1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

587684 inlägg · 6217 ämnen

Försäsong 2024

« · 2729644 · » Till forumet


Sv: Försäsong 2024
DIF sköt 13 skott idag mot Mora.
Ser tufft ut.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Låt dä rinna lätt ikväll rabbuslingar 🥳🎉🎊
Ja hemmabaren öppen hela natten!
Välkomna 🎊🎉
Länge sen ja såg sånn fart i Timrå!
Ha Lill-Kentas Torped hockey kommi tillbaks?
Ja hopp att OK komm tillbaks efter Campingen 💪💪💪
Halleluja 🙏🙏🙏
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Hur ska de gamla hinna ikapp dom unga när dom gasar.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Otto1: Fixar du en sammanställning på interna poängligan nu när det är färdigspelat?
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Turkiska Tiken : Kommer imorgon!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Otto1: Vi kommer att vara jääävligt jobbiga att möta den här säsongen under Ollis styre alla o då menar jag ALLA har köpt den hockey som han vill att grabbsen ska spela även om de iinnte sitter än så kommer vi Timråiter vara jättenöjda för VI ÄR RÖDA O VITA O VI ÄR TIMRÅ HOCKEY!!!!!💪💪🇺🇿
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
TIK_TIK: Kanske dags för wiken att värva in Bremberg
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Turkiska Tiken :
"
Wedin sparar utdelningen till serien. Han vet inte hur man gör mål på försäsongen eftersom han aldrig spelar den.
"

Haha! Skrattade högre än jag vill erkänna, samtidigt blir man orolig för att skadan bokat in en annan plats i kalendern.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
bar mofftak: Det bästa jag la märke till i den spelformen var att man inte gick ner och spelade box utan man checkade högt istället.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
JonteD: Riktigt bra match av oss idag! . Ser ut som Jokinens spelsystem börjar att sitta riktigt bra nu. Vi har fart framåt och då får vi automatiskt fart hemåt. Om alla orkar åka skridskor och pressa som ikväll får alla lag i serien det tufft mot oss.

Vi har hittat en grym förstakedja nu. Hållander outstanding. Går inte att ta,pucken ifrån honom när han har bestämt sig. EP hattrick Ångesonen levererar igen som vi vet att han kan. Han passar böst som center som jag alltid har sagt. Dahlen ser bättre ut än på många år! Wedin åker igenom på efen hand många ggr under match. Utdelningen kommer att komma var så säkra. Walli är som hela Timrå.

Dvs IN YOUR FACE!!!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Zäta75: Ja ja titt hela natten och kl 00 00 blev dä stjärnornas krig å Ylva Maria låg något äldre å ålade halvnaken i en skinnsoffa 🎉🎊🥳😂
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Kung DALLAS 🎉🎊🥳
Vikken unnebar försäsong!!😍😍😍
5 kassar å 8 passningar!!🥳🥳🥳
Å en glödhet EP mä 4 kassar på 2 matcher!!💪💪💪
Freda å låt dä rinna lätt ikväll rabbuslingar 🎊🎉🥳
Halleluja 🙏🙏🙏
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Såhär slutade poängligan på försäsongen. Dahlén i topp på 13 poäng, tätt följt av Hållander på12 poäng. Sen är det en bit ner till Forsmark på 8 poäng.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Lyytinen: ”They were very hard to play against…”

Lyytinen hade lite svårt att beskriva sin match mot Timrå… nästan som han längtar tillbaka.

youtu.be/zmaHtd3HaRc?si=t1dPf5HTzXq90D-j
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Otto1: Var hämtar du poängen ifrån?
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Rip Kirby: Jag har gått igenom alla matcherna och lagt in dom poängen som missats, var en hel del. Hållander saknade tex 6 poäng i den officiella statistiken, Forsmark 3 osv.. .
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Försäsong är jag personligen inte så intresserad av resultatet utan spelet. Skillnaden från förra året är att Timrå känns tunga att möta. Eftersom man har en annan fart på skridskorna så kommer man in med tyngd. Det såg jag inte förra årets försäsong utan det var mer passningar och teknik. Passningarna och tekniken finns fortfarande där så jämför jag försäsongerna är Timrå bättre i år.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Otto1:Jag förstår. Bra jobbat.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Hahl Bundy 2.0: Jag är säker på att Joonas längtar tillbaka till oss.

Vi bör ändå ha fått lite respekt av vår försäsong ute i landet tror jag. Nu gäller det bara att fortsätta att spela såhär när det väl gäller. Dessa matcher bör ha gett självförtroende som vi kan bygga på. Hög forecheck och ofta bryter vi spelet högt och skapar målchanser. Snabbt med pucken mot mål och stabilt försvarsspel och målvaktsspel.

IN YOUR FACE!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Det enda som är piss just nu är att det är 8 dagar till match.
Hoppas på att det kommer lite hockeypoddar under veckan...
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Röda Tallen: Det bestående minnet av de senaste matcherna är som påpekats här inne att kommentatorerna ständigt nämner hur slarvigt motståndarna spelar. Kanske, men det är lättare att slarva när man inte får någon som helst tid på sig att fundera vad man ska göra av pucken. Hur det är går är jag rätt säker på att vi inte kommer att få några sömnpiller till matcher i år.
För övrigt har Sture namnsdag i dag, så det är allmän flaggdag hos lillasyster!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Woody: Leksand hade 33-25-33 procents effektivitet i Pp i sina tre senaste matcher! Nu blev det väl minus? Tycker att det visar på Timrås aggressivitet, motståndarna får svårt att bygga upp ett eget spel. T.om när dom är en man mer!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
2magisk: Håller med. Förra året lekte man sig genom försäsongen med individuella skillz och snyggt spel. Vilket kan se förrädiskt bra ut när det just är försäsong och intensitet, kampmoment och noggrannhet inte är på nu-tävlar-vi-om-poäng-nivå.
När det sen blev seriespel och man gick heads-on på 100% blev det snabbt uppenbart att man inte var rustade för det.

I år ser man en tydlig spelidé. Och denna idé är så jävla in-i-själen vacker för oss med rödvita hjärtan. Ta kommandot, skridskointensitet, framåtdriv. Inte be om ursäkt för någonting. Den här brojäveln kommer ni inte över.
Helt jävla underbart.

Men, som sagt: försäsong, schmörsäsong. Det är en sak att orka hålla uppe intensiteten och ta kommandot när motståndet kanske inte riktigt är på samma tävlingsnivå eller vill checka av samma boxar, en helt annan sak när motståndet har precis samma mål som du själv (3 poäng).
Jag förväntar mig att den här PROCESSEN vi är inne i har en bra bit kvar innan den är i närheten av någon form av fulländning. Vi lär falla genom ett antal gånger under hösten och bli sönderkäkade av starka kontringslag med förmåga att spela bort hård press. Förhoppningsvis inte allt för ofta. Ska det här bli lyckosamt måste spelarna köpa spelfilosofin till 100% och verkligen tro på det vi gör. Hur Jokinen hanterar käftsmällar och gruppens reaktioner på dessa återstår att se.

Men (igen): så här långt har Jokinen verkligen gått från klarhet till klarhet. Han har från dag 1 varit extremt tydlig med vilken hockey han vill spela. Han har utstrålat lugn när det inledningsvis såg ut som ett gäng yra höns fått iklä sig den rödvita(och väldigt blå) munderingen, metodiskt implementerat fler och fler detaljer i spelet, och - inte minst - följt upp uttalanden såsom "we hade a very good week of practise" med en kraftigt förbättrad prestation på isen kommande träningsmatch.

Första perioden igår, herregud. Vilken jävla totalhockey. Kan man komma ut i den stilen på - framförallt - hemmaplan vore det helt sinnessjukt om inte publiksiffrorna boostades kraftigt. Snacka om hjärta och passion. "Bring something to the table!".

Jag är sjukt spänd och förväntansfull inför den här säsongen. Vi har kapat hängslena, livremmarna och hoppar in i rallybilen utan att bry oss om att bromsarna slutat fungera. Vansinnigt och väldigt risky, oh yes. Men va faen. Ska vi ta oss förbi lyxbilarna i det här rejset är det inte genom att bromsa.

Ut och kör över skiten!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Tom Topp: Låter ju lovande att vi även stängde ner dem i PK. Säga vad man vill om förra säsongen men vi tappade många viktiga poäng i båda special teams spelformerna. Jag läser era enorma förhoppningar om Olli-håkki men själv skulle jag nääästan vara nöjd om vi kan ha ett bra PP och PK.

Släp handväskan, nu kör vi!!!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Bragd-Birger: Precis så. Skall bli oerhört intressant att se hur Jokkinen och laget omsätter försäsongsliret till seriespel. Framför allt när mörka och långa november till februari kommer och serien blivit till vardag. I början kan man ju gå på ruset av att det äntligen är igång. Men ett par förluster i rad i november och det kan bli darr. DET ska bli intressant att se hur man löser det och OM laget orkar hålla uppe den här intensiteten över tid.

Men som många har varit inne på; resultatmässigt ser ju den här försäsongen snarlik ut som föregående. Skillnaden i år är ju att laget tagit steg för varje match och en tydlighet i spelidé blivit starkare och starkare. Jag hoppas att utvecklingen fortsätter.

Sedan är man ju nyfiken på om tifo-gruppen snor nått citat från Jokkinen till något tifo. Finns fu ett par att välja på.
"F*cking shoot"
"In your face"
"Get moving"
"Bring something to the table"
"Thinking caps on"

Eller så kör man bara ett "take the *piiip* puck to the *piiip* net, and take the *piiip* shot. Don't *piiip* just *piiip* skate, put your *piiip* thinking cap on".

Onekligen jävligt spännande ingång i den här säsongen. Minst sagt.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Var bara tvungen att leka lite med bild konsten...
Uppladdat:

450x300-modano_0.pngmodano_0.png

Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Håller med i mycket av det ni andra säger, att man ser en utveckling match för match.
Men det jag också upplever som en skillnad (mycket baserat på de videos man ser) är hur han kommunicerar med laget.

Han ställer tydliga krav på vad han förväntar sig gällande deras prestation på isen, men samtidigt så verkar han extremt duktig på de mjuka värdena också, för att alla ska trivas ihop och de verkligen ska komma ihop som ett lag.

Exempel 1: Inför säsongen så pratade han om att spelarna jobbar inte för honom, han jobbar för dem.

Exempel 2: Efter att de vunnit på straffar så tyckte han att hela laget hängde med huvudet, men han var tydlig med att vinst är en vinst och de ska firas.

Det känns som han har grunderna för hur en modern ledare ska vara för att man ska kunna leda sin grupp framåt där han är med i gruppen och drar lasset, han pekar inte med hela handen, även om han ställer jävligt tydliga krav.

Jag gillar det jag ser/hör och förhoppningsvis så bygger han tillräckligt med motivation och vinnarvilja i laget så att även de mörka dagarna i tråkiga novemberlunket fungerar bra.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Woody: ” Kanske, men det är lättare att slarva när man inte får någon som helst tid på sig att fundera vad man ska göra av pucken. ”

Exakt. Kommentatorerna, som heller kanske inte är några taktiska genier av logiska skäl, har ju inte förstått det där än med Timrås spel. Dom där behagliga förstapassen i egen zon när motståndaren har ställt upp i mittzon fungerar inte lika bra längre när man har en motståndare som vill bryta spelet redan i ens försvarszon. Så initialt kommer vi säkert ta flera lag på sängen och Timrå kommer bli ett lag som motståndare får anpassa spelet efter, det intressanta blir väl när dom väl gjort det. Jag tror inte det är alla lag i SHL som man kan forcera att slå felpass rakt in i banan i försvarszon, det blir mycket sargspel mot Timrå.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Ja, jag tror också att flera lag kommer att tas på sängen. Så här sa Challe i Falu-kuriren: "– Det var ingen höjdare. Vi blev överkörda i första perioden fast vi hade pratat om hur de spelar på sitt nya sätt, att vi skulle vara snabba i fötter och snabba i passningsspelet som vi normalt kan vara. Men det var inte bra, säger Charles Berglund"
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Rico01: Viktigt att dom har en plan B om detta inte fungerar under match, kan ju vara så att man har en dålig dag och att tex inte orken finns där. Det såg vi i andra matchen mot Vaasa blandannat, då rättade man till spelet efter den första matchen, det lovar också gott tycker jag.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Olle: Ser att JJ är lika nöjd som oss härinne och fattas bara. Vi har ju till synes fått närmast exakt de svar vi vill ha av en försäsong. Av vårt spel. Jag hoppas verkligen inte att nån tror att vi fått svar på hur Timråmatcher SHL-säsongen 24/25 generellt kommer se ut. Det är faran med försäsong, att det är så förbannat svårt att inte bländas av ett resultat som igår.

Men så många parametrar spelar in som gör 5-1 borta mot Leksand värdelöst att dra växlar på. Som resultat betraktat alltså. Förutom att det är försäsong och de helt uppenbart inte var lika påkopplade som oss så hade de likt Luleå spelat match kvällen innan. När vi kom från en lite längre ledighet.

Man kan älta för och emot i evinnerlighet kring det men jag tror det var till vår fördel. Förutom att de hade en match mot SHL-motstånd färskt i benen så hade de laddat ur rätt rejält. Är förmodligen rätt svårt att ladda om mentalt mindre än ett dygn senare i en betydelselös träningsmatch när man just krossat ett förmodat topplag med 7-1.

Men som sagt; det spelmässiga hos oss kan ingen ta ifrån oss. Olli levererar det han lovar hittills och grabbarna underkastar sig. Ber om en någorlunda skadefri säsong, då kan det bli riktig jävla tjosanhejsan med finsk tango och retroaktiv hemvändarutdelning. Ja jag tycker att vi har en del kvar att önska där
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Otto1: Jokinen berättade i ST (tror jag det var) att han under försäsongen har rullat på femmorna och inte coachat något alls så, men att han ska börja göra det mer när serien drar igång. DET ska bli intressant att se, vilken matchcoach han är för det har vi inte riktigt sett.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
mikenomad: Håller med dig här. Man är försiktigt optimistisk. Men nu är försäsongen passé och allvaret börjar!

Spännande att se om Jokinens filosofi håller när lagen kommer börja scouta och syna vårt spel lite mer!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
mikenomad: Inte för att var den som är den men, nu var det 48 timmar mellan Leksands matcher.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Woody: Stures namnsdag, aka ”Den längsta dagen”
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
kulltorp: långfredag 2.0
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Cobbel: Jokinen är nyckeln till TImrås framgång så är det. Om spelarna lyckas leverera som han vill att de ska göra så kommer vi att vinna många matcher i vinter.

Att alla spelare har respekt för Olli som har otroligt många NHL-matcher under sitt bälte tror jag är en väldigt starkt påverkande och positiv faktor till framgång.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
mikenomad: JJ räknar jag som vår förstamålvakt som han varit en tid nu. Sedan lär Juel stå ett antal matcher enligt plan för att avlasta JJ.

Det kändes väldigt tryggt med JJ igår. Han gjorde ett antal fina ingripanden.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Öndulat: Sture behöver snarare en långhelg..
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Sista stegen…

Kommer Timrå någonsin bli ett lag som utomstående någonsin kommer tro på?

Har vi ekonomiska chanser att bli det laget tror ni?

Som Rögle lyckades med ex vis,

Det betyder självklart inte att man blir några segrare bara för det men det ger uppmärksamhet.

Vår backsida känns som akilleshälen år in och år ut.

Tunn och begränsad…

Jag har ingen överdriven oro för att dom inte ska vara ett, likt ifjol minst sagt stabilt lag i egen zon.

Men det vore mumma att någon gång få lite av den flärd som Mikko Lehtonen och Johannes Kinnwall gav oss en gång i tiden.

Jaja underdog’s vinner alltid skönare än lagen som håller för favoritskapet!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Sputnik1: Jag skulle nog vilja säga att en frivecka ligger högst upp på önskelistan..
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Zäta75: Tycker inte vi behöver nån utpekad 1:a målvakt.
Juel är minst lika bra. Tycker att dom kan få stå 50/50.
JJ är bra, men ett problem han har är att han gång på gång lägger returer rakt ut i banan och igår var inget undantag, men som tur var våra backar med på noterna.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Zoogin62: Det kan jag inte hålla med om, returerna alltså.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
söder över: Ingenting är omöjligt. Vi lyckades slå ur underläge med Lill Kenta och smått vara och nosa på finalspel. Det ofta med en backsida som inte var mycket sett till namnen på pappret. Men där han fick ut mycket genom spelidén och att alla jobbade som en enhet.

Får lite Kenta vibbar över Jokinen med. En tränare som fick med alla på skutan och att sätta det hårda arbetet först.
Lill Kenta lyfts ju än idag upp av många gamla Timråspelare som den bästa tränare de haft i karriären.

Varenda spelare i laget verkar nu också lyfta upp Jokinen. Som Emil.P sa i podden senast. Att sättet Jokinen leder laget gör att man blir inspirerad och är beredd att göra det hårda jobbet.

Hoppas detta kommer funka med Jokinens filosofi. För då tror jag att vi hittat en riktig guldklimp i vår tränare. Speciellt att han verkar vilja jobba hårt och även vilja vara med och utveckla vår juniorsida.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Sputnik1: jag är jäkligt förhoppningsfull! Framförallt tror jag att vi kommer att få se en riktigt underhållande hockey! Glad att jag kostade på säsongskort! Vintern är räddad! 😄
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Tom Topp: Yes. Hemmaspelet måste bli bättre kommande säsong. Pallar inte med att se motståndare komma till vår hemmaborg och diktera längre!

Vi skall sätta tonen och att de skall veta att det bara är att hålla i hatten när vi flyger fram!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Sputnik1: Ja, som man har längtat efter lite kaxighet!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Sputnik1: Upplever ändå att vi fått sett ett helt annat hemmaspel de matcher som varit på "hemmaplan" (räknar in SCA-cupen matcherna nu), där laget är betydligt mycket elakare framför egen kasse.

Fick gåshud när Hållander tog nackgrepp framför egen kasse i en av matcherna. Eller när grabbarna står upp för varandra och låter ingen köra över våra spelare utan konsekvens.

En grabb som spelat så konsekvent hela tiden är ju Boyce. Nu känns det som att alla har lite av den gnistan i sig.

Helvete, nu sitter man här en fredag och är så satans peppad på hockey igen.
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Sputnik1: mm…

Man hoppas att Olli är mannen som plockar fram det där psyket igen.

Ger spelarna verktyget att hitta och nyttja dom där 10-15 procenten som inte finns för att alla människor lyssnar på huvudet när det säger -det här max.

När det låsts upp och spelarna fattat att det finns en ny känsla som är max så har man en dimension som verkligen gör skillnad!

Om så en 5-10% hårdare jobb på 15 av killarna så börjar det bli tydligt som fan för en motståndare.

Det är mentalt svintungt att känna svaghet inför en motståndare. Den är inte lätt att komma igen ifrån.

Lill Kenta var grym!

Det ser onekligen annorlunda ut i år med först och främst Dahlen. Han har fan varit som natt och dag!
Petterson är en ny människa med men det kan ju förklaras av att slippa åka griller med ett pajat knä.

Det blir en spännande inledning av detta år!

För det verkliga året börja när SHL startar!
Kommentera

Sv: Försäsong 2024
Cobbel: Ja jag har också sett skillnad redan!
Men jag tänker seriespel när det väl gäller.
Är ändå inte så orolig. Vi kommer få se underhållning som Jokinen uttryckt det.

Släpp pucken!1!1!1
Kommentera

« · 2729644 · »