1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

586529 inlägg · 6217 ämnen

Rädda pojkar spelar inte semi

« · 518163 Till forumet


Rädda pojkar spelar inte semi
Farhågorna från kvartsfinal 1 håller i sig. Timrå håller på att skänka bort en kvartsfinalserie. Det vi ser nu är inte en hockeyfest där de som vågar vinner, utan ett chickenrace med Timrå krypkörandes på ettan.
Det är sannerligen ingen vacker syn.

Kenta fokuserar efter-match-snacket på 2-1 målet. Visst, utan ett sådant hade dom inte vunnit, men: jag blir rent förbannad av det. Oerhört provocerande. Taktiken är alltså inget misstag. Här handlar det om att säkra, säkra, säkra. Avvakta. Håll ihop laget. Gå inte bort er i kontringar, bla bla. Finns säkert en massa snygga termer för det, men här är min: fjollhockey.

Älskar Timrå, Kenta och alla berörda, men: kärleken smärtar. Jag har aldrig sett ett ängsligare och ett så uppenbart felstyrt timrålag någonsin. Jag känner ingen stolthet över huvud taget över det jag tvingas bevittna. Rädslan att förlora/göra misstag är inte bara större än önskan att vinna, den genomsyrar allt.

Trots allt, två livlinor kvar. Hoppet om att Kenta ska erkänna sitt misstag och släppa försiktighetens bojor är dock minimalt. Därför är jag inställd på att kommande matcher blir en svanesång över en spilld säsong.
Och faktum är: fortsätter fegspelet så vill jag inte ha någon semi. Lite jävla stolthet måste finnas. Utan rockn'roll stannar Timrå.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Bragd-Birger: Jag håller med dig. Något är grymt fel. Så här känner vi inte igen Timrå IK från hockeyåret som gått.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Bragd-Birger: Det var den bästa analysen på länge!!!! Kan bara hålla med.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Bragd-Birger: It's better to burn out than fade away.

Om Timrå ska äka ur i kvarten, så gör det med stil! Ge allt! Kriga på varje puck. Om det nu är så illa att vår slutspelsform är sämre än Djugårns, låt de inte komma utvilade till semin.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Någon som tror att Dalén spelar i morrn? iaf ombytt och medsittande i båset? kanske kan vara bra bra moral höjare om inte annat eller. Kom igen nu Kenta in med Uffe.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Bragd-Birger: Ett känsloladdat inlägg och visst... passionen för laget Timrå IK gör att känslorna svallar lite extra nu när det går tungt.
Jag föredrar dock att vara lite mer optimistisk. Vi vet alla att den typ av hockey som tillämpades i grundserien inte alltid fungerar smärtfritt i ett slutspel. Nerver kommer in som skapar en större försiktighet, men vi måste också komma ihåg att Djurgården uppträder på ett helt annat sätt än jag sett tidigare under säsongen. Man stör TIK konsekvent högt upp när det gäller uppspelen och den rätta rytmen att bygga upp anfallen infaller sig inte för Timrå.
Sen tycker jag att det var en oerhört jämn match igår. Det jag saknar mest är mer skott på mål och att forwards står framför Thodores mål och rakar på returer. För sanningen är att Jose var rejält skakig igår och returer släpper han ofta.
Fredrik Modin symboliserar mångt och mycket problemet. Han var förvisso bättre igår än i söndags, men karln far ju bara runt och håller i pucken. Visa lite jävlaranamma , initiativkraft och skjut !!

Annars så tror jag faktiskt fortfarande att vi tar hem det här. Jag tror t.o.m. att det blir 4-2, men fler än Z måste stiga fram.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Bragd-Birger: Håller inte med. Hade inte Kenta haft sin "säkra"-.taktik hade inte Timrå gått till semi två år i rad och kommit tre i grundserien i år.

Bättre att vinna än att spela snyggt.

Sen hade vi nog lite flyt i fjol och vann de två första jämna matcherna mot L.H-C i fjol.
Verkar vara lite mer oflyt i detta slutspel.
Oflyt att Kipper hade influensan precis lagom till slutspelet.
Hade han spelat på topp så hade det nog blivit hemmavinst i söndags.

Men Timrå kan vända på det här.
Skulle inte bli förvånad om Kenta satsar mer offensivt på torsdag.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
redline: Det är offensivt som gäller nu, det är ju Timrås signum. Så fort man börjar åka skridskor och spelar agressivt så kryper Djurgårn hem. Man kan som sagt var inte fegspela nu, det är OFFENSIVT som gäller men backarna måste vara VAKNA!!!
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Timråspelarna är inte rädda för någon annan ishockeyspelare! Aldrig! Dom är möjligtvis överdrivet rädda att förlora... Titta på Södertälje. Dom är inte ett dugg rädda att förlora... Trots att dom är ett betydligt sämmre lag så bjuder dom upp LHC till en redig kamp. Timrå IK måste ta sig ur detta mentala tillstånd.
Modin kan! Hela Timrå IK kan! Vi måste stötta! Att gnälla hjälper inte ett dugg. Vi vet att Timrå IK kan slå Djurgården.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
redline: Man behöver inte spela snyggt, men man ska åtminstone åka skridskor! Som det är nu är Timrå trea på pucken i alla lägen.

Så här tycker jag att det har sett ut de senaste matcherna:
Timrå får ordning på pucken, kommer över mittzon och slänger in pucken i anfallszon. Kommer det några Timrå spelare in med fart..... nej.
DIF kan enkelt ta tag i pucken och göra en spelvändning. Timrå lyckas få tag på pucken och gör pånytt ett anfallsförsök och vad händer, jo de dumpar in pucken eller dribblar på blå och historien upprepar sig om och om och om igen.
Timrås spelvändningar är obefintliga i dagsläget.... först måste vi ner och ta burskydd för att sedan göra sidledspassningar till tusen.
Och inte f-n vinner man någon kvartsfinal med spelupplägget.

*blir så irriterad när jag tänker på det*
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Maggan: Ta en kopp kaffe och räkna til tio. I morrgon så är jag på plats och då vågar de ta´me´fan inte fegspela. Det ska jag bli man för.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
FH - avdammad: Skönt att återse din signatur på Hockeysnack. Hoppas att du rör på dig, så att dammet icke fäster igen.

Skulle gärna vara optimistisk, men hur jag än försöker kan jag inte se annat än mörker. Anledningen är att jag inte alls delar Kentas syn på denna obehagliga matchserie, eller vad som måste göras för att komma ur strypsnaran. Jag tänker: Rocka Röven Av Högern. Han tänker: Inga Fler Misstag.

Med säsongens matcher, och tidigare slutspel, i minne är det smärtsamt att se denna kvartsfinalserie. Fram tills nu har han medelst suveränt taktiskt sinne och fingerzpitsgefühl lockat fram en kollektiv storhet ur tämligen basala ingridienter. Nu har han lyckats med det motsatta. Ett helt lag åker omkring och underpresterar. Man kan snacka om formkurvor, oflyt, misstag och så vidare in absurdum. Enligt mitt bemenande är det inte där det felas. Det är snarare inställningen, och den taktiska disponeringen av styrkorna.

Just nu är coachmatchen Frank Bruno mot Lillen Eklund. Och det är inte Wikegård som efteråt kommer att säga 'jag tyckte jag var bra med så länge jag stod upp'. Tyvärr.
Jag såg gårdagsmatchen som lite av ett vägskäl. Därför blir jag både förbannad och uppgiven när jag ser vilken spelplan timråiterna så ängsligt försökte följa. Därför känner jag närmast vrede när jag hör Kenta fokusera på det misstag som leder fram till 2-1. Och därför hyser jag väldigt litet hopp om vändning av denna kvartsfinalserie.

Märk väl. Jag förespråkar ingen tuta-och-kör, hej-vad-det-går-hockey. Hjärnan måste finnas med, defensiven ha hög prioritet. Men det är fanimej närmast tjänstefel att undlåta sig att överlämna taktpinnen till Djurgården, som därigenom får ännu större möjligheter att spela hockey så som de vill.

Det GÅR att våga mer. Även med kontroll.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Bragd-Birger: Jadu Birger vi vill nog båda att det Timrå IK vi båda känner åter skall beträda isen. Men jag vidhåller att problemet ligger mer i hur Djurgården spelar än i hur TIK uppträder. Förvisso borde det finnas motdrag, men närman stör uppspelen tidigt och styr ut forwards i mittzon så är det banne mig inte så enkelt.

Sen finns det några till synes enkla åtgärder. Få ordning på PP och behålla iskylan när man provoceras ( lättare sagt än gjort ). Sen måste Z, Modin och den av ST utsedde som Timrås bäste back någonsin ( bah !!!) Berg stiga fram och visa ledarskap. Just nu känns det som att Manderville får bära hela det oket och det kan väl ändå inte vara meningen ??

Sen struntar jag i om det är tokfel och desperat. Jag skulle vilja se Dahlén i båset och på isen. Han kommer säkert att vara seg och om möjligt ännu bredbentare i sin skridskoåkning. Men Uffe har guts och vinnarskalle och kan om inte annat säkert bidra med lite peptalk i omklädningsrummet. Känns som att just det inte är Lill-Kentas starka sida.

Vi fixar det här Birger !!
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Vid kanten av en avgrund finns endast ett sätt att gå framåt, och det är att ta ett steg tillbaka.

Chanser kommer sällan av en slump. De skapas!

På kinesiska skriver man ordet "kris" med tecknet för "fasa" OCH tecknet för "möjlighet".

Bästa sättet att finna ett bättre jobb är att göra det jobb man har bättre.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Smokey:
Det finns bara ett sätt att klara detta.
Full fart framåt! Om Timrå faller in i grisfarmarnas grishockey blir det nya udda målförluster. Var är den berömda skridsko-åkningen?
Gasen i botten så hänger de inte med.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Bragd-Birger: Timrås rock'n'roll stannar utan en sjysst trummis som håller rätt takt och rätt attack. Styrspelande köttare har aldrig vunnit över en positiv lagmaskin som vågar, vill och kan.. De individuella misstagen avgör istället för den kollektiva kraften. Ingen ängslig publik - inget ängsligt lag.
Igår blev vi överkörda överallt. Vinnarskallar behöver kickas igång. Nu har vi fått en kick allihopa..

Nu ska vi inte bli darriga på manschetten utan forstätta tokyra på rakt på mål med skott och fysiska inbrytningar. De är ju för fasen klenare än TIK och mot ett lagmaskineri ska de inte ha en chans. Timrå har visat rätt vilja hela säsongen. Rätt inställning och rätt kunskap.
Det finns bara en väg - och det är upp!

Ready, willing and able!!!!!!!!

It's all in the mind....
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
dr dängroth:
Äntligen en till som inte kastat in handduken.
Det är inte slut förrän det är slut.

Hur var det klacken skanderade......
VI ÄR TIMRÅ OCH VI GER ALDRIG UPP.......... så var det.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
friskan: Nej, men på lördag är det det. Allvarligt så har jag svårt att se hur Timrå ska kunna vända det här. Man är helt i avsaknad av idéer ute på plan, man spelar nervöst och haffsigt. Men men, oavsett så kommer jag gör mitt till på läktaren för att jag ska ha fel, vilket jag gärna har en sån här gång.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi

Frella:

Jag skulle vilja ändra namnet i denna tråd till det betydligt sannare "Dystra pojkar spelar inte semi". Är ni inte rädda att ni negativt projicerar ut er själva i detta slutspel...självuppfyllande profetior? Landsorten i Sverige är tyvärr inte större än att detta är möjligt.

Förstår inte riktigt hur och varför ni fokuserar som ni gör. Förutom blod, svett och tårar så handlar ett slutspel också till stor del om psykologi.

DIF har inte kommit någonstans efter tre matcher. Man har haft två hemmamatcher och har efter tre spelade matcher två segrar. Det är fortfarande DIF som MÅSTE göra ett brake, för att använda tennisspråk. Annars är det kört för dem. För er räcker det ju med att ro hem resten av hemmamatcherna? Folk får säga vad dom vill, men i ett slutspel är hemmaplan en enorm favör. Det är på DIF som oket hänger tyngst just nu. Dom är tvungna att vinna på bortaplan.

Efter 50 omgångar av säsongen ES, så står det klart att TIK är både ett bättre hemmalag som bortalag i en jämförelse med DIF.

Det mest realistiska är ju ändå att ni vinner era två hemmamatcher och skaffar matchboll inför returen i Stockholm. Lyckas inte det har ni ju ändå sjunde och avgörande hemma i Timrå. Skall man gå vidare bör det nog fokuseras lite mer på möjligheterna...än på hindren. 

Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Et tu Brute: Nu hör det ju till bilden att Timrå spelar bättre borta än hemma...den psykologiska kartbilden är inte superenkel!
En kravmaskin på läktaren och den dumma Sundsvalls Tidning som glatt utropar "Det här bör gå vägen", och plussar på med nåt idiotiskt hemmatips...
Har haft en diskussion med en medarbetare på ST-sporten idag. Jag tycker att matchfakta är viktigt, han ser det som en skyldighet att ge läsarna ett matchtips- "relevant", sa han!
Nån vacker sommardag skall jag sätta mej med pressläggen från tre säsonger. Mitt tips: ST har tippat rätt vinnare betydligt under femtio procent, och rätt matchresultat så sällan att den som spelar på det förlorar stort!
Relevans..?

(läsare som har åsikter är dumma läsare!)
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi

Et tu brute: Vi är inte vana. Vi har aldrigt förlorat två kvartsfinaler förut.

Det är klart att det ligger mycket i det du säger, två hemmamatcher på rad och vi kan ha matchboll. Från mitt fjärran perspektiv känns det ändå som att oron inte beror på att det står 1-2 i matcher utan att det inte sett bra ut på isen.

Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi

El Maco:

Att det inte sett 100%-igt ut på isen, till och från, under en matchserie hör väl till vanligheterna både i kvart som semi och final.

I det här fallet handlar det ju om att inte ens halva matchserien är passerad. No damage done.

Men jag lovar att psykologin är oerhört viktig när tätorten inte befolkas av lite mer än 100 000 människor (ja Sundsvall inräknat då också). Engagemanget blir betydligt större, mer knytet till alla som bor där och som oftast på något sätt är förknippad med någon som står laget nära. Krösa-Major kan bli förödande om gamnacksteorierna får ta överhanden.

Man skapar en extra motståndare som egentligen inte kan uppstå i exempelvis Stockholm. Där försvinner liksom 1 000 Krösa-Major i mängden och får inte det genomslag som det blir på en betydligt mindre ort.

Jag är inte skrockfull på något sätt. Men jag är helt övertygad om att det är betydligt lättare att vinna i en hall dit folk kommer med positiv projicering. Den uppstår liksom inte av sig själv i hallen, utan den får man ta med sig hemifrån. När den är som bäst kan man ta på den innan nedsläpp.

Även om ni skulle förlora i morgon finns det mycket positiv energi kvar. Det är fortfarande 3 matcher kvar att spela. Två av dem går i Timrå och bara en ynka i Sthlm. Med positiv projicering skapar man god energi, att göra tvärtom är som att ge motståndarn ena fingret. Han tackar och tar hela handen.

I ett slutspel är det ju vinna eller försvinna som gäller. Därför släpper man inte en jävel över bron. Speciellt inte om man är som ni, mitt inne i matchen. 

Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Et tu Brute: Kloka ord, ikväll gäller det att spelarna känner att vi tror på dom. Ger vi positiva vibbar sprider det sig säkert till våra kära krigare på isen = )

Med fart och mod kommer det vara vi som lirar 5-4 mest i denna match istället för tvärtom, då kan energin läggas framåt och då vinner Timrå!!!

Forza Timrå!!
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
jokklas:
rädda pojkar, mjo tack finns en del som e lite rädda tror jag......
Tyvärr boys mitt rö å vit hjärta talar tyvärr för DIF ikväll 1-2 i förlängningen
det enda som kan rädda oss e kapanen!!!!!!!!!!!!!!!
men han står inte, så det blir 2 hemma matcher med vrede nu!! tyvärrr boys jobbigt men sant
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
keni: Va!! Är du en förklädd skansensupporter eller???
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Redhat: Jo, man måste ju nödvändigtvis hålla på det andra laget bara för att man tror att dom vinner.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Et tu Brute: Håller fullständigt med dig! Ångest är inte rätt ord, ängslan är mer sant. Mycket ängslan och oro gör en människa oförmögen att se lösningar. Man blir dyster som en död kaktus.
Vi är ju mitt inne i matchen.
Mer positiv projicering, hovmästarn!!
Om man tänker att något ska misslyckas--hur stor är då chansen att lyckas? Va?
En för alla-alla för en. Det är en sjujävla kraft i det...

Kom igen,kom igen, kom igen...
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Jag säger bara som Timbuktu Alla vill till himmelen men ingen vill dö

FORZA TIK
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Riskerar fängelse för ögonattacken
I går polisanmäldes hockeystjärnan för misshandel av en privatperson i Hjo.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
falo: Måste bara säga att jag tycker det är löjligt att privatpersoner skall kunna gå in och anmäla sådant. Är det nån som skall göra det så är det väl förbundet eller klubbarna.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
mok: ja jag kan bara hålla med dig men du vet ju svenska rättsväsendet = fånigt i bland iaf tycker jag, jag menar fan hockey är en tuff sport och marcus har ju fått sitt straff ju och kalle klarede sig ju bra så varför göra en anmälan och av någon i hjo av alla ställen jösses
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
mok: Måste medge att jag tycker att gått lite väl långt när man börjar polisanmäla händelser på en hockeyrink.

Men jag tycker inte det är löjligt att man faktiskt kan lämna in en polisanmälan för rättslig prövning. Vad skall förbundet kunna göra åt det?

Jag tror du far efter att privatpersoner även anmält specifika händelser för gransning hos disciplinnämnden och det är felaktigt.

Det är endast matchfunktionärer som skall ha befogenheter till sånt, enligt mig.

För annars skulle de tvingas finna sig i en vardag där de drunkar av ärenden på kontorstid, inte särskilt mkt skulle bli gjort.

Så att polisanmäla står envar fritt att göra. Men jag skulle bli mäkta förvånad om åklagaren finner underlag i det här till att väcka åtal och skaffa fram hållbar bevisning till en fällande dom.

Nej det blir bara diariefört och arkiverat. Även om jag ogillar Marcus Nilson skulle det kännas olustigt om han tvingades skaka galler för en incident i stridens hetta under pågående hockeymatch i ett glödhett SM-slutspel.

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
falo: Visst skall man kunna dömmas för grövre saker liknande sådant som hänt i NHL. Men en privatperson som säkerligen inte håller på laget med den spelaren skall ju inte kunna gå in och göra något åt saken. Han e ju liksom inte direkt opartisk.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi

mok:

En polisanmälan kan vem som helst göra. Det är en grundlagsrätt som vi har som medborgare i Sverige. Det är inget som det skall göras undantag från, då är vi nämligen farligt nära ett rättslöst samhälle. Däremot är det löjligt att göra anmälan...

Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Poffa: Klart det är löjligt att anmäla det nu och det lär väl knappast bli något ut av det heller. Marcus Nilson har avtjänat sitt straff och det var de straff som disciplinnmämnden gav ut till honom.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Poffa: Visst fungerar det så i SVerige det är jag medveten om. Känns bara som att folk kan springa och anmäla spelare för småsaker för att dom kanske skall bli avstängda i väntan eller liknande. Men som sagt det är patetiskt att göra det och lär inte leda nånstans.
Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi

mok:

Numer är det ju bara till Polisväsendet som allmänheten kan anmäla spelare i ES, något som i mina ögon är helt okej. Värre var det förr då vem som helst kunde anmäla spelare till disciplinnämnden.

Kommentera

Sv: Rädda pojkar spelar inte semi
Poffa: Jo det är ju sant då var det än värre än vad det är nu. jaja det leder väll som sagt ingenstans i detta fallet ändå.
Kommentera

« · 518163