nödvändigt.

Minsta lilla grej som skulle utveckla ladan i positiv riktning måste bekostas av Timrå Kommun. Och dom har viktigare saker att lägga pengarna på.

Om man inte ens har råd att fixa dom trasiga skärmarna och ge Skarin en spotlight som lyser starkare än en ficklampa så kommer inte mycket att hända på utvecklingen av ladan.

Spapshjälmen är full i mögel och rost. Och till denna säsong har den fått tillskott i två inristade svastikor. Inte ens den har man förmåga att hålla snygg.

Ridå.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Per HApps: Enig, men långt från alla är det :)
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Sputnik1: den podden skulle i a f jag lyssna på
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Sputnik1: Förslag poddnamn: Lallande Timrå IK? 😂
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Tycho: Förslag poddnamn: Cancelled efter ett avsnitt.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Eventuellt är Hartmann med mot Leksand. Obekräftade källor, men ändå! 👍
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Tycho: "Släpp Handväskan"
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Turkiska Tiken : Malmö före Timrå i tabellen? Där tappade Sanny mig om inte annat.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Zäta75: Tror RBK kanske hamnar på plats 7-9. Luleå tror jag kommer topp sex
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Charliejfz: Jag tror lite tvärtom. Luleå kommer nog vara lite trubbigare än vad "experter" tror.

Rögles högstanivå fick vi se i slutspelet. Jag tror ni får en bättre säsong nu och lär hamna topp 6. 🙂
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Hartmann blir vass i år 👍
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Sputnik1: Eller SLÄPP HANDVÄSKAN!!!
(Ut med Hagos)
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
roger_sundsvall: Jag är också en av dom som tror att Hartmann är som gjuten i Jokinens sätt att vilja spela hockey!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Sputnik1: Hartmann med lika många målchanser som förra säsongen + bättre skott% = succé'
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
BlackBay: ”Läser att även Sanny tvivlar på att Jokinen ska lyckas pga hans finska bakgrund.
Märkligt ändå, när Brynäs värvade Mikko Manner som coach var tongångarna hos experterna snarare guldkandidat än "finska tränare lyckas aldrig i SHL"

Var nog ingen ”expert” som hade oss som guldkandidat vad jag minns. Snarare liknande för Jokinen nu, ”finska tränare lyckas aldrig i SHL” bla bla bla… Det var väl snarare att Manner mer eller mindre handplockades av vår på den tiden husgud, Boumedienne, som gjorde att förhoppningar väcktes.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Per HApps: alla (borde) fattar att Timrå IK inte kan växa i Timrå. Senaste 10 åren har ju bevisat det också. Snacket om att flytta in till Sundsvall har väl pågått minst så länge och under den tiden har vi varit nere och vänt i allsvenskan 2 gånger.

Så det här med att etablera sig i SHL, det är att etablera sig som ett 8-14 lag som bäst över tid. Vi har ett fönster med hemvändare nu i ett par år där vi i teorin skulle kunna gå långt i ett slutspel men allt utöver det är en feberdröm.

Tåget som på riktigt skulle kunna ta Timrå IK till en högre nivå har lämnat perongen. Det kanske kommer fler tåg, vem vet?
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Per HApps: Vilken jävla tur att adressen är Lill-Strimmas väg 1 nu då!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Tom Topp: Hartmann spelar inte mot Leksand ikväll enligt Jokinen.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Olle: Jag tror att det största problemet är arenan. Den är lite krånglig att ta sig till, den är klart opraktisk för barnfamiljer och sällanbesökare samt den är urusel för företagare/sponsorer.
Hade den legat praktiskt till nära Timrå centrum med en mer praktiska läktare, barer/restauranger och loger skulle det gått utmärkt.

Den enda publiken den är bra för är die hard-fansen då stämningen blir riktigt bra som i alla äldre arenor.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
J F K: Tycker du att ni får bättre tryck i er arena än i vår? Och är ni verkligen "Heart of Hockey"?
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Zäta75:
1. Det har jag inte påstått.
2. Det var länge sedan det var vår slogan.

Bemöt gärna mitt inlägg istället för whataboutism.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
J F K: Det hade nog varit krångligare i centrum, många städer har arenor en bit utanför sina centrum för att undvika kaoset som blir.
Då hade nog Birsta passat bättre än centrum.
Håller med om barer och resturanger, där kan man satsa och bygga om lite.

Sen tror jag mycket på Jokinens stil, att underhållning är vad hockeyn ska vara, att spela underhållande kommer öka publikens tillströmning.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
KHKmoonarn: Om man går in och tittar biljettläget resten av säsongen så ser man klart och tydligt vart folk vill sitta.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
KHKmoonarn: Tar man Jokinens stil så är det ändå övergående med tränare och spelarmaterial. Är man inte FBK, HV eller liknande så får man nog inse att man inte kommer vara attraktiva eller framgångsrika varje år. (HV fyller hallen oavsett).

Jag tycker att det är lite krångligt för vad som i dagligvaruhandeln kallas sällanköpare. Det är branta läktare, besvärligt att ta sig till och från, ganska trångt för benen, färre toaletter och ställen man kan handla. Vi som älskar hockey tycker det är ett rätt litet problem och ungdomar, men ska man på kontinuerlig basis locka fler kvinnor och män som inte älskar hockey måste det vara bekvämare nu för tiden. På 60- och 70-talet kunde man spela utomhus, men nu ska det vara ombonat och bekvämt som ett vardagsrum...
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
J F K: Folke ä så jävla bekväm nu för tin!!!
Tacka vet ja förr mä utomhusrink - 30 å en flarra Fickljumnen Explorer!!!!

Ikväll match mot Knäckebröt i Bagheera å vi gå för 3 poäng!!

Bolage öppna snart å hemmabaren likaså!!

Låt dä rinna lätt ikväll rabbuslingar!!!🎉🎊🥳

Halleluja 🙏🙏🙏
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Grattis Kappan ida!!!
Låt dä rinna lätt på din da🎉🎊🥳
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
J F K: Det är inte ofta jag håller med dig, men den här gången måste jag ge dig rätt.
Jag är säsongare i Vida Arena sedan den byggdes och det hade jag definivt inte varit om den inte varit bekväm som du säger, som ett vardagsrum. Bekväma stolar, suverän överblick över isen och nära till baren.

Hade Lakers spelat i EON hade jag definivt varit en sällanbesökare då mitt stora hockeyintresse i rätt låg grad gäller just det laget, Men som stort Timrå-fan sedan ett halvsekel hade jag självklart varit säsongare om jag bott i närheten.

Sällanbesökarnas betydelse för klubbarnas ekonomi är nog större än man vill tro. I Växjö finns alla möjligheter att enkelt både äta, ta ett par öl eller glas vin.
Jag vet inte hur det ser ut nu, men för några år sedan var Lakers laget som drog in mest pengar i arenan av alla SHL-klubbar trots att man har ett av dom lägsta publiksnitten.

Så hur mycket man än kan sakna den spruckna kokkorven, träribborna på ståplats och fem grader i hallen så funkar det inte längre, Lever man kvar i dom tankarna får man nog nöja sig med att favoritlaget får husera i dom lägre divisionerna.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
SMÅLAND: Finns det fortfarande vuxenfilmer på TV1000? :)
Låt det rinna lätt ikväll! Timrå vinner mot Leksand
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Zäta75: "Gömma körv" är de det du menar?
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
RunarUp: Jo, men i Växjö, Övik och fler ställen kan man få med sig folk på matchen som inte ens är riktigt hockeyintreserade. Kan man sitta vid ett bord i restaurangen och dricka en pilsner eller två behöver man inte älska själva hockeyunderhållningen för ha en trevlig kväll.

Dessutom ger det förutsättningar för att de personerna fattar intresse efter att motståndet mot den underbara sporten nötts ned.

Som företagare är det smidigt med gångavstånd från hotell så besökande kunder kan bjudas med utan att det är en allt för stor apparat. Har man en trivsam loge kan man rent av i en period sitta kvar i logen och snacka affärer utan att att sitta på en rad bredvid varandra.

Sedan är jag den första att erkänna att det aldrig blir samma tryck i den nya arenorna. Kempehallen vinner mot Hägglunds arena varenda dag. Hovet mot Globen (som dock är en osedvanligt dålig arena för hockey). Så hockeymässigt kan man säga att nya arenor är skräp, men tittar man ur ett ekonomiskt perspektiv är det väldigt mycket jobbigare för Timrå, Löven och lag med den typen av charmiga arenor.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
J F K: Jag tror du har helt rätt, något jag tänkte på var matchen Kuben mot AIK som gick på Np3-arena (Idrottsparken i Sundsvall) 7410 per på läktaren. Vi parkerade mitt i stan och hela stan var svart-gul när folk gick till arenan, det var riktigt roligt att se istället för långa köer mitt ute i skogen. Jag tror ju att bara folk ser stan fullt i hemmalagets färger på väg till match drar med sig fler människor och att sammanhållningen blir bättre.

Oavsett, kvällens match, hur värderar man ett genrep jämfört med de andra träningsmatcherna? Lite mer tror jag, systemet måste börja sitta, vinst kanske inte är det viktigaste men spelet måste börja vara där.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Ingen Hartmann eller Kapanen idag, utöver dom bortfallen så är det full trupp.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
RunarUp: Det är väl därför, har jag läst, som Timrå har en plan att utveckla arenan tillsammans med Kommunen.
En flytt till Sundsvall-diskussionen kan vi ju lägga ner, vare sig det är bra eller inte. Det kommer inte att hända inom 20år, tror jag.
Kommentera

« · 2728639 · »